abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133412295
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:07 schreef Musique het volgende:
Het is dat wij ver van een vrije school wonen, anders zouden onze toekomstige kinderen er ook heen gaan :)
Want jullie weten nu al van jullie toekomstige kinderen dat ze dat willen?
pi_133412379
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:14 schreef Deshain het volgende:

[..]

Want jullie weten nu al van jullie toekomstige kinderen dat ze dat willen?
Dit vind ik een goed punt. Het is zo belangrijk dat een kind ook bij de school past.
pi_133412455
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:10 schreef Moonah het volgende:
Vraag aan de voorstanders van de Vrije School: verdiepen jullie je ook in de visie van de school? De gedachtenleer van Steiner? Of ga je af op de sfeer van de school, de vieringen, het creatieve aspect en ervaringen van jezelf/anderen?
Ik zou denken het laatste. Is het niet ook zo dat de leer van Steiner niet meer zo toegepast wordt op de Vrije School? Dat het er in de praktijk toch heel anders aan toe zal gaan, dan wat Steiner voor ogen had?

Je ziet bijvoorbeeld ook dat het regulier onderwijs heel veel heeft overgenomen uit het vernieuwingsonderwijs. En het vernieuwingsonderwijs heeft ook weer zaken van elkaar overgenomen (naast de gezamelijke principes).
Zo worden hier vieringen genoemd, maar volgens mij komt dat bij Jenaplan vandaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soempie op 19-11-2013 18:25:42 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_133413980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik zou denken het laatste. Is het niet ook zo dat de leer van Steiner niet meer zo toegepast wordt op de Vrije School? Dat het er in de praktijk toch heel anders aan toe zal gaan, dan wat Steiner voor ogen had?
Dat zal per VS verschillen denk ik,maar hier dus wel behoorlijk hoor. Maar ik woon dan ook in een geitenwollensokken stadje...

Om de redenen die Moonah vraagt,hebben wij dus wel bewust gekozen voor de speelzaal van de vrije school. Echt super sfeerbeleving,mooie eigen buitenspeelplaats,mooi houten speelgoed en knusse speelruimtes e.d
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_133417598
O, ja dat begreep ik inderdaad uit je post en dat vond ik wel opmerkelijk.

Ik ken de opvattingen van Rudolf Steiner alleen uit de literatuur en ben wel benieuwd hoe dat tegenwoordig in de praktijk uitpakt. Het staat zo ver van mij af dat ik me verder nooit echt in de praktijk heb verdiept. Van verschillende moeders hier heb ik wel heel positieve verhalen gehoord (vooral over bijvoorbeeld de opvang of de psz, wat in dit topic ook genoemd wordt). Daar kon ik wel deels de visie van Steiner uithalen, maar dan toch veel minder rechtlijnig/ streng.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_133418191
Je moet echt je keuze baseren op je kind, past dit bij hem/haar.

"Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort."

Dit stond op Wikipedia, word ik toch niet echt vrolijk van, maar dat is persoonlijk. Ik ben echt wel een voorstander van allerlei soorten onderwijs, maar de basis moet gewoon goed zijn.
Everyone is entitled to My opinion.
pi_133420135
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:10 schreef Moonah het volgende:
Vraag aan de voorstanders van de Vrije School: verdiepen jullie je ook in de visie van de school? De gedachtenleer van Steiner? Of ga je af op de sfeer van de school, de vieringen, het creatieve aspect en ervaringen van jezelf/anderen?
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste. Ik heb me niet erg verdiept in de theorieën van Steiner, maar de mate waarin dit echt doorwerkt in de dagelijkse praktijk van de opvang is redelijk beperkt. We hebben niet voor een vrije school gekozen hierna, ik kan ook niet helemaal rationeel uitleggen waarom niet, maar het onderbuikgevoel dat ik dat te 'anders' vind. Hij gaat naar een montessorischool straks, en het meer zintuigelijk en fysiek leren speelde daar wel een rol in.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_133420220
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:30 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Je moet echt je keuze baseren op je kind, past dit bij hem/haar.

"Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort."

Dit stond op Wikipedia, word ik toch niet echt vrolijk van, maar dat is persoonlijk. Ik ben echt wel een voorstander van allerlei soorten onderwijs, maar de basis moet gewoon goed zijn.
Ja, maar hoe weet je welk type onderwijs bij een 1-jarige past? Ik zou graag de keus bepalen op mijn kind, maar ik kan nog slechts gissen naar zijn interesses, moeilijkheden en behoeften op onderwijsgebied.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_133420514
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:33 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ja, maar hoe weet je welk type onderwijs bij een 1-jarige past? Ik zou graag de keus bepalen op mijn kind, maar ik kan nog slechts gissen naar zijn interesses, moeilijkheden en behoeften op onderwijsgebied.
Ik zou dan bekijken of de situatie en opvoeding thuis aansluit bij het type opvang/ onderwijs (en volgens mij is dat ook wat je gedaan hebt).
pi_133424553
Toen nog kleuter van kennissen van ons, kon haar draai niet vinden op de openbare school. Misschien ook een heel ongelukkige combinatie met juf die niks kon met kleuter.
Zij hebben toen besloten voor de vrije school te kiezen en dat past echt heel erg goed bij hun kind. Bloeit helemaal op, echt super!

Het trekt mij totaal niet, maar goed... er zijn gelukkig heel veel soorten onderwijs en ik denk dat je moet kijken wat je als ouders aanspreekt en waar je denkt dat je kind zich thuis zal voelen, want dat lijkt me ook belangrijk voor de hele ontwikkeling en het leren.
Fake it till you make it...
pi_133439853
Gisteravond nog even met vriend over zijn vrije schooltijd gehad, en hij heeft er gewoon met zwarte potloden getekend, en met houtskool geschetst, en met weet ik veel wat. Hij wist niet dat ze tegenwoordig een verbod hebben op zwarte potloden op de VS. Daarbij is mijn vriend absoluut niet zweverig of artistiek, na de vrije school is hij gewoon een HBO opleiding gaan volgen en uiteindelijk in de (para)medische wereld terechtgekomen. Zijn broers en zus eigenlijk hetzelfde verhaal, alle vier heel verschillende beroepen, niets zweverigs aan.

Hij wist zich te herinneren dat hij het artistieke deel, dus zang- en danslessen, helemaal niets vond, maar dat ligt natuurlijk ook aan het kind. Hij herkent zich eigenlijk niet in de vooroordelen tegen de vrije school die in dit topic genoemd worden. Hij is ook geen fervent aanhanger van Steiner. Maar om Moonahs bewoordingen te nemen, de sfeer, de vieringen en het creatieve aspect van de VS hebben hem wel gemaakt tot wie hij nu is :) Zijn handigheid heeft hij wel te danken aan het creatieve aspect van de vrije school. Van leidingen leggen tot open haarden bouwen tot solderen en lassen, hij kan het allemaal *)

Uitgaande van bovenstaande positieve en negatieve ervaringen denk ik dat het heel erg afhankelijk is van het soort vrije school, waar en hoe het kind terechtkomt. Hoe dan ook, waar wij wonen hebben we geen keuze en dat vind ik ergens best jammer :)
  woensdag 20 november 2013 @ 11:13:51 #37
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133440251
Ook hier nooit verbod op zwart gehad hoor?

Ze hebben ook gewoon een magnetron etc. de basis is inderdaad gericht op Steiner maar echt niet zo overheersend en discriminerend zoals het heel lang terug was.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 20 november 2013 @ 11:14:19 #38
381212 Gulara
From the future
pi_133440262
Ik heb een aantal keren les gegeven op een vrije school.

Wat me het meeste is bijgebleven was het ontzettend hoog van de toren blazen.
Leerkrachten op zo'n arrogant toontje: "Dit is wel even wat anders dan een "normale" school hè?"
Het hele wij-doen-het-hier-fantastisch-want-Vrije-School daar gingen m'n nekharen van overeind staan.

Kinderen die zich verheven voelden boven kinderen op andere scholen. "Wij zitten op de Vrije School dus wij zijn bijzonder/ aardiger/ ..." Letterlijk zo gehoord van meerdere kinderen.

En beide klassen waar ik stond vond ik de groepssfeer niet fijn. Zondebokken, pestgedrag. Maar in de koffiekamer grote verhalen dat hún kinderen zo sociaal zijn.

Dat viel me dus flink tegen.

Ook de spreuken die ze 's ochtends moesten zeggen. :? En toen ik de kinderen om uitleg vroeg konden ze er zelf ook niks zinnigs over zeggen. :o Dat gaat dan een beetje z'n doel voorbij lijkt me.

En je hele schoolperiode met een leerkracht lijkt me ook niks.

Dat gezegd hebbende.

Kleuteren op een vrije school lijkt me heerlijk! Een geweldige Rien Poortvlietachtige klas. O+ Elke dag verse broodjes bakken. :9

De speelplaats buiten was ook een fijne plek. Heel natuurlijk, met veel spelelementen.

En ik was erg onder de indruk van het meerstemmig zingen.
  woensdag 20 november 2013 @ 11:17:41 #39
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133440345
Maar is dat niet gedrag wat ook op een willekeurig ander type gebeurt?
  woensdag 20 november 2013 @ 12:31:17 #40
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133442394
Precies dat wat Gulara omschrijft. En nee. Op andere basisscholen voelen ze zich niet 'beter' dan een andere basisschool.

Het is een vreemd contrast. Want ze prediken toch respect enzo. Maar dan alleen voor osm zo lijkt het.
Het is in ieder geval een groot nadeel en iets waar ik mijn kind niet aan bloot wil stellen
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 20 november 2013 @ 13:12:58 #41
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133443607
Ik heb dat echt nooit zo ervaren Heel vroeger niet en ook bij de periode dat arwen ging niet .
  woensdag 20 november 2013 @ 14:10:03 #42
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_133445594
Ik denk dat veel van de dingen die als positieve punten genoemd worden ook terugkomen in het ego-onderwijs.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_133543129
Ik vind het best opmerkelijk om een zó uitgesproken vorm van onderwijs te kiezen op basis van 'uiterlijkheden'. Je kind wordt zo'n 25 uur per week onderwezen/opgevoed vanuit een nogal bepalende visie.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 23 november 2013 @ 20:32:21 #44
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133553732
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Precies dat wat Gulara omschrijft. En nee. Op andere basisscholen voelen ze zich niet 'beter' dan een andere basisschool.

Het is een vreemd contrast. Want ze prediken toch respect enzo. Maar dan alleen voor osm zo lijkt het.
Het is in ieder geval een groot nadeel en iets waar ik mijn kind niet aan bloot wil stellen
In Maastricht ook zo inderdaad, ik zou het volgens mij ook niet eens kunnen betalen... Maar ik heb geen idee of alle Vrije Scholen hun schoolgeld zo berekenen als hier.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133553764
Ik zou het niet doen. Ik heb er zelf op gezeten en kijk wat er van me geworden is :-) En dan ben ik nog één van degene die er redelijk vanaf is gekomen.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_133556638
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 12:53 schreef Moonah het volgende:
Je kind wordt zo'n 25 uur per week onderwezen/opgevoed vanuit een nogal bepalende visie.
Daar is op zich niets mis mee, als die visie overeenkomt die van jouzelf als ouder.

Ik denk dat je per kind moet kijken of de vrije school iets is. Sommige kinderen hebben van nature niks met het creatieve, de vrije vakken zeg maar, moet je die dan dwingen zich daar toch naar te voegen?
Anderzijds heb je kinderen die totaal niet mee kunnen komen in het op cognitieve vaardigheden gefocuste reguliere onderwijs, en die misschien veel beter tot hun recht komen op de vrije school.

Ouderbijdrage is voor zover ik weet vrijwillig en inkomensafhankelijk, dat hoeft geen struikelblok te zijn.

Overigens hoorde ik laatst dat een vrije school hier niet ver vandaan de hoogste citoscore van de gemeente heeft gehaald. Vrij van overheidsbemoeienis gaat voor vrije scholen steeds minder op volgens mij.
pi_133608374
Ik heb -los van bezwaren over lesinhoud/visie- nog één ander bezwaar en dat is enkel en alleen vanuit het kind. Als je naar een 'gewone' school gaat (en dan sluit ik even de scholen in supersjieke wijken en achterstandswijken uit) als kind, dan heb je een leuke mix van allerlei kinderen (rijk, arm, zwart, wit, intellectueel, boers etc. etc) en dat is voor een kind natuurlijk fantastisch. Je leert veel makkelijker allerlei verschillende kinderen kennen met andere achtergronden en dat vormt een kind bijzonder veel.

Tuurlijk is dit niet helemaal genuanceerd, maar op 'gewone' scholen zitten wat meer mensen vanuit een andere achtergrond, het is toch een beperkt aantal types dat specifieke bewust kiest voor een vrije school.

[ Bericht 17% gewijzigd door Alan_Bastard op 25-11-2013 14:30:32 ]
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_133611071
Nee dat vind ik dan weer echt dikke onzin :D
Hier op deze school is dat dus ook bijvoorbeeld totaal niet, blank, modaal of iets boven modaal aan inkomen. Niets van andere afkomst of met een kleurtje dat is echt op 1 hand te tellen.
pi_133702471
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:30 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Ik vraag me af waar dit aan ligt. Ik ken een vrije school die juist de hoogste citoscore van alle scholen uit die gemeente heeft gehaald (onderzoek RTL onlangs).
Het is denk ik te kort door de bocht om te stellen dat "het vrijeschoolonderwijs" in z'n algemeenheid niet deugt, anders dat deze specifieke school immers ook ergens onderaan gebungeld.
Ik denk dat er heel wat valt of staat met het team.
pi_133704276
Ik zat zelf op een vrije school en er heerst wel een "wij zijn speciaal en beter dan de rest" cultuur.

Maar oke dat was in la la la leiden en heeft voor een deel te maken met het publiek dat die school bezoekt. :')

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2013 10:50:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')