Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:24 schreef mapima het volgende:
[..]
Op een VS basisschool leren kids precies hetzelfde hoor? Plus elke ochtend die twee uur periodeonderwijs over vakken als sterrenkunde en kunstgeschiedenis
Hoe lang geleden zat jij ook alweer op de basisschool?quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.
Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven.
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!quote:Op zondag 1 december 2013 11:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat van die tafels in groep 3 kennen is uitzonderlijk hoor! Normaliter worden in groep 4 pas de tafels aangeboden, en worden ze in groep 5 verder uitgebreid.
Uhuh.quote:Op zondag 1 december 2013 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Groep 3 is toch de eerste groep na de kleuters? Lijkt me zelfs meer dan uitzonderlijk!
Ja, precies! Misschien is ze daarmee in de war en bedoelt ze de derde klas? Klinkt waarschijnlijker, toch?quote:
zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...quote:Op zondag 1 december 2013 10:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm.. Ik heb geen kunstgeschiedenis en geen sterrenkunde gehad op de VS.
Uitjes naar de natuur hooguit 3 in de hele basisschool periode. Speelmogelijkheden waren er niet op het schoolplein want dat was niet goed voor de fantasie. In groep 7 (nu klas 9) hebben we een toneelstuk gedaan.. verder niet. Inbreng was er daarbij ook niet want dat toneelstuk werd elk jaar door groep 7 gedaan.
Overigens (heel typerend) gaat dit dus niet over leren.. dus waar slaat jouw opmerking op? Mijn kinderen kenden in groep 3 alle tafels uit hun hoofd en konden al aardig schrijven. Ze gingen van de basisschool af met een redelijke beheersing van het schrijven. Op de VS kennen ze de tafels in groep 5 nog niet en in groep 3 kunnen ze alleen de letters schilderen.
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.quote:Op zondag 1 december 2013 12:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
zou het misschien niet gewoon zo zijn dat jij op een uitermate slechte lagere school hebt gezeten en dat dat verder weinig met de toegepaste leer te maken heeft gehad? En je zonen zijn blijkbaar uitermate begaafd...
Maar als ik het goed begrijp ben jijzelf nu door die verdorven Vrije School ook een bijstandstrekkende kunstenaar geworden? Want dat wordt toch "iedereen" die op de Vrije School gezeten heeft?quote:Op zondag 1 december 2013 12:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar ik mensen (ouders) voor wil waarschuwen is juist die leer. Te vaak wordt voor de VS gekozen vanwege de creatieve vakken... en zo creatief zijn die dus niet. Ook wordt er op reguliere basisscholen steeds meer aan dat soort vakken gedaan, in sommige gevallen zelfs meer dan op een doorsnee VS.
Kijken naar de onderwijs visie is echter hele andere koek en wordt te vaak volledig overgeslagen. Die onderwijs visie is op de VS echter behoorlijk heftig.
Ja, het klopt dat de VS waar ik op heb gezeten een slechte naam heeft. De BS is zelfs helemaal opgeheven door de onderwijsinspectie. Voortgezet hadden ze daar niet; dat was een dorp verderop.
Toch is mijn ervaring geen uitzondering. Ik postte eerder een link naar een website die dergelijke verhalen en onderzoeken heeft verzameld. Nota bene een voormalig bestuurslid van een VS die deze website in het leven heeft geroepen. Blader eens door die website heen voor je gaat roepen dat mijn ervaringen een uitzondering zijn.
Lezen op het internet is al een begin. Neem dit topic eens als voorbeeld. Ik heb even de redenen verzameld waarom reageerders hier kiezen voor de Vrije School:quote:Op zondag 1 december 2013 16:28 schreef Gwywen het volgende:
Je blijft maar hameren op de aanname dat ouders vooral vanwege het creatieve aspect voor dit type school kiezen, ik vraag me nog steeds af waar die aanname toch vandaan komt.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:19 schreef Soempie het volgende:
Zo worden hier vieringen genoemd, maar volgens mij komt dat bij Jenaplan vandaan.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:08 schreef Poppejans het volgende:
Om de redenen die Moonah vraagt,hebben wij dus wel bewust gekozen voor de speelzaal van de vrije school. Echt super sfeerbeleving,mooie eigen buitenspeelplaats,mooi houten speelgoed en knusse speelruimtes e.d
quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:31 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon zit op een antroposofisch kinderdagverblijf en de redenen om daarvoor te kiezen waren inderdaad de laatste.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat je per kind moet kijken of de vrije school iets is. Sommige kinderen hebben van nature niks met het creatieve, de vrije vakken zeg maar, moet je die dan dwingen zich daar toch naar te voegen?
quote:img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 19 november 2013 13:35 schreef Juud79 het volgende:
Onze dochter gaat naar de VS als ze vier is, zoals we er nu over denken. Vooral vanwege de vieringen, het leven in/met de natuur, de aandacht voor creativiteit, de dans/toneel/muzieklessen, het vele bewegend leren.
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Grote kans dat onze peuter dus wel naar de Vrije School gaat, om de redenen die Juud noemt.
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.quote:Op zondag 1 december 2013 18:44 schreef Ouder1 het volgende:
Ik lees hier niet dat men kiest voor een Vrije School vanwege de opvoedvisie van Rudolf Steiner. Jij wel? En zo is het bijna overal waar dergelijke discussies ontstaan.
- de sfeer
- de creatieve vakken
- de vieringen
- het speelgoed.
Maar de visie?
Nee toch? Het is een vorm, geen inhoud.quote:Op zondag 1 december 2013 19:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Die dingen die jij hier noemt staan voor de visie, maken er deel van uit.
Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?quote:Het zijn dan ook dingen waarmee Vrije Scholen zich onderscheiden van regulier onderwijs.
Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.quote:Voor zover ik bekend ben met het vrijeschoolonderwijs is het puur antroposofische aspect, het strikt volgen van de filosofie van Rudolf Steiner, niet zo op de voorgrond aanwezig als jij beweert.
M.i. is het inhoudelijk gelinkt, maar daar kan een ander natuurlijk een andere mening over hebben.quote:
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?quote:Alle onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs ten spijt zeker?
En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen? Waarschijnlijk is het iets dat voldoende ouders aanspreekt om het hele concept vrije school nog steeds te laten voortbestaan; er zit zelfs groei in.quote:Wellicht niet op de voorgrond, maar het is wél de basis van waaruit er wordt opgevoed/onderwezen. Dat wat ten grondslag ligt aan keuzes die worden gemaakt tav. het onderwijsprogramma, pedagogische aanpak etc. Lijkt me niet onverstandig om je daar als ouder in te verdiepen alvorens je kiest voor de vrije school.
Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmiequote:Op zondag 1 december 2013 19:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik ken de precieze inhoud van de onderwijsvernieuwingen in het reguliere onderwijs niet goed, zou je me willen uitleggen wat die inhouden?
Dat weet ik niet. Ik vroeg het al eerder in dit topic. En velen gaven aan vooral voor de (wat ik noem) vormaspecten te kiezen, en niet zozeer voor de visie van Steiner.quote:En waaruit blijkt dat ze dat niet zouden doen?
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.quote:Op zondag 1 december 2013 20:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Je reageert op 'de sfeer, creatieve vakken, de vieringen, het speelgoed'. Dat is allemaal niet voorbehouden aan de vrije school. Veel reguliere scholen werken thematisch, in projecten, volgen seizoenen, doen aan coöperatief werken (weet niet of de vrije school dat doet), hebben vieringen, veel aandacht voor creatieve vakken (weliswaar geen eurythmie, maar wél drama, dans, muzische vorming, beeldende vakken). Dus die aspecten an sich zijn imo niet typerend voor het onderwijs op de vrije school.
Dat vind ik juist het fijne aan modern onderwijs. Men heeft van vele visies en vormen 'het beste' genomen (of datgene waar men behoefte aan had/heeft) en daarmee het reguliere onderwijs vernieuwd/verrijkt, zonder zich te binden aan een richting.
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.quote:Op zondag 1 december 2013 21:35 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil met vrijeschoolonderwijs juist hierin zit, in de vorm waarin dit soort vakken gegeven worden. Ja, op reguliere scholen wordt ook getekend en geschilderd, zijn er ook creatieve vakken als toneel etc, maar als aparte vakken, los van de reguliere lesstof.
Op de vrije school wordt de lesstof in alle aspecten met elkaar verbonden. Vakken lopen door elkaar heen. Ik vind dat een mooi systeem, omdat dit aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen leren op deze manier dat alles met elkaar in verbinding staat en dat zij daar zelf ook deel van uitmaken. Ik vind dat mooi.
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?quote:Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.quote:Op maandag 2 december 2013 11:10 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Is het dan echt alleen nog de antroposofische achtergrond die vrijeschoolonderwijs onderscheidt van regulier?
V.w.b. de oorspronkelijke vraag in de OP wou ik nog iets toevoegen dat me van 't weekend ineens te binnen schoot: als je overweegt je kind op de Vrije School te doen, houd er dan wel rekening mee dat er heel veel inzet van de ouders wordt gevraagd. Praktisch alles wat buiten het reguliere lesgeven valt, wordt georganiseerd door de ouders. Als dit niet te combineren valt met je dagelijks leven, moet je er misschien nog eens goed over nadenken.
mijn oudste zit nog maar in groep 1, maar kwam laatst thuis met een tekening van een huis met kamers en diverse items erin. Er zat een briefje met een opdracht bijgeplakt "a house - a bed in the bedroom, a table in the kitchen, enz enz'.quote:Op zondag 1 december 2013 21:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin nog best vergist... Tegenwoordig is het allemaal veel meer met elkaar veweven op basisscholen.
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?quote:Op maandag 2 december 2013 11:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat inderdaad voor een groot deel de antroposofische achtergrond het onderscheid is. Ook ouderparticipatie komt op steeds meer scholen voor.
Dat lijkt me door het antroposofische gedachtengoed komen, toch? Dat is toch niet zo heel raar.quote:Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.quote:Op maandag 2 december 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom blijf ik dan het gevoel houden dat vrije scholen wezenlijk anders zijn dan reguliere scholen?
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.quote:Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.quote:Op maandag 2 december 2013 11:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Seizoenstafels, maar ook filosofeerhoeken, bijzondere dingen museum, ... Ik ben zoveel tegen gekomen. Ik denk dat je het reguliere onderwijs echt te kort doet door te denken dat er alleen maar tafels gestampt worden. En vakken worden juist met elkaar verweven. Zoals jij aangeeft.quote:Op maandag 2 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
[..]
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
Dankjewel voor de uitleg.quote:Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.
Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.
Dat er 8 (5?) jaar lang eenzelfde leerkracht voor de groep staat, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Wat als het niet klikt? Wat als deze LK onverhoopt toch wat pedagogische tekortkomingen heeft, of nogal verschilt in visie met jou als ouder?quote:Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de klassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waardquote:Op dinsdag 3 december 2013 13:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
Quote voor het nageslachtquote:Op dinsdag 3 december 2013 13:17 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard
true true.quote:
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef Mereltje het volgende:
Hier staat het item.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat
Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt er een thema behandeld, bijvoorbeeld museum. Samen wordt er in de kring gesproken over een museum, wat is het, wat zie je er, wat kun je er doen. Dit wordt opgeschreven. Daarna worden er bijvoorbeeld kunstwerken gemaakt om in hun eigen museum te hangen. Kindjes nemen dingen van thuis mee die in een museum zouden kunnen. Goh, wat zou het leuk zijn als de ouders in het museum zouden komen kijken. Maar ja, dan moeten ze entree betalen, dus moeten er tickets gemaakt en een kassa en geld.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt.![]()
Ik vind het goed dat scholen paal en perk stellen aan snoepgoed en frisdrank op school, maar ik vind gezond eten wel iets dat thuis geleerd moet worden, niet op school.quote:Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |