maar gebaseerd op wat?quote:Op maandag 25 november 2013 14:09 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ik denk dat zij wil zeggen dat een onderdeel van de probleem in Islamitische culturen verbonden is aan polygamie.
quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef Pienata het volgende:
Het probleem met de "cultuurgebondenheid" van monogamie op dit punt:
Wanneer je partner een ander zoent/seks met een ander heeft, waarom geeft dit een naar gevoel voor de meeste mensen binnen ons culturele kader? Is het de actie zelf die dat veroorzaakt? Ik denk persoonlijk van niet.
Als je kijkt naar pop culture en onze maatschappij in het algemeen heerst er een sterk beeld dat "als hij/zij iets anders wil dan alleen jou, ben je niet goed genoeg". Voor velen is dat romantisch, de beste zijn voor je partner, iets speciaals, die ene die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Maar ik denk dat het ook een keerzijde heeft. Het is namelijk niet per sé het geval dat wanneer je van iemand houdt, je hersenen en lijf spontaan ophouden met interesse hebben voor anderen. Zie ook de vele gemaakte fouten. De reden dat bedrog zo'n pijn doet is niet eens zozeer het feit dat diegene iets met een ander doet, het is de automatische veronderstelling van "ben ik dan niet goed genoeg?" die we eraan vastkoppelen. Dat lijkt me garant staan voor veel pijn en gevoelens van afwijzing en onzekerheid.
Ik vind het persoonlijk een stuk rustgevender om er vanuit te gaan dat als ik niet goed genoeg was, mijn partner niet bij me zou willen zijn, en ik hou me in mijn hoofd niet bezig met onderlinge rangordes. Ik kan me er daarom ook niet buitengewoon druk om maken wanneer mijn partner seks heeft met een ander: dat doet hij vast omdat hij dat fijn vindt. Evenals dat hij een relatie met mij heeft omdat hij dat fijn vindt.
Ik baseerde mij op TT " verbonden cultuur" en had het dus over de Islamistiche cultuur waar de vrouw als "bezit" door de man wordt behandeld en waar ze zelfs zo ver gaan dat een vrouw geen seksuele genot mag ervaren.quote:Op maandag 25 november 2013 14:11 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik snap niet waarom je dat er bij trekt?
daar gaat de discussie toch niet over? alleen jij hebt dat er bij gehaalt
maar goed als je dat zo graag wil:
islam =/= polygamie
koran =/= huidige vorm van islam
bijbel =/= huidige vorm van het christendom
onze cultuur of welke cultuur dan ook =/= geloofsstroming
Of juist niet. Omdat je er meerdere kunt hebben hoef je niet alleen de beste, mooiste en slimste te kiezen, maar kun je ook een partner hebben die minder mooi is maar die je zo grappig vindt, en waardeert om wat hij/zij toevoegt aan je leven.quote:Op maandag 25 november 2013 14:15 schreef KingKloon het volgende:
Laten wij het hebben over het concept van een polygame maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben.
Ik zie wel 1 groot probleem voor zo'n stelsel dat wel problematisch zal kunnen zijn. Nu is onze manier van partners verdelen best wel communistisch. Iedereen heeft recht op 1 partner. Stel mensen hadden recht op meerdere partners. Dan zouden op den duur een groep vrouwen en mannen meer partners kunnen hebben dan de rest. Dan zou je een piramide systeem krijgen waar de knapste meest succesvolle mannen en vrouwen de meeste partners hadden en de normale mensen zouden veel moeilijker aan een partner kunnen komen en de minder aantrekkelijke mensen zouden helemaal niemand kunnen vinden. Kapitalisme.
dat is nu toch ook al zo?quote:Op maandag 25 november 2013 14:15 schreef KingKloon het volgende:
Laten wij het hebben over het concept van een polygame maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben.
Ik zie wel 1 groot probleem voor zo'n stelsel dat wel problematisch zal kunnen zijn. Nu is onze manier van partners verdelen best wel communistisch. Iedereen heeft recht op 1 partner. Stel mensen hadden recht op meerdere partners. Dan zouden op den duur een groep vrouwen en mannen meer partners kunnen hebben dan de rest. Dan zou je een piramide systeem krijgen waar de knapste meest succesvolle mannen en vrouwen de meeste partners hadden en de normale mensen zouden veel moeilijker aan een partner kunnen komen en de minder aantrekkelijke mensen zouden helemaal niemand kunnen vinden. Kapitalisme.
nogmaals cultuur is geen geloofquote:Op maandag 25 november 2013 14:16 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik baseerde mij op TT " verbonden cultuur" en had het dus over de Islamistiche cultuur waar de vrouw als "bezit" door de man wordt behandeld en waar ze zelfs zo ver gaan dat een vrouw geen seksuele genot mag ervaren.
Inderdaad, in onze maatschappij, wat niet het geval is in andere culturen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef Pienata het volgende:
Het probleem met de "cultuurgebondenheid" van monogamie op dit punt:
Als je kijkt naar pop culture en onze maatschappij in het algemeen heerst er een sterk beeld dat "als hij/zij iets anders wil dan alleen jou, ben je niet goed genoeg". Voor velen is dat romantisch, de beste zijn voor je partner, iets speciaals, die ene die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Jawel cultuur is wel deels gebonden aan geloof/religie!quote:Op maandag 25 november 2013 14:19 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nogmaals cultuur is geen geloof
en dan bekijk je het ook wel heel eng
je bekijkt 1 geloofsstroming (geen cultuur) en hebt het dan alleen daar over
volgens mij snap je de TT niet
het gaat er om dat relatievormen een sociaal construct zijn en daardoor dus cultuur gebonden
dat is ook geen discussiepunt volgens mij, maar goed
Ik vind het altijd zo bijzonder dat dit wél sociaal acceptabel is en polyamorie niet. Juist het telkens inwisselen van partners vind ik een hoge mate van disrespect en het degraderen van mensen tot gezichtsloze, inwisselbare entiteiten. Dit ten opzichte van beide in je leven toelaten en gelijkwaardig waarderen voor hun individuele kwaliteiten.quote:Op maandag 25 november 2013 14:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is nu toch ook al zo?
het is niet automatisch zo dat mensen die lager op de 'aantrekkelijkheidsladder' nu maar met elkaar gaan hokken
sommige mensen blijven nou eenmaal altijd alleen
en sommige mensen zullen altijd relaties hebben en daar meer als een consument mee omgaan omdat er voor hen nou eenmaal meer aanbod in is
dat vullen ze dan wel door vreemd te gaan, zich niet te binden of relaties te beëindigen als een betere partner zich aan dien
deels ja, maar hoeveel verschilt nogal per cultuurquote:Op maandag 25 november 2013 14:20 schreef complicate het volgende:
[..]
Jawel cultuur is wel deels gebonden aan geloof!
Ik ook!quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat dit wél sociaal acceptabel is en polyamorie niet. Juist het telkens inwisselen van partners vind ik een hoge mate van disrespect en het degraderen van mensen tot gezichtsloze, inwisselbare entiteiten. Dit ten opzichte van beide in je leven toelaten en gelijkwaardig waarderen voor hun individuele kwaliteiten.
Nou ja je kan niet praten over cultuur zonder te vermelden welke cultuur dus is dat normaal dat ik "islam" gebruikte in termen van "Islamistische cultuur".quote:Op maandag 25 november 2013 14:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
deels ja, maar hoeveel verschilt nogal per cultuur
jij stelde het tot nu toe relatief gelijk aan elkaar door het overal te hebben over 'de islam' en niet over een bepaalde cultuur
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).quote:Op maandag 25 november 2013 14:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is nu toch ook al zo?
het is niet automatisch zo dat mensen die lager op de 'aantrekkelijkheidsladder' nu maar met elkaar gaan hokken
sommige mensen blijven nou eenmaal altijd alleen
en sommige mensen zullen altijd relaties hebben en daar meer als een consument mee omgaan omdat er voor hen nou eenmaal meer aanbod in is
dat vullen ze dan wel door vreemd te gaan, zich niet te binden of relaties te beëindigen als een betere partner zich aan dient
Ik ben lelijk en heb twee vriendinnenquote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).
Ik denk dat als polygamie normaal word, dat dat echt zal veranderen. Nu kunnen lelijke mensen compenseren met karakter en andere eigenschappen en doordat ze het recht hebben op een trouwe partner, vinden ze uiteindelijk wel iemand. In een polygamische samenleving zouden de top aantrekkelijkste mensen regelmatig seks hebben hoe vaak ze willen en met wie ze willen, terwijl de normale mensen sporadisch seks en genegenheid zullen kennen en de minder aantrekkelijke mensen zullen maagd sterven of veel geld betalen.
Zijn je vriendinnen ook lelijk?quote:Op maandag 25 november 2013 14:26 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Ik ben lelijk en heb twee vriendinnenWat is je punt?
Volgens mij haal je trouwens polyamorie en polygamie door elkaar.
wat is dat dan?quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef complicate het volgende:
[..]
Nou ja je kan niet praten over cultuur zonder te vermelden welke cultuur dus is dat normaal dat ik "islam" gebruikte in termen van "Islamistische cultuur".
Maar bon.
Neequote:Op maandag 25 november 2013 14:26 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Zijn je vriendinnen ook lelijk?
Ik geloof dit niet.quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nu dat er een regel is dat vreemdgaan niet mag, doen mensen het minder vaak. Uiteindelijk komen de meeste mensen ook aan een partner (fokkers daarbuiten gelaten).
Ik denk dat als polygamie normaal word, dat dat echt zal veranderen. Nu kunnen lelijke mensen compenseren met karakter en andere eigenschappen en doordat ze het recht hebben op een trouwe partner, vinden ze uiteindelijk wel iemand. In een polygamische samenleving zouden de top aantrekkelijkste mensen regelmatig seks hebben hoe vaak ze willen en met wie ze willen, terwijl de normale mensen sporadisch seks en genegenheid zullen kennen en de minder aantrekkelijke mensen zullen maagd sterven of veel geld betalen.
ze zullen misschien vaker seks hebben ja (ik gok dat dat nu ook al is, maar goed)quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Anders gesteld, als ik er drie zou mogen selecteer ik uiteraard mijn nummer 1, 2 en 3 voorkeuren voor zover ik die keuze heb. De nummer 3 heeft dan een partner waar anders alleen de nummer 1 dat had gehad.quote:Op maandag 25 november 2013 14:25 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Wanneer men spreekt over "Islamistische cultuur" dan gaat het niet over een populatie, maar over een op religie (Islam) gebaseerde cultuur!quote:Op
[quote][b]Op maandag 25 november 2013 14:27 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
wat is dat dan?
waar zit die dan?
volgens mij is er namelijk geen concrete cultuur die je de islamitische cultuur kunt noemen
zo is er een enorm verschil tussen de cultuur van iran (islamitisch) en indonesië (de grootste moslim populatie van de wereld geloof ik)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |