Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die sparpreisfinder op DB is wel een geniale tip! Ik had daar nog nooit van gehoord Nu ga ik tóch de CNL in plaats van het vliegtuig nemen om in Kopenhagen te komen
Ik zat me vooral af te vragen of er wel voldoende ICRm is om zowel Benelux als Den Haag-Eindhoven via de HSL te rijden.
Je vergeet Amsterdam-Breda en het pendeltje Amsterdam-Rotterdam op de HSL. Maar dan nog moet dat vast wel lukken met 32 stammen (ik ga er even van uit dat alles met stuurstand gaat rijden om kort te kunnen keren).
De vraag is vooral of er dan nog wat ICR overblijft om eventueel één van deze trajecten te verlengen.
Op woensdag 27 november 2013 13:54 schreef J.B. het volgende: Die sparpreisfinder op DB is wel een geniale tip! Ik had daar nog nooit van gehoord Nu ga ik tóch de CNL in plaats van het vliegtuig nemen om in Kopenhagen te komen
Heb je al bij Norwegian.com gekeken? In de meivakantie heen met CNL en terug met Norwegian, voor echt weinig Tips voor appartement in Kopenhagen zijn van harte welkom .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik heb via hun iets op het oog maar insider information is altijd welkom .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
ICR zou uit de IC Den Haag - Venlo verdwijnen (lijkt niet helemaal door te gaan), maar in de IC Roosendaal - Zwolle blijft dat in 2014 gewoon rijden, in combinatie met ICM. Op doordeweekse dagen verdwijnt het VIRM daar wel.
Heb je al bij Norwegian.com gekeken? In de meivakantie heen met CNL en terug met Norwegian, voor echt weinig Tips voor appartement in Kopenhagen zijn van harte welkom .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 27 november 2013 16:32 schreef b2py het volgende: Het ziet er naar uit dat ik vanaf september volgend jaar van en naar Hengelo en Enschede ga reizen.
Kö'j wa Twents proat'n dan?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik heb een Friese ex en als ik bij haar ouders in Heerenveen meeat dan begon een gesprek altijd in het Nederlands (uit beleefdheid voor mij) en gingen ze vanzelf door in het Frysk. Dat was ook behoorlijk grappig
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Zoals gisteren in dit topic al beloofd. Een analyse van de schandelijke brief van Wilma Mansveld over het voorbijrijden van stations. Voor Beter OV laat weinig heel van haar buitengewoon beroerde opdrachtgeverschap.
Ik sta stil met de IC Amersfoort -> Deventer voor station Hoevelaken. Connexxion staat op dat station stil met een trein die problemen heeft met z'n deuren. We kunnen er echter niet langs. Het wachten is op meer info.
De TGVs tussen Barcelona en Parijs gaan rijden per 15 december. Vanaf eind maart gaat de frequentie zelfs omhoog naar 4x per dag. Ook gaan er TGVs rijden tussen Barcelona en Toulouse, Marseille, Lyon en Geneve.
Op woensdag 27 november 2013 18:25 schreef WhiteJoker het volgende: Ik sta stil met de IC Amersfoort -> Deventer voor station Hoevelaken. Connexxion staat op dat station stil met een trein die problemen heeft met z'n deuren. We kunnen er echter niet langs. Het wachten is op meer info.
Tja, Hoevelaken is een halte aan de vrije baan, de enige oplossing om erlangs te gaan is terug naar Amersfoort aansluiting en vanaf daar linkerspoor tot Barneveld aansluiting. Maar als het aan ProRail ligt kunnen dat soort dingen ook niet meer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Over Duitsland gesproken, kan de NS niet weer wat van die ICL shizzle van DB hosselen voor op de HSL mee te karren? Die dingen kunnen toch 200? Veel slechter dan ICR kan het toch niet zijn Of ben ik te simpeldenkend?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2013 18:43:27 ]
Tja, Hoevelaken is een halte aan de vrije baan, de enige oplossing om erlangs te gaan is terug naar Amersfoort aansluiting en vanaf daar linkerspoor tot Barneveld aansluiting. Maar als het aan ProRail ligt kunnen dat soort dingen ook niet meer.
Klopt. Dat zei de HC ook. Samen met een excuus namens Connexxion. 10 minuten op een slakkengang gereden.
Op 17 oktober heb ik trein naar München genomen, met de eurocity via Mannheim, deze route: 17.10.2013 EuroCity 9, Köln Hbf (ab 10:53) - Mannheim Hbf, 1. Kl., 1 Sitzplatz, Wagen 262, Platz 21, Großraumwagen, Nichtraucher, 1 Fenster, Preis: 4,00 EUR
17.10.2013 InterCityExpress 517, Mannheim Hbf (ab 13:31) - München Hbf, 1. Kl., 1 Sitzplatz, Wagen 39, Platz 101, Panorama / Lounge, Ruhebereich, Nichtraucher, 1 Fenster, Preis: 0,00 EUR
Vanwege vertraging van de EC heb ik de aansluiting in Mannheim met de ICE-gemist (planmatige aankomst 16:27). In verband met mijn vertragingsclaim vraagt DB nu welke trein ik dan wel gepakt heb, incl treinnummer (had ik ook al op het formulier aangegeven, maar toch..). Ik weet 100 % zeker dat ik een ICE precies een uur later gepakt heb, met aankomst in München om 17:27. Echter, deze trein lijkt volledig uit de reisplanner verdwenen te zijn als ik op 17-10 zoek, dat zou ook verklaren waarom DB nu naar meer info vraagt. Dat ik me vergis is vrijwel uitgesloten, volgens mijn bankgegevens heb ik om 17:35 op München HBf gepint, terwijl de eerstvolgende (volgens de planner) bestaande trein pas om 18:11 zou aankomen.
Iemand enig idee wat hier gebeurt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Verkoopt NS nog Dagkaarten waarbij ik met mijn Voordeelurenabonnement korting kan krijgen? In de automaat kan je alleen nog maar kiezen voor een Dagkaart waarbij je 49,20 betaald (29,50 dus met 40 % korting). Op de site van NS staat echt het volgende:
quote:
U kunt een Dagkaart combineren met een Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij of Voordeelurenabonnement op de OV-chipkaart. Zodra u incheckt reist u die dag reist u dan op de Dagkaart.
Het lijkt er dus op dat het wel moet kunnen om een Dagkaart met een Voordeelurenabonnement te kunnen combineren. Maar zelfs bij de balie weten ze niet hoe.
[ Bericht 1% gewijzigd door Kowloon op 27-11-2013 19:50:25 ]
Kan iemand me uitleggen wat er beter zou worden aan de OV-chipkaart als andere partijen deze zouden ontwikkelen? Wat kan een ander bedrijf anders doen met de OV-chipkaart puur als kaart (want reisproducten zijn immers zaak van de vervoerders) dan TLS? Misschien dat de prijs omlaag kan gaan, maar verder...
Op woensdag 27 november 2013 20:15 schreef KnightSolaire het volgende: Kan iemand me uitleggen wat er beter zou worden aan de OV-chipkaart als andere partijen deze zouden ontwikkelen? Wat kan een ander bedrijf anders doen met de OV-chipkaart puur als kaart (want reisproducten zijn immers zaak van de vervoerders) dan TLS? Misschien dat de prijs omlaag kan gaan, maar verder...
Aan de ene kant heeft TLS bewezen niet bijzonder efficiënt te werk te gaan en zou competitie daar wellicht verandering in brengen. Aan de andere kant voorzie ik eigenlijk alleen maar meer onduidelijkheid voor de reiziger (abonnement van vervoerder A past alleen op de kaart van leverancier X-achtige taferelen).
Wat er zou moeten gebeuren is (bij voorkeur met een tijdmachine) dat IenM de regie in handen neemt en vastlegt wat het moet doen en wat het mag kosten. Dus niet overlaten aan de vervoerders of TLS.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Je zou moeten wachten met invoeren tot het een volwassen en veelzijdig product is. Want een verandering is het toch, en daar heb je hoe dan ook draagvlak voor nodig. Als het product zelf dan ook nog eens kut is, tsja.
Aan de andere kant voorzie ik eigenlijk alleen maar meer onduidelijkheid voor de reiziger (abonnement van vervoerder A past alleen op de kaart van leverancier X-achtige taferelen).
Hoe zou dit voor kunnen komen? Aan de techniek van de OV-chipkaart en de bijhorende apparatuur kun je weinig veranderen, lijkt me. Of een nieuwe kaart ontwikkelen met nieuwe poortjes. Dus OV-poortjes van NS in variant A en variant B. Stel je dat eens voor op stations met drie vervoerders
Hoe zou dit voor kunnen komen? Aan de techniek van de OV-chipkaart en de bijhorende apparatuur kun je weinig veranderen, lijkt me.
Nieuwe techniek (bijv. een kaart waar meer dan tien items op passen) kan prima zolang het maar door dezelfde paaltjes gelezen kan worden. Met competitie wil je op den duur toch op meer dingen concurreren dan alleen de prijs, lijkt me.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op woensdag 27 november 2013 21:17 schreef Igen het volgende: In offline HAFAS staat 'ie wel. ICE 597, vertrek Mannheim 14:30, aankomst München 17:27. Rijdt 29 juli - 14 december.
Ik heb de laatste updates trouwens *niet* geïnstalleerd.
Bedankt allemaal! Dat verklaart veel. Ik ga eens proberen om DB uit te leggen dat die trein toch echt bestond.
Als ik de NS zou moeten uitleggen dat het ging om een trein die: 1) daadwerkelijk bestond; 2) gewoon op tijd reed; 3) genoeg zitplaatsen had; 4) geen stations oversloeg; zou ik de moed waarschijnlijk nu al opgeven. Maar bij DB heb ik nog een beetje naïeve hoop;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Fles, klopt het trouwens dat die ICE van Berlijn naar München er een stuk langer over lijkt te doen dan onze trip van München naar Arnhem of heb ik dat fout?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 27 november 2013 21:47 schreef DeaDLocK2K het volgende: Fles, klopt het trouwens dat die ICE van Berlijn naar München er een stuk langer over lijkt te doen dan onze trip van München naar Arnhem of heb ik dat fout?
Op woensdag 27 november 2013 21:47 schreef DeaDLocK2K het volgende: Fles, klopt het trouwens dat die ICE van Berlijn naar München er een stuk langer over lijkt te doen dan onze trip van München naar Arnhem of heb ik dat fout?
Ik weet al wat het is trouwens. Voor jou vloog de tijd tussen Wiesbaden en Köln natuurlijk.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik heb een keer alle data en filmpjes verzameld en hier gepost m.b .t. vde8 that's it.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Oké ik snap er nu niks meer van; blijven de België-Zwitserland EuroCity's nu wel of niet rijden in 2014? Had een hele afscheidsrit ingepland, maar volgens HAFAS rijden die dingen nog feestelijk door in de nieuwe dienstregeling.
Op woensdag 27 november 2013 23:26 schreef Sandrvich het volgende: Oké ik snap er nu niks meer van; blijven de België-Zwitserland EuroCity's nu wel of niet rijden in 2014? Had een hele afscheidsrit ingepland, maar volgens HAFAS rijden die dingen nog feestelijk door in de nieuwe dienstregeling.
Blijven rijden, maar alleen met NMBS rijtuigen, de SBB-rijtuigen verdwijnen. Normaal zaten er NMBS-rijtuigen in tussen Brussel en Luxemburg ter versterking, maar wordt nu dus integraal NMBS-rijtuigen.
Die 2 EC-paren gaan nu alleen nog maar van- en naar Basel/Brussel rijden, en niet meer Zurich of Chur (hoewel, de 91/97 reden altijd maar t/m Basel, terwijl de 90/96 uit Chur of Zurich kwamen)
Het zou me niets verbazen als ze via één of andere rare omloop ook weer in binnenlandse IC's belanden. Zoals ook het geval is met Tsjechische EC rijtuigen die in binnenlandse Duitse intercities belanden.
Op woensdag 27 november 2013 23:39 schreef Sandrvich het volgende: Het zou me niets verbazen als ze via één of andere rare omloop ook weer in binnenlandse IC's belanden. Zoals ook het geval is met Tsjechische EC rijtuigen die in binnenlandse Duitse intercities belanden.
Dat is niet de bedoeling, want de rijtuigen komen in vaste omlopen (heen-terug). De omlopen voor de rijtuigen staan nu gepland: EC 91 - EC 96 - EC 91 - EC 96 enz EC 97 - EC 90 - EC 97 - EC 90 enz Omlopen veranderen dus wat. Juist omdat het alleen maar gaat pendelen Brussel - Basel worden het NMBS-rijtuigen.
In Duitsland kunnen ze dat goed. En die "EC's" Brussel-Basel vv rijden van Brussel naar Luxemburg vv als "IC", mag je zelfs met je Go- of Railpass in enzo.
Zal mij benieuwen. Die trein staat in april van Basel naar Brussel op 't programma. Ze gaan ook met zitplaatsreservering werken, dus ben benieuwd ... (Voor die trein is in 2014 een zitplaats te boeken iig)