Dat is wel erg vreemd. Mijn maandbedrag als alleenstaande is iets van 75. Al was dat wel met gaskachel.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:10 schreef static het volgende:
Heb net de jaarrekening binnengekregen, die is ruim 1200 (!) euro hoger dan vorig jaar. Daarnaast is mijn maandbedrag van 92.58 naar 175.68 gegaan.
Nu hebben we een koude winter gehad, dus snap best dat de rekening wat hoger uitvalt, maar zoveel? Kan dat wel kloppen? Er is niets aan de woon-situatie veranderd, alleenstaand.
Dan nog het is 1200 meer dan wat die vorig jaar betaald had dus 2K nu?quote:Op donderdag 7 november 2013 23:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heb je meterstanden? Is het alleen gas of ook stroom? Hoe vaak heb je de verwarming aan?
Gaat het over een periode die even lang is?quote:Op donderdag 7 november 2013 23:10 schreef static het volgende:
Heb net de jaarrekening binnengekregen, die is ruim 1200 (!) euro hoger dan vorig jaar. Daarnaast is mijn maandbedrag van 92.58 naar 175.68 gegaan.
Nu hebben we een koude winter gehad, dus snap best dat de rekening wat hoger uitvalt, maar zoveel? Kan dat wel kloppen? Er is niets aan de woon-situatie veranderd, alleenstaand.
Ik zit op 4347.quote:Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar
1 Persoons 2323
Ja dat hakt er wel in jaquote:
Nee (laptop), ik laat de was doen, geen idee, nee ook niet.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:41 schreef Catch22- het volgende:
Constant pcs aan? Droger vaak aan? Stopt je meter als je alles uit zet? Electrisch verwarmd?
Ik zet morgen de hoofdschakelaar een paar uur uit, kijken of dat ding doorloopt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:06 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Buren die je stroom aftappen?
Maar geen 1200 euro extra per jaarquote:Op vrijdag 8 november 2013 00:08 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Tsja, wat verbruikt er nog meer veel stroom. Dikke plasma-tv's die vaak aanstaan, (veel) gloeilampen, gigantische koelkasten en vriezers, aquaria en terraria enzo. Maar anders zou ik inderdaad eens goed naar je meter gaan kijken om te zien of die zich wel gedraagt zoals het zou moeten.
Als je de hoofdschakelaar af zet zal het ding niet doorlopen. Dan kun je beter je onderzoek per groep doen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:34 schreef static het volgende:
[..]
Ik zet morgen de hoofdschakelaar een paar uur uit, kijken of dat ding doorloopt.
Nee, niets van dat.quote:Op vrijdag 8 november 2013 06:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Waterbed, infraroodsaunacabine, elektrisch kacheltje op zolder? Die dingen vreten stroom!
dus 1600 per jaar? 1 kuub kost ongeveer 70 cent met alle toeslagen en levering, dus reken maar uitquote:Op vrijdag 8 november 2013 07:27 schreef static het volgende:
Yep.die is goed voor 1607.tegen 684 vorig jaar.
Heb je je airco in het plaatje meegenomenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 16:33 schreef static het volgende:
Hij doet wat hij moet doen.
Met deze warmte kan hij echt koelen tot het erg fris (of gewoon koud) binnen is.
Is niet één van de mooiste, en de buitenunit is ook vrij fors.
Volgende keer ga ik voor een Samsung, die zijn een stuk mooier:
http://www.samsung-airco.nl/Nederland/airco-wandmodellen.html
En je hebt ze zelfs als spiegel, maar die kan ik even niet meer vinden.
Hi Sherlockquote:Op vrijdag 8 november 2013 07:55 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Heb je je airco in het plaatje meegenomen. Opgenomen vermogen 2400 watt. http://www.fortunainstall(...)cool-kgl24hda-a.html
30 warme/tropische dagen x 24 uur x 2,4 = 1728 kWh
Als ik een airco aanheb (en als ik sowieso in NL ben, ik reis nogal veel), dan is dat alleen tijdens de avonduren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 07:55 schreef brulaap112 het volgende:
30 warme/tropische dagen x 24 uur x 2,4 = 1728 kWh
Dat is ongeveer 950/1000 euro. Komt nog belasting etc bij. Is dus al 100 euro per maand. Je voorschot was dus veelste laag.quote:
Wacht... die bedragen in de OP waren voor alleen elektriciteit?quote:Op vrijdag 8 november 2013 07:27 schreef static het volgende:
Yep.die is goed voor 1607.tegen 684 vorig jaar.
Hoe kan dat een verschil maken?quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:30 schreef Dagonet het volgende:
Wat voor soort huis? Als je in een appartement woont, heeft één van de omliggende huizen een tijdje leeggestaan?
Bij een appartement krijg je ook veel warmte van omliggende en onderliggende huizen. Als een huis een tijd leegstaat zal je dat merken omdat je die niet meer hebt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hoe kan dat een verschil maken?
Waar woon jij dan? Swahilistan? Zonnepanelen? Kleine kernreactor in je kelder?quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:52 schreef Sangha het volgende:
Zo wat hoog zeg, ik zit op 15 euro elektra per maand.
Ah, natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:24 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Bij een appartement krijg je ook veel warmte van omliggende en onderliggende huizen. Als een huis een tijd leegstaat zal je dat merken omdat je die niet meer hebt.
Ik heb jaren in een appartement gewoond waar je amper hoefde te stoken omdat de buren het al warm genoeg maakten en familie van me hebben een tijd boven een leegstaand appartement gezeten en merkten dat direct in hun stookkosten, ze deden opeens veel vaker de verwarming aan.
Ik zit op 11.000 kWhquote:
Zo een 700kWh per jaar.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:52 schreef Sangha het volgende:
Zo wat hoog zeg, ik zit op 15 euro elektra per maand. Maar goed, ik hoop dat je erachter komt waar het aan ligt, want als het zo wegsluipt terwijl je niet weet waar het van komt, lijkt me echt naar.
Dat is gemiddeld 1250 Wquote:
Goed bezig, Barry.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:39 schreef NuonWebcare het volgende:
Beste Static,
Op dit forum lezen we je bericht dat je een hoog bedrag moet bij betalen op de jaarafrekening. Je laat ook weten dat je inmiddels contact met ons hebt gehad. Als je wilt dat we langs deze weg nogmaals zoeken naar de oorzaak voor de hoogte van het verbruik, dan hoor ik dat graag. Als je een e-mail stuurt naar webcare@nuon.com met daarin je adres of klantnummer, laat ik het zo snel mogelijk weten. Bedankt.
Met vriendelijke groet,
Barry
Nuon Webcare
In mijn nieuwe woning moest ik de meterstanden doorgeven op de website. Deze werden echter niet geaccepteerd omdat de standen lager (!) waren dan wat er op de website stond van de vorige bewoner.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:56 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Goed bezig, Barry.
Een afwijkende jaarrekening kan vele oorzaken hebben. Check je meesterstanden er nog eens op na. Wie weet zijn je meterstanden geschat ipv werkelijk omdat je bijvoorbeeld te laat je meterstanden hebt doorgegeven. Meestal kun je dan een correctie aanvragen.
Wie weet zijn ze voor de vorige ook geschatquote:Op vrijdag 8 november 2013 13:58 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
In mijn nieuwe woning moest ik de meterstanden doorgeven op de website. Deze werden echter niet geaccepteerd omdat de standen lager (!) waren dan wat er op de website stond van de vorige bewoner.
Bedoel je dat ik hier op elk moment 1250W aan heb staan gedurende de dag?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:11 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat is gemiddeld 1250 W. Oftewel, als je huis perfect geïsoleerd was, genoeg vermogen om alle lucht in je woning elke 2,5 minuten met een volle graad Celsius te laten stijgen. Het hele jaar door.
Op tijd gedaan, en een bevestigingsmail gekregen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:56 schreef SEMTEX het volgende:
Wie weet zijn je meterstanden geschat ipv werkelijk omdat je bijvoorbeeld te laat je meterstanden hebt doorgegeven.
1 2 3 | Uw meterstanden Elektriciteit 2 8958 kWh Gas 26510 m3 |
Nee gewoon in Nederland in een etagewoning en geen alternatieve energievoorzieningen. Wel let ik goed op mijn verbruik, (elektra en gas) en betaal hierdoor zo rond de 15,- (elektra) + 65,- (gas) per maand.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waar woon jij dan? Swahilistan? Zonnepanelen? Kleine kernreactor in je kelder?
Voor een twee- of meerpersoons huishouden zou dat een gemiddeld verbruik zijn, maar je bent alleen toch?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:34 schreef static het volgende:
[..]
Op tijd gedaan, en een bevestigingsmail gekregen.
[ code verwijderd ]
Ter vergelijking:
Electriciteit 2012: 4611, 2013: 8958. Verschil: 4347
Gas 2012: 24925, 2013: 26510. Verschil: 1585.
De meter staat nu voor stroom sinds opname op 9288.
Heb je online account staat het er vaak al op, tenminste bij mij wel krijg 850 terug.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:38 schreef Leonos het volgende:
Wanneer krijg je die brief van wat je moet betalen/krijgen?
Ik heb nog niks gehad?
quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:43 schreef Geerd het volgende:
[..]
Heb je online account staat het er vaak al op, tenminste bij mij wel krijg 850 terug.
Yep, alleen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:37 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Voor een twee- of meerpersoons huishouden zou dat een gemiddeld verbruik zijn, maar je bent alleen toch?
Yep. Er zitten 365*24 = 8760 uren in een jaar, dus je gebruikt 11.000 kWh / 8760 h = 1,25 kWh/h = 1,25 kW.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Bedoel je dat ik hier op elk moment 1250W aan heb staan gedurende de dag?
Eens denken, wat staat doorgaans aan hier. 1 gamecomputer, al dan niet in actie, beeldscherm van 26 inch erbij, Marantz versterker eraan, 1 gewone computer met een 24 inch scherm, plasma tv van 108cm, versterker eraan, subwoofer van 400W RMS, 2 kachelpanelen elektrisch, en wat lampen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 12:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Yep. Er zitten 365*24 = 8760 uren in een jaar, dus je gebruikt 11.000 kWh / 8760 h = 1.25 kWh/h = 1.25 kW.
Daar zal het hem vooral in zitten.quote:
Dat is toch onzin om allemaal aan te laten staan? 2 kachelpanelen waar gebruik je die voor? Geen cv?\quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:08 schreef Geralt het volgende:
[..]
Eens denken, wat staat doorgaans aan hier. 1 gamecomputer, al dan niet in actie, beeldscherm van 26 inch erbij, Marantz versterker eraan, 1 gewone computer met een 24 inch scherm, plasma tv van 108cm, versterker eraan, subwoofer van 400W RMS, 2 kachelpanelen elektrisch, en wat lampen.
Onlangs wel 5 halogeenspots vervangen voor LED varianten. Alleen dat al scheelt 150W.
Hoeveel kWh dat op een jaar is weet ik niet
Mag je mij uitleggen hoe jij aan dat belachelijk lage bedrag komt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:52 schreef Sangha het volgende:
Zo wat hoog zeg, ik zit op 15 euro elektra per maand.
Nee hoor; een normale flat / etagewoning, flink ruim ook nog en ik betaal gewoon energiekosten aan de leverancier. En ja de cijfers kloppen verder.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Mag je mij uitleggen hoe jij aan dat belachelijk lage bedrag komt.
Zal toch niet zo een student-achtige woning zijn waar iedereen een klein deel stroom maar betaalt?
Of is het een kamertje van 3 bij 3 met vnl. een bed erin?
Welke schakelaar is dat? De aardlek?quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:34 schreef static het volgende:
[..]
Ik zet morgen de hoofdschakelaar een paar uur uit, kijken of dat ding doorloopt.
Had je vorig jaar de standen ook opgegeven? Of waren ze toen misschien geschat?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:34 schreef static het volgende:
[..]
Op tijd gedaan, en een bevestigingsmail gekregen.
[ code verwijderd ]
Ter vergelijking:
Electriciteit 2012: 4611, 2013: 8958. Verschil: 4347
Gas 2012: 24925, 2013: 26510. Verschil: 1585.
De meter staat nu voor stroom sinds opname op 9288.
Dat is sinds 1 augustus bij iedereen gebeurd. Komt door een wetswijziging.quote:Op zondag 10 november 2013 23:47 schreef winterstorm666 het volgende:
ik zit bij nuon en bij het termijnbedrag is een bedrag bijgevoegd omdat de netwerkkosten die normaal apart door enexis en edinet werden gefactureerd nu toegevoegd werden in het maandbedrag van nuon.
is dat niet bij jou gebeurd?
Ja, die grote platte. Zo is het tenminste hier (oud huis Amsterdam)quote:Op donderdag 14 november 2013 18:27 schreef static het volgende:
[..]
Welke schakelaar is dat? De aardlek?
Ik heb er twee, dat aardlekding en ééntje die aan de electronische meter zelf zit. Ga zo uit eten dus wil alles afsluiten.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:16 schreef Fudgeo het volgende:
[..]
Ja, die grote platte. Zo is het tenminste hier (oud huis Amsterdam)
Meer leuke tips?quote:Op woensdag 13 november 2013 18:46 schreef Sangha het volgende:
[..]
Nee hoor; een normale flat / etagewoning, flink ruim ook nog en ik betaal gewoon energiekosten aan de leverancier. En ja de cijfers kloppen verder.
Ik heb er een beetje een sport van gemaakt om energie en geld te besparen en dat werpt zijn vruchten af. Ik hou het ook bij allemaal en check wekelijks de standen. Dat gaat dan weer naar een excell-bestandje. Zie ik precies of ik op schema loop of juist niet en hoeveel de kosten inmiddels zijn.
Volgens mij wel de eerstequote:Op donderdag 14 november 2013 19:23 schreef static het volgende:
[..]
Ik heb er twee, dat aardlekding en ééntje die aan de electronische meter zelf zit. Ga zo uit eten dus wil alles afsluiten.
Als dat platte ding hier omklapt is hier alle stroom uit.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:23 schreef static het volgende:
[..]
Ik heb er twee, dat aardlekding en ééntje die aan de electronische meter zelf zit. Ga zo uit eten dus wil alles afsluiten.
Nog maar eensquote:Op donderdag 14 november 2013 19:08 schreef Rewimo het volgende:
Had je vorig jaar de standen ook opgegeven? Of waren ze toen misschien geschat?
Begin met mij een lotgenotencontactengroepje; wij zitten nog steeds op 5.300kWh per jaar en we kunnen met geen mogelijkheid ontdekken waar het aan ligtquote:Op donderdag 14 november 2013 22:12 schreef static het volgende:
Overigens nogmaals met Nuon gebeld vanmiddag, die kwamen er ook niet meer uit, ze vonden het allemaal een abnormale verhoging - maar ze hadden geen suggesties. En nee, heb geen wietkwekerij op de zolder.
Weet ff niet meer wat te doen.
Dat verklaart waarom mijn maandbedrag opeens 36 euro hoger is sinds een paar afrekeningen...quote:Op donderdag 14 november 2013 19:09 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is sinds 1 augustus bij iedereen gebeurd. Komt door een wetswijziging.
Meer dan het dubbele van het gemiddeldequote:U heeft 5.239 kWh elektriciteit verbruikt (levering, energiebelasting, heffing
'opslag duurzame energie' en btw: ¤ 791,87). Dit is ongeveer evenveel als
vorig jaar. Uw kosten zijn hierdoor ongeveer gelijk. U heeft meer elektriciteit
verbruikt dan andere Nuon klanten in uw omgeving. In uw postcodegebied is
het gemiddelde elektriciteitsverbruik onder Nuon klanten 2.494 kWh
Bijna 3 keer meer dan het gemiddeldequote:U heeft 4.030 m3 gas verbruikt (levering, energiebelasting, heffing 'opslag
duurzame energie' en btw: ¤ 2.712,72). Dit is meer dan vorig jaar. Uw kosten
zijn hierdoor ¤ 608,65 hoger. Ook heeft u meer gas verbruikt dan andere Nuon
klanten in uw omgeving. In uw postcodegebied is het gemiddelde gasverbruik
onder Nuon klanten 1.448 m3
Nou ik heb ook het vermogen van al mijn apparaten onderzocht, dus de hoeveelheid Watt en dan berekent wat ze per uur verbruik kosten, dat geeft weer inzicht omdat je zo ziet wat de slurpers zijn en wat wel meevalt. Als je dat eenmaal weet dan ga je daar toch meer op letten. Althans; zo werkt dat bij mij.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:31 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Meer leuke tips?
Deze maand had ik 35, kan dus minder.
Ik zal er eens naar kijken. Ik heb een aparte meter (huur), en bereken dit zelf elke maand. Betaal maandelijks aan huurder. Hoe zuiniger hoe minder. Let al veel meer op verlichting.quote:Op donderdag 14 november 2013 22:54 schreef Sangha het volgende:
[..]
Nou ik heb ook het vermogen van al mijn apparaten onderzocht, dus de hoeveelheid Watt en dan berekent wat ze per uur verbruik kosten, dat geeft weer inzicht omdat je zo ziet wat de slurpers zijn en wat wel meevalt. Als je dat eenmaal weet dan ga je daar toch meer op letten. Althans; zo werkt dat bij mij.
En ja ik laat dus niet onnodig dingen aanstaan, zelfs geen stand-by e.d. Wat me dan wel ergert zijn de koelkast, vriezer en wekker. Ja die kan je niet even uit doen zo af en toe, schiet niet op. Blijft altijd doortikken, vervelend.![]()
Ik ben het zelden met je eens, want je blinkt uit in infantiliteit, maar nu wel.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zal toch niet zo een student-achtige woning zijn waar iedereen een klein deel stroom maar betaalt?
Eens? Hij stelt een vraag!quote:Op donderdag 14 november 2013 23:06 schreef static het volgende:
[..]
Ik ben het zelden met je eens, want je blinkt uit in infantiliteit, maar nu wel.
ik verbruik 5000 en verwarm electrische / warmtepompsysteem. en betaal 80 per maand. Weet je zeker dat het per maand werd afgeschreven en niet per 2 maanden?quote:
Je vergeet dat je voor stroom jaarlijks al iets van 300 euro belastingvoordeel krijgt. Ik betaal voor mijn stroomverbruik ook maar iets van 10-15 euro per maand en mijn jaarverbruik ligt rond de 1400kwh.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Nou ja, op zich vind ik het niet zo gek dat het allemaal zo makkelijk niet is. Levering geschiedt op afstand en je kunt het niet zien gebeuren. Ik wil bést geloven dat het gebruik zo Nuon dat registreert juist is. Ik registreer namelijk precies het zelfde op de meters. De vraag is alleen waar het vervolgens naartoe gaat.quote:Op donderdag 14 november 2013 23:40 schreef APK het volgende:
Dit topic toont voor mij aan dat het een teringzooi is, je ziet -als je er niet heel diep induikt- door de bomen het bos niet meer
En op 8 november was je meterstand nog 9288, dus in 6 dagen heb je 78 kWh gebruikt?quote:Op donderdag 14 november 2013 21:14 schreef static het volgende:
Heb die aardlekschakelaar gedaan; geen verschil toen ik net terug kwam. Staat nog steeds op 9366.
Overigens heb ik het idee dat jullie een vrij groot en niet optimaal geïsoleerd huis hebben, ik weet niet hoe het in de rest van jullie postcode is, maar gemiddelden zijn soms vrij krom.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Nou ja, op zich vind ik het niet zo gek dat het allemaal zo makkelijk niet is. Levering geschiedt op afstand en je kunt het niet zien gebeuren. Ik wil bést geloven dat het gebruik zo Nuon dat registreert juist is. Ik registreer namelijk precies het zelfde op de meters. De vraag is alleen waar het vervolgens naartoe gaat.
Het gas hebben we inmiddels redelijk onder controle. Het hoge gebruik van het afgelopen jaar was een combinatie van idiote ketel en idiote gebruikers. Oftewel: de ketel deed maar wat, en wij deden ook maar wat. Maar die elektriciteit blijft echt een raadsel voor me.
Ik wil het topic niet kapen, maar ik leef erg met Static mee
Niet optimaal geïsoleerd klopt ongetwijfeld. Met name in de vloer (we liggen gewoon kaal op het platte zand, zonder kruipruimte) is er eentje.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:38 schreef Leandra het volgende:
Overigens heb ik het idee dat jullie een vrij groot en niet optimaal geïsoleerd huis hebben, ik weet niet hoe het in de rest van jullie postcode is, maar gemiddelden zijn soms vrij krom.
Ik heb ook even gekeken naar mijn afrekening van vorig jaar: 2325 kWh, voor ¤ 34 per maand. Daarvan gaat ongeveer ¤ 20 per maand op aan netbeheer. Bij dit verbruik is de (vaste) korting op de milieubelasting zo groot dat je effectief geen milieubelasting betaalt. De elektriciteitskosten zelf bestaan uit:quote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef Iwanius het volgende:
[..]
1 2 3 4 5 6 | Directe kosten stroomverbruik: ¤ 13,55 Milieubelasting stroomverbruik: ¤ 30,17 Vastrecht levering: ¤ 2,32 Korting milieubelasting: ¤ -32,41 -------- + Totaal: ¤ 13,63 |
Je gebruikt geen gas?quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik heb ook even gekeken naar mijn afrekening van vorig jaar: 2325 kWh, voor ¤ 34 per maand. Daarvan gaat ongeveer ¤ 20 per maand op aan netbeheer. Bij dit verbruik is de (vaste) korting op de milieubelasting zo groot dat je effectief geen milieubelasting betaalt. De energiekosten zelf bestaan uit:
[ code verwijderd ]
Alle bedragen zijn inclusief btw, voor een twee-kamer appartement van 60 m2 met twee personen. We hebben gewoon niet zo veel apparaten die veel stroom verbruiken, behalve dan dat we elektrisch koken. Dit jaar hebben we 200 W aan gloeilampen in de keukenlamp vervangen door spaarlampen, dat zal het verbruik nog een beetje verder drukken.
Mijn oma verbruik bijvoorbeeld nog veel minder, en zij krijgt zelfs geld uitbetaald van de energiemaatschappij, omdat de stroomkosten en belasting samen minder zijn dan de korting milieuheffing. (Uiteraard moet er nog wel betaald worden aan de netbeheerder)
Stadsverwarming, goed geïsoleerde nieuwbouw met buren aan alle kanten, en de mechanische ventilatie heeft een warmtewisselaar. De verwarming hoeft maar een paar weken per jaar aan. Vorig jaar betaalden we daarvoor ¤ 49 euro per maand, waarvan ongeveer ¤ 20 opgaat aan vastrecht. Verbruik was 14 GJ, wat overeen zou moeten komen met 400 m3 gas.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je gebruikt geen gas?
Dat scheelt idd een hoop, gas is over het algemeen ongeveer 2/3 van de energierekening.
Ik realiseerde me dat ik 7 november de standen opgenomen heb, dus ik heb net even gekeken;quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
En op 8 november was je meterstand nog 9288, dus in 6 dagen heb je 78 kWh gebruikt?
Ik hoop dat het 6 dagen waren dat je thuis was, maar ik vind het fors voor 1 persoon.
Dat komt op 390 kWh per maand uit... Dat gebruiken wij als gezin in een forse tweekapper niet eens, en dan staat er bij ons vrijwel altijd een TV aan en 's avonds vaak twee...
Dat zijn nette cijfers toch qua elektra?! Of moet je die twee elektra cijfers bij elkaar optellen? Ik heb zelf maar 1 meter, dus geen idee. Dus je totale verbruik was 27+30 = 57 kWh?quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik realiseerde me dat ik 7 november de standen opgenomen heb, dus ik heb net even gekeken;
7 november:
Elektriciteit I: 56501
Elektriciteit II: 46037
Gas: 59228
Vandaag:
Elektriciteit I: 56528
Elektriciteit II: 46067
Gas: 59296
Verbruik van 7 tot 15 november (8 dagen)
Elektriciteit I: 27 kWh
Elektriciteit II: 30 kWh
Gas: 68 m³
Ik heb sowieso geen enkel vertrouwen in die meterstanden. Dat er bij TS iets fout zit is overduidelijk, maar bij hoeveel woning loopt de meter maar een klein beetje harder waardoor het niet opvalt?quote:Op donderdag 14 november 2013 23:40 schreef APK het volgende:
Dit topic toont voor mij aan dat het een teringzooi is, je ziet -als je er niet heel diep induikt- door de bomen het bos niet meer
Je spreekt volgens mij vanuit een onderbuikgevoel. Of kun je een aantal concrete gevallen noemen?quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:29 schreef eight het volgende:
Energieleveranciers zijn er ook altijd als de kippen bij zodra je een melding maakt dat er iets niet goed is. Vrijwel altijd wordt je meteen in het gelijk gesteld zodat er nauwelijks ruchtbaarheid aaan kan worden gegeven.
Nee, onderbuikgevoel idd.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:03 schreef Queller het volgende:
[..]
Je spreekt volgens mij vanuit een onderbuikgevoel. Of kun je een aantal concrete gevallen noemen?
Och verrek ja klopt inderdaad.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:06 schreef koekwausss het volgende:
Is je dak geisoleerd?
Dubbele beglazing overal?
Goede ketel?
Hoe groot is je huis m2/m3?
Ik zit nu op 330 per maand, voor gas en elek.
Maar hoe weet je nu of het verbruik dat de meter registreert juist is?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Mijn ervaring met Nuon is in elk geval heel anders.
Uitgevoerd door de energieleverancier. Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Zo'n meter loop gelijk, want zo'n meter is geijk.
Nee, door de netbeheerder. En die verdient er niets aan als een meter te veel aangeeft.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:35 schreef eight het volgende:
[..]
Uitgevoerd door de energieleverancier. Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt.
Dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat Nuon op geen enkele manier de indruk wekt mij niet te willen helpen, of dat iemand van Nuon zijn / haar best doet om iets onder het tapijt te schuiven.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:28 schreef eight het volgende:
Maar hoe weet je nu of het verbruik dat de meter registreert juist is?
Nee, zo zit ijken niet in elkaar.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:35 schreef eight het volgende:
Uitgevoerd door de energieleverancier. Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt.
quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nee, door de netbeheerder. En die verdient er niets aan als een meter te veel aangeeft.
Bovendien heeft de overheid toezicht ingesteld op het ijken. Zie
http://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/meter-klopt-niet
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=3
Zo op het eerste oog lijkt het allemaal in orde, maar overtuigd ben ik zeker niet.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:44 schreef Queller het volgende:
[..]
Nee, zo zit ijken niet in elkaar.
Waarmee overigens niet gezegd is dat elke geijkte meter ook juist aangeeft, maar dat is een andere discussie. Nuon is hier nog nooit geweest om de meter te ijken en daar zullen ze ook nooit voor komen.
Per dag:quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
En op 8 november was je meterstand nog 9288, dus in 6 dagen heb je 78 kWh gebruikt?
Ik hoop dat het 6 dagen waren dat je thuis was, maar ik vind het fors voor 1 persoon.
Dat komt op 390 kWh per maand uit... Dat gebruiken wij als gezin in een forse tweekapper niet eens, en dan staat er bij ons vrijwel altijd een TV aan en 's avonds vaak twee...
1 2 3 4 5 | 09-11-13 9301 13 11-11-13 9322 21 (dag vergeten) 12-11-13 9338 16 13-11-13 9351 13 13-11-13 9375 24 |
Klopt, het is het totaal van meter I en II.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:09 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat zijn nette cijfers toch qua elektra?! Of moet je die twee elektra cijfers bij elkaar optellen? Ik heb zelf maar 1 meter, dus geen idee. Dus je totale verbruik was 27+30 = 57 kWh?
Dat vind ik heel veel.quote:
Nee, allemaal niet. Heb die speciale lampen van Philips (Ambiance soft, energy saver), en heb een nieuwe vaatwasser en ijskast die ook allemaal een stuk zuiniger zouden moeten zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat vind ik heel veel.
Heb je nog 35 watt halogeen spots? Nog ouderwetse gloeilampen?
En heb je je lampen nu veel aan?
Oh oke, dus toch bij elkaar! Nee maar ik begreep wel dat je niet klaagde hoor en dat je het als vergelijking bedoelde.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, het is het totaal van meter I en II.
Ik klaag ook niet trouwens, en als het een normale week was geweest dan waren de cijfers nog wat hoger geweest.
Ik heb ze alleen gepost om TS een idee te geven wat een gezin (veel thuis) in een meer dan 150m2 tweekapper gebruikt
Nee, geen flauw benul, vandaar dit topic.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:23 schreef Queller het volgende:
En zeker geen flauw idee hoe het komt?
Dat zijn echt enorme bedragen voor een dag. Als je dat niet kan relateren aan een apparaat, ja dan is er iets goed mis.quote:
Ik heb vanmorgen de E-manager van Nuon besteld. Of in elk geval: na een adviesgesprek besloten dat ik die wil hebben. Als het wat is, dan laat ik het je weten!quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:26 schreef static het volgende:
[..]
Nee, geen flauw benul, vandaar dit topic.
Die is letterlijk net een maand oud ofzo: LIF / Nieuwe ijskast gekocht. Waar is dit voor bedoeld?quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:37 schreef Queller het volgende:
Misschien is je koelkast wel op hol geslagen
Sorry niet hele topic doorgenomen. Maar het is allemaal vies toeval die hoge rekeningen, mijn omgeving al meerdere Nuon klanten en ik zelf ook een verhoging van let op, 120 euro na 213 euro.quote:Op donderdag 7 november 2013 23:10 schreef static het volgende:
Als je bereid bent om wat te investeren om uiteindelijk te besparen, kijk dan eens hiernaarquote:Op vrijdag 15 november 2013 16:25 schreef static het volgende:
Nee, allemaal niet. Heb die speciale lampen van Philips (Ambiance soft, energy saver), en heb een nieuwe vaatwasser en ijskast die ook allemaal een stuk zuiniger zouden moeten zijn.
Snap er niets meer van.
Bestaat er geen bedrijf die dit soort dingen kan meten?
Lol, ja die tip gaf ik ook al, maar TS leest er over heen denk ik. Ideaal materiaal om erachter te komen wat er zoveel stroom verbruikt.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:16 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Als je bereid bent om wat te investeren om uiteindelijk te besparen, kijk dan eens hiernaar
Edit: o wacht, dat zei Queller dus ook al [/spuit 11]
Dat betekent natuurlijk niet dat het koelkastje niet op hol kan slaan.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:46 schreef static het volgende:
[..]
Die is letterlijk net een maand oud ofzo: LIF / Nieuwe ijskast gekocht. Waar is dit voor bedoeld?
Ik zou doen wat Queller voorstelt. Met een verbruiksmeter kom je er vrij snel achter welk apparaat het is en of je meter op hol is geslagen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:46 schreef static het volgende:
[..]
Die is letterlijk net een maand oud ofzo: LIF / Nieuwe ijskast gekocht. Waar is dit voor bedoeld?
Nou ja, bijna. Ik heb alles met een stekker hier op de verbruiksmeter gehad, maar ben niets tegengekomen dat er als grootverbruiker uitzag. Mijn hoop is nu gevestigd op de E-managerquote:Op vrijdag 15 november 2013 17:31 schreef eight het volgende:
[..]
Ik zou doen wat Queller voorstelt. Met een verbruiksmeter kom je er vrij snel achter welk apparaat het is en of je meter op hol is geslagen.
Ok, maar dan heb je dat in ieder geval uitgesloten! Dan zou het de meter moeten zijn. Er zal toch wel een mannetje langs kunnen komen om dat te checken?! Gedoe allemaal.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:38 schreef Queller het volgende:
[..]
Nou ja, bijna. Ik heb alles met een stekker hier op de verbruiksmeter gehad, maar ben niets tegengekomen dat er als grootverbruiker uitzag. Mijn hoop is nu gevestigd op de E-manager
Volgens mijn betere helft is het een obsessie aan het worden. Ze heeft gelijk
Ik ga de E-manager zich helemaal ongans laten monitoren voor onsquote:Op vrijdag 15 november 2013 17:39 schreef Sangha het volgende:
Persoonlijk zou ik alles even uitzetten en van het stopcontact halen, dan zou de meter niet meer moeten lopen imo. Daarnaast kan je dmv het vermogen bepalen wat het verbruik per apparaat is / kWh bepalen etc, dan weet je weer wat.
Vervolgens 1 verdacht apparaat aanzetten en kijken wat de meter zegt wat er is verbruikt na b.v. een uur. Dat staaf je met wat je hebt berekend qua verbruik / vermogen. Tevens check je het nog eens met een energiemeter.
Lijkt me dat je dan toch wel weet of je meter nou naar de kl*te is of dat je een bepaalt apparaat onderschat qua verbruik.
Lol, goed zo! Laat ze maar eens hun best doen voor dat riante salaris!quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:45 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ga de E-manager zich helemaal ongans laten monitoren voor ons
Daar gaat de eindjaarsbonus voor de Nuonmanagers
Zo is dat. En dan ga ik eens nadenken wat ik met dat overschot aan geld ga doenquote:Op vrijdag 15 november 2013 17:47 schreef Sangha het volgende:
Lol, goed zo! Laat ze maar eens hun best doen voor dat riante salaris!
Hoe zou dat apparaat nu het verschil moeten weten tussen een waterkoker en mijn elektrische boiler? Kan je hiermee individueel je stroomverbruik meten? Of gaat het per categoriequote:Op maandag 18 november 2013 16:23 schreef static het volgende:
Dit is misschien wel interessant: http://www.smappee.com/nl/?___from_store=be_nl
1 2 3 4 5 6 | Datum Gas Electra 1 Electra 2 1-7-2013 36451 13731 16042 4-8-2013 36471 13804 16131 7-9-2013 36489 13881 16226 1-10-2013 36526 13930 16291 9-11-2013 36609 14024 16398 |
Je verwarmt dus electrisch?quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:30 schreef Geralt het volgende:
Wel geen gasaansluiting in huis, dus ook geen gasrekening. Maar dan nog schandalig veel voor een appartementje van 62m2
Ik zit eens te lezen inderdaad, valt dan nog wel mee. Alhoewel ik het gasverbruik de komende maanden wel wat ga vrezenquote:Op maandag 18 november 2013 22:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kijk even wat je in 4,5 maand gebruikt hebt en vergelijk het met onze cijfers...
Ja, de winter is altijd bingo qua gasverbruik.quote:Op maandag 18 november 2013 22:58 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ik zit eens te lezen inderdaad, valt dan nog wel mee. Alhoewel ik het gasverbruik de komende maanden wel wat ga vrezen
Wat schreef je terug? Mag het ook contantquote:Op maandag 18 november 2013 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
ik kreeg een brief dat ik de rekening van de afgelopen 5 jaar nog een keer, in een keer, mocht betalen
dat zou wat zijn, verhuisdoos contanten terug sturenquote:Op dinsdag 19 november 2013 00:30 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wat schreef je terug? Mag het ook contantHeeft iedereen toch in zijn binnenzak
Als ik nu in een keer 5 jaar hypotheek moet betalen 33Kquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:29 schreef Leandra het volgende:
Ik zat vanmorgen te rekenen.... als ik 5 jaar Nuon in een keer zou moeten afrekenen dan zou dat zo'n ¤ 12.000,- zijn![]()
![]()
Nettoquote:Op vrijdag 6 december 2013 23:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is dat bruto of netto.... het zou hier "ietsje" meer zijn![]()
Factor 3 ongeveer
Nee, ik heb gewoon geen idee hoeveel het netto is, nog geen teruggaaf aangevraagd op basis van de huidige hypotheek.quote:
Je hebt het vast tegen Stettik, maar ik deel(de) zijn frustratie. Hoewel zijn verbruik helemaal achterlijk hoog is / was. Maar je hebt helemaal gelijk; er is bijna niets fatsoenlijks over te zeggen. En toch menen 'ze' (hullie) gemiddelden te kennen. Al doen wij nog zo ons best: daar gaan wij never binnen passenquote:Op donderdag 6 november 2014 00:00 schreef komrad het volgende:
Dit soort getallen zijn natuurlijk lastig te vergelijken want afhankelijk van huis, huishouden en leefgewoonten maar ik begrijp je obsessie want dit is wel erg veel. Of heb je bijzondere omstandigheden ? Servers, sauna, ed
We zijn er al een jaar of 3 druk mee en hét antwoord heeft er tot nu toe nog niet bij gezeten. Maar met 'alle beetjes' hebben we de afgelopen jaren toch wat winst geboekt. Het gebruik in de periode 2007 - 2012 was nóg hoger dan dat van 2012 - 2013.quote:Op donderdag 6 november 2014 01:25 schreef komrad het volgende:
Ik reageerde op jouw cijfers
Nu weet ik dus te weinig over de omstandigheden en heb er te weinig verstand van om er echt iets zinnigs over te zeggen maar een breakdown van je spullen zodat je het verbruik per apparaat weet en kunt controleren of er grote 'lekken' zijn zou misschien nog een optie kunnen zijn
Keep us posted!quote:Op donderdag 6 november 2014 01:30 schreef static het volgende:
Om er even op terug te komen: ben sinds februari niet meer thuis geweest - maar niet helemaal onbewoond, want mijn moeder kwam af en toe logeren, dus ben benieuwd naar dit jaar.
Dit ding schijnt dat te kunnen: http://www.smappee.com/nl/quote:Op donderdag 6 november 2014 01:25 schreef komrad het volgende:
maar een breakdown van je spullen zodat je het verbruik per apparaat weet en kunt controleren of er grote 'lekken' zijn zou misschien nog een optie kunnen zijn
Wat een geweldig ding!quote:Op donderdag 6 november 2014 01:31 schreef static het volgende:
[..]
Dit ding schijnt dat te kunnen: http://www.smappee.com/nl/
Nou let op, we maken een deal: ik zal binnenkort zo'n ding kopen en aansluiten. Dan doe ik de test. Als het mij lukt, dan kan jij het ook.quote:Op donderdag 6 november 2014 04:27 schreef static het volgende:
Geen idee, begin van het jaar hadden ze nog geen installateurs voor in Nederland, dus heb er maar vanaf gezien, want zelf klussen is voor een een grote(blaas waarschijnlijk half Amsterdam op).
Het schijnt simpel te zijn om te installeren, dus als je een beetje handig bent kun je het zelf.
Het werkt met bepaalde algoritmes die de diverse apparaten kan onderscheiden (hij moet wel even een tijdje leren), dus het zou geweldig spul (moeten) zijn.
Toch zijn het wel indrukwekkende besparingen, wat heb je zoal doorgevoerd?quote:Op woensdag 5 november 2014 22:51 schreef Queller het volgende:
Ik wil er toch nog even op terugkomen. We hebben het afgelopen jaar allerhande besparingsmaatregelen genomen en vandaag het resultaat:
nov 2012 - okt 2013
stroom: 5.352 kwh
gas: 4.125 m3
nov 2013 - okt 2014
stroom: 4.488 kwh
gas: 2.632 m3
We hebben een zachte winter gehad, dus dat scheelt zeker. Maar verder...:![]()
warme winter.quote:Op donderdag 6 november 2014 07:10 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Toch zijn het wel indrukwekkende besparingen, wat heb je zoal doorgevoerd?
Dat zal de besparing op gas zijn. Maar ook electra is minder geworden.quote:
quote:Op donderdag 6 november 2014 07:10 schreef Guppyfriend het volgende:
Toch zijn het wel indrukwekkende besparingen, wat heb je zoal doorgevoerd?
Zeker! Maar daar hebben we er in de afgelopen 10 jaar wel meer van gehad. Geen enkel jaar is het verbruik zo laag geweest, maar absoluut en zonder meer: de zachte winter heeft zeker geholpen! Ik ben er erg dankbaar voorquote:
Kan inderdaad ook. Maar wij blijken ook prima zonder te kunnen, dus hebben we het maar zo gelaten...quote:Op donderdag 6 november 2014 12:59 schreef Leandra het volgende:
Afhankelijk van het soort halogeen spotjes zou je ze ook voor Led spotjes kunnen vervangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |