Ik wacht totdat er plek is, ik ga niet meteen als een mongool mijn richtingaanwijzer gebruiken en mijn buurman of -vrouw veel schrik aanjagenquote:Op vrijdag 29 november 2013 20:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat was je dan van plan? Gewoon meteen naar links?
Punt is dat veel mensen hun richtingaanwijzer aanzetten in dezelfde beweging als dat ze het stuur draaien. En da's leuk, maar heeft erg weinig nut.
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:14 schreef JaimyLee het volgende:
Ik had verwacht dat m'n eerste irritatie die ik het echt waard vond om te posten niet een irritatie zou zijn die komt door iemand die betaald word om te rijden..
Ik reed op een weg van twee rijstroken binnen de bebouwde kom. Eén rijstrook de ene kant op, andere de andere kant op. Om de 200 meter oid is er een bushalte, waarvan sommige een uitrijhaven hebben zodat de bus de weg niet blokkeert. Daar stond een bus, en zoals iedereen weet, heeft de bus voorrang als hij de weg weer op wilt komen, binnen de bebouwde kom.
Ik reed netjes 50, en op het moment dat ik zo'n 3 meter achter hem ben, gaan ineens de knipperlichten naar links aan en begint hij te rijden.
Maar als je 50 rijd kan je natuurlijk niet binnen 3 meter stoppenDus ik rijd nog door, maar bus komt al ver genoeg naar links zodat ik op de andere rijstrook moet gaan rijden. Bus nog leuk claxonneren natuurlijk..
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
Dat voorrang nemen is in principe wel toegestaan in dit geval.Of het ook handig en netjes en charmant is, is een tweede...quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:53 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?
Ik snap dat hij voorrang heeft, maar als je op het moment dat er een auto 3 meter achter je zit ineens je bus de rijbaan op gooit, kan ik niet echt zien dat je goed ziet.
En natuurlijk is er ook nog een verschil tussen voorrang nemen en voorrang krijgen. Nemen is wat hij deed, en ik kon hem die voorrang niet geven.
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
voor zover ik weet wel jaquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?
kloptquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar alleen binnen de bebouwde kom toch?
Eensquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:02 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Dat voorrang nemen is in principe wel toegestaan in dit geval.Of het ook handig en netjes en charmant is, is een tweede...
(Ik snap wat je bedoelt hoor, ik zou er ook zo over denken, maar die chauffeur zal al zo vaak dit soort dingen meemaken dat het 'm allemaal aan z'n reet zal roesten...)
ja nee niet echtquote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
zo hebben bussen hier verderop nogal wel eens schijt aan voorrangsregels voor fietsers op de rotonde, dus er ligt een paar keer per jaar een wit laken op de wegquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:45 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Sowieso ben ik wel van mening dat als het je allemaal geen reet boeit, dat je dan sowieso fout zit
True storyquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja nee niet echt
dat je voorrang hebt betekend niet dat je een ander maar van de weg af mag rijden, heb het bijna wekelijks in de binnenstad van leiden wel, gewoon lomp opzij zetten ipv spiegelen of ze uberhaupt wel voorrang kunnen geven
Was het op dat moment druk, cq had die bus genoeg alternatieven om er op een normale manier tussen te komen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:53 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik hield er zeker rekening mee dat hij zou kunnen gaan rijden, maar zolang zijn knipper nog naar rechts staat, kan en mag ik er langs. Als hij dan op het moment dat ik op 3 meter afstand ben zijn knipper naar links veranderd en begint te rijden, kan ik toch nooit op tijd stoppen?
Ik snap dat hij voorrang heeft, maar als je op het moment dat er een auto 3 meter achter je zit ineens je bus de rijbaan op gooit, kan ik niet echt zien dat je goed ziet.
En natuurlijk is er ook nog een verschil tussen voorrang nemen en voorrang krijgen. Nemen is wat hij deed, en ik kon hem die voorrang niet geven.
Het was niet heel erg druk. Ik reed derde in een treintje van 4 auto's. De 4e had nog genoeg tijd en ruimte om voorrang te geven, na hem was er sowieso een zee van ruimte.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:53 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Was het op dat moment druk, cq had die bus genoeg alternatieven om er op een normale manier tussen te komen?
Als ex-lijnbuschauffeur (stads- en streekvervoer) kan ik je uit ervaring melden, dat het soms de enige mogelijkheid is om er tussen te komen, want vooral bij drukte zijn er maar weinig die je de ruimte gunnen...
Als dat echter in jouw geval niet aan de orde was, heb jij groot gelijk w.m.b..
Natuurlijk heb je voorrang, maar het kan soms ook handig/netjes zijn om mensen de ruimte te geven een vrachtwagen in te halen. Even van het gas kost jou 10 seconden en het scheelt een medeweggebruiker een hoop stress/ergernis.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:54 schreef Gwywen het volgende:
Ik merk wel eens dat mensen denken dat ze een soort "voorrang" creëren wanneer ze hun richtingaanwijzer aanzetten. Als ik ze dan links voorbij ga terwijl zij zich klem rijden op een vrachtwagen, worden ze boos.
In theorie heb ik niks te maken met iemand die van baan wil wisselen. Ik ben niet verplicht om af te remmen of opzij te gaan. Zij moeten anticiperen tot er ruimte is, en als ze dat te laat doen hebben ze pech.
Nou nee.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:45 schreef Turbomuis het volgende:
Een bus heeft voorrang op het moment dat hij zijn richtingaanwijzer aan zet. Dus als je een bus ziet staan, moet je er al rekening mee houden dat hij wel 's zou kunnen gaan rijden. Een bus (ook touringcar geloof ik) is de enige waar geldt: knipper aan is voorrang.
De buschauffeur zat dus goed
quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:04 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Nou nee.
Een bus mag geen voorrang nemen dus als er een aanrijding ontstaan was dan zat die buschauffeur fout.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bushalte#Verkeersregels_in_Nederlandquote:Iedere autobus (ook een touringcar) heeft binnen de bebouwde kom voorrang wanneer deze met de richtingaanwijzer aangeeft dat hij van een bushalte wil wegrijden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat niet expliciet vermeld dat deze regel geldt voor achteropkomend verkeer, dus het geldt ook voor verkeer dat de bus van voren nadert.
Je mag geen voorrang nemen en zeker niet als het verkeer het niet verwacht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:45 schreef Daeron het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bushalte#Verkeersregels_in_Nederland
Ik zag laatst een truck met oplegger die z'n hele combinatie met een zwaai naar de linkerbaan moest gooien vanwege zo'n idioot.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:29 schreef Perunage het volgende:
Mijn beklag over lamballen die hun koekblik met 60-70 km/h de snelweg opgooien en invoegen. Reed achter zo'n imbeciel, waardoor zelfs vrachtverkeer in de ankers moest voor deze doldwaze actie.
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:45 schreef BlackLining het volgende:
Godverdomme bijna in een auto geparkeerd vanmiddag
Er reed een domme kut in haar hok achter een bus. Ik kwam de domme kut en de bus tegemoet. In verband met zichtbaarheid stuur ik de motor naar uiterst rechts op de weg zodat ik kan zien wat er achter de bus zit een andersom. Ik zag de achterkant van een auto, dus die zat sowieso al te dicht achter de bus.
En ineens draait dat achterlijke mens zonder richting ineens naar links om af te slaan. Ondanks dat ik al voorbereid was op ellende omdat ze zo dicht achter bus zat, moest ik vól in de ankers, voorvork compleet door zijn veren en met stuiterend voorwiel drie centimeter voor de rechter deur tot stilstand komen. Krijg ik nog een middelvinger terug van die debiel toen ik mijn ongenoegen liet blijken.
Achterlijk wijf met stront in haar ogen. Ben blij dat ik mijn positie op de weg in orde had en al enigszins voorzag wat er ging gebeuren anders was ik er vól opgeklapt
Ach, niet zeuren. Heb het een keer opnieuw geformuleerd en er staat een en ander niet meer in de juiste volgorde inderdaad, maar dat is in jouw post niet anders. Even duidelijk rijden dat als je typt?quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:30 schreef Travel. het volgende:
[..]
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.
Welk gedeelte van zijn post was lastig voor jou?quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:30 schreef Travel. het volgende:
[..]
Als je net zo duidelijk rijdt dat als je typt dan hou ik mijn hart vast.
quote:Op zondag 1 december 2013 02:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ach, niet zeuren. Heb het een keer opnieuw geformuleerd en er staat een en ander niet meer in de juiste volgorde inderdaad, maar dat is in jouw post niet anders. Even duidelijk rijden dat als je typt?
Gaat toch heen johquote:
Pakketdiensten zijn vaak ook wel klachtwaardig. Busje ff snel op de stoep zetten waardoor niemand er langs kan of een weg blokkeren.quote:Op maandag 2 december 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Vanmorgen vroeg op doorreis door Rotterdam en even daar gestopt om wat af te geven staat een of andere gek met zijn busje half op de stoep (schijnbaar pakket - bezorg - dienst?) zodat niet alleen de al smalle weg waar de trambaan loopt alsnog voor de helft geblokkeerd wordt, maar ook een fiks deel van de stoep!
Dat gebeurt hier op het industrieterrein in Valkenswaard dagelijks. Kom je er aan rijden, staat er een vrachtauto met alarmlichten uit te laden (of soms gewoon stil omdat hij een brief moet afgeven en nog even staat te keuvelen). Lekker veilig, 1 rijbaan gewoon dicht. En altijd net voor een bocht zodat er omheen rijden levensgevaarlijk is.quote:Op maandag 2 december 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Vanmorgen vroeg op doorreis door Rotterdam en even daar gestopt om wat af te geven staat een of andere gek met zijn busje half op de stoep (schijnbaar pakket - bezorg - dienst?) zodat niet alleen de al smalle weg waar de trambaan loopt alsnog voor de helft geblokkeerd wordt, maar ook een fiks deel van de stoep!
De naam alarmlichten is dan ook niet correct. Dat zijn de allesmaglampjes.quote:Op maandag 2 december 2013 10:29 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier op het industrieterrein in Valkenswaard dagelijks. Kom je er aan rijden, staat er een vrachtauto met alarmlichten uit te laden (of soms gewoon stil omdat hij een brief moet afgeven en nog even staat te keuvelen). Lekker veilig, 1 rijbaan gewoon dicht. En altijd net voor een bocht zodat er omheen rijden levensgevaarlijk is.
Sinds wanneer mag je alles als je maar je alarmlichten aandoet? dit viel me laatst op: verboden te parkeren? daar staat een auto met alarmlichten. Je staat schuin op de weg voor een stoplicht? alarmalichten (in plaats van veilig gaan staan of een piepklien stukje omrijden). Midden op straat je auto neerzetten en even het weekend bespreken met een vriend? Alarmlichten. De verkeerde kant oprijden/tegen het verkeer in omdat je te beroerd bent om een stukje om te rijden? Alarmlichten. Het lijkt wel een vrijbrief!
Ah ja, ik heb dat ooit gehad bij wegwerkzaamheden van Groningen naar Heerenveen. Een opgeschoten Toyota Aygo reed links van mij, op mijn snelheid. Een 500 meter verderop werd hun baan bij de mijne gevoegd om als 1 baan langs de werkzaamheden te rijden. Ik reed normaal, hij bleef naast mij hangen en gooide hem zonder poespas naar links om mij af te snijden/in mij te rijden. En toeteren en middelvinger en alles (let wel, er reed niemand achter mij................ ik heb altijd geleerd dat als je een special verrichting moet uitvoeren, wat invoegen is, je voorrang moet verlenen?)quote:Op maandag 2 december 2013 11:51 schreef goed_volk het volgende:
Gister weer een leuke.
Ik hou er van om gewoon relaxed op de rechter baan te tuffen, rond de 100-110. Geen gezeur of gedram en het scheelt in de stookkosten. Als ik een keer ergens langs wil, wacht ik rustig op een plekje en geef gas bij, zodat ik in hetzelfde tempo als de rest voorbij kan. Volgens mij zit ik niemand in de weg.
Maar blijkbaar wel die blauwe passat van de kattenoppas die in wilde voegen.... Ik rij dus langs een invoegstrook ter hoogte van Nieuwerbrug, met voor en achter mij ruim 100 meter leegte. De passat met de dierenvriendin gaat om de een of andere reden exact naast mij rijden aan het begin van de blokmarkering en blijft hier hangen tot het einde van de invoegstrook. Op dat moment wordt het stuur rücksichtslos naar links gegooid met een enkele knipper. Ik moet vol op de rem om een aanrijding te voorkomen. Door de achterruit van de passat zie ik nog en opgestoken middelvinger.
En bedankt he. Weer zo'n debiel die zijn rijbewijs bij een pak cornflakes heeft gehad...
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van? Je kunt ze ook gewoon rechts voorbij hoor.quote:Op maandag 2 december 2013 13:37 schreef no1uknow het volgende:
Ik blijf me zo ontzettend irriteren aan al die mensen die op de 2e of 3e baan blijven plakken terwijl er rechts zo gigantisch veel ruimte is. Zelfs een treintje van 5 auto's gespot op de A9 op de middenbaan, terwijl rechts helemaal leeg was, niet eens een vrachtwagen in de verte wat nog een plausibele verklaring zou zijn voor het middenbaan rijden.
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.quote:Op maandag 2 december 2013 13:37 schreef no1uknow het volgende:
Ik blijf me zo ontzettend irriteren aan al die mensen die op de 2e of 3e baan blijven plakken terwijl er rechts zo gigantisch veel ruimte is. Zelfs een treintje van 5 auto's gespot op de A9 op de middenbaan, terwijl rechts helemaal leeg was, niet eens een vrachtwagen in de verte wat nog een plausibele verklaring zou zijn voor het middenbaan rijden.
Dus dat!quote:Op maandag 2 december 2013 14:02 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.
Wat zou dat voor verschil maken?quote:Op maandag 2 december 2013 13:51 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van?
En als het er eentje is die alleen op het midden rijdt, eerst even een seintje met groot licht... En ja, dat mag volgens het verdrag van Wenen (en dat verdrag staat weer boven de nationale wetgeving).quote:Op maandag 2 december 2013 14:02 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik trek me gewoon niets meer aan van die linksplakkers, rechtsom of linksom ik ga er gewoon omheen.
Hoe kan zo'n situatie ontstaan?quote:Op maandag 2 december 2013 15:49 schreef bokkepoot het volgende:
Waar ik ook gestoord van word is als ik naar rechts wil, en een karretje mee heb. En dat er dan mensen rechts gaan inhalen en dan de dooie hoek inkruipen.
Meestal trap ik het gas dan in en rijd ik ze wel klem met de eerste beste die dan rechts rijd
Hilarisch, lolbroekquote:Op maandag 2 december 2013 13:51 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Klaag je om te klagen of had je er daadwerkelijk last van? Je kunt ze ook gewoon rechts voorbij hoor.
Ik doe dat eigenlijk best vaak... Onder het mom van file rijden... Met een gangetje of 120 inhalen op een 120 weg met auto's die 100 rijden oid.quote:
Volgens mij mag je sowieso rechts niet inhalen tenzij het anders gevaarlijk wordt. Hoe tenenkrommend het gedrag van de andere piraten ook isquote:Op maandag 2 december 2013 19:40 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik doe dat eigenlijk best vaak... Onder het mom van file rijden... Met een gangetje of 120 inhalen op een 120 weg met auto's die 100 rijden oid.
Vraag me eigenlijk af of ik theoretisch zelfs fout zit met die beredenering![]()
Onder file mag dat gewoon, en volgens mij is het file wanneer mensen onder de toegestane maximale snelheid autorijden?quote:Op maandag 2 december 2013 19:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij mag je sowieso rechts niet inhalen tenzij het anders gevaarlijk wordt. Hoe tenenkrommend het gedrag van de andere piraten ook is
Haha, dat laatste is natuurlijk niet waar. Dan rijdt 95% van Nederland twee keer dag heel de weg in de file.quote:Op maandag 2 december 2013 19:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Onder file mag dat gewoon, en volgens mij is het file wanneer mensen onder de toegestane maximale snelheid autorijden?
Motherfuckers.quote:Op maandag 2 december 2013 19:46 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Haha, dat laatste is natuurlijk niet waar. Dan rijd 95% van Nederland twee keer dag heel de weg in de file.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |