quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Hier verder.quote:Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.
Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.
Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'
Klik hier voor de rest v/h artikel
Huiliequote:
Het gaat pas ophouden wanneer het is aangepast. Zo werkt het met alles toch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:13 schreef controlaltdelete het volgende:
Loopt die discusie hier nog steeds?
Ik ben tolerant genoeg om jou je eigen mening te laten hebben. Dat de ZP-haters intolerant zijn wisten we al.quote:
6 december is het ineens klaar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:13 schreef controlaltdelete het volgende:
Loopt die discusie hier nog steeds?
Nederland is een democratie. De meerderheid beslist.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:19 schreef DroogDok het volgende:
Ik snap verder de hele ophef niet zo, er is geen 1 serieuze instantie voor het opheffen van ZP. Eigenlijk vinden de demonstranten en pietitie-ondertekenaars dus dat mensen die er eventueel wel voor zijn geen recht hebben op hun mening.
Hoe leer ik mijn kind generaliseren, 1.01.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:52 schreef Gia het volgende:
"Omdat donkere mensen het niet leuk vinden dat ze op Zwarte Piet lijken.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Nederland is een democratie. De meerderheid beslist.
De waarheid mag gezegd worden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hoe leer ik mijn kind generaliseren, 1.01.
De waarheid zeggen. Dat er sommige mensen aanstoot aan nemen. Blank en zwart.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:01 schreef Gia het volgende:
Wat moet je dan zeggen als een kind met die vraag komt?
Democratie is niet alleen maar de dictatuur van de meerderheid!quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Sint heeft er heeeeeeeeel lang op moeten wachten, maar ze staan eindelijk in bloei!quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:01 schreef Gia het volgende:
De waarheid is dat zwarte mensen niet als Zwarte Piet gezien willen worden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:10 schreef Copycat het volgende:
De waarheid zeggen. Dat er sommige mensen aanstoot aan nemen. Blank en zwart.
Niet alle donkeren mensen nemen aanstoot aan ZP en niet alle blanke mensen nemen er geen aanstoot aan. Niet alles is zwart-wit.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
De waarheid is dat zwarte mensen niet als Zwarte Piet gezien willen worden.
De blanken nemen er geen aanstoot aan, waarom zouden ze? Dat zijn de geitenwollen sokken meelopers.
Als een kind een zwsrt persoon Zwarte Piet noemt, leg je het kind uit dat niet iedereen met die huidskleur Zwarte Piet is. Zo washet, zo is het en wmb blijft het voor altijd zo.
Dat is jouw verknipte zwart-witwaarheid. Ik ken voldoende donkere mensen die er totaal geen aanstoot aan nemen. Sommigen hebben die pietitie zelfs getekend. Daartegenover ken ik ook weer voldoende blanken, zonder geitenwollensokken, die er wel aanstoot aan nemen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:28 schreef Gia het volgende:
De blanken nemen er geen aanstoot aan, waarom zouden ze? Dat zijn de geitenwollen sokken meelopers.
Een kinderfeest verknallen en kindjes van hun geloof in de sint afgooien, is democratie?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:14 schreef DustPuppy het volgende:
Democratie is niet alleen maar de dictatuur van de meerderheid!
En vervolgens uitleggen dat je niet kan leven zonder dat bepaalde zeurpieten ergens aanstoot aan nemen en dat je dat dus maar moet negeren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:10 schreef Copycat het volgende:
[..]
De waarheid zeggen. Dat er sommige mensen aanstoot aan nemen. Blank en zwart.
dat sommige zwarte pieten zich verkleed hebben voor het feest? Mijn 6-jarige vond het verklede pieten, die regenboogpieten van een paar jaar geleden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:01 schreef Gia het volgende:
[..]
De waarheid mag gezegd worden.
Er zijn geen instanties met de intentie zwarte Zwarte Pieten af te schaffen.
Maar hier en daar ga je toch gekleurde Pieten zien.
Dat bedoel ik. Kinderen zien dat als verklede Zwarte Pieten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:42 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat sommige zwarte pieten zich verkleed hebben voor het feest? Mijn 6-jarige vond het verklede pieten, die regenboogpieten van een paar jaar geleden.
Uitzonderingen maken omdat kindjes anders een paar jaartjes korter in de Sint geloven, is een rechtsstaat?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:31 schreef Gia het volgende:
Een kinderfeest verknallen en kindjes van hun geloof in de sint afgooien, is democratie?
Hoe wordt hier racistisch gedaan tegen kinderen?quote:Zijn negers het slachtoffer? Nee, de kinderen.
Dat is over tien jaar toch weer over.quote:En als er allemaal gekleurde Zwarte Pieten zouden zijn, dan roept een kind:"Mam, kijk daar, een échte Zwarte Piet!", zodra ze een neger zien.
Toch wel weer iets voor jou om jezelf tolerant te noemen en zeggen dat iedereen recht heeft op een eigen mening en vervolgens te generaliseren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben tolerant genoeg om jou je eigen mening te laten hebben. Dat de ZP-haters intolerant zijn wisten we al.
ZP-haters willen geen verbod opleggen? Wat willen ze dan wel?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Toch wel weer iets voor jou om jezelf tolerant te noemen en zeggen dat iedereen recht heeft op een eigen mening en vervolgens te generaliseren.
Als je denkt dat het alleen over het ZP-noemen gaat, zeg dan niets.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Als een kind een zwart persoon Zwarte Piet noemt, leg je het kind uit dat niet iedereen met die huidskleur Zwarte Piet is. Zo was het, zo is het en wmb blijft het voor altijd zo.
Want racisme verbieden is intolerant?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
ZP-haters willen geen verbod opleggen? Wat willen ze dan wel?
Jij snapt nog steeds niet dat dat een interpretatie is die kinderen en het meerendeel van de sinterklaas vierders niet delen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:53 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als je denkt dat het alleen over het ZP-noemen gaat, zeg dan niets.
Zwarte piet is een stereotype neger en blanke mensen die zich zwart schminken om knecht te spelen is racistisch.
Oh, ja, als mensen vinden van niet is het niet zo natuurlijk. De aarde is plat.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:55 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Jij snapt nog steeds niet dat dat een interpretatie is die kinderen en het meerendeel van de sinterklaas vierders niet delen.
Dat Zwarte Piet zich in allerlei kleurtjes gaat schminken, behalve zwart.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Scorpie het volgende:
ZP-haters willen geen verbod opleggen? Wat willen ze dan wel?
Onschuldige zaken verbieden onder het mom van racisme is intolerant.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:54 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want racisme verbieden is intolerant?
quote:Radio Veronica
Gisteren werd ik ook gebeld door een redacteur van Radio Veronica. Of ik mijn verhaal bij hun wilde doen. Ik dacht: een radiointerview , daar kan niet zo veel mis gaan. De redacteur vertelde dat het opgenomen werd, want dat zou handiger zijn voor de uitzending.
vanmorgen werd ik gebeld: “Met (*) van Radio Veronica. Je gaat zometeen praten met Rick van Velthuysen. We zijn een vrolijk programma, dus het mag best een beetje los, maak gerust een geintje.” Ik kreeg meteen mijn bedenkingen. Het onderwerp leent zich niet echt voor een geintje vind ik, maar ik knalde er een vrolijk “Goedemorgen!” in.
Tokkies
Toen het gesprek met de DJ begon was meteen duidelijk dat hij mij een bepaalde richting in wilde duwen. “Zo dus wat was dat voor volk, wat waren dat voor malloten, wat een tokkies, vind je ook niet wat vind je daar nu van?”
Ik was op mijn hoede en was niet van plan om populistische uitspraken te doen. En dat lukte. Maar waarschijnlijk vonden ze dat toch een beetje saai en als Radio Veronica moet je natuurlijk een beetje voor opschudding zorgen.
Toen hij bleef hameren op de domheid van de betrokkenen zei ik: “Het is waarschijnlijk niet het meest intelligente volk, als het zich zo gedraagt.
En wat hoor ik in de uitzending? De vraag: “Wat vind je van die mevrouw die daar stond voor West-Papoea?” Mijn antwoord: “Waarschijnlijk niet het meest intelligent.”
Knippen in een interview kan, maar iemand zoiets in de mond leggen is schandalig.
Jij kan bepalen voor anderen hoe ze iets interpreteren? Dat vind ik knap, ik kan van mijzelf zeggen dat ik zwarte piet niet als negers zie.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Oh, ja, als mensen vinden van niet is het niet zo natuurlijk. De aarde is plat.
Onschuldig onder het mom van "Wij zijn niet racistisch, andere rassen zijn inferieur."?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:58 schreef Specularium het volgende:
[..]
Onschuldige zaken verbieden onder het mom van racisme is intolerant.
Waarom maak je dat er nu van? Er is helemaal niks qua inferieur aan de orde.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:01 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Onschuldig onder het mom van "Wij zijn niet racistisch, andere rassen zijn inferieur."?
Geen kind, geen ouder die Sinterklaas viert, ziet zwarte Zwarte Piet als iets racistisch.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Oh, ja, als mensen vinden van niet is het niet zo natuurlijk. De aarde is plat.
Ik denk dat de meeste Nederlanders dondersgoed weten wie Zwarte Piet is en hoe hij aan z'n kekke uiterlijk komt, maar het gewoon niet boeit omdat het "traditie" is en ze zelf toch geen neger zijn. We hoeven het niet mooier te maken dan het is toch ? Niet voor niets is het "zwart door de schoorsteen" verhaal later uit schaamte ontstaan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen kind, geen ouder die Sinterklaas viert, ziet zwarte Zwarte Piet als iets racistisch.
Dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:01 schreef Gia het volgende:
Geen kind, geen ouder die Sinterklaas viert, ziet zwarte Zwarte Piet als iets racistisch.
Ja die huillies mogen niet tegen ZP zijn stomme zeurpieten wat denken zij wel niet ze doen altijd zeggen is racisme echt flauw!!!!quote:Een heel klein groepje speelt de racisme-kaart. Ze doen maar. Zwarte Piet verdwijnt echt niet uit beeld. Hooguit komen er hier en daar wat zuurtjes Zwarte Pieten bij.
Precies, laat ons gewoon genieten van ons racistisch blackfacefeest!quote:Maar het blijven Zwarte Pieten.
ZP is geen racisme.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:54 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want racisme verbieden is intolerant?
Blanken die zichzelf Zwart schminken om als stereotype neger zakkendragertje te spelen voor een heilige man is niet racistisch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:01 schreef Specularium het volgende:
[..]
Waarom maak je dat er nu van? Er is helemaal niks qua inferieur aan de orde.
Nee, daarom moeten wij onszelf Zwart schminken om knechtje te spelen met een stereotype negeruiterlijk. Ze zijn gewoon inferieur.quote:
Word Piet beschimpt en bespot door kinderen? Lopen ze in een grote boog om hem heen? Leren ze dat hij een negerslaaf is die minderwaardig is?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee, daarom moeten wij onszelf Zwart schminken om knechtje te spelen met een stereotype negeruiterlijk. Ze zijn gewoon inferieur.
Nee.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:07 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Blanken die zichzelf Zwart schminken om als stereotype neger zakkendragertje te spelen voor een heilige man is niet racistisch?
Dat is geen reden om de gevoelens van echte zwarte mensen rigide te negeren of te verketteren totquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, daarom was ik eerst ook een groot fan van Zwarte Piet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:09 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nee.
Dat wil je graag. Dat is wat anders.
Koop wat tissues en maak er je eigen huil-feestje van dan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:11 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Klopt, daarom was ik eerst ook een groot fan van Zwarte Piet.
En dat is geen racisme. Point proven.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:10 schreef gelly het volgende:
Je kan toch gewoon toegeven "Ja, het uiterlijk van Zwarte Piet stamt uit een wat minder rooskleurige tijd"
[ afbeelding ]
Als je mij als 4 jarige had verteld dat Piet blauw was van de kou omdat hij normaal gesprokenquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Kan niet wachten op de aankomst van de sint, met of zonder gekleurd geschminkte Zwarte Pieten.
"Mama, waarom is die Zwarte Piet blauw?"
"Omdat donkere mensen het niet leuk vinden dat ze op Zwarte Piet lijken. Daarom verven de Zwarte Pieten hun gezicht in allerlei vrolijke kleurtjes."
Denken de anti-zwarte Zwarte Pieten nu echt dat kinderen nu 'blauwe Piet' gaan roepen, ipv 'Zwarte Piet'.
Je blijft maar doorgaan met je leugens he?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is geen reden om de gevoelens van echte zwarte mensen rigide te negeren of te verketteren tot
'gezeur' .
En dat zijn er enkele honderdduizenden mensen in Nederland
De discriminatie is niet zozeer hoe ZP wordt gespeeld, maar vooral hoe men de mensen die men naspeelt schoffeert door hun gevoelens niet te willen kennen of af te kraken.
Maar meer dan dit is het dat veel Nederlanders niet eens weten dat honderdduizenden zwarte mensen niet happy zijn met hoe zij geïmiteerd worden .
En dat zij zelf niet door hebben dat zij op dit moment in een nationale wegschreeuwneurose worden meegesleept.
Nee, door de acteurs. Die schminken zichzelf zwart om stereotype negerknechtje te spelen. Maar dat is volstrekt logisch en kan nooit racistisch zijn natuurlijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:09 schreef Scorpie het volgende:
Word Piet beschimpt en bespot door kinderen?
Zwarte Piet is de knecht, ja. Kinderen zullen nergens uit zichzelf een rangorde in zien.quote:Lopen ze in een grote boog om hem heen? Leren ze dat hij een negerslaaf is die minderwaardig is?
Je vergeet het cultuurargument. Kom op, je kunt het!quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:12 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Koop wat tissues en maak er je eigen huil-feestje van dan.
Mensen hebben wel wat beters te doen.
Nee hoor. Dat was voldoende.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je vergeet het cultuurargument. Kom op, je kunt het!
Nee. Onzin. Piet is een hulpje van Sint die oftewel bovennatuurlijke krachten heeft oftewel slimmer dan Sint is.quote:
Hij is de hulp van Sinterklaas. Sinterklaas dwingt hem niet tot werken, noch doen kinderen of ouders dat. Een verzinsel van jou dus.quote:Die schminken zichzelf zwart om stereotype negerknechtje te spelen. Maar dat is volstrekt logisch en kan nooit racistisch zijn natuurlijk.
Dus is het geen enkel probleem.quote:Zwarte Piet is de knecht, ja. Kinderen zullen nergens uit zichzelf een rangorde in zien.
Dat is dus precies het probleem; Sinterklaas is geen kinderfeest meer, maar een ordinaire manier voor racistische Zeurpieten om te rellen. Racistische zeurpieten zoals jij dus.quote:En daarnaast: sinds wanneer is de mening van een kind leidend?
Racistische Zeurpieten willen ook iets. Krijgen ze ook niet.quote:Kinderen willen ook iedere avond friet, krijgen ze ook niet.
Oh, eerst het ik als voorstander mag me ermee bemoeien maar jij als tegenstander niet dus je bent een troll-argument.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:20 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat was voldoende.
Trollen laat ik aan jou over. We zien wel wanneer je klaar bent met je niets beduidende internetmissie.
Waarom? Waarom zouden we iets doen wat nergens op slaat puur omdat er wat mensen in Nederland te dom zijn om te begrijpen waar het echt om draait? Piet is geen negerslaaf, mensen die dat denken zijn racisten en dienen te worden heropgevoed, desnoods met geweld. Waarom zou men moeten capituleren voor een minderheid waarvan aangetoond is dat het gemiddelde IQ minder dan 100 is? Dat is hetzelfde als de PVV een volmacht te geven ons land te leiden. Niet doen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Schmink die Pieten dan verdomme Blauw dan zijn we van dat gejank af
Je Nederlands is kapot.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Oh, eerst het ik als voorstander mag me ermee bemoeien maar jij als tegenstander niet dus je bent een troll-argument.
Nog even wachten dus.
Neeh!!quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het gevat zijn gaat je niet zo best af zie ik.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Oh, eerst het ik als voorstander mag me ermee bemoeien maar jij als tegenstander niet dus je bent een troll-argument.
Nog even wachten dus.
Kom jij nu maar eens met een bewijs dat mensen karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens aan donkere mensen toedichten op basis van zwarte piet? Want dat is racisme, en jij kan niet bepalen voor andere dat ze dat doen (en ze zullen er zijn, maar het meerendeel niet).quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je vergeet het cultuurargument. Kom op, je kunt het!
Zodat de VN zich dan weer met échte problemen kan bezighoudenquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom? Waarom zouden we iets doen wat nergens op slaat puur omdat er wat mensen in Nederland te dom zijn om te begrijpen waar het echt om draait?
De VN bemoeit zich er ook niet mee. Dat een of andere Jamaicaanse vrouw die uit is op geld ons sinterklaasfeest misbruikt voor eigen gewin zou ook verboden moeten zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zodat de VN zich dan weer met échte problemen kan bezighouden
En Sinterklaas is eigenlijk een Turkquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:23 schreef Scorpie het volgende:
Dus, concluderend; kinderen snappen discriminatie niet en worden door de Zeurpieten aangemoedigd om dat wel te kunnen snappen. Eigenlijk zijn de Zeurpieten dus kinderhatende racisten die uit zijn om onze kinderen haat aan te leren en onderscheid te maken tussen rassen. Dat zou strafbaar moeten zijn imo.
Ja johquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:20 schreef Scorpie het volgende:
Nee. Onzin. Piet is een hulpje van Sint die oftewel bovennatuurlijke krachten heeft oftewel slimmer dan Sint is.
Waarom schminkt hik zich dan zwart?quote:Hij is de hulp van Sinterklaas. Sinterklaas dwingt hem niet tot werken, noch doen kinderen of ouders dat. Een verzinsel van jou dus.
Kinderen weten ook niet wat bedoeld wordt met "ga je moeder neuken", dus dat moet ook maar kunnen?quote:Dus is het geen enkel probleem.
Waarom moet een kinderfeest een zwarte knecht hebben?quote:Dat is dus precies het probleem; Sinterklaas is geen kinderfeest meer, maar een ordinaire manier voor racistische Zeurpieten om te rellen. Racistische zeurpieten zoals jij dus.
Typisch jij weer ditquote:Racistische Zeurpieten willen ook iets. Krijgen ze ook niet.
Voor de zoveelste keer: nee, is hij niet...quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En Sinterklaas is eigenlijk een Turk![]()
[ afbeelding ]
De turken zeggen van wel, wat nu?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:34 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: nee, is hij niet...
Kom jij nu maar eens met een antwoord waarom jij denkt voor andere te bepalen hoe ze denken?quote:
Een Turk die voor niks wat weggeeft... Laat hem maar Nederlands zijn dan. Nog een beetje geloofwaardig.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://turkseinfo.nl/sint(...)weg-met-sinterklaas/
Sinterklaas lijkt niet op een Turk: WEG MET SINTERKLAAS
[ afbeelding ]
Na dat hele gedoe over racistische gehalte van Zwarte Piet, hebben we nog een probleem lees eerst onderste stukje
Sint-Nicolaas komt oorspronkelijk niet uit Spanje. Hij was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige Zuidwest-Turkije. Zijn stoffelijke resten vinden we terug in Italië: gestolen uit Turkije en rechtstreeks geïmporteerd naar Bari.
Dus hij is Turks , maar hij lijkt helemaal niet op een Turk! En dat willen wij, aldus de gebruikers op de Turkse forum habababm.nl
DUS: Wij willen dat Sinterklaas op een Turk lijkt, anders zijn wij voor dat Sinterklaas feest wordt afgeschaft!
Het feest is compleetzeg maar dag Sinterklaasje dáháág
En een neger die iets in je schoen legt i.p.v. je schoen te stelen, het moet niet gekker wordenquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Een Turk die voor niks wat weggeeft... Laat hem maar Nederlands zijn dan. Nog een beetje geloofwaardig.
Precies. Niet gekker.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En een neger die iets in je schoen legt i.p.v. je schoen te stelen, het moet niet gekker worden
Het ultieme bewijs dus dat Piet geen neger is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En een neger die iets in je schoen legt i.p.v. je schoen te stelen, het moet niet gekker worden
Dan lijken ze weer teveel op Smurfen en krijg je daar ook weer geouwehoer over, het is toch nooit goed, wat je ook doet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Alsof de VN in het verleden wel eens ooit met succes een probleem heeft opgelost.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zodat de VN zich dan weer met échte problemen kan bezighouden
Toentertijd waren er geen Turken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
De turken zeggen van wel, wat nu?
Dat denk ik niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:38 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Kom jij nu maar eens met een antwoord waarom jij denkt voor andere te bepalen hoe ze denken?
Waarom zou het zonder moeten?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:28 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja joh
Dat kan ook echt niet zonder blackface
Waarom niet?quote:Waarom schminkt hik zich dan zwart?
Wat een domme kut vergelijkingquote:Kinderen weten ook niet wat bedoeld wordt met "ga je moeder neuken", dus dat moet ook maar kunnen?
Hij is geen knecht.quote:Waarom moet een kinderfeest een zwarte knecht hebben?
quote:Typisch jij weer dit
Het klopt dat Sinterklaas geen Turk is. Nicolaas van Myra overleed in de 4e eeuw na christus. De eerste Turkse migratie golf richting Klein-Azië (huidige Turkije) begon eind 10e eeuw.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://turkseinfo.nl/sint(...)weg-met-sinterklaas/
Sinterklaas lijkt niet op een Turk: WEG MET SINTERKLAAS
[ afbeelding ]
Na dat hele gedoe over racistische gehalte van Zwarte Piet, hebben we nog een probleem lees eerst onderste stukje
Sint-Nicolaas komt oorspronkelijk niet uit Spanje. Hij was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige Zuidwest-Turkije. Zijn stoffelijke resten vinden we terug in Italië: gestolen uit Turkije en rechtstreeks geïmporteerd naar Bari.
Dus hij is Turks , maar hij lijkt helemaal niet op een Turk! En dat willen wij, aldus de gebruikers op de Turkse forum habababm.nl
DUS: Wij willen dat Sinterklaas op een Turk lijkt, anders zijn wij voor dat Sinterklaas feest wordt afgeschaft!
Het feest is compleetzeg maar dag Sinterklaasje dáháág
Bijvoorbeeld. Maar het blijft Zwarte Piet, ongeacht zijn kleurtje.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:14 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Als je mij als 4 jarige had verteld dat Piet blauw was van de kou omdat hij normaal gesproken
eigenlijk in Spanje woont waar het warm is had ik het ook geloofd![]()
Klopt, Nicolaas was een Lyciër , een volk van Griekse origine die toen in dat deel van Turkije leefde ...quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:01 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Het klopt dat Sinterklaas geen Turk is. Nicolaas van Myra overleed in de 4e eeuw na christus. De eerste Turkse migratie golf richting Klein-Azië (huidige Turkije) begon eind 10e eeuw.
klopt.... die lezen jou... en denken...... heeeee.... moet een neef zijn. We gaan daar heenquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:18 schreef Oud_student het volgende:
Je hebt ook blanke Turken, maar wij krijgen hier natuurlijk die archterlijken uit Hoog Anatolië
Wat doe je hier dan nog? Ga terug naar KLB of ONZ of eender welke steen je vandaan komt gekropen. Hup, beetje opschieten, anders ga je in de zak van Zwarte Piet mee.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat lijkt me na jouw achterlijke reactie wel beter, ja.
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Het ware gezicht van sinterklaas ?
Is hij verwittigd in de loop der eeuwen ?
Was zijn witheid dan allemaal een leugen ?
De waarheid is... dat er geen betrouwbare afbeeldingen zijn van uit zijn tijd.
Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Zeker is .... dat hij hartstikke multicultureel was.
???quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.
Had hij ook niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.
Als er niets over bekend is, waarom is het dan zeker dat hij hartstikke 'multicultureel' was?quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Zeker is .... dat hij hartstikke multicultureel was.
Niet-Nederlands blank toch ?quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Als er niets over bekend is, waarom is het dan zeker dat hij hartstikke 'multicultureel' was?
Onbekend toch?quote:
Zonet was er nog niets bekend zei je. Maakt mij geen reet uit verder maar ik vond het nogal een vreemde conclusie als je zelf al aangeeft dat alles eigenlijk berust op speculatiequote:Er is wel wát bekend over zijn herkomst, maar niet veel, met allers erop en eraan.
Zwart geschminkt? Hij is bruin. En draagt volgens mij geen lippenstift.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:15 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
Jup, rechter gardist, zwart, in een soort Zwarte Pietenpakje.
Nee.... zeker uit een regio in Turkije. Dat is bekend, zeggen de historiciquote:
Nee... dat schreef ik nietquote:Zonet was er nog niets bekend zei je.
alles berust op speculatie ? Nee, dat schreef ik nietquote:Maakt mij geen reet uit verder maar ik vond het nogal een vreemde conclusie als je zelf al aangeeft dat alles eigenlijk berust op speculatie
uitleg:quote:Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Vertelquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
Zijn regio was een botsing van culturen en grootmachten.
Nee.... zoek zelf . Google weet je wel ?quote:
Nee, vertel maar eens welke grootmachten rond deze tijd botsten in Lycie.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.... zoek zelf . Google weet je wel ?
Maar je vind het lachwekkend?
Vertel.... waarom lach je ?
ozoooo... je geilt op je gefantaseerde superioriteit.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:19 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Nee, vertel maar eens welke grootmachten rond deze tijd botsten in Lycie.
Waarom ik lach?? Simpel: omdat je een simpel en lachwekkend figuur bent.
Het ging er toch om dat zwarten worden versleten als hulpje van de Sint, gekleed in een apepakje.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:54 schreef anonymoussie het volgende:
Zwart geschminkt? Hij is bruin. En draagt volgens mij geen lippenstift.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ozoooo... je geilt op je gefantaseerde superioriteit.
Dat kan.. er zijn massa's mensen die geen goede argumenten meer hebben en dan gaan ze kleineren en mensen vernederen.
Heeft het dan nog zin je de geschiedenis van die regio voor te leggen.?
Je bent toch niet geïnteresseerd... Je wilt vooral afzeiken.
Dat kan ook hoor----- daar zijn andere fora voor. Veel succes !
Uhm nouuuu je bent wellicht tijdens de discussie wel wat plaatjes tegengekomen toch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:45 schreef Gia het volgende:
Overigens, welke zwarten worden nagespeeld? Welke zwarten hadden grote oorbellen in, lippenstift op, een harmonica-kraag, pofbroek en dito wambuis?
Het is gewoon een verzonnen karakter, wat nik te maken heeft met slavernij, negers of wat dan ook.
Wat een heerlijk "ik ben moreel superieur" toontje weer.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:59 schreef MariaEtcetera het volgende:
Kwam even dit stukje droppen van Asha ten Broeke, over kleurenblindheid als wit privilege! Vond ik wel interessant
quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:16 schreef hoink581 het volgende:
Nogmaals: zwarte piet met een blackface linken is onzin. Zwarte Piet is een Nederlands verschijnsel, terwijl de blackface een fenomeen uit Amerika is. Nederland heeft dit niet gekend en de betekenis/lading achter een zwart geschminkt gezicht is dus geheel anders.
Serieus, kap met die onzinnige vergelijking.
Nouja, neem het toontje hoe je het wilt, ik vond het persoonlijk wel een interessant punt om bij stil te staan, verplaatsen in een ander is wel hendig om een mening te vormen. De wereld is nog lang niet kleurenblind ten slotte, dus om te pretenderen dat wel te zijn is om niet stil te staan bij het bestaande verschil.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:18 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Wat een heerlijk "ik ben moreel superieur" toontje weer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anoukquote:Op maandag 28 oktober 2013 16:12 schreef Ronaldsen het volgende:
Anouk is wel hard aan het trollen zeg met die uitspraken van haar
quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:11 schreef Walder_Frey het volgende:
Geen medelijden mee. Als je hard een discussie ingaat kan je ook verwachten dat je
harde reacties terug krijgt.Eens. Iedere Nederlander voor keiharde racist uitmaken en dan huilie doen over de reacties. Tsja.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit vind je acceptabele reacties:quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens. Iedere Nederlander voor keiharde racist uitmaken en dan huilie doen over de reacties. Tsja.
bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)e_Pieten-fans__.htmlquote:Willem Charite: vieze rvuil vewende kankerhoer dat je bent hoop dat je binnenkort doodvalt het liefst doe ik het zelf tyfus slet.
Jane Smith: vergeet niet door die haters en paar racisten heb jij nou wel je gheld zal je aan dat stel apen niet verdienen zo en nee ik ben geen racist maar je kan het krijgen zoals je het wil hebben
John van Elteren: Viert vast wel Sinterklaas, alleen met der eigen zwarte pietjes, nikker lover.
Kelly Maria Dijkhuizen: Beter een racist dan een bruine lover, vies wijf!
Rob van Es: ze heeft goeie nummers hoor maar ze blijft een nigger bitch in mijn ogen en ze sterft van de capsones en vind haar superarrogant dus meschien heeft ze ook wel nigger bloed, leve SINTERKLAAS en zijn ZWARTE PIET.
Natascha Beton: Ga lekker met die asielzoeker van je naar zijn land van herkomst blanke negerslet
Cees Vrolijk: We moeten niet discrimineren. Zwarte piet eruit, dan alle zwarten eruit.
Waar zeg ik dat het acceptabele reacties zijn? Ik zeg dat ik geen medelijden met haar heb. Doodsbedreigingen etc is nooit goed te praten. Maar als ik Anouk fan (quote:
Het zijn ook echt allemaal taalgehandicapten die zo reageren. Treurig volk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:52 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.nieuws.nl/alge(...)-je-schamen-racisten
http://www.joop.nl/leven/(...)ten_bedreigen_anouk/
http://img51.imageshack.us/img51/7597/47cc.jpg (copy/paste deze link)
Noem ze gelijk tokkies en PVV'ers hebben we dat ook weer gehad.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:28 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het zijn ook echt allemaal taalgehandicapten die zo reageren. Treurig volk.
Ze had geen ongelijk getuige de reacties.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het acceptabele reacties zijn? Ik zeg dat ik geen medelijden met haar heb. Doodsbedreigingen etc is nooit goed te praten. Maar als ik Anouk fan () was geweest en toevallig ZP leuk vind, dan kan ik me voorstellen dat je niet zo blij bent als Anouk je voor racist uitmaakt.
Die reacties zijn dan ook beneden elk niveau.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens. Iedere Nederlander voor keiharde racist uitmaken en dan huilie doen over de reacties. Tsja.
Is niveau verplicht dan? Of tel je dan niet mee?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die reacties zijn dan ook beneden elk niveau.
Neuh. Ik vind het treurig volk, niets meer, niets minder.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:30 schreef Walder_Frey het volgende:
Noem ze gelijk tokkies en PVV'ers hebben we dat ook weer gehad.
De reacties zijn racistisch ja. ZP echter niet. Ik denk ook niet dat die mensen niet meer racistisch zullen zijn als we ZP verbannen, of denk je van wel?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:30 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ze had geen ongelijk getuige de reacties.
Of zijn deze niet racistisch volgens jou?
Miljoenen mensen als racist bestempelen is wel van enig niveau??quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die reacties zijn dan ook beneden elk niveau.
Het ging mij meer om de reacties en dat er mensen zijn die deze reacties dus normaal vinden i.p.v. een discussie te voeren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De reacties zijn racistisch ja. ZP echter niet. Ik denk ook niet dat mensen niet meer racistisch zullen zijn als we ZP verbannen, of denk je van wel?
Dan ben je wel echt een dom viswijf hoorquote:WE DUTCH PEOPLE ARE MAKING FOOLS OF OURSELVES !
And not even one township wants to make a change.
Shame On You !!
#BlackPeteNeedsToGo
Ik denk dat Anouk de Nederlander nog wel uit gaat maken voor nazi. Zo is ze dan wel weer.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:36 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Miljoenen mensen als racist bestempelen is wel van enig niveau??
Zij maakt zich al jaren berucht door te doen alsof haar mening relevant is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:37 schreef Ronaldsen het volgende:
Was deze van Anouk hier al gequote
[..]
Dan ben je wel echt een dom viswijf hoor
Ik denk dat er wel consensus is dat deze reacties niet horen. Maar dat Anouk niet moet miepen over een beetje tegengas (die reacties zijn er ook, alhoewel begraven in de domme posts) ben je toch wel met me eens?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:37 schreef t-8one het volgende:
[..]
Het ging mij meer om de reacties en dat er mensen zijn die deze reacties dus normaal vinden i.p.v. een discussie te voeren.
Tegengas middels een discussie is prima, maar niet middels racisme. En dat laatste gebeurt nu op facebook.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel consensus is dat deze reacties niet horen. Maar dat Anouk niet moet miepen over een beetje tegengas (die reacties zijn er ook, alhoewel begraven in de domme posts) ben je toch wel met me eens?
Waar heeft ze het volk voor racist uitgemaakt? Toen ze dat artikel linkte?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is natuurlijk al langer dan vandaag bekend dat ze niet helemaal stabiel is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:37 schreef Ronaldsen het volgende:
Was deze van Anouk hier al gequote
[..]
Dan ben je wel echt een dom viswijf hoor
Jij volgt de discussie nog niet zo?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar heeft ze het volk voor racist uitgemaakt? Toen ze dat artikel linkte?
We zijn het eensquote:Op maandag 28 oktober 2013 16:42 schreef t-8one het volgende:
[..]
Tegengas middels een discussie is prima, maar niet middels racisme. En dat laatste gebeurt nu op facebook.
Pardon, wat bewijst dat?quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:59 schreef MariaEtcetera het volgende:
Kwam even dit stukje droppen van Asha ten Broeke, over kleurenblindheid als wit privilege! Vond ik wel interessant
[..]
Uhm nouuuu je bent wellicht tijdens de discussie wel wat plaatjes tegengekomen toch?![]()
Bij dit artikel staan een paar plaatjes.
Verder was de originele 'blackface' met zwarte schminck en rode lippen (zie hier een stukje daarover).
Het is gewoon echt dom dat mensen zo reageren.... geen eenvoudiger manier om haar gelijk te bewijzen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:42 schreef t-8one het volgende:
[..]
Tegengas middels een discussie is prima, maar niet middels racisme. En dat laatste gebeurt nu op facebook.
Ik lees alleen dat ze die opmerking op FB gezet heeft dat we ons moesten schamen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij volgt de discussie nog niet zo?
Waarom denk je dat we ons moeten schamen? Wat zeggen de tegenstanders van Zwarte Piet precies? Waarom denk je dat Anouk wil dat we ons moeten schamen als de tegenstanders van Zwarte Piet vinden dat ZP racistisch is? Wat denk je dat Anouk wil insinueren met deze update? Je geeft zelf net al zelf het antwoord:quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees alleen dat ze die opmerking op FB gezet heeft dat we ons moesten schamen?
Waar heeft ze dat van het racisme gezet dan?
Welk gelijk doel je op? Precies, racistische uitingen. Anouk vind dat wij, de vierders van Sinterklaas, allemaal racisten zijn omdat we ZP in stand houden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:46 schreef Leandra het volgende:
Het is gewoon echt dom dat mensen zo reageren.... geen eenvoudiger manier om haar gelijk te bewijzen.
Verrassend. Iedereen weet immers dat weldoordachte stellingen van het type "Vlees eten is moord", "Katholieken zijn pedofiel" en "Jullie profeet is een massamoordenaar" normaliter garant staan voor een constructieve gedachtenwisseling op basis van rationele argumenten.quote:
Dat is dus je eigen interpretatie, ze stelt alleen dat we voor lul staan en ons moeten schamen, en dat Zwarte Piet weg moet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat we ons moeten schamen? Wat zeggen de tegenstanders van Zwarte Piet precies? Waarom denk je dat Anouk wil dat we ons moeten schamen als de tegenstanders van Zwarte Piet vinden dat ZP racistisch is? Wat denk je dat Anouk wil insinueren met deze update? Je geeft zelf net al zelf het antwoord:
[..]
Welk gelijk doel je op? Precies, racistische uitingen. Anouk vind dat wij, de vierders van Sinterklaas, allemaal racisten zijn omdat we ZP in stand houden.
Je schreef zelf:quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is dus je eigen interpretatie, ze stelt alleen dat we voor lul staan en ons moeten schamen, en dat Zwarte Piet weg moet.
Dat is toch echt wat anders dan "alle Nederlanders zijn racisten".
Wat voor gelijk doel je op? Je weet zelf ook wel dat Anouk insinueerde dat ZP voorstanders racisten zijn. En dat is niet erg, ze zegt het niet hardop, maar ze wijst heel erg nadrukkelijk in die richting.quote:Het is gewoon echt dom dat mensen zo reageren.... geen eenvoudiger manier om haar gelijk te bewijzen.
Wat mij betreft bewijst het dat de associatie met zulke historische figuren heel begrijpelijk is. Sommigen interpreteren het weer anders.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Pardon, wat bewijst dat?
Zo'n zwitserse gardist, indien kleurling, ziet er ook uit als Zwarte Piet.
Misschien stamt hij daar wel van af.
Overigens zijn niet alle zwarte piet zwart geschminkt. Sommigen zijn bruin geschminkt, sommigen zijn gewoon bruin of zwart van zichzelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |