quote:Ik ben hier niet om een discussie rondom rascisme te starten, maar ik ben wel vreselijk benieuwd of ik nu de enige ben die vindt dat op dit punt deze groep vreselijk ongelijk heeft.
Een groep Surinamers heeft gedreigd Sinterklaas-intochten op Amsterdamse scholen te zullen verstoren. In een op barse toon geschreven brief aan directeuren van basisscholen kondigt de groep Organiseer Pressie Omhoog (OPO) aan het feest in de war te sturen. Ook schoolbesturen en wethouders van onderwijs in de Amsterdamse regio hebben de waarschuwing ontvangen.OPO wil dat de scholen het feest zodanig aanpassen dat Zwarte Piet niet langer de rol van domme boeman krijgt toegespeeld. "Het beeld van een onnozele zwarte die koeterwaals spreekt is een ernstige belemmering voor het verwerven van gelijkheid voor allochtonen", licht Robby Berghout van OPO toe.
"We hebben niets tegen Sinterklaas, maar Zwarte Piet is een knecht en Surinamers willen niet aan slavernij worden herinnerd", aldus Berghout. "Scholen die daarmee geen rekening houden, kunnen erop rekenen dat het kinderfeest moet worden afgeblazen. Het wordt een geweldloze actie, maar wel met hevige druk." In de brief aan de schoolhoofden waarschuwt secretaris I. Sanches: "Hoewel wij ons bewust zijn dat daardoor veel leerlingen tekort worden gedaan, leggen wij de verantwoordelijkheid daarvoor bij u."
Sinterklaas zet vandaag in Woudrichem officieel voet aan Nederlandse wal. Hij heeft een record aan cadeautjes bij zich. Met name ouderwetse bordspelletjes zijn zeer in trek, volgens de speelgoedbranche als reactie op de huidige computermaatschappij.
[Dit bericht is gewijzigd door MrBig op 18-11-2000 11:09]
Ik herinner mij een discussie die vorig jaar of een paar jaar geleden ontstond over het invoeren van gekleurde pieten. Ik vond dat toen onzin. Sinterklaas had zwarte pieten en dat moest zo blijven.
Maar ik moet bekennen dat mijn mening begint te veranderen. Juist omdat het zo leuk is dat zwarte pieten wat doms uitstralen, zou het wel leuk zijn om heel langzaam ook rode, blauwe en gele pieten in te gaan voeren. Zo kan je de karikatuur alleen maar groter maken. En op die manier het 'probleem' van connecties met negers wegwerken.
De macht van TV moet hierin niet onderschat worden. Natuurlijk zijn er nog steeds een hoop mensen tegen het veranderen van het Sinterklaas-feest. Maar als ze met het nationaal inhalen van Sinterklaas op de Nederlandse TV langzaam steeds vaker anderkleurige pieten invoeren dan vinden kinderen dat niet gek en juist alleen maar leuk denk ik.
quote:Inderdaad, maar de discussie lijkt weer on-tpic te gaan
Op 18 november 2000 14:13 schreef Trainspotter het volgende:
Jammer dat er weer een paar racistische pubers doorheen lopen blaten. Wel een grappige discussie.
quote:Inderdaad...Ik denk dat alle argumenten wel zo een beetje geweest zijn. Ik was wel benieuwd naar alle argumenten...Heb wel enkele zinnige gehoord, maar net als ik al dacht konden mensen niet goed uitleggen wat voor een gevoel het feest bij hun gaf.
Op 18 november 2000 14:42 schreef Lithion het volgende:
Wordt steeds hetzelfde gezegd op de FP... is een beetje dood aan het bloeden
Zwarte pieten zijn de VRIENDEN van kinderen. Denk je nou echt dat mensen zwarten pieten als slaven zien.
Wat een mongolen zeg. Stelletje zielige stumpers die bij alles roepen dat ze gediscrimineerd worden.
quote:Pas je post ff aan, Jer. Tis maar een klein groepje Surinamers.
Op 18 november 2000 14:49 schreef Jer het volgende:
Domme surinamers!Zwarte pieten zijn de VRIENDEN van kinderen. Denk je nou echt dat mensen zwarten pieten als slaven zien.
Wat een mongolen zeg. Stelletje zielige stumpers die bij alles roepen dat ze gediscrimineerd worden.
![]()
![]()
![]()
* MrBig heeft een hekel aan generaliserende opmerkingen, no offense
quote:Spreek ik alle surinamers aan dan? Dit topic gaat toch over DIE groep ??
Op 18 november 2000 14:54 schreef MrBig het volgende:
Pas je post ff aan, Jer. Tis maar een klein groepje Surinamers.* MrBig heeft een hekel aan generaliserende opmerkingen, no offense
quote:
Op 18 november 2000 16:02 schreef Jer het volgende:
Spreek ik alle surinamers aan dan?
quote:Ja, ik denk het wel.
Domme surinamers!
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter op 18-11-2000 16:09]
quote:Nee, ik denk niet dat je dat doet, maar zo komt het wel over
Op 18 november 2000 16:02 schreef Jer het volgende:
Spreek ik alle surinamers aan dan? Dit topic gaat toch over DIE groep ??
Maar uh.. wat jij wil hoor.
quote:Thanx
Op 18 november 2000 16:19 schreef Jer het volgende:
Maar uh.. wat jij wil hoor.
quote:Doe dat
Op 18 november 2000 16:30 schreef MrBig het volgende:
ThanxEn nu ga ik eens fijn op die site van jou kijken, want ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar staat...
Ben absoluut geen rascist. laat dat ff duidelijk zijn.
quote:Nee, weet ik ook joh
Op 18 november 2000 17:46 schreef Jer het volgende:
Doe datWant daar staan ook surinamers op.
Maar die zeiken niet dat ze discrimineerd worden!!
Ben absoluut geen rascist. laat dat ff duidelijk zijn.
Mijn excuses voor dat ik misschien wat onduidelijk was. Ik bedoelde dat die ene regel verkeerd opgevat zou kunnnen worden.
Wat een gezeik.
Ik vind dat Sinterklaas ook geen mijter meer mag dragen, want die dat doet me denken aan de puntmutsen van de KKK !
En hij onderdrukt niet alleen zwarten, ook vrouwen, de hoofdpiet is altijd een man ! Vrouwen krijgen gewoon geen kans om hogerop te komen, ze blijven altijd kook-piet of schoonmaak-piet.
En hij geeft ook geen gelijke kansen aan minder validen !
Volgens mij kan de arbeidsinspectie ook wel eens komen kijken op die boot van hem. Ik betwijfel of daar goede werkomstandigheden zijn !
quote:Hahahaha. Juist. Gezeik inderdaad.
Op 18 november 2000 19:39 schreef Squatt het volgende:
De zwarte pieten waren toch zwart omdat ze door de schoorstenen klommen ?
(wel raar dat de baard van sinterklaas dan wit blijft...)Wat een gezeik.
Ik vind dat Sinterklaas ook geen mijter meer mag dragen, want die dat doet me denken aan de puntmutsen van de KKK !
En hij onderdrukt niet alleen zwarten, ook vrouwen, de hoofdpiet is altijd een man ! Vrouwen krijgen gewoon geen kans om hogerop te komen, ze blijven altijd kook-piet of schoonmaak-piet.
En hij geeft ook geen gelijke kansen aan minder validen !
Volgens mij kan de arbeidsinspectie ook wel eens komen kijken op die boot van hem. Ik betwijfel of daar goede werkomstandigheden zijn !
quote:De tweede keer was al niet eens meer tegen jou hoor
Op 18 november 2000 17:58 schreef MrBig het volgende:
Nee, weet ik ook johZie ook mijn eerste post. Die 'no offense' was er expres bij gezet omdat ik al vaker postings van jou voorbij zie fietsen. Ik had ook een flame kunnen starten, maar daarentegen vroeg ik je gewoon om de post even te editten.
Mijn excuses voor dat ik misschien wat onduidelijk was. Ik bedoelde dat die ene regel verkeerd opgevat zou kunnnen worden.
Die treinspotter moest zich er ook ff meebemoeien.
[Dit bericht is gewijzigd door Jer op 18-11-2000 21:49]
Lame Losers zijn het. Negeren die hap en als ze een school binnen dringen gelijk de politie bellen.
(off-topic: dit topic geeft mooi het niveauverschil tussen het forum en de frontpage weer. Op de frontpage zijn er altijd een paar sukkels die zo'n onderwerp misbruiken om maar racistische troep uit te braken. Wat mij betreft: 1e keer: bericht verwijderen, 2e keer: bannen, want het zijn altijd dezelfde kneuzen.)
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 19-11-2000 16:22]
quote:Ja, is alleen jammer dat daar wel veel meer gediscussieerd wordt, terwijl hier niet zoveel gereageerd wordt als op de FP.
Op 19 november 2000 16:16 schreef Zanderrr het volgende:
Wat een onzin! Ik kan me niet herinneren dat ik als kind ooit een link heb gelegd tussen Zwarte Piet en Surinamers, Antillianen of whatever... Het is tenslotte toch een kinderfeest?(off-topic: dit topic geeft mooi het niveauverschil tussen het forum en de frontpage weer. Op de frontpage zijn er altijd een paar sukkels die zo'n onderwerp misbruiken om maar racistische troep uit te braken. Wat mij betreft: 1e keer: bericht verwijderen, 2e keer: bannen, want het zijn altijd dezelfde kneuzen.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |