Ik wacht totdat er plek is, ik ga niet meteen als een mongool mijn richtingaanwijzer gebruiken en mijn buurman of -vrouw veel schrik aanjagenquote:Op vrijdag 29 november 2013 20:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat was je dan van plan? Gewoon meteen naar links?
Punt is dat veel mensen hun richtingaanwijzer aanzetten in dezelfde beweging als dat ze het stuur draaien. En da's leuk, maar heeft erg weinig nut.
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:14 schreef JaimyLee het volgende:
Ik had verwacht dat m'n eerste irritatie die ik het echt waard vond om te posten niet een irritatie zou zijn die komt door iemand die betaald word om te rijden..
Ik reed op een weg van twee rijstroken binnen de bebouwde kom. Eén rijstrook de ene kant op, andere de andere kant op. Om de 200 meter oid is er een bushalte, waarvan sommige een uitrijhaven hebben zodat de bus de weg niet blokkeert. Daar stond een bus, en zoals iedereen weet, heeft de bus voorrang als hij de weg weer op wilt komen, binnen de bebouwde kom.
Ik reed netjes 50, en op het moment dat ik zo'n 3 meter achter hem ben, gaan ineens de knipperlichten naar links aan en begint hij te rijden.
Maar als je 50 rijd kan je natuurlijk niet binnen 3 meter stoppenDus ik rijd nog door, maar bus komt al ver genoeg naar links zodat ik op de andere rijstrook moet gaan rijden. Bus nog leuk claxonneren natuurlijk..
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
Dat voorrang nemen is in principe wel toegestaan in dit geval.Of het ook handig en netjes en charmant is, is een tweede...quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:53 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?
Ik snap dat hij voorrang heeft, maar als je op het moment dat er een auto 3 meter achter je zit ineens je bus de rijbaan op gooit, kan ik niet echt zien dat je goed ziet.
En natuurlijk is er ook nog een verschil tussen voorrang nemen en voorrang krijgen. Nemen is wat hij deed, en ik kon hem die voorrang niet geven.
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
voor zover ik weet wel jaquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?
kloptquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?
Eensquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:02 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Dat voorrang nemen is in principe wel toegestaan in dit geval.Of het ook handig en netjes en charmant is, is een tweede...
(Ik snap wat je bedoelt hoor, ik zou er ook zo over denken, maar die chauffeur zal al zo vaak dit soort dingen meemaken dat het 'm allemaal aan z'n reet zal roesten...)
ja nee niet echtquote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
zo hebben bussen hier verderop nogal wel eens schijt aan voorrangsregels voor fietsers op de rotonde, dus er ligt een paar keer per jaar een wit laken op de wegquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:45 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Sowieso ben ik wel van mening dat als het je allemaal geen reet boeit, dat je dan sowieso fout zit
True storyquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja nee niet echt
dat je voorrang hebt betekend niet dat je een ander maar van de weg af mag rijden, heb het bijna wekelijks in de binnenstad van leiden wel, gewoon lomp opzij zetten ipv spiegelen of ze uberhaupt wel voorrang kunnen geven
Was het op dat moment druk, cq had die bus genoeg alternatieven om er op een normale manier tussen te komen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:53 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?
Ik snap dat hij voorrang heeft, maar als je op het moment dat er een auto 3 meter achter je zit ineens je bus de rijbaan op gooit, kan ik niet echt zien dat je goed ziet.
En natuurlijk is er ook nog een verschil tussen voorrang nemen en voorrang krijgen. Nemen is wat hij deed, en ik kon hem die voorrang niet geven.
Het was niet heel erg druk. Ik reed derde in een treintje van 4 auto's. De 4e had nog genoeg tijd en ruimte om voorrang te geven, na hem was er sowieso een zee van ruimte.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:53 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Was het op dat moment druk, cq had die bus genoeg alternatieven om er op een normale manier tussen te komen?
Als ex-lijnbuschauffeur (stads- en streekvervoer) kan ik je uit ervaring melden, dat het soms de enige mogelijkheid is om er tussen te komen, want vooral bij drukte zijn er maar weinig die je de ruimte gunnen...
Als dat echter in jouw geval niet aan de orde was, heb jij groot gelijk w.m.b..
Natuurlijk heb je voorrang, maar het kan soms ook handig/netjes zijn om mensen de ruimte te geven een vrachtwagen in te halen. Even van het gas kost jou 10 seconden en het scheelt een medeweggebruiker een hoop stress/ergernis.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:54 schreef Gwywen het volgende:
Ik merk wel eens dat mensen denken dat ze een soort "voorrang" creëren wanneer ze hun richtingaanwijzer aanzetten. Als ik ze dan links voorbij ga terwijl zij zich klem rijden op een vrachtwagen, worden ze boos.
In theorie heb ik niks te maken met iemand die van baan wil wisselen. Ik ben niet verplicht om af te remmen of opzij te gaan. Zij moeten anticiperen tot er ruimte is, en als ze dat te laat doen hebben ze pech.
Nou nee.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:04 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Nou nee.
Een bus mag geen voorrang nemen dus als er een aanrijding ontstaan was dan zat die buschauffeur fout.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bushalte#Verkeersregels_in_Nederlandquote:Iedere autobus (ook een touringcar) heeft binnen de bebouwde kom voorrang wanneer deze met de richtingaanwijzer aangeeft dat hij van een bushalte wil wegrijden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat niet expliciet vermeld dat deze regel geldt voor achteropkomend verkeer, dus het geldt ook voor verkeer dat de bus van voren nadert.
Je mag geen voorrang nemen en zeker niet als het verkeer het niet verwacht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:45 schreef Daeron het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bushalte#Verkeersregels_in_Nederland
Ik zag laatst een truck met oplegger die z'n hele combinatie met een zwaai naar de linkerbaan moest gooien vanwege zo'n idioot.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:29 schreef Perunage het volgende:
Mijn beklag over lamballen die hun koekblik met 60-70 km/h de snelweg opgooien en invoegen. Reed achter zo'n imbeciel, waardoor zelfs vrachtverkeer in de ankers moest voor deze doldwaze actie.
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:45 schreef BlackLining het volgende:
Godverdomme bijna in een auto geparkeerd vanmiddag
Er reed een domme kut in haar hok achter een bus. Ik kwam de domme kut en de bus tegemoet. In verband met zichtbaarheid stuur ik de motor naar uiterst rechts op de weg zodat ik kan zien wat er achter de bus zit een andersom. Ik zag de achterkant van een auto, dus die zat sowieso al te dicht achter de bus.
En ineens draait dat achterlijke mens zonder richting ineens naar links om af te slaan. Ondanks dat ik al voorbereid was op ellende omdat ze zo dicht achter bus zat, moest ik vól in de ankers, voorvork compleet door zijn veren en met stuiterend voorwiel drie centimeter voor de rechter deur tot stilstand komen. Krijg ik nog een middelvinger terug van die debiel toen ik mijn ongenoegen liet blijken.
Achterlijk wijf met stront in haar ogen. Ben blij dat ik mijn positie op de weg in orde had en al enigszins voorzag wat er ging gebeuren anders was ik er vól opgeklapt
Ach, niet zeuren. Heb het een keer opnieuw geformuleerd en er staat een en ander niet meer in de juiste volgorde inderdaad, maar dat is in jouw post niet anders. Even duidelijk rijden dat als je typt?quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:30 schreef Travel. het volgende:
[..]
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.
Welk gedeelte van zijn post was lastig voor jou?quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:30 schreef Travel. het volgende:
[..]
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.
quote:Op zondag 1 december 2013 02:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ach, niet zeuren. Heb het een keer opnieuw geformuleerd en er staat een en ander niet meer in de juiste volgorde inderdaad, maar dat is in jouw post niet anders. Even duidelijk rijden dat als je typt?
Gaat toch heen johquote:
Pakketdiensten zijn vaak ook wel klachtwaardig. Busje ff snel op de stoep zetten waardoor niemand er langs kan of een weg blokkeren.quote:Op maandag 2 december 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Vanmorgen vroeg op doorreis door Rotterdam en even daar gestopt om wat af te geven staat een of andere gek met zijn busje half op de stoep (schijnbaar pakket - bezorg - dienst?) zodat niet alleen de al smalle weg waar de trambaan loopt alsnog voor de helft geblokkeerd wordt, maar ook een fiks deel van de stoep!
Dat gebeurt hier op het industrieterrein in Valkenswaard dagelijks. Kom je er aan rijden, staat er een vrachtauto met alarmlichten uit te laden (of soms gewoon stil omdat hij een brief moet afgeven en nog even staat te keuvelen). Lekker veilig, 1 rijbaan gewoon dicht. En altijd net voor een bocht zodat er omheen rijden levensgevaarlijk is.quote:Op maandag 2 december 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Vanmorgen vroeg op doorreis door Rotterdam en even daar gestopt om wat af te geven staat een of andere gek met zijn busje half op de stoep (schijnbaar pakket - bezorg - dienst?) zodat niet alleen de al smalle weg waar de trambaan loopt alsnog voor de helft geblokkeerd wordt, maar ook een fiks deel van de stoep!
De naam alarmlichten is dan ook niet correct. Dat zijn de allesmaglampjes.quote:Op maandag 2 december 2013 10:29 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier op het industrieterrein in Valkenswaard dagelijks. Kom je er aan rijden, staat er een vrachtauto met alarmlichten uit te laden (of soms gewoon stil omdat hij een brief moet afgeven en nog even staat te keuvelen). Lekker veilig, 1 rijbaan gewoon dicht. En altijd net voor een bocht zodat er omheen rijden levensgevaarlijk is.
Sinds wanneer mag je alles als je maar je alarmlichten aandoet? dit viel me laatst op: verboden te parkeren? daar staat een auto met alarmlichten. Je staat schuin op de weg voor een stoplicht? alarmalichten (in plaats van veilig gaan staan of een piepklien stukje omrijden). Midden op straat je auto neerzetten en even het weekend bespreken met een vriend? Alarmlichten. De verkeerde kant oprijden/tegen het verkeer in omdat je te beroerd bent om een stukje om te rijden? Alarmlichten. Het lijkt wel een vrijbrief!
Ah ja, ik heb dat ooit gehad bij wegwerkzaamheden van Groningen naar Heerenveen. Een opgeschoten Toyota Aygo reed links van mij, op mijn snelheid. Een 500 meter verderop werd hun baan bij de mijne gevoegd om als 1 baan langs de werkzaamheden te rijden. Ik reed normaal, hij bleef naast mij hangen en gooide hem zonder poespas naar links om mij af te snijden/in mij te rijden. En toeteren en middelvinger en alles (let wel, er reed niemand achter mij................ ik heb altijd geleerd dat als je een special verrichting moet uitvoeren, wat invoegen is, je voorrang moet verlenen?)quote:Op maandag 2 december 2013 11:51 schreef goed_volk het volgende:
Gister weer een leuke.
Ik hou er van om gewoon relaxed op de rechter baan te tuffen, rond de 100-110. Geen gezeur of gedram en het scheelt in de stookkosten. Als ik een keer ergens langs wil, wacht ik rustig op een plekje en geef gas bij, zodat ik in hetzelfde tempo als de rest voorbij kan. Volgens mij zit ik niemand in de weg.
Maar blijkbaar wel die blauwe passat van de kattenoppas die in wilde voegen.... Ik rij dus langs een invoegstrook ter hoogte van Nieuwerbrug, met voor en achter mij ruim 100 meter leegte. De passat met de dierenvriendin gaat om de een of andere reden exact naast mij rijden aan het begin van de blokmarkering en blijft hier hangen tot het einde van de invoegstrook. Op dat moment wordt het stuur rücksichtslos naar links gegooid met een enkele knipper. Ik moet vol op de rem om een aanrijding te voorkomen. Door de achterruit van de passat zie ik nog en opgestoken middelvinger.
En bedankt he. Weer zo'n debiel die zijn rijbewijs bij een pak cornflakes heeft gehad...
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van? Je kunt ze ook gewoon rechts voorbij hoor.quote:Op maandag 2 december 2013 13:37 schreef no1uknow het volgende:
Ik blijf me zo ontzettend irriteren aan al die mensen die op de 2e of 3e baan blijven plakken terwijl er rechts zo gigantisch veel ruimte is. Zelfs een treintje van 5 auto's gespot op de A9 op de middenbaan, terwijl rechts helemaal leeg was, niet eens een vrachtwagen in de verte wat nog een plausibele verklaring zou zijn voor het middenbaan rijden.
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.quote:Op maandag 2 december 2013 13:37 schreef no1uknow het volgende:
Ik blijf me zo ontzettend irriteren aan al die mensen die op de 2e of 3e baan blijven plakken terwijl er rechts zo gigantisch veel ruimte is. Zelfs een treintje van 5 auto's gespot op de A9 op de middenbaan, terwijl rechts helemaal leeg was, niet eens een vrachtwagen in de verte wat nog een plausibele verklaring zou zijn voor het middenbaan rijden.
Dus dat!quote:Op maandag 2 december 2013 14:02 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.
Wat zou dat voor verschil maken?quote:Op maandag 2 december 2013 13:51 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van?
En als het er eentje is die alleen op het midden rijdt, eerst even een seintje met groot licht... En ja, dat mag volgens het verdrag van Wenen (en dat verdrag staat weer boven de nationale wetgeving).quote:Op maandag 2 december 2013 14:02 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.
Hoe kan zo'n situatie ontstaan?quote:Op maandag 2 december 2013 15:49 schreef bokkepoot het volgende:
Waar ik ook gestoord van word is als ik naar rechts wil, en een karretje mee heb. En dat er dan mensen rechts gaan inhalen en dan de dooie hoek inkruipen.
Meestal trap ik het gas dan in en rijd ik ze wel klem met de eerste beste die dan rechts rijd
Hilarisch, lolbroekquote:Op maandag 2 december 2013 13:51 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van? Je kunt ze ook gewoon rechts voorbij hoor.
Ik doe dat eigenlijk best vaak... Onder het mom van file rijden... Met een gangetje of 120 inhalen op een 120 weg met auto's die 100 rijden oid.quote:
Volgens mij mag je sowieso rechts niet inhalen tenzij het anders gevaarlijk wordt. Hoe tenenkrommend het gedrag van de andere piraten ook isquote:Op maandag 2 december 2013 19:40 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik doe dat eigenlijk best vaak... Onder het mom van file rijden... Met een gangetje of 120 inhalen op een 120 weg met auto's die 100 rijden oid.
Vraag me eigenlijk af of ik theoretisch zelfs fout zit met die beredenering![]()
Onder file mag dat gewoon, en volgens mij is het file wanneer mensen onder de toegestane maximale snelheid autorijden?quote:Op maandag 2 december 2013 19:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij mag je sowieso rechts niet inhalen tenzij het anders gevaarlijk wordt. Hoe tenenkrommend het gedrag van de andere piraten ook is
Haha, dat laatste is natuurlijk niet waar. Dan rijdt 95% van Nederland twee keer dag heel de weg in de file.quote:Op maandag 2 december 2013 19:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Onder file mag dat gewoon, en volgens mij is het file wanneer mensen onder de toegestane maximale snelheid autorijden?
Motherfuckers.quote:Op maandag 2 december 2013 19:46 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Haha, dat laatste is natuurlijk niet waar. Dan rijd 95% van Nederland twee keer dag heel de weg in de file.
Richtingaanwijzer aan in de bus is gas geven en rijden, niet eerst nog op verkeer wachten, want die zijn verplicht voorrang te verlenen.. Heeft niks met voorrang nemen te maken van de bus.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:14 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je mag geen voorrang nemen en zeker niet als het verkeer het niet verwacht.
Dus meteen wegrijden als je je richtingaanwijzer aanzet is niet de bedoeling.
Mja dat zal best. Maar als ik er één keer per jaar een zou vangen voor rechts inhalen is het me dat geld wel waard in frustratie die het me scheelt. En op de motor kun je er relatief veilig voorbij in de zin dat je er veel sneller langs bent.quote:Op maandag 2 december 2013 15:44 schreef Sounddragon het volgende:
Het gestoorde is nog dat de prent voor recht inhalen nog steeds hoger is als die voor het niet rechts houden, en dat geldt ook voor de kans dat je hem krijgt.
Sorry maar als iemand al voorbij je is en je snijdt iemand af dan snij je iemand dus af...quote:Op maandag 2 december 2013 19:50 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Richtingaanwijzer aan in de bus is gas geven en rijden, niet eerst nog op verkeer wachten, want die zijn verplicht voorrang te verlenen.. Heeft niks met voorrang nemen te maken van de bus.
Helaas, dat is wel waar. In RVV 1990 en aanvullende zooi staat nergens gedefinieerd hoe hard auto's moeten rijden om een file te zijn. Dus als je met zijn allen 110 rijdt op de A7 en niet harder kan, rijd je ook in een file.quote:Op maandag 2 december 2013 19:46 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Haha, dat laatste is natuurlijk niet waar. Dan rijdt 95% van Nederland twee keer dag heel de weg in de file.
Als iemand er al voorbij is, hoe kan je die dan afsnijden?quote:Op maandag 2 december 2013 19:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Sorry maar als iemand al voorbij je is en je snijdt iemand af dan snij je iemand dus af...
Lijkt mij niet de bedoeling, knipperlicht aanzetten en gasgeven prima, verkeer wat al naast je zit voorrang geven.
Motoren zijn bijna over het algemeen suïcidale mafketels die anderen in gevaar brengen. Doch geen groot gevaarquote:Op maandag 2 december 2013 19:52 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Mja dat zal best. Maar als ik er één keer per jaar een zou vangen voor rechts inhalen is het me dat geld wel waard in frustratie die het me scheelt. En op de motor kun je er relatief veilig voorbij in de zin dat je er veel sneller langs bent.
Blijft natuurlijk wel belachelijk over die twee boetes, maar ik kan me daar weinig druk om maken.
Volgens mij wordt als richtlijn < 50kmu gebruikt op de autosnelweg.quote:Op maandag 2 december 2013 19:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Helaas, dat is wel waar. In RVV 1990 en aanvullende zooi staat nergens gedefinieerd hoe hard auto's moeten rijden om een file te zijn. Dus als je met zijn allen 110 rijdt op de A7 en niet harder kan, rijd je ook in een file.
Ja terecht, beetje uit redelijkheid inschatten of iemand voor je kan remmen, zo ja, dan ervoor knallen, prima toch.quote:Op maandag 2 december 2013 19:58 schreef Jofunu-kun het volgende:
Maar verkeer dat van achter nog even gauw er voorbij wil daar ga ik dus wel gewoon met m'n neus voor staan..
Euh, nee. Het overige verkeer dient de bus gelegenheid te geven in te voegen. En alhoewel buschauffeurs dat interpreteren als voorrang, is dat het niet. Als een buschauffeur wil wegrijden van een halte, zal hij dit veilig moeten kunnen doen, dus niet meteen gas geven hem erop duwen, want verkeer dat ernaast zit, kan hem niet veilig de gelegenheid geven in te voegen. Als je hem hier dus in prakt, zorg dat je het op beeld hebt en dat er direct een schadeformulier getekend wordt. Vervoersmaatschappijen hebben opeens altijd allerlei getuigen die zich nadien bekend blijken te maken.quote:Op maandag 2 december 2013 19:50 schreef Jofunu-kun het volgende:
Richtingaanwijzer aan in de bus is gas geven en rijden, niet eerst nog op verkeer wachten, want die zijn verplicht voorrang te verlenen.. Heeft niks met voorrang nemen te maken van de bus.
Niet bij de kantonrechter, enkel in de definitie van de VID.quote:Op maandag 2 december 2013 19:58 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Volgens mij wordt als richtlijn < 50kmu gebruikt op de autosnelweg.
Dus omdat het niet gedefinieerd is, is het tegendeel waar? Nou wens mij succes morgen in de historische 220.000 km file in de ochtendspits.quote:Op maandag 2 december 2013 19:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Helaas, dat is wel waar. In RVV 1990 en aanvullende zooi staat nergens gedefinieerd hoe hard auto's moeten rijden om een file te zijn. Dus als je met zijn allen 110 rijdt op de A7 en niet harder kan, rijd je ook in een file.
Het is geen gelegenheids voorrang, het is wettelijk bepaalde voorrang. Anders zou ik het verkeerd geleerd moeten hebben van de CCVquote:Op maandag 2 december 2013 20:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Euh, nee. Het overige verkeer dient de bus gelegenheid te geven in te voegen. En alhoewel buschauffeurs dat interpreteren als voorrang, is dat het niet. Als een buschauffeur wil wegrijden van een halte, zal hij dit veilig moeten kunnen doen, dus niet meteen gas geven hem erop duwen, want verkeer dat ernaast zit, kan hem niet veilig de gelegenheid geven in te voegen.
Zelfde geldt voor invoegen: Je moet mag iemand niet hinderen bij het invoegen. Dat betekent dus dat hij zelf een plekje moet zoeken waarin hij past en jij dit niet mag dicht rijden. Het betekent niet, alhoewel veel mensen dat wel denken, dat zij voorrang hebben bij invoegen of dat een ander hun moet helpen. Als zij niet kunnen invoegen, moeten ze aan het begin van de invoegstrook wachten totdat er zich een gelegenheid aan dient tot invoegen. Wat je veel ziet gebeuren, met 60 naar links komen waarop het verkeer op de rechter rijstrook naar links toe moet, is dus ook fout. Prak je hem daarin, dan is de invoeger fout. Prakt iemand hem echter in jou op het moment dat jij invoeghulp geeft, ben jij fout. Jij doet een bijzondere manoeuvre en dient daarbij het overige verkeer niet te hinderen (dus niet met 90 naar links op een 130 weg).
[..]
Niet bij de kantonrechter, enkel in de definitie van de VID.
ERGERNIS!quote:Op maandag 2 december 2013 20:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Je moet mag iemand niet hinderen bij het invoegen. Dat betekent dus dat hij zelf een plekje moet zoeken waarin hij past en jij dit niet mag dicht rijden. Het betekent niet, alhoewel veel mensen dat wel denken, dat zij voorrang hebben bij invoegen of dat een ander hun moet helpen. Als zij niet kunnen invoegen, moeten ze aan het begin van de invoegstrook wachten totdat er zich een gelegenheid aan dient tot invoegen. Wat je veel ziet gebeuren, met 60 naar links komen waarop het verkeer op de rechter rijstrook naar links toe moet, is dus ook fout. Prak je hem daarin, dan is de invoeger fout. Prakt iemand hem echter in jou op het moment dat jij invoeghulp geeft, ben jij fout. Jij doet een bijzondere manoeuvre en dient daarbij het overige verkeer niet te hinderen (dus niet met 90 naar links op een 130 weg).
Ik ga eens kijken of ik de uitspraak van de kantonrechter hierover kan vinden. Er is al iemand die dit heeft laten voorkomen.quote:Op maandag 2 december 2013 20:02 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus omdat het niet gedefinieerd is, is het tegendeel waar? Nou wens mij succes morgen in de historische 220.000 km file in de ochtendspits.
Haha die is mooi.quote:Op maandag 2 december 2013 20:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
ERGERNIS!
Ik rij cruise control +- 100 op de GPS.
Komt er iemand via de invoegstrook naast mij rijden, ipv dat hij snelheid geeft of gas loslaat, snijdt hij mij fijn af om op de snelweg te komen, *plaats hier scheldwoorden*
Dat geldt alleen bij de lijnbus voor zover ik weet?quote:Op maandag 2 december 2013 19:50 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Richtingaanwijzer aan in de bus is gas geven en rijden, niet eerst nog op verkeer wachten, want die zijn verplicht voorrang te verlenen.. Heeft niks met voorrang nemen te maken van de bus.
Het is dan ook GEEN voorrang! Het is de gelegenheid geven tot. Als jij hem dus de weg op stuurt en meteen een aanrijding hebt aan de voorkant van de bus, zit jij fout. Jammer genoeg heb je de vervoerders die heel kinderachtig gaan doen met handjeklap met de verzekering en niet bestaande getuigen (daarom dashcam en direct schadeformulier invullen).quote:Op maandag 2 december 2013 20:03 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Het is geen gelegenheids voorrang, het is wettelijk bepaalde voorrang. Anders zou ik het verkeerd geleerd moeten hebben van de CCV
Als jij invoegt moet jij toch een gaatje zoeken of ben ik een halve tamme? Ik rij constante snelheid over meerdere kilometers.quote:Op maandag 2 december 2013 20:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Haha die is mooi.
Die andere automobilist kan zo maar even een scheldkannonade plaatsen over jouw rijgedrag
Nee, ook voor touringcars, omdat de automobilist niet kan zien of ik treinstremming rij in opdracht van de lijndienst bedrijven, of als extra ingezette bus rij op die lijn.quote:Op maandag 2 december 2013 20:06 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat geldt alleen bij de lijnbus voor zover ik weet?
Ik heb soms ook de indruk dat mensen denken bij het invoegen "ik kom van rechts, en rechts heeft voorrang, dus..."quote:Op maandag 2 december 2013 20:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
ERGERNIS!
Ik rij cruise control +- 100 op de GPS.
Komt er iemand via de invoegstrook naast mij rijden, ipv dat hij snelheid geeft of gas loslaat, snijdt hij mij fijn af om op de snelweg te komen, *plaats hier scheldwoorden*
Gast, het is wel voorrang. Ga ajb je theorie opnieuw leren.quote:Op maandag 2 december 2013 20:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is dan ook GEEN voorrang! Het is de gelegenheid geven tot. Als jij hem dus de weg op stuurt en meteen een aanrijding hebt aan de voorkant van de bus, zit jij fout. Jammer genoeg heb je de vervoerders die heel kinderachtig gaan doen met handjeklap met de verzekering en niet bestaande getuigen (daarom dashcam en direct schadeformulier invullen).
Zelfde geldt met invoegen. Komt er een invoeger aan en ga ik die het onmogelijk maken in te voegen, zit ik fout, niet hij. Rijd ik op de CC en komt er iemand naast mij rijden, zit hij fout.
Ik hoor meer mensen klagen als de persoon op de rechterbaan geen plek maakt voor de invoeger(s) terwijl hij of zij wel ruimte heeftquote:Op maandag 2 december 2013 20:07 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als jij invoegt moet jij toch een gaatje zoeken of ben ik een halve tamme? Ik rij constante snelheid over meerdere kilometers.
Bij mijn weten staat dat altijd duidelijk achter de ruiten aangegeven, anders mag er ook geen gebruik gemaakt worden van busbanen etc. Plus dat treinstemming niet onder de definitie van lijnbus valt.quote:Op maandag 2 december 2013 20:07 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Nee, ook voor touringcars, omdat de automobilist niet kan zien of ik treinstremming rij in opdracht van de lijndienst bedrijven, of als extra ingezette bus rij op die lijn.
Nee, ook niet voor een lijnbus.quote:Op maandag 2 december 2013 20:06 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat geldt alleen bij de lijnbus voor zover ik weet?
Doe jij dat even a.u.b. En zoek dan meteen artikel 56 even op. Ohnee, doe ik wel voor je:quote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Gast, het is wel voorrang. Ga ajb je theorie opnieuw leren.
Precies, tenzij buiten de bebouwde komquote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Gast, het is wel voorrang. Ga ajb je theorie opnieuw leren.
Ja, LIJN BUS, touringcar echt nietquote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Gast, het is wel voorrang. Ga ajb je theorie opnieuw leren.
ALLE bussen die van een halte wegrijdenquote:
Mooi, nooit meer dus op het allerlaatste moment op de rem stampenquote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, ook niet voor een lijnbus.
[..]
Doe jij dat even a.u.b. En zoek dan meteen artikel 56 even op. Ohnee, doe ik wel voor je:
Artikel 56
1. Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
2. Het eerste lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
Is al gebeurd hierbovenquote:Op maandag 2 december 2013 20:11 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
ALLE bussen die van een halte wegrijden![]()
![]()
Zoek het maar op.
Je hoeft geen ruimte te maken. Artikel 54.quote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik hoor meer mensen klagen als de persoon op de rechterbaan geen plek maakt voor de invoeger(s) terwijl hij of zij wel ruimte heeft.
Autobus. Definitie autobus volgens RVV:quote:
Hebben we hem weerquote:Op maandag 2 december 2013 20:11 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Mooi, nooit meer dus op het allerlaatste moment op de rem stampen
Sleutelwoord even duidelijk gemaakt voor je.. Wat snap je nu nog niet?quote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, ook niet voor een lijnbus.
[..]
Doe jij dat even a.u.b. En zoek dan meteen artikel 56 even op. Ohnee, doe ik wel voor je:
Artikel 56
1. Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
2. Het eerste lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
Oke, dus toch voor alles, maar ik hoef iig geen noodstop meer te maken omdat zo'n debiel voorrang neemt.quote:Op maandag 2 december 2013 20:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je hoeft geen ruimte te maken. Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
[..]
Autobus. Definitie autobus volgens RVV:
autobus: motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;
quote:Op maandag 2 december 2013 20:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Doe jij dat even a.u.b. En zoek dan meteen artikel 56 even op. Ohnee, doe ik wel voor je:
Artikel 56
1. Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Ander stukje voor je bold gemaakt: Voornemen om weg te rijden kenbaar maken = niet gas geven en knipper uitzetten tegelijk.quote:Op maandag 2 december 2013 20:12 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Sleutelwoord even duidelijk gemaakt voor je.. Wat snap je nu nog niet?
Joh?quote:Op maandag 2 december 2013 20:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je hoeft geen ruimte te maken. Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
http://lmgtfy.com/?q=RVV+1990+definitiesquote:Op maandag 2 december 2013 20:13 schreef opgebaarde het volgende:
Maar ik zoek nog de definitie van bestuurder, bijzondere manoeuvre, achteruitrijden en rijstrook
Daarnet haalde je mij bijzonder hard en gevaarlijk in met je gekopieerde tekst die jij er per abuis bijplakt. Krijg je eindelijk een verzoekje en nu trek je aan de handrem zonder in de spiegels te kijken. Wegpiraatquote:Op maandag 2 december 2013 20:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
http://lmgtfy.com/?q=RVV+1990+definities
Zorg ervoor dat je dan wel een knappe dashcam hebt en meteen laat tekenen op het schadeformulier. En dan bij voorkeur het voorste deel van de bus pakken, dat jij al naast hem zat toen de knipper aan ging.quote:Op maandag 2 december 2013 20:12 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Oke, dus toch voor alles, maar ik hoef iig geen noodstop meer te maken omdat zo'n debiel voorrang neemt.
Nah, als je remsporen op het asfalt hebt en er nogsteeds naast/in zit, dan is het ook wel duidelijk. Heb 2x eerder zo'n ongeluk mee gemaakt (kon beide keren echt niet meer ontwijken).quote:Op maandag 2 december 2013 20:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zorg ervoor dat je dan wel een knappe dashcam hebt en meteen laat tekenen op het schadeformulier. En dan bij voorkeur het voorste deel van de bus pakken.
En dat is dan onterecht want het invoegend verkeer dient het overige verkeer voor te laten gaan.quote:Op maandag 2 december 2013 20:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Haha die is mooi.
Die andere automobilist kan zo maar even een scheldkannonade plaatsen over jouw rijgedrag
Doch dient het verkeer op de hoofdrijbaan het invoegend verkeer het invoegen niet onmogelijk te maken. En dat, dat lezen veel mensen als voorrang.quote:Op maandag 2 december 2013 20:23 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En dat is dan onterecht want het invoegend verkeer dient het overige verkeer voor te laten gaan.
Ik had moeten weten dat het woord motor als een rode lap op een stier werkt natuurlijk. Dom van me, maar daar ging het natuurlijk niet om.quote:Op maandag 2 december 2013 19:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Motoren zijn bijna over het algemeen suïcidale mafketels die anderen in gevaar brengen. Doch geen groot gevaar
Mooi hoor dat motoren langs files mogen rijden maar met welke snelheden dit gebeurt... Of zelfs als de matrixborden 70 aangeven en niemand zachter dan vijftig rijdt nog steeds tussen de auto's door slalommen of gewoon op stuurmanskunst twee in één keer inhalen.
En je bent inderdaad makkelijker wendbaar maar je bent wel een stuk moeilijker zichtbaar, zeker als je een stuk harder dan de rest van het verkeer rondracet
Zeker, hoewel als de weg vrij is men elkaar wel een beetje zou kunnen helpen. Let op, "zou kunnen".quote:Op maandag 2 december 2013 20:23 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En dat is dan onterecht want het invoegend verkeer dient het overige verkeer voor te laten gaan.
Dat doet KT toch niet als hij zijn snelheid aanhoudt...quote:Op maandag 2 december 2013 20:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doch dient het verkeer op de hoofdrijbaan het invoegend verkeer het invoegen niet onmogelijk te maken. En dat, dat lezen veel mensen als voorrang.
Als je bijvoorbeeld van 2 rijbanen naar 3 rijbanen gaat.quote:
Klopt, dat is correct.quote:Op maandag 2 december 2013 20:28 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat doet KT toch niet als hij zijn snelheid aanhoudt...
Als hij zijn snelheid aan zou passen aan de invoeger heb je een punt.
Ja heel dom van je als je van iedereen verlangt er niks van te mogen vinden en jouw posting geheel in zijn waarde te moeten laten. Heel dom en wat een lelijk rode vlag, jammer dat jij zo typisch als "alle" "motorrijders" in de verdediging schiet, domboquote:Op maandag 2 december 2013 20:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik had moeten weten dat het woord motor als een rode lap op een stier werkt natuurlijk. Dom van me, maar daar ging het natuurlijk niet om.
Gezeur altijd deze discussie.quote:Op maandag 2 december 2013 20:23 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En dat is dan onterecht want het invoegend verkeer dient het overige verkeer voor te laten gaan.
Denk om je hart jongen, denk om je hartquote:Op maandag 2 december 2013 20:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja heel dom van je als je van iedereen verlangt er niks van te mogen vinden en jouw posting geheel in zijn waarde te moeten laten. Heel dom en wat een lelijk rode vlag, jammer dat jij zo typisch als "alle" "motorrijders" in de verdediging schiet, dombo
Je maakt er zelf gezeur van, ik geef toch aan dat ik wel altijd ruimte maak indien mogelijk ...quote:Op maandag 2 december 2013 20:32 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Gezeur altijd deze discussie.
Je hoeft als je al op de snelweg zit inderdaad echt geen ruimte te maken. Echter, even een baantje naar links gaan als je daarbij tenminste niemand hindert noemt men sociaal. Kwestie van de doorgang verbeteren. Iedereen kan gewoon doorrijden en dat baantje opschuiven ga je echt niet dood van.
Tenzij he met dat opschuiven iemand zou hinderen, want dan moet je het natuurlijk niet doen.
De letter van de wet is in deze discussie irrelevant.
Dat is ie niet. Het mij lukt mij zelfs met een volbeladen auto/aanhanger combinatie (en geen eens een hele sterke, maar wel zware combinatie) om met voldoende snelheid in te voegen op de A27 bij Oosterhout... Dan moet het een C1/Aygo of wat dan ook ook wel lukken om op een normale invoegstrook met minimaal 100 in te voegen. Ik ben dan dus ook iemand die, zeker aan het begin van de invoegstrook en buiten de spits, niet aan de kant gaat. In de spits wil ik wel eens uitzonderingen maken omdat het dan druk is, maar daar buiten: Gebruik lekker je gaspedaal ofzo...quote:Op maandag 2 december 2013 20:32 schreef BlackLining het volgende:
De letter van de wet is in deze discussie irrelevant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |