weet je, met zo'n reactie zet je jezelf buiten spel als gesprekspartner.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Je kunt met een levenslange bijstandsuitkering of kunstenaarsuitkering natuurlijk prima deelnemen in de maatschappij.
Dat zal wel aan mijn Vrije School onderwijs liggen dan. Ik kijk naar de feiten en die zeggen gewoon dat Vrije School kinderen procentueel vaker uitvallen in de maatschappij/werk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
weet je, met zo'n reactie zet je jezelf buiten spel als gesprekspartner.
Gelukkig dan maar dat voor de meeste kinderen de schoolcarriere niet eindigt bij de basisschool ...quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:43 schreef Ouder1 het volgende:
Voor al die ouders die twijfelen aan een Vrije School heb ik maar één (lang) advies.
Wat wil je voor je kind als hij 30 jaar oud is? Zet dat eens voor je zelf op een rijtje en bekijk daarna of de Vrije School daarin een toegevoegde waarde heeft of dat je kind daar dingen (voorbereiding op later/maatschappij) mist.
Wil je dat je kind op z'n 30ste van alle oude ambachten wat heeft meegekregen (metselen, timmeren, breien, houtbewerken e.d.) of wil je dat hij een beroep heeft geleerd, zijn administratie zelfstandig kan doen en weet hoe hij zich staande moet houden in de maatschappij?
Dat zijn de vragen die je je moet stellen, niet of de sfeer voor een buitenstaander zo schattig en knuffelbaar lijkt.
En de middelbare vrije school moet tegenwoordig toch ook gewoon afgesloten worden met een diploma?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef Sjeen het volgende:
Tsja, voor de dochter van een vriend was de VMBO afdeling van de Vrije School een verademing na de hel die het 'normale' VMBO was. En doorloopt op het moment met vlag en wimpel het MBO.
Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar dat voor de meeste kinderen de schoolcarriere niet eindigt bij de basisschool ...
En toch zat ik op de middelbare school met kinderen van de vrije school in de klas die prima meekwamen. Iets minder generaliseren is misschien wel zinvol ...quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.
Een 'opleiding' op een 'normale' basisschool is geen garantie op zonder achterstanden overstappen hoor. Niet voor niets is er nu de rekentoets op de middelbare school enzo. En rekenles.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:51 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
En toch zat ik op de middelbare school met kinderen van de vrije school in de klas die prima meekwamen. Iets minder generaliseren is misschien wel zinvol ...
http://vorige.nrc.nl/binn(...)len_scoort_kind_laagquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:52 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Een 'opleiding' op een 'normale' basisschool is geen garantie op zonder achterstanden overstappen hoor. Niet voor niets is er nu de rekentoets op de middelbare school enzo. En rekenles.
quote:Op Vrije scholen scoort kind laag
Leerlingen op Vrije scholen in het voortgezet onderwijs scoren „fors” lager op wiskunde, Nederlands en probleemoplossend vermogen dan leerlingen op andere ‘witte’ scholen. Deze achterstand halen ze niet meer in.
.quote:Dit stelt onderwijskundige Hilde Steenbergen. Ze promoveert op 12 maart op het onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek is het eerste naar de effectiviteit van Vrije scholen.
Volgens Steenbergen presteren kinderen op Vrije scholen in het voortgezet onderwijs slechter op cognitieve vakken doordat ze veelal hun vooropleiding hebben genoten op Vrije scholen in het basisonderwijs. En daar hebben ze cognitieve vakken minder goed geleerd, zegt Steenbergen. De cognitieve achterstand lopen de leerlingen vervolgens niet meer in, zegt zij
ja klopt, ze voldoen gewoon aan de standaardeisen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
En de middelbare vrije school moet tegenwoordig toch ook gewoon afgesloten worden met een diploma?
Lager scoren wil niet zeggen dat ze niet mee kunnen komen natuurlijk. Verder ben ik geen "Vrije School-Ouder", wat je daar ook mee wilt zeggen. Misschien hebben de ouders van de kinderen die ik in de klas had wel gewoon hun verantwoordelijkheid genomen en gezorgd dat hun kinderen thuis meekregen wat ze op school misten. Prima toch?quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
http://vorige.nrc.nl/binn(...)len_scoort_kind_laag
[..]
[..]
.
Waarom zijn VS ouders blind voor de feiten?
Er zijn grootouders die hun kleinkinderen achter de rug van de ouders om bijles geven om het niveau nog enigszins acceptabel te krijgen.
quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:21 schreef Gulara het volgende:
[..]
Disclaimer. Mocht je hierop reageren en ik reageer vervolgens weer op jou dan is dat niet omdat ik me heel erg voel aangesproken en de hele dag boze gedachten over de Vrije School heb hoor! Ik ben namelijk heel relaxt en ook best wel hippie!![]()
quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Prima Sjeen. Ad hominem. Top.
Het is een gewoon een k@tschool en daarmee is alles gezegd. Kan je niet leuk vinden maar dat verandert niets aan dat feit. Kinderen leren op de VS basisschool gewoon niets waar ze later iets aan hebben, alleen dingen die hen later tot last zijn. Over het VS voortgezet weet ik te weinig om onderbouwde uitspraken te doen.
.
De jaren 80 belden ze willen hun kortzichtigheid terug.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Toen waren al die "ouderwetse" ambachten zoals timmeren, metselen en breien wel hartstikke handig en actueel.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:41 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
De jaren 80 belden ze willen hun kortzichtigheid terug.
Oh en dat extra leerjaar is al jaren niet meer
En wat voor scholen heb jij gezeten? Je sociale en communicatieve vaardigheden zijn om te janken zo slechtoh wacht je zal vast vrije school gedaan hebben in het stenentijdperk van 40 jaar terug ..
Als ik naar de cito-uitslagen kijk bij het recente onderzoek van RTL zie ik dat bijv. Jenaplan en Daltononderwijs gemiddeld meer dan een halve punt slechter scoort dan Vrije Scholen (die ook heel vaak boven in de top-zoveels van gemeenten zijn te vinden, kwam ik steeksproefgewijs achter). Dus waarom jij alleen op Vrijeschoolonderwijs zo afgeeft en niet tevens op bijv. Jenaplan en Dalton, kan ik alleen maar verklaren vanuit jouw persoonlijke ervaringen ermee, waaarmee ik dus wil zeggen dat ik jouw mening erover op zijn minst als niet-neutraal en niet-objectief beschouw.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs.
Bijzonder. Meningen van mensen die maar zeer zijdelings betrokken zijn (geweest) bij een bepaald schooltype neem jij serieuzer dan de meningen van mensen die dat schooltype zeer goed kennen, het jaren gevolgd hebben.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:54 schreef Gwywen het volgende:
Dus waarom jij alleen op Vrijeschoolonderwijs zo afgeeft en niet tevens op bijv. Jenaplan en Dalton, kan ik alleen maar verklaren vanuit jouw persoonlijke ervaringen ermee, waaarmee ik dus wil zeggen dat ik jouw mening erover op zijn minst als niet-neutraal en niet-objectief beschouw.
quote:Mijn ommegang door het land van eenoog kreeg een totaal andere wending toen duidelijk werd dat voor een van mijn kinderen de ‘menskundige’ pedagogische inzichten vanuit de antroposofie niet zo’n positieve invloed hadden op zijn fysiek lichaam. Met een hardcore antroposofisch juffie dat bij de minste spanning teruggreep op ‘old school’ pedagogische disciplines uit de tijd van Steiner zelf, zoals armpjeknijp en haartjetrek, was voor mijn zoon de lol er wel snel af. Als er al zoiets bestaat als een blauwdruk van de antroposofische pedagogiek, was mijn zoon een uitgesproken voorbeeldcasus. Een beetje ranselen op zijn tijd kon volgens Steiner wel nodig zijn en dan kun je van mensen die rigide in de leer zijn toch ook niet anders verwachten? Maar zulke zaken willen wij niet aan de wereld verkondigen, dixit Steiner. Het viel me al vrij vlug op dat men in de antroposofische beweging allergische reacties kreeg van het begrip ‘dagelijkse werkelijkheid’. Net vanwege eerder genoemde feiten
Voor wie zich er werkelijk in wil verdiepen voor ze hun kinderen op een Vrije School inschrijven raad ik aan de volgende website goed door te lezen:quote:De antroposofische beweging claimt allerlei gedateerde, van Steiner afkomstige visioenen die de toets van de wetenschap niet doorstaan en ruimschoots de grenzen van de redelijkheid overschrijden. Deze pseudowetenschap schraagt de steinerpedagogie en vindt via steineronderwijs ingang in de maatschappij. Ouders en leerlingen die argeloos bij de antroposofische school aanbelanden en met deze ‘ideeën’ en hun uitwerking geconfronteerd worden, voelen zich niet zelden bekocht. Vooral wanneer ze merken dat hun kinderen leerachterstanden oplopen of worden opgevoed volgens principes die onder andere zijn gebaseerd op Steiners karma- en reïncarnatieleer
Nee, dat is MIJN mening, die ik ertegenover zet. Ik ben namelijk zelf goed bekend met het vrijeschoolonderwijs. Vooral met het hedendaagse vrijeschoolonderwijs.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:06 schreef Ouder1 het volgende:
Bijzonder. Meningen van mensen die maar zeer zijdelings betrokken zijn (geweest) bij een bepaald schooltype neem jij serieuzer dan de meningen van mensen die dat schooltype zeer goed kennen, het jaren gevolgd hebben.
Nee, ook hier heb je het bij het verkeerde eind. Dit heb ik niet gehoord van klasgenoten van, maar van jongelui die ZELF op een vrije school basisonderwijs hebben genoten.quote:De mening van iemand die zegt van klasgenoten die van de Vrije Scholen kwamen niet gemerkt hebben dat zij achterstanden hadden vind jij van meer belang dan van iemand die zelf die overstap gemaakt heeft of de uitkomsten van onderzoeken daar over.
Dat is idd wel waar. En je kan meestal ook geen extra vak volgen en zo. Het is echt vier profielen die weinig van elkaar verschillen en als keuzevak verplicht kunst algemeen.quote:Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief.
Verschilt per school denk ik.quote:Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Bullshit. Ik deed 5v op de VS en daarna 5v again op een normale school. Het niveau van de VS is echt veel hoger en ik merk dat ik zeker meer heb geleerd dan in het jaar erna op de gewone school. En met mijn klasgenoten merkte ik ook een voorsprong.quote:Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs.
Ik weet niet of dat waar is. Wel is het zo dat VS leerlingen op de havo sneller overstappen naar het mbo en dus zonder diploma van school gaan.quote:Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.
Ja verschilt per VS. op mijn vrije school had je vakken als mediawijsheid ed. Je krijgt juist een breder beeld dan op een gewone school van de volwassen maatschappij.quote:Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenisquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Prima Sjeen. Ad hominem. Top.
Het is een gewoon een k@tschool en daarmee is alles gezegd. Kan je niet leuk vinden maar dat verandert niets aan dat feit. Kinderen leren op de VS basisschool gewoon niets waar ze later iets aan hebben, alleen dingen die hen later tot last zijn. Over het VS voortgezet weet ik te weinig om onderbouwde uitspraken te doen.
Ik wil wel een positieve uitspraak doen, geheel gemeend:
De basisschool van mijn kinderen was top! Super. Leuke creatieve vakken, individuele ontwikkeling, veel zang en dans, veel verhalen, veel uitjes naar de natuur, school in het bos, veel speelmogelijkheden op het schoolplein. Jaarlijks twee maal een toneelstukje met inbreng van de leerlingen, zelfs in de kleuterklassen. Kinderen hebben er louter goede herinneringen aan. Het gros kreeg een schooladvies VWO.
Maar dat was een Christelijke basis school.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:12 schreef Gulara het volgende:
[..]
Toen waren al die "ouderwetse" ambachten zoals timmeren, metselen en breien wel hartstikke handig en actueel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |