Ik vind de figuur zwartepiet op zich niet racistisch. Wel soms hoe mensen die rol invulden de laatste 160 jaar . Je mag mensen die dit vinden verwijten dat ze overdrijven, maar zelf overdrijf je ook door die mensen racisme aan te wrijvenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:31 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Uhhh jij bent de gene die het woord slaven in de mond neemt. Zwarte Piet is ten alle tijde een knecht geweest. En geen slaaf. Een knecht hoeft geen knecht zijn indien hij/zij dit niet wil. Dat is bij een slaaf een ander verhaal.
En waarom mag de sint geen zwarte werknemers hebben? Als er alleen blanke zouden werken dan voelt de donkere medemens zich zeker ook gediscrimineert?
Mensen die Zwarte Piet racistisch vinden vullen dit FICTIEVE verhaal zelf zo in. Dus wie is nou de racist in deze kwestie.
Groetjes van een bruine Indo.
Met die laatste zin ben ik het eens maar jezus wat een gezeur om iets wat gewoon leuk bedoeld is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:33 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Nogmaals, geloof ik volledig dat er grotere ongelijkheden zijn. Maar iets onbelangrijks en kapitalistisch als zo'n feest dat gemakkelijk te vervangen is door een andere kleur mensen, of gewoon blanke mensen met andere uiterlijke kenmerken waarmee ze herkenbaar zijn. Over 20 jaar lachen we erom en zeggen we "Vroeger waren de helpers van Sinterklaas allemaal zwart" Wat iedereen ongelofelijk grof zou vinden dan.
Discriminatie = theorie en praktijk = ideeën, gevoelens +dadenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:35 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Nee, gewoon de juridische definities.
Racisme betreft altijd een uiting, discriminatie betreft altijd een handeling. Je kunt dus geen racistische handeling verrichten, maar een handeling kan wel racistische motieven hebben. Omgekeerd kun je ook geen discriminerende uitspraken doen, want dat zou betekenen dat je ervoor zorgt dat iemand wegens zijn/haar afkomst, nationaliteit, etniciteit, geslacht, godsdienst, seksuele voorkeur (etcetera) de betreffende uitspraak niet kan waarnemen.
Racisme is wél een vorm van belediging, namelijk als die belediging gebaseerd is op iemands afkomst, nationaliteit of etniciteit. (Anders heet het gewoon "belediging".)
Hoezo "mocht niet " ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:44 schreef Tropanzia het volgende:
Negerzoenen mochten al niet.
Het is net alsof ''neger'' iets heel erg is. En de hele zwarte-pieten-kwestie ''bevestigd'' dat.
Ach, er was gewoon gedoe rond de naam.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo "mocht niet " ?
Van de regering niet ? Is het verboden. Daar weet ik niks van .
Je argumentatiestijl is al honderden keren voorbijgekomen in deze topicreeks.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:45 schreef indiaantje89 het volgende:
BloemPOTTEN afschaffen vinde de lesbos niet leuk. Weet je wat, laten we de kleur roze ook maar afschaffenn. Is een seksistische kleur die de media alleen maar aan vrouwen en homo's koppelt. Laten we kaas maar niet verkopen. Anders worden de Nederlanders misschien wel kaashoofden genoemd. Laten we Omroep Brabant afschaffen, die laten de Limburgers altijd links liggen. Laten we Ikea maar afschaffen, die Zweedse kleuren in hun logo lunnen echt niet aldus P. Langkous. En als we toch bezig zijn die Friesen houden hun elfsteden tocht ook allern maar in hun provincie de randdebielen.
Lekker alles aanpassen ja, als we het ergens niet mee eens zijn.
Je weet niet dat het een hoax was?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:49 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Ach, er was gewoon gedoe rond de naam.
Zelfde slappe geouwehoer als nu met zwarte piet zeg maar.
Ja het was een marketing-stunt maar het is exact hetzelfde discussievoer als nu met zwarte piet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je weet niet dat het een hoax was?
Vooropgezet door Buys om de politiekcorrecte samenleving op te juinen, zodat ze meer negerzoenen konden verkopen.
Die hendel waar Sjors aantrekt lijkt wel een dildo zie ik nu, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:52 schreef Tropanzia het volgende:
[ afbeelding ]
Ook zo'n voorbeeld:
Echt belachelijk hoe ze Sjimmie vroeger hebben gebruikt om racisme te verspreiden.
Die is toch veel te grof gebekt voor die rol.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:49 schreef Kees22 het volgende:
Anderzijds zag ik net twee films van Beverley Hills Cop. Met een duidelijke zwarte, met dikke lippen, grote witte tanden en kortgeschoren haar. En erg zwart. Hij zou zo als Zwarte Piet kunnen optreden, als hij een pruik opzet.
Het is tegenwoordig maar net hoe erg je ''discriminatie'' maakt als neger zijnde want het zweep-gebeuren is allang de deur uit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:53 schreef Bluesdude het volgende:
precies... dezelfde discussievoer.. mensen schrikken zich lam en gaan kankeren en schreeuwen dat er helemaal niks aan de hand is ... en ze blijven maar vele topics lang door roepen dat discriminatie niet bestaat enzo.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:56 schreef beantherio het volgende:
Ik wil trouwens wel kwijt dat ik de gemiddelde hip hop-video pas echt racistisch vind. De stereotypen die daarin worden gegeven van zwarte mensen zou ik, als ik zelf zwart was, zwaar beledigend vinden.
Inderdaad. Heb je eens een paar vriendelijke negers is het nog niet goed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 00:56 schreef beantherio het volgende:
Ik wil trouwens wel kwijt dat ik de gemiddelde hip hop-video pas echt racistisch vind. De stereotypen die daarin worden gegeven van zwarte mensen zou ik, als ik zelf zwart was, zwaar beledigend vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |