abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132420674
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:05 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Lekker antwoord kan je er op geven zeg. Geef dan gewoon uitleg wat de discriminatie van zwarte piet is?

Het hele probleem van mensen zoals jij(op de manier zoals je hier reageert) een probleem maken, van helemaal niets.

Is dit trouwens racistisch?
[ afbeelding ]
Ja, Lambik is kaal en schrikt dat interpreteert dat kale mensen gauw schrikken. Schrikken is niet leuk dus is het misschien wel racistisch voor de kale mensen.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 01:07:46 #152
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132420690
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:05 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Waarnaartoe? Naar negers of naar zwarte piet zelf?
En wat als we daarmee ophouden? Dan krijgen we gezeur over gevoelsmatige zwepen die niemand kan zien maar toch pijn doen in het kader van racisme?
Ligt eraan: valt er geld mee te verdienen?
pi_132420702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:05 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Waarnaartoe? Naar negers of naar zwarte piet zelf?
En wat als we daarmee ophouden? Dan krijgen we gezeur over gevoelsmatige zwepen die niemand kan zien maar toch pijn doen in het kader van racisme?
Jij vind dat verbaal geweld geen pijn kan doen ? Je noemt dat allemaal gezeur ?
Gezeur is een van de woorden in dat verbaal geweld over dit onderwerp.
pi_132420731
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.... je posting kwam toen ik bezig was met schrijven.
Blij te horen dat je geen moeilijkheden heb daarmee.
Wie zijn die serieuze anti-zwarte-piet brompotten. Wat hebben zij te maken met jouw vermeende moeilijkheden ?
Dat is ook altijd zo simpel zeggen hè.
Eerst zelf moeilijk beginnen te doen over zwarte piet en dan even later zeggen: ''Als het je toch niet uitmaakt dan maken we hem toch wit?'' ''Wat zijn je moeilijkheden?''
Da's gewoon een vorm van macht werven door racismemisbruik.... Zo konden de meest trieste personen vroeger op de basisschool ook al hun zin krijgen door de meest trieste regeltjes te misbruiken en geen mens die er wat aan kon doen want dat was nou eenmaal de regel.
En nee, ik heb geen basisschooltrauma.
Digo
pi_132420740
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die is toch veel te grof gebekt voor die rol. :+
Ja, dat wel :+
Maar het viel me op: op één moment in nr 2 vraagt hij: Is this a black thing?
Verder is hij gewoon ijzersterk met een uiterst brede, superieure Zwarte Pieten-grijns.

Ik wil maar zeggen: je kunt als zwarte (nou ja, bruine) ook gewoon goed functioneren, zelfs als je de clown speelt. Het is niet per se noodzakelijk om je minderwaardig te voelen als je huid donkerder getint is dan die van een varken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132420764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:06 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Ja, Lambik is kaal en schrikt dat interpreteert dat kale mensen gauw schrikken. Schrikken is niet leuk dus is het misschien wel racistisch voor de kale mensen.
Als er een neger uit die doos had gekomen dan is het wel gelijk racistisch.

Zoals bij de Sjors & Sjimmie afbeelding op de vorige pagina. Misschien schrikken ze wel van verbazing en niet omdat er het poppetje zwart is. Het is maar welke interpetatie je aan iets geeft.
pi_132420775
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij vind dat verbaal geweld geen pijn kan doen ? Je noemt dat allemaal gezeur ?
Gezeur is een van de woorden in dat verbaal geweld over dit onderwerp.
Nee, ik wil ook wel een hele dag boven op de Domtoren gaan staan om eraf te schreeuwen hoe lief ik alle negers heb en dat ik ze niet vind onderdoen voor een blank persoon.
Maar dit is ook weer zo'n typisch gevalletje machtsmisbruik door te zeggen dat ''verbaal geweld zoveel pijn doet''
Nou excuses voor het verbale geweld waarmee ik door dit topic dender.
Digo
pi_132420859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Flauwekul.
1) Die meerderheid van de zwarte (nou ja, zwart? De meeste zijn bruin, die halen het lang niet bij Zwarte Piet) Amsterdammers valt nogal mee en we moeten ook wel even kijken of die vraag voor of na Zeurpiet Quibus gesteld is.
Onderzoek geweest in 2012 ... een meerderheid van de zwarte Amsterdammers is niet happy met die zwartepieten van blanke mensen.
quote:
2) Dan het argument dat ze weggehoond worden. Tja, je kunt over elke opmerking wel een probleem gaan maken. Wie dat doet en een grote bek opzet, worden weggehoond. Tja.
Goed zo dat je dat weghonen erkent. Maar ik zie bijv hier op fok dat mensen die gewoon rustig hun mening vertellen - dus niks grote bek- collectief wordt weggehoond.
Het lijkt wel zo'n massapsychose, neurose dinges.

quote:
3) Overal in het land? Welnee. In Rotterdam lijkt het op dit moment geen enkel probleem te zijn. Hier ter stede heb ik er ook nog niks over gehoord.
Zeker wel, overal in het land . Dat is controleerbaar op het internet ... dat wegbrullen is massaal
quote:
4) Een zenuw geraakt? Nou ja, het blijft ergernis over onnodig gezeik. Ik heb ooit een limerick gedebiteerd over een stotteraar uit Calcutta. En een toehoorder, die overigens vloeiend sprak, was beledigd, omdat hij vroeger gestotterd had. Tja. Is die limerick nou leuk of discriminerend?
Het is discriminerend. Mensen worden belachelijk gemaakt. Zelf vinden ze er niks aan .
quote:
5) En de geest van echte zwarte mensen in de doofpot stoppen? Waar slaat dat nou op?
Dat slaat bijv op die zwarte Amsterdammers die in meerderheid niet happy zijn met de Ollandse zwartepietenlol. Dat wordt in de doofpot gestopt .
Het rare is... dat men maar blijft doorgaan met zeuren van : hou op met dat gezeur.
Men heeft niet door dat men zelf steeds weer met dat geweld tegenreacties oproept.

quote:
Mogen we dan ook zeggen dat de tegenstanders de geest van echte witte mensen in de doofpot willen stoppen? Sorry: proppen. Dat heeft een net wat dwingender klank dan stoppen.
Jij mag van alles zeggen van mij. Maar ik zal het niet horen.
Wat is eigenlijk die geest van echte witte mensen die in de doofpot zit?
pi_132420901
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:12 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Nee, ik wil ook wel een hele dag boven op de Domtoren gaan staan om eraf te schreeuwen hoe lief ik alle negers heb en dat ik ze niet vind onderdoen voor een blank persoon.
Maar dit is ook weer zo'n typisch gevalletje machtsmisbruik door te zeggen dat ''verbaal geweld zoveel pijn doet''
Nou excuses voor het verbale geweld waarmee ik door dit topic dender.
excuuscultuur..?
sorry zeggen .. en wat dan ?
Maar welke rare dinges is dat van je om op de domtoren je liefde verklaren aan alle negers.
Das best eng, weet je dat ?
is je aversie dan zo nijpend?
pi_132420984
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:17 schreef Bluesdude het volgende:

Goed zo dat je dat weghonen erkent. Maar ik zie bijv hier op fok dat mensen die gewoon rustig hun mening vertellen - dus niks grote bek- collectief wordt weggehoond.

[..]

[..]

Een beetje hypocriet vind je niet?
Overigens ben jij trouwens ook niet te overtuigen want jij vindt zwarte piet racisme - basta en daar blijf je ook bij.
Digo
pi_132421024
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

excuuscultuur..?
sorry zeggen .. en wat dan ?
Maar welke rare dinges is dat van je om op de domtoren je liefde verklaren aan alle negers.
Das best eng, weet je dat ?
is je aversie dan zo nijpend?
Nee mijn afkeer is juist helemaal niet ernstig en dat weet jij ook wel.
En nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen maar hoe vaak je dat ook blijft zeggen hoe stugger mensen blijven volhouden dat ze zich toch gekwetst voelen.
Eigenlijk is het een beetje een zielige discussie.
Digo
pi_132421149
quote:

[..]

Onderzoek geweest in 2012 ... een meerderheid van de zwarte Amsterdammers is niet happy met die zwartepieten van blanke mensen.
Ik zag ook wat cijfers langskomen in de krant. Die meerderheid viel nogal tegen volgens dat bericht. Nog geen 20 % die zich er aan ergerde.
quote:
[..]

Ach, op FOK! kan iedereen zo maar weggehoond worden.
quote:
[..]

Zeker wel, overal in het land . Dat is controleerbaar op het internet ... dat wegbrullen is massaal
Wegbrullen? Ik las vandaag in twee kranten dat er in Rotterdam geen discussie over is. Dus ook geen wegbrullen. Hier ter stede wordt gewoon het Sinterklaashuis weer geopend, dit jaar. Niks over Zwarte Pieten of zo.
quote:
[..]

Het is discriminerend. Mensen worden belachelijk gemaakt. Zelf vinden ze er niks aan .
Tja. Als negers nou belachelijk gemaakt zouden worden door Zwarte Piet zou je een argument hebben. Maar Zwarte Piet is de helft van het verhaal en wordt bepaald niet belachelijk gemaakt. Sterker nog: zij zijn degenen die al het werk doen.
quote:
[..]

Dat slaat bijv op die zwarte Amsterdammers die in meerderheid niet happy zijn met de Ollandse zwartepietenlol. Dat wordt in de doofpot gestopt .
Het rare is... dat men maar blijft doorgaan met zeuren van : hou op met dat gezeur.
Men heeft niet door dat men zelf steeds weer met dat geweld tegenreacties oproept.
Zwarte Amsterdammers en Hollanders. Hollanders en dan met name Amsterdammers zijn in mijn optiek sowieso al beklagenswaardig.
Er wordt geen discriminatie in de doofpot gestopt: zie het rapport van de Ombudsman. Maar Zwarte Piet heeft daar heel weinig tot niets mee te maken.
quote:
[..]

Dat ken ik: beschuldigingen aan mijn persoon glijden van me af als water van een eend. Is wel een handige eigenschap.
Geen. Net zo min als de geest van echte zwarte mensen die in de doofpot gepropt wordt.
Dat was een verzinsel van jou.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132422444
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 07:22:50 #164
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132422511
Bijna aandoenlijk. Zo'n seniele oude man die vroeger grappig was.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132422675
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 07:22 schreef matthijst het volgende:
Bijna aandoenlijk. Zo'n seniele oude man die vroeger grappig was.
Inderdaad, volledig de weg kwijt. En ook hij gebruikt weer het woordje 'IS'. Het 'IS' geen racisme. Hij 'vindt' het racisme. Als hij vindt dat het racisme IS dan laat hij het maar toetsen aan wet.

Bovendien zet hij met dit statement zowat de complete nederlandse bevolking die gewoon het sinterklaas feest wil vieren met een zwarte Zwarte Piet weg als racisten. Walgelijk gewoon.

Hmm, ik vraag me af....kan hij (en al die andere activisten die in het openbaar de NL bevolking uitmaken voor racist) niet aangeklaagd worden voor smaad of iets dergelijks tegen diezelfde nederlandse bevolking?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132422743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 07:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Hmm, ik vraag me af....kan hij (en al die andere activisten die in het openbaar de NL bevolking uitmaken voor racist) niet aangeklaagd worden voor smaad of iets dergelijks tegen diezelfde nederlandse bevolking?
:')

Doe niet zo belachelijk.
ze zijn fucking nice.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:08:58 #167
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132422753
quote:
Voorspelbaar.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132422764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:36 schreef Kees22 het volgende:

Tja. Als negers nou belachelijk gemaakt zouden worden door Zwarte Piet zou je een argument hebben. Maar Zwarte Piet is de helft van het verhaal en wordt bepaald niet belachelijk gemaakt. Sterker nog: zij zijn degenen die al het werk doen.

Je kunt je idd afvragen hoe het werd gezien als het andersom was. Een wat vergeetachtige zarte oude man die continu moet worden geholpen door zijn blanke helpers. Dan is het natuurlijk ook weer racistisch, want worden zwarten als dom weggezet.
pi_132422776
Die foto is van vorig jaar of het jaar daar voor, kun je nagaan.

Lekker elk jaar recyclen vanuit een andere invalshoek.
Dit jaar was het de moeder van Quinsy.
pi_132422779
Volgend jaar zal er bij gebrek aan belangstelling wel een familielid van Prem bij betrokken zijn.
pi_132423857

pi_132423874
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 08:07 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Doe niet zo belachelijk.
Dat is alleen voorbehouden aan de Nederlander met een kleurtje?
  † In Memoriam † dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:37:15 #173
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_132423917
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:47:34 #174
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132424145
quote:
Lekker over the top ook :')
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132424389
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 09:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is alleen voorbehouden aan de Nederlander met een kleurtje?
Waar heb je het over? Ik zie geen Nederlander met een kleurtje mensen aanklagen voor smaad wegens het dragen van een 'zwarte piet is racistisch' of wel? Dit gaat toch nergens meer over? Deze hele discussie niet overigens :') Aanklagen voor smaad :')
ze zijn fucking nice.
pi_132424858
quote:

[..]

[..]
Zwarte Piet-heisa alleen in Amsterdam
Buiten Amsterdam maakt bovendien vrijwel niemand zich druk over het idee dat de figuur van Zwarte Piet verbonden zou zijn met racisme. Er komen vrijwel geen signalen binnen, van allochtonen noch van autochtonen, dat Zwarte Piet als racistisch wordt ervaren. Ook niet uit plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht en in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.
http://www.telegraaf.nl/b(...)sa_overdreven__.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_132425216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Buiten Amsterdam maakt bovendien vrijwel niemand zich druk over het idee dat de figuur van Zwarte Piet verbonden zou zijn met racisme. Er komen vrijwel geen signalen binnen, van allochtonen noch van autochtonen, dat Zwarte Piet als racistisch wordt ervaren. Ook niet uit plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht en in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.
http://www.telegraaf.nl/b(...)sa_overdreven__.html
Bluesdude kom er maar in.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:33:03 #178
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132425224
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[...]

Het zou interessant zijn om eens na te gaan of de Zwarte-Piet-met-Surinaams-accent zelf niet een voornamelijk Amsterdams verschijnsel is. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat díé versie als kwetsend wordt ervaren. Maar de Zwarte Piet die ik meer dan 30 jaar geleden als kind meemaakte, thuis en op de landelijke tv, had, voor zover ik me herinner, geen accent (of het moet een oostelijk accent zijn geweest).
pi_132425277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het zou interessant zijn om eens na te gaan of de Zwarte-Piet-met-Surinaams-accent zelf niet een voornamelijk Amsterdams verschijnsel is. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat díé versie als kwetsend wordt ervaren. Maar de Zwarte Piet die ik meer dan 30 jaar geleden als kind meemaakte, thuis en op de landelijke tv, had, voor zover ik me herinner, geen accent (of het moet een oostelijk accent zijn geweest).
Zwarte Piet bij ons thuis in mijn jeugd had altijd bruin leren schoenen. Toevallig droeg onze buurman die ook. Leuk dat ik het vond _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_132425484
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is goed mogelijk. Bij mij in Amsterdam was Piet inderdaad duidelijk een parodie op een (domme) Surinamer. Met nadruk op was.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:52:22 #181
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132425617
quote:
Jemig, die man zakt ook ver af.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:28:45 #182
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132426578
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:09 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Jazekerwel. :Y

Een naar kapitalistisch feest is minder belangrijk dan de strijd tegen rascisme.
Algemeen belang wint van individueel belang.
Jij hebt dus sowieso al wat tegen sinterklaas vieren. :D

En wat betreft racisme : de ijverigste racisten zijn te vinden onder de mensen met een gekleurde huid. Sterker nog zij zijn er mee begonnen. Oorspronkelijk had iedereen een donkere huid immers.

Canadezen zijn het pas na vele jaren gaan zien als racisme toen werd het namelijk opeens * in * om overal racisme in te zien.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132427037
Komt er ook nog een onderzoek naar de gouden koets? Daar zien we ons koloniaal verleden ook nog in terug..
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:13:45 #185
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132427931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Komt er ook nog een onderzoek naar de gouden koets? Daar zien we ons koloniaal verleden ook nog in terug..
[ afbeelding ]
Daar is volgens mij al eerder moeilijk over gedaan. Och aan de ene kant begrijp ik het wel maar om nu eeuwen door te blijven miepen over wantoestanden....
Indonesië b.v is al heel lang zelfstandig en moet je zien hoe ze nu zélf hun eigen volk behandelen. Ik begrijp niet waar ze over durven te klagen hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132427936
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:02 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk best dat de meeste "Zwartepietvierders" geen rascistische intenties hebben, maar verplaats je eens in iemand die het feest niet kent en met een open minded view het feest bekijkt en ziet hoe een rijke witte man geholpen wordt door honderden zwarte hulpjes.
Maar ja, als je tegen het samen zijn van een oudere blanke man en een zwarte jongeman bent kun je dat ook gaan opvatten als homofobie. Als een toerist of expat namelijk geen bal van het Sinterklaasfeest snapt en zelf maar iets debiels gaat verzinnen over de relatie tussen die twee zou dat zo maar kunnen als je het ineens gaat afschaffen. En wil je dat Nederland als homofoob land bekend komt te staan? Nee toch?
Je moet tenslotte met elke idiote gedachtenkronkel van elke willekeurige malloot ter wereld rekening houden, of niet soms?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 12:14:45 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:15:19 #187
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132427989
Benieuwd wat die ouwe Klaas zelf over al die commotie te zeggen heeft...
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:17:09 #188
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132428062
quote:
VN-onderzoeker: Zwarte Piet ’terugkeer naar slavernij, moet stoppen’

Nederland moet ophouden met het vieren van het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is naar de tijd van de slavernij. Dat zegt Verene Sheperd, het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vandaag in een interview met EénVandaag.

Shepherd zegt dat de werkgroep “niet kan begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21e eeuw dit feest moet stoppen”.
:r
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132428081
Goed, het is misschien ook wel een beetje een apart feest, bezien vanuit het oogpunt van een buitenstaander.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:20:16 #190
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132428155
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
Goed, het is misschien ook wel een beetje een apart feest, bezien vanuit het oogpunt van een buitenstaander.
Ik weet nog goed dat dat wijf van Boom Chicago er zo verbolgen over was op comedy central jaren geleden.

Geweldig.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:20:16 #191
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132428156
quote:
VN beschermt Perzische Piet

Terwijl de VN onderzoek doen naar de Nederlandse Zwarte Piet omdat die racistisch zou zijn, beschermt de landenorganisatie een Arabisch feest waarbij zwartgeschminkte figuren een grote rol spelen.

Rond 20 maart vieren verschillende Arabische landen Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.
Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.
Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.

Erfgoed
In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.
pi_132428165
quote:
Ja en? Er zijn ook feesten in afrika en zuid-amerika waar zwarte mensen zich met witte verf of as insmeren.

Moet men dat ook gaan intepreteren als belediging naar blanken? Of moet men in Nederland daarover gewoon de schouders ophalen en niet zeuren?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:20:40 #193
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132428172
quote:
Vinden wij ook toch wel van sommige religieuze feesten...
  Moderator dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:20:49 #194
249559 crew  Lavenderr
pi_132428179
quote:
Precies. Buitenstaander. Niet mee bemoeien dus.
pi_132428194
quote:
Jep, dat is het resultaat van onderzoek doen naar lokale gebruiken door niet-lokale mensen.
Zo zal je Sinterklaas ook niet achter de paspoortcontrole van Schiphol zien lopen, want dat gaat geheid gezeik opleveren met transferpassagiers die doorreizen vanuit Afrika ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_132428205
Overigens vind ik niet dat het Sinterklaasfeest aangepast dient te worden. Ik breng alleen beetje nuance aan.
pi_132428227
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens vind ik niet dat het Sinterklaasfeest aangepast dient te worden. Ik breng alleen beetje nuance aan.
Hardop gelachen.
pi_132428230
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja en? Er zijn ook feesten in afrika en zuid-amerika waar zwarte mensen zich met witte verf of as insmeren.

Moet men dat ook gaan intepreteren als belediging naar blanken? Of moet men in Nederland daarover gewoon de schouders ophalen en niet zeuren?
Effe dimmen, druktemaker.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:23:09 #199
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132428236
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Kortom, de VN meet met twee maten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132428259
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hardop gelachen.
Stiekem deed ik het vanwege de verontwaardigde reacties die m'n opmerking op zou roepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')