abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133837902
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat tegenwoordig veel scholen op heel andere manier tegen onderwijs aankijken dan vroeger, en dat er heel veel van elkaar wordt overgenomen.
Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
Ikzelf merk daar overigens weinig van bij kinderen die ik ken die vrijeschoolonderwijs volgen. Het is niet zo dat ik die kinderen met een zekere vanzelfsprekendheid over astrale lichamen en reïncarnatie hoor praten, of zo. Wel merk ik dat ze wat meer neigen naar werken met natuurlijke materialen en heel vindingrijk zijn, dat ze ook thuis wol vilten en zo, een beetje zoals debuurvrouw hieronder noemt.
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 11:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is denk ik zoals Miss Sly zegt de antroposofie. Bij ons geen viltpoppetjes op de seizoenstafel en 'gewone' klei in plaats van bijenwas. Het is allemaal iets minder bewust gok ik.
Niet dat ze onnadenkend zijn op gewone basisscholen maar de antroposofie ziet kinderontwikkeling wat anders dan regulier. Met poppetjes zonder gezichtsuitdrukking enzo. Met het idee om fantasie te stimuleren toch? Het voelt voor mij als tot veel verder in de details doorgedacht. Niets is zomaar random omdat het zo is.
Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
  maandag 2 december 2013 @ 12:18:43 #127
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133838265
Ja, maar minder uitgebreid dan de vrije tafels. Maat wel een herfsttafel. En kerst. Op onze school dan toch. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133838623
Op onze protestantse school zijn er wel seizoenstafel. Niet zozeer met vilten poppetjes en vader tijd en moeder aarde enzo (ze hebben wel een gevilte ark van noah, telt dat ook? :P ) maar de kleuters gaan er om de zoveel tijd op uit om van alles van buiten naar binnen te halen en leren daar dan ook over.

De bouwhoek heeft alleen maar blanco grote houten blokken.
Verder is de inslag niet zo natuurlijk qua materialen enzo. Maar goed, ik hecht daar zelf ook minder waarde aan, evenzo met speelgoed dat de fantasie meer of minder zou stimuleren, ik geloof daar niet erg in als ik naar mijn eigen kinderen kijk. Voor mij woog dat dus ook nauwelijks mee in onze schoolkeuze. Ik kan me voorstellen dat als je dit wel heel hoog op je wensenlijstje hebt staan dat je dan eerder voor een vrije school kiest. Wat dat betreft gaan vorm en visie wel hand-in-hand geloof ik.
De natuurlijke materialen en uitgebreide seizoenstafels etc. passen wel binnen de antroposofische visie.
:)
  maandag 2 december 2013 @ 23:42:16 #129
381212 Gulara
From the future
pi_133863771
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dus de weerstand die sommige mensen hebben tegen vrijeschoolonderwijs kan dan alleen nog terug te voeren zijn op weerstand tegen het antroposofisch gedachtegoed.
[..]

Ja, dit soort dingen herken ik wel. Geen hapklare brokken, maar meer aan het kind zelf overlaten. Ik herinner me de bouwhoek met alleen maar planken en doeken, dat werd elke keer iets anders, dan weer een kasteel en dan weer een boerderij. Fantasie en vindingrijkheid worden flink geprikkeld.
Kennen reguliere scholen ook seizoenstafels? Ik ken alleen de herfstknutsels op de ramen eigenlijk, en dat soort dingen.
Seizoenstafels, maar ook filosofeerhoeken, bijzondere dingen museum, ... Ik ben zoveel tegen gekomen. Ik denk dat je het reguliere onderwijs echt te kort doet door te denken dat er alleen maar tafels gestampt worden. En vakken worden juist met elkaar verweven. Zoals jij aangeeft.
Ik vond de vrije school wel heel eigen en uniek in de vorm waarin ze dingen goten. Inderdaad net even anders. Zo vond ik de kleuterklas een plaatje en een heerlijke sfeer. Alsof er kaboutertjes woonden. O+

De rituelen zijn ook anders. En soms lijken die mijn inziens uit gewoonte/ gedachtengoed al zo lang mee te gaan dat er niet meer nagedacht is over het idee erachter. De dag werd begonnen met een gedicht. Ieder kind had een eigen gedicht/spreuk(?) voor de hele schoolperiode en lazen die een keer per week voor. Ik ben echt een groot liefhebber van dit soort rituelen. De dag beginnen (en eindigen) als groep vind ik heel belangrijk.
Maar ik snapte niks van de spreuken, waarschijnlijk iets te zweverig voor mij. Maar toen ik de kinderen om uitleg vroeg konden zij er ook niks over vertellen. Dat vind ik dan zonde. Dan besteed je dagelijks tijd aan iets. Maar waarom? Omdat het zo hoort? Omdat we dat op de vrije school zo doen? Dan gaat het alleen om de vorm. Terwijl de spreuken inhoudelijk denk ik heel interessant zijn om het daar over te hebben.
pi_133864515
Hier is de huishoek op dit moment een stomboot en het winkeltje het inpakhuis. Waarbij de kinderen zelf pakjes mogen inpakken. En vooral lekker creatief zijn en rommel maken.

We hebben een timmerhoek met zaag en plankjes en gewone hamers etc. Gaat ook weleens mis dus :D

De herfsttafel is met vilt en zoeken ze zelf in de natuur rondom school. Ieder seizoen gaan ze naar buiten. Ze bakken veel in de keuken van school met meerdere ovens en gasfornuizen. _O_

Ze hebben na schooltijd voor 20 euro per vak per kwartaal extra lessen. Ieder kwartaal ook nieuwe lessen dus. Zo kreeg ze eerst zelf kralen maken en nu prinsessenballet.

Ze leren van gewone huishouddingen stokpaardjes te maken. Dat je een oude pollepel goed kan gebruiken om mee te knutselen :9

Ze gaan naar musea, theater etc.
De school heeft een eigen zangkoor.
Er zijn seizoensfeesten.

Onze school is goed te vergelijken met een vrije school. Ze doen echt heel erg veel. Maar zonder de voor ons niet passende antroposofie gedachte erbij.

Ik vind het zo suf dat velen voor een vrije school kiezen omdat ze bepaalde dingen graag zien die verre van vrije school exclusief zijn.
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:09:49 #131
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133864672
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.

Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 3 december 2013 @ 01:49:20 #132
381212 Gulara
From the future
pi_133866266
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
De spreuken zijn er om verbinding te maken tussen de spiritualiteit en materialisme.
Het vanuit je innerlijke danken voor de dingen in je leven, dat je gezegend bent met eten/drinken, dat je met je vriendjes samen bent , de schatten die de natuur te bieden heeft.

Later wanneer de kinderen meer ik bewust worden en zelfstandiger worden wat zo ongeveer gebeurt wanneer ze naar groep 3 gaan krijgen ze getuig schriften en een persoonlijke spreuk. Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de llassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

Dankjewel voor de uitleg. :)
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:00:54 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133873228
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:

Doordat ze over het algemeen van dan tot en met groep 8 dezelfde leerkracht de klassen doorlopen krijgt deze een inzicht in het individu en zal de spreuk persoonlijk gemaakt worden om het kind "zijn/haar" lot/pad te helpen doorlopen.

Dat er 8 (5?) jaar lang eenzelfde leerkracht voor de groep staat, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Wat als het niet klikt? Wat als deze LK onverhoopt toch wat pedagogische tekortkomingen heeft, of nogal verschilt in visie met jou als ouder?
Ik vind het altijd wel verfrissend om na één, of soms twee jaar weer eens een nieuw persoon met mijn kind te laten werken en zijn/haar visie op hem te horen. En ook voor kinderen lijkt het me prettig om het ene jaar een lieve juf te hebben, het jaar daarna een meester die veel grappen maakt, dan weer een juf die geweldig kan vertellen. Ik noem maar wat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:06:28 #134
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873427
Over het algemeen is mijn ervaring dat ze er twee hebben en die elkaar uit balanceren.

Ik denk dat het beiden kanten uit kan gaan?
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:10:56 #135
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873582
Oh en 5 jaar :)
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:11:29 #136
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133873602
Nou, ik heb zelf dus 5 jaar een lerares moeten volgen omdat ze de ene zoon twee jaar en de volgende zoon 3 jaar les heeft gegeven. En ik zag het zwerk al drijven, maar gelukkkig ging ze naar de onderbouw anders had ik nóg 2 jaar aan haar vastgezeten. ;(

En laten we het er op houden dat we elkaars tegenpolen zijn. En zij alleen dochters heeft. (Oh ja, tegenpolen) in ieder geval, ik moet er werkelijk niet aan denken dat dit mijn schooltijd was geweest. Echt, hoe timmer je alle fun eruit.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:15:05 #137
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873707
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:17:53 #138
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133873802
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Maar wat als je nou DE geweldige juf of meester treft die wel alle goede boxen aantikt? Zou het dan nog zo een ramp zijn?
Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 03-12-2013 13:24:49 ]
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:21:38 #139
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873914
Buuf :o
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:23:50 #140
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133873996
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:17 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dat is teveel een loterij. En ja. Want een frisse blik is niet weg. En verschillende talenten, persoonlijkheden en karakters bij onderwijzers leren kennen is ook veel waard
Quote voor het nageslacht ;)

Ben het wel met je eens maar ik denk doordat ze ook andere vak leerkrachten krijgen die wisseling er wel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 03-12-2013 13:25:16 (Skillz, i haz them :+) ]
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:26:16 #141
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133874072
Erg hè. :')

Ik zat eerst met een andere zinsconstructie te stoeien met het woord onderwijs erin. Het ging ff mis. :P
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:27:43 #142
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133874113
Nooooohhh misbruik en fraude !!
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:29:28 #143
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133874169
Hoe goed ook, ik zou niet willen dat iemand (buiten ons als ouders) zo'n groot stempel op de opvoeding van ons kind zou kunnen zetten. En als je 5 jaar kang dezelfde LK hebt is dat wel het geval.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 3 december 2013 @ 13:32:53 #144
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133874271
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:27 schreef _evenstar_ het volgende:
Nooooohhh misbruik en fraude !!
true true.
Wasse grapje :@
  woensdag 4 december 2013 @ 12:39:30 #145
381212 Gulara
From the future
pi_133905118
En dan niet eens heel erge stomme leerkrachten. Ik had ooit tijdens m'n stage een jongetje en wij konden prima door een deur. Ik vond hem leuk en hij mij. Maar bij m'n stagebegeleider kwam hij tot bloei. En dat had niet zo zeer per se iets te maken met een tekortkoming van mij (stel je voor! :o :P ) maar de dynamiek was gewoon wat anders.
En vaak heb je als nieuwe leerkracht toch een frisse blik. Bestaande vastgeroeste patronen worden weer even losgemaakt. Je kunt jezelf als kind zijnde opnieuw profileren.
En de lieve juf van het jaar daarvoor kun je altijd op het schoolplein nog een knuffel geven. Of even in de klas buurten. O+
pi_133919897
twee dagen geleden was er op editie NL (rtl nieuws gedoe) een korte melding over vrije scholen.

Er bleek 3% meer aanmeldingen te zijn op de VS en juist een 1,5% daling op de "normale" basisschool.

Iemand de reportage gezien?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_133920320
Hier staat het item.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat

Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
pi_133924347
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef Mereltje het volgende:
Hier staat het item.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)r-leer-je-er-ook-wat

Ik ga begin volgend jaar naar een open dag van VS, ben benieuwd. Heb zelf goede ervaringen.
Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt. :)

Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
  donderdag 5 december 2013 @ 09:30:13 #149
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_133935364
Afgelopen week deze discussie met veel interesse gevolgd. Verschillende meningen geven veel stof tot nadenken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel geschrokken ben van de zo uitgesproken negatieve (voor)oordelen over de VS. Wil ik mijn kind met deze (voor)oordelen opzadelen?

Toevallig deze week ook met een aantal ouders van ons (antroprosofische) kvd gesproken over de keuze wel of geen VS basisonderwijs en al die ouders zaten met hetzelfde: achter de praktijk / uitvoering staan, maar niets hebben met de achterliggende visie, iets wat eerder ook al door Moonah is genoemd. Binnenkort moeten wij een keuze maken (VS of openbare buurtschool) en ik vind het zoooo lastig :{
Oude (on)bekende.
pi_133935459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Leuk dat filmpje. Vooral dat over rekenen. Ik herinner me dat de kinderen allemaal een stuk groente mochten meenemen naar school. Die werden gewogen (zo leerden ze over gewichten) en vervolgens werden al die gewichten bij elkaar opgeteld (rekenen in de praktijk), daarna hebben ze er met z'n allen soep van gemaakt. :)
Wat je hier beschrijft is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt er een thema behandeld, bijvoorbeeld museum. Samen wordt er in de kring gesproken over een museum, wat is het, wat zie je er, wat kun je er doen. Dit wordt opgeschreven. Daarna worden er bijvoorbeeld kunstwerken gemaakt om in hun eigen museum te hangen. Kindjes nemen dingen van thuis mee die in een museum zouden kunnen. Goh, wat zou het leuk zijn als de ouders in het museum zouden komen kijken. Maar ja, dan moeten ze entree betalen, dus moeten er tickets gemaakt en een kassa en geld.

Gaandeweg komt dus alles aan bod: lezen, schrijven, rekenen, geld, kunst, algemene ontwikkeling.
quote:
Wat ik ook herken, uit het bijgaande artikel, is hoe ze inderdaad met de lunch omgaan. Heel bewust, je even weer realiseren waar je eten vandaan komt (de zon verwarmt de aarde, het graan groeit in de aarde, de boer oogst het graan, de molenaar maalt het graan, de bakker bakt het brood, zoiets ging het versje geloof ik).
Überhaupt vind ik het een goede zaak dat de school als regel stelt dat ieder kind elke dag brood en fruit en drinken (geen prik, geen pakjes, geen yoki oid) bij zich heeft. Kinderen leren dat dit de normale gang van zaken is, dat "gezond eten" helemaal niks met vies en plicht te maken heeft.
Ik vind het goed dat scholen paal en perk stellen aan snoepgoed en frisdrank op school, maar ik vind gezond eten wel iets dat thuis geleerd moet worden, niet op school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')