quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Hier verder.quote:Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.
Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.
Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'
Klik hier voor de rest v/h artikel
Die zaten plots "op een eiland" in plaats van "bij de nikkers"quote:Op donderdag 14 november 2013 10:25 schreef Poolbal het volgende:
Hoe is het eigenlijk met Oki en Doki afgelopen?
Waar zeg ik dat?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?
De dingen die jij noemt zijn niet te vergelijken met Zwarte Piet. De dingen die jij noemt zijn echt beperkingen van vrijheden. Een kleurtje veranderen is zo'n kleine moeite en geen beperking van de vrijheid. Het is gewoon onvergelijkbaar.quote:De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.
O, en moslims zien vrouwen liever in een boerka. Kleine moeite om even een lap over je hoofd te trekken en je dik aan te kleden als vrouw lijkt me? Beetje empathie. Wat doen we nou moeilijk?
En kerst? Joden doen niet aan kerst, dus waarom niet gewoon kerst alleen nog in huiselijke kring? En zonder boom, want groenlinks. Kleine moeite om dat even aan te passen toch?
Er. Is. Geen. Reden.
Alleen maar dingen blind aanpassen omdat het makkelijk is en omdat een hele kleine groep mensen dat graag wil is natuurlijk gewoon complete kul.
Een 'tolerante' samenleving moet natuurlijk gewoon twee kanten op werken. Wij accepteren andere culturen, andere culturen accepteren de onze. Zo makkelijk is het.
Die Regilio Tuur opmerking,quote:Op donderdag 14 november 2013 10:34 schreef 3-voud het volgende:
Godsgruwelijk wat een omgekeerde wereld. Hebben ze zelf wel door dat ze het 100x erger doen dan waar ze naar wijzen?
Ik geloof dat ik het wel eens bij de Slegte heb gezien.quote:Op donderdag 14 november 2013 10:29 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Die zaten plots "op een eiland" in plaats van "bij de nikkers"
En ik wil dat oorspronkelijke album nu hebben. Eens kijken of het te vinden is.
Was jouw vrouw toevallig degene die Marokkaanse kinderen snoep weigerde omdat ze gefrustreerd was t.a.v. de Zwarte Pieten-discussie?quote:
Sow seg. Ik ben ook compleet uit het veld geslagen door je gevatte opmerking.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Was jouw vrouw toevallig degene die Marokkaanse kinderen snoep weigerde omdat ze gefrustreerd was t.a.v. de Zwarte Pieten-discussie?
Tenenkrommend en lachwekkend tegelijk, weet niet waar de nadruk nou het meest op ligt, alleen dat het tokkiegehalte daar zeer hoog is.quote:Op donderdag 14 november 2013 10:34 schreef 3-voud het volgende:
Godsgruwelijk wat een omgekeerde wereld. Hebben ze zelf wel door dat ze het 100x erger doen dan waar ze naar wijzen?
Het was een serieuze vraag eigenlijk. Het kortzichtige tokkie-gehalte doet zich niet alleen voor onder de anti-pieten zo blijkt maar weer.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:13 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sow seg. Ik ben ook compleet uit het veld geslagen door je gevatte opmerking.
Je hebt het ons getoond inderdaad.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het was een serieuze vraag eigenlijk. Het kortzichtige tokkie-gehalte doet zich niet alleen voor onder de anti-pieten zo blijkt maar weer.
hoe is het racistisch?quote:Op donderdag 14 november 2013 11:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[ afbeelding ]
Hoezo is hier nooit onderzoek naar gedaan eigenlijk?
Dit is wel iets meer racistisch als ZP dacht ik zo.
Blokker verkoopt nu ook zwarte piet maskers - die je zelf in moet kleuren.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:41 schreef SaskiaR het volgende:
Een kledingeverhuurbedrijf hier in de stad heeft nu ook gekleurde pieten in de aanbieding - of althans, gewoon een pietenpak maar je kan kiezen of je gekleurde schmink wil (eventueel met roetvegen) of gewoon zwart. Leuk idee? Of is dit niet genoeg aapassing van de traditie?
http://www.kloeg.nl/sint.htm
Omdat zo'n kwaliteitsboek natuurlijk nooit voor maar 6.98 verkocht zou worden als Bogarde blank zou zijn geweest?quote:
Neger is nou niet bepaald een koosnaampje.quote:
Zijn ze zo snel wit geblakerd van woede?quote:Op donderdag 14 november 2013 12:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Neger is nou niet bepaald een koosnaampje.
Ten minste, het zou mij niet in dank worden afgenomen als ik elke zwarte medemens een neger noem.
Niveautje basisschool dit weer.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:10 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zijn ze zo snel wit geblakerd van woede?
Heeft Winston niet zelf voor die titel gekozen?quote:Op donderdag 14 november 2013 12:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ten minste, het zou mij niet in dank worden afgenomen als ik elke zwarte medemens een neger noem.
Heb ik een magneet in mijn reet en jij een beugel?quote:
Ja, ik stalk je graag 3-voud. Vooral als je in zo'n grappige bui bent.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:14 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Heb ik een magneet in mijn reet en jij een beugel?
quote:
met het dikgedrukte impliceer je dat we een racismeprobleem hebben en dat dat blijkt uit het niet willen veranderen van een traditie.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het lost het fundamentele probleem niet op inderdaad, maar ik vind het wel raar hoe er hier op gereageerd wordt door veel mensen. Deze Zwarte Piet-discussie laat zien dat we een veel groter racismeprobleem hebben in Nederland dan enkel het 'probleem' Zwarte Piet zelf. Zeg nou zelf? Hoeveel moeite is het nou om Pieten van alle kleuren toe te laten of ze zilverkleurig te maken? Zou het feest daardoor echt minder worden? Het is zo'n kleine moeite. Als mensen er hinder van ondervinden dan kunnen we toch een beetje empathie tonen en het gewoon voor ze aanpassen? Wat doen we nou moeilijk?
Het is het beperken van de vrijheid om zwarte piet een zwart kleurtje te geven. Uiteraard was te verwachten dat alle andere voorbeelden slechte voorbeelden zouden zijn, omdat je anders moet toegeven dat als je voor de ene persoon die verandering eist je aanpast je dat ook voor alle andere personen moet doen.quote:De dingen die jij noemt zijn niet te vergelijken met Zwarte Piet. De dingen die jij noemt zijn echt beperkingen van vrijheden. Een kleurtje veranderen is zo'n kleine moeite en geen beperking van de vrijheid. Het is gewoon onvergelijkbaar.
en zijn baard kan er ook wel af. en met het offerfeest een konijn slachten moet ook kunnen. En de kerstboom kan vervangen worden door een grote vaas met rozen. Bij het voetbal schminken we ons allemaal groen, want dat oranje is toch maar een kleurtje. Je het is 'van oranje' en dus oranje, maar het is ook 'zwarte piet' en dus zwart.quote:Op donderdag 14 november 2013 10:42 schreef Poolbal het volgende:
Het rood van de kerstman kan toch ook gewoon blauw worden? Het is maar een kleurtje, niemands vrijheden worden aangetast, dus wat is het probleem?
Dan worden dus de zwarte kleurpotloden binnenkort verbodenquote:Op donderdag 14 november 2013 12:00 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Blokker verkoopt nu ook zwarte piet maskers - die je zelf in moet kleuren.
Volgens mij zou jij God nog niet herkennen als je erop zat, oud wijf.quote:Op donderdag 14 november 2013 10:34 schreef 3-voud het volgende:
-tig generaties na de slavernij nog altijd een minderwaardigheidscomplex hebben !quote:Op donderdag 14 november 2013 13:41 schreef Hathor het volgende:
Als die lui in dat filmpje de maatstaf vormen voor de antipieten club, dan lijkt me de keus niet zo moeilijk, een ouwe chagrijn die alles met geweld denkt te kunnen oplossen, een jongere die bij het zien van een camera kwijlend BLACK POWAH, FUCK WHITE SUPREMACY begint te bleren, een "dame" die haar vadsige reet naar de camera draait en ons vriendelijk verzoekt die te likken....nee, laat die traditie maar gewoon zo als ie is, al is het alleen maar om dat soort dorpsgekken te frustreren.
Zeg jij nou dat mensen geen racist kunnen worden??quote:Op donderdag 14 november 2013 13:45 schreef Manono het volgende:
[..]
Volgens mij zou jij God nog niet herkennen als je erop zat, oud wijf.
FYI, acties van een ander kunnen het niet "erger maken", je bent racist, of niet. Als je een vriend opeens nikker noemt omdat hij jou racist noemt, was je het al en had hij dus gelijk. Simpel.
quote:Op donderdag 14 november 2013 13:45 schreef Manono het volgende:
[..]
FYI, acties van een ander kunnen het niet "erger maken", je bent racist, of niet. Als je een vriend opeens nikker noemt omdat hij jou racist noemt, was je het al en had hij dus gelijk. Simpel.
Ongeleid projectiel, ga wat nuttig doen.quote:Op donderdag 14 november 2013 13:45 schreef Manono het volgende:
[..]
Ik zei: als je het wordt, was je het al.quote:Op donderdag 14 november 2013 13:57 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Zeg jij nou dat mensen geen racist kunnen worden??
Zou ik ook zeggen met een postgemiddelde van 26 posts per dag in minder dan drie jaar.quote:Op donderdag 14 november 2013 14:09 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ongeleid projectiel, ga wat nuttig doen.
Alleen dan?quote:Op donderdag 14 november 2013 15:18 schreef Manono het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen met een postgemiddelde van 26 posts per dag in minder dan drie jaar.
Hoeft niet. Als iemand keer op keer negatieve ervaringen met een bepaalde bevolkingsgroep heeft kan hij of zij daar een hekel aan krijgen die er eerder niet was - die eenvoudig kan ontaarden in racisme.quote:Op donderdag 14 november 2013 14:41 schreef Manono het volgende:
[..]
Ik zei: als je het wordt, was je het al.
Het is wel waar dat dit debat een grote hoeveelheid sluimerend racisme heeft blootgelegd. Zowel aan de pro- als de antikant.quote:Of vind jij 'Zwarte piet was niet zo bedoeld, we hebben het niet geweten. Maar nu we het wel weten worden we alsnog racist' geloofwaardiger
Niet zozeer racisme als wel gewoon onbegrip richting een bepaalde groep mensen. Een groep die overigens niet alleen uit negers bestaat, maar ook uit aandachtshoeren van andere komaf. Het probleem is dat (bijna) iedereen inmiddels wel accepteert dat we samen wonen en samen leven en dat we elkaars eigenaardigheden accepteren. Als je dan opeens door een kleine groep mensen vanuit het niets en volstrekt onterecht wordt uitgemaakt voor racist, enkel en alleen omdat je jezelf of je kinderen verkleed als zwarte piet, en men daarnaast ook nog eens probeert dat feest, waar bijna iedereen enorm dierbare herinneringen aan heeft, af te breken dan kan ik me voorstellen dat dat een enorm gevoel van onrechtvaardigheid en onbegrip creëert. Het wel goed willen doen, geen kwaad van zin zijn en toch worden bedreigd en weggezet als racist of 'white supremacist'.quote:Op donderdag 14 november 2013 15:22 schreef Aanstootgevend het volgende:
Het is wel waar dat dit debat een grote hoeveelheid sluimerend racisme heeft blootgelegd. Zowel aan de pro- als de antikant.
Dit soort idioten een podium geven, oeverloos over dit soort figuren doorlullen en benadrukken dat toch niet alle negers als dit soort figuren zijn is misschien nog wel een tikkeltje sneuer.quote:Op donderdag 14 november 2013 15:55 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet zozeer racisme als wel gewoon onbegrip richting een bepaalde groep mensen. Een groep die overigens niet alleen uit negers bestaat, maar ook uit aandachtshoeren van andere komaf. Het probleem is dat (bijna) iedereen inmiddels wel accepteert dat we samen wonen en samen leven en dat we elkaars eigenaardigheden accepteren. Als je dan opeens door een kleine groep mensen vanuit het niets en volstrekt onterecht wordt uitgemaakt voor racist, enkel en alleen omdat je jezelf of je kinderen verkleed als zwarte piet, en men daarnaast ook nog eens probeert dat feest, waar bijna iedereen enorm dierbare herinneringen aan heeft, af te breken dan kan ik me voorstellen dat dat een enorm gevoel van onrechtvaardigheid en onbegrip creëert. Het wel goed willen doen, geen kwaad van zin zijn en toch worden bedreigd en weggezet als racist of 'white supremacist'.
Het kweekt onbegrip en breekt het begrip en de acceptatie die we in Nederland onderling hebben rap af. Beide kanten op. Opeens zien negers alle hollanders die voor het behoud van zwarte piet zijn als racisten en opeens is het gebruik van geweld tijdens een kinderfeest goed te praten. En ja, opeens zien de pro-pieten in dat acceptatie niet alleen dient te werken van inheemse bewoner naar uitheemse bewoner en van de oer-hollandse cultuur naar andere culturen, maar dat een klein beetje begrip en acceptatie de andere kant op ook best fijn zou zijn. En net als bij voetbal het Nederlandse volk voor een heel groot deel opeens één is tegen degene die hun cup probeert 'in te pikken', is datzelfde gevoel er nu tegen degene die proberen hun dierbare herinneringen, het feest voor en van hun kinderen en kleinkinderen en hun traditie te maken tot iets smerigs en het proberen af te breken met non-argumenten.
Nederland staat onnodig op scherp omdat idioten als Quinsy en Prem en Anouk en Doutzen aandacht tekort hebben. Eeuwig zonde dit en het zet - naar ik aanneem onbedoeld - de verhoudingen tussen blank en zwart als we niet uitkijken gewoon weer 50 jaar het verleden in. En dan is alles wat er in de afgelopen halve eeuw bereikt is mbt gelijkheid voor jan lul geweest, en dat allemaal omdat een kleine groep mensen is blijven hangen in 1840 en zichzelf ziet als plaatsvervangend martelaar voor de slavernij. Echt. Te. Sneu. En compleet onnodig en over the top.
Neger is een verbastering van het spaanse woord negro. Dat woord betekent zwart. Maar als het woordje neger discriminerend is wil ik ze met alle plezier ook zwart noemen. Mij boeit het niet. Ik heb alleen wat moeite het exacte verschil op te merken. Da's alles.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nou nee. De sneuheid is toch echt begonnen met Quinsy en Co.quote:Op donderdag 14 november 2013 17:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dit soort idioten een podium geven, oeverloos over dit soort figuren doorlullen en benadrukken dat toch niet alle negers als dit soort figuren zijn is misschien nog wel een tikkeltje sneuer.
Zulke idioten zouden het paasfeest nog linken aan de slavernij of het koloniale verleden.quote:Op donderdag 14 november 2013 17:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou nee. De sneuheid is toch echt begonnen met Quinsy en Co.
Als die hun kop hadden gehouden was het gewoon een leuk feest geworden zonder het smerige bijsmaakje wat zij er aan hebben gegeven.
Daar is het inderdaad begonnen, maar we zijn toch niet daardoor allemaal onze verantwoordelijkheid verloren en slachtoffers van Quinsy en co geworden? Daar kan toch ook nog normaal op gereageerd worden zonder met modder te smijten en ze verder belachelijk te maken? Dan had het ook niet zo'n vieze bijsmaak gehad.quote:Op donderdag 14 november 2013 17:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als die hun kop hadden gehouden was het gewoon een leuk feest geworden zonder het smerige bijsmaakje wat zij er aan hebben gegeven.
je bent een racist Betyarquote:
quote:Op donderdag 14 november 2013 17:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
-- M.C. Grünbauer in 1968quote:Graag zou ik de Zwarte Pieten veranderd zien in Witte Pieten.’ Terwijl de slavernij al meer dan een eeuw is afgeschaft blijven wij maar doorsukkelen met de oude traditie de neger als slaaf voor te stellen. (...) De machtige Blanke Meester zit op zijn schimmel of op zijn troon. Piet moet lopen of zware zakken sjouwen en hij mag naast de troon op een krukje zitten aan de voeten van zijn baas.
Sinterklaas komt uit Spanje, toch spreekt hij vloeiend Nederlands. ‘Maar hij wordt vergezeld door Pieten die hier ook al eeuwen komen en nog nooit behoorlijk Nederlands hebben leren spreken. Dus moeten ze wel heel dom zijn!’ Uit een sinterklaasboekje lichtte zij de zin: ‘“Die [Pieten] hadden wel griezelige zwarte gezichten, maar ze lachten toch vriendelijk.” Hieruit volgt dat iedere neger een griezelig zwart gezicht heeft.’ Met Witte Pieten benadelen we niemand. Wel doen we heel velen er een enorm plezier mee, want in wezen stellen wij met Zwarte Piet een neger voor aan onze kinderen en wel op een manier, die hun hun hele leven bijblijft. Wij laten hen pret beleven ten koste van een ander ras.
"Swartclaes", 1978quote:In die Sinterklaas en Zwarte Piet ziet die maatschappij van jullie een geheiligde bevestiging en rechtvaardiging van de exploitatie van de gekleurde mensen, de arme zuiderlingen, door de witten, de rijke noorderlingen
Weekkrant Suriname, 1981quote:De huidige rolverdeling in het Sinterklaasfeest is beschamend, omdat zij het superioriteitsgevoel van blanke Nederlanders symboliseert, waarbij voor de zwarte mensen de positie wordt benadrukt die zij al eeuwenlang in onze samenleving hebben ingenomen: de knecht, die ondergeschikt is aan de blanke meester en de slechte baantjes moet opknappen. Zo is eeuwenlang het Sinterklaasfeest gevierd met Sint Nicolaas als het symbool van het goede, het blanke en Zwarte Piet als het symbool van het kwade, het slechte. Die racistische verhouding is heden ten dage nog net zo actueel.
Voor Nederlanders is Sinterklaas vanzelfsprekend een witte man.
Terwijl Zwarte Piet de man blijft met de grote dikke lippen, met overdreven grote oorbellen en zo zwart mogelijk geschminkt. Kortom: een domme, clowneske figuur, die zich geen houding weet te geven in onze ‘beschaafde’ blanke samenleving. Daarbij wordt zelfs een namaak-Surinaams accent niet geschuwd. Geen wonder dat veel Surinamers rond Sinterklaastijd voor Zwarte Piet worden uitgescholden. De witte kinderen wordt het blanke meerderwaardigheidsgevoel er als met de paplepel ingegoten. Dat kan nooit de bedoeling zijn van het Sinterklaasfeest.
Je hebt me doorquote:Op donderdag 14 november 2013 18:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
je bent een racist Betyar
je zegt het wel niet maar ik weet goed want ik lees gewoon tussen de regels en daar staat dat je een hekel hebt aan mocro flavor net als de rest van Nederland
wolla, wolla
Neuh, meteen bukken en je reet opentrekken zodra iemand je anaal wil verkrachten. Dát is sneuer. En dat is waar het meteen maar in het gelid springen en doen wat een kleine handvol mensen eist onder dreiging van geweld notabene, toch wel op neerkomt. Je identiteit opzij gooien om de lange tenen van een handvol mensen. Ik ben er trots op dat Nederland zich massaal uitspreekt vóór onze traditie, cultuur en folklore.quote:Op donderdag 14 november 2013 17:38 schreef Xa1pt het volgende:
Dit soort idioten een podium geven, oeverloos over dit soort figuren doorlullen en benadrukken dat toch niet alle negers als dit soort figuren zijn is misschien nog wel een tikkeltje sneuer.
Die komt meer door dit soort dingenquote:Op donderdag 14 november 2013 18:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar is het inderdaad begonnen, maar we zijn toch niet daardoor allemaal onze verantwoordelijkheid verloren en slachtoffers van Quinsy en co geworden? Daar kan toch ook nog normaal op gereageerd worden zonder met modder te smijten en ze verder belachelijk te maken? Dan had het ook niet zo'n vieze bijsmaak gehad.
En wie heeft er nou werkelijk om een capitulatie als deze gevraagd?quote:Op donderdag 14 november 2013 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
Even een crosspost uit het AH-medewerkerstopic. Bij onze Zaanse vrienden heeft Zwarte Piet ook verloren.
[ afbeelding ]
is het zo weer goed?quote:Op donderdag 14 november 2013 18:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Je hebt me door![]()
![]()
![]()
Je hebt vast die foto gevonden van mij waar ik vol trots mijn getatoeëerde hakenkruisen op mijn schouderbladen, enkels, nek (links, rechts en in het midden), voorhoofd en eikel laat zien.
who caresquote:Op donderdag 14 november 2013 18:11 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En wie heeft er nou werkelijk om een capitulatie als deze gevraagd?
Dan doe ik m'n boodschappen voortaan bij een supermarkt die wel gewoon zwarte piet heeft. En dat meen ik. Als een winkel hiermee Nederland te kakken zet ga ik er niet meer heen. Dat doe ik als IK me gekwetst voel. Ik ga dan niet pleiten voor een verbod op AHquote:Op donderdag 14 november 2013 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
Even een crosspost uit het AH-medewerkerstopic. Bij onze Zaanse vrienden heeft Zwarte Piet ook verloren.
[ afbeelding ]
Ach, nog een reden om niet bij de AH te komen. Prima.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
who cares
het is de Albert Heijn, die hebben gewoon een winstoogmerk en die moeten zelf maar doen wat ze het beste achten ... daar hebben jij en ik helemaal geen inspraak in
althans, koop die rommel gewoon niet, laat je portemonnee spreken
Ik snap er geen hol van wat je hier mee wil zeggen.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
is het zo weer goed?
mijn coulance repertoire is niet zo uitgebreid natuurlijk maar ik wil het best nog wel een paar keer herhalen als het nodig is
je miste de_coulance dus heb ik mijn beste imitatie van hem neergezet om je een beter gevoel te geven maar het heeft denk ik niet gewerktquote:Op donderdag 14 november 2013 18:18 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik snap er geen hol van wat je hier mee wil zeggen.
Sorry.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
je miste de_coulance dus heb ik mijn beste imitatie van hem neergezet om je een beter gevoel te geven maar het heeft denk ik niet gewerkt
Ik heb het niet gehad over het veranderen van de zwarte piet in de kleurige piet. Ik heb het over al het verbale geweld wat zoiets losmaakt. Dat mensen zich daar niet boven kunnen plaatsen of op z'n minst er gewoon fatsoenlijk over spreken zonder met modder te gaan gooien en te roepen dat alle negers moeten optyfen naar het buitenland. Quinsy maakt zichzelf belachelijk met z'n slachtofferrol, maar kennelijk niet belachelijk genoeg want we moeten dat minstens 10x uitvergroten en nog eens 10x zo belachelijk maken. Dat vind ik nog een tikkeltje sneuer, want we zouden beter moeten weten.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Neuh, meteen bukken en je reet opentrekken zodra iemand je anaal wil verkrachten. Dát is sneuer. En dat is waar het meteen maar in het gelid springen en doen wat een kleine handvol mensen eist onder dreiging van geweld notabene, toch wel op neerkomt. Je identiteit opzij gooien om de lange tenen van een handvol mensen. Ik ben er trots op dat Nederland zich massaal uitspreekt vóór onze traditie, cultuur en folklore.
Sneu? Wat jij wil. Ik vind het sneu om te doen alsof je zo begaan bent met het slavernijverleden van je volk dat je er een kinderfeest voor wil opofferen, maar vervolgens geen cent uitgeeft aan een monument ter ere van juist diezelfde slaven omdat 'we maar nazaten zijn die het zelf niet hebben meegemaakt' (via). Sneu om bijna heel Nederland keihard racisten te noemen en te dreigen met het mishandelen van zwarte pieten, het plaatsen van vuisten waar dan ook, het keihard op tv roepen dat sinterklaas niet bestaat en uberhaupt het misbruiken van een kinderfeest om je eigen gebrek aan zelfrespect te compenseren.
Dat vind IK sneu. En wat jij vindt moet je daarin helemaal zelf weten.
Ja, want als Pietje (pun intended) ons uitscheldt dan moéten we er wel bovenop slaan en worden we een weerloos slachtoffer van een mechanisme wat sterker is dan ons! Schei toch uit.quote:Die komt meer door dit soort dingen
Dat gebeurt als er emoties meespelen. Daarbij geef ik toe dat we ons verbaal wellicht verlagen richting hun niveau (hoewel we daar nog steeds boven zitten imo), maar dat dat in geen vergelijk staat tot het goedpraten van en indirect dreigen met geweld tegen 'alle racisten in Nederland die zich zwart schminken' (zoals de meneer in het filmpje het zo netjes verwoordt) of het 'in elkaar slaan van pieten tijdens de intocht' (zoals Romeo 'ik geef Maatschappijleer' Grot en zijn studenten dat uiten). Dat is toch van een beestachtig, onderontwikkeld niveau.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik heb het niet gehad over het veranderen van de zwarte piet in de kleurige piet. Ik heb het over al het verbale geweld wat zoiets losmaakt. Dat mensen zich daar niet boven kunnen plaatsen of op z'n minst er gewoon fatsoenlijk over spreken zonder met modder te gaan gooien en te roepen dat alle negers moeten optyfen naar het buitenland. Quinsy maakt zichzelf belachelijk met z'n slachtofferrol, maar kennelijk niet belachelijk genoeg want we moeten dat minstens 10x uitvergroten en minstens zo belachelijk maken. Dat vind ik nog een tikkeltje sneuer, want we zouden beter moeten weten.
Die ene man verwoordt het prachtig. Hij schaamt zich voor de surinamers en hun gedrag. Hij voelt zich niet gediscrimineerd door Zwarte Piet, maar door zijn eigen mede-surinamers. En hij durft er nog voor uit te komen ook. Hulde voor die dappere meneer.quote:Ja, want als Pietje (pun intended) ons uitscheldt dan moéten we er wel bovenop slaan en worden we slachtoffer van een mechanisme wat sterker is dan ons! Schei toch uit.
in Suriname/Antillen combineren ze de twee maar ik weet niet of het handig is om dergelijke dames in te zetten om en nabij 5 december in NLquote:Op donderdag 14 november 2013 18:18 schreef TLC het volgende:
Ik wilde hier posten dat ik ook tegen de zomercarnaval ben in Rotterdam, want je zult maar als onschuldige kinderziel al die halfnaakte wijven voorbij zien komen, maar toen ik google'de om een afbeelding hiervan te plaatsen heb ik me toch maar bedacht en keur het bij deze goed![]()
quote:Op donderdag 14 november 2013 18:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Je hebt me door![]()
![]()
![]()
Je hebt vast die foto gevonden van mij waar ik vol trots mijn getatoeëerde hakenkruisen op mijn schouderbladen, enkels, nek (links, rechts en in het midden), voorhoofd en eikel laat zien.
What the..quote:Op donderdag 14 november 2013 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[ afbeelding ]
Tja, het komt alleen wel allemaal uit hetzelfde gevoel voort. Dat delen de moddergooiers dan weer met dit soort pareltjes.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat gebeurt als er emoties meespelen. Daarbij geef ik toe dat we ons verbaal wellicht verlagen richting hun niveau (hoewel we daar nog steeds boven zitten imo), maar dat dat in geen vergelijk staat tot het goedpraten van en indirect dreigen met geweld tegen 'alle racisten in Nederland die zich zwart schminken' (zoals de meneer in het filmpje het zo netjes verwoordt) of het 'in elkaar slaan van pieten tijdens de intocht' (zoals Romeo 'ik geef Maatschappijleer' Grot en zijn studenten dat uiten). Dat is toch van een beestachtig, onderontwikkeld niveau.
Vooral toen ik de stoeprand-scene uit american history X nadeed met een willekeurige neger die ik van zijn ongetwijfeld gejatte fiets afknuppelde.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:28 schreef sp3c het volgende:
goede foto van Betyar is dat trouwens, zijn moeder was trots denk ik
en die fiets heb je gewoon gehouden want als je het naar de politie brengt dan krijg je nog een boete ook!!!quote:Op donderdag 14 november 2013 18:34 schreef betyar het volgende:
[..]
Vooral toen ik de stoeprand-scene uit american history X nadeed met een willekeurige neger die ik van zijn ongetwijfeld gejatte fiets afknuppelde.
Correct, het licht was kapot en het was donker.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
en die fiets heb je gewoon gehouden want als je het naar de politie brengt dan krijg je nog een boete ook!!!
Overigens is ook het "we zullen zwarte piet wel eens in elkaar slaan" helaas geen nieuw iets. 13 jaar geleden uitte "pressie omhoog" vergelijkbare dreigementen.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tja, het komt alleen wel allemaal uit hetzelfde gevoel voort. Dat delen de moddergooiers dan weer met dit soort pareltjes.
Denk niet dat het uit hetzelfde gevoel voortkomt.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tja, het komt alleen wel allemaal uit hetzelfde gevoel voort. Dat delen de moddergooiers dan weer met dit soort pareltjes.
lol, ULX is serieus al 13 jaar bezig met deze discussiequote:Op donderdag 14 november 2013 18:36 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Edit : oooh, kijk ! Zelfs deze discussie is al heel oud
NWS / Actiegroep dreigt Sinterklaasfeest te verstoren (november 2000)
Al hebben ze het hier nog over "geweldloosheid".
Welnee, hij heeft toch een zwarte neus en oren? Maak je het hele gezicht zwart, dan zie je niet meer dat het om een consumptieproduct gaat - het met de Sint geassocieerde "appeltje van oranje".quote:Op donderdag 14 november 2013 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 14 november 2013 18:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
lol, ULX is serieus al 13 jaar bezig met deze discussie
wat een held
het lijkt idd meer een sinaasappel met sint en piet prullen opgeplakt ... zwarte piet in dit gevalquote:Op donderdag 14 november 2013 19:07 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Welnee, hij heeft toch een zwarte neus en oren? Maak je het hele gezicht zwart, dan zie je niet meer dat het om een consumptieproduct gaat - het met de Sint geassocieerde "appeltje van oranje".
Dat van die oorbellen snapte ik meteen al niet, hoezo hadden slaven grote gouden oorbellen?quote:
weet ik veel, ik snapte het sowieso al nietquote:Op donderdag 14 november 2013 19:27 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Dat van die oorbellen snapte ik meteen al niet, hoezo hadden slaven grote gouden oorbellen?
Nee! Het is een knieval! Boycotten, die Appie!quote:Op donderdag 14 november 2013 19:07 schreef Iblardi het volgende:
Welnee, hij heeft toch een zwarte neus en oren? Maak je het hele gezicht zwart, dan zie je niet meer dat het om een consumptieproduct gaat - het met de Sint geassocieerde "appeltje van oranje".
Wat een fantasie, ze hadden toch enkelbandenquote:Op donderdag 14 november 2013 19:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
weet ik veel, ik snapte het sowieso al niet
ik denk dat daar de ketting doorheen moest ofzo
Ik doe mee.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:28 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee! Het is een knieval! Boycotten, die Appie!
Met z'n pokdalige Sint en Piet.
Onzin, principes tellen zwaarder als een paar centen.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:31 schreef sp3c het volgende:
hier in de wijde omtrek heb je alleen keuze tussen de AH en de Coop en bij de Coop proberen ze me iedere keer af te zetten door die aanbiedingen niet door te rekenen aan de kassa en als het niet in de aanbieding is kan ik het niet betalen daar
En oh wee als je bij Albert Heijn sinaasappels of mandarijnen koopt! Dan ben je dubbel fout in deze oorlog.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:34 schreef ietjefietje het volgende:
Onzin, principes tellen zwaarder als een paar centen.
Ah ja.quote:Op donderdag 14 november 2013 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[ afbeelding ]
wat een kutouder ben je danquote:Op donderdag 14 november 2013 20:05 schreef anonymoussie het volgende:
'ik heb mijn dochter verteld vanaf ze geboren is dat Sinterklaas niet bestaat'
knap dat een baby dat snapt
http://www.metronieuws.nl(...)SrZmkn!tNjqmJUXB6g7/quote:Dit jaar zijn al twintig procent meer Zwarte Pietenpakken verhuurd dan vorig jaar. Dat blijkt uit een rondgang van verhuurwebsite Zoef.com langs de vijf grootste kostuumverhuurders van het land
"Het lijkt erop dat alle aandacht voor de hulp van de Sint mensen eerder dan gebruikelijk heeft doen denken aan hun eigen Sinterklaasfeest", zegt Paul Rijk van Zoef.com. "Wat wij terug horen is dat op het hoogtepunt van het Pietendebat, eind oktober, al veel meer aanvragen binnenkwamen dan in andere jaren. Het lijkt erop dat de consumenten die de pakken huren in ieder geval niet tégen Zwarte Piet zijn. Maar dat er ondanks de ophef juist meer zou worden verhuurd, dat hadden we niet verwacht."
Per jaar worden ongeveer 3000 pakken verhuurd aan hulppieten. Door de stijging van twintig procent in het aantal verhuurde kostuums denkt Rijk dat er dit jaar, eerder dan gebruikelijk, een tekort aan Zwarte Pieten-outfits zal ontstaan. De vraag naar kleding voor hulpsinterklazen is dit jaar wel ongeveer gelijk aan die van de afgelopen jaren.
http://www.haarlemsdagbla(...)te-Piet-blijft-zwartquote:Zwarte Piet blijft zwart
HOOFDDORP - Ja. Met het kortste antwoord ooit stellen burgemeester en wethouders een zwarte Zwarte Piet veilig voor Haarlemmermeer.
Forza-gemeenteraadslid Paul Meijer zag de bui al hangen gezien de landelijke discussie over Zwarte Piet. Meijer wil de sinterklaastraditie behouden en geen Zwarte Pieten met een andere kleur dan zwart zien. Geen Amsterdamse toestanden graag.
Daarom vroeg Meijer B en W: ,,Kunt u bevestigen dat de gemeente niet nadenkt over een andere opzet van de Sinterklaasintocht in onze gemeente en dat Zwarte Piet gewoon zwart kan blijven?’’ Ja, dat kunnen B en W. Beleefdheidshalve voegen ze daar nog aan toe: ,,Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.’’
Trots op mijn dorpquote:Op donderdag 14 november 2013 23:31 schreef Jian het volgende:
Zo kan het dus ook, gedecideerd en duidelijk, ik hou ervan!
[..]
quote:Op donderdag 14 november 2013 23:31 schreef Jian het volgende:
Zo kan het dus ook, gedecideerd en duidelijk, ik hou ervan!
[..]
http://www.haarlemsdagbla(...)te-Piet-blijft-zwart
Je weet natuurlijk nog niet welke kleur ze schminkenquote:Op donderdag 14 november 2013 23:20 schreef Jian het volgende:
ghèhèhè
Flinke stijging verhuur Zwarte Pietenpakken door discussie
[..]
http://www.metronieuws.nl(...)SrZmkn!tNjqmJUXB6g7/
quote:
quote:Op donderdag 14 november 2013 22:42 schreef sp3c het volgende:
moet dat dan??
hij komt uit Spanje of Turkije ofzo dus lijken me bruine lenzen meer op zijn plaats maar ik durf het niet te zeggen want dan moet ik oprotte naar me eige land met mijn capitulerende gedrag
bij ons op school was ook zo'n moeder die bij de kleuters al tegen andere ouders vertelde dat haar kind niet werd voorgelogen en dat die wist dat sinterklaas niet bestond en dat het zou kunnen zijn dat hij dat aan de andere kinderen zou vertellen. Die werd daarna door iedereen met de nek aangekeken en is anderhalf jaar later naar een andere school gegaan met haar kind.quote:
politie in pietenpakken!quote:Op vrijdag 15 november 2013 07:47 schreef Scorpie het volgende:
Meer politie op de been door de respectvolle manier waarop tegenstanders van Piet hun ongenoegen willen laten blijken: men is bang voor rellen en verstoring van intochten.
MET roe. En zak voor het vervoer natuurlijk.quote:Op vrijdag 15 november 2013 07:50 schreef Danny het volgende:
[..]
politie in pietenpakken!
De Smerispieten!
Maar de tegenstanders waren zo respectvol en de enigen met goed fatsoenquote:Op vrijdag 15 november 2013 08:25 schreef Serieus_Persoon het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-relschoppers.dhtml
http://www.geenstijl.nl/m(...)ar_bev.html#comments
Dat dit nodig is, ongelofelijk.
Ik zet 10 euro in op rellen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:35 schreef anonymoussie het volgende:
Die tegenstanders die wel geweld gaan gebruiken verpesten het natuulijk voor voor- en tegenstanders. Het zou zo dom zijn. Laten we hopen dat niet zover komt en dat het een stel 'blaffende honden' zijn.
Is dat nu een fotoshop dat plaatje, of heeft hij serieus die gekke muts opgezet en dat sinterklaasspeelgoed op tafel gezet?quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:46 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
.
Wat heeft hij allemaal meegemaakt behalve opgepakt worden tijdens een Sinterklaasfeest?
Misschien kreeg hij geen stufi omdat hij niet blank is? Geen kunstenaarssubsidie?quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:46 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
.
Wat heeft hij allemaal meegemaakt behalve opgepakt worden tijdens een Sinterklaasfeest?
Het is een Noorse muts, in Noorwegen heb je trollen, ik vind het vrij ongepast dat hij trollen beledigt door een Noorse muts te dragen, tenzij dat z'n subliminal message is: zie mij succesvol trollen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat nu een fotoshop dat plaatje, of heeft hij serieus die gekke muts opgezet en dat sinterklaasspeelgoed op tafel gezet?
Komt hier vandaan: http://nieuws.aukevanderhoek.com/.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat nu een fotoshop dat plaatje, of heeft hij serieus die gekke muts opgezet en dat sinterklaasspeelgoed op tafel gezet?
Stoute Piet. It has begunquote:In het Belgische Sint-Niklaas is woensdag een 23-jarige Nederlander gearresteerd, omdat hij van plan zou zijn geweest terreuraanslagen te plegen in België.
Voor de volledigheid ook maar wat beelden van de andere kant:quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:43 schreef SpecialK het volgende:
Als iemand die vrij neutraal is in deze discussie en die eigenlijk vrij negatief staat tov Social Justice Warriors moet ik zeggen dat de kwaliteit van de argumenten van de pro-piet mensen wel te vaak echt heel heel slecht is.
Pseudo-historische bullshit soms afgewisseld met "rot dan naar je eigen land" etc... argumenten. Teleurstellend. Kinderachtig. Jammer dat mensen er niet even over nadenken. Er zijn zat valide argumenten te bedenken die helemaal niet leunen op ad hominems of historische wishful thinking.
Dit was onze kans om te laten zien dat we klaar zijn met racisme en voor persoonlijke vrijheid staan en wat doen we? Leunen op racistische leuzen en autoritarisme door elkaars strot duwen.
Kan je een paar voorbeelden noemen om de discussie naar een wat hoger niveau te tillenquote:Op vrijdag 15 november 2013 10:43 schreef SpecialK het volgende:
Er zijn zat valide argumenten te bedenken die helemaal niet leunen op ad hominems of historische wishful thinking.
Enkele hoeken:quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:48 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Kan je een paar voorbeelden noemen om de discussie naar een wat hoger niveau te tillen?
dan ben je toch lomp?quote:Op vrijdag 15 november 2013 07:49 schreef Danny het volgende:
[..]
bij ons op school was ook zo'n moeder die bij de kleuters al tegen andere ouders vertelde dat haar kind niet werd voorgelogen en dat die wist dat sinterklaas niet bestond en dat het zou kunnen zijn dat hij dat aan de andere kinderen zou vertellen. Die werd daarna door iedereen met de nek aangekeken en is anderhalf jaar later naar een andere school gegaan met haar kind.
Je kunt prima sinterklaas vieren en kinderen hebben die geloven zonder te hoeven liegen. Je kunt dingen in het midden laten of wedervragen stellen.
'Mama, jantje zegt dat sinterklaas niet bestaat'
'Denk jij dat sinterklaas bestaat?'
'Ja'
'Dan bestaat hij voor je'
klaar.
Het is zo makkelijk. En nu onze kinderen het weten zijn ze echt niet boos. Ze zijn nu 'deel van de traditie'. Deel van het in stand houden van het gedachtengoed van een bisschop die gaf aan zij die het nodig hadden. Zij zijn nu net zo goed sint en piet als wij. En ze kijken nog steeds met rode wangetjes naar het sinterklaasjournaal. Juist omdat ze weten dat sinterklaas ooit écht bestaan heeft. Het is een verhaal met een prachtige moraal voor kinderen.
Nee, dan ga je op voorhand je kind al buiten sluiten door 'm een prachtige jeugdherinnering te ontnemen en 'm de paria van school te maken.
quote:op vrijdag 15 november 2013 11:00 schreef kutouder het volgende:
ja met je platvoeten zeker![]()
nee Sjakie, jij kan dat echt niet want je bent ook nog eens te dom en te scheel maar putjes scheppen is ook heel leuk en ontzettend belangrijk werk ... zeker op zee
hier heb je alvast een schepje
maar we houden tenminste WEL van je
En als je (erg) jonge kind je het op de man af vraagt?quote:Op vrijdag 15 november 2013 07:49 schreef Danny het volgende:
[..]
bij ons op school was ook zo'n moeder die bij de kleuters al tegen andere ouders vertelde dat haar kind niet werd voorgelogen en dat die wist dat sinterklaas niet bestond en dat het zou kunnen zijn dat hij dat aan de andere kinderen zou vertellen. Die werd daarna door iedereen met de nek aangekeken en is anderhalf jaar later naar een andere school gegaan met haar kind.
Je kunt prima sinterklaas vieren en kinderen hebben die geloven zonder te hoeven liegen. Je kunt dingen in het midden laten of wedervragen stellen.
'Mama, jantje zegt dat sinterklaas niet bestaat'
'Denk jij dat sinterklaas bestaat?'
'Ja'
'Dan bestaat hij voor je'
klaar.
Het is zo makkelijk. En nu onze kinderen het weten zijn ze echt niet boos. Ze zijn nu 'deel van de traditie'. Deel van het in stand houden van het gedachtengoed van een bisschop die gaf aan zij die het nodig hadden. Zij zijn nu net zo goed sint en piet als wij. En ze kijken nog steeds met rode wangetjes naar het sinterklaasjournaal. Juist omdat ze weten dat sinterklaas ooit écht bestaan heeft. Het is een verhaal met een prachtige moraal voor kinderen.
Nee, dan ga je op voorhand je kind al buiten sluiten door 'm een prachtige jeugdherinnering te ontnemen en 'm de paria van school te maken.
what the ... ?quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:07 schreef Synthercell het volgende:
De politiek heeft het voor elkaar een tegenstrijdige houding in een paar duizend mensen weten te veroorzaken door het label 'racisme' aan Zwarte Piet te koppelen (en de media verpreidt die informatie naar het publiek), terwijl de slavernij niet van een individu, van een bisschop, afkwam, maar van een imperium wat heerste, het Byzantijnse rijk (elk imperium en/of dictatuur had dezelfde eigenschappen, absolute macht en maximale controle, en onderdrukking bevolking, tot slavernij en marteling aan toe)
In deze tijd doet men er ook alles aan om dat beeld neer te zetten (met alle veranderingen en systemen, een denkbeeldig imperium, de EU laat je dit ook denken), om ook weer verzet te veroorzaken (tegen zichzelf), ook dat zorgt weer voor organisatie (door bepaalde politieke partijen denkbeeldig anti EU en anti gevestigde orde te maken, het zijn juist de partijen op de flanken, flanken en tegelijkertijd sterke overeenkomsten)
Zwarte Piet was een ex-slaaf, en ten tijde van een imperium en de ontsnapping daaruit, was je blij dat je onderdak en te eten kon krijgen (en daar wilde je wel wat voor doen, hieruit is het beeld knecht ontstaan, maar het was puur overleving in die barre tijd) En knecht lijkt op slaaf. Zo hebben diegenen die zich bezighielden met slavernij een ander ervan weten te beschuldigen (de schuld in andermans schoenen schuiven)
Als de politiek zich bezighoudt met een onderwerp is dat onderwerp gepolitiseert, wat betekent dat Zwarte Piet inmiddels een politiek label is geworden (zo werkt het ook met afkortingen van de partijnamen, het zijn labels geworden die in miljoenen hun geheugen staan gegrieft (zonder dat diegenen het in de gaten hadden namen zij dat label aan), betekent de georganisatie van miljoenen.
Vertaling: "of zwarte piet wel of niet racistisch was maakt niet meer uit; dankzij de media zijn de woorden "zwarte piet" en "racisme" nu onlosmakelijk in ons hoofd met elkaar verbonden".quote:
De vraag ontwijken dus eigenlijkquote:Op vrijdag 15 november 2013 11:08 schreef sp3c het volgende:
gewoon zeggen dat hij bestaat
kun je hem aanraken?
ja?
dan zal hij wel bestaan he ... hij denkt dus hij is
zou ik doen jaquote:Op vrijdag 15 november 2013 11:13 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
De vraag ontwijken dus eigenlijk
Oh ik ben sowieso van mening dat een hoop argumenten van deze mensen compleet failliet zijn. Maar in plaats van dat rustig op analytische wijze uit elkaar te trekken en te tonen dat; nee zo gaan we niet met elkaar om in een land waar iedereen het gewoon goed heeft.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:47 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Voor de volledigheid ook maar wat beelden van de andere kant:
Dat heb ik ook al eens geprobeerd te zeggen, maar ik moest meteen "opk*ankere na je eige apeland" (sic) en toen ik minstens 90% kaaskop + een scheutje Joods & Zwiters bleek te zijn, was ik een "landverader" (eveneens sic).quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:43 schreef SpecialK het volgende:
Als iemand die vrij neutraal is in deze discussie en die eigenlijk vrij negatief staat tov Social Justice Warriors moet ik zeggen dat de kwaliteit van de argumenten van de pro-piet mensen wel te vaak echt heel heel slecht is.
Pseudo-historische bullshit soms afgewisseld met "rot dan naar je eigen land" etc... argumenten. Teleurstellend. Kinderachtig. Jammer dat mensen er niet even over nadenken. Er zijn zat valide argumenten te bedenken die helemaal niet leunen op ad hominems of historische wishful thinking.
Dit was onze kans om te laten zien dat we klaar zijn met racisme en voor persoonlijke vrijheid staan en wat doen we? Leunen op racistische leuzen en autoritarisme door elkaars strot duwen.
Al zou hij in z'n leven gediscrimineerd zijn.....quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:46 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
.
Ik ook niet, in het filmpje hierboven komt ook een Surniamer aan het woord die juist door deze discussie meld dat hij gekwetst is OMDAT we deze discussie hebben lopen aanhalen, dat deze Zeurpieten echt volledig lopen doordraaien, en sommige willen desnoods geweld gebruiken om hun mening te kunnen uiten.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Al zou hij in z'n leven gediscrimineerd zijn.....
Dat heeft toch niks met Zwarte Piet te maken.
Zwarten zijn slaven geweest en voelen zich nog steeds gediscrimineerd.
Als blanken zichzelf zwart schminken, dan eisen die lanken wellicht de zwarte gevoelens op, en dat mag niet.
Nee, alleen wij zijn zwart. Niemand anders mag zich zwart voordoen.
Werkelijk, na al die topics zie ik niet in waarom een zwart geschminkt gezicht racistisch is.
Dat astronaut met atje au is, niet met otje ou.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan ben je toch lomp?
ik vraag me af wat zoiemand tegen zijn/haar kind zegt als het arme kind meld dat hij Astronout wil worden ofzo
Daarom zijn wij misschien ook niet de juiste personen om hierover te oordelen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:39 schreef Gia het volgende:
Werkelijk, na al die topics zie ik niet in waarom een zwart geschminkt gezicht racistisch is.
Die heeft zich dusdanig belachelijk gemaakt dat ze wel een enorme plaat voor haar kop moet hebben als ze dat alsnog gaat doen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:43 schreef Aanstootgevend het volgende:
Shepherd zou overigens toch ook komen kijken tijdens de intocht?
Tja het ligt er bij mij mening meer aan de manier waarop.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Daarom zijn wij misschien ook niet de juiste personen om hierover te oordelen.
Bij ons moet het gewoon nog even inzinken dat blackface (in iedere vorm: roet, schoensmeer, schmink of whatever) een karikatuur is en dáárom racistisch. In de VS, GB (etc) zijn ze daar al uit, nu alleen wij nog.
Mijn dochtertje (toen 5) overviel me eens zonder enige aanleiding op een warme dag in juni terwijl we in de tuin aan het rommelen waren. 'Weet je pap, wat ik denk? Ik denk dat Sinterklaas niet echt zo oud is, maar dat telkens als hij doodgaat een nieuw iemand zijn plaats inneemt. Wat denk jij?'. Ik kon nog net murmelen dat ik dat zo precies niet wist en daar nam ze al genoegen mee. Kinderen hoeven helemaal geen allesverklarende antwoorden, die zijn prima in staat zelf te denken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou ik doen ja
als zo'n kleuter je dan alsnog klem weet te lullen dan verdiend hij de waarheid hoor
Het stomste is dat ik het ook compleet niet verwachtte. Ik dacht. Ok mensen.. paar daagjes zeiken op wat dingen en klaar. Maar dit jaar is het compleet uit de hand gelopen. Ik denk mede door de pogingen van quinsy om dit internationaal te spelen. Maar zekerweten mede doordat er veel meer onbeschaamd racisme aanwezig is in Nederland dan ik had verwacht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:38 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al eens geprobeerd te zeggen, maar ik moest meteen "opk*ankere na je eige apeland" (sic) en toen ik minstens 90% kaaskop + een scheutje Joods & Zwiters bleek te zijn, was ik een "landverader" (eveneens sic).
Laten we om te beginnen nou gewoon eens accepteren dat een aantal mensen in NL (meer dan 20) en Heel Erg Veel Mensen in Andere Landen waarmee we anti-racisme/dicriminatieverdragen etc hebben gesloten (en waar we dus wel degelijk mee hebben te maken) dit een beetje onprettig vinden en afstappen van kutsmoesjes als "nee nee nee, het is schoorsteenroet" (de ironie is dat dit een van de redenen was dat het via het Sint Nicolaasgenootschap -die het persé buiten de geëigende kanalen om wilde spelen- en UNESCO bij mevrouw Sheperd terechtkwam) en gebrul dat niet *zij* maar *wij* uitmaken wanneer iets bij ons eventueel over de schreef gaat.
Maar gewoon over práten dus. Niet dreigen met rellen, deportatie, geweld & zelfs dóódmaken, geen schoolkids opjutten vanwege de leuke soundbytes, geen "aanpassen of oprotten", niet proberen er een politiek- of anti-islamverhaal van te maken ("Wij geen zwarte piet, dan jullie geen suikerfeest!" heeft in het buitenland erg veel opgetrokken wenkbrauwen opgeleverd), geen donkere vrouwtjes willen meppen en niet zo zeiken over blanke vla, negerzoenen, moorkoppen en andere essentiële levensmiddelen, want dat is niet relevant.
En Quinsy c.s.: ja, jullie ZEUREN. Jullie zeuren heel erg en DAT WERKT NIET. Mijn hemel, ik zou in een paar uur een campagne kunnen opzetten die minus duizend miljard biljoen keer zo effectief is (de minus is omdat er een positief resultaat uit zou moeten rollen en geen hakken-in-het-zand-reakties).
Dus iedereen ff de resetknop indrukken, diep ademhalen (niet hyperventileren), die twintigste kop koffie toch maar even niet doen, tot tien tellen en rustig (RUS-TIG!!!) opnieuw beginnen? Pretty pretty please?
Dat heeft inderdaad nog geen plekje gekregen in de mythe dat met het feest de slavernij wordt verheerlijkt. Opmerkelijk genoeg hoor je Quinsy en trawanten daar ook helemaal niet over...quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:53 schreef Rhalius het volgende:
Zouden ze zich niet gediscrimineerd voelen door hun mede afrikanen die hen aan de blanken verkochten?
Lijkt me dat in de tweede wereld oorlog dat de NSBers werden gezien als nog erger dan de nazi's.
Het kwam naar boven omdat er eerst maar een enkeling over struikelde in Nederland.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het stomste is dat ik het ook compleet niet verwachtte. Ik dacht. Ok mensen.. paar daagjes zeiken op wat dingen en klaar. Maar dit jaar is het compleet uit de hand gelopen. Ik denk mede door de pogingen van quinsy om dit internationaal te spelen. Maar zekerweten mede doordat er veel meer onbeschaamd racisme aanwezig is in Nederland dan ik had verwacht.
The can is open and all sorts of worms are out.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het stomste is dat ik het ook compleet niet verwachtte. Ik dacht. Ok mensen.. paar daagjes zeiken op wat dingen en klaar. Maar dit jaar is het compleet uit de hand gelopen. Ik denk mede door de pogingen van quinsy om dit internationaal te spelen. Maar zekerweten mede doordat er veel meer onbeschaamd racisme aanwezig is in Nederland dan ik had verwacht.
Ja, de VS en GB, op het gebied van racisme, voorlopers, echtquote:Op vrijdag 15 november 2013 11:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Bij ons moet het gewoon nog even inzinken dat blackface (in iedere vorm: roet, schoensmeer, schmink of whatever) een karikatuur is en dáárom racistisch. In de VS, GB (etc) zijn ze daar al uit, nu alleen wij nog.
dan antwoord je met een wedervraagquote:Op vrijdag 15 november 2013 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En als je (erg) jonge kind je het op de man af vraagt?
En dat baseer je op het feit dat de meeste mensen het zwarte pietenfeest niet willen aanpassen? Of dat ze zich zo hulpeloos voelen dat ze vanuit emotie dingen roepen? Serieus, ik denk dat racisme in Nederland zo goed als niet bestaat. Dat je op deze manier haat creëert is een ander verhaal, maar daar mogen mensen als Quisy en Prem de eer straks voor opstrijken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:57 schreef SpecialK het volgende:
Ik dacht. Ok mensen.. paar daagjes zeiken op wat dingen en klaar. Maar dit jaar is het compleet uit de hand gelopen. Ik denk mede door de pogingen van quinsy om dit internationaal te spelen. Maar zekerweten mede doordat er veel meer onbeschaamd racisme aanwezig is in Nederland dan ik had verwacht.
In de VS en GB doen ze niet aan Sinterklaas, dus hebben ze ook de Zwarte Pieten niet verboden. Of hebben ze daar wetten dat je nooit of te nimmer, ook niet voor een toneelstuk je gezicht zwart mag schminken?quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Inderdaad, de rekening moet dan ook doorgestuurd worden naar de afstammelingen van die Afrikaanse stammen waar Nederland toen zaken mee deed. Waarschijnlijk zouden deze mensen (gevangen tijdens stammenoorlogen) wegens gebrek aan vraag, gewoon zijn vermoord.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:53 schreef Rhalius het volgende:
Zouden ze zich niet gediscrimineerd voelen door hun mede afrikanen die hen aan de blanken verkochten?
Lijkt me dat in de tweede wereld oorlog dat de NSBers werden gezien als nog erger dan de nazi's.
Totaal niet. Want dat is de positie waar ik zelf het meeste sympathiek voor heb. Ik zie mezelf niet als racist.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:33 schreef Danny het volgende:
En dat baseer je op het feit dat de meeste mensen het zwarte pietenfeest niet willen aanpassen?
Deels eens. Deels oneens. Ik ben best wel verrast door de hoeveelheid echt foute shit die gespuwd werd door een hoop mensen, tegenwoordig vrij zichtbaar via sociale media. Dat je boos bent is geen excuus om racistische dingen te roepen om later te claimen dat je geen racist bent. Bovendien geef je die stierlijk vervelende social justice warriors alleen maar meer reden en munitie om te roepen wat ze roepen.quote:Of dat ze zich zo hulpeloos voelen dat ze vanuit emotie dingen roepen? Serieus, ik denk dat racisme in Nederland zo goed als niet bestaat. Dat je op deze manier haat creëert is een ander verhaal, maar daar mogen mensen als Quisy en Prem de eer straks voor opstrijken.
quote:Op woensdag 13 november 2013 22:26 schreef Unquote het volgende:
[..]
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.
[..]
Dat is een dag voor de intocht.quote:
Ja, op die facebookpagina hebben ze het al aangepast, maar blijkbaar was het teveel moeite om ook het affiche aan te passen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Ik volg je even niet. De demonstratie wordt wel op zondag gehouden?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ja, op die facebookpagina hebben ze het al aangepast, maar blijkbaar was het teveel moeite om ook het affiche aan te passen.
In het hele land worden demonstraties gehouden tijdens de intocht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:18 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik volg je even niet. De demonstratie wordt wel op zondag gehouden?
Een dag voor de intocht in Amsterdam houden die malloten inderdaad een demonstratie en tijdens de intocht zelf willen ze met hun rug naar de intocht staan. Terwijl de meeste ouders waarschijnlijk gewoon oog voor de intocht zelf zullen hebben en niet voor die aandachtshoeren, dus of het opgemerkt wordt is een tweede.quote:
Wil het best nog eens verduidelijken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:21 schreef Copycat het volgende:
Mja, het zal wel aan mij liggen, maar je punt met deze poster gaat volledig langs me heen.
Ofwel omdat de anti-Pieten beginnen te rellen, ofwel omdat de anti-Pieten de boel gaan provoceren met de bedoeling om het uit de hand te laten lopen. Zodat het feest volgend jaar wél verboden kan worden vanwege "kans op verstoring van de openbare orde". Alleen de anti-Pieten hebben dan ook baat bij het uit de hand lopen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wil het best nog eens verduidelijken.
De politie in Amsterdam gaat niets doen tegen demonstranten en roept mensen op dingen als ' doe normaal' te roepen als demonstranten luidkeels het feest verpesten. Tegelijkertijd zijn er al groepen georganiseerd die dus juist dit willen gaan doen en die zullen hun protesten echt niet staken wanneer ze
' doe normaal' oid als reactie krijgen.
Oftewel in Amsterdam zal het waarschijnlijk uit de hand lopen tot het punt dat de massaal aanwezige politie toch in moet grijpen omdat er geweld wordt gebruikt.
Dat zal zeker een achterliggende gedachte zijn. Ze hebben er in elk geval geen enkele moeite mee om een feest voor duizenden kinderen ruw te verstoren.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ofwel omdat de anti-Pieten beginnen te rellen, ofwel omdat de anti-Pieten de boel gaan provoceren met de bedoeling om het uit de hand te laten lopen. Zodat het feest volgend jaar wél verboden kan worden vanwege "kans op verstoring van de openbare orde".
Kortzichtige Pro-Pieten zijn net zo schuldig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat zal zeker een achterliggende gedachte zijn. Ze hebben er in elk geval geen enkele moeite mee om een feest voor duizenden kinderen ruw te verstoren.
Wat ik ook erg vind: niet blanke ouders die gezellig het feest mee willen vieren zullen tijdens het feest door zo'n beetje alle andere bezoekers met de nek aangekeken worden. Iedereen zal zich afvragen of zij daar misschien zijn om de orde te verstoren.
Dat terwijl zij daar juist zij om gezellig mee te feesten. En dat allemaal dankzij die kleine radicale groep anti-Pieten
En het spreekt vanzelf dat de intocht ook volgend jaar gewoon door moet gaan. Zonder concessies.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:36 schreef Danny het volgende:
ik hoop toch dat de provocateurs bij een uitbraak van rellen keihard worden afgestraft. Ze brengen daarmee namelijk doelbewust kinderen in gevaar en ik hoop eigenlijk dat we dat als maatschappij absoluut niet tolereren en dat er binnen de wettelijke kaders wordt gekeken naar de hoogst mogelijke straffen voor dit soort tuig.
Dat vind ik best een aantrekkelijk idee. Volgens mij is het aanvankelijk de baas-knechtverhouding tussen de "witte" Sint en Zwarte Piet die er de hoofdoorzaak van is geweest dat de traditie vanaf de jaren '60 ter discussie kwam te staan. Kinderen van tegenwoordig ervaren dat waarschijnlijk allang niet meer zo, maar het zou niet moeilijk zijn om op dat gebied een handreiking te doen, waarbij je toch prima de iconische figuren in hun huidige vorm kunt behouden. Zorg gewoon dat op alle mogelijke manieren duidelijk wordt gemaakt dat Zwarte Piet de gelijke van Sinterklaas is: zet hem op een paard, laat hem een groep "raciaal" gemengde matrozen of stalknechten commanderen, laat hem niet de potsenmaker uithangen (voor zover hij dat deed), en vind een deel van de traditie opnieuw uit door een sprookjesverhaal toe te voegen dat goed in de sfeer van de bestaande verhalen past, bijvoorbeeld door erop te wijzen dat Piet een ambassadeur is van het Moorse rijk van pape Jan (dus niet specifiek "een neger", en niet naar een bestaande geografische locatie verwijzend), dat hij de vriend van Sinterklaas is, die zijn eigen personeel heeft meegenomen om de Sint te helpen bij het uitdelen van cadeautjes aan Nederlandse kinderen (natuurlijk ongeacht huidskleur)... Waarschijnlijk zou je er op die manier zonder al te veel moeite zelfs een soort symbool van een ras-overstijgende nationale eenheid van kunnen maken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:00 schreef SpecialK het volgende:
2. Is deze traditie te gebruiken als teachable moment naar onze kinderen toe om het gelijkheidsbeginsel uit te leggen? Ik zie daar een kans in een wereld waar zwart en wit niet uit zouden moeten maken... in een land waar race-relations flink zijn verstoord is dat ondoenlijk (kuch amerika kuch), hier hadden we een kans maar misschien is dat bij deze flink verpest, mede door die racisten waar ik het over had die tijdens deze rel zo los zijn gegaan in de media en op facebook en twitter.
Dus al die mensen die je niet hoort hierover en die gewoon met hun kinderen Sinterklaas willen vieren mét Zwarte Piet zijn net zo schuldig als die paar onruststokers?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kortzichtige Pro-Pieten zijn net zo schuldig.
Omdat dat allemaal racisten zijn natuurlijk! Allemaal!quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus al die mensen die je niet hoort hierover en die gewoon met hun kinderen Sinterklaas willen vieren mét Zwarte Piet zijn net zo schuldig als die paar onruststokers?
Leg eens uit alsjeblieft?
Vallen die onder de kortzichtige Pro-Pieten dan?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus al die mensen die je niet hoort hierover en die gewoon met hun kinderen Sinterklaas willen vieren mét Zwarte Piet zijn net zo schuldig als die paar onruststokers?
Leg eens uit alsjeblieft?
Ik geloof niet dat de doelgroep (ik meen me te herinneren dat het nog steeds een kinderfeest is) al te veel behoefte heeft aan een heel lang verhaal. Die zien Sint en Piet gewoon als die mensen uit Spanje die met de stoomboot komen en cadeautjes komen brengen. Die zitten niet te wachten op een ellenlang verhaal.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat vind ik best een aantrekkelijk idee. Volgens mij is het aanvankelijk de baas-knechtverhouding tussen de "witte" Sint en Zwarte Piet die er de hoofdoorzaak van is geweest dat de traditie vanaf de jaren '60 ter discussie kwam te staan. Kinderen van tegenwoordig ervaren dat waarschijnlijk allang niet meer zo, maar het zou niet moeilijk zijn om op dat gebied een handreiking te doen, waarbij je toch prima de iconische figuren in hun huidige vorm kunt behouden. Zorg gewoon dat op alle mogelijke manieren duidelijk wordt gemaakt dat Zwarte Piet de gelijke van Sinterklaas is: zet hem op een paard, laat hem een groep "raciaal" gemengde matrozen of stalknechten commanderen, laat hem niet de potsenmaker uithangen (voor zover hij dat deed), en vind een deel van de traditie opnieuw uit door een sprookjesverhaal toe te voegen dat goed in de sfeer van de bestaande verhalen past, bijvoorbeeld door erop te wijzen dat Piet een ambassadeur is van het Moorse rijk van pape Jan (dus niet specifiek "een neger", en niet naar een bestaande geografische locatie verwijzend), dat hij de vriend van Sinterklaas is, die zijn eigen personeel heeft meegenomen om de Sint te helpen bij het uitdelen van cadeautjes aan Nederlandse kinderen (natuurlijk ongeacht huidskleur)... Waarschijnlijk zou je er op die manier zonder al te veel moeite zelfs een soort symbool van een ras-overstijgende nationale eenheid van kunnen maken.
Ik weet niet wie jij onder kortzichtige Pro-Pieten verstaat. Het grootste gedeelte van de Ned bevolking?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vallen die onder de kortzichtige Pro-Pieten dan?
Deze groep gaat doelbewust een kinderfeest voor duizenden kinderen verpesten. Ze zoeken daarmee bewust de confrontatie op en brengen daarmee de openbare veiligheid mee in gevaar.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vallen die onder de kortzichtige Pro-Pieten dan?
Dat "ellenlange verhaal" is natuurlijk maar een onderdeel. Je kunt Piets gelijkwaardige positie al heel gemakkelijk aanschouwelijk maken door hem op een paard te zetten, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de doelgroep (ik meen me te herinneren dat het nog steeds een kinderfeest is) al te veel behoefte heeft aan een heel lang verhaal. Die zien Sint en Piet gewoon als die mensen uit Spanje die met de stoomboot komen en cadeautjes komen brengen. Die zitten niet te wachten op een ellenlang verhaal.
Ja dat kan je ook niet doen, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat "ellenlange verhaal" is natuurlijk maar een onderdeel. Je kunt Piets gelijkwaardige positie al heel gemakkelijk aanschouwelijk maken door hem op een paard te zetten, bijvoorbeeld.
Leuke intocht, met 500 paardenquote:Op vrijdag 15 november 2013 13:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat "ellenlange verhaal" is natuurlijk maar een onderdeel. Je kunt Piets gelijkwaardige positie al heel gemakkelijk aanschouwelijk maken door hem op een paard te zetten, bijvoorbeeld.
Ik denk dat het kinderen helemaal koud laat, hoe en wat. Die zien de Sint en een leuke Zwarte Piet en dat is feest voor ze. Een kind van vier duikt toch niet in de geschiedenis? Die wil lekkers en kadootjes en lekker zingen en dansen .quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat soort lieden zou je gewoon een meldplicht tijdens de intocht moeten geven. Verplicht melden bij een politiebureau, net zoals soortgelijk tuig als hooligans dat ook tijdens voetbalwedstrijden nogal eens moeten doen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Deze groep gaat doelbewust een kinderfeest voor duizenden kinderen verpesten. Ze zoeken daarmee bewust de confrontatie op en brengen daarmee de openbare veiligheid mee in gevaar.
Welnee, alleen de "echte" Zwarte Piet natuurlijk. Daarmee toon je een beetje goede wil zonder de traditie te verloochenen. Want er zijn al precedenten voor, zoals deze afbeelding uit de jaren '20.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:54 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Leuke intocht, met 500 paarden
Heel onpraktisch. Hoe moet Piet nu acrobatische toeren uithalen en pepernoten uitdelen?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Welnee, alleen de "echte" Zwarte Piet natuurlijk. Daarmee toon je een beetje goede wil zonder de traditie te verloochenen. Want er zijn al precedenten voor, zoals deze afbeelding uit de jaren '20.
[ afbeelding ]
Ja, helaas ontbreekt de wettelijke bevoegdheden daarvoor en die lijken me ook niet haalbaar zonder meer schade aan te richten. Wat mij betreft mag de politie er gewoon kort erop zitten tijdens de verschillende intochten. De tegenstanders hebben al ruimschoots de kans gekregen, en genomen, om hun klachten te ventileren. Van de intochten zelf, met al die kinderen erbij blijf je af.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat soort lieden zou je gewoon een meldplicht tijdens de intocht moeten geven. Verplicht melden bij een politiebureau, net zoals soortgelijk tuig als hooligans dat ook tijdens voetbalwedstrijden nogal eens moeten doen.
Ja nou dan zijn die zeurpieten heel erg fout bezig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ze kondigen al gewoon aan dat ze de intocht in Amsterdam met een groep luidkeels gaan verstoren.
Als mensen dan doe normaal terug roepen dan gaan ze echt niet ineens stoppen met hun acties.
Oftewel:dat wordt een grote bende die het voor alle kinderen in Amsterdam voorgoed verpest.
Ik hoop dat andere steden dat leed bespaard blijft.
Dat kunnen die anderen toch gewoon blijven doen? Of komt Van Muiswinkel al buitelend de stad binnen tijdens de intocht?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heel onpraktisch. Hoe moet Piet nu acrobatische toeren uithalen en pepernoten uitdelen?
Dus 1 Piet op paard en de rest niet, alleen maar om niet misschien de indruk te wekken bij een paar stakkers dat Piet misschien minderwaardig kan worden gezien?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Welnee, alleen de "echte" Zwarte Piet natuurlijk. Daarmee toon je een beetje goede wil zonder de traditie te verloochenen. Want er zijn al precedenten voor, zoals deze afbeelding uit de jaren '20.
[ afbeelding ]
Oh je wilt 1 Zwarte Piet op het paard om te laten zien hoe gelijkwaardig de Sint en Zwarte Piet zijn?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat kunnen die anderen toch gewoon blijven doen? Of komt Van Muiswinkel al buitelend de stad binnen tijdens de intocht?
Mwah, er is genoeg gepraat en er zijn genoeg concessies gedaan maar deze zijn allemaal afgewezen omdat het de anti-pieten niet ver genoeg ging.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:05 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ja nou dan zijn die zeurpieten heel erg fout bezig.
En als ze van straat geplukt worden heb ik geen meeleiden mee.
Ze moeten eigenlijk al heel blij zijn dat er gewoon nagedacht worden over aanpassingen.
Het gaat hun alleen niet snel genoeg. ( en dat voor mensen die de stempel mee hebben dat ze juist lui zijn)
Ja vind goed om er gewoon over te praten, maar zoals nu gaat..
ALSJEBLIEFT niet stelletje debielen!
Je kunt het ook anders bekijken: Je neemt tegenstanders de wind uit de zeilen zonder de Zwarte Piet-figuur als zodanig te veranderen. Die blijft dan gewoon gehandhaafd. Dat is toch wat we willen? Je levert er niets wezenlijks voor in, en je vermijdt inderdaad de schijn van discriminatie.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dus 1 Piet op paard en de rest niet, alleen maar om niet misschien de indruk te wekken bij een paar stakkers dat Piet misschien minderwaardig kan worden gezien?
die zullen beslist niet tijdens de intocht een rel gaan starten. 'net zo erg' als dreigen met geweld tegen zwarte pieten (die heel vaak bestaan uit tieners die belangeloos iets goeds willen doen voor kinderen) zou ik het beslist niet willen noemen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kortzichtige Pro-Pieten zijn net zo schuldig.
wmb wel in ieder geval. JUIST nu ze ook nog eens gaan dreigen met geweld. Je moet nooit toegeven aan terreur imo.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En het spreekt vanzelf dat de intocht ook volgend jaar gewoon door moet gaan. Zonder concessies.
Mensen met een dusdanig verknipt wereldbeeld neem ik helemaal niet serieus.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders bekijken: Je neemt tegenstanders de wind uit de zeilen zonder de Zwarte Piet-figuur als zodanig te veranderen. Die blijft dan gewoon gehandhaafd. Dat is toch wat we willen? Je levert er niets wezenlijks voor in, en je vermijdt inderdaad de schijn van discriminatie.
jaaaaa, laten we naast 500 pieten ook 500 paarden laten meelopenquote:Op vrijdag 15 november 2013 13:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ah, is dat ook het idee achter jouw UI?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vind die zwarte kraai in jouw UI discriminerend Iblardi. Alsof alle users met debiele argumenten een zwarte UI hebben. Je zou natuurlijk je UI zo aan kunnen passen dat niemand er meer de schijn van discriminatie in kan zien.
Doe er gewoon wat witte en andersgekleurde vogels bij, ok?
Dat gebeurd al vele jaren en is ook dit jaar gebeurd. Oorbellen mag niet meer, felle lippenstift is bij veel pieten al weg en het kroeshaar ook.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders bekijken: Je neemt tegenstanders de wind uit de zeilen zonder de Zwarte Piet-figuur als zodanig te veranderen. Die blijft dan gewoon gehandhaafd. Dat is toch wat we willen? Je levert er niets wezenlijks voor in, en je vermijdt inderdaad de schijn van discriminatie.
Nee, dat is een vergelijking hoe onzinnig het is om aan enkele mensen toe te geven die discriminatie zien in iets wat je alleen met de grootst mogelijke verbeeldingskracht kan zien als discriminatie.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ah, is dat ook het idee achter jouw UI?
Gepraat met beide partijen voor een oplossing..quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:13 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Mwah, er is genoeg gepraat en er zijn genoeg concessies gedaan maar deze zijn allemaal afgewezen omdat het de anti-pieten niet ver genoeg ging.
Op een gegeven moment houdt het op hoor.
Genoeg is genoeg, inderdaad. Ik zou er bijna eerder voor pleiten om bepaalde zaken weer terug te draaien.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gebeurd al vele jaren en is ook dit jaar gebeurd. Oorbellen mag niet meer, felle lippenstift is bij veel pieten al weg en het kroeshaar ook.
En heeft het de wind uit de zeilen weggehaald en protesten tot staan gebracht? In tegendeel, de protesten zijn erder feller geworden dan verstomd. Zij zullen niet stoppen tot de hele zwarte piet is afgeschaft. En daarna zullen zij ongetwijfeld weer iets anders vinden wat zij, en alleen zij, discriminatie vinden.
Nee, gewoon nee. Een feest wat niemand racistisch vind en alleen diegene die ontzetend veel moeite doen om er toch een vorm van discriminatie in te zien willen eisen veranderd te zien worden moet je niet onder druk van geweld en verstoring aan gaan passen. Zeker niet omdat het feest al decennia lang aangepast word met de loop der tijd. Dit om elke schijn, met de nadruk op schijn, van discriminatie voor te zijn.
Aan dit soort walgelijke idioten moet je niet onder druk toegeven. Zij zijn een zeer kleine minderheid die bewust overal discriminatie in zien en aan hun dreigementen toegeven opent alleen maar meer deuren voor hun om meer eisen door e voeren.
"Geef ze een vinger..." inderdaad. Reden genoeg om zulke idioten voortaan gewoon te negeren. Het heeft geen enkel nut om altijd maar weer in te schikken voor ze. Dat is dit jaar meer dan ooit bewezen, niet in de laatste plaats door die dwazen zelf. Mijns inziens is elke krediet en elke vorm van goodwill wel verspeeld.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gebeurd al vele jaren en is ook dit jaar gebeurd. Oorbellen mag niet meer, felle lippenstift is bij veel pieten al weg en het kroeshaar ook.
En heeft het de wind uit de zeilen weggehaald en protesten tot staan gebracht? In tegendeel, de protesten zijn erder feller geworden dan verstomd. Zij zullen niet stoppen tot de hele zwarte piet is afgeschaft. En daarna zullen zij ongetwijfeld weer iets anders vinden wat zij, en alleen zij, discriminatie vinden.
Nee, gewoon nee. Een feest wat niemand racistisch vind en alleen diegene die ontzetend veel moeite doen om er toch een vorm van discriminatie in te zien willen eisen veranderd te zien worden moet je niet onder druk van geweld en verstoring aan gaan passen. Zeker niet omdat het feest al decennia lang aangepast word met de loop der tijd. Dit om elke schijn, met de nadruk op schijn, van discriminatie voor te zijn.
Aan dit soort walgelijke idioten moet je niet onder druk toegeven. Zij zijn een zeer kleine minderheid die bewust overal discriminatie in zien en aan hun dreigementen toegeven opent alleen maar meer deuren voor hun om meer eisen door e voeren.
De mensen die iig bewijzen dat racisme nog steeds een issue is en met modder gooien naar mensen die er geen flikker mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik weet niet wie jij onder kortzichtige Pro-Pieten verstaat. Het grootste gedeelte van de Ned bevolking?
Hoi Danny , het zit diep he, Ik zie je berichtjes FB en op FP.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:30 schreef Danny het volgende:
Jup, dat was een van m'n eerste argumenten om juist NIETS te veranderen. Zodra je begint met toegeven zien ze dat het zin heeft om zo hard mogelijk te blaten. En als je dan uiteindelijk je zin verder NIET krijgt moeten de vuisten er maar aan te pas komen, want sommige neanderthalers denken dat je met geweld alles maar voor elkaar moet krijgen.
Zoals de pietenhaters die iedereen die wel sinterklaas met zwarte pieten vieren beschuldigen van discriminatie?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De mensen die iig bewijzen dat racisme nog steeds een issue is en met modder gooien naar mensen die er geen flikker mee te maken hebben.
Eigenlijk iedereen dus, die het een feest vind, zie bekende filmpje van pownedquote:Op vrijdag 15 november 2013 14:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoals de pietenhaters die iedereen die wel sinterklaas met zwarte pieten vieren beschuldigen van discriminatie?
Ik weet niet over wie je het hebtquote:Op vrijdag 15 november 2013 14:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De mensen die iig bewijzen dat racisme nog steeds een issue is en met modder gooien naar mensen die er geen flikker mee te maken hebben.
Jij denkt bij die beschrijving niet meteen aan Quinsy?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie je het hebt
Bijvoorbeeld. Of de mensen die roepen dat negers terug moeten naar hun eigen land. Of Marokkaanse kinderen snoep weigeren. Of benadrukken dat niet iedere neger slecht is. Of geen mogelijkheid voorbij laten gaan zonder kansloze grappen over negers te maken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoals de pietenhaters die iedereen die wel sinterklaas met zwarte pieten vieren beschuldigen van discriminatie?
Houden zo.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie je het hebt
Bijv speelstad. Oranje ook: https://mobile.twitter.co(...)name=SpeelstadOranjequote:OOK RESTAURANTS SPELEN IN OP ‘PIETENDISCUSSIE’
23 OKTOBER 2013
Ook restaurants spelen in op de 'pietendiscussie' die sinds een week gaande is in Nederland. Bij Restaurant Jérôme in Valkenburg en restaurant Tandjong Priok in het Friese Arum eten gasten die op 5 december verkleed komen als zwarte piet, helemaal gratis.
Beide restaurants zijn de discussie flink zat, laten ze weten op social media. ''Mijn vrouw is Indonesisch en mijn kinderen kroepoekjes, zoals Jos Brink dat aandoenlijk zei. Voor hen is het enige probleem dat zwarte piet blauwe ogen heeft. Dat is beangstigend,'' zegt de eigenaar van Restaurant Tandjong Priok op zijn Facebookpagina. ''Zwarte piet en sinterklaas moeten gewoon blijven en daarom eet iedereen die op 5 december verkleed komt als échte zwarte piet, gratis.''
Tof. Ik zou zeggen: doe dat dan ook bij een landelijk zichtbare intocht zoals die van Amsterdam.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:32 schreef poemojn het volgende:
Dit is een foto van de intocht in 2004 in Nairobi, Kenia
[ afbeelding ]
http://farm5.staticflickr.com/4133/5183696457_6353a695a5_o.jpg
Er zijn hier in NL ook wel intochten met paarden. Als je zoekt op pietenpaard of pietenpaarden is wel iets te vinden op fora.
Dit is in NL, van bokt, pietenpaard
[ afbeelding ]
De landelijke intocht is in groningen, niet in amsterdam. maar ik heb volgens mij wel vaker pieten te paard gezien. Ook bij de landelijke intocht in zwolle van 10 jaar geleden heb ik die volgens mij wel gezien.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tof. Ik zou zeggen: doe dat dan ook bij een landelijk zichtbare intocht zoals die van Amsterdam.
Ik verwacht dat jonge vaders op de vuist zullen gaan met de anti-pieten, om in de bres te springen voor het kinderfeest, en daar heb ik dan nog begrip voor ook.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:30 schreef Danny het volgende:
Jup, dat was een van m'n eerste argumenten om juist NIETS te veranderen. Zodra je begint met toegeven zien ze dat het zin heeft om zo hard mogelijk te blaten. En als je dan uiteindelijk je zin verder NIET krijgt moeten de vuisten er maar aan te pas komen, want sommige neanderthalers denken dat je met geweld alles maar voor elkaar moet krijgen.
En dat is dus een misverstand.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:57 schreef SpecialK het volgende:
Het stomste is dat ik het ook compleet niet verwachtte. Ik dacht. Ok mensen.. paar daagjes zeiken op wat dingen en klaar. Maar dit jaar is het compleet uit de hand gelopen. Ik denk mede door de pogingen van quinsy om dit internationaal te spelen.
Misschien snappen die Zeur pieten niet wat het feeest inhoud?quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik verwacht dat jonge vaders op de vuist zullen gaan met de anti-pieten, om in de bres te springen voor het kinderfeest, en daar heb ik dan nog begrip voor ook.
Ze vragen erom.
Laat die kleintjes toch gewoon genieten van hun feest
Linkje van het geelte over unesco?quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:35 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
En dat is dus een misverstand.
Omdat de regering er niets in zag om het Sinterklaasfeest op de erfgoedlijst te zetten, is het Sint Nicolaasgenootschap buiten de geëigende kanalen om zelf bij UNESCO gaan lobbyen. (Dat is niet gebruikelijk maar het kán eventueel wel.) Volgens het Klaasgenootschap was het schoorsteenverhaal de algemene en door iedereen geaccepteerde verklaring voor Piets zwartheid (het was dus geen blackface, het leek er alleen maar op), was er met alle belangen- en minderhedengroeperingen die eventueel moeite met Piet zouden kunnen hebben overleg geweest (dit laatste is voor erfgoedlijst-erkenning een absolute sine qua non) en hadden die groeperingen ingestemd met de aanvraag.
Na tien seconden googelen kan zelfs een aap (niet racistisch bedoeld) nog vinden dat die laatste twee zaken "niet helemaal waar" waren en het is toen voorzover bekend intern doorgeschoven naar een zeker iemand die dit soort zaken vaker onderzoekt, dwz. kijken wat er in de literatuur over te vinden is, contact leggen met de diverse belangengroeperingen (o.a. Quinsy c.s.) & vragen stellen aan de betreffende instanties als er nog onduidelijkheden zijn (wat in januari is gebeurd, dus *wat* een scoop van die Telegraaf!)
Het Klaasgenootschap bleek behalve een jokkebrok ook nog een slecht verliezer, schoof de schuld van het falen bij UNESCO op iemand anders die op Fok! voor van alles en nog wat werd uitgemaakt (tot en met "kort pittig kapsel"... oh, the horror!) en ging meteen weer in "geen commentaar"-stand (terwijl ze andere jaren best wel aktief Pietdiscussiëren) toen ook dát niet waar bleek te zijn.
Piquant ironisch detail: een van de redenen waarom het St. Nicolaasgenootschap erkenning als erfgoed wilde, was om voor altijd en eeuwig (altijd en eeuwig, altijd en eeuwig) van de jaarlijkse Pietdiscussie af te zijn...
dan moet je juist NIET op de vuist gaan. Nooit.leg die kinderen gewoon uit dat er ook gemene mensen bestaan die graag weerloze kinderen pesten en dat die mensen daar een goed voorbeeld van zijn en dat die beter genegeerd kunnen worden en dat het veel leuker is om naar sint en zijn pieten te kijken dan tijd en aandacht te verspillen aan slechte mensen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik verwacht dat jonge vaders op de vuist zullen gaan met de anti-pieten, om in de bres te springen voor het kinderfeest, en daar heb ik dan nog begrip voor ook.
Ze vragen erom.
En wat zullen die kinderen genieten, met een vechtende papa.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:26 schreef Gia het volgende:
Ze vragen erom.
exact. je gaat niet op de vuist period, maar al helemáál niet als er kinderen bij zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
En wat zullen die kinderen genieten, met een vechtende papa.
Mevrouw Shepherd schijnt bedolven te zijn onder bergen racistische mails.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:52 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die heeft zich dusdanig belachelijk gemaakt dat ze wel een enorme plaat voor haar kop moet hebben als ze dat alsnog gaat doen.
Niet dat ik dat wil, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zo boos worden dat ze niet meer voor reden vatbaar zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:40 schreef Copycat het volgende:
En wat zullen die kinderen genieten, met een vechtende papa.
Als die vaders, ooms er cetera zo niet meer voor rede vatbaar zijn dat ze geweld gaan gebruiken, nota bene voor het oog van de aan hen toevertrouwde kleintjes, zijn ze imo nog fouter dan degenen waartegen ze ageren. Lekker voorbeeld geef je dan.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:20 schreef Gia het volgende:
Niet dat ik dat wil, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zo boos worden dat ze niet meer voor reden vatbaar zijn.
'Kom je aan Zwarte Piet, dan raak je de kinderen.' En dát vinden de papa's, grote broers, neven en ooms niet goed.
Als dat zo is is dat natuurlijk schandalig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:02 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Mevrouw Shepherd schijnt bedolven te zijn onder bergen racistische mails.
Het vervelende is dat zij daardoor haar mening dat wij allemaal vieze racisten zijn zelfs nog enigszins kan onderbouwen...
kunnen ze niet allemaal eerst daarheen.. kan die roet er even goed vanaf gescrubt worden dan zijn alle problemen ook voorbijquote:Op vrijdag 15 november 2013 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
Leuke actie trouwens:
Even bijkomen
En dan is er nog het Wellness Centre de Thermen in Rosmalen dat ook een actie bedacht rondom de pietendiscussie. Alle Zwarte Pieten mogen op 6 december gratis naar het Wellness Centre om even bij te komen van de drukke periode.
"Wij zullen ervoor zorgen dat er die dag voldoende strooigoed aanwezig is zodat de Zwarte Pieten een keer heerlijk kunnen snoepen in plaats van strooien en na afloop van de ontspannen dag zal er voor iedere Zwarte Piet een leuke goodiebag klaar staan."
Geschminkt de sauna in
Het bedrijf nodigt wel alleen 'echte' pieten uit. Dat wil zeggen dat minimaal het gezicht geschminkt moet zijn en dat de piet een kraag en pietenpet moet dragen als hij de sauna binnengaat.
Precies.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als die vaders, ooms er cetera zo niet meer voor rede vatbaar zijn dat ze geweld gaan gebruiken, nota bene voor het oog van de aan hen toevertrouwde kleintjes, zijn ze imo nog fouter dan degenen waartegen ze ageren. Lekker voorbeeld geef je dan.
Bron staat in een van de duizenden miljarden Zwartepietposts (nee, ik ga niet eens probéren te zoekenquote:Op vrijdag 15 november 2013 16:31 schreef Lavenderr het volgende:
Heeft ze dat zelf verteld of komt het uit de koker van Quinsy?
Heeft diverse keren op Fok! gestaan, ik kan de link alleen even niet zo snel uit mijn mouw schudden. (Ik heb een aantal artikelen bij mijn Favorieten gezet maar dat is inmiddels ook nogal een waslijst.)quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:38 schreef theguyver het volgende:
Linkje van het geelte over unesco?
Eerste keer dat ik dit hoor.
(ik ga nu even weer iets anders doen -ik zit middenin een verbouwing- maar als ik nog meer terugvind, oa. over dit en over de dreigmails naar de VN, post ik ze later nog)quote:Here in particular I have in mind the situation after the ratification by the Netherlands of UNESCOs Convention on Intangible Cultural Heritage. As was to be expected, the Dutch St Nicholas Society (Sint Nicolaas Genootschap Nederland) announced that it will strive to give the Sinterklaas ritual a prominent position on the upcoming national inventory of intangible cultural heritage in the Netherlands, and, in cooperation with its Belgian counterpart, even on the representative list of the intangible cultural heritage of humanity. If in doing so their agenda would be to isolate the ritual from change or criticism - aphasically the chairman of the Dutch St Nicholas Society seemed intent on fixating the explanation of Zwarte Piets blackface from the chimney soot - they would be misguided. Of course, this is not the way the Convention is intended, or how the upholding of tradition takes place.
meer: http://www.quotidian.nl/c(...)w=text;idno=m0301a01
Hoe heeft dit toch allemaal zó uit de hand kunnen lopenquote:Op vrijdag 15 november 2013 16:54 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Bron staat in een van de duizenden miljarden Zwartepietposts (nee, ik ga niet eens probéren te zoeken), maar volgens "iemand van de VN" (ik dacht niet Sheperd zelf) was er sprake van "enkele tienduizenden" doodsbedreigingen en racistische mails, gestuurd naar diverse al-dan-niet-freelance VN-medewerkers waarvan velen totaal niets met de zaak te maken hadden.
Ik vind het dan ook niet gek dat ze naar geen enkele intocht is komen kijken - niet zozeer vanwege het gedreig (het blijven tenslotte internet"helden"), maar de beveiligingskosten zouden de pan uit rijzen.
Klopt, ik verwacht dat dan ook niet van de hoger opgeleide papa's.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:31 schreef Copycat het volgende:
Als die vaders, ooms er cetera zo niet meer voor rede vatbaar zijn dat ze geweld gaan gebruiken, nota bene voor het oog van de aan hen toevertrouwde kleintjes, zijn ze imo nog fouter dan degenen waartegen ze ageren. Lekker voorbeeld geef je dan.
Hoezo? Ze vragen er volgens jou toch om?quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:01 schreef Gia het volgende:
Hé, ik ben er geen voorstander van, zou dat zelf nooit doen, maar andere mensen denken daar anders over.
En je hoeft echt niet hoger opgeleid te zijn om te snappen dat geweld gebruiken voor de ogen van je kinderen, het stomste is wat je kunt doen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:26 schreef Gia het volgende:
Ze vragen erom.
Kampvolk,quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, ik verwacht dat dan ook niet van de hoger opgeleide papa's.
Maar je hebt heel veel verschillende mensen.
Ook kampvolk gaat naar zo'n intocht. Die zien terugvechten wellicht wél als een goed voorbeeld.
Hé, ik ben er geen voorstander van, zou dat zelf nooit doen, maar andere mensen denken daar anders over.
Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af
Telegraaf ("scoop" van ruim een half jaar oud, dwz. duidelijk bedoeld als olie op het vuur): "VN wil Sinterklaas verbieden!" (waarbij "de VN" = lopend onderzoek door een freelance-medewerker die nog lang niet klaar is)quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:59 schreef Lavenderr het volgende:
Hoe heeft dit toch allemaal zó uit de hand kunnen lopen
Oh? Niet quincy gario en co die 2 jaar geleden al bezig waren en opgepakt werden?quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:12 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Telegraaf ("scoop" van ruim een half jaar oud, dwz. duidelijk bedoeld als olie op het vuur): "VN wil Sinterklaas verbieden!" (waarbij "de VN" = lopend onderzoek door een freelance-medewerker die nog lang niet klaar is)
Wakker Nederland: "OMFGWFTBBQNSFWNIFOC, wat denken ze wel, ik ga ze meteen anoniem mailen!" (waarbij Nederlanders sowieso al tot de onbeschoftste internetters horen en dat is dan als ze nog redelijk rustig zijn)
Nou ja, zo ongeveer.
Details.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:30 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Oh? Niet quincy gario en co die 2 jaar geleden al bezig waren en opgepakt werden?
Quinsy is een nieuwkomer in de Pietdiscussie, die discussie loopt al 80 jaar.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:30 schreef ReplaR het volgende:
Oh? Niet quincy gario en co die 2 jaar geleden al bezig waren en opgepakt werden?
"aphasically" nog wel...quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:58 schreef DarkSkywise het volgende:
aphasically the chairman of the Dutch St Nicholas Society seemed intent on fixating the explanation of Zwarte Piets blackface from the chimney soot
Niet, het begon zo'n beetje hiermee:quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:35 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Quinsy is een nieuwkomer in de Pietdiscussie, die discussie loopt al 80 jaar.
En je weet zelf toch ook wel dat het pas explodeerde na het Telegraafartikel.
Vind het jammer dat die mogolische black power aap hem niet heeft geslagen, had namelijk wel willen zien hoe hij word opgepakt door de politiequote:Op vrijdag 15 november 2013 15:52 schreef theguyver het volgende:
word gij geslagen zult gij de andere wang toekeren.
was de POWNED reporter ook op uit btw
quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:12 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Telegraaf ("scoop" van ruim een half jaar oud, dwz. duidelijk bedoeld als olie op het vuur): "VN wil Sinterklaas verbieden!" (waarbij "de VN" = lopend onderzoek door een freelance-medewerker die nog lang niet klaar is)
Wakker Nederland: "OMFGWFTBBQNSFWNIFOC, wat denken ze wel, ik ga ze meteen anoniem mailen!" (waarbij Nederlanders sowieso al tot de onbeschoftste internetters horen en dat is dan als ze nog redelijk rustig zijn)
Nou ja, zo ongeveer.
Nee, die is eigenlijk hartstikke onschuldig aan dit hele gebeuren, gewoon een slachtoffer, alsook mevr. Shepherd, die voor haar beurt sprak en uit een voorgewende hoedanigheid. Gelukkig was de laatste wel zo fideel om haar bezwaren eventueel te willen laten varen in ruil voor een paar miljard euro, als genoegdoening voor de rol van de Nederlanders tijdens de slavernijperiode. Nee, hartstikke fidele mensen en vooral onschuldige slachtoffers, beiden, ....... als je tenminste meegaat in de ietwat "gekleurde" fantasieën van figuren als DarkSkywise.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:30 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Inderdaad, daar begon het (dit jaar) mee.quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:01 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Niet, het begon zo'n beetje hiermee:
'Kunstenaar' jankt over Zwarte Piet
VN bericht kwam pas 2 weken later ofzo.
VN onderzoekt Zwarte Piet
En de blackmailpoging van dat mens "namens de VN".quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Inderdaad, daar begon het (dit jaar) mee.
Meteen een forse leugen er achteraan dat de VN de boel aan het onderzoeken was.
Goeie stroman.quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:21 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, die is eigenlijk hartstikke onschuldig aan dit hele gebeuren, gewoon een slachtoffer, alsook mevr. Shepherd, die voor haar beurt sprak en uit een voorgewende hoedanigheid. Gelukkig was de laatste wel zo fideel om haar bezwaren eventueel te willen laten varen in ruil voor een paar miljard euro, als genoegdoening voor de rol van de Nederlanders tijdens de slavernijperiode. Nee, hartstikke fidele mensen en vooral onschuldige slachtoffers, beiden, ....... als je tenminste meegaat in de ietwat "gekleurde" fantasieën van figuren als DarkSkywise.
Het gaat me dan ook niet om het kleine groepje "Zwarte Piet is Racisme!"-roepers (want daaraan toegeven zou je inderdaad als capituleren kunnen zien, en bovendien zou je ze hiermee waarschijnlijk toch niet tevredenstellen), maar om de veel grotere groep gematigden, van welke nationaliteit of culturele achtergrond dan ook, voor wie momenteel juist enige verbeeldingskracht nodig is om in te kunnen zien dat Zwarte Piet niet discriminerend bedoeld is. Het is niet een kwestie van toegeven, of iets inleveren, of iets nieuws invoeren, maar van het effectiever communiceren van een opvatting die in de hoofden van de overgrote meerderheid van de vierders al decennia leeft, nl. dat de Zwarte Piet-figuur niet voor een onderdanige zwarte staat. Dat kun je doen door hem, met behoud van zijn zwarte uiterlijk, in zijn gedrag en in de rol die hij vervult ondubbelzinnig gelijkwaardig aan Sinterklaas te maken. De enige andere manier waarop je die boodschap geloofwaardig zou kunnen maken is, vrees ik, het "ontzwarten" van Zwarte Piet, waar men nu kennelijk in Amsterdam een beetje halfslachtig mee is begonnen. Ik vind dat zonde, want ik denk dat je een groot deel van de kritiek kunt ondervangen zonder dat je daarvoor de huidige Zwarte Piet-figuur hoeft in te leveren.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, dat is een vergelijking hoe onzinnig het is om aan enkele mensen toe te geven die discriminatie zien in iets wat je alleen met de grootst mogelijke verbeeldingskracht kan zien als discriminatie.
Dus toch veranderen?quote:Op vrijdag 15 november 2013 19:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het gaat me dan ook niet om het kleine groepje "Zwarte Piet is Racisme!"-roepers (want daaraan toegeven zou je inderdaad als capituleren kunnen zien, en bovendien zou je ze hiermee waarschijnlijk toch niet tevredenstellen), maar om de veel grotere groep gematigden, van welke nationaliteit of culturele achtergrond dan ook, voor wie momenteel juist enige verbeeldingskracht nodig is om in te kunnen zien dat Zwarte Piet niet discriminerend bedoeld is. Het is niet een kwestie van toegeven, of iets inleveren, of iets nieuws invoeren, maar van het effectiever communiceren van een opvatting die in de hoofden van de overgrote meerderheid van de vierders al decennia leeft, nl. dat de Zwarte Piet-figuur niet voor een onderdanige zwarte staat. Dat kun je doen door hem, met behoud van zijn zwarte uiterlijk, in zijn gedrag en in de rol die hij vervult ondubbelzinnig gelijkwaardig aan Sinterklaas te maken. De enige andere manier waarop je die boodschap geloofwaardig zou kunnen maken is, vrees ik, het "ontzwarten" van Zwarte Piet, waar men nu kennelijk in Amsterdam een beetje halfslachtig mee is begonnen. Ik vind dat zonde, want ik denk dat je een groot deel van de kritiek kunt ondervangen zonder dat je daarvoor de huidige Zwarte Piet-figuur hoeft in te leveren.
Dat mag ik hopen van niet. Dat is ook slechts koren op de molen van Quinsy & co.quote:Op vrijdag 15 november 2013 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
Ik volg het niet in detail, maar wordt het nu matten geblazen bij de intocht van de Sint morgen?
ME erbij?
Als ik kinderen in die leeftijd zou hebben, zou ik in Asd niet gaan iig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 20:30 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat mag ik hopen van niet. Dat is ook slechts koren op de molen van Quinsy & co.
Die zullen daar ongetwijfeld wel hun best voor doen, daar niet van.
Ieder jaar is er wel zo'n KlaagPiet, dat is amper nog nieuws. De echte massale aandacht begon met het Telegraafartikel over de VN en de daaropvolgendie Pietities (die er zonder het Telegraafartikel nooit waren geweest).quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:01 schreef ReplaR het volgende:
Niet, het begon zo'n beetje hiermee:
'Kunstenaar' jankt over Zwarte Piet
VN bericht kwam pas 2 weken later ofzo.VN onderzoekt Zwarte Piet
Toon dan maar eens aan waar ik aan het fantaseren ben, ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:21 schreef Jian het volgende:
....... als je tenminste meegaat in de ietwat "gekleurde" fantasieën van figuren als DarkSkywise.
Dat komt dan ook geheel op hun eigen conto.quote:Op vrijdag 15 november 2013 20:38 schreef Rhalius het volgende:
Reken er maar op dat de zeurpieten het sinterklaas feest willen verpesten om er voor te zorgen dat het volgend jaar niet gevierd wordt.
Wat ze daar vooral mee zullen bereiken is een dieptepunt aan tolerantie richting zwarte Medelanders. Marokkaanse jongeren zullen dan nog populairder zijn in verhouding.
Ze lijken echt gewoon geen flauw idee te hebben van wat ze op zich afroepen.
De roep om aandacht begon met die zelfbenoemde kunstenaar slash steuntrekker slash aandachtshoer slash dorpsmongool slash zeurpiet. De schuld dan bij de media neerleggen is nogal raar. Zonder zijn schreeuw om aandacht die hij als kind kennelijk nooit heeft gekregen en de bijval van angsthazen als Prem, zelfbenoemde wiggers als Anouk en andere 'kijk eens hoe geweldig ik bent, want ik blaat onzin' droeftoeters, was er dit jaar gewoon een geweldig sinterklaasfeest geweest.quote:Op vrijdag 15 november 2013 20:39 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Ieder jaar is er wel zo'n KlaagPiet, dat is amper nog nieuws. De echte massale aandacht begon met het Telegraafartikel over de VN en de daaropvolgendie Pietities (die er zonder het Telegraafartikel nooit waren geweest).
'Kunstenaar' jankt over Zwarte Piet • Geplaatst op 04-10-2013
VN onderzoekt Zwarte Piet • Geplaatst op 19-10-2013
Google Trends "Zwarte Piet":
eerste rode punt: 4 oktober (amper een bobbeltje)
tweede rode punt: 19 oktober (VN-artikel)
derde rode punt: 22 oktober (start Pietitie)
[ afbeelding ]
http://www.google.com/tre(...)oday%203-m&cmpt=date
Wou je nog steeds beweren dat de massale aandacht op 4 oktober begon?
Als je bij een baas werkt ben je niet gelijkwaardig aan die baas. Dat geldt ook voor de zwarte pieten die sinterklaas in dienst heeft. Ze zijn niet minder mens en hebben niet minder rechten dan sinterklaas, maar hij is wel hun werkgever natuurlijk. Zij helpen hem bij zijn taak. Als je dat gaat veranderen verander je alsnog de hele essentie van het verhaal. Buiten dat er al duidelijke uitspraken zijn dat iedereen die zich zwart schminkt een racist is. Die aanpassing gaat dus niet werken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 19:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het gaat me dan ook niet om het kleine groepje "Zwarte Piet is Racisme!"-roepers (want daaraan toegeven zou je inderdaad als capituleren kunnen zien, en bovendien zou je ze hiermee waarschijnlijk toch niet tevredenstellen), maar om de veel grotere groep gematigden, van welke nationaliteit of culturele achtergrond dan ook, voor wie momenteel juist enige verbeeldingskracht nodig is om in te kunnen zien dat Zwarte Piet niet discriminerend bedoeld is. Het is niet een kwestie van toegeven, of iets inleveren, of iets nieuws invoeren, maar van het effectiever communiceren van een opvatting die in de hoofden van de overgrote meerderheid van de vierders al decennia leeft, nl. dat de Zwarte Piet-figuur niet voor een onderdanige zwarte staat. Dat kun je doen door hem, met behoud van zijn zwarte uiterlijk, in zijn gedrag en in de rol die hij vervult ondubbelzinnig gelijkwaardig aan Sinterklaas te maken. De enige andere manier waarop je die boodschap geloofwaardig zou kunnen maken is, vrees ik, het "ontzwarten" van Zwarte Piet, waar men nu kennelijk in Amsterdam een beetje halfslachtig mee is begonnen. Ik vind dat zonde, want ik denk dat je een groot deel van de kritiek kunt ondervangen zonder dat je daarvoor de huidige Zwarte Piet-figuur hoeft in te leveren.
Asscher is ook al voorzichtig aan het draaien. Die voelt wel voor een evolutie van het Sinterklaasfeest.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:01 schreef Danny het volgende:
[..]
De roep om aandacht begon met die zelfbenoemde kunstenaar slash steuntrekker slash aandachtshoer slash dorpsmongool slash zeurpiet. De schuld dan bij de media neerleggen is nogal raar. Zonder zijn schreeuw om aandacht die hij als kind kennelijk nooit heeft gekregen en de bijval van angsthazen als Prem, zelfbenoemde wiggers als Anouk en andere 'kijk eens hoe geweldig ik bent, want ik blaat onzin' droeftoeters, was er dit jaar gewoon een geweldig sinterklaasfeest geweest.
Ik denk niet dat het grootste probleem isdat sint de baas is. Volgens mij is het probleem dat blanke hollanders met schmink op randdebielen met surinaams accent gaan nadoen in een poging grappig te zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Als je bij een baas werkt ben je niet gelijkwaardig aan die baas. Dat geldt ook voor de zwarte pieten die sinterklaas in dienst heeft. Ze zijn niet minder mens en hebben niet minder rechten dan sinterklaas, maar hij is wel hun werkgever natuurlijk. Zij helpen hem bij zijn taak. Als je dat gaat veranderen verander je alsnog de hele essentie van het verhaal. Buiten dat er al duidelijke uitspraken zijn dat iedereen die zich zwart schminkt een racist is. Die aanpassing gaat dus niet werken.
De essentie is toch al is veranderd. Zwarte Piet is niet meer de boeman met de roe. De volgende wijziging was minder dom? Dan verlies je de essentie door nog iets wijzigen? Dan stelt Ibla nog wel iets voor dat voor het behouden van zwarte Piet (was dat niet de essentie?) is en amper moeite kost door het spel iets aan te passen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Als je bij een baas werkt ben je niet gelijkwaardig aan die baas. Dat geldt ook voor de zwarte pieten die sinterklaas in dienst heeft. Ze zijn niet minder mens en hebben niet minder rechten dan sinterklaas, maar hij is wel hun werkgever natuurlijk. Zij helpen hem bij zijn taak. Als je dat gaat veranderen verander je alsnog de hele essentie van het verhaal. Buiten dat er al duidelijke uitspraken zijn dat iedereen die zich zwart schminkt een racist is. Die aanpassing gaat dus niet werken.
Dat zeker, maar ik geloof dat dat Surinaamse accent een vrij kleinschalig fenomeen is. De meester-knechtrelatie lijkt veel meer als een structureel probleem te worden gezien. Helsloot haalt in zijn artikel een aantal critici aan die vooral moeite lijken te hebben met het knecht-zijn van Zwarte Piet en het gedrag dat dit met zich meebrengt: hij wordt gezien als "stupid and submissive", in een rol die sterk doet denken aan die van de stereotiepe zwarte uit het koloniale tijdperk, en dat is wat het meest schijnt te steken.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:13 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het grootste probleem isdat sint de baas is. Volgens mij is het probleem dat blanke hollanders met schmink op randdebielen met surinaams accent gaan nadoen in een poging grappig te zijn.
quote:‘With a little effort surely even the most ardent of Sinterklaas supporters should be able to empathise with the activist’s point of view. An affable white master with only cheerful black servants simply isn’t a matter of coincidence, but a consequence of events in history that were gruesome for people of African descent, frequently leading to their deaths’.[22] Here the argument shifts to the role relationship of Sinterklaas and Zwarte Piet, what this represents, and how this is experienced. ‘Zwarte Piet didn’t just drop out of the chimney. He derives from our colonial past’. ‘It’s about this white man, this good children’s friend. And his stupid, submissive black servants. It quickly links up with slavery and its past’. ‘A black servant with golden earrings and thick red lips cannot be dissociated from slavery, from colonialism’.[23] These are not detached observations; black people argue this way because they identify with Zwarte Piet, as he is experienced to reflect their own status in Dutch society. ‘He is someone with my colour of skin’. ‘We are implicated in this festival on the basis of a submissive, second-rate position in the Sinterklaas story. It’s purely about slavery. The festival upholds the myth that the white man is lord and master’. ‘Zwarte Piet is racist because he comes from an age in which the principle that “races” are equal did not exist’.[24] At issue here is less the ‘reconstruction of history’ as well as ‘the truth experience of someone grasping this past as meaningful’ (Frijhoff 1991, 132).
http://www.quotidian.nl/vol03/nr01/a01
blackmailquote:Op vrijdag 15 november 2013 18:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En de blackmailpoging van dat mens "namens de VN".
Het ís toch zo?quote:
ik hou van woordspelingenquote:Op vrijdag 15 november 2013 21:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het ís toch zo?Het is niet of ik iemand zwa...ultraviolet wil maken of zo.
Die andere gozer met een mijter.quote:Op vrijdag 15 november 2013 22:07 schreef Webschip het volgende:
Nu ook gezeik over Kerstliedjes.
Wie zit daar nu weer achter?
De Katholieken!quote:Op vrijdag 15 november 2013 22:07 schreef Webschip het volgende:
Nu ook gezeik over Kerstliedjes.
Wie zit daar nu weer achter?
dat surinaamse accent is er al jaren niet meer, en ik vind het nogal dom van je om surinamers randdebielen te noemen. Verder is er niets grappig bedoelds aan. Het is een kinderfeest.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:13 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het grootste probleem isdat sint de baas is. Volgens mij is het probleem dat blanke hollanders met schmink op randdebielen met surinaams accent gaan nadoen in een poging grappig te zijn.
Dat is echt idioot hoor. Wat willen ze dan? Ik zou allang blij zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:20 schreef CartWOman het volgende:
Organisatie Zwarte Piet Niet:
"Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf "
Bij die lui kun je het dus écht nooit goed doen.
Dat is in elk geval kernachtiger dan de "dimensie raakvlakken met overblijfselen van de ontwikkelde concepten stammend uit het(Nederlands) koloniaal- en slavernijverleden" die aan de zwarte uitvoering worden toegeschreven (bron).quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:20 schreef CartWOman het volgende:
Nee, het is net rupsjenooitgenoeg.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:20 schreef CartWOman het volgende:
Ik stelde het al eerder vast:er valt dus domweg niet mee te praten. Elke concessie is dan ook volstrekt zinloos en schaadt het feest alleen maar.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:20 schreef CartWOman het volgende:
Tja. Ik ben geen pro-piet, maar zou mezelf dus totaal niet willen associëren met deze club.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik stelde het al eerder vast:er valt dus domweg niet mee te praten. Elke concessie is dan ook volstrekt zinloos en schaadt het feest alleen maar.
Ja, die was ook grappig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is in elk geval kernachtiger dan de "dimensie raakvlakken met overblijfselen van de ontwikkelde concepten stammend uit het(Nederlands) koloniaal- en slavernijverleden" die aan de zwarte uitvoering worden toegeschreven (bron).
Aanpassingen? Als mensen Zwarte Piet al ziet als een vriend van de Sint, dan is er toch niets verkeerds aan? Dan hoeft daar niets meer aan worden aangepast, lijkt me.quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:00 schreef poemojn het volgende:
Volgens dat Eenvandaag onderzoek zien heel veel mensen Zwarte Piet als vriend van Sinterklaas, ipv als knecht. Aanpassingen in die richting sluiten daar dan bij aan.
[ afbeelding ]
Zo. Slotje.quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:06 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Aanpassingen? Als mensen Zwarte Piet al ziet als een vriend van de Sint, dan is er toch niets verkeerds aan? Dan hoeft daar niets meer aan worden aangepast, lijkt me.
Ik had in elk geval al nooit het idee dat ze elkaar elk moment de kop in zouden slaan, zal ik maar zeggen.quote:
je kunt het wat duidelijker maken, zoals iblardi voorstelt. Zodat er geen twijfel mogelijk is, zelfs als je hardnekkig aan geknechte pieten die lijden onder een witte baas wilt vasthouden.quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:06 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Aanpassingen? Als mensen Zwarte Piet al ziet als een vriend van de Sint, dan is er toch niets verkeerds aan? Dan hoeft daar niets meer aan worden aangepast, lijkt me.
wie wel?quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:14 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik had in elk geval al nooit het idee dat ze elkaar elk moment de kop in zouden slaan, zal ik maar zeggen.
Dat was een illusiequote:En vroeger al ging er al elk jaar weer wat mis bij de intocht, maar als er werd gezeurd, dan waren het de Pieten onderling. Tussen de Sint en de Pieten was de verstandhouding altijd wel goed, volgens mij.
Ja, die VN-berichten zijn inmiddels redelijk achterhaald.quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Op naar deeltje #40![]()
Degene die straks het nieuwe topic opent moet wel een goede TT bedenken en de OP updaten.
Tja, zulke negers heb ik ook wel eens voor mijn neus gehad. Irritant gedrag, mateloos. En als je daar dan adequaat op reageert, gaan ze praten over racisme. Terwijl het gewoon etters zijn, onafhankelijk van hun kleur.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:46 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
.
je bent selectief aan het lezen. En ja, ik denk dat als de heren van Koefnoen zich zwart zouden schminken en zich zouden gedragen als de gemiddelde 'zwarte piet' dat het programma dan snel van de buis zou zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 22:50 schreef Danny het volgende:
[..]
dat surinaamse accent is er al jaren niet meer, en ik vind het nogal dom van je om surinamers randdebielen te noemen. Verder is er niets grappig bedoelds aan. Het is een kinderfeest.
Grappig bedoeld nadoen gebeurt bij de tv-kantine. De llama's. koefnoen.
Ook maar afschaffen?
Freek de Jonge. Een meer verzuurde idioot bestaat niet. Die is sinds hij niet leuk meer is (1979 ongeveer) ook blij met alle negatieve aandacht die hij kan krijgen. Ik troost me bij hem altijd met de gedachte dat hij al bijna 70 is.quote:
ja, want het sinterklaasjournaal is ook verbodenquote:Op zaterdag 16 november 2013 08:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
je bent selectief aan het lezen. En ja, ik denk dat als de heren van Koefnoen zich zwart zouden schminken en zich zouden gedragen als de gemiddelde 'zwarte piet' dat het programma dan snel van de buis zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |