klopt.... die lezen jou... en denken...... heeeee.... moet een neef zijn. We gaan daar heenquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:18 schreef Oud_student het volgende:
Je hebt ook blanke Turken, maar wij krijgen hier natuurlijk die archterlijken uit Hoog Anatolië
Wat doe je hier dan nog? Ga terug naar KLB of ONZ of eender welke steen je vandaan komt gekropen. Hup, beetje opschieten, anders ga je in de zak van Zwarte Piet mee.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat lijkt me na jouw achterlijke reactie wel beter, ja.
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Het ware gezicht van sinterklaas ?
Is hij verwittigd in de loop der eeuwen ?
Was zijn witheid dan allemaal een leugen ?
De waarheid is... dat er geen betrouwbare afbeeldingen zijn van uit zijn tijd.
Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Zeker is .... dat hij hartstikke multicultureel was.
???quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.
Had hij ook niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus is Zwarte Piet niet racistisch, als Sint ook een kleurtje had.
Als er niets over bekend is, waarom is het dan zeker dat hij hartstikke 'multicultureel' was?quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Zeker is .... dat hij hartstikke multicultureel was.
Niet-Nederlands blank toch ?quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Als er niets over bekend is, waarom is het dan zeker dat hij hartstikke 'multicultureel' was?
Onbekend toch?quote:
Zonet was er nog niets bekend zei je. Maakt mij geen reet uit verder maar ik vond het nogal een vreemde conclusie als je zelf al aangeeft dat alles eigenlijk berust op speculatiequote:Er is wel wát bekend over zijn herkomst, maar niet veel, met allers erop en eraan.
Zwart geschminkt? Hij is bruin. En draagt volgens mij geen lippenstift.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:15 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
Jup, rechter gardist, zwart, in een soort Zwarte Pietenpakje.
Nee.... zeker uit een regio in Turkije. Dat is bekend, zeggen de historiciquote:
Nee... dat schreef ik nietquote:Zonet was er nog niets bekend zei je.
alles berust op speculatie ? Nee, dat schreef ik nietquote:Maakt mij geen reet uit verder maar ik vond het nogal een vreemde conclusie als je zelf al aangeeft dat alles eigenlijk berust op speculatie
uitleg:quote:Zijn kleur, ras, etnische herkomst met alles erop en eraan is niet geschilderd of beschreven.
Vertelquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
Zijn regio was een botsing van culturen en grootmachten.
Nee.... zoek zelf . Google weet je wel ?quote:
Nee, vertel maar eens welke grootmachten rond deze tijd botsten in Lycie.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.... zoek zelf . Google weet je wel ?
Maar je vind het lachwekkend?
Vertel.... waarom lach je ?
ozoooo... je geilt op je gefantaseerde superioriteit.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:19 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Nee, vertel maar eens welke grootmachten rond deze tijd botsten in Lycie.
Waarom ik lach?? Simpel: omdat je een simpel en lachwekkend figuur bent.
Het ging er toch om dat zwarten worden versleten als hulpje van de Sint, gekleed in een apepakje.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:54 schreef anonymoussie het volgende:
Zwart geschminkt? Hij is bruin. En draagt volgens mij geen lippenstift.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ozoooo... je geilt op je gefantaseerde superioriteit.
Dat kan.. er zijn massa's mensen die geen goede argumenten meer hebben en dan gaan ze kleineren en mensen vernederen.
Heeft het dan nog zin je de geschiedenis van die regio voor te leggen.?
Je bent toch niet geïnteresseerd... Je wilt vooral afzeiken.
Dat kan ook hoor----- daar zijn andere fora voor. Veel succes !
Uhm nouuuu je bent wellicht tijdens de discussie wel wat plaatjes tegengekomen toch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:45 schreef Gia het volgende:
Overigens, welke zwarten worden nagespeeld? Welke zwarten hadden grote oorbellen in, lippenstift op, een harmonica-kraag, pofbroek en dito wambuis?
Het is gewoon een verzonnen karakter, wat nik te maken heeft met slavernij, negers of wat dan ook.
Wat een heerlijk "ik ben moreel superieur" toontje weer.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:59 schreef MariaEtcetera het volgende:
Kwam even dit stukje droppen van Asha ten Broeke, over kleurenblindheid als wit privilege! Vond ik wel interessant
quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:16 schreef hoink581 het volgende:
Nogmaals: zwarte piet met een blackface linken is onzin. Zwarte Piet is een Nederlands verschijnsel, terwijl de blackface een fenomeen uit Amerika is. Nederland heeft dit niet gekend en de betekenis/lading achter een zwart geschminkt gezicht is dus geheel anders.
Serieus, kap met die onzinnige vergelijking.
Nouja, neem het toontje hoe je het wilt, ik vond het persoonlijk wel een interessant punt om bij stil te staan, verplaatsen in een ander is wel hendig om een mening te vormen. De wereld is nog lang niet kleurenblind ten slotte, dus om te pretenderen dat wel te zijn is om niet stil te staan bij het bestaande verschil.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:18 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Wat een heerlijk "ik ben moreel superieur" toontje weer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |