abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133797170
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:24 schreef mapima het volgende:

[..]

Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenis :')
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.

Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:14:51 #102
5428 crew  miss_sly
pi_133797475
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.

Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Hoe lang geleden zat jij ook alweer op de basisschool?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 1 december 2013 @ 11:31:50 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133797794
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven.
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:33:42 #104
5428 crew  miss_sly
pi_133797821
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 1 december 2013 @ 11:36:41 #105
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133797878
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
Uhuh. :Y Onze eerste klas. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:49:31 #106
5428 crew  miss_sly
pi_133798096
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Uhuh. :Y Onze eerste klas. ;)
Ja, precies! Misschien is ze daarmee in de war en bedoelt ze de derde klas? Klinkt waarschijnlijker, toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar zondag 1 december 2013 @ 12:06:33 #107
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133798474
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.

Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133798633
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 12:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.

Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.

Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
  zondag 1 december 2013 @ 12:17:05 #109
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133798727
Om de een of andere reden wil ik soms iemand slaan als ik jouw posts lees
  zondag 1 december 2013 @ 16:28:16 #110
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133808877
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 12:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.

Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.

Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
Maar als ik het goed begrijp ben jijzelf nu door die verdorven Vrije School ook een bijstandstrekkende kunstenaar geworden? Want dat wordt toch "iedereen" die op de Vrije School gezeten heeft?
Of logenstraf jij je eigen beweringen?

Daarnaast: over elk willekeurig onderwerp zijn sites te vinden waar louter negatief over dat onderwerp gesproken wordt. Of het nou over vrijescholen gaat of over coca cola of over de JSF of over het milieu. Daar tegenover staan minstens zoveel sites waar de jubel juist van het dak geschreeuwd wordt. Netto resultaat nul, zullen we maar zeggen. ;)

Daarnaast herken ik nog steeds helemaal niets in jouw bezwaren tegen het vrijeschoolonderwijs. Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt. Het getuigt namelijk van een vorm van kort-door-de-bocht-heid, oppervlakkigheid en eenzijdigheid die ik juist niet herken bij het type ouder dat voor de vrije school kiest.
pi_133813434
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 16:28 schreef Gwywen het volgende:
Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt.
Lezen op het internet is al een begin. Neem dit topic eens als voorbeeld. Ik heb even de redenen verzameld waarom reageerders hier kiezen voor de Vrije School:
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:
Zo worden hier vieringen genoemd, maar volgens mij komt dat bij Jenaplan vandaan.
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:08 schreef Poppejans het volgende:
Om de redenen die Moonah vraagt,hebben wij dus wel bewust gekozen voor de speelzaal van de vrije school. Echt super sfeerbeleving,mooie eigen buitenspeelplaats,mooi houten speelgoed en knusse speelruimtes e.d
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:31 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat je per kind moet kijken of de vrije school iets is. Sommige kinderen hebben van nature niks met het creatieve, de vrije vakken zeg maar, moet je die dan dwingen zich daar toch naar te voegen?
quote:
img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 19 november 2013 13:35 schreef Juud79 het volgende:
Onze dochter gaat naar de VS als ze vier is, zoals we er nu over denken. Vooral vanwege de vieringen, het leven in/met de natuur, de aandacht voor creativiteit, de dans/toneel/muzieklessen, het vele bewegend leren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Grote kans dat onze peuter dus wel naar de Vrije School gaat, om de redenen die Juud noemt.
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.

Maar de visie? :?
pi_133813465
dubbel
pi_133813607
Je kunt me wel quoten maar mijn kind zit niet op de vrije school en zal dat ook niet gaan. Dat staat overigens ook al in het stuk van mijn post dat je conveniently eruit geknipt hebt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 1 december 2013 @ 19:21:31 #114
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133815041
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 18:44 schreef Ouder1 het volgende:
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.

Maar de visie? :?
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
Wat ik vooral zie is het stimuleren van de geestelijke flexibiliteit van de kinderen, de nadruk die niet ligt op cognitief leren maar op hoofd-handen-hart (lesstof "verinnerlijken") en op verbondenheid. Met elkaar, met zichzelf, met de leerstof, met de natuur en het milieu en met het ritme van de seizoenen.
Werkelijk, ik kan me gewoon niet voorstellen dat jij daartegen zó fel bezwaar kunt maken.
  zondag 1 december 2013 @ 19:37:05 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133815692
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.
quote:
Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
quote:
Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 1 december 2013 @ 19:49:00 #116
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133816217
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:37 schreef Moonah het volgende:
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.
M.i. is het inhoudelijk gelinkt, maar daar kan een ander natuurlijk een andere mening over hebben.

quote:
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?

quote:
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen? Waarschijnlijk is het iets dat voldoende ouders aanspreekt om het hele concept vrije school nog steeds te laten voortbestaan; er zit zelfs groei in.
  zondag 1 december 2013 @ 20:15:54 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133817421
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:49 schreef Gwywen het volgende:

Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?

Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie :') , maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
quote:
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen?
Dat weet ik niet. Ik vroeg het al eerder in dit topic. En velen gaven aan vooral voor de (wat ik noem) vormaspecten te kiezen, en niet zozeer voor de visie van Steiner.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 1 december 2013 @ 21:35:28 #118
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133821676
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:15 schreef Moonah het volgende:

[..]

Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie :') , maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi. :)
  Licht Ontvlambaar zondag 1 december 2013 @ 21:49:07 #119
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133822502
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 21:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi. :)
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133836356
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?

V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
  Moderator maandag 2 december 2013 @ 11:17:26 #121
5428 crew  miss_sly
pi_133836522
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?

V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133836598
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
mijn oudste zit nog maar in groep 1, maar kwam laatst thuis met een tekening van een huis met kamers en diverse items erin. Er zat een briefje met een opdracht bijgeplakt "a house - a bed in the bedroom, a table in the kitchen, enz enz'.
Door het te kleuren laten zien dat ze snappen wat er bedoelt wordt. Ik vond het erg leuk :D
ze zit op pcbo overigens. Maar goed, ik verwacht wel dat het na groep 3 ofzo wat schoolser en wat meer gescheiden wordt allemaal. Hoewel het me wel meevalt met hoeveel er nog buiten gedaan wordt en hoeveel er nog gemengd gegeven wordt.

En voor de rest ben ik er ook nog om thuis tegenwicht te geven mocht het me niet helemaal aanstaan.

Verder, interessant topic, jammer dat de discussie wat minder inhoud krijgt door de gedateerde negatieve persoonlijke ervaringen van een enkeling, die vind ik persoonlijk wat minder toevoegen. Voor de rest lurk ik weer verder c_/
:)
pi_133836637
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
  Moderator maandag 2 december 2013 @ 11:25:58 #124
5428 crew  miss_sly
pi_133836730
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Dat lijkt me door het antroposofische gedachtengoed komen, toch? Dat is toch niet zo heel raar.

Zo zul je op een RK of PC school meer kans hebben om religieuze zaken mee te krijgen. Hoeft niet, want heel veel RK of PC scholen zijn dat alleen nog van oorsprong, niet meer heel erg in de praktijk, maar als je ergens met de Bijbel in de hand onderwijs kunt verwachten, is het op een dergelijke school.

Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 2 december 2013 @ 11:36:27 #125
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133837007
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133837902
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
Ikzelf merk daar overigens weinig van bij kinderen die ik ken die vrijeschoolonderwijs volgen. Het is niet zo dat ik die kinderen met een zekere vanzelfsprekendheid over astrale lichamen en reïncarnatie hoor praten, of zo. Wel merk ik dat ze wat meer neigen naar werken met natuurlijke materialen en heel vindingrijk zijn, dat ze ook thuis wol vilten en zo, een beetje zoals debuurvrouw hieronder noemt.
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 11:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
  maandag 2 december 2013 @ 12:18:43 #127
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133838265
Ja, maar minder uitgebreid dan de vrije tafels. Maat wel een herfsttafel. En kerst. Op onze school dan toch. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133838623
Op onze protestantse school zijn er wel seizoenstafel. Niet zozeer met vilten poppetjes en vader tijd en moeder aarde enzo (ze hebben wel een gevilte ark van noah, telt dat ook? :P ) maar de kleuters gaan er om de zoveel tijd op uit om van alles van buiten naar binnen te halen en leren daar dan ook over.

De bouwhoek heeft alleen maar blanco grote houten blokken.
Verder is de inslag niet zo natuurlijk qua materialen enzo. Maar goed, ik hecht daar zelf ook minder waarde aan, evenzo met speelgoed dat de fantasie meer of minder zou stimuleren, ik geloof daar niet erg in als ik naar mijn eigen kinderen kijk. Voor mij woog dat dus ook nauwelijks mee in onze schoolkeuze. Ik kan me voorstellen dat als je dit wel heel hoog op je wensenlijstje hebt staan dat je dan eerder voor een vrije school kiest. Wat dat betreft gaan vorm en visie wel hand-in-hand geloof ik.
De natuurlijke materialen en uitgebreide seizoenstafels etc. passen wel binnen de antroposofische visie.
:)
  maandag 2 december 2013 @ 23:42:16 #129
381212 Gulara
From the future
pi_133863771
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
[..]

Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
Seizoenstafels, maar ook filosofeerhoeken, bijzondere dingen museum, ... Ik ben zoveel tegen gekomen. Ik denk dat je het reguliere onderwijs echt te kort doet door te denken dat er alleen maar tafels gestampt worden. En vakken worden juist met elkaar verweven. Zoals jij aangeeft.
Ik vond de vrije school wel heel eigen en uniek in de vorm waarin ze dingen goten. Inderdaad net even anders. Zo vond ik de kleuterklas een plaatje en een heerlijke sfeer. Alsof er kaboutertjes woonden. O+

De rituelen zijn ook anders. En soms lijken die mijn inziens uit gewoonte/ gedachtengoed al zo lang mee te gaan dat er niet meer nagedacht is over het idee erachter. De dag werd begonnen met een gedicht. Ieder kind had een eigen gedicht/spreuk(?) voor de hele schoolperiode en lazen die een keer per week voor. Ik ben echt een groot liefhebber van dit soort rituelen. De dag beginnen (en eindigen) als groep vind ik heel belangrijk.
Maar ik snapte niks van de spreuken, waarschijnlijk iets te zweverig voor mij. Maar toen ik de kinderen om uitleg vroeg konden zij er ook niks over vertellen. Dat vind ik dan zonde. Dan besteed je dagelijks tijd aan iets. Maar waarom? Omdat het zo hoort? Omdat we dat op de vrije school zo doen? Dan gaat het alleen om de vorm. Terwijl de spreuken inhoudelijk denk ik heel interessant zijn om het daar over te hebben.
pi_133864515
Hier is de huishoek op dit moment een stomboot en het winkeltje het inpakhuis. Waarbij de kinderen zelf pakjes mogen inpakken. En vooral lekker creatief zijn en rommel maken.

We hebben een timmerhoek met zaag en plankjes en gewone hamers etc. Gaat ook weleens mis dus :D

De herfsttafel is met vilt en zoeken ze zelf in de natuur rondom school. Ieder seizoen gaan ze naar buiten. Ze bakken veel in de keuken van school met meerdere ovens en gasfornuizen. _O_


Ze hebben na schooltijd voor 20 euro per vak per kwartaal extra lessen. Ieder kwartaal ook nieuwe lessen dus. Zo kreeg ze eerst zelf kralen maken en nu prinsessenballet.

Ze leren van gewone huishouddingen stokpaardjes te maken. Dat je een oude pollepel goed kan gebruiken om mee te knutselen :9

Ze gaan naar musea, theater etc.
De school heeft een eigen zangkoor.
Er zijn seizoensfeesten.

Onze school is goed te vergelijken met een vrije school. Ze doen echt heel erg veel. Maar zonder de voor ons niet passende antroposofie gedachte erbij.

Ik vind het zo suf dat velen voor een vrije school kiezen omdat ze bepaalde dingen graag zien die verre van vrije school exclusief zijn.
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:09:49 #131
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133864672
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.

Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

:)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 01:49:20 #132
381212 Gulara
From the future
pi_133866266
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.

Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

:)
Dankjewel voor de uitleg. :)
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:00:54 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133873228
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:

Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de klassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

:)
Dat er 8 (5?) jaar lang eenzelfde leerkracht voor de groep staat, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Wat als het niet klikt? Wat als deze LK onverhoopt toch wat pedagogische tekortkomingen heeft, of nogal verschilt in visie met jou als ouder?
Ik vind het altijd wel verfrissend om na één, of soms twee jaar weer eens een nieuw persoon met mijn kind te laten werken en zijn/haar visie op hem te horen. En ook voor kinderen lijkt het me prettig om het ene jaar een lieve juf te hebben, het jaar daarna een meester die veel grappen maakt, dan weer een juf die geweldig kan vertellen. Ik noem maar wat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:06:28 #134
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873427
Over het algemeen is mijn ervaring dat ze er twee hebben en die elkaar uit balanceren.

Ik denk dat het beiden kanten uit kan gaan?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:10:56 #135
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873582
Oh en 5 jaar :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:11:29 #136
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133873602
Nou, ik heb zelf dus 5 jaar een lerares moeten volgen omdat ze de ene zoon twee jaar en de volgende zoon 3 jaar les heeft gegeven. En ik zag het zwerk al drijven, maar gelukkkig ging ze naar de onderbouw anders had ik nóg 2 jaar aan haar vastgezeten. ;(

En laten we het er op houden dat we elkaars tegenpolen zijn. En zij alleen dochters heeft. (Oh ja, tegenpolen) in ieder geval, ik moet er werkelijk niet aan denken dat dit mijn schooltijd was geweest. Echt, hoe timmer je alle fun eruit.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:15:05 #137
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873707
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:17:53 #138
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133873802
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 03-12-2013 13:24:49 ]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:21:38 #139
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873914
Buuf :o
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:23:50 #140
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873996
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:17 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard
Quote voor het nageslacht ;)

Ben het wel met je eens maar ik denk doordat ze ook andere vak leerkrachten krijgen die wisseling er wel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 03-12-2013 13:25:16 (Skillz, i haz them :+) ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:26:16 #141
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133874072
Erg hè. :')

Ik zat eerst met een andere zinsconstructie te stoeien met het woord onderwijs erin. Het ging ff mis. :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:27:43 #142
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133874113
Nooooohhh misbruik en fraude !!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:29:28 #143
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133874169
Hoe goed ook, ik zou niet willen dat iemand (buiten ons als ouders) zo'n groot stempel op de opvoeding van ons kind zou kunnen zetten. En als je 5 jaar kang dezelfde LK hebt is dat wel het geval.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:32:53 #144
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133874271
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:27 schreef _evenstar_ het volgende:
Nooooohhh misbruik en fraude !!
true true.
Wasse grapje :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 4 december 2013 @ 12:39:30 #145
381212 Gulara
From the future
pi_133905118
En dan niet eens heel erge stomme leerkrachten. Ik had ooit tijdens m'n stage een jongetje en wij konden prima door een deur. Ik vond hem leuk en hij mij. Maar bij m'n stagebegeleider kwam hij tot bloei. En dat had niet zo zeer per se iets te maken met een tekortkoming van mij (stel je voor! :o :P ) maar de dynamiek was gewoon wat anders.
En vaak heb je als nieuwe leerkracht toch een frisse blik. Bestaande vastgeroeste patronen worden weer even losgemaakt. Je kunt jezelf als kind zijnde opnieuw profileren.
En de lieve juf van het jaar daarvoor kun je altijd op het schoolplein nog een knuffel geven. Of even in de klas buurten. O+
pi_133919897
twee dagen geleden was er op editie NL (rtl nieuws gedoe) een korte melding over vrije scholen.

Er bleek 3% meer aanmeldingen te zijn op de VS en juist een 1,5% daling op de "normale" basisschool.

Iemand de reportage gezien?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_133920320
Hier staat het item.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat

Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
pi_133924347
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef Mereltje het volgende:
Hier staat het item.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat

Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt. :)

Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
  donderdag 5 december 2013 @ 09:30:13 #149
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_133935364
Afgelopen week deze discussie met veel interesse gevolgd. Verschillende meningen geven veel stof tot nadenken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel geschrokken ben van de zo uitgesproken negatieve (voor)oordelen over de VS. Wil ik mijn kind met deze (voor)oordelen opzadelen?

Toevallig deze week ook met een aantal ouders van ons (antroprosofische) kvd gesproken over de keuze wel of geen VS basisonderwijs en al die ouders zaten met hetzelfde: achter de praktijk / uitvoering staan, maar niets hebben met de achterliggende visie, iets wat eerder ook al door Moonah is genoemd. Binnenkort moeten wij een keuze maken (VS of openbare buurtschool) en ik vind het zoooo lastig :{
Oude (on)bekende.
pi_133935459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt. :)
Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt er een thema behandeld, bijvoorbeeld museum. Samen wordt er in de kring gesproken over een museum, wat is het, wat zie je er, wat kun je er doen. Dit wordt opgeschreven. Daarna worden er bijvoorbeeld kunstwerken gemaakt om in hun eigen museum te hangen. Kindjes nemen dingen van thuis mee die in een museum zouden kunnen. Goh, wat zou het leuk zijn als de ouders in het museum zouden komen kijken. Maar ja, dan moeten ze entree betalen, dus moeten er tickets gemaakt en een kassa en geld.

Gaandeweg komt dus alles aan bod: lezen, schrijven, rekenen, geld, kunst, algemene ontwikkeling.
quote:
Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
Ik vind het goed dat scholen paal en perk stellen aan snoepgoed en frisdrank op school, maar ik vind gezond eten wel iets dat thuis geleerd moet worden, niet op school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133935562
mw. Mus, ik heb me uiteindelijk voor een groot deel ook laten leiden door het gevoel wat ik had bij de school, de visie kan op papier nog zo prachtig zijn, maar je kind moet ook 8 jaar lang dag in dag uit daar op school zíjn. Hij/zij bouwt daar een bestaan op, ontwikkeld zich daar. Daar moet de visie bij passen maar het moet ook een fijne plek zijn om te zijn, jij als ouder moet je er ook prettig bij voelen om je kind erheen te brengen.
Ik had een drietal scholen op het oog met allemaal vergelijkbare visies, uiteindelijk hebben we gekozen voor de school die ons dus het meest aansprak qua 'sfeer' en 'gevoel'. Volstrekt onmeetbaar en volgens veel mensen irrationeel maar soit :P Het is uiteindelijk dus een protestantse school geworden, ondanks dat wij niet gelovig zijn en ook niet per se vierkant achter Christelijk geloof staan.
(overigens kun je ook deze website gebruiken om de prestaties van de scholen naast elkaar te leggen: http://www.scholenopdekaart.nl/ )

OT: Sinterklaas heeft ook op een Vrije School gezeten :D O+
:)
pi_133936398
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs
Ik wist niet dat het een naam had.
Wordt er op reguliere scholen ook op deze manier lesgegeven?
pi_133936455
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wist niet dat het een naam had.
Wordt er op reguliere scholen ook op deze manier lesgegeven?
Ja dus, er zijn openbare scholen die als methode OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs) geven. Mijn dochter zit op een school waarin ze dat in de onderbouw veel doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 11:36:46 #154
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133938335
Onderwijs systemen nemen dingen van elkaar over , wat ik wel grappig vind is dat ook dingen van de vrije school over genomen worden , maar er wel neergekeken wordt op dat systeem.

Continuerooster deden zij al jaren terug , alleen heet het daar niet zo..

Ogo zie je meer en meer , deden zij al jaren terug.

Meer ouder participatie is daar al jaren iets wat bij die school hoort, en je laatste jaartjes ook meer en meer ziet.

Ik vraag me dan af waarom het zo een slecht systeem is als anderen het overnemen ? of is die overname deels ( continue rooster en ouder participatie) vanwege geldgebrek door dat de overheid zo kort?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_133938405
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:36 schreef _evenstar_ het volgende:
Onderwijs systemen nemen dingen van elkaar over , wat ik wel grappig vind is dat ook dingen van de vrije school over genomen worden , maar er wel neergekeken wordt op dat systeem.

Continuerooster deden zij al jaren terug , alleen heet het daar niet zo..

Ogo zie je meer en meer , deden zij al jaren terug.

Meer ouder participatie is daar al jaren iets wat bij die school hoort, en je laatste jaartjes ook meer en meer ziet.

Ik vraag me dan af waarom het zo een slecht systeem is als anderen het overnemen ? of is die overname deels ( continue rooster en ouder participatie) vanwege geldgebrek door dat de overheid zo kort?
Nee, het is overname van de onderdelen waar een andere school iets mee kan. Heeft niets met neerkijken op of beter zijn dan te maken. Een methode waar je niet 100% achter staat, kan toch wel aspecten hebben waar je je wel in kan vinden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 11:43:25 #156
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133938506
Oh ja hoor en ik bedoel in zijn algemeen,
Wordt er nog veel op de vrije school neergekeken , het was een overpeinzing :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 5 december 2013 @ 13:24:14 #157
381212 Gulara
From the future
pi_133941365
Waarom zou je daar op neerkijken? Prima toch dat er verschillende vormen van onderwijs bestaan. :)
pi_133942015
Ik vind het ook een beetje raar en jammer dat er dan gesproken wordt over 'neerkijken op de vrije school'. Het feit dat mensen niet kiezen voor de vrije school betekent toch niet dat ze erop neerkijken? Ze kunnen zich niet vinden in bepaalde aspecten, dat is toch prima?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 14:07:22 #159
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133942850
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er wel degelijk veel mensen neerkijken op de vrije school , nogmaals het is in zijn algemeenheid, niet specifiek hier in dit topic of iets dergelijks , ik denk dat je er meer in leest dan dat ik het bedoel :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_133942987
Er zijn altijd mensen die ergens op neerkijken. Dat is niet voorbehouden aan de vrije school en ik vind die underdog positie kiezen zo onnodig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 14:18:48 #161
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133943292
hoe bedoel je underdog positie kiezen? not sure ofdat je mij persoonlijk bedoelt?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_133944147
Mevr Mus, Onze oudste zit nu al een aantal maanden op een Montessori school, maar we twijfelen nog steeds over de vrije school. We gaan volgende week weer naar de open dag. :D
Mijn twijfels (mijn partner heeft die niet) hebben inderdaad te maken met het beeld (of vooroordeel) dat ik had van de antroposofische leer. Maar hoe meer ik me verdiep erin, en hoe meer ik oud-leerlingen spreek (wonderlijk genoeg heb ik er heel veel in mijn kennissenkring) hoe meer ik mijn mening moet bijstellen.

Wat dat aangaat vind ik het ook verwonderlijk dat hier toch op negatieve toon over de vrije school gepraat wordt. Terwijl ik het gevoel heb dat er eigenlijk vrij weinig kennis is over de antroposofische leer. Moonah, wist jij niet dat in principe de klas de gehele schoolperiode dezelfde leraar meenam? Dat is best een belangrijke pijler van de vrije school namelijk.
Op de school waar wij zijn wezen kijken gaf de directrice aan dat ze elk jaar kijken naar wat goed is voor de klas en voor de leraar. Dus soms doet een klas 2 jaar met een leraar, soms 3 en soms maar 1 jaar.
Ik vraag me trouwens af of de vraag over het je verdiepen in de achterliggende leer ook op gaat voor Montessori, Dalton, Jenaplan, openbaar en christelijk onderwijs. Zo is de christelijke school hier in de buurt nooit een optie voor ons geweest, nadat ik door de klas gemaakte filmpjes op Youtube zag over het ontstaan van de wereld. Niks mis mee, maar de bijbelverhalen vertel ik thuis wel, als ik daar behoefte toe voel. Dat is trouwens dan wel weer een van de dingen waar ik moeite mee had op de vrije school, er hing een groot Maria met kindschilderij in de klas.

Wat betreft ouderparticipatie, ik merkte wel dat de lat vrij hoog ligt, er wordt echt beduidend meer van ouders verwacht dan bv op de Montessori waar we nu zitten. Zoals het maken van wel 20 stokpaarden als Sinterklaaskado voor de klas, door alle ouders. En het waren echt hele mooie stokpaarden! :D
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_133944542
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:18 schreef _evenstar_ het volgende:
hoe bedoel je underdog positie kiezen? not sure ofdat je mij persoonlijk bedoelt?
Ik vind je reactie nogal typisch over het neerkijken op de vrije school. Het feit dat mensen niet kiezen voor de vrije school maakt toch niet dat ze erop neerkijken? Hetzelfde geldt voor alle andere onderwijsvormen. Om dan dergelijke termen te gebruiken, manoeuvreer je de vrije school naa rmijn idee onterecht in een underdog positie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 15:02:37 #164
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133944971
Mijn oom en tante zijn antroposofisch (of waren, geen idee) en ik weet dus daarom erg goed waar het om gaat. Een gróte reden om niet naar de vrije school te gaan. Buiten het feit dat Rudolf Steiner er nogal enge ideeen op nahield. Ik kan het in mijn hoofd zo slecht rijmen, puur racisme en de insteek van de vrije school. (Hetzelfde heb ik met de SP trouwens, komen voort uit het Maoïsme)

En ja, ik heb op meerdere scholen gekeken en daarna de keuze gemaakt voor de huidige. We hebben hele heftige tijden gehad maar momenteel vind ik het geweldig.
De christelijke school viel hier af vanwege 20%(!) van de effectieve leertijd die opging aan bidden en bijbellezen. En toen wij kwamen kijken (rond pasen) hing er bij de kleuters wij zingen deze week: Hosanna voor de koning. Dat stond wel erg ver van ons af. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133947378
Ik heb nog nooit van een vrije school gehoord moet ik zeggen..is dat een NL concept? of bestaat dat ook in andere landen? Hier gaat ze naar Jenaplan of Dalton.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 5 december 2013 @ 16:13:40 #166
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133947745
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind je reactie nogal typisch over het neerkijken op de vrije school. Het feit dat mensen niet kiezen voor de vrije school maakt toch niet dat ze erop neerkijken? Hetzelfde geldt voor alle andere onderwijsvormen. Om dan dergelijke termen te gebruiken, manoeuvreer je de vrije school naa rmijn idee onterecht in een underdog positie.
Maar ik zeg toch ook niet dat omdat mensen er niet voor kiezen er op neerkijken?
Ik spreek puur uit oude omgeving en ervaring en die ervaring hoor ik van veel mensen.

Oeke geeft ook aan dat er vrij negatief gesproken wordt over het type onderwijs
Die megativiteit lees ik weinig over andere vormen.

Die combinatie vind ik dat ik Dan wel mag zeggen dat er op neergekeken wordt?
Daarmee zet ik ze niet als underdog neer. Daarmee trek IK een conclusie zoals IK die ervaar.

Vrije school is niet de allerbeste school van de wereld, ik zal het niet verheerlijken, net zo min welke andere vorm.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 5 december 2013 @ 16:15:02 #167
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133947798
Bitterend in het buitenland worden ze meestal Waldorf scholen genoemd.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_133947860
Ah! denk dat we in Israel eentje hadden in de buurt...zal even zoeken of het klopt met die term
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_133948034
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:13 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Maar ik zeg toch ook niet dat omdat mensen er niet voor kiezen er op neerkijken?
Ik spreek puur uit oude omgeving en ervaring en die ervaring hoor ik van veel mensen.

Oeke geeft ook aan dat er vrij negatief gesproken wordt over het type onderwijs
Die megativiteit lees ik weinig over andere vormen.

Die combinatie vind ik dat ik Dan wel mag zeggen dat er op neergekeken wordt?
Daarmee zet ik ze niet als underdog neer. Daarmee trek IK een conclusie zoals IK die ervaar.

Vrije school is niet de allerbeste school van de wereld, ik zal het niet verheerlijken, net zo min welke andere vorm.
Ik lees voldoende negatieve dingen ook over Montessori, Jenaplan, protestant-christelijke of katholieke scholen. En kritiek is gewoonweg niet hetzelfde als erop neerkijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133948049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:16 schreef bitterend het volgende:
Ah! denk dat we in Israel eentje hadden in de buurt...zal even zoeken of het klopt met die term
Er komt een vrije school in Noord.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 december 2013 @ 19:07:52 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133953549
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:42 schreef oeke het volgende:

Wat dat aangaat vind ik het ook verwonderlijk dat hier toch op negatieve toon over de vrije school gepraat wordt. Terwijl ik het gevoel heb dat er eigenlijk vrij weinig kennis is over de antroposofische leer. Moonah, wist jij niet dat in principe de klas de gehele schoolperiode dezelfde leraar meenam? Dat is best een belangrijke pijler van de vrije school namelijk.

Noem je mij specifiek omdat ik een mening heb die niet op kennis gestoeld zou zijn?
Ja hoor, ik wist dat de LK 8 jaar (volgens Evenstar dus 5) meegaat. Daar hebben we op de opleiding de nodige discussies over gehad! ;) En dat staat me tegen. Plus de leer van Steiner. Ik ben geen antroposoof.
Maar zo zou elke school die imo op een té fanatieke manier een leer/geloof aanhangt geen optie voor ons zijn.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133954005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er komt een vrije school in Noord.
Ja ik zag het, onze school keuze voor R staan eigenlijk al vast! en ik ben niet zo bekend met die hele antroposofische denk wijze. Ik was alleen benieuwd of die school toen in Israel ook een vrije school was maar dat was het niet (heb het opgezocht, het was een democratische school).

[ Bericht 2% gewijzigd door bitterend op 05-12-2013 19:31:02 ]
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_133960903
Het is trouwens niet op alle vrije scholen zo dat de leerkracht alle jaren met dezelfde kinderen meegaat.
  donderdag 5 december 2013 @ 22:53:28 #174
381212 Gulara
From the future
pi_133963681
Ik heb het topic nog eens doorgelezen (en wil nu alsnog op van alles reageren. >:) ;) ) Maar ik zie het overgrote deel mensen die gewoon hun positieve/negatieve ervaringend delen. En ja er worden ook meningen geventileerd die niet lovend zijn over de vrije school, maar er wordt dan net zo goed "neergekeken" op andere scholen met hun 'alleen maar taal en rekenen', computers en pakjes wikkie.

Hoe schrijf je wikkie eigenlijk? :?
  donderdag 5 december 2013 @ 23:00:48 #176
381212 Gulara
From the future
pi_133964073
quote:
Aah natuurlijk. :s) Dankjewel.
pi_133965387
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef Gulara het volgende:
Ik heb het topic nog eens doorgelezen (en wil nu alsnog op van alles reageren. >:) ;) ) Maar ik zie het overgrote deel mensen die gewoon hun positieve/negatieve ervaringend delen. En ja er worden ook meningen geventileerd die niet lovend zijn over de vrije school, maar er wordt dan net zo goed "neergekeken" op andere scholen met hun 'alleen maar taal en rekenen', computers en pakjes wikkie.
Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in. ;)

Op die manier blijft snoep en zo nu en dan een pakje ook een traktatie. Iets dat speciaal is. :)
  donderdag 5 december 2013 @ 23:30:29 #178
381212 Gulara
From the future
pi_133965692
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in. ;)

Op die manier blijft snoep en zo nu en dan een pakje ook een traktatie. Iets dat speciaal is. :)
Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar ik wilde meer aangeven dat er aan beide kanten dingen worden genoemd waardoor de ander zich misschien aangesproken kan voelen.

Ik kan me zo maar voorstellen dat de meeste ouders die hier posten misschien best wel voor een heel groot deel hetzelfde denken over wat ze van onderwijs verwachten. Maar dat is natuurlijk helemaal niet tof voor deze discussie. :+

Ik denk dat ouders er sowieso goed aan doen om gewoon een aantal scholen te bezoeken. En wie weet word je nog eens blij verrast door wat je tegenkomt.
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 07:58:00 #179
5428 crew  miss_sly
pi_133971140
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 23:30 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar ik wilde meer aangeven dat er aan beide kanten dingen worden genoemd waardoor de ander zich misschien aangesproken kan voelen.

Ik kan me zo maar voorstellen dat de meeste ouders die hier posten misschien best wel voor een heel groot deel hetzelfde denken over wat ze van onderwijs verwachten. Maar dat is natuurlijk helemaal niet tof voor deze discussie. :+

Ik denk dat ouders er sowieso goed aan doen om gewoon een aantal scholen te bezoeken. En wie weet word je nog eens blij verrast door wat je tegenkomt.
Dat laatste is zeker waar. In de vorige wijk waar wij woonden, waren vijf scholen, een 'gewone' openbare, een Montessori, een Dalton, een RK en een PC. Ik wilde de laatste twee eigenlijk sowieso afschrijven, omdat wij zelf helemaal niet gelovig zijn, maar omdat er in die wijk kinderen door middel van loting zouden worden toegewezen aan scholen, wilden we in ieder geval alle vijf de scholen bekijken.

Wonder boven wonder (vond ik dan, he ;) ) waren alle vijf de scholen fijn. Ze hadden allemaal een eigen manier gevonden om invulling te geven aan hun school die ons aansprak. Beide religieuze scholen bleken inmiddels ook nauwelijks meer echt religieus te zijn, omdat ze vonden dat religie iets is dat je thuis moet doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 08:00:46 #180
5428 crew  miss_sly
pi_133971157
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in. ;)

Op die manier blijft snoep en zo nu en dan een pakje ook een traktatie. Iets dat speciaal is. :)
Ik denk dat er op steeds meer scholen wordt gevraagd niet/minder pakjes sap en snoep mee te geven, gewoon in het kader van gezondheid. En zoals ik al zei: ik vind dat gezond eten thuis geleerd wordt. Bovendien ben je al rijkelijk laat als je daarmee start als je kind naar school gaat. Een goede basis zou dan wel al handig zijn.
Overigens ben ik geen fan van de vrije school (van wat ik er van weet) en eten wij wel gezond en krijgt S nooit een pakje drinken mee.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133974559
Ik zat meer te denken aan het feit dat gezond eten voor sommige gezinnen helemaal niet zo vanzelfsprekend is, door gebrek aan financiën of aan kennis.
Tegelijk realiseerde ik me dat dit dan misschien weer niet dezelfde mensen zijn die voor de Vrije School kiezen (zonder denigrerend te willen zijn), dus mijn opmerking was mss inderdaad een beetje overbodig.

Overigens vind ik ook dat antroposofische/vrijeschoolouders compleet door kunnen schieten. Er is ooit een vrijeschoolkind bij ons wezen spelen, en toen ik de moeder vroeg of haar kind nog bepaalde dingen niet mag hebben (ons eigen kind heeft een zware voedselallergie dus ik vraag daar uit gewoonte altijd naar), kwam er een antwoord waar mijn haren recht overeind van gingen staan. Het was iets in de trant van
"Is dat biologisch wat je haar dan geeft?"
"Nee, ik heb alleen gewone in huis"
"Nou ja, dat moet dan maar voor een keertje".
Alsof ik van plan was haar kind vergif voor te schotelen. Het ging verdorie over een bruine boterham met kaas. }:|
pi_133974985
L zit op de Montessorischool en krijgt wel elke dag een pakje mee naar school. Maar wel biologisch. In welk hokje horen we dan? :P
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 12:00:23 #183
5428 crew  miss_sly
pi_133975029
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:59 schreef -Spring het volgende:
L krijgt wel elke dag een pakje mee naar school. Maar wel biologisch. In welk hokje horen we dan? :P
Onverantwoordelijke ouders die geen drol geven om de gezondheid van hun dochter, maar wel om het milieu? :+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133975063
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Onverantwoordelijke ouders die geen drol geven om de gezondheid van hun dochter, maar wel om het milieu? :+
Precies! Lang termijn-denkers dus.
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 12:07:36 #185
5428 crew  miss_sly
pi_133975201
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:01 schreef -Spring het volgende:

[..]

Precies! Lang termijn-denkers dus.
:D
Maar wel met een kind met overgewicht, want pakjes zijn evil!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar vrijdag 6 december 2013 @ 22:32:42 #186
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_134001085
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

:D
Maar wel met een kind met overgewicht, want pakjes zijn evil!
Maar... Als het nou tomatensap is?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_134002488
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:32 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Maar... Als het nou tomatensap is?
Alleen als het biologische tomatensap is in een afbreekbaar pakje. O-)
  zaterdag 7 december 2013 @ 00:32:45 #188
381212 Gulara
From the future
pi_134006368
Ooh ik heb daar zo' hekel aan hè, van die gemakzuchtige ouders.
Dat gaat maar lekker makkelijk naar de supermarkt.
Wat is er mis met zelf je tomaten planten (met compost van je eigen borstgevoede kind, heel gezond). En daar dan tomatensap van maken. Sommige ouders begrijp ik echt niet. :N
pi_134010894
Beste ouders,
Ik heb lang op de vrijeschool gewerkt - in de basisschool - en onze kinderen gingen er ook heen. Ik ben dus eigenlijk wel een beetje bevooroordeeld. Maar er zijn ook over de vrijeschool veel vooroordelen in omloop; al jaren.
Neem nu 'het zwart' bij tekenen of schilderen. Kleur doet wat met een mens: stel je eens voor dat je heel de dag in alleen maar een rode of gele ruimte zou moeten doorbrengen. Zwart, wit en grijs zijn eigenlijk 'rand'kleuren wanneer je naar de vrolijke regenboogkleuren kijkt. De kleinere kinderen worden gestimuleerd juist die vrolijke kleuren te gebruiken; maar bv. wanneer de kinderen een jaar of 10 zijn en weer anders in het leven komen te staan, wordt er soms weleens een tijdje alleen maar met zwart, bv. houtskool gewerkt.
De nuance zoeken bij een oordeel over de vrijeschool helpt je vaak verder dan blijven steken in de zwart-wit oneliners.
Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen naar mijn blog, waar ik de pedagogisch-didactische achtergronden van de vrijeschool belicht:
<a href=http://vrijeschoolpedagogie.wordpress.com/2013/12/06/wat-staat-op-deze-blog/>hier</a>
pi_134010991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 09:43 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
De nuance zoeken bij een oordeel over de vrijeschool helpt je vaak verder dan blijven steken in de zwart-wit oneliners.
Ik hoop niet dat je je v.w.b. die opmerking beperkt tot de laatste paar posts.
Hopelijk heb je het hele topic doorgelezen, want dan zou je gemerkt hebben dat e.e.a. steeds genuanceerder werd (respectvoller ook naar elkaar imho).

Ik vond trouwens in je blog dat stukje over karakteriseren en definiëren erg duidelijk uitleggen hoe vrijeschoolonderwijs in de basis verschilt van regulier.

[ Bericht 5% gewijzigd door Gwywen op 07-12-2013 10:02:02 ]
pi_134011240
Nee, juist omdat het er hier respectvol aan toe gaat, heb ik me gemeld.
Het 'zwart-wit' slaat op wat 'men' zoal zegt.
pi_134011305
ik zie dat de link niet werkt. Het blogadres is te vinden zonder <a href= en op het eind zonder >hier</a>
pi_134011455
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Nee, juist omdat het er hier respectvol aan toe gaat, heb ik me gemeld.
Het 'zwart-wit' slaat op wat 'men' zoal zegt.
Wat mij opvalt is dat men negatieve verhalen niet respectvol vindt, hoe waar ook, en positieve verhalen juist respectvol. Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met de VS en ik ken ook heel veel mensen die op de VS gezeten hebben en er net zo over denken als ik. Maar wanneer wij onze verhalen vertellen en positieve vooroordelen (meer uitjes naar de natuur, creatief bezig zijn, individuele benadering) ontkrachten.. dan zijn wij zogenaamd 'niet respectvol'.

Kritisch zijn mag niet. Past perfect bij de VS.
pi_134011522
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat mij opvalt is dat men negatieve verhalen niet respectvol vindt, hoe waar ook, en positieve verhalen juist respectvol. Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met de VS en ik ken ook heel veel mensen die op de VS gezeten hebben en er net zo over denken als ik. Maar wanneer wij onze verhalen vertellen en positieve vooroordelen (meer uitjes naar de natuur, creatief bezig zijn, individuele benadering) ontkrachten.. dan zijn wij zogenaamd 'niet respectvol'.

Kritisch zijn mag niet. Past perfect bij de VS.
C'est le ton qui fait la musique ... Je zou je eens af kunnen vragen in hoeverre het aan jezelf ligt.
Er zijn toch behoorlijk wat kritische noten in dit topic te lezen.
  zaterdag 7 december 2013 @ 10:45:05 #195
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134011533
Ouder1 je mag kritiek hebben zoveel je wilt , maar wanneer jij je mening als vaststaand en enige juiste feit neerplempt is dat niet kritisch zijn :)

Miss_sly neerkijken had ik wellicht anders moeten uitdrukken excuus.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134011706
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:44 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

C'est le ton qui fait la musique ... Je zou je eens af kunnen vragen in hoeverre het aan jezelf ligt.
Er zijn toch behoorlijk wat kritische noten in dit topic te lezen.
Toch blijven 'jullie' strikt volhouden dat de VS creatief is (bullshit), dat ze meer naar buiten gaan (complete onzin) en dat er veel meer individueel met het kind wordt omgegaan terwijl het tegendeel waar is. De VS is juist faliekant tegen individueel werken. Alles gaat klassikaal en mede daardoor kunnen die achterstanden ontstaan. Het klassikaal opdreunen van bijvoorbeeld de tafels terwijl er in de handen wordt geklapt zorgt er voor dat de groep de tafels kent; ieder individu wordt ondersteund door de groep maar wanneer ze het zelfstandig moeten doen bakken ze er niets van omdat die steun dan weg is.
Er wordt gewoon te vaak op verkeerde gronden voor de VS gekozen; op basis van creativiteit, het veel met en in de natuur bezig zijn en het individuele.
Als voorbeeld zal ik het vaak genoemde toneelspelen eens nemen. Ik heb op de hele VS 1 maal een toneelstuk gedaan. Mijn kinderen op het reguliere onderwijs deden al vanaf de kleuterklassen elk jaar 1 toneelstuk.
Ik heb een stuk terug quotes gegeven uit dit topic toen mijn visie op de redenen om voor de VS te kiezen als onzin werd neergezet. Vervolgens negeert die persoon dat volledig.

Officieel mochten wij ook geen snoep en frisdrank meenemen naar school. Wel.. iedereen deed dat toch en de vuilnisbak zat na de lunchpauze altijd vol met brood. Op de school van mijn kinderen echter werden ouders er op aan gesproken als er bijvoorbeeld marsen mee werden gegeven.

Ja, ik ben nogal fel en dat jullie dat vervelend vinden is jullie probleem. Ik heb gewoon een kutjeugd gehad en ben beschadigd voor het leven door de VS. En ik ben niet de enige. Alle mooie verhalen ten spijt is de praktijk binnen het VS (basis)onderwijs een stuk minder 'lieftallig' dan men voor wil doen.
  Moderator zaterdag 7 december 2013 @ 11:14:01 #197
5428 crew  miss_sly
pi_134011875
Is de mogelijkheid dat jij op een slechte (vrije basis)school hebt gezeten wel eens in je opgekomen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 7 december 2013 @ 11:15:39 #198
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_134011894
Beschadigd voor het leven door de kleur van je lagere school?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_134011971
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 december 2013 11:15 schreef Copycat het volgende:
Beschadigd voor het leven door de kleur van je lagere school?
Verklaard wel eea :+
:)
pi_134011994
@Ouder1:
Inderdaad, c'est le ton qui fait la musique, zoals hierboven ook al gezegd wordt. Waar zoveel negativiteit is dat er geen ruimte is voor nuance, slaat een discussie al bij voorbaat dood.
Jij wilt maar niet inzien dat anderen jouw intens negatieve ervaringen proberen te nuanceren, tegelijk beticht jij die ander ervan niet te willen luisteren naar jou.
De enige die in deze discussie niet openstaat voor de mening van een ander ben jij zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')