Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:24 schreef mapima het volgende:
[..]
Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenis
Hoe lang geleden zat jij ook alweer op de basisschool?quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.
Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven.
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!quote:Op zondag 1 december 2013 11:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
Uhuh.quote:Op zondag 1 december 2013 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
Ja, precies! Misschien is ze daarmee in de war en bedoelt ze de derde klas? Klinkt waarschijnlijker, toch?quote:
zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.
Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.quote:Op zondag 1 december 2013 12:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
Maar als ik het goed begrijp ben jijzelf nu door die verdorven Vrije School ook een bijstandstrekkende kunstenaar geworden? Want dat wordt toch "iedereen" die op de Vrije School gezeten heeft?quote:Op zondag 1 december 2013 12:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.
Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.
Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
Lezen op het internet is al een begin. Neem dit topic eens als voorbeeld. Ik heb even de redenen verzameld waarom reageerders hier kiezen voor de Vrije School:quote:Op zondag 1 december 2013 16:28 schreef Gwywen het volgende:
Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:
Zo worden hier vieringen genoemd, maar volgens mij komt dat bij Jenaplan vandaan.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:08 schreef Poppejans het volgende:
Om de redenen die Moonah vraagt,hebben wij dus wel bewust gekozen voor de speelzaal van de vrije school. Echt super sfeerbeleving,mooie eigen buitenspeelplaats,mooi houten speelgoed en knusse speelruimtes e.d
quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:31 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat je per kind moet kijken of de vrije school iets is. Sommige kinderen hebben van nature niks met het creatieve, de vrije vakken zeg maar, moet je die dan dwingen zich daar toch naar te voegen?
quote:img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 19 november 2013 13:35 schreef Juud79 het volgende:
Onze dochter gaat naar de VS als ze vier is, zoals we er nu over denken. Vooral vanwege de vieringen, het leven in/met de natuur, de aandacht voor creativiteit, de dans/toneel/muzieklessen, het vele bewegend leren.
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Grote kans dat onze peuter dus wel naar de Vrije School gaat, om de redenen die Juud noemt.
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.quote:Op zondag 1 december 2013 18:44 schreef Ouder1 het volgende:
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.
Maar de visie?
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.quote:Op zondag 1 december 2013 19:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?quote:Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.quote:Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
M.i. is het inhoudelijk gelinkt, maar daar kan een ander natuurlijk een andere mening over hebben.quote:
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?quote:Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen? Waarschijnlijk is het iets dat voldoende ouders aanspreekt om het hele concept vrije school nog steeds te laten voortbestaan; er zit zelfs groei in.quote:Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmiequote:Op zondag 1 december 2013 19:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?
Dat weet ik niet. Ik vroeg het al eerder in dit topic. En velen gaven aan vooral voor de (wat ik noem) vormaspecten te kiezen, en niet zozeer voor de visie van Steiner.quote:En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen?
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.quote:Op zondag 1 december 2013 20:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie, maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.quote:Op zondag 1 december 2013 21:35 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi.
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?quote:Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.quote:Op maandag 2 december 2013 11:10 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?
V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
mijn oudste zit nog maar in groep 1, maar kwam laatst thuis met een tekening van een huis met kamers en diverse items erin. Er zat een briefje met een opdracht bijgeplakt "a house - a bed in the bedroom, a table in the kitchen, enz enz'.quote:Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?quote:Op maandag 2 december 2013 11:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
Dat lijkt me door het antroposofische gedachtengoed komen, toch? Dat is toch niet zo heel raar.quote:Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.quote:Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.quote:Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.quote:Op maandag 2 december 2013 11:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Seizoenstafels, maar ook filosofeerhoeken, bijzondere dingen museum, ... Ik ben zoveel tegen gekomen. Ik denk dat je het reguliere onderwijs echt te kort doet door te denken dat er alleen maar tafels gestampt worden. En vakken worden juist met elkaar verweven. Zoals jij aangeeft.quote:Op maandag 2 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
[..]
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
Dankjewel voor de uitleg.quote:Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.
Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.
Dat er 8 (5?) jaar lang eenzelfde leerkracht voor de groep staat, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Wat als het niet klikt? Wat als deze LK onverhoopt toch wat pedagogische tekortkomingen heeft, of nogal verschilt in visie met jou als ouder?quote:Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de klassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waardquote:Op dinsdag 3 december 2013 13:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
Quote voor het nageslachtquote:Op dinsdag 3 december 2013 13:17 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard
true true.quote:
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef Mereltje het volgende:
Hier staat het item.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat
Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt er een thema behandeld, bijvoorbeeld museum. Samen wordt er in de kring gesproken over een museum, wat is het, wat zie je er, wat kun je er doen. Dit wordt opgeschreven. Daarna worden er bijvoorbeeld kunstwerken gemaakt om in hun eigen museum te hangen. Kindjes nemen dingen van thuis mee die in een museum zouden kunnen. Goh, wat zou het leuk zijn als de ouders in het museum zouden komen kijken. Maar ja, dan moeten ze entree betalen, dus moeten er tickets gemaakt en een kassa en geld.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt.![]()
Ik vind het goed dat scholen paal en perk stellen aan snoepgoed en frisdrank op school, maar ik vind gezond eten wel iets dat thuis geleerd moet worden, niet op school.quote:Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
Ik wist niet dat het een naam had.quote:Op donderdag 5 december 2013 09:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs
Ja dus, er zijn openbare scholen die als methode OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs) geven. Mijn dochter zit op een school waarin ze dat in de onderbouw veel doen.quote:Op donderdag 5 december 2013 10:19 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik wist niet dat het een naam had.
Wordt er op reguliere scholen ook op deze manier lesgegeven?
Nee, het is overname van de onderdelen waar een andere school iets mee kan. Heeft niets met neerkijken op of beter zijn dan te maken. Een methode waar je niet 100% achter staat, kan toch wel aspecten hebben waar je je wel in kan vinden?quote:Op donderdag 5 december 2013 11:36 schreef _evenstar_ het volgende:
Onderwijs systemen nemen dingen van elkaar over , wat ik wel grappig vind is dat ook dingen van de vrije school over genomen worden , maar er wel neergekeken wordt op dat systeem.
Continuerooster deden zij al jaren terug , alleen heet het daar niet zo..
Ogo zie je meer en meer , deden zij al jaren terug.
Meer ouder participatie is daar al jaren iets wat bij die school hoort, en je laatste jaartjes ook meer en meer ziet.
Ik vraag me dan af waarom het zo een slecht systeem is als anderen het overnemen ? of is die overname deels ( continue rooster en ouder participatie) vanwege geldgebrek door dat de overheid zo kort?
Ik vind je reactie nogal typisch over het neerkijken op de vrije school. Het feit dat mensen niet kiezen voor de vrije school maakt toch niet dat ze erop neerkijken? Hetzelfde geldt voor alle andere onderwijsvormen. Om dan dergelijke termen te gebruiken, manoeuvreer je de vrije school naa rmijn idee onterecht in een underdog positie.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:18 schreef _evenstar_ het volgende:
hoe bedoel je underdog positie kiezen? not sure ofdat je mij persoonlijk bedoelt?
Maar ik zeg toch ook niet dat omdat mensen er niet voor kiezen er op neerkijken?quote:Op donderdag 5 december 2013 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind je reactie nogal typisch over het neerkijken op de vrije school. Het feit dat mensen niet kiezen voor de vrije school maakt toch niet dat ze erop neerkijken? Hetzelfde geldt voor alle andere onderwijsvormen. Om dan dergelijke termen te gebruiken, manoeuvreer je de vrije school naa rmijn idee onterecht in een underdog positie.
Ik lees voldoende negatieve dingen ook over Montessori, Jenaplan, protestant-christelijke of katholieke scholen. En kritiek is gewoonweg niet hetzelfde als erop neerkijken.quote:Op donderdag 5 december 2013 16:13 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Maar ik zeg toch ook niet dat omdat mensen er niet voor kiezen er op neerkijken?
Ik spreek puur uit oude omgeving en ervaring en die ervaring hoor ik van veel mensen.
Oeke geeft ook aan dat er vrij negatief gesproken wordt over het type onderwijs
Die megativiteit lees ik weinig over andere vormen.
Die combinatie vind ik dat ik Dan wel mag zeggen dat er op neergekeken wordt?
Daarmee zet ik ze niet als underdog neer. Daarmee trek IK een conclusie zoals IK die ervaar.
Vrije school is niet de allerbeste school van de wereld, ik zal het niet verheerlijken, net zo min welke andere vorm.
Er komt een vrije school in Noord.quote:Op donderdag 5 december 2013 16:16 schreef bitterend het volgende:
Ah! denk dat we in Israel eentje hadden in de buurt...zal even zoeken of het klopt met die term
Noem je mij specifiek omdat ik een mening heb die niet op kennis gestoeld zou zijn?quote:Op donderdag 5 december 2013 14:42 schreef oeke het volgende:
Wat dat aangaat vind ik het ook verwonderlijk dat hier toch op negatieve toon over de vrije school gepraat wordt. Terwijl ik het gevoel heb dat er eigenlijk vrij weinig kennis is over de antroposofische leer. Moonah, wist jij niet dat in principe de klas de gehele schoolperiode dezelfde leraar meenam? Dat is best een belangrijke pijler van de vrije school namelijk.
Ja ik zag het, onze school keuze voor R staan eigenlijk al vast! en ik ben niet zo bekend met die hele antroposofische denk wijze. Ik was alleen benieuwd of die school toen in Israel ook een vrije school was maar dat was het niet (heb het opgezocht, het was een democratische school).quote:Op donderdag 5 december 2013 16:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er komt een vrije school in Noord.
Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef Gulara het volgende:
Ik heb het topic nog eens doorgelezen (en wil nu alsnog op van alles reageren.![]()
) Maar ik zie het overgrote deel mensen die gewoon hun positieve/negatieve ervaringend delen. En ja er worden ook meningen geventileerd die niet lovend zijn over de vrije school, maar er wordt dan net zo goed "neergekeken" op andere scholen met hun 'alleen maar taal en rekenen', computers en pakjes wikkie.
Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar ik wilde meer aangeven dat er aan beide kanten dingen worden genoemd waardoor de ander zich misschien aangesproken kan voelen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in.![]()
Op die manier blijft snoep en zo nu en dan een pakje ook een traktatie. Iets dat speciaal is.
Dat laatste is zeker waar. In de vorige wijk waar wij woonden, waren vijf scholen, een 'gewone' openbare, een Montessori, een Dalton, een RK en een PC. Ik wilde de laatste twee eigenlijk sowieso afschrijven, omdat wij zelf helemaal niet gelovig zijn, maar omdat er in die wijk kinderen door middel van loting zouden worden toegewezen aan scholen, wilden we in ieder geval alle vijf de scholen bekijken.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:30 schreef Gulara het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar ik wilde meer aangeven dat er aan beide kanten dingen worden genoemd waardoor de ander zich misschien aangesproken kan voelen.
Ik kan me zo maar voorstellen dat de meeste ouders die hier posten misschien best wel voor een heel groot deel hetzelfde denken over wat ze van onderwijs verwachten. Maar dat is natuurlijk helemaal niet tof voor deze discussie.![]()
Ik denk dat ouders er sowieso goed aan doen om gewoon een aantal scholen te bezoeken. En wie weet word je nog eens blij verrast door wat je tegenkomt.
Ik denk dat er op steeds meer scholen wordt gevraagd niet/minder pakjes sap en snoep mee te geven, gewoon in het kader van gezondheid. En zoals ik al zei: ik vind dat gezond eten thuis geleerd wordt. Bovendien ben je al rijkelijk laat als je daarmee start als je kind naar school gaat. Een goede basis zou dan wel al handig zijn.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er wordt neergekeken op Wickie etc., het gaat om het beleid de kinderen zo gezond mogelijk te laten eten (en dit de kinderen mee te geven als norm, hebben ze later als ze groot zijn vast baat bij), en daar passen pakjes suikerwater met al dan niet kunstmatig frambozenaroma niet in.![]()
Op die manier blijft snoep en zo nu en dan een pakje ook een traktatie. Iets dat speciaal is.
Onverantwoordelijke ouders die geen drol geven om de gezondheid van hun dochter, maar wel om het milieu?quote:Op vrijdag 6 december 2013 11:59 schreef -Spring het volgende:
L krijgt wel elke dag een pakje mee naar school. Maar wel biologisch. In welk hokje horen we dan?
Precies! Lang termijn-denkers dus.quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onverantwoordelijke ouders die geen drol geven om de gezondheid van hun dochter, maar wel om het milieu?
quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:01 schreef -Spring het volgende:
[..]
Precies! Lang termijn-denkers dus.
Maar... Als het nou tomatensap is?quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar wel met een kind met overgewicht, want pakjes zijn evil!
Ik hoop niet dat je je v.w.b. die opmerking beperkt tot de laatste paar posts.quote:Op zaterdag 7 december 2013 09:43 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
De nuance zoeken bij een oordeel over de vrijeschool helpt je vaak verder dan blijven steken in de zwart-wit oneliners.
Wat mij opvalt is dat men negatieve verhalen niet respectvol vindt, hoe waar ook, en positieve verhalen juist respectvol. Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met de VS en ik ken ook heel veel mensen die op de VS gezeten hebben en er net zo over denken als ik. Maar wanneer wij onze verhalen vertellen en positieve vooroordelen (meer uitjes naar de natuur, creatief bezig zijn, individuele benadering) ontkrachten.. dan zijn wij zogenaamd 'niet respectvol'.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Nee, juist omdat het er hier respectvol aan toe gaat, heb ik me gemeld.
Het 'zwart-wit' slaat op wat 'men' zoal zegt.
C'est le ton qui fait la musique ... Je zou je eens af kunnen vragen in hoeverre het aan jezelf ligt.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat men negatieve verhalen niet respectvol vindt, hoe waar ook, en positieve verhalen juist respectvol. Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met de VS en ik ken ook heel veel mensen die op de VS gezeten hebben en er net zo over denken als ik. Maar wanneer wij onze verhalen vertellen en positieve vooroordelen (meer uitjes naar de natuur, creatief bezig zijn, individuele benadering) ontkrachten.. dan zijn wij zogenaamd 'niet respectvol'.
Kritisch zijn mag niet. Past perfect bij de VS.
Toch blijven 'jullie' strikt volhouden dat de VS creatief is (bullshit), dat ze meer naar buiten gaan (complete onzin) en dat er veel meer individueel met het kind wordt omgegaan terwijl het tegendeel waar is. De VS is juist faliekant tegen individueel werken. Alles gaat klassikaal en mede daardoor kunnen die achterstanden ontstaan. Het klassikaal opdreunen van bijvoorbeeld de tafels terwijl er in de handen wordt geklapt zorgt er voor dat de groep de tafels kent; ieder individu wordt ondersteund door de groep maar wanneer ze het zelfstandig moeten doen bakken ze er niets van omdat die steun dan weg is.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:44 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
C'est le ton qui fait la musique ... Je zou je eens af kunnen vragen in hoeverre het aan jezelf ligt.
Er zijn toch behoorlijk wat kritische noten in dit topic te lezen.
Verklaard wel eeaquote:Op zaterdag 7 december 2013 11:15 schreef Copycat het volgende:
Beschadigd voor het leven door de kleur van je lagere school?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |