R&P / Waarom mag vreemdgaan niet? #2 Waar de discussie verder gaat...quote:Het lijkt een redelijk algemeen thema hier op rp, vreemdgaan. Maar waarom zijn relaties normaal gesproken eigenlijk monogaam? Los van soa's, waarom is het erg als je partner seksuele heeft met een ander. Is het voornamelijk dat we ons bedreigt voelen dat zij ook intiem met iemand anders kan zijn? Leven we in de illusie dat onze partner echt alleen ons aantrekkelijk vind? Ik begrijp niet precies wat het probleem is. Gevoelsmatig zou ik het inderdaad ook kunt vinden als mn vriendin met een ander flikflooit, maar waarom eigenlijk?
Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.quote:
Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.quote:Op maandag 25 november 2013 13:04 schreef PBateman1978 het volgende:
Waarom moet het ook een oorsprong hebben, ik kies er gewoon voor om monogame relaties aan te gaan, lekker belangrijk waar dat vandaan komt.
alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...quote:Op maandag 25 november 2013 13:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.
In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.quote:Op maandag 25 november 2013 13:00 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.
nee dat kun je niet stellenquote:Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef complicate het volgende:
[..]
In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.
Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meerquote:Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...
Ik had het over het feit dat "veel" mensen die monogame relaties aangaan zich niet aan de "afpraak" kunnen houden. En daarom zou het beter zijn voor zulke mensen om polygame (en of open) relaties aan te gaan.quote:Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee dat kun je niet stellen
vreemdgaan is het schenden van de afspraak monogamie
pokygamie is gewoon een andere afspraak
als er niks geschend word is er dus geen vreemdgaan
ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.quote:Op maandag 25 november 2013 13:19 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meerLaat mij jouw objectieve waarheden eens horen dan?
Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.quote:Op maandag 25 november 2013 13:25 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.
Cohesie is bijvoorbeeld op veel manier te bereiken
wij hebben in onze samenleving het construct gezin bedacht en gedragen ons daarna
maar in een samenleving waarin dat op een heel andere manier is vormgegeven gedragen mensen zich dus op een andere manier met andere normen en waarden
in mijn ogen zijn het dus geen argumenten om monogamie te verkiezen boven andere relatievormen
je verkiest het dan puur en alleen omdat we dat nou eenmaal zo bedacht hebben en koppelt er daarna allerlei andere sociale constructen aan
als ik nu naar een eiland zou gaan en daar een samenleving zou starten met allerlei andere sociale constructen is die niet op eens minder goed
en die constructen zijn natuurlijk ook dynamisch
kijk maar naar het construct gezin en hoe dat nu vorm kan worden gegeven en hoe dat anders is dan 100 jaar geleden
als het dynamisch is kun je volgens mij ook niet spreken over 1 vorm die dus goed is
alleen over de vorm die nu de norm is
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?quote:Op maandag 25 november 2013 13:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.
Gebaseerd op normen die niet onderdrukken en waarbinnen men zich vrij en veilig voelt.
Zodra we dat gevonden hebben zijn we er!
waaromquote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderenquote:
Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenlevingquote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
Dat is inderdaad een Utopie, maar er dicht in de buurt komen zou het ideaal zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 13:32 schreef rhubarbje het volgende:
Maar dat is dynamisch en er is dus niet 1 vorm voor iedereen voor altijd
Ja hoor want ik kan perfect 35 kinderen opvoedenquote:Op maandag 25 november 2013 13:49 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenleving
Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.quote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.quote:Op maandag 25 november 2013 13:48 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderen.
Ik denk in termen van andere culturen zoals polygamie in de Islam.quote:Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
Neuken? Oh, nee, eerst even je loonstrookje laten zienquote:Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
inderdaad, ik denk niet dat polygamy een concrete bedreiging zal zijn voor de samenleving. Als iedereen losbandige seks had met elkaar en daar ook mee eens zijn, zouden we nog steeds wakker worden en naar onze school en werk gaan.quote:Op maandag 25 november 2013 13:51 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.
hoe is dat een uitleg?quote:Op maandag 25 november 2013 13:48 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderen.
ik ookquote:Op maandag 25 november 2013 13:49 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenleving
Die hebben dan ook weinig met vrije keuze te maken (vaak), meer met het feit dat de vrouw "bezit" is ipv een gelijkwaardige partner. Indien je in geval van vrije keuze 1 man, 7 vrouwen en 35 kinderen hebt is het ook aannemelijker dat meer dan alleen de man van het gezin werkt.quote:Op maandag 25 november 2013 13:54 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk in termen van andere culturen zoals polygamie in de Islam.
Meer van: Neuken! Maar wel met condoom aan en ik slik mijn pilletjes.quote:Op maandag 25 november 2013 13:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Neuken? Oh, nee, eerst even je loonstrookje laten zienzoiets?
Iedereen moet het voor zich zelf uit maken natuurlijk, maar hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 25 november 2013 13:56 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Maar gevoelsmatig heb ik het niet niet zo met polygamy. Ergens is het prettig om te denken dat er ooit iemand zal zijn waarvan ik de rest van mijn kan vertrouwen. Ik wil niet dat iemand waarvan ik hou, de volgende dag met een ander bezig is. Ik wil niet delen.
wtf waar heb je het over?quote:Op maandag 25 november 2013 13:54 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk in termen van andere culturen zoals polygamie in de Islam.
als de afspraak toch is 'we zijn polygaam' en je brengt dat in praktijk hoe is de ander dan niet te vertrouwen?quote:Op maandag 25 november 2013 13:56 schreef KingKloon het volgende:
[..]
inderdaad, ik denk niet dat polygamy een concrete bedreiging zal zijn voor de samenleving. Als iedereen losbandige seks had met elkaar en daar ook mee eens zijn, zouden we nog steeds wakker worden en naar onze school en werk gaan.
Maar gevoelsmatig heb ik het niet niet zo met polygamy. Ergens is het prettig om te denken dat er ooit iemand zal zijn waarvan ik de rest van mijn kan vertrouwen. Ik wil niet dat iemand waarvan ik hou, de volgende dag met een ander bezig is. Ik wil niet delen.
En dat is ook menselijk en verklaarbaar. Anders krijgen we straks allemaal onthechte mensen die bezig zijn met lusten en dat kan nooit lang goed gaan.quote:Op maandag 25 november 2013 13:56 schreef KingKloon het volgende:
[..]
inderdaad, ik denk niet dat polygamy een concrete bedreiging zal zijn voor de samenleving. Als iedereen losbandige seks had met elkaar en daar ook mee eens zijn, zouden we nog steeds wakker worden en naar onze school en werk gaan.
Oké, iemand die begrepen heeft wat ik wou bedoelen. Voor mij is dat dus een bedreiding voor de maatschappij ( in die culturen) waar een "vrouw" geen vrijheid heeft en door de man wordt gezien als "bezit".quote:Op maandag 25 november 2013 13:57 schreef Pienata het volgende:
[..]
Die hebben dan ook weinig met vrije keuze te maken (vaak), meer met het feit dat de vrouw "bezit" is ipv een gelijkwaardige partner. Indien je in geval van vrije keuze 1 man, 7 vrouwen en 35 kinderen hebt is het ook aannemelijker dat meer dan alleen de man van het gezin werkt.Of je hebt 7 mannen, 1 vrouw en 5 kinderen, ik noem maar een zijstraat.
Ga de Koran lezen en wat leren over andere culturenquote:Op maandag 25 november 2013 13:59 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
wtf waar heb je het over?
dit verzin je zo enorm zelf
nergens in de islam staat volgens mij zelfs dat je alleen meerdere kinderen moet verwekken bij meerdere vrouwen als je er voor kunt zorgen
waar is de bedreiging dan?
Daarnaast leven meer islamieten monogaan dan niet monogaam
Als je er een onderzoek op los laat is komt er zo ver ik weet echt niet uit dat de meeste polygame mensen islamitisch zijn met 35 kinderen hoor
je haalt zo enorm veel door elkaar volgens mij
Dan is een scheve verhouding van basic human rights een bedreiging, niet polygamie als een abstract concept an sich.quote:Op maandag 25 november 2013 14:02 schreef complicate het volgende:
[..]
Oké, iemand die begrepen heeft wat ik wou bedoelen. Voor mij is dat dus een bedreiding voor de maatschappij ( in die culturen) waar een "vrouw" geen vrijheid heeft en door de man wordt gezien als "bezit".
Ja maar in die culturen is dat wel een "recht" en geen schending van human rights.quote:Op maandag 25 november 2013 14:03 schreef Pienata het volgende:
[..]
Dan is een scheve verhouding van basic human rights een bedreiging, niet polygamie als een abstract concept an sich.
Maar stel dat polygamie bestond in Nederland, maar dat het ook gelijkwaardig was.quote:Op maandag 25 november 2013 14:02 schreef complicate het volgende:
[..]
Oké, iemand die begrepen heeft wat ik wou bedoelen. Voor mij is dat dus een bedreiding voor de maatschappij ( in die culturen) waar een "vrouw" geen vrijheid heeft en door de man wordt gezien als "bezit".
En nu hebben we het over onze cultuur en polygamie als concept met gelijkwaardigheid en wederzijds respect als basis.quote:Op maandag 25 november 2013 14:04 schreef complicate het volgende:
[..]
Ja maar in die culturen is dat wel een "recht" en geen schending van human rights.
inderdaad!quote:Op maandag 25 november 2013 14:02 schreef Pienata het volgende:
En bewuste kinderloosheid komt ook steeds meer voor.
Is polygamie dan een bedreiging voor de samenleving? Of is "kinderen maken die je geen leven kunt bieden" een bedreiging voor de samenleving? Is het geen bedreiging als een monogame meneer en mevrouw in de schuldsanering met een te klein huis besluiten nog maar een kind te nemen? En wel een bedreiging als een love triangle dat besluit, als er twee fulltime werken en de derde altijd thuis is voor het kind?
jij legt de link naar de islam, ik nietquote:Op maandag 25 november 2013 14:02 schreef complicate het volgende:
[..]
Ga de Koran lezen en wat leren over andere culturen
In onze cultuur niet! Mijn referentie was TT: " vreemdgaan verbonden aan Culturen?"quote:Op maandag 25 november 2013 14:05 schreef Pienata het volgende:
[..]
En nu hebben we het over onze cultuur en polygamie als concept met gelijkwaardigheid en wederzijds respect als basis.
Is dat een bedreiging voor de samenleving?
Hallo TT gelezen?quote:Op maandag 25 november 2013 14:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
inderdaad!
[..]
jij legt de link naar de islam, ik niet
onderbouw het dan ook
niks van wat je roept kun je onderbouwen
Ja en al 1000 keer beter onderbouwd op gereageerd dan jijquote:
en dat staat compleet los van polygamie als relatie vormquote:Op maandag 25 november 2013 14:04 schreef complicate het volgende:
[..]
Ja maar in die culturen is dat wel een "recht" en geen schending van human rights.
En polygamie in de Islam , heb je dat ook onderbouwdt, want het is een ander cultuur.quote:Op maandag 25 november 2013 14:09 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja en al 1000 keer beter onderbouwd op gereageerd dan jij
Ik denk dat zij wil zeggen dat een onderdeel van de probleem in Islamitische culturen verbonden is aan polygamie.quote:Op maandag 25 november 2013 14:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
inderdaad!
[..]
jij legt de link naar de islam, ik niet
onderbouw het dan ook
niks van wat je roept kun je onderbouwen
ik snap niet waarom je dat er bij trekt?quote:Op maandag 25 november 2013 14:09 schreef complicate het volgende:
[..]
En polygamie in de Islam , heb je dat ook onderbouwdt, want het is een ander cultuur.
Dat kan toch net zo goed in een monogame relatie. Ik denk zelfs nog beter in een monogame relatie. Partners die zo rationeel en eerlijk met elkaar omgaan dat ze op een open relatie uitkomen onderdrukken elkaar meestal niet.quote:Op maandag 25 november 2013 14:02 schreef complicate het volgende:
[..]
maar gebaseerd op wat?quote:Op maandag 25 november 2013 14:09 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ik denk dat zij wil zeggen dat een onderdeel van de probleem in Islamitische culturen verbonden is aan polygamie.
quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef Pienata het volgende:
Het probleem met de "cultuurgebondenheid" van monogamie op dit punt:
Wanneer je partner een ander zoent/seks met een ander heeft, waarom geeft dit een naar gevoel voor de meeste mensen binnen ons culturele kader? Is het de actie zelf die dat veroorzaakt? Ik denk persoonlijk van niet.
Als je kijkt naar pop culture en onze maatschappij in het algemeen heerst er een sterk beeld dat "als hij/zij iets anders wil dan alleen jou, ben je niet goed genoeg". Voor velen is dat romantisch, de beste zijn voor je partner, iets speciaals, die ene die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Maar ik denk dat het ook een keerzijde heeft. Het is namelijk niet per sé het geval dat wanneer je van iemand houdt, je hersenen en lijf spontaan ophouden met interesse hebben voor anderen. Zie ook de vele gemaakte fouten. De reden dat bedrog zo'n pijn doet is niet eens zozeer het feit dat diegene iets met een ander doet, het is de automatische veronderstelling van "ben ik dan niet goed genoeg?" die we eraan vastkoppelen. Dat lijkt me garant staan voor veel pijn en gevoelens van afwijzing en onzekerheid.
Ik vind het persoonlijk een stuk rustgevender om er vanuit te gaan dat als ik niet goed genoeg was, mijn partner niet bij me zou willen zijn, en ik hou me in mijn hoofd niet bezig met onderlinge rangordes. Ik kan me er daarom ook niet buitengewoon druk om maken wanneer mijn partner seks heeft met een ander: dat doet hij vast omdat hij dat fijn vindt. Evenals dat hij een relatie met mij heeft omdat hij dat fijn vindt.
Ik baseerde mij op TT " verbonden cultuur" en had het dus over de Islamistiche cultuur waar de vrouw als "bezit" door de man wordt behandeld en waar ze zelfs zo ver gaan dat een vrouw geen seksuele genot mag ervaren.quote:Op maandag 25 november 2013 14:11 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik snap niet waarom je dat er bij trekt?
daar gaat de discussie toch niet over? alleen jij hebt dat er bij gehaalt
maar goed als je dat zo graag wil:
islam =/= polygamie
koran =/= huidige vorm van islam
bijbel =/= huidige vorm van het christendom
onze cultuur of welke cultuur dan ook =/= geloofsstroming
Of juist niet. Omdat je er meerdere kunt hebben hoef je niet alleen de beste, mooiste en slimste te kiezen, maar kun je ook een partner hebben die minder mooi is maar die je zo grappig vindt, en waardeert om wat hij/zij toevoegt aan je leven.quote:Op maandag 25 november 2013 14:15 schreef KingKloon het volgende:
Laten wij het hebben over het concept van een polygame maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben.
Ik zie wel 1 groot probleem voor zo'n stelsel dat wel problematisch zal kunnen zijn. Nu is onze manier van partners verdelen best wel communistisch. Iedereen heeft recht op 1 partner. Stel mensen hadden recht op meerdere partners. Dan zouden op den duur een groep vrouwen en mannen meer partners kunnen hebben dan de rest. Dan zou je een piramide systeem krijgen waar de knapste meest succesvolle mannen en vrouwen de meeste partners hadden en de normale mensen zouden veel moeilijker aan een partner kunnen komen en de minder aantrekkelijke mensen zouden helemaal niemand kunnen vinden. Kapitalisme.
dat is nu toch ook al zo?quote:Op maandag 25 november 2013 14:15 schreef KingKloon het volgende:
Laten wij het hebben over het concept van een polygame maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben.
Ik zie wel 1 groot probleem voor zo'n stelsel dat wel problematisch zal kunnen zijn. Nu is onze manier van partners verdelen best wel communistisch. Iedereen heeft recht op 1 partner. Stel mensen hadden recht op meerdere partners. Dan zouden op den duur een groep vrouwen en mannen meer partners kunnen hebben dan de rest. Dan zou je een piramide systeem krijgen waar de knapste meest succesvolle mannen en vrouwen de meeste partners hadden en de normale mensen zouden veel moeilijker aan een partner kunnen komen en de minder aantrekkelijke mensen zouden helemaal niemand kunnen vinden. Kapitalisme.
nogmaals cultuur is geen geloofquote:Op maandag 25 november 2013 14:16 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik baseerde mij op TT " verbonden cultuur" en had het dus over de Islamistiche cultuur waar de vrouw als "bezit" door de man wordt behandeld en waar ze zelfs zo ver gaan dat een vrouw geen seksuele genot mag ervaren.
Inderdaad, in onze maatschappij, wat niet het geval is in andere culturen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef Pienata het volgende:
Als je kijkt naar pop culture en onze maatschappij in het algemeen heerst er een sterk beeld dat "als hij/zij iets anders wil dan alleen jou, ben je niet goed genoeg". Voor velen is dat romantisch, de beste zijn voor je partner, iets speciaals, die ene die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Jawel cultuur is wel deels gebonden aan geloof/religie!quote:Op maandag 25 november 2013 14:19 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nogmaals cultuur is geen geloof
en dan bekijk je het ook wel heel eng
je bekijkt 1 geloofsstroming (geen cultuur) en hebt het dan alleen daar over
volgens mij snap je de TT niet
het gaat er om dat relatievormen een sociaal construct zijn en daardoor dus cultuur gebonden
dat is ook geen discussiepunt volgens mij, maar goed
Ik vind het altijd zo bijzonder dat dit wél sociaal acceptabel is en polyamorie niet. Juist het telkens inwisselen van partners vind ik een hoge mate van disrespect en het degraderen van mensen tot gezichtsloze, inwisselbare entiteiten. Dit ten opzichte van beide in je leven toelaten en gelijkwaardig waarderen voor hun individuele kwaliteiten.quote:Op maandag 25 november 2013 14:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is nu toch ook al zo?
het is niet automatisch zo dat mensen die lager op de 'aantrekkelijkheidsladder' nu maar met elkaar gaan hokken
sommige mensen blijven nou eenmaal altijd alleen
en sommige mensen zullen altijd relaties hebben en daar meer als een consument mee omgaan omdat er voor hen nou eenmaal meer aanbod in is
dat vullen ze dan wel door vreemd te gaan, zich niet te binden of relaties te beëindigen als een betere partner zich aan dien
deels ja, maar hoeveel verschilt nogal per cultuurquote:Op maandag 25 november 2013 14:20 schreef complicate het volgende:
[..]
Jawel cultuur is wel deels gebonden aan geloof!
Ik ook!quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat dit wél sociaal acceptabel is en polyamorie niet. Juist het telkens inwisselen van partners vind ik een hoge mate van disrespect en het degraderen van mensen tot gezichtsloze, inwisselbare entiteiten. Dit ten opzichte van beide in je leven toelaten en gelijkwaardig waarderen voor hun individuele kwaliteiten.
Nou ja je kan niet praten over cultuur zonder te vermelden welke cultuur dus is dat normaal dat ik "islam" gebruikte in termen van "Islamistische cultuur".quote:Op maandag 25 november 2013 14:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
deels ja, maar hoeveel verschilt nogal per cultuur
jij stelde het tot nu toe relatief gelijk aan elkaar door het overal te hebben over 'de islam' en niet over een bepaalde cultuur
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).quote:Op maandag 25 november 2013 14:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is nu toch ook al zo?
het is niet automatisch zo dat mensen die lager op de 'aantrekkelijkheidsladder' nu maar met elkaar gaan hokken
sommige mensen blijven nou eenmaal altijd alleen
en sommige mensen zullen altijd relaties hebben en daar meer als een consument mee omgaan omdat er voor hen nou eenmaal meer aanbod in is
dat vullen ze dan wel door vreemd te gaan, zich niet te binden of relaties te beëindigen als een betere partner zich aan dient
Ik ben lelijk en heb twee vriendinnenquote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).
Ik denk dat als polygamie normaal word, dat dat echt zal veranderen. Nu kunnen lelijke mensen compenseren met karakter en andere eigenschappen en doordat ze het recht hebben op een trouwe partner, vinden ze uiteindelijk wel iemand. In een polygamische samenleving zouden de top aantrekkelijkste mensen regelmatig seks hebben hoe vaak ze willen en met wie ze willen, terwijl de normale mensen sporadisch seks en genegenheid zullen kennen en de minder aantrekkelijke mensen zullen maagd sterven of veel geld betalen.
Zijn je vriendinnen ook lelijk?quote:Op maandag 25 november 2013 14:26 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Ik ben lelijk en heb twee vriendinnenWat is je punt?
Volgens mij haal je trouwens polyamorie en polygamie door elkaar.
wat is dat dan?quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef complicate het volgende:
[..]
Nou ja je kan niet praten over cultuur zonder te vermelden welke cultuur dus is dat normaal dat ik "islam" gebruikte in termen van "Islamistische cultuur".
Maar bon.
Neequote:Op maandag 25 november 2013 14:26 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Zijn je vriendinnen ook lelijk?
Ik geloof dit niet.quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).
Ik denk dat als polygamie normaal word, dat dat echt zal veranderen. Nu kunnen lelijke mensen compenseren met karakter en andere eigenschappen en doordat ze het recht hebben op een trouwe partner, vinden ze uiteindelijk wel iemand. In een polygamische samenleving zouden de top aantrekkelijkste mensen regelmatig seks hebben hoe vaak ze willen en met wie ze willen, terwijl de normale mensen sporadisch seks en genegenheid zullen kennen en de minder aantrekkelijke mensen zullen maagd sterven of veel geld betalen.
ze zullen misschien vaker seks hebben ja (ik gok dat dat nu ook al is, maar goed)quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Anders gesteld, als ik er drie zou mogen selecteer ik uiteraard mijn nummer 1, 2 en 3 voorkeuren voor zover ik die keuze heb. De nummer 3 heeft dan een partner waar anders alleen de nummer 1 dat had gehad.quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Wanneer men spreekt over "Islamistische cultuur" dan gaat het niet over een populatie, maar over een op religie (Islam) gebaseerde cultuur!quote:Op
[quote][b]Op maandag 25 november 2013 14:27 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
wat is dat dan?
waar zit die dan?
volgens mij is er namelijk geen concrete cultuur die je de islamitische cultuur kunt noemen
zo is er een enorm verschil tussen de cultuur van iran (islamitisch) en indonesië (de grootste moslim populatie van de wereld geloof ik)
Polygamie = meerdere partners huwen. Dus meerdere mensen om je leven mee te delen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:29 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ze zullen misschien vaker seks hebben ja (ik gok dat dat nu ook al is, maar goed)
maar zelfs mensen in een polygame relatie willen toch iemand om hun leven mee te delen, de seks met een ander is een kersje op de taart
en die levenspartner kies je niet op uiterlijk
seks =/= liefde en relaties
Zou dat, denk je? Als ik meer dan 1 partner mocht hebben zou ik voornamelijk voor uiterlijk gaan. Ik zou niet zo snel iemand nemen die ik niet aantrekkelijk vind, tenzij ze willen betalen ofzo.quote:Op maandag 25 november 2013 14:27 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ik geloof dit niet.
Als ik tien partners mocht hebben is het aannemelijk dat ik ook wel een lieve verlegen jongen zal hebben die ik daarom leuk vind, en dat ik voorbij zijn enorme neus kijk.
Nu ik er maar één mag ben ik uiteraard in een positie om uit alleen de crème de la crème te selecteren.
Niet mee eens, als je partner vreemdgaat dan is het een vertrouwensbreuk en daarmee doe je de ander verdriet omdat hij of zij dus maling heeft aan jouw gevoelens binnen de relatie, niet omdat je onzeker bent en denkt ben ik niet goed genoeg.quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef Pienata het volgende:
Wanneer je partner een ander zoent/seks met een ander heeft, waarom geeft dit een naar gevoel voor de meeste mensen binnen ons culturele kader? Is het de actie zelf die dat veroorzaakt? Ik denk persoonlijk van niet.
Maar ik denk dat het ook een keerzijde heeft. Het is namelijk niet per sé het geval dat wanneer je van iemand houdt, je hersenen en lijf spontaan ophouden met interesse hebben voor anderen. Zie ook de vele gemaakte fouten. De reden dat bedrog zo'n pijn doet is niet eens zozeer het feit dat diegene iets met een ander doet, het is de automatische veronderstelling van "ben ik dan niet goed genoeg?" die we eraan vastkoppelen. Dat lijkt me garant staan voor veel pijn en gevoelens van afwijzing en onzekerheid.
Ik vind het persoonlijk een stuk rustgevender om er vanuit te gaan dat als ik niet goed genoeg was, mijn partner niet bij me zou willen zijn, en ik hou me in mijn hoofd niet bezig met onderlinge rangordes. Ik kan me er daarom ook niet buitengewoon druk om maken wanneer mijn partner seks heeft met een ander: dat doet hij vast omdat hij dat fijn vindt. Evenals dat hij een relatie met mij heeft omdat hij dat fijn vindt.
ja sorry, mijn foutquote:Op maandag 25 november 2013 14:31 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Polygamie = meerdere partners huwen. Dus meerdere mensen om je leven mee te delen.
Polyamorie = meerdere duurzame relaties. Dus meerdere mensen om je leven mee te delen.
Open relatie / swingen = een monogame of polyamoureuze relatie met daarbij de mogelijkheid buiten de deur te neuken.
Maar je hebt nu toch ook geen relatie met iemand die je niet aantrekkelijk vindquote:Op maandag 25 november 2013 14:32 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Zou dat, denk je? Als ik meer dan 1 partner mocht hebben zou ik voornamelijk voor uiterlijk gaan. Ik zou niet zo snel iemand nemen die ik niet aantrekkelijk vind, tenzij ze willen betalen ofzo.
Ik heb altijd het idee dat de meeste mensen hun gevoel niet opzij kunnen zetten en met iemand aangaan die niet aantrekkelijk is.
Misschien werkt het voor vrouwen anders? Is het reden waarom je niet met die verlegen lieve jongen met een grote neus gaat omdat je weet dat je beter kan krijgen, of omdat hij niks binnenin jou wakker maakt? Want ik wijs een meisje niet af met het gedachte dat ik beter kan krijgen, maar met het gedachte dat ik niet opgewonden van haar raakt.
In principe is dat ik niet opgewonden raak van diegene de main reason om iemand niet te kiezen uiteraard. Maar dat staat compleet los van monogamie OF polygamie.quote:Op maandag 25 november 2013 14:32 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Zou dat, denk je? Als ik meer dan 1 partner mocht hebben zou ik voornamelijk voor uiterlijk gaan. Ik zou niet zo snel iemand nemen die ik niet aantrekkelijk vind, tenzij ze willen betalen ofzo.
Ik heb altijd het idee dat de meeste mensen hun gevoel niet opzij kunnen zetten en met iemand aangaan die niet aantrekkelijk is.
Misschien werkt het voor vrouwen anders? Is het reden waarom je niet met die verlegen lieve jongen met een grote neus gaat omdat je weet dat je beter kan krijgen, of omdat hij niks binnenin jou wakker maakt? Want ik wijs een meisje niet af met het gedachte dat ik beter kan krijgen, maar met het gedachte dat ik niet opgewonden van haar raakt.
Ja, maar waarom iemand je leven mee delen als je met meerdere mensen je leven kan delen? Als ik zo goed op de markt lig en niemand er raar van op kijk als ik meerdere vrouwen heb, dan ga ik niet alleen met meerdere vrouwen seks hebben, maar ook met meerdere vrouwen een emotionele band vrouwen. Eentje die om mijn grappen lach, eentje die ik zelf grappig vind, eentje die goed is in diepzinnige discussies, eentje met dezelfde muzieksmaak, enz.quote:Op maandag 25 november 2013 14:29 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ze zullen misschien vaker seks hebben ja (ik gok dat dat nu ook al is, maar goed)
maar zelfs mensen in een polygame relatie willen toch iemand om hun leven mee te delen, de seks met een ander is een kersje op de taart
en die levenspartner kies je niet op uiterlijk
seks =/= liefde en relaties
quote:Op maandag 25 november 2013 14:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Niet mee eens, als je partner vreemdgaat dan is het een vertrouwensbreuk en daarmee doe je de ander verdriet omdat hij of zij dus maling heeft aan jouw gevoelens binnen de relatie, niet omdat je onzeker bent en denkt ben ik niet goed genoeg.
dan is er toch nog steeds even veel kans voor degene met de lelijke neus maar waarom je wel een diepe band mee op bouwt en veel mee gemeen hebt?quote:Op maandag 25 november 2013 14:35 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ja, maar waarom iemand je leven mee delen als je met meerdere mensen je leven kan delen? Als ik zo goed op de markt lig en niemand er raar van op kijk als ik meerdere vrouwen heb, dan ga ik niet alleen met meerdere vrouwen seks hebben, maar ook met meerdere vrouwen een emotionele band vrouwen. Eentje die om mijn grappen lach, eentje die ik zelf grappig vind, eentje die goed is in diepzinnige discussies, eentje met dezelfde muzieksmaak, enz.
Uiteraard is de vertrouwensbreuk het ergst, maar de reden dat die afspraken überhaupt gemaakt worden komt denk ik deels door onze culturele kaders die heel erg "the one and only" propageren. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat wat ik zeg daar mede aan heeft bijgedragen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Niet mee eens, als je partner vreemdgaat dan is het een vertrouwensbreuk en daarmee doe je de ander verdriet omdat hij of zij dus maling heeft aan jouw gevoelens binnen de relatie, niet omdat je onzeker bent en denkt ben ik niet goed genoeg.
Als je verlieft bent ga je meestal een verbinding aan met die persoon, exclusiviteit, als dat de afspraak is. En daar is niets mis mee en geeft uiteraard een goed gevoel. Je hebt een levenspartner gevonden die samen met jouw door het leven wil. (althans dat is de opzet vaak)
Hoe jij denkt kan ook, zo van als mijn partner maar gelukkig is en hij of zij het fijn vindt om te genieten, buiten mij om, dan juich ik dat toe! Heel altruïstisch allemaal, maar niet voor de meesten, en vaak denk ik pas tot dit idee gekomen via een lange weg van ervaringen of groei een die richting in?
Bel me..quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“When there is no desire, all things are at peace.”
quote:Op maandag 25 november 2013 14:36 schreef Pienata het volgende:
[..]
Uiteraard is de vertrouwensbreuk het ergst, maar de reden dat die afspraken überhaupt gemaakt worden komt denk ik deels door onze culturele kaders die heel erg "the one and only" propageren. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat wat ik zeg daar mede aan heeft bijgedragen.
Lijkt me praktisch nog best lastig.quote:Op maandag 25 november 2013 14:35 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ja, maar waarom iemand je leven mee delen als je met meerdere mensen je leven kan delen? Als ik zo goed op de markt lig en niemand er raar van op kijk als ik meerdere vrouwen heb, dan ga ik niet alleen met meerdere vrouwen seks hebben, maar ook met meerdere vrouwen een emotionele band vrouwen. Eentje die om mijn grappen lach, eentje die ik zelf grappig vind, eentje die goed is in diepzinnige discussies, eentje met dezelfde muzieksmaak, enz.
Suggereer je hiermee nou dat je je partner in een polygame relatie niet kan vertrouwen, of lees ik het verkeerd?quote:Op maandag 25 november 2013 13:56 schreef KingKloon het volgende:
[..]
dat lijkt mij ook wel jaquote:Op maandag 25 november 2013 14:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lijkt me praktisch nog best lastig.
Het valt wel mee. Ik heb nu redelijk veel vrouwelijke vriendinnen, mooi ook, maar 1 (bijna) vriendin. Ik weet dat ik sommige van mijn vrouwelijke vriendinnen zou kunnen krijgen als ik zou proberen. Nu doe ik dat niet, omdat er sociale consequenties aan verbonden zijn. Maar als het allemaal toch niet uitmaakte...quote:Op maandag 25 november 2013 14:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lijkt me praktisch nog best lastig.
En met 'krijgen' bedoel je dan vooral 'neuken'?quote:Op maandag 25 november 2013 14:41 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Het valt wel mee. Ik heb nu redelijk veel vrouwelijke vriendinnen, mooi ook, maar 1 (bijna) vriendin. Ik weet dat ik sommige van mijn vrouwelijke vriendinnen zou kunnen krijgen als ik zou proberen. Nu doe ik dat niet, omdat er sociale consequenties aan verbonden zijn. Maar als het allemaal toch niet uitmaakte...
Het gaat niet om wat praktisch is of hoeveel je kan neuken, het gaat om het houden van. En je merkt vanzelf wel of er wat dat betreft bij jou ruimte is voor 1 of voor meer dan 1 persoon.quote:Op maandag 25 november 2013 14:41 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Het valt wel mee. Ik heb nu redelijk veel vrouwelijke vriendinnen, mooi ook, maar 1 (bijna) vriendin. Ik weet dat ik sommige van mijn vrouwelijke vriendinnen zou kunnen krijgen als ik zou proberen. Nu doe ik dat niet, omdat er sociale consequenties aan verbonden zijn. Maar als het allemaal toch niet uitmaakte...
Niet dat ik haar rationeel gezien zou kunnen vertrouwen, maar mijn gevoel zou zeggen dat ik helemaal niet speciaal ben voor haar. Liefde zou minder betekenen in mijn ogen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:39 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Suggereer je hiermee nou dat je je partner in een polygame relatie niet kan vertrouwen, of lees ik het verkeerd?
Dus je geeft al deels aan waardoor het kan komen. The one en only is in zekere zin ook het mooiste, al is het steeds minder het geval in deze tijden. Deels logisch en deels niet omdat de verleidingen ook steeds groter worden gemaakt en omdat men al ongelukkig wordt door het uitzicht op een levenspartner.. Geen nieuwe ervaringen en geen spannende tijden, sleur, noem het maar op, dat past niet in deze snelle en hippe stijl van leven, genoten moet er worden..quote:Op maandag 25 november 2013 14:36 schreef Pienata het volgende:
[..]
Uiteraard is de vertrouwensbreuk het ergst, maar de reden dat die afspraken überhaupt gemaakt worden komt denk ik deels door onze culturele kaders die heel erg "the one and only" propageren. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat wat ik zeg daar mede aan heeft bijgedragen.
Neuken, relatie, dates, enz. Krijgen klinkt inderdaad minder netjes.quote:Op maandag 25 november 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En met 'krijgen' bedoel je dan vooral 'neuken'?
Terwijl het juist in een poly relatie zo is dat de ene relatie niets over de andere zegt. Als jij later kinderen krijgt ga je toch ook niet jaloers doen als je kinderen meer aandacht krijgen?quote:Op maandag 25 november 2013 14:43 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Niet dat ik haar rationeel gezien zou kunnen vertrouwen, maar mijn gevoel zou zeggen dat ik helemaal niet speciaal ben voor haar. Liefde zou minder betekenen in mijn ogen.
maar dat heeft toch niets te maken met vertrouwen?quote:Op maandag 25 november 2013 14:43 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Niet dat ik haar rationeel gezien zou kunnen vertrouwen, maar mijn gevoel zou zeggen dat ik helemaal niet speciaal ben voor haar. Liefde zou minder betekenen in mijn ogen.
Dat is een totaal andere vergelijking.quote:Op maandag 25 november 2013 14:45 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Terwijl het juist in een poly relatie zo is dat de ene relatie niets over de andere zegt. Als jij later kinderen krijgt ga je toch ook niet jaloers doen als je kinderen meer aandacht krijgen?
Klopt, maar de reden dat die afspraken gemaakt worden komt grotendeels door de persoonlijkheid van de persoon en minder door onze culturele kaders.quote:Op maandag 25 november 2013 14:36 schreef Pienata het volgende:
[..]
zie het dan zo:quote:Op maandag 25 november 2013 14:46 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Dat is een totaal andere vergelijking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |