abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133797170
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:24 schreef mapima het volgende:

[..]

Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenis :')
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.

Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:14:51 #102
5428 crew  miss_sly
pi_133797475
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.

Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Hoe lang geleden zat jij ook alweer op de basisschool?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 1 december 2013 @ 11:31:50 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133797794
quote:
Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven.
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:33:42 #104
5428 crew  miss_sly
pi_133797821
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
  zondag 1 december 2013 @ 11:36:41 #105
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133797878
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
Uhuh. :Y Onze eerste klas. ;)
  Moderator zondag 1 december 2013 @ 11:49:31 #106
5428 crew  miss_sly
pi_133798096
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Uhuh. :Y Onze eerste klas. ;)
Ja, precies! Misschien is ze daarmee in de war en bedoelt ze de derde klas? Klinkt waarschijnlijker, toch?
  Licht Ontvlambaar zondag 1 december 2013 @ 12:06:33 #107
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133798474
quote:

[..]

zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133798633
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 12:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.

Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.

Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
  zondag 1 december 2013 @ 12:17:05 #109
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133798727
Om de een of andere reden wil ik soms iemand slaan als ik jouw posts lees
  zondag 1 december 2013 @ 16:28:16 #110
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133808877
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 12:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.

Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.

Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
Maar als ik het goed begrijp ben jijzelf nu door die verdorven Vrije School ook een bijstandstrekkende kunstenaar geworden? Want dat wordt toch "iedereen" die op de Vrije School gezeten heeft?
Of logenstraf jij je eigen beweringen?

Daarnaast: over elk willekeurig onderwerp zijn sites te vinden waar louter negatief over dat onderwerp gesproken wordt. Of het nou over vrijescholen gaat of over coca cola of over de JSF of over het milieu. Daar tegenover staan minstens zoveel sites waar de jubel juist van het dak geschreeuwd wordt. Netto resultaat nul, zullen we maar zeggen. ;)

Daarnaast herken ik nog steeds helemaal niets in jouw bezwaren tegen het vrijeschoolonderwijs. Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt. Het getuigt namelijk van een vorm van kort-door-de-bocht-heid, oppervlakkigheid en eenzijdigheid die ik juist niet herken bij het type ouder dat voor de vrije school kiest.
pi_133813434
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 16:28 schreef Gwywen het volgende:
Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt.
Lezen op het internet is al een begin. Neem dit topic eens als voorbeeld. Ik heb even de redenen verzameld waarom reageerders hier kiezen voor de Vrije School:
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:
Zo worden hier vieringen genoemd, maar volgens mij komt dat bij Jenaplan vandaan.
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:08 schreef Poppejans het volgende:
Om de redenen die Moonah vraagt,hebben wij dus wel bewust gekozen voor de speelzaal van de vrije school. Echt super sfeerbeleving,mooie eigen buitenspeelplaats,mooi houten speelgoed en knusse speelruimtes e.d
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:31 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat je per kind moet kijken of de vrije school iets is. Sommige kinderen hebben van nature niks met het creatieve, de vrije vakken zeg maar, moet je die dan dwingen zich daar toch naar te voegen?
quote:
img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 19 november 2013 13:35 schreef Juud79 het volgende:
Onze dochter gaat naar de VS als ze vier is, zoals we er nu over denken. Vooral vanwege de vieringen, het leven in/met de natuur, de aandacht voor creativiteit, de dans/toneel/muzieklessen, het vele bewegend leren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Grote kans dat onze peuter dus wel naar de Vrije School gaat, om de redenen die Juud noemt.
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.

Maar de visie? :?
pi_133813465
dubbel
pi_133813607
Je kunt me wel quoten maar mijn kind zit niet op de vrije school en zal dat ook niet gaan. Dat staat overigens ook al in het stuk van mijn post dat je conveniently eruit geknipt hebt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 1 december 2013 @ 19:21:31 #114
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133815041
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 18:44 schreef Ouder1 het volgende:
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.

Maar de visie? :?
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
Wat ik vooral zie is het stimuleren van de geestelijke flexibiliteit van de kinderen, de nadruk die niet ligt op cognitief leren maar op hoofd-handen-hart (lesstof "verinnerlijken") en op verbondenheid. Met elkaar, met zichzelf, met de leerstof, met de natuur en het milieu en met het ritme van de seizoenen.
Werkelijk, ik kan me gewoon niet voorstellen dat jij daartegen zó fel bezwaar kunt maken.
  zondag 1 december 2013 @ 19:37:05 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133815692
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.
quote:
Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
quote:
Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
  zondag 1 december 2013 @ 19:49:00 #116
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133816217
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:37 schreef Moonah het volgende:
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.
M.i. is het inhoudelijk gelinkt, maar daar kan een ander natuurlijk een andere mening over hebben.

quote:
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?

quote:
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen? Waarschijnlijk is het iets dat voldoende ouders aanspreekt om het hele concept vrije school nog steeds te laten voortbestaan; er zit zelfs groei in.
  zondag 1 december 2013 @ 20:15:54 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133817421
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 19:49 schreef Gwywen het volgende:

Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?

Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie :') , maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
quote:
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen?
Dat weet ik niet. Ik vroeg het al eerder in dit topic. En velen gaven aan vooral voor de (wat ik noem) vormaspecten te kiezen, en niet zozeer voor de visie van Steiner.
  zondag 1 december 2013 @ 21:35:28 #118
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_133821676
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:15 schreef Moonah het volgende:

[..]

Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie :') , maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi. :)
  Licht Ontvlambaar zondag 1 december 2013 @ 21:49:07 #119
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133822502
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 21:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi. :)
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133836356
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?

V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
  Moderator maandag 2 december 2013 @ 11:17:26 #121
5428 crew  miss_sly
pi_133836522
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?

V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
pi_133836598
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

mijn oudste zit nog maar in groep 1, maar kwam laatst thuis met een tekening van een huis met kamers en diverse items erin. Er zat een briefje met een opdracht bijgeplakt "a house - a bed in the bedroom, a table in the kitchen, enz enz'.
Door het te kleuren laten zien dat ze snappen wat er bedoelt wordt. Ik vond het erg leuk :D
ze zit op pcbo overigens. Maar goed, ik verwacht wel dat het na groep 3 ofzo wat schoolser en wat meer gescheiden wordt allemaal. Hoewel het me wel meevalt met hoeveel er nog buiten gedaan wordt en hoeveel er nog gemengd gegeven wordt.

En voor de rest ben ik er ook nog om thuis tegenwicht te geven mocht het me niet helemaal aanstaan.

Verder, interessant topic, jammer dat de discussie wat minder inhoud krijgt door de gedateerde negatieve persoonlijke ervaringen van een enkeling, die vind ik persoonlijk wat minder toevoegen. Voor de rest lurk ik weer verder c_/
:)
pi_133836637
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
  Moderator maandag 2 december 2013 @ 11:25:58 #124
5428 crew  miss_sly
pi_133836730
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Dat lijkt me door het antroposofische gedachtengoed komen, toch? Dat is toch niet zo heel raar.

Zo zul je op een RK of PC school meer kans hebben om religieuze zaken mee te krijgen. Hoeft niet, want heel veel RK of PC scholen zijn dat alleen nog van oorsprong, niet meer heel erg in de praktijk, maar als je ergens met de Bijbel in de hand onderwijs kunt verwachten, is het op een dergelijke school.

Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
  maandag 2 december 2013 @ 11:36:27 #125
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133837007
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')