abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133705061
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
pi_133723206
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.
pi_133724489
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:18 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.
"Hautain" is een woord dat ik niet snel associeer met vrijeschoolonderwijs. ;)
Ik denk dat het een prima vorm van onderwijs is voor mensen die hun kinderen wat anders dan het reguliere willen meegeven. Het is fijn als je dat van huis uit al doet en er een schooltype bestaat dat in die gedachte meegaat.
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:33:56 #54
381212 Gulara
From the future
pi_133734738
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
Wat een kortzichtige gedachte zeg! :o
pi_133734873
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:33 schreef Gulara het volgende:

[..]

Wat een kortzichtige gedachte zeg! :o
Leg eens uit?
  vrijdag 29 november 2013 @ 12:42:22 #56
381212 Gulara
From the future
pi_133739966
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:45 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Ik vind het hele zinnetje heel naar.
En ook een ontzettend onprettige instelling. Dat hele "wij ... wel" vind ik niet fijn om een kind aan te leren.
Ik vind het zelf belangrijk als kinderen met een open en geïnteresseerde blik kunnen kijken naar dingen die anders zijn. Dan valt er iets te leren en kun je je ontwikkelen. En niet als je denkt dat je zelf al alles perfect doet en anderen -dus- niet.
pi_133740016
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:18 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Dat zou wel een wat hautaine gedachte zijn, alsof er op een reguliere basisschool geen aandacht is voor iets anders dan rekenen en taal.
Die gedachte is er zeker wel bij sommige scholen. :Y
pi_133740570
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 12:42 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ik vind het hele zinnetje heel naar.
En ook een ontzettend onprettige instelling. Dat hele "wij ... wel" vind ik niet fijn om een kind aan te leren.
Ik vind het zelf belangrijk als kinderen met een open en geïnteresseerde blik kunnen kijken naar dingen die anders zijn. Dan valt er iets te leren en kun je je ontwikkelen. En niet als je denkt dat je zelf al alles perfect doet en anderen -dus- niet.
Ik begrijp dat je aanstoot neemt aan het woordje "wij", maar als het gaat over het één in vergelijking met het ander, zou ik niet weten hoe je anders kunt formuleren om dat onderscheid aan te duiden.
Dat jij dat als onprettig opvat kan ik niets aan doen.
Ik heb gelukkig nooit beweerd dat vrije scholen beweren alles perfect te doen, hooguit heb ik ooit beweerd dat ik het idee van kinderen laten groeien in hun eigen talenten mij wel aanstaat.
Daarnaast was mijn opmerking een reactie op de post erboven, en eerder een veronderstelling dan een mening.
  vrijdag 29 november 2013 @ 13:39:17 #59
381212 Gulara
From the future
pi_133741282
En juist dat onderscheid snap ik niet. De ene vrije school is de andere niet. Idem voor reguliere scholen. Om zo duidelijk een tweedeling te maken vind ik raar.

En het idee om kinderen te laten groeien in hun talenten deel ik met je. En mijn inziens kan dat gelukkig op heel veel(verschillende) scholen. :)
pi_133741591
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Ik herken zelf die cultuur niet, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dat voortkomt uit de "wij leren hier wel meer dan louter taal en rekenen" -gedachte.
Volgens mij leren kinderen op iedere school tegenwoordig meer dan louter taal en rekenen. Als een vrije school zichzelf op de borst slaat voor dit geweldige fenomeen, dan lopen ze erg achter.

Verder verwoordt Moonah wat mij betreft heel erg goed waarom wij niet voor een Vrije School zouden hebben gekozen als het mogelijk was geweest: het dogmatische staat me ontzettend tegen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133741620
Ik heb een aantal jaar voortgezet onderwijs gevolgd op een Vrije School (na kleuteren op OBS, basisonderwijs op Montessori en 2 jaar regulier voortgezet onderwijs), maar wij mochten gewoon met zwarte potloden kleuren hoor ;) Ook kregen we informatica en behoor ik tot de eerste lichting leerlingen die, naast een VS-diploma, ook een 'gewoon' diploma haalden (een VWO-diploma)

Ik vind de VS, in vergelijking met de middelbare school waarop ik daarvoor zat, een stuk prettiger. Er werd niet gepest, er werd goed gekeken naar individuele ontwikkeling (ook binnen de groep en binnen de 'leer' van Steiner, maar wel voldoende op de persoon gericht) en ik vond de 'wij zijn beter'-sfeer wel meevallen. Bij de leerlingen zeker, de ouders heb ik natuurlijk niet zoveel gesproken haha. Mijn klas was een hele gemengde klas met mensen uit alle lagen en soorten van de bevolking. Misschien heb ik gewoon geluk gehad, maar voor mij was het (na uitgekotst te zijn door mijn vorige school, want ik droeg geen ralph lauren of hilfiger polo's en moest dus wel dom zijn) echt een enorme opluchting.

Goed, ik kan weinig zeggen over het basisonderwijs, maar de mensen in mijn klas die zowel basis- als voortgezet onderwijs op de VS hebben gedaan, zijn over het algemeen prima terecht gekomen (niet beter of minder goed dan hun leeftijdsgenoten van een 'normale' school)
pi_133741715
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 13:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij leren kinderen op iedere school tegenwoordig meer dan louter taal en rekenen. Als een vrije school zichzelf op de borst slaat voor dit geweldige fenomeen, dan lopen ze erg achter.

Verder verwoordt Moonah wat mij betreft heel erg goed waarom wij niet voor een Vrije School zouden hebben gekozen als het mogelijk was geweest: het dogmatische staat me ontzettend tegen.
Ik herken echt niks in dat dogmatische en hautaine dat geregeld genoemd wordt. Mijn ervaringen met de vrije school zijn juist heel relaxt en bijna hippie-achtig. Vooral de holistische manier van lesgeven spreekt mij aan; vakken overlappen elkaar grotendeels. Ook het hoofd-handen-hart idee van leerstof aanbieden vind ik mooi. Kinderen leren al vroeg dat leren niet alleen met de hersens gebeurt.
pi_133742949
Mijn mening deel ik met Gwywen.

Ik vind het erg jammer te lezen dat er zoveel heftige antipathie is tegen de vrije school-richting :) En Gulara, waarom voel je je toch zo aangesproken :o Vanwege je vervelende ervaringen met het lesgeven op één vrije school?

Zelf heb ik een OBS doorlopen die in de bovenbouw zwáár ruk was, met incompetent personeel. Daarna een jaar op een havo gezeten die nóg rukker was :) Vervolgens op een andere havo beland waar ik helemaal op mijn plek zat en met vlag en wimpel ben geslaagd. De ene OBS is de andere niet en de ene havo is de andere ook niet. En, de ene vrije school is de andere niet :) Ondanks het feit dat ik de VS zelf niet doorlopen heb, ben ik absoluut niet tegen het principe vrije school.
pi_133752744
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 13:57 schreef Gwywen het volgende:
; vakken overlappen elkaar grotendeels. Ook het hoofd-handen-hart idee van leerstof aanbieden vind ik mooi. Kinderen leren al vroeg dat leren niet alleen met de hersens gebeurt.
Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn. :N
pi_133753002
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 november 2013 20:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn. :N
Ik ken andere schooltypes als Montessori en Jenaplan niet goed genoeg om daarover te oordelen, ik ben vooral bekend met openbare scholen en vrije scholen, dus vandaar dat ik andere schooltypes niet genoemd heb.
  vrijdag 29 november 2013 @ 20:36:32 #66
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133753665
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 november 2013 20:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat hoeft niet vrije school exclusief te zijn. :N
Dat klopt, zowel andere systemen alswel vrije school nemen elementen van elkaar over :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 29 november 2013 @ 23:21:10 #67
381212 Gulara
From the future
pi_133761477
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef Musique het volgende:
Mijn mening deel ik met Gwywen.

Ik vind het erg jammer te lezen dat er zoveel heftige antipathie is tegen de vrije school-richting :) En Gulara, waarom voel je je toch zo aangesproken :o Vanwege je vervelende ervaringen met het lesgeven op één vrije school?

Ik voel me helemaal niet aangesproken. Ik wil eigenlijk gewoon deelnemen in deze discussie. :?
Dus ik vertel mijn ervaring. En reageer vervolgens op iemand! :D En in m'n eerste post staan ook fijne dingen over de Vrije School, dus ik begrijp je opmerking echt niet?

Als mijn kind ooit naar school gaat zal ik alle scholen in de buurt in overweging nemen en waarschijnlijk ook bij een evt vrije school een kijkje nemen.
Ik vind onderwijsvormen als montesorri en jenaplan fijn. Maar ik kan nu echt niet zeggen of Pi daar later naartoe gaat. Want de ene school is de andere niet. Nou ja precies wat jij zegt eigenlijk. :s)

Maar ik vind dat er door mensen die de Vrije School een fijn concept vinden vaak vooral over het concept wordt gepraat (en daar staan ze uiteraard achter, helemaal prima). Maar in het dagelijks leven als kind op een school heb je te maken met meer dan een concept, een ideologie. En ik heb dus gezien dat mensen/ kinderen bleven hangen in dat concept. En vervolgens niet meer keken naar wat er werkelijk speelde. En dan doe je kinderen tekort en mijn inziens ook het concept Vrije School.

Disclaimer. Mocht je hierop reageren en ik reageer vervolgens weer op jou dan is dat niet omdat ik me heel erg voel aangesproken en de hele dag boze gedachten over de Vrije School heb hoor! Ik ben namelijk heel relaxt en ook best wel hippie! *; ;)
pi_133768490
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:21 schreef Gulara het volgende:

Maar ik vind dat er door mensen die de Vrije School een fijn concept vinden vaak vooral over het concept wordt gepraat (en daar staan ze uiteraard achter, helemaal prima). Maar in het dagelijks leven als kind op een school heb je te maken met meer dan een concept, een ideologie. En ik heb dus gezien dat mensen/ kinderen bleven hangen in dat concept. En vervolgens niet meer keken naar wat er werkelijk speelde. En dan doe je kinderen tekort en mijn inziens ook het concept Vrije School.
Nou dat.
quote:
Disclaimer. Mocht je hierop reageren en ik reageer vervolgens weer op jou dan is dat niet omdat ik me heel erg voel aangesproken en de hele dag boze gedachten over de Vrije School heb hoor! Ik ben namelijk heel relaxt en ook best wel hippie! *; ;)
:D
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 20:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik ken andere schooltypes als Montessori en Jenaplan niet goed genoeg om daarover te oordelen, ik ben vooral bekend met openbare scholen en vrije scholen, dus vandaar dat ik andere schooltypes niet genoemd heb.
Ook openbare scholen kunnen gestoeld zijn op jenaplan of Montessori.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133768621
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 08:45 schreef Moonah het volgende:

Ook openbare scholen kunnen gestoeld zijn op jenaplan of Montessori.
De school waar S op pakt van alle onderwijsvormen de dingen waar ze iets goeds in zien. Zo zijn er elementen van ontwikkelingsgericht onderwijs en Dalton onderwijs, bijvoorbeeld. Het is dus een pragmatische school. Overbodig te zeggen dat dat prima bij ons past ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133768632
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.

Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
pi_133768650
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.

Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Goede genuanceerde bijdrage!
pi_133768665
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS.
Het is maar net hoe je zelf in het leven staat en wat je voor je kind wil. De volwassen maatschappij is gelukkig heel groot en divers en er zijn verschillende manieren om daaraan deel te nemen. Niet alleen door succesvol veel geld te verdienen na jaren studie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar zaterdag 30 november 2013 @ 09:22:51 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133768693
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.

Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Goh... Er is weer eens niks positiefs te vinden in je bijdrage, tekenend.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133768714
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je zelf in het leven staat en wat je voor je kind wil. De volwassen maatschappij is gelukkig heel groot en divers en er zijn verschillende manieren om daaraan deel te nemen. Niet alleen door succesvol veel geld te verdienen na jaren studie.
Klopt. Je kunt met een levenslange bijstandsuitkering of kunstenaarsuitkering natuurlijk prima deelnemen in de maatschappij.
pi_133768732
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:22 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Goh... Er is weer eens niks positiefs te vinden in je bijdrage, tekenend.
Prima Sjeen. Ad hominem. Top.

Het is een gewoon een k@tschool en daarmee is alles gezegd. Kan je niet leuk vinden maar dat verandert niets aan dat feit. Kinderen leren op de VS basisschool gewoon niets waar ze later iets aan hebben, alleen dingen die hen later tot last zijn. Over het VS voortgezet weet ik te weinig om onderbouwde uitspraken te doen.

Ik wil wel een positieve uitspraak doen, geheel gemeend:
De basisschool van mijn kinderen was top! Super. Leuke creatieve vakken, individuele ontwikkeling, veel zang en dans, veel verhalen, veel uitjes naar de natuur, school in het bos, veel speelmogelijkheden op het schoolplein. Jaarlijks twee maal een toneelstukje met inbreng van de leerlingen, zelfs in de kleuterklassen. Kinderen hebben er louter goede herinneringen aan. Het gros kreeg een schooladvies VWO.

Maar dat was een Christelijke basis school.
  zaterdag 30 november 2013 @ 09:38:00 #76
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133768801
Nou ja, ik vind dat een school je moet voorbereiden op de maatschappij. Als ik dan lees dat de vrije school nauwelijks met de computer werkt dan onderschrijft dat mijn keuze om het niet te doen.

Of we het leuk vinden of niet, de wereld wordt steeds digitaler en ik denk dat je er dus niet aan ontkomt om je kind daar mee te leren omgaan. Júist om de balans te kunnen vinden.
Het is niet allemaal slecht wat die digitalisering brengt. En het sluit ook creatieve ontwikkeling helemaal niet uit. Maar ja, dat is míjn visie. (En wat ik terugzie in mijn kinderen) alhoewel die ook zo verschillend zijn.
Wij wonen heel dicht bij 'de natuur' en daardoor leven we wellicht wat makkelijker met de seizoenen. Dat scheelt natuurlijk ook.

Mijn (waarschijnlijk) vooroordeel is dat er erg gehangen wordt aan 'vroeger' en hoe het was en altijd ging. En dan is verandering natuurlijk steeds een stapje verder daarvandaan.
Aan de andere kant is het misschien wel cyclisch en komen we er juist langzaam weer bij terug. [/zaterdagmorgenfilosofie]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133768829
Voor al die ouders die twijfelen aan een Vrije School heb ik maar één (lang) advies.

Wat wil je voor je kind als hij 30 jaar oud is? Zet dat eens voor je zelf op een rijtje en bekijk daarna of de Vrije School daarin een toegevoegde waarde heeft of dat je kind daar dingen (voorbereiding op later/maatschappij) mist.

Wil je dat je kind op z'n 30ste van alle oude ambachten wat heeft meegekregen (metselen, timmeren, breien, houtbewerken e.d.) of wil je dat hij een beroep heeft geleerd, zijn administratie zelfstandig kan doen en weet hoe hij zich staande moet houden in de maatschappij?

Dat zijn de vragen die je je moet stellen, niet of de sfeer voor een buitenstaander zo schattig en knuffelbaar lijkt.
pi_133768833
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Je kunt met een levenslange bijstandsuitkering of kunstenaarsuitkering natuurlijk prima deelnemen in de maatschappij.
weet je, met zo'n reactie zet je jezelf buiten spel als gesprekspartner.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_133768847
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

weet je, met zo'n reactie zet je jezelf buiten spel als gesprekspartner.
Dat zal wel aan mijn Vrije School onderwijs liggen dan. Ik kijk naar de feiten en die zeggen gewoon dat Vrije School kinderen procentueel vaker uitvallen in de maatschappij/werk.
pi_133768863
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:43 schreef Ouder1 het volgende:
Voor al die ouders die twijfelen aan een Vrije School heb ik maar één (lang) advies.

Wat wil je voor je kind als hij 30 jaar oud is? Zet dat eens voor je zelf op een rijtje en bekijk daarna of de Vrije School daarin een toegevoegde waarde heeft of dat je kind daar dingen (voorbereiding op later/maatschappij) mist.

Wil je dat je kind op z'n 30ste van alle oude ambachten wat heeft meegekregen (metselen, timmeren, breien, houtbewerken e.d.) of wil je dat hij een beroep heeft geleerd, zijn administratie zelfstandig kan doen en weet hoe hij zich staande moet houden in de maatschappij?

Dat zijn de vragen die je je moet stellen, niet of de sfeer voor een buitenstaander zo schattig en knuffelbaar lijkt.
Gelukkig dan maar dat voor de meeste kinderen de schoolcarriere niet eindigt bij de basisschool ...
  Licht Ontvlambaar zaterdag 30 november 2013 @ 09:48:28 #81
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133768882
Tsja, voor de dochter van een vriend was de VMBO afdeling van de Vrije School een verademing na de hel die het 'normale' VMBO was. En doorloopt op het moment met vlag en wimpel het MBO.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133768899
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef Sjeen het volgende:
Tsja, voor de dochter van een vriend was de VMBO afdeling van de Vrije School een verademing na de hel die het 'normale' VMBO was. En doorloopt op het moment met vlag en wimpel het MBO.
En de middelbare vrije school moet tegenwoordig toch ook gewoon afgesloten worden met een diploma?
pi_133768903
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:46 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Gelukkig dan maar dat voor de meeste kinderen de schoolcarriere niet eindigt bij de basisschool ...
Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.
pi_133768911
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.
En toch zat ik op de middelbare school met kinderen van de vrije school in de klas die prima meekwamen. Iets minder generaliseren is misschien wel zinvol ...
  zaterdag 30 november 2013 @ 09:52:19 #85
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133768916
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Jammer voor Vrije School kinderen dat de basisschool de voorbereiding is voor het voortgezet onderwijs, De achterstanden die ondanks dat extra leerjaar aan het licht komen bij een overstap naar regulier vervolgonderwijs zijn gigantisch en dreunen door in de rest van het leven.
Een 'opleiding' op een 'normale' basisschool is geen garantie op zonder achterstanden overstappen hoor. Niet voor niets is er nu de rekentoets op de middelbare school enzo. En rekenles.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133769009
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:51 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

En toch zat ik op de middelbare school met kinderen van de vrije school in de klas die prima meekwamen. Iets minder generaliseren is misschien wel zinvol ...
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:52 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Een 'opleiding' op een 'normale' basisschool is geen garantie op zonder achterstanden overstappen hoor. Niet voor niets is er nu de rekentoets op de middelbare school enzo. En rekenles.
http://vorige.nrc.nl/binn(...)len_scoort_kind_laag
quote:
Op Vrije scholen scoort kind laag

Leerlingen op Vrije scholen in het voortgezet onderwijs scoren „fors” lager op wiskunde, Nederlands en probleemoplossend vermogen dan leerlingen op andere ‘witte’ scholen. Deze achterstand halen ze niet meer in.
quote:
Dit stelt onderwijskundige Hilde Steenbergen. Ze promoveert op 12 maart op het onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek is het eerste naar de effectiviteit van Vrije scholen.

Volgens Steenbergen presteren kinderen op Vrije scholen in het voortgezet onderwijs slechter op cognitieve vakken doordat ze veelal hun vooropleiding hebben genoten op Vrije scholen in het basisonderwijs. En daar hebben ze cognitieve vakken minder goed geleerd, zegt Steenbergen. De cognitieve achterstand lopen de leerlingen vervolgens niet meer in, zegt zij
.

Waarom zijn VS ouders blind voor de feiten?
Er zijn grootouders die hun kleinkinderen achter de rug van de ouders om bijles geven om het niveau nog enigszins acceptabel te krijgen.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 30 november 2013 @ 10:04:51 #87
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133769026
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

En de middelbare vrije school moet tegenwoordig toch ook gewoon afgesloten worden met een diploma?
ja klopt, ze voldoen gewoon aan de standaardeisen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133769067
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 10:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

http://vorige.nrc.nl/binn(...)len_scoort_kind_laag

[..]

[..]

.

Waarom zijn VS ouders blind voor de feiten?
Er zijn grootouders die hun kleinkinderen achter de rug van de ouders om bijles geven om het niveau nog enigszins acceptabel te krijgen.
Lager scoren wil niet zeggen dat ze niet mee kunnen komen natuurlijk. Verder ben ik geen "Vrije School-Ouder", wat je daar ook mee wilt zeggen. Misschien hebben de ouders van de kinderen die ik in de klas had wel gewoon hun verantwoordelijkheid genomen en gezorgd dat hun kinderen thuis meekregen wat ze op school misten. Prima toch?

Mijn gup zal hier niet naar de vrije school gaan, een paar jaar geleden kregen ze nog op meerdere fronten een waarschuwing van de inspectie. Een goed functionerende vrije school zou ik gerust overwegen, gaat ze naar een normale school dan vind ik het mijn taak om te compenseren wat ze daar tekort komt. Niets is ideaal, het is aan de ouders om de ontwikkeling van een kind te bewaken/ faciliteren.
pi_133769917
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:21 schreef Gulara het volgende:

[..]

Disclaimer. Mocht je hierop reageren en ik reageer vervolgens weer op jou dan is dat niet omdat ik me heel erg voel aangesproken en de hele dag boze gedachten over de Vrije School heb hoor! Ik ben namelijk heel relaxt en ook best wel hippie! *; ;)
:D :*

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Prima Sjeen. Ad hominem. Top.

Het is een gewoon een k@tschool en daarmee is alles gezegd. Kan je niet leuk vinden maar dat verandert niets aan dat feit. Kinderen leren op de VS basisschool gewoon niets waar ze later iets aan hebben, alleen dingen die hen later tot last zijn. Over het VS voortgezet weet ik te weinig om onderbouwde uitspraken te doen.
.
:') :'(
  zaterdag 30 november 2013 @ 11:41:47 #90
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133770243
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije scholen. Vaak wordt de keuze gemaakt op basis van de creatieve vakken en de individuele ontwikkeling. Mijn persoonlijke ervaring (basis school) is dat er echt nada noppes niets individueel is aan een Vrije School; dat wordt juist krampachtig vermeden. Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief. Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs. Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.

Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
De jaren 80 belden ze willen hun kortzichtigheid terug.

Oh en dat extra leerjaar is al jaren niet meer :')

En wat voor scholen heb jij gezeten? Je sociale en communicatieve vaardigheden zijn om te janken zo slecht :') oh wacht je zal vast vrije school gedaan hebben in het stenentijdperk van 40 jaar terug ..

[ Bericht 4% gewijzigd door _evenstar_ op 30-11-2013 11:49:46 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 30 november 2013 @ 12:12:23 #91
381212 Gulara
From the future
pi_133770830
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 11:41 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

De jaren 80 belden ze willen hun kortzichtigheid terug.

Oh en dat extra leerjaar is al jaren niet meer :')

En wat voor scholen heb jij gezeten? Je sociale en communicatieve vaardigheden zijn om te janken zo slecht :') oh wacht je zal vast vrije school gedaan hebben in het stenentijdperk van 40 jaar terug ..
Toen waren al die "ouderwetse" ambachten zoals timmeren, metselen en breien wel hartstikke handig en actueel. :o
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 november 2013 @ 13:40:57 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_133772878
Als het bij je kind past, prima. Ik ken er diversen die wel of niet geslaagd zijn op de vrije school. Zelf alleen de kleuterklas op de VS gezeten. Waren prettige jaren, maar meer weet ik er niet meer van :P. Uiteindelijk verhuist en groep 3 begonnen op een openbare basisschool. Achteraf denk ik ook dat dit zeer goed is geweest voor mij. Maar goed dat is achteraf.

Mijn halfbroertje trok het op de middelbare school niet meer. Die heeft uiteindelijk zijn VWO goed afgemaakt op een normale middelbare school. Het 'zweverige gedoe' kon hij niet tegen. Maar ik ken er ook die daar geen last van hadden en wel daar hun middelbare school hebben afgemaakt.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_133776880
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Ouder1 het volgende:
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs.
Als ik naar de cito-uitslagen kijk bij het recente onderzoek van RTL zie ik dat bijv. Jenaplan en Daltononderwijs gemiddeld meer dan een halve punt slechter scoort dan Vrije Scholen (die ook heel vaak boven in de top-zoveels van gemeenten zijn te vinden, kwam ik steeksproefgewijs achter). Dus waarom jij alleen op Vrijeschoolonderwijs zo afgeeft en niet tevens op bijv. Jenaplan en Dalton, kan ik alleen maar verklaren vanuit jouw persoonlijke ervaringen ermee, waaarmee ik dus wil zeggen dat ik jouw mening erover op zijn minst als niet-neutraal en niet-objectief beschouw.

Ik vind het fijn dat er zo veel verschillende schooltypes bestaan, zodat elke ouder kan kiezen voor een vorm van onderwijs die het best aansluit bij wat hij/zij zijn kinderen wil meegeven.
Als je je kinderen vooral bij wilt brengen dat het hoogste goed een glansrijke carrière is en veel geld verdienen, is de vrije school misschien inderdaad niet de meest logische keuze, maar gelukkig zijn er ook mensen die heel andere dingen hoog in het vaandel hebben staan.

Degenen die ik ken in de vrijeschoolwereld zijn heel divers; alternatieve of hippie-achtige types, ouders die zelf als kind moeite hebben ervaren met de conformiteit op reguliere scholen, ouders die heel bewust in het leven staan (denk aan biologisch eten en fair trade kleding), kunstenaars, schrijvers en muzikanten, hoogopgeleide ouders, laaggeschoolde ouders, maar ook mensen die niets met dit al van doen hebben en toch om de een of andere reden dit schooltype het best bij hun kind vonden passen. :)

O, even een vraag/opmerking van algemene aard, willen jullie niet VS als afkorting voor vrije school gebruiken, ik denk steeds dat jullie de Verenigde Staten bedoelen. :P
pi_133781801
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 16:54 schreef Gwywen het volgende:
Dus waarom jij alleen op Vrijeschoolonderwijs zo afgeeft en niet tevens op bijv. Jenaplan en Dalton, kan ik alleen maar verklaren vanuit jouw persoonlijke ervaringen ermee, waaarmee ik dus wil zeggen dat ik jouw mening erover op zijn minst als niet-neutraal en niet-objectief beschouw.
Bijzonder. Meningen van mensen die maar zeer zijdelings betrokken zijn (geweest) bij een bepaald schooltype neem jij serieuzer dan de meningen van mensen die dat schooltype zeer goed kennen, het jaren gevolgd hebben.
De mening van iemand die zegt van klasgenoten die van de Vrije Scholen kwamen niet gemerkt hebben dat zij achterstanden hadden vind jij van meer belang dan van iemand die zelf die overstap gemaakt heeft of de uitkomsten van onderzoeken daar over. Jouw zienswijze riekt naar alleen voor waar aan willen nemen wat in jouw straatje past.

Voor mensen die nog wel meer over Vrije Scholen of in België Steiner Scholen willen weten:
http://kloptdatwel.nl/201(...)sch-wakker-schudden/
quote:
Mijn ommegang door het land van eenoog kreeg een totaal andere wending toen duidelijk werd dat voor een van mijn kinderen de ‘menskundige’ pedagogische inzichten vanuit de antroposofie niet zo’n positieve invloed hadden op zijn fysiek lichaam. Met een hardcore antroposofisch juffie dat bij de minste spanning teruggreep op ‘old school’ pedagogische disciplines uit de tijd van Steiner zelf, zoals armpjeknijp en haartjetrek, was voor mijn zoon de lol er wel snel af. Als er al zoiets bestaat als een blauwdruk van de antroposofische pedagogiek, was mijn zoon een uitgesproken voorbeeldcasus. Een beetje ranselen op zijn tijd kon volgens Steiner wel nodig zijn en dan kun je van mensen die rigide in de leer zijn toch ook niet anders verwachten? Maar zulke zaken willen wij niet aan de wereld verkondigen, dixit Steiner. Het viel me al vrij vlug op dat men in de antroposofische beweging allergische reacties kreeg van het begrip ‘dagelijkse werkelijkheid’. Net vanwege eerder genoemde feiten
quote:
De antroposofische beweging claimt allerlei gedateerde, van Steiner afkomstige visioenen die de toets van de wetenschap niet doorstaan en ruimschoots de grenzen van de redelijkheid overschrijden. Deze pseudowetenschap schraagt de steinerpedagogie en vindt via steineronderwijs ingang in de maatschappij. Ouders en leerlingen die argeloos bij de antroposofische school aanbelanden en met deze ‘ideeën’ en hun uitwerking geconfronteerd worden, voelen zich niet zelden bekocht. Vooral wanneer ze merken dat hun kinderen leerachterstanden oplopen of worden opgevoed volgens principes die onder andere zijn gebaseerd op Steiners karma- en reïncarnatieleer
Voor wie zich er werkelijk in wil verdiepen voor ze hun kinderen op een Vrije School inschrijven raad ik aan de volgende website goed door te lezen:
http://www.antroposofia.be/steinerschool/wordpress/
pi_133782021
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 20:06 schreef Ouder1 het volgende:
Bijzonder. Meningen van mensen die maar zeer zijdelings betrokken zijn (geweest) bij een bepaald schooltype neem jij serieuzer dan de meningen van mensen die dat schooltype zeer goed kennen, het jaren gevolgd hebben.
Nee, dat is MIJN mening, die ik ertegenover zet. Ik ben namelijk zelf goed bekend met het vrijeschoolonderwijs. Vooral met het hedendaagse vrijeschoolonderwijs.
quote:
De mening van iemand die zegt van klasgenoten die van de Vrije Scholen kwamen niet gemerkt hebben dat zij achterstanden hadden vind jij van meer belang dan van iemand die zelf die overstap gemaakt heeft of de uitkomsten van onderzoeken daar over.
Nee, ook hier heb je het bij het verkeerde eind. Dit heb ik niet gehoord van klasgenoten van, maar van jongelui die ZELF op een vrije school basisonderwijs hebben genoten.

Verder vind ik jouw bijdragen vooral veel bla bla waarin je je antipathie tegen het gedachtegoed van Steiner uiteenzet (ook in het antroposofietopic), het is prima om een mening te hebben, maar een beetje nuance hier en daar is wel op zijn plek, want zo zwart-wit als jij het allemaal ziet, daar is geen discussie mee mogelijk.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 30 november 2013 @ 20:31:09 #96
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133782668
Zolang ze hun boeken maar kaften...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133783172
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 november 2013 20:31 schreef Sjeen het volgende:
Zolang ze hun boeken maar kaften...
Trut! :o :D
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133784612
quote:
Alles gaat klassikaal. Creatief herken ik ook niet want alles is voorgeschreven en voorgekauwd. Een werkje van je docent op de millimeter namaken zie ik niet als creatief.
Dat is idd wel waar. En je kan meestal ook geen extra vak volgen en zo. Het is echt vier profielen die weinig van elkaar verschillen en als keuzevak verplicht kunst algemeen.

quote:
Pesten komt op Vrije Scholen meer en heftiger voor dan op andere vormen van basis onderwijs.
Verschilt per school denk ik.

quote:
Kinderen blijken vrijwel altijd enorme achterstanden te hebben opgelopen (ondanks een extra leerjaar) wanneer zij overstappen naar regulier vervolgonderwijs.
Bullshit. Ik deed 5v op de VS en daarna 5v again op een normale school. Het niveau van de VS is echt veel hoger en ik merk dat ik zeker meer heb geleerd dan in het jaar erna op de gewone school. En met mijn klasgenoten merkte ik ook een voorsprong.

quote:
Schooluitval in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en werkeloosheid komt procentueel bij VS kinderen veel meer voor.
Ik weet niet of dat waar is. Wel is het zo dat VS leerlingen op de havo sneller overstappen naar het mbo en dus zonder diploma van school gaan.

quote:
Daarnaast is de Vrije School wereldvreemd. Imho is het de taak van de ouders om een kind voor te bereiden op deelname aan de volwassen maatschappij. Die maatschappij werkt niet zoals de VS. Je kind op een VS zetten acht ik dus een faal in de opvoeding.
Ja verschilt per VS. op mijn vrije school had je vakken als mediawijsheid ed. Je krijgt juist een breder beeld dan op een gewone school van de volwassen maatschappij.
pi_133784689
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 09:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Prima Sjeen. Ad hominem. Top.

Het is een gewoon een k@tschool en daarmee is alles gezegd. Kan je niet leuk vinden maar dat verandert niets aan dat feit. Kinderen leren op de VS basisschool gewoon niets waar ze later iets aan hebben, alleen dingen die hen later tot last zijn. Over het VS voortgezet weet ik te weinig om onderbouwde uitspraken te doen.

Ik wil wel een positieve uitspraak doen, geheel gemeend:
De basisschool van mijn kinderen was top! Super. Leuke creatieve vakken, individuele ontwikkeling, veel zang en dans, veel verhalen, veel uitjes naar de natuur, school in het bos, veel speelmogelijkheden op het schoolplein. Jaarlijks twee maal een toneelstukje met inbreng van de leerlingen, zelfs in de kleuterklassen. Kinderen hebben er louter goede herinneringen aan. Het gros kreeg een schooladvies VWO.

Maar dat was een Christelijke basis school.
Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenis :')
  zaterdag 30 november 2013 @ 21:53:59 #100
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133785885
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 12:12 schreef Gulara het volgende:

[..]

Toen waren al die "ouderwetse" ambachten zoals timmeren, metselen en breien wel hartstikke handig en actueel. :o
_O-
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')