Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.quote:Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
"Hautain" is een woord dat ik niet snel associeer met vrijeschoolonderwijs.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:18 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.
Wat een kortzichtige gedachte zeg!quote:Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
Leg eens uit?quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:33 schreef Gulara het volgende:
[..]
Wat een kortzichtige gedachte zeg!
Ik vind het hele zinnetje heel naar.quote:
Die gedachte is er zeker wel bij sommige scholen.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:18 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.
Ik begrijp dat je aanstoot neemt aan het woordje "wij", maar als het gaat over het één in vergelijking met het ander, zou ik niet weten hoe je anders kunt formuleren om dat onderscheid aan te duiden.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:42 schreef Gulara het volgende:
[..]
Ik vind het hele zinnetje heel naar.
En ook een ontzettend onprettige instelling. Dat hele "wij ... wel" vind ik niet fijn om een kind aan te leren.
Ik vind het zelf belangrijk als kinderen met een open en geïnteresseerde blik kunnen kijken naar dingen die anders zijn. Dan valt er iets te leren en kun je je ontwikkelen. En niet als je denkt dat je zelf al alles perfect doet en anderen -dus- niet.
Volgens mij leren kinderen op iedere school tegenwoordig meer dan louter taal en rekenen. Als een vrije school zichzelf op de borst slaat voor dit geweldige fenomeen, dan lopen ze erg achter.quote:Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
Ik herken echt niks in dat dogmatische en hautaine dat geregeld genoemd wordt. Mijn ervaringen met de vrije school zijn juist heel relaxt en bijna hippie-achtig. Vooral de holistische manier van lesgeven spreekt mij aan; vakken overlappen elkaar grotendeels. Ook het hoofd-handen-hart idee van leerstof aanbieden vind ik mooi. Kinderen leren al vroeg dat leren niet alleen met de hersens gebeurt.quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij leren kinderen op iedere school tegenwoordig meer dan louter taal en rekenen. Als een vrije school zichzelf op de borst slaat voor dit geweldige fenomeen, dan lopen ze erg achter.
Verder verwoordt Moonah wat mij betreft heel erg goed waarom wij niet voor een Vrije School zouden hebben gekozen als het mogelijk was geweest: het dogmatische staat me ontzettend tegen.
Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:57 schreef Gwywen het volgende:
; vakken overlappen elkaar grotendeels. Ook het hoofd-handen-hart idee van leerstof aanbieden vind ik mooi. Kinderen leren al vroeg dat leren niet alleen met de hersens gebeurt.
Ik ken andere schooltypes als Montessori en Jenaplan niet goed genoeg om daarover te oordelen, ik ben vooral bekend met openbare scholen en vrije scholen, dus vandaar dat ik andere schooltypes niet genoemd heb.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn.
Dat klopt, zowel andere systemen alswel vrije school nemen elementen van elkaar overquote:Op vrijdag 29 november 2013 20:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn.
Ik voel me helemaal niet aangesproken. Ik wil eigenlijk gewoon deelnemen in deze discussie.quote:Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef Musique het volgende:
Mijn mening deel ik met Gwywen.
Ik vind het erg jammer te lezen dat er zoveel heftige antipathie is tegen de vrije school-richtingEn Gulara, waarom voel je je toch zo aangesproken
Vanwege je vervelende ervaringen met het lesgeven op één vrije school?
Nou dat.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:21 schreef Gulara het volgende:
Maar ik vind dat er door mensen die de Vrije School een fijn concept vinden vaak vooral over het concept wordt gepraat (en daar staan ze uiteraard achter, helemaal prima). Maar in het dagelijks leven als kind op een school heb je te maken met meer dan een concept, een ideologie. En ik heb dus gezien dat mensen/ kinderen bleven hangen in dat concept. En vervolgens niet meer keken naar wat er werkelijk speelde. En dan doe je kinderen tekort en mijn inziens ook het concept Vrije School.
quote:Disclaimer. Mocht je hierop reageren en ik reageer vervolgens weer op jou dan is dat niet omdat ik me heel erg voel aangesproken en de hele dag boze gedachten over de Vrije School heb hoor! Ik ben namelijk heel relaxt en ook best wel hippie!![]()
Ook openbare scholen kunnen gestoeld zijn op jenaplan of Montessori.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik ken andere schooltypes als Montessori en Jenaplan niet goed genoeg om daarover te oordelen, ik ben vooral bekend met openbare scholen en vrije scholen, dus vandaar dat ik andere schooltypes niet genoemd heb.
De school waar S op pakt van alle onderwijsvormen de dingen waar ze iets goeds in zien. Zo zijn er elementen van ontwikkelingsgericht onderwijs en Dalton onderwijs, bijvoorbeeld. Het is dus een pragmatische school. Overbodig te zeggen dat dat prima bij ons pastquote:Op zaterdag 30 november 2013 08:45 schreef Moonah het volgende:
Ook openbare scholen kunnen gestoeld zijn op jenaplan of Montessori.
Goede genuanceerde bijdrage!quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Het is maar net hoe je zelf in het leven staat en wat je voor je kind wil. De volwassen maatschappij is gelukkig heel groot en divers en er zijn verschillende manieren om daaraan deel te nemen. Niet alleen door succesvol veel geld te verdienen na jaren studie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS.
Goh... Er is weer eens niks positiefs te vinden in je bijdrage, tekenend.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Klopt. Je kunt met een levenslange bijstandsuitkering of kunstenaarsuitkering natuurlijk prima deelnemen in de maatschappij.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je zelf in het leven staat en wat je voor je kind wil. De volwassen maatschappij is gelukkig heel groot en divers en er zijn verschillende manieren om daaraan deel te nemen. Niet alleen door succesvol veel geld te verdienen na jaren studie.
Prima Sjeen. Ad hominem. Top.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:22 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Goh... Er is weer eens niks positiefs te vinden in je bijdrage, tekenend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |