Want jullie weten nu al van jullie toekomstige kinderen dat ze dat willen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:07 schreef Musique het volgende:
Het is dat wij ver van een vrije school wonen, anders zouden onze toekomstige kinderen er ook heen gaan
Dit vind ik een goed punt. Het is zo belangrijk dat een kind ook bij de school past.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:14 schreef Deshain het volgende:
[..]
Want jullie weten nu al van jullie toekomstige kinderen dat ze dat willen?
Ik zou denken het laatste. Is het niet ook zo dat de leer van Steiner niet meer zo toegepast wordt op de Vrije School? Dat het er in de praktijk toch heel anders aan toe zal gaan, dan wat Steiner voor ogen had?quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:10 schreef Moonah het volgende:
Vraag aan de voorstanders van de Vrije School: verdiepen jullie je ook in de visie van de school? De gedachtenleer van Steiner? Of ga je af op de sfeer van de school, de vieringen, het creatieve aspect en ervaringen van jezelf/anderen?
Dat zal per VS verschillen denk ik,maar hier dus wel behoorlijk hoor. Maar ik woon dan ook in een geitenwollensokken stadje...quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik zou denken het laatste. Is het niet ook zo dat de leer van Steiner niet meer zo toegepast wordt op de Vrije School? Dat het er in de praktijk toch heel anders aan toe zal gaan, dan wat Steiner voor ogen had?
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste. Ik heb me niet erg verdiept in de theorieën van Steiner, maar de mate waarin dit echt doorwerkt in de dagelijkse praktijk van de opvang is redelijk beperkt. We hebben niet voor een vrije school gekozen hierna, ik kan ook niet helemaal rationeel uitleggen waarom niet, maar het onderbuikgevoel dat ik dat te 'anders' vind. Hij gaat naar een montessorischool straks, en het meer zintuigelijk en fysiek leren speelde daar wel een rol in.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:10 schreef Moonah het volgende:
Vraag aan de voorstanders van de Vrije School: verdiepen jullie je ook in de visie van de school? De gedachtenleer van Steiner? Of ga je af op de sfeer van de school, de vieringen, het creatieve aspect en ervaringen van jezelf/anderen?
Ja, maar hoe weet je welk type onderwijs bij een 1-jarige past? Ik zou graag de keus bepalen op mijn kind, maar ik kan nog slechts gissen naar zijn interesses, moeilijkheden en behoeften op onderwijsgebied.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:30 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Je moet echt je keuze baseren op je kind, past dit bij hem/haar.
"Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort."
Dit stond op Wikipedia, word ik toch niet echt vrolijk van, maar dat is persoonlijk. Ik ben echt wel een voorstander van allerlei soorten onderwijs, maar de basis moet gewoon goed zijn.
Ik zou dan bekijken of de situatie en opvoeding thuis aansluit bij het type opvang/ onderwijs (en volgens mij is dat ook wat je gedaan hebt).quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:33 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja, maar hoe weet je welk type onderwijs bij een 1-jarige past? Ik zou graag de keus bepalen op mijn kind, maar ik kan nog slechts gissen naar zijn interesses, moeilijkheden en behoeften op onderwijsgebied.
In Maastricht ook zo inderdaad, ik zou het volgens mij ook niet eens kunnen betalen... Maar ik heb geen idee of alle Vrije Scholen hun schoolgeld zo berekenen als hier.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Precies dat wat Gulara omschrijft. En nee. Op andere basisscholen voelen ze zich niet 'beter' dan een andere basisschool.
Het is een vreemd contrast. Want ze prediken toch respect enzo. Maar dan alleen voor osm zo lijkt het.
Het is in ieder geval een groot nadeel en iets waar ik mijn kind niet aan bloot wil stellen
Daar is op zich niets mis mee, als die visie overeenkomt die van jouzelf als ouder.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:53 schreef Moonah het volgende:
Je kind wordt zo'n 25 uur per week onderwezen/opgevoed vanuit een nogal bepalende visie.
Ik vraag me af waar dit aan ligt. Ik ken een vrije school die juist de hoogste citoscore van alle scholen uit die gemeente heeft gehaald (onderzoek RTL onlangs).quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:30 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
"Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |