Ik vind het eigenlijk belachelijk om te zeggen dat een windhoos een tornado in het klein is.quote:Op zondag 3 november 2013 18:51 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het is ook hetzelfde. Een windhoos is gewoon een zwakke tornado. Maar journalistieke diploma's krijg je tegenwoordig bij een pakje boter
Ja en nee. Wat mij betreft. In dit geval ging het om een windhoos. Er was, zag ik later, geen sprake van een mesocycloon. Maar zelfs als we in Nederland tornado's hebben (uit een supercel ontstaan) spreken we hier vaak nog steeds van een windhoos.quote:Op zondag 3 november 2013 20:21 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk belachelijk om te zeggen dat een windhoos een tornado in het klein is.(dit verwijt is aan de journalistiek gericht btw
)
Een tornado is geassocieerd met een supercel en ontstaat in het verlengde van de mesocycloon. De roterende luchtkolom gaat door tot diep in de wolk.
Bij een windhoos (in het Engels landspout) is er geen sprake van rotatie diep in de wolk en kan daarom ook niet zo krachtig zijn als een tornado.
Dus windhozen en tornado's zijn verschillende dingen, ookal zien ze er hetzelfde uit.
Geen idee, ik heb hem niet gemaakt.quote:
twitter:weermanreinier twitterde op zondag 03-11-2013 om 20:27:43Wat een plaatje, dit. http://t.co/D5UGJfNasL En dat in Nederland, in november. reageer retweet
Een tornado ontstaat ook niet per se uit een supercell (wel vaak, maar niet alle).quote:Op zondag 3 november 2013 20:24 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja en nee. Wat mij betreft. In dit geval ging het om een windhoos. Er was, zag ik later, geen sprake van een mesocycloon. Maar zelfs als we in Nederland tornado's hebben (uit een supercel ontstaan) spreken we hier vaak nog steeds van een windhoos.
Al die nietsvermoedende verkeersdeelnemers op 't eind van het filmpjequote:Op zondag 3 november 2013 21:06 schreef Adelante het volgende:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6570009/77023b32
mooi filmpje van Arnhem' hoos
Wauw...quote:Op zondag 3 november 2013 21:06 schreef Adelante het volgende:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6570009/77023b32
mooi filmpje van Arnhem' hoos
twitter:weermanreinier twitterde op zondag 03-11-2013 om 20:30:19@Dorus35 @helgavanleur @kort1804 Als a/d grond wind van tenminste 138 km/h is geweest. Schade Wijk bij Duurstede suggereert EF1, missch EF2 reageer retweet
Er wordt ook bij een MSC gesproken over windhozen/wervelwind.quote:Op zondag 3 november 2013 20:21 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk belachelijk om te zeggen dat een windhoos een tornado in het klein is.(dit verwijt is aan de journalistiek gericht btw
)
Een tornado is geassocieerd met een supercel en ontstaat in het verlengde van de mesocycloon. De roterende luchtkolom gaat door tot diep in de wolk.
Bij een windhoos (in het Engels landspout) is er geen sprake van rotatie diep in de wolk en kan daarom ook niet zo krachtig zijn als een tornado.
Dus windhozen en tornado's zijn verschillende dingen, ookal zien ze er hetzelfde uit.
quote:Windhozen en tornado's zijn allebei soorten wervelwinden. Het verschil zit vooral in de sterkte: een windhoos is minder sterk dan een tornado (wat overigens absoluut niet wil zeggen dat een windhoos geen schade aan kan richten). Het omslagpunt van windhoos naar tornado is volgens mij een beetje een kwestie van "persoonlijke smaak" (lees: willekeurig) en ook afhankelijk van de geografische locatie: een wervelstorm die in Nederland nog windhoos genoemd zou worden wordt in het Amerikaanse Mid-Westen al tornado genoemd. Richard 15 jul 2010 12:44 (CEST)
Wat ik begrepen heb, is dat de ontstaansvorm vooral belangrijk is bij of iets een tornado is, of een windhoos. Omdat bij een tornado de rotatie vanuit de bovenlucht plaatsvindt (tot zelfs een hele wolk die ronddraait) is deze krachtiger dan een windhoos. Ik heb er vanmorgen ergens iets op het wijde web gelezen, maar kan het helaas niet terugvinden. Een wervelwind lijkt mij de overkoepelende benaming voor dergelijke fenomenen. M.vr.gr. brimz 15 jul 2010 13:50 (CEST)een windhoos is gewoon een tornado. De foto's van de windhoos van Chaam en Tricht wijzen duidelijk op een F2/F3 tornado (en de schade die werd aangericht, duidt daar ook op). Dat de term tornado niet in Nederland wordt gebruikt, ligt volgens mij aan het feit dat het een Engelse term is en we al een Nederlandse term ervoor hadden. Een verschil in kracht tussen een windhoos en tornado is er volgens mij helemaal niet. De schade van een windhoos is prima toe te passen op de Fuijita-schaal van tornado's.Om even compleet te zijn: stofhoos is in het Engels dustdevil en een waterhoos een waterspout.Sophies choice 15 jul 2010 14:06 (CEST) Volgens mij ga je daar iets te kort door de bocht: een tornado is een windhoos, maar een windhoos hoeft m.i. niet per sé een tornado te zijn. Richard 15 jul 2010 14:12 (CEST)PS: Zou het een idee zijn om deze vraag bij het KNMI of bij Meteo Consult te droppen? Richard 15 jul 2010 14:17 (CEST) Het KNMI stelt dat "In ons land komen voornamelijk, maar slechts zelden lichte tornado's voor, windhozen genaamd. Een enkele keer bereikt ook in ons land een windhoos de kracht van een sterke (Amerikaanse) tornado, zoals op 1 juni 1927 bij Neede (F4) en op 25 juni 1967 bij Chaam en Tricht (F3)." (zie http://www.knmi.nl/cms/content/27749/tornado). Maar dat is niet logisch, alsof in Amerika er pas vanaf F3 er tornado's zijn. In Amerika komen heel veel F1 en F2 tornado's voor, en zulke zullen we in Nederland dan voornamelijk hebben. Het kan wel zo zijn dat het KNMI pas vanaf F3 van een tornado spreekt, en bij lichter van een windhoos. Wellicht is dat de verklaring? En dan zou de uitleg van het KNMI wel hout snijden. Sophies choice 15 jul 2010 14:25 (CEST) Dat klopt ook met wat ik al eerder zei: een windhoos is minder sterk dan een tornado. Het Nederlandse begrip tornado is dus niet helemaal hetzelfde als het Amerikaanse begrip. Dat komt natuurlijk vaker voor (zo is een Amerikaans "billion" ook niet hetzelfde als een "biljoen"). Het omslagpunt tussen "windhoos" en (Nederlandse) "tornado" zal inderdaad tussen F2 en F3 liggen. Dat is iets minder willekeurig dan ik oorspronkelijk dacht. Richard 15 jul 2010 14:40 (CEST) Dat is niet logisch, dat een windhoos minder sterk is als een tornado. Een F1 tornado is een tornado. Dat zou betekenen dat een windhoos helemaal niet met de Fuijita-schaal beoordeeld mag worden (uitsluitend voor tornado's!), terwijl dat wel gebeurd! Ook zou het betekenen dat een windhoos nog zwakker zou moeten zijn volgens jouw redenering, dan een F1-tornado (en die is al heel zwak). Het lijkt er dus op dat met F1 en F2 tornado's in Nederland van een windhoos gesproken wordt, en bij hoger van een tornado. Sophies choice 15 jul 2010 14:50 (CEST) Dat zeg ik toch: een NEDERLANDSE tornado? Een (Amerikaanse) F1-tornado zal in Nederland geen tornado maar windhoos genoemd worden. En een wervelwind met windsnelheden onder 64 km/h (minder dan F0) zou hier ook gewoon windhoos genoemd kunnen worden. Niet dat die dingen vaak voorkomen of een lang leven beschoren zijn overigens... Richard 15 jul 2010 15:13 (CEST)Bedankt voor jullie antwoorden. Blijkbaar is het onderscheid, voor zover dat er al is, vrij onduidelijk. Misschien moeten windhoos en tornado worden samengevoegd in 1 lemma? Banquo 15 jul 2010 18:05 (CEST) Als je dat zou doen, zou ik je in ieder geval niet tegenhouden (mits er bij het samenvoegen geen dubbele informatie ontstaat en er geen informatie, waaronder de Nederlandse benaming windhoos voor kleinere wervelwinden, verdwijnt). Richard 15 jul 2010 20:01 (CEST) Toevallig had ik het lemma net genomineerd voor samenvoeging en kom nu pas de discussie hierover tegen. Ik kwam dit trouwens nog tegen op een weerforum: Taalkundig geen verschil, weertechnisch wordt vaak het onderscheid niet gemaakt inzake kracht (i.t.t. wat Wikipedia beweert) maar ontstaanswijze. Een tornado is een zeer snel roterende kolom lucht die ontstaat onder een veel grotere, roterende luchtkolom, te weten de stijgstroom van een onweersbui. Een windhoos kan je beter vergelijken met waterhoos: het soort hoos dat ontstaat vaak aan het einde van de zomer en begin van het najaar met koude bovenlucht en warme ondergrond of wateroppervlak, waarbij relatief weinig wind staat onderin. In synoptisch opzicht is het belangrijkste verschil de hoeveelheid windschering (tornado: veel, windhoos: weinig) en de hoeveelheid onstabiliteit (tornado: matig tot hoog, windhoos: klein tot matig).(bron: [1]). ReWinD 16 jul 2010 00:36 (CEST)Dat pleit dus tegen samenvoegen. BoH 16 jul 2010 06:42 (CEST) Voilá, dat is het stukje wat ik hierboven ook al aanhaalde, maar even niet terug kon vinden. Niet samenvoegen dus, maar wel duidelijk het verschil aangeven. M.vr.gr. brimz 16 jul 2010 11:51 (CEST)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:De_kroeg/Archief_20100722
Dus huizen in NL, waar tornado's niet (of bijna niet) voorkomen zijn steviger? Dat is een verrassingquote:Op zondag 3 november 2013 22:50 schreef -0- het volgende:
De term mini tornado is wel ergerlijk hoor.
Dit waren gewoon echte tornado's. In Wijk mogelijk F2. Schade kun je alleen niet helemaal vergelijken met de VS omdat huizen hier niet van spaanplaat gebouwd worden.
Naast het Musis Sacrum in Arnhemquote:Op zondag 3 november 2013 19:46 schreef NaturalScience het volgende:
[..]!
Waar heb je die fotos eigenlijk gemaakt?
Hij loste op voordat hij bij het centrum kwam, dus daar hadden ze vooral last van blaadjesquote:Op zondag 3 november 2013 22:03 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Nabij Arnhem
mooie plaatjes, hopelijk geen gewonden
ZuidHolland zou een gewonde zijn, maar volgens mij zijn er dan meer dan één geweest die langere tijd aan de grond warenquote:Op zondag 3 november 2013 23:17 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hij loste op voordat hij bij het centrum kwam, dus daar hadden ze vooral last van blaadjes
Die in Wijk bij Duurstede was volgens mij ook erger dan die in Arnhem. En die van Arnhem zat volgens mij precies tussen Zuid en Noord aan land en stopte toen hij de Rijn overging.quote:Op zondag 3 november 2013 23:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ZuidHolland zou een gewonde zijn, maar volgens mij zijn er dan meer dan één geweest die langere tijd aan de grond waren
Toch liet men laatst bij Mythbusters zien dat Amerikaanse houten huizen beter waren bij aardbevingen dan een stenen huis 'zoals rond 1900' gebouwd werd..quote:Op zondag 3 november 2013 22:50 schreef -0- het volgende:
Schade kun je alleen niet helemaal vergelijken met de VS omdat huizen hier niet van spaanplaat gebouwd worden.
En het gegeven dat tornado's in de VS behoorlijk wat pittiger kunnen zijn laat je voor het gemak even achterwege natuurlijkquote:Op zondag 3 november 2013 22:50 schreef -0- het volgende:
De term mini tornado is wel ergerlijk hoor.
Dit waren gewoon echte tornado's. In Wijk mogelijk F2. Schade kun je alleen niet helemaal vergelijken met de VS omdat huizen hier niet van spaanplaat gebouwd worden.
Volgens mij heb jij een leesles nodigquote:Op maandag 4 november 2013 07:24 schreef Dven het volgende:
[..]
En het gegeven dat tornado's in de VS behoorlijk wat pittiger kunnen zijn laat je voor het gemak even achterwege natuurlijk
Dan is het helemaal dom omdat de F-schaal juist gebaseerd is op schade. F2 levert dus exact dezelfde schade op. Verder hoef je niet zo bijdehand over leesles enzo te doen, klein kind.quote:Op maandag 4 november 2013 07:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij een leesles nodig.
-0- heeft het specifiek over F2-tornado's.
De schade tussen F2 hier of daar zou niet dezelfde schade opleveren omdat onze huizen steviger zouden zijn.
Dat in de US ook sterkere tornado's plaatsvinden waar meer schade is doet niet ter zake..
Dat je niet ben weggespoeldquote:Op maandag 4 november 2013 07:52 schreef Stephan5 het volgende:
Goeiemorgen. De afgelopen uren is er hier maar liefst 36 mm regen naar beneden gekomen. Een waterballet buiten.
Ik liep even over straat en er lagen echt enorme plassen op straat en parkeerplaatsen waren in een zwembad veranderd.quote:
Als dat ding maar niet over de Randstad heen gaat komen.quote:Op maandag 4 november 2013 09:23 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Inderdaad nu ook LVL 1 voor deel van Nederland, gewoon twee tornadodagen op rij straks?
wishfull thinking ?:Pquote:Op maandag 4 november 2013 09:23 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Inderdaad nu ook LVL 1 voor deel van Nederland, gewoon twee tornadodagen op rij straks?
Dat is in principe inderdaad zo, echter kun je de kracht van tornado's dan niet vergelijken. Grote tekortkomingen van de F-schaal vind ik. Maar gezien de schadebeelden, de kracht waarmee voorwerpen rondgeslingerd werden en vergelijkbare schades waarbij windstoten bekend zijn kun je dit vergelijken met windsnelheden die in de VS F2 schade zouden veroorzaken.quote:Op maandag 4 november 2013 07:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan is het helemaal dom omdat de F-schaal juist gebaseerd is op schade. F2 levert dus exact dezelfde schade op. Verder hoef je niet zo bijdehand over leesles enzo te doen, klein kind.
quote:Op maandag 4 november 2013 11:58 schreef INViCTuS het volgende:
Tornado's krijgen echt geen kwalificatie op basis van schade naar mijn weten, maat gewoon op basis van de windsnelheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Fujita
Geen dank.quote:The Fujita scale (F-Scale), or Fujita–Pearson scale, is a scale for rating tornado intensity, based primarily on the damage tornadoes inflict on human-built structures and vegetation. The official Fujita scale category is determined by meteorologists and engineers after a ground or aerial damage survey, or both; and depending on the circumstances, ground-swirl patterns (cycloidal marks), radar tracking, eyewitness testimonies, media reports and damage imagery, as well as photogrammetry or videogrammetry if motion picture recording is available.
Die schaal is opgesteld op basis van opgetreden schade. Daar zijn dan geschatte windsnelheden bij gezocht.quote:Op maandag 4 november 2013 11:58 schreef INViCTuS het volgende:
Tornado's krijgen echt geen kwalificatie op basis van schade naar mijn weten, maat gewoon op basis van de windsnelheid.
quote:Op maandag 4 november 2013 11:58 schreef INViCTuS het volgende:
Zie;quote:The Fujita scale (F-Scale), or Fujita–Pearson scale, is a scale for rating tornado intensity, based primarily on the damage tornadoes inflict on human-built structures and vegetation. The official Fujita scale category is determined by meteorologists and engineers after a ground or aerial damage survey, or both; and depending on the circumstances, ground-swirl patterns (cycloidal marks), radar tracking, eyewitness testimonies, media reports and damage imagery, as well as photogrammetry or videogrammetry if motion picture recording is available. The F-Scale was replaced with the EF-Scale in the United States in February 2007.
Wat was dat windhoosje dat De Dom in Utrecht gescheiden heeft dan wel niet?quote:Op maandag 4 november 2013 12:05 schreef INViCTuS het volgende:
Dan was dit bij Wijk van Duurstede voor Nederlandse begrippen een F9 denk ik
Ik merk dat mijn dag ook een klein beetje beter is als de zon schijnt in Bulgarije.quote:Op maandag 4 november 2013 12:16 schreef Tjacka het volgende:
Dven in het topic.
Tjacka weer van Bulgarije checkt.
24 graden, heiig. Matig risico op aardbevingenquote:Op maandag 4 november 2013 12:16 schreef Tjacka het volgende:
Dven in het topic.
Tjacka weer van Bulgarije checkt.
luchtvochtigheid?quote:Op maandag 4 november 2013 12:19 schreef Dven het volgende:
[..]
24 graden, heiig. Matig risico op aardbevingen
Ja ga eens goochelen ofzoquote:Op maandag 4 november 2013 12:20 schreef Tjacka het volgende:
[..]
luchtvochtigheid?
ik kan meer met deze halve weerberichten Dven.
Sinds wanneer voorspellen ze die dan?quote:Op maandag 4 november 2013 12:19 schreef Dven het volgende:
[..]
24 graden, heiig. Matig risico op aardbevingen
Staat standaard op matigquote:Op maandag 4 november 2013 12:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Sinds wanneer voorspellen ze die dan?
Mijns inziens zijn de meterologische eigenschappen als windsnelheid net zo interessant als de uiteindelijke schade. De Fujita schaal is mede ontwikkeld omdat de echte windsnelheid moeilijk te bepalen is. Daardoor is de Fujita schaal niet echt objectief (voorbeeld, de tornado in Reno, waarbij de beroemde stormchaser Samaras bij omkwam, werd eerst ingeschaald in EF3. Later kwam twijfel of het toch niet een EF5 was, nogal een verschil). De EF indeling (Enhanced Fujita scale) die tegenwoordig in Amerika wordt gebruikt houdt ook rekening met de bouwconstructie van gebouwen.quote:Op maandag 4 november 2013 07:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan is het helemaal dom omdat de F-schaal juist gebaseerd is op schade. F2 levert dus exact dezelfde schade op. Verder hoef je niet zo bijdehand over leesles enzo te doen, klein kind.
Daarom zou het best krom zijn als het alleen op de schade aan zou komen. Als EF5 over relatief onbewoond gebied trekt met 2 houten huizen die met de grond worden gelijk gemaakt, en hier in Nederland zou hetzelfde gebeuren met stenen huizen, is het dan nog steeds een EF5?quote:Op maandag 4 november 2013 12:42 schreef Felagund het volgende:
[..]
Mijns inziens zijn de meterologische eigenschappen als windsnelheid net zo interessant als de uiteindelijke schade. De Fujita schaal is mede ontwikkeld omdat de echte windsnelheid moeilijk te bepalen is. Daardoor is de Fujita schaal niet echt objectief (voorbeeld, de tornado in Reno, waarbij de beroemde stormchaser Samaras bij omkwam, werd eerst ingeschaald in EF3. Later kwam twijfel of het toch niet een EF5 was, nogal een verschil). De EF indeling (Enhanced Fujita scale) die tegenwoordig in Amerika wordt gebruikt houdt ook rekening met de bouwconstructie van gebouwen.
Tornado, HIER en HIER een uitleg over gister...quote:Op maandag 4 november 2013 13:20 schreef DutchErrorist het volgende:
Maar was dat ding nu een windhoows of een tornado?
Woah mijn eerste tornado gezien en gefotografeerd van dichtbijquote:Op maandag 4 november 2013 13:23 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Tornado, HIER en HIER een uitleg over gister...
Zulke dingen gebeuren niet vaak in Nederland en gisteren ging de discussie vooral over "was het nu wel of geen tornado, was het een windhoos, nee een windhoos is een tornado etc etc", vandaag staat in de social media vooral de vraag voorop of het één of twee supercellen waren... ook daar verschillen de meningen nogalquote:Op maandag 4 november 2013 13:18 schreef INViCTuS het volgende:
Bij Arnhem opnieuw een tornado
De supercel was echter verre van aan het oplossen. Het gebied met zeer zware regenval werd alleen nog maar groter. De wolk was vol in ontwikkeling en trok om 15.45 uur over Rhenen.
Iets verderop, bij Arnhem werd de regenval al wat minder heftig. De wolk bleek echter wel in staat om zijn tweede tornado te produceren. Mogelijk heeft het extra reliëf in de buurt van Wageningen de juiste werveling kunnen laten ontstaan, waardoor er toch weer een slurf onder de buienwolk kon aangroeien.
Iets ten westen van Arnhem beginnen de meldingen weer van windhozen die gezien zijn. De windhoos trok exact over de Rijn, maar kwam 'in de problemen' in hartje Arnhem. De Rijn maakt daar een scherpe bocht. De windhoos trok nog iets het land op waarna de wrijving van de bebouwing in de stad de windhoos weer liet oplossen.
Deze tweede windhoos heeft, voor zover ik heb kunnen vinden, nauwelijks of geen schade aangericht.
twitter:reedtimmerTVN twitterde op maandag 04-11-2013 om 16:43:03Check out this #tornado that touched down yesterday in Arnhem, Netherlands! http://t.co/2hEplCpvj6 #netherlands #holland #storm reageer retweet
Boehoequote:Op maandag 4 november 2013 07:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Zoals gezegd, je snapt het dus niet. Ik zal er verder ook geen moeite in steken.quote:Op maandag 4 november 2013 19:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Boehoe![]()
Sjezus wat ben jij een aangebrand typje zegVerder ben juist JIJ degene die reageert als een klein kind.
![]()
Verder, dat F2 puur gebaseerd is op schade laat het nergens op slaan. Een plaggenhuis in Afrika waait sneller om dan een huis hier. Daardoor betekent het vrij weinig. Een F5 in Amerika kan best gelijkstaan aan een F2 hier..
Een F2 in Bulgarije zou heel het land platleggen man hier organiseren we dan gewoon een zeilwedstrijd op het IJsselmeer.quote:Op maandag 4 november 2013 19:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Boehoe![]()
Sjezus wat ben jij een aangebrand typje zegVerder ben juist JIJ degene die reageert als een klein kind.
![]()
Verder, dat F2 puur gebaseerd is op schade laat het nergens op slaan. Een plaggenhuis in Afrika waait sneller om dan een huis hier. Daardoor betekent het vrij weinig. Een F5 in Amerika kan best gelijkstaan aan een F2 hier..
Ik snap het best, alleen ik hou ervan hoe jij haptquote:Op maandag 4 november 2013 20:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Zoals gezegd, je snapt het dus niet. Ik zal er verder ook geen moeite in steken.
Okequote:Op maandag 4 november 2013 22:53 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik snap het best, alleen ik hou ervan hoe jij hapt
Wacht maar tot jullie weer een helse aardbeving van 2.1 op de schaal van richter krijgen. Hier denken we dan dat iemand een scheet gelaten heeft!quote:Op maandag 4 november 2013 21:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Een F2 in Bulgarije zou heel het land platleggen man hier organiseren we dan gewoon een zeilwedstrijd op het IJsselmeer.
Dat geloof ik graag, sommige bulgaren zijn van een aardig formaatquote:Op dinsdag 5 november 2013 13:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Wacht maar tot jullie weer een helse aardbeving van 2.1 op de schaal van richter krijgen. Hier denken we dan dat iemand een scheet gelaten heeft!
Boonrijk dieet ookquote:Op dinsdag 5 november 2013 14:44 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag, sommige bulgaren zijn van een aardig formaat!
Het is nog lang droog gebleven in Limburg, zeker tot het begin van de middag, uurtje of 1quote:
quote:Op dinsdag 5 november 2013 15:50 schreef TvhN het volgende:
Hier in Singapore vanavond uren lang onweer gehad. Overdag 34 graden en erg benauwd.
Hier word je ook niet altijd vrolijk van, hoor. Was behoorlijk zweten tijdens de excursie van vandaag. Desondanks liever dit dan het weer wat jullie nu hebben, daar ben ik het mee eens.quote:
Vrolijk hoef ik er niet van te worden, zolang het weer maar niet zo deprimerend is als vandaag en 6 eerdere maanden dit jaar het geval is.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:19 schreef TvhN het volgende:
[..]
Hier word je ook niet altijd vrolijk van, hoor. Was behoorlijk zweten tijdens de excursie van vandaag. Desondanks liever dit dan het weer wat jullie nu hebben, daar ben ik het mee eens.
Mensen die denken dat 34 graden in Singapore comfortabel is, maar dat is dus inderdaad niet zo. Heb liever 15 graden hoor. Nog liever 25, maar goed.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:19 schreef TvhN het volgende:
[..]
Hier word je ook niet altijd vrolijk van, hoor. Was behoorlijk zweten tijdens de excursie van vandaag. Desondanks liever dit dan het weer wat jullie nu hebben, daar ben ik het mee eens.
Hoe laat wordt het in NL eigenlijk donker momenteel?quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:20 schreef MaLo het volgende:
Het is me ook al een portie donker. En het plenst nog steeds.
Over een half uur pasquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Hoe laat wordt het in NL eigenlijk donker momenteel?
TV aan en niet naar buiten kijken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:31 schreef MaLo het volgende:
En dan kijk je naar buienradar en zie je dat er nog veel meer van die pleurisregen aankomt
Wat een deprimerende k-dag (qua weer)
http://zonsondergang.info/quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:32 schreef Dven het volgende:
[..]
tussen 16:50 en 17:10, afhankelijk van waar je woont.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:32 schreef Dven het volgende:
[..]
In theorie wel, in de praktijk is het nu al bijna donkerquote:
Ik zit nog op mijn werk, in mijn kantoor zonder gordijnen maar met grote ramenquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:33 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
TV aan en niet naar buiten kijken.
Momenteel exact hetzelfde als op de 43e breedtegraad dusquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
tussen 16:50 en 17:10, afhankelijk van waar je woont.
Waar jij zit wel ja. In Spanje niet bepaaldquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Momenteel exact hetzelfde als op de 43e breedtegraad dus
Daar een uur later jaquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Waar jij zit wel ja. In Spanje niet bepaald
En dan zit je nog wel in een andere tijdzone, hoe kan dat dan? In Polen is het echt een uur eerder dan in Nederland, want dezelfde tijdzone.quote:
Omdat het verschil in lengtegraad tussen Nederland en Polen 8 - 19 is en tussen Spanje en Bulgarije 20 - 37 is?quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:41 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En dan zit je nog wel in een andere tijdzone, hoe kan dat dan? In Polen is het echt een uur eerder dan in Nederland, want dezelfde tijdzone.
En het wordt hier relatief eerder donkerquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Omdat het verschil in lengtegraad tussen Nederland en Polen 8 - 19 is en tussen Spanje en Bulgarije 20 - 37 is?
En zowaar!quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat het nog eens droog worden vandaag.... godsklere
Zondag 2 uur zonquote:Op dinsdag 5 november 2013 23:23 schreef INViCTuS het volgende:
Florisanthttp://www.weer.nl/wereld(...)31X4093/zutphen.html
grrrr...quote:Op woensdag 6 november 2013 08:15 schreef Dven het volgende:
Voorlopig weinig van te merken trouwens. Gister weer een landelijk dagrecord gebroken hier in de stad. 26,5!
Gewoon wachten op een aardbeving, die komen daar wel eens voor.quote:Op woensdag 6 november 2013 08:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
grrrr...
* Frutsel denkt dat hij binnenkort een nieuw landelijk record heeft gebroken
binnen 26,5 seconden de stad van Dven afbreken
Zo'n mooi stadjequote:Op woensdag 6 november 2013 08:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
grrrr...
* Frutsel denkt dat hij binnenkort een nieuw landelijk record heeft gebroken
binnen 26,5 seconden de stad van Dven afbreken
sterktequote:Op woensdag 6 november 2013 07:29 schreef Dven het volgende:
IN de lange termijn begint de winter zichtbaar te wordenOver anderhlve week nog maar acht graden
quote:Op woensdag 6 november 2013 10:42 schreef Dagoduck het volgende:
Ik hoorde dat het in het zuiden veel geregend heeft, zijn daar ook foto's van?
Bedankt!quote:
Zo is het hier de hele week al, niet klagenquote:Op woensdag 6 november 2013 07:29 schreef Dven het volgende:
IN de lange termijn begint de winter zichtbaar te wordenOver anderhlve week nog maar acht graden
Zucht..het is ook echt een continue stroom water.quote:Op woensdag 6 november 2013 11:12 schreef INViCTuS het volgende:
Vanavond en komende nacht weer een flinke bak water. Ik vrees ook een algehele afgelasting voor district oost komend weekend...
Voetbal? Dat gaat er vanaf deze week denk ik uit tot het nieuw jaar.quote:Op woensdag 6 november 2013 11:12 schreef INViCTuS het volgende:
Vanavond en komende nacht weer een flinke bak water. Ik vrees ook een algehele afgelasting voor district oost komend weekend...
Lekker man. Raam open en lekker onder een dik dekbed boek lezen en dan pitten.quote:Op woensdag 6 november 2013 11:12 schreef INViCTuS het volgende:
Gewoon binnendoor toch?quote:Op donderdag 7 november 2013 02:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik had even een waarschuwing voor windstoten gemist. Mocht rond half twaalf van Alkmaar naar Rotterdam. Op de motor
Dit is dan op z'n vroegst pas over 1 week he...:Pquote:Op donderdag 7 november 2013 10:20 schreef INViCTuS het volgende:
"In de tweede helft van de week zien we op de weerkaarten interessante ontwikkelingen met een grote kans dat de westdrift aan zijn einde komt en we met een geblokkeerd stromingspatroon te maken gaan kirjgen. Deze veranderingen worden in steigers gezet door een opbouwend blokkadehoog op het midden van de Atlantische Oceaan en een depressie gevuld met zeer koude Poollucht die richting Scandinavië gaat afsnoeren (kaart hierboven). In hoeverre de druksystemen dan op de goede plaats komen te liggen en of het een inleiding zal gaan vormen voor een veel kouder weertype is nog onduidelijk. Daarover de komende dagen meer."
Ik hoop dat ik daar nog een staartje van kan meepikken, dinsdag tm donderdag in Helsinkiquote:Op donderdag 7 november 2013 10:20 schreef INViCTuS het volgende:
"In de tweede helft van de week zien we op de weerkaarten interessante ontwikkelingen met een grote kans dat de westdrift aan zijn einde komt en we met een geblokkeerd stromingspatroon te maken gaan kirjgen. Deze veranderingen worden in steigers gezet door een opbouwend blokkadehoog op het midden van de Atlantische Oceaan en een depressie gevuld met zeer koude Poollucht die richting Scandinavië gaat afsnoeren (kaart hierboven). In hoeverre de druksystemen dan op de goede plaats komen te liggen en of het een inleiding zal gaan vormen voor een veel kouder weertype is nog onduidelijk. Daarover de komende dagen meer."
liever kou dan nattigheidquote:Op donderdag 7 november 2013 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Dus we gaan van nattigheid naar kou en wind? Nauwelijks een verbetering..
Mijn ninja was niet snel genoeg, maar dat ben ik met je eensquote:
quote:Op donderdag 7 november 2013 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mijn ninja was niet snel genoeg, maar dat ben ik met je eensen als er geen straffe wind staat teken ik ervoor.
Weet ik nog heel goed. Bijna heel Drenthe lag onder water toen, wat een regen! Überhaupt het natste jaar ooit toch?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:39 schreef Lemans24 het volgende:
Het wordt gewoon de op twee na natste herfst sinds 1901.
De natste was echter 1998, nog niet zo lang geleden.
Ja. Dat gaan we dit jaar niet redden, de rest was zelfs bijzonder droog.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:41 schreef Djeez het volgende:
[..]
Weet ik nog heel goed. Bijna heel Drenthe lag onder water toen, wat een regen! Überhaupt het natste jaar ooit toch?
bij jou misschienquote:Op donderdag 7 november 2013 15:54 schreef Nattekat het volgende:
Dit gaat volgens mij de eerste dag worden dat het niet heeft geregend sinds vorige week
NWS / Supertyfoon Haiyan (cat.5) op weg naar de Filipijnenquote:Op donderdag 7 november 2013 21:29 schreef -0- het volgende:
Momenteel koerst er een enorme orkaan af op de Filipijnen.
Gemiddelde windsnelheid is nu 310 km/h. Een van de zwaarste en grootste orkanen ooit gezien.
Ook bij landfall heeft de orkaan waarschijnlijk nog een gemiddelde snelheid van 270 km/h.
Bizar.
Ja in het noorden was het echt een prima dag vandaag. Droog en zowaar zonnig.quote:Op donderdag 7 november 2013 16:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Regen regen regen...ach hier niks aan de hand
[ afbeelding ]
Ik ken wat mensen van Negros en Bohol, recht in het pad van de orkaan. Op Facebook is het momenteel 'please god, spare us' e.d. wat de klok slaat...quote:Op donderdag 7 november 2013 21:29 schreef -0- het volgende:
Momenteel koerst er een enorme orkaan af op de Filipijnen.
Gemiddelde windsnelheid is nu 310 km/h. Een van de zwaarste en grootste orkanen ooit gezien.
Ook bij landfall heeft de orkaan waarschijnlijk nog een gemiddelde snelheid van 270 km/h.
Bizar.
twitter:MeteoConsult twitterde op vrijdag 08-11-2013 om 09:44:20Achter een venijnige storing neemt de wind de komende nacht even flink toe. Aan heel misschien wel korte tijd #storm. http://t.co/65F76gcQKI reageer retweet
Beide plaatsen liggen aardig zuidelijk, en dus relatief in de luwte.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik ken wat mensen van Negros en Bohol, recht in het pad van de orkaan. Op Facebook is het momenteel 'please god, spare us' e.d. wat de klok slaat...
Tegen de natuur kan je niet vechten en god bestaat niet dus moeten ze er maar het beste van maken, relativeren dat het komt en daarna maar weer verder...:)quote:Op donderdag 7 november 2013 22:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik ken wat mensen van Negros en Bohol, recht in het pad van de orkaan. Op Facebook is het momenteel 'please god, spare us' e.d. wat de klok slaat...
Dat weet niemand dus hou je mening voor je atheïstquote:Op vrijdag 8 november 2013 11:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Tegen de natuur kan je niet vechten en god bestaat niet
Dat hij wel bestaat weet ook niemand dus hou jouw mening ook maar voor je...quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:02 schreef Kutjelik het volgende:
[..]
Dat weet niemand dus hou je mening voor je atheïst
scherpquote:Op vrijdag 8 november 2013 12:18 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat hij wel bestaat weet ook niemand dus hou jouw mening ook maar voor je...
Ik mag mijn mening in principe ten alle tijde gevenquote:Op vrijdag 8 november 2013 12:02 schreef Kutjelik het volgende:
[..]
Dat weet niemand dus hou je mening voor je atheïst
Je punt is duidelijk! ontopic maar weer.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik mag mijn mening in principe ten alle tijde gevenof je nou gaat zitten bidden tot welke pipo dan ook, dat heeft echt geen zin omdat die storm er toch wel komt. Maar dat i smijn mening en zodra de mensen die weinig verliezen daar weer wakker worden en zij zien dat dan denken zij dat dat door god komt, yeah right....prima dat iemand gelooft, lekker blijven doen als je denkt er beter van te worden maar hou dat lekker voor je
De zon schijntquote:Op vrijdag 8 november 2013 12:52 schreef Kutjelik het volgende:
[..]
Je punt is duidelijk! ontopic maar weer.
Inderdaad, leuk om te gaan kijken bij de duinversterking en verbreding.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:58 schreef Kutjelik het volgende:
[..]
Hier ook! anderhalve dag dat het droog is in Katwijk
It's raining cats and dogs.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:16 schreef Fred0w het volgende:
Het regent pijpenstelen.
Of tomber des hallebardes zoals ze in Frankrijk zeggen.
Eerste lokale gladheid van het seizoentwitter:helgavanleur twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 12:12:04Geen ijskrabber paraat? Dan vandaag snel nog eentje scoren! #vorst op komst (nacht zondag op maandag). Weer #krabweer reageer retweet
Vooralsnog wel, straks is het weer afgelopenquote:Op zaterdag 9 november 2013 12:43 schreef Nieuwschierig het volgende:
Eindelijk weer eens een zonovergoten dag
Hier in Haarlem de hele nacht hagelbuien. Het ging maar door. Zodoende is sinds gisterenmiddag alweer 27 mm gevallen.quote:Op zondag 10 november 2013 01:09 schreef Karina het volgende:
Dikke hagelbui nu hier![]()
Hier is in Amsterdam.
Net nu daar de MTV EMA Award uitreiking plaatsvindt.quote:Op zondag 10 november 2013 01:09 schreef Karina het volgende:
Dikke hagelbui nu hier![]()
Hier is in Amsterdam.
Het is inmiddels redelijk droog... en anders kunnen de oververhitte fans een beetje afkoelen.quote:Op zondag 10 november 2013 10:49 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Net nu daar de MTV EMA Award uitreiking plaatsvindt.
In het ZONNIGE zuidenquote:
Zal niet lang duren... want ik zie (op buienradar) de buien richting zuiden komenquote:
Snil!twitter:helgavanleur twitterde op zondag 10-11-2013 om 11:57:16#Weerweetje De neerslag van vandaag valt als sneeuw, maar smelt paar honderd meter boven de grond. #waterkoud reageer retweet
Heb liever omwir en turnato's.quote:Op zondag 10 november 2013 12:00 schreef Pino112 het volgende:
Snil!twitter:helgavanleur twitterde op zondag 10-11-2013 om 11:57:16#Weerweetje De neerslag van vandaag valt als sneeuw, maar smelt paar honderd meter boven de grond. #waterkoud reageer retweet
Achterhoek maakt wel kans op nachtvorst.quote:Op zondag 10 november 2013 12:13 schreef Lemans24 het volgende:
Vorst komt er niet vannacht, er staat nu weer 3 graden bij het KNMI.
SNILtwitter:
twitter:MeteoConsult twitterde op zondag 10-11-2013 om 14:04:52De winter van 2014 werpt zijn schaduwen vooruit. Welke factoren zijn van invloed? Hier het verhaal. http://t.co/0EA843sSp3 reageer retweet
In centrum of richting Nienoord?quote:Op zondag 10 november 2013 14:10 schreef uniekhoorn het volgende:
Heerlijk gewandeld in de zon , precies tussen de buien door in Leek e.o. Geweldige donkere luchten om ons heen gehad. Erg mooi
centrum, nienoord, theehuis Midwolde, Lettelbertquote:Op zondag 10 november 2013 14:14 schreef Zipportal het volgende:
[..]
In centrum of richting Nienoord?
Mooi tochtje dus.quote:Op zondag 10 november 2013 14:21 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
centrum, nienoord, theehuis Midwolde, Lettelbert
Laat je de verwarming weer uit dit jaar of was dat maar een éénmalig experiment?quote:Op zondag 10 november 2013 23:56 schreef Lemans24 het volgende:
En 1,3 nu op de Veluwe. 1,5 in De Bilt. Het zal toch niet echt de eerste vorstdag gaan worden?
Had gehoopt dat dat tot december zou duren dit jaar.
Eénmalig, moet er niet aan denken weer in die kou te zittenquote:Op maandag 11 november 2013 00:00 schreef Felagund het volgende:
[..]
Laat je de verwarming weer uit dit jaar of was dat maar een éénmalig experiment?
Hier 3.0, maar wel het lichtste kleurtje in de kaart. Zie je bijna altijd in het uiterste zuiden een andere kleur terwijl de temp vaak niet lager, of zelfs hoger ligt dan op andere plaatsen.quote:Op maandag 11 november 2013 00:47 schreef VacaLoca het volgende:
Je bent me net voor. Het vriest idd bijna hier in Arnhem.
Om een of andere reden is het hier in de winter 1-2 graden kouder dan elders vaak. Nu dus ook weer de eerste stad die onder de 0 duikt zo.
Gewoon ja. Uit kan 'ie altijdquote:Op maandag 11 november 2013 07:58 schreef Nattekat het volgende:
De keuze vest of niet wordt nu wel erg lastig met die enorme verschillen tussen min en max
Deed nee, was even koud maar goed, het wordt toch weer iets warmer aankomende week.quote:
Makkelijk juist, nu het droog is. Gewoon dun shirt en dik vest aan, jas is niet nodig.quote:Op maandag 11 november 2013 07:58 schreef Nattekat het volgende:
De keuze vest of niet wordt nu wel erg lastig met die enorme verschillen tussen min en max
Jas met t-shirt was al best fris, een vest is nog frisser. Die grens is helaas al bereikt.quote:Op maandag 11 november 2013 14:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Makkelijk juist, nu het droog is. Gewoon dun shirt en dik vest aan, jas is niet nodig.
Leuk, ondervind je ook eens wat een kutklimaat we toch hebben hierquote:Op maandag 11 november 2013 14:10 schreef Dven het volgende:
Over een paar weken per trein naar NL. Eens zien wat voor weer ik allemaal mee ge maken onderweg
Ik kijk er niet naar uitquote:Op maandag 11 november 2013 14:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Leuk, ondervind je ook eens wat een kutklimaat we toch hebben hier
Zelfs wanneer er de rest van het jaar geen regen meer valt is het al een nat jaarquote:Op maandag 11 november 2013 14:47 schreef Lemans24 het volgende:
Nederland heeft gewoon een regenseizoen tegenwoordig...
[ afbeelding ]
(op basis van de gegevens van het KNMI, t/m 11 november)
Vroeger was het gemiddelde 750, en nu al 800 ja.quote:Op maandag 11 november 2013 15:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Zelfs wanneer er de rest van het jaar geen regen meer valt is het al een nat jaar(650 is toch gemiddeld in NL?)
Edit : De Bilt 792,9 mm gemiddeld per jaar. tot en met 11 november net onder het gemiddelde dus (ongeveer 50mm)
832,5 zelfs al gemiddeld, gemeten over 1981-2010.quote:Op maandag 11 november 2013 15:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Zelfs wanneer er de rest van het jaar geen regen meer valt is het al een nat jaar(650 is toch gemiddeld in NL?)
Edit : De Bilt 792,9 mm gemiddeld per jaar. tot en met 11 november net onder het gemiddelde dus (ongeveer 50mm)
Nou ja, De Bilt heeft een regenseizoen, op andere plekken lijkt het wel wat anders..quote:Op maandag 11 november 2013 14:47 schreef Lemans24 het volgende:
Nederland heeft gewoon een regenseizoen tegenwoordig...
[ afbeelding ]
(op basis van de gegevens van het KNMI, t/m 11 november)
Volgens het artikel op weer.nl, waar ze hun basis in Bennekom hebben, is het daar nog extremer. Dit omdat er daar ook in mei weinig regen is gevallen.quote:Op maandag 11 november 2013 17:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou ja, De Bilt heeft een regenseizoen, op andere plekken lijkt het wel wat anders..
Er zijn meer factoren die op een zachte winter wijzen dan op een strenge, maar je mag altijd hopen.quote:Op maandag 11 november 2013 18:04 schreef Daywalk3r het volgende:
http://nieuwsuit.com/2013(...)de-winter-2013-2014/
Zou het?
Weinig sneeuw dus, hoeraquote:Op maandag 11 november 2013 18:04 schreef Daywalk3r het volgende:
http://nieuwsuit.com/2013(...)de-winter-2013-2014/
Zou het?
Nee.quote:Oorzaak hiervan zou de baan van de straalstroom zijn waardoor zeer koude lucht aangevoerd gaat worden. Feitelijk is dat nu al aan de gang, immers de maand oktober verloopt kouder en nater dan normaal.
Ja, zoals wanneer het 2 weken achter elkaar elke nacht lichtjes vriest of sneeuw wat een paar dagen blijft liggen in De Biltquote:Op maandag 11 november 2013 18:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En het woord horrorwinter, wordt dat serieus nog gebruikt?
Ik heb even gekeken hoe het in Enschede was, en er valt wel wat terug te vinden van de natte periode, maar zo duidelijk als de De Bilt-grafiek is het zeker niet.quote:Op maandag 11 november 2013 17:50 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Volgens het artikel op weer.nl, waar ze hun basis in Bennekom hebben, is het daar nog extremer. Dit omdat er daar ook in mei weinig regen is gevallen.
Als je naar de neerslag per dag kijkt, ipv per maand, zie je dat er in de winter, lente en zomer vooral periodes van enkele dagen met buien waren, terwijl het in de herfst wekenlang bijna iedere dag regent. Daarnaast zijn in de herfst grote hoeveelheden per dag gevallen.
edit: ik zie dat er in het noorden meer neerlag is gevallen in juni dan in oktober. Dat is wel even anders dan in het midden van het land ja.
Gaaf!!quote:Op maandag 11 november 2013 21:19 schreef marcel-o het volgende:
had ook nog 2 leuke van gister.
[ link | afbeelding ]
en n mooie dubbele huge ass regenboog
[ link | afbeelding ]
quote:Op maandag 11 november 2013 17:06 schreef Fred0w het volgende:
Nog een foto van gistermiddag:
[ afbeelding ]
quote:In Veliko Tarnovo, for example, are measured famed 25 6 degrees , which corresponds to the usual time in September , according to experts . Black Peak does today measured 16 degrees , which is also a record for the last over 30 years!
At the same time at the end of next week the weather will undergo a sharp twist , temperatures will drop suddenly by about 20 degrees. As ARC wrote, on November 22, the country will be frozen a serious snow. The snow will however remain abnormally short because days then unexplained warming - degrees will rise again between 15 and 20 degrees.
Real winter in Bulgaria will occur until the eve of the new 2014 and , in January expected record low tempepaturni values of minus 30 degrees.
Ik heb nog vrienden in Varna wonen. Is het wel warmer natuurlijk met dat water.quote:
Varna is waardeloos in de winter. Zéér veel wind van zee, hoge luchtvochtigheid etc. Absoluut gezien is het er wel warmer natuurlijk maar al met al zegt dat niet zo heel veel.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:51 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik heb nog vrienden in Varna wonen. Is het wel warmer natuurlijk met dat water.
Vanzelfsprekendquote:Op dinsdag 12 november 2013 12:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat Google translate is en geen officiële Engelse tekst!
Ik hoop daar serieus een keer op, gewoon voor een dag of 3 ofzo.quote:Op dinsdag 12 november 2013 12:45 schreef Dagoduck het volgende:
Doe mij maar zo'n winter, 5 meter sneeuw voor de deur! Heel het land dat plat ligt
Dit ja. En maar afvragen waarom men vind dat "ze" er steeds naast zitten. Gewoon dat soort rommel de wereld uithelpen, valt pas wat zinnigs over te zeggen in de winter zelf..quote:Op dinsdag 12 november 2013 12:52 schreef Lemans24 het volgende:
Die onzin nieuwsberichten kopiëren elkaar nu al. Het wachten in op Nu.nl en de Telegraaf.
Oktober was helemaal niet kouder dan normaalquote:Op dinsdag 12 november 2013 12:33 schreef Jor_Dii het volgende:
http://www.frieslandactue(...)achten-horrorwinter/
Ik denk dat je snel genezen bent als je je dak probeert terug te koppen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 12:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik hoop daar serieus een keer op, gewoon voor een dag of 3 ofzo.
Snil, omweer, nater dan normaal, het gaat helemaal los.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:29 schreef alors het volgende:
[..]
Oktober was helemaal niet kouder dan normaalEn ook niet 'nater'
Dan blijf ik de gehele periode dat er sneeuw valt een pad schoonhouden richting de pizzariaquote:Op dinsdag 12 november 2013 12:45 schreef Dagoduck het volgende:
Doe mij maar zo'n winter, 5 meter sneeuw voor de deur! Heel het land dat plat ligt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |