abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132401736
VN onderzoekt Zwarte Piet

Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang betrokken gemeenschappen er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.

VN onderzoekt Zwarte Piet

Uit het rapport:
..the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.

Uit NRC:
quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'

quote:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
pi_132401759
Laatste topic eindigde met de vraag of er nog iemand is met bezwaren tegen hulppieten?
pi_132401867
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:14 schreef poemojn het volgende:
Laatste topic eindigde met de vraag of er nog iemand is met bezwaren tegen hulppieten?
Ohnee, daar pleit ik al sinds topic 3 ofzo voor. Vooral Hobbits. En Smurfen. En duivels graag :)
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:17:41 #4
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132401869
quote:
Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelfs bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen voor de kinderen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132401924
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelf bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen.
Tsja, wat was eerder ? De doodsverwensingen en "rot maar op naar je bananenboom" uitspraken in zijn richting, of zijn "Sinterklaas bestaat niet !" actie ?

Beide partijen zijn leuk aan het kaatsen.
En zie: het wordt weer automatisch "beide partijen". Iets ertussenin is niet mogelijk.. ook ik lijd aan conditionering :(
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:20:25 #6
3928 Ulx
pi_132401946
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Tsja, wat was eerder ? De doodsverwensingen en "rot maar op naar je bananenboom" uitspraken in zijn richting, of zijn "Sinterklaas bestaat niet !" actie ?

Maakt dat uit?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132401966
Zwarte pieten zijn toch moren? Dat zijn, voor zover ik weet, nooit onze slaven geweest, en ze komen al helemaal niet uit Suriname.

Lekker over de ruggen van kinderen je gelijk willen halen m.b.t. je slavernij "trauma".
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_132402010
quote:

[..]

Wat zijn hulppieten?

pieten die niet zwart zijn maar wel sinterklaas helpen. Wie zegt dat het geen echte zwarte pieten zijn heeft groot gelijk, want het zijn hulppieten. Ze hoeven niet allemaal hetzelfde zijn, gewoon varieren en een beetje creatief uitproberen wat wel werkt en wat niet.
Hulpsinterklazen zijn allang bekend bij kinderen, hulppieten sluiten daarbij aan.
pi_132402017
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:21 schreef John5 het volgende:
Zwarte pieten zijn toch moren? Dat zijn, voor zover ik weet, nooit onze slaven geweest, en ze komen al helemaal niet uit Suriname.

Lekker over de ruggen van kinderen je gelijk willen halen m.b.t. je slavernij "trauma".
Moren zijn volgens mij Noord-Afrikanen, en geen onderdeel van het negroïde ras.
Noord-Afrikanen zijn de donkere variant van Italianen...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_132402019
quote:

[..]

Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelfs bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen voor de kinderen.
welja ...je doet alsof kinderen ervan genieten om bedrogen te worden . Kinderen die om half acht nog tv kijken , die horen het wel spoedig van andere kinderen dat ze bedrogen zijn
pi_132402031
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maakt dat uit?
Wel als je de schuld volledig bij hem wilt leggen ja.
pi_132402076
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef teknomist het volgende:

[..]

zwarte piet was altijd als een neger bedoeld en ook zo in de voksverhalen gepresenteerd . Beetje onzin om dat te ontkennen
pi_132402103
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zwarte piet was altijd als een neger bedoeld en ook zo in de voksverhalen gepresenteerd . Beetje onzin om dat te ontkennen
Altijd? Verdiep je eens in de historie van de Zwarte Piet anders. :')
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:26:48 #14
141854 John5
Coujonjeur
pi_132402127
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef teknomist het volgende:

[..]

Klopt, gewoon een tikkeltje donker. Dat hebben we uitvergroot, net zoals die belachelijk lange baard van Sinterklaas, en dan heb je zwarte piet. Qua kleding zitten er ook nogal wat Moorse invloeden in.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:28:44 #15
3928 Ulx
pi_132402184
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:23 schreef Grouch het volgende:

[..]

Wel als je de schuld volledig bij hem wilt leggen ja.
Hoeft toch niet? Omdat hij een kutopmerking naar zijn hoofd krijgt gaat hij kinderfeestjes verknallen? Dat vind ik een beetje raar.
pi_132402223
quote:
5s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:26 schreef teknomist het volgende:

[..]

Altijd? Verdiep je eens in de historie van de Zwarte Piet anders. :')
heb ik gedaan.... duidelijk als neger getekend door schenkman en zo is de figuur blijven voortleven in de verhalen.
Waarom dat ontkennen ?
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:30:13 #17
3928 Ulx
pi_132402231
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kom aan met bewijs. "Iedereen weet dat...." en "Het is algemeen bekend dat....." is geen bewijs.
pi_132402242
quote:
Gewoon Zwarte Piet wmb.
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:31:12 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132402255
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef poemojn het volgende:

[..]

pieten die niet zwart zijn maar wel sinterklaas helpen. Wie zegt dat het geen echte zwarte pieten zijn heeft groot gelijk, want het zijn hulppieten. Ze hoeven niet allemaal hetzelfde zijn, gewoon varieren en een beetje creatief uitproberen wat wel werkt en wat niet.
Hulpsinterklazen zijn allang bekend bij kinderen, hulppieten sluiten daarbij aan.
Probleem is dat hulpsinten op de echte sint lijken en hulppieten mogen niet op de echte piet lijken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132402276
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef poemojn het volgende:

[..]

Beetje jeuk krijg ik er van. Dat gesleutel om het maar polcor te maken.
Laat Piet met rust!
pi_132402289
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

heb ik gedaan.... duidelijk als neger getekend door schenkman en zo is de figuur blijven voortleven in de verhalen.
Waarom dat ontkennen ?
De huidige karikatuur van Zwarte Piet is pas een recente "uitvinding".
pi_132402348
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:26 schreef John5 het volgende:

[..]

Klopt, gewoon een tikkeltje donker. Dat hebben we uitvergroot, net zoals die belachelijk lange baard van Sinterklaas, en dan heb je zwarte piet. Qua kleding zitten er ook nogal wat Moorse invloeden in.
Hoewel volgens True Romance Sicilianen wel "nigger blood" hebben. :P
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:34:37 #23
3928 Ulx
pi_132402354
quote:

[..]

Waarom dat ontkennen ?
Maar wat is daar erg aan?

Als Piet blauw of geel of roze is, en hij spreekt de Sint aan met "Meester" of "Baas", is dat dan racistisch?
pi_132402414
quote:

[..]

Waarom dat ontkennen ?
Waarom benadrukken? Wat hebben kinderen voor boodschap aan ene Schenkman? (trouwens leuke naam in verband met de Sint)
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:37:26 #25
3928 Ulx
pi_132402445
Wat is toch Endlösung voor het Pietenvraagstuk?
pi_132402869
Hopelijk wordt het flink rellen bij de intocht!
pi_132402986
quote:

[..]

Waarom dat ontkennen ?
Is hij niet, kan net zo goed een Moor zijn. In dat boekje wordt Piet ook niet met dikke rode lippen, oorbellen en zo'n maffe muts getekend.

Schilderij van omstreeks 1700 van een Moorse page

Piet in het boekje van Schenkman

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2013 18:53:00 ]
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:00:25 #28
3928 Ulx
pi_132403290
quote:
9s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:47 schreef Specularium het volgende:
Hopelijk wordt het flink rellen bij de intocht!
Zie ginds komt de stoomboot....
-Stoom? Traangas zul je bedoelen!
pi_132403400
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:00 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zie ginds komt de stoomboot....
-Stoom? Traangas zul je bedoelen!
Alle Pieten een machinegeweer. Met pepernotenkogels vanzelfsprekend.
  maandag 21 oktober 2013 @ 19:04:10 #30
78780 deedeetee
pi_132403436
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Is hij niet, kan net zo goed een Moor zijn. In dat boekje wordt Piet ook niet met dikke rode lippen, oorbellen en zo'n maffe muts getekend.

[ afbeelding ]
Schilderij van omstreeks 1700 van een Moorse page

[ afbeelding ]
Piet in het boekje van Schenkman
LOL
Wiki :
quote:
The Moors were the medieval Muslim inhabitants of Morocco, western Algeria, Western Sahara, Mauritania, the Iberian Peninsula, Septimania, Sicily and Malta.
  maandag 21 oktober 2013 @ 19:07:48 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132403558
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:03 schreef Grouch het volgende:

[..]

Alle Pieten een machinegeweer. Met pepernotenkogels vanzelfsprekend.
"500 stuks, meneer?"
pi_132403690
quote:
7s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]

"500 stuks, meneer?"
[ afbeelding ]
"En verf ze zwart. Zwarter dan een nacht waarin geen maan door de bomen schijnt".
pi_132403763
Het maakt m.i. helemaal niet uit waar het vandaan komt. Ik zie overeenkomsten met blackface en snap dat dat kwetsend kan zijn.

Alleen is het te lang geleden, en de intentie en de outfit zijn er al ver van weg geevolueerd. Ik vind het ok om lippenstift en oorbellen achterwege te laten, maar het zwart blijft. Omdat het zwarte piet is (en nog een sloot redenen die ik al 6x heb getypt).

En verder zullen de gekwetsten toch echt een beetje bij zichzelf te rade moeten gaan. Sommigen vinden het al racistisch dat blanken zich zwart maken. Tsja.. het is 2013. Van de overheid krijg je stufi, toeslagen en als het niet lukt om te werken ook nog van alles. Alles dat je nodig hebt om goed aan dit leven te beginnen is hier. Of laat je je de goot in praten door een kleuter die "hey zwarte piet" zegt?
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:17:56 #34
3928 Ulx
pi_132403933
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:13 schreef Poolbal het volgende:
Of laat je je de goot in praten door een kleuter die "hey zwarte piet" zegt?
En dan nog. Je bent toch een zwarte? Je kan het zo'n kind moeilijk kwalijk nemen dat het je voornaam niet weet......
pi_132404201
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

En dan nog. Je bent toch een zwarte? Je kan het zo'n kind moeilijk kwalijk nemen dat het je voornaam niet weet......
hihi
pi_132404259
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

"Well you didn't bother to find out did you"
- Dennis.
pi_132404560
Zwarte Piet is toch de slaaf van de Sint?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132404620
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:31 schreef KoosVogels het volgende:
... sprak hij onschuldig :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132404684
quote:
Wel als de Sint zijn rode leren pakje aandoet.
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:35:21 #40
3928 Ulx
pi_132404710
quote:
En wat is er eigenlijk tegen een interraciale homoseksuele BDSM relatie tussen een oudere blanke heer en een zwarte jongeman? Daar moet men in de tijd van Gay Prides en verwijten richting Rusland toch geen moeite meer mee hebben? Ik begrijp dit preutse, homofobe gedrag van Prem en Quincy niet. Dat dat nog kan in Nederland anno nu!
pi_132404778
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

En wat is er eigenlijk tegen een interraciale homoseksuele BDSM relatie tussen een oudere blanke heer en een zwarte jongeman? Daar moet men in de tijd van Gay Prides en verwijten richting Rusland toch geen moeite meer mee hebben? Ik begrijp dit preutse, homofobe gedrag van Prem en Quincy niet. Dat dat nog kan in Nederland anno nu!
Een zwarte jongeman die een rijkere witte man in verlegenheid brengt in de hoop op geldelijk gewin? Het moet niet gekker worden!
pi_132404790
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hmm. Zou een huwelijk tussen de 2 de kritiek laten verstommen ?
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:39:25 #43
3928 Ulx
pi_132404890
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:36 schreef Grouch het volgende:

[..]

Hmm. Zou een huwelijk tussen de 2 de kritiek laten verstommen ?
Dan vrees ik toch dat de de blanke man excommunicatie te wachten staat.

Kortom, Prem en Quincy moeten maar bij de Paus gaan zaniken.
pi_132404911
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:34 schreef Grouch het volgende:

[..]

Wel als de Sint zijn rode leren pakje aandoet.
En hem vervolgens aan het werk zet in de pepernoten-plantages.
pi_132405032
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:39 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dan vrees ik toch dat de de blanke man excommunicatie te wachten staat.

Kortom, Prem en Quincy moeten maar bij de Paus gaan zaniken.
Zich voordoen als Bisschop van iets wat al anderhalf milennium geen Rooms-Katholiek bisdom meer is, is al wel voldoende reden voor excommunicatie, lijkt me.
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:44:42 #46
3928 Ulx
pi_132405109
quote:
6s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zich voordoen als Bisschop van iets wat al anderhalf milennium geen Rooms-Katholiek bisdom meer is, is al wel voldoende reden voor excommunicatie, lijkt me.
In dat geval mag de Sint zijn slaafje rustig zijn poepertje prakken. Als Quincy en Prem maar stoppen.

Van Muiswinkel toont wel begrip.
pi_132405129
quote:
6s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ach, hij is toch meer Oosters-Orthodox.
pi_132405154
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:44 schreef Ulx het volgende:
Van Muiswinkel toont wel begrip.
Kees Flodder vast ook wel.

Nou jongens. In slechts 14 topics en een beetje hebben we het probleem opgelost :) Zou de VN ons een beloning geven ?

(en wat wordt het volgende onderwerp.. Israel vs Palestijnen ? De Ruslandproblematiek ? De theorie van alles :) ?)
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 19:51:08 #49
3928 Ulx
pi_132405400
Nieuwe SInterklaasliedjes hebben we ook al.

pi_132405692
Of "Ik ben een zwarte P & wil een witte L".
Met dank aan Piet van Vliet.
  maandag 21 oktober 2013 @ 20:57:23 #51
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132408624
Het nieuws heeft de Zuiderburen ook bereikt:
http://www.levif.be/info/(...)le-4000428151318.htm
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132409531
Père Fouettard... Zo kan het natuurlijk ook nog _O-
pi_132409601
Het wordt eens tijd dat Nederland zijn poot stijf houdt en niks aan deze traditie veranderd. Ik merk dat echt heel veel mensen dit denken. Dan zijn er maar een paar mensen beledigd dat blijf je altijd houden. Gewoon duidelijk zijn dat zwarte piet blijft dan houden ze vanzelf op.
In eerste instantie schiet iedereen in een stuip wanneer er racisme geschreeuwd wordt maar dit wordt onder tussen bij alles wel geschreeuwd. Het woord racisme heeft steeds minder waarde.
  maandag 21 oktober 2013 @ 21:14:14 #54
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_132409649
NRC Handelsblatt

Ze kunnen ook niet typen in dat belgië, he..
  maandag 21 oktober 2013 @ 21:19:27 #55
78780 deedeetee
pi_132410013
quote:
Het woord racisme heeft steeds minder waarde.
Net zoals discriminatie, het wordt gewoon te vaak en verkeerd gebruikt. Het verliest daardoor aan betekenis.
pi_132412667
gelukkig bemoeien deze engeltjes zich er ook nog even mee.

pi_132412825
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[ afbeelding ]
En zo krijgen we toch nog hulppieten voor ons liefdeskoppel.
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:26:11 #58
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_132414027
quote:
Neuh:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:30:11 #59
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132414256
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:26 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Neuh:

[ afbeelding ]
ik mis iets.......oorbellen....zachte rode lippen.......vriendelijk uiterlijk.....
There is only one religion
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:31:50 #60
24533 ACT-F
pi_132414357
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:30 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

ik mis iets.......oorbellen....zachte rode lippen.......vriendelijk uiterlijk.....
Boeiend. Zolang ze maar niet zwart zijn. Dat schijnt een heikel punt te zijn.
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:32:35 #61
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132414412
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Boeiend. Zolang ze maar niet zwart zijn. Dat schijnt een heikel punt te zijn.
maar ....maar dat is pas racisme! :(
pi_132414418
quote:

[ afbeelding ]
:')
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:39:22 #63
24533 ACT-F
pi_132414837
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:32 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

maar ....maar dat is pas racisme! :(
Volgens onze geitenwollensokken in Amsterdam niet. White Power!
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:43:44 #64
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415112
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Volgens onze geitenwollensokken in Amsterdam niet. White Power!
zoiets als verbied zwarte mensen dan is er ook geen racisme
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:44:41 #65
24533 ACT-F
pi_132415165
quote:
10s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

zoiets als verbied zwarte mensen dan is er ook geen discriminatie /racisme
Inderdaad. Iedereen gelijk :')
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:46:03 #66
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415233
Vindt 1 ding lastig in de discussie , dat is dat racisme en discriminatie twee verschillende dingen zijn.
al hebben ze ook overeenkomsten
pi_132415255
quote:
10s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

zoiets als verbied zwarte mensen dan is er ook geen racisme
wat is de grap hier ?
pi_132415278
quote:

[ afbeelding ]
Mensen die Frits Barend op zijn bek hebben geslagen hebben vaak wel gelijk.

#TeamZwartePiet
pi_132415279
quote:
11s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:46 schreef Dance99Vv het volgende:
Vindt 1 ding lastig in de discussie , dat is dat racisme en discriminatie twee verschillende dingen zijn.
al hebben ze ook overeenkomsten
racisme is een vorm van discriminatie
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:47:05 #70
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415287
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat is de grap hier ?
is niet eens een grap,bloedserieus hoor
pi_132415326
quote:

[..]

En een augurk was ooit een komkommer, toch zijn het 2 verschillende dingen.
pi_132415401
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:47 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

is niet eens een grap,bloedserieus hoor
dan antwoord ik bloedserieus terug...
dat verbieden = toch racisme ?
En hoe wilt je zwarte mensen effectief verbieden?
Verplicht de huid bleken?
Zwarte mensen moeten zich helemaal wit schminken...
?????
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:50:09 #73
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415443
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

?????
Begin je de waanzin ook te zien?
pi_132415494
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:50 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Begin je de waanzin ook te zien?
Jij wilt dus deze waanzin niet ?
Je ben sarcastisch.
ahhhh dat is niet bloedserieus.... maar okeeee... nu snap ik het.
pi_132415572
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:46 schreef Specularium het volgende:

[..]

Mensen die Frits Barend op zijn bek hebben geslagen hebben vaak wel gelijk.

#TeamZwartePiet
of the rolling stones, die weten ook hoe leuk en gezellig het is als de hells angels de beveiliging gaan doen...
pi_132415575
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

?????
Misschien moet je eens wat minder bloedserieus doen.
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:52:57 #77
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415578
Wat is het sinterklaas feest?
Een toneelstukje wat we landelijk vieren en leuk omlijsten, al was piet ooit een slaaf ,so what, hij hoort in het toneelstukje
pi_132415788
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

Misschien moet je eens wat minder bloedserieus doen.
Ik moest dat zo zien zei Dance99Vv...
Aldus...... ik speel mee.
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:58:21 #79
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415810
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik moest dat zo zien zei Dance99Vv...
Aldus...... ik speel mee.
;)
  maandag 21 oktober 2013 @ 23:00:26 #80
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132415916
Hoe heet een blanke slaaf eigenlijk?
James (mijn butler) breng nog eens wat peper noten!
pi_132416169
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 21:19 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Net zoals discriminatie, het wordt gewoon te vaak en verkeerd gebruikt. Het verliest daardoor aan betekenis.
Dit. Heeft gewoon geen impact meer.
pi_132416406
Wellicht de ultieme afsluiter voor dit debat (voor dit jaar dan):

maandag 21 oktober 2013 @ 23:10:34 #83
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132416424
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 23:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit. Heeft gewoon geen impact meer.
En we weten pas in november wat er besloten wordt....schiet ook niet op he
pi_132416552
Topdiscussie weer bij P&W nu.
pi_132416626
Heeft niets met de discussie te maken, maar wel boeiend: race changing make up. De voorbeelden zijn voor tv gedaan, bijv voor black white, blijkbaar een serie waarin een zwart gezin wit geschminkt werd en een wit gezin zwart, om zo eens de andere rol te ervaren. Ziet er allemaal levensecht uit. http://www.themakeupgallery.info/racial/white/index.htm
En andersom http://www.themakeupgallery.info/racial/afro/index.htm
pi_132417416
quote:
Bij racisme is er sprake van een uitspraak, tekst, afbeelding, motief (bij een misdrijf), etc.
Bij discriminatie is er sprake van een (buitensluitende) handeling.

Iemand toegang weigeren omdat hij zwart is = discriminatie
Tegen die persoon zeggen: je mag er niet in omdat je een vieze neger bent = racisme

Racistische handelingen en discriminerende uitspraken bestaan dus niet. ;)
pi_132418406
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 23:31 schreef DarkSkywise het volgende:

Racistische handelingen en discriminerende uitspraken bestaan dus niet. ;)
In denial ?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:02:20 #88
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132418862
Ik denk best dat de meeste "Zwartepietvierders" geen rascistische intenties hebben, maar verplaats je eens in iemand die het feest niet kent en met een open minded view het feest bekijkt en ziet hoe een rijke witte man geholpen wordt door honderden zwarte hulpjes.

Ik persoonlijk schaam me als Nederlander deels voor het slavernijverleden en dat we het laatste land waren die slavernij verbood. Mij lijkt het een goed gebaar naar de donker gekleurde medemens dat we het stoppen.
pi_132419051
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:02 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk best dat de meeste "Zwartepietvierders" geen rascistische intenties hebben, maar verplaats je eens in iemand die het feest niet kent en met een open minded view het feest bekijkt en ziet hoe een rijke witte man geholpen wordt door honderden zwarte hulpjes.

Ik persoonlijk schaam me als Nederlander deels voor het slavernijverleden en dat we het laatste land waren die slavernij verbood. Mij lijkt het een goed gebaar naar de donker gekleurde medemens dat we het stoppen.
Nee ;(
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:09:11 #90
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419160
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:06 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Nee ;(
Jazekerwel. :Y

Een naar kapitalistisch feest is minder belangrijk dan de strijd tegen rascisme.
Algemeen belang wint van individueel belang.
pi_132419218
quote:

Dan hadden die slaven destijds maar voor zichzelf op moeten komen. Nee lafjes honderen jaren later janken op een onschuldig kinderfeestje. Daarnaast is Zwarte Piet verre van een slaaf.
pi_132419270
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:09 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Jazekerwel. :Y

Een naar kapitalistisch feest is minder belangrijk dan de strijd tegen rascisme.
Algemeen belang wint van individueel belang.
Ik ben vóór racisme. Racisme is hartstikke tof. Ik ben eigenlijk ook wel blij dat zwarte piet niet meer mag want slechte dingen mogen nou eenmaal niet en zwarte piet is zwart en dat mag niet want dat is slecht en zo weten alle kinderen dat straks lekker ook hola die jee.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:11:41 #93
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419277
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:10 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dan hadden die slaven destijds maar voor zichzelf op moeten komen. Nee lafjes honderen jaren later janken op een onschuldig kinderfeestje. Daarnaast is Zwarte Piet verre van een slaaf.
Het is aangepast aan de moderne tijd, net als dat hij geen kinderen meer slaat.

Maar jij weet heel goed dat het een rascistische oorsprong heeft, ontkent het maar niet. :Y
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:12:01 #94
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132419288
quote:
Dat laatste kan en mag natuurlijk nooit een overweging zijn. Je gaat niet je tradities veranderen omdat "de buren het misschien vreemd zouden kunnen vinden". Iemand met een echt "open minded view" zou hier trouwens nooit moeite mee hebben. Sinterklaas is een vrolijk, a-politiek kinderfeest: daar kan toch niemand moeite mee hebben?
pi_132419328
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:11 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Maar jij weet heel goed dat het een rascistische oorsprong heeft, ontkent het maar niet. :Y
Wist je dat er ook heel veel goede dingen zijn die een "rasistische oorsprong" hebben?
Digo
pi_132419349
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:12 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat laatste kan en mag natuurlijk nooit een overweging zijn. Je gaat niet je tradities veranderen omdat "de buren het misschien vreemd zouden kunnen vinden". Iemand met een echt "open minded view" zou hier trouwens nooit moeite mee hebben. Sinterklaas is een vrolijk, a-politiek kinderfeest: daar kan toch niemand moeite mee hebben?
Juist.
Digo
pi_132419515
Ryon (toch?) had het ergens over 400 miljoen slaven (in de vergelijking met de holocaust met 6 miljoen slachtoffers in 4 jaar). Ik zie zo alleen 12 miljoen genoemd worden, waarvan Nederland ca 5% verscheept heeft, dus ca 600.000 mensen in ca 400 jaar tijd. Of zie ik iets over het hoofd?
Gaat me nu alleen om de cijfers, niet de waarde van het holocaustargument.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:18:06 #98
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419539
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:12 schreef beantherio het volgende:

[..]

In de tijd dat het feest ontstaan is vond iedere blanke Hollander het heel normaal om neer te kijken op een gekleurd persoon en het is heel begrijpelijk dat een witte rijke man die mannetjes als slaafjes gebruikt.

Net als die adelijke landheer waar wij normale burgers alles aan af moesten geven, was heel gewoon dat je iemand had die superieur aan je was en als je daar tegenin ging vonden andere mensen je "rebels" en "stout" en vonden ze het heel normaal dat je je liet domineren door die landheer. We zagen het gewoon niet omdat we ermee opgevoed waren.

Net alsdat we nu niets rascistisch zien in het gebruik van een "zwarte piet".
Canadezen zien dat wel in waardoor Nederlandse immigranten geen feest met zwarte pieten mogen vieren.
pi_132419600
Die Sinterklaas vind iedereen wel ok? Een vreemde snuiter is het en dat kan zomaar elk jaar het land in.
pi_132419617
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:11 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Voor als je het niet door had. We leven in een wereld en ongelijkheid en vooroordelen. Leer er mee leven. Alleen iedereen moet is minser janken. En daarnaast is Zwarte Piet nooit een slaaf geweest of wat dan ook. Wat is er dan racistisch aan? Omdat ze er zo uit zien?? Nou steek dan iedereen zijn ogen er uit, want dan is alles racisme.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:22:54 #101
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419690
Even iets anders:
Hoe zouden de voorstanders van zwarte pieten reageren als er ergens in een ander land een feest gehouden werd met roomwitte, blonde, blauwoogige "heilige" die geholpen werd door Joodse slaven.

Of een Wilders look-a-like die geholpen werd door gebontkraagde Riffijnen met bijbehorende petjes.

Ik denk dat hier veel geschokter op gereageerd zou worden.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:23:28 #102
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132419711
quote:

Volgens mij bestaat er in heel veel landen nog slavernij.

Maar goed, als ik met een 'open minded view' naar de VS kijk dan vind ik dat de wapenwetgeving grondig moet worden aangepakt en Gitmo gesloten. Je denkt toch niet dat zij zich ook maar iets aantrekken van mijn 'meninkje'? En volkomen terecht ook.
Die Lebenslust bringt dich um.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:25:04 #103
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132419757
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:22 schreef Ixnay het volgende:
Even iets anders:
Hoe zouden de voorstanders van zwarte pieten reageren als er ergens in een ander land een feest gehouden werd met roomwitte, blonde, blauwoogige "heilige" die geholpen werd door Joodse slaven.

Of een Wilders look-a-like die geholpen werd door gebontkraagde Riffijnen met bijbehorende petjes.

Waarschijnlijk niet als het traditie is en het blanke Theo en Thea zijn die zich schminken tot Jood of Marokkaan. :')
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132419769
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:18 schreef Ixnay het volgende:

[..]

In de tijd dat het feest ontstaan is vond iedere blanke Hollander het heel normaal om neer te kijken op een gekleurd persoon en het is heel begrijpelijk dat een witte rijke man die mannetjes als slaafjes gebruikt.

Net als die adelijke landheer waar wij normale burgers alles aan af moesten geven, was heel gewoon dat je iemand had die superieur aan je was en als je daar tegenin ging vonden andere mensen je "rebels" en "stout" en vonden ze het heel normaal dat je je liet domineren door die landheer. We zagen het gewoon niet omdat we ermee opgevoed waren.

Net alsdat we nu niets rascistisch zien in het gebruik van een "zwarte piet".
Canadezen zien dat wel in waardoor Nederlandse immigranten geen feest met zwarte pieten mogen vieren.
Het klinkt alsof we over iets heel vies of naars praten.
Zwarte piet is er voor de kinderen en geloof me, de kinderen zijn allemaal hartstikke gek met zwarte piet.
Jullie uitgeleefde knuppels maken er nou gewoon een ziekte van die zogenaamd verboden moet worden. Stelletje sjappo's ga eens wat nuttigs doen en alle mensen die zich door zwarte piet gediscrimineerd voelen zijn samen het grootste hoopje stukken verdriet, droeftoeters en janksaxofoons bij elkaar.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:25:54 #105
38114 beantherio
pi_132419786
Ik snap eigenlijk niet waarom deze discussie voortduurt. Ondanks het domme gedoe van Ryon staat Zwarte Piet namelijk helemaal niet ter discussie.
pi_132419815
quote:
Even iets anders:

Hevig schokken van het lachen inderdaad op die 2 voorbeelden
Digo
pi_132419831
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:25 schreef beantherio het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom deze discussie voortduurt. Ondanks het domme gedoe van Ryon staat Zwarte Piet namelijk helemaal niet ter discussie.
En de VN dan?
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:28:16 #108
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419851
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:20 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Voor als je het niet door had. We leven in een wereld en ongelijkheid en vooroordelen. Leer er mee leven. Alleen iedereen moet is minser janken. En daarnaast is Zwarte Piet nooit een slaaf geweest of wat dan ook. Wat is er dan racistisch aan? Omdat ze er zo uit zien?? Nou steek dan iedereen zijn ogen er uit, want dan is alles racisme.
Ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. Maar je mag het toch wel (daar waar mogelijk) bestrijden?

Over die wel/niet slaaf discussie wil ik verwijzen naar dit.

quote:
Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd, en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.
Bron 1 (1859): http://kranten.kb.nl/view(...)%3Aa0001/layout/main
Bron 2 (1895) :http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap006%3Aa0066
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:28:40 #109
38114 beantherio
pi_132419860
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:27 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

En de VN dan?
De VN kan niets. Die gaan landen geen wetten opleggen. Dat willen en kunnen ze ook niet.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:29:56 #110
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132419890
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:17 schreef poemojn het volgende:
Ryon (toch?) had het ergens over 400 miljoen slaven (in de vergelijking met de holocaust met 6 miljoen slachtoffers in 4 jaar). Ik zie zo alleen 12 miljoen genoemd worden, waarvan Nederland ca 5% verscheept heeft, dus ca 600.000 mensen in ca 400 jaar tijd. Of zie ik iets over het hoofd?
Gaat me nu alleen om de cijfers, niet de waarde van het holocaustargument.
400 miljoen :') _O- _O- _O- :')
pi_132419894
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:28 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. Maar je mag het toch wel (daar waar mogelijk) bestrijden?

Over die wel/niet slaaf discussie wil ik verwijzen naar dit.

[..]

Bron 1 (1859): http://kranten.kb.nl/view(...)%3Aa0001/layout/main
Bron 2 (1895) :http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap006%3Aa0066
Er zijn belangrijkere ongelijkheden in Nederland dan Zwarte Piet. Laat staan in de hele wereld.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:31:00 #112
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419922
Als de VN "spring" zegt, zegt Rutte "hoe hoog?"

Als de VN zwarte pieten wil verbieden in Nederland vanwege racistische gronden is het geen kwestie van dagen maar minuten. Geloof het maar.
pi_132419944
quote:
Even iets anders:

Uhhh jij bent de gene die het woord slaven in de mond neemt. Zwarte Piet is ten alle tijde een knecht geweest. En geen slaaf. Een knecht hoeft geen knecht zijn indien hij/zij dit niet wil. Dat is bij een slaaf een ander verhaal.

En waarom mag de sint geen zwarte werknemers hebben? Als er alleen blanke zouden werken dan voelt de donkere medemens zich zeker ook gediscrimineert?

Mensen die Zwarte Piet racistisch vinden vullen dit FICTIEVE verhaal zelf zo in. Dus wie is nou de racist in deze kwestie.

Groetjes van een bruine Indo.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:32:37 #114
38114 beantherio
pi_132419974
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:31 schreef Ixnay het volgende:
Als de VN "spring" zegt, zegt Rutte "hoe hoog?"

Als de VN zwarte pieten wil verbieden in Nederland vanwege racistische gronden is het geen kwestie van dagen maar minuten. Geloof het maar.
Op een forum klinken dit soort uitspraken leuk ja. In het echt gebeurt het niet.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:33:44 #115
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132419997
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:30 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Er zijn belangrijkere ongelijkheden in Nederland dan Zwarte Piet. Laat staan in de hele wereld.
Nogmaals, geloof ik volledig dat er grotere ongelijkheden zijn. Maar iets onbelangrijks en kapitalistisch als zo'n feest dat gemakkelijk te vervangen is door een andere kleur mensen, of gewoon blanke mensen met andere uiterlijke kenmerken waarmee ze herkenbaar zijn. Over 20 jaar lachen we erom en zeggen we "Vroeger waren de helpers van Sinterklaas allemaal zwart" Wat iedereen ongelofelijk grof zou vinden dan.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:34:49 #116
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132420021
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:32 schreef beantherio het volgende:

[..]

Op een forum klinken dit soort uitspraken leuk ja. In het echt gebeurt het niet.
Hoe vaak kijk/lees/volg jij het nieuws? Vraag ik me dan af.
pi_132420043
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 23:52 schreef Bluesdude het volgende:
In denial ?
Nee, gewoon de juridische definities.

Racisme betreft altijd een uiting, discriminatie betreft altijd een handeling. Je kunt dus geen racistische handeling verrichten, maar een handeling kan wel racistische motieven hebben. Omgekeerd kun je ook geen discriminerende uitspraken doen, want dat zou betekenen dat je ervoor zorgt dat iemand wegens zijn/haar afkomst, nationaliteit, etniciteit, geslacht, godsdienst, seksuele voorkeur (etcetera) de betreffende uitspraak niet kan waarnemen.

Racisme is wél een vorm van belediging, namelijk als die belediging gebaseerd is op iemands afkomst, nationaliteit of etniciteit. (Anders heet het gewoon "belediging".)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:36:11 #118
179075 hugecooll
pi_132420050
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:34 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Hoef je toch maar 1x te volgen?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:37:24 #119
38114 beantherio
pi_132420083
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:33 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nogmaals, geloof ik volledig dat er grotere ongelijkheden zijn. Maar iets onbelangrijks en kapitalistisch als zo'n feest dat gemakkelijk te vervangen is door een andere kleur mensen, of gewoon blanke mensen met andere uiterlijke kenmerken waarmee ze herkenbaar zijn. Over 20 jaar lachen we erom en zeggen we "Vroeger waren de helpers van Sinterklaas allemaal zwart" Wat iedereen ongelofelijk grof zou vinden dan.
Over 2 weken is iedereen deze discussie vergeten (op het Fok!-forum na waarschijnlijk over 2 dagen al). En over 20 jaar is zwarte Piet nog net zo zwart als ie nu is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:34 schreef Ixnay het volgende:

[..]

In ieder geval vaker dan jij blijkt wel. ;)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:38:28 #120
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_132420108
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:37 schreef beantherio het volgende:
Over 2 weken is iedereen deze discussie vergeten (op het Fok!-forum na waarschijnlijk over 2 dagen al). En over 20 jaar is zwarte Piet nog net zo zwart als ie nu is.
Ik quote hem even voor 2033. :)
pi_132420145
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:31 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Uhhh jij bent de gene die het woord slaven in de mond neemt. Zwarte Piet is ten alle tijde een knecht geweest. En geen slaaf. Een knecht hoeft geen knecht zijn indien hij/zij dit niet wil. Dat is bij een slaaf een ander verhaal.

En waarom mag de sint geen zwarte werknemers hebben? Als er alleen blanke zouden werken dan voelt de donkere medemens zich zeker ook gediscrimineert?

Mensen die Zwarte Piet racistisch vinden vullen dit FICTIEVE verhaal zelf zo in. Dus wie is nou de racist in deze kwestie.

Groetjes van een bruine Indo.
Ik vind de figuur zwartepiet op zich niet racistisch. Wel soms hoe mensen die rol invulden de laatste 160 jaar . Je mag mensen die dit vinden verwijten dat ze overdrijven, maar zelf overdrijf je ook door die mensen racisme aan te wrijven
Je kent die mensen niet eens. Hooguit een enkeling van tegenkomen ergens of op de tv.
Een meerderheid van de zwarte Amsterdammers zijn niet happy met de zwartepietenrevue.
En zij worden weggehoond, belachelijk gemaakt, uitgescholden, voor racist uitgemaakt deze laatste twee weken. Overal in het land.
Er is een zenuw geraakt . Mensen doen zo hard hun best de geest van echte zwarte mensen in de doofpot te proppen.
pi_132420190
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:33 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Met die laatste zin ben ik het eens maar jezus wat een gezeur om iets wat gewoon leuk bedoeld is.
Digo
pi_132420210
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:35 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Nee, gewoon de juridische definities.

Racisme betreft altijd een uiting, discriminatie betreft altijd een handeling. Je kunt dus geen racistische handeling verrichten, maar een handeling kan wel racistische motieven hebben. Omgekeerd kun je ook geen discriminerende uitspraken doen, want dat zou betekenen dat je ervoor zorgt dat iemand wegens zijn/haar afkomst, nationaliteit, etniciteit, geslacht, godsdienst, seksuele voorkeur (etcetera) de betreffende uitspraak niet kan waarnemen.

Racisme is wél een vorm van belediging, namelijk als die belediging gebaseerd is op iemands afkomst, nationaliteit of etniciteit. (Anders heet het gewoon "belediging".)
Discriminatie = theorie en praktijk = ideeën, gevoelens +daden
Racisme = theorie en praktijk = ideeën, gevoelens + daden
Racisme is een van de vormen van discriminatie.
pi_132420216
Negerzoenen mochten al niet.
Het is net alsof ''neger'' iets heel erg is. En de hele zwarte-pieten-kwestie ''bevestigd'' dat.
En oja, als zwarte pieten dan blank worden blijft het concept nog steeds het zelfde.
En daar ging het toch om, om het concept dat de hulpjes vroeger slaven waren van sinterklaas. En waren deze slaven omdat ze zwart waren of omdat ze uit Afrika kwamen....
Ik denk zelf dat als hier zwarte mensen hadden geleefd, óf de Afrikanen zich dusdanig hadden ontwikkeld dat zij als eersten ''het westen'' hadden binnengevallen dat de huidskleur helemaal geen issue was. Óf dan waren de blanken inderdaad de lul.
Maar nogmaals, door de pieten blank te houden verander je het slaafjes-concept natuurlijk niet en dan is het eigenlijk doodnormaal dat ik mij als blank persoon ook gediscrimineerd ga voelen...
Of is dit iets te diep voor de gemiddelde zwarte-pieten-hater?
Digo
pi_132420233
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:44 schreef Tropanzia het volgende:
Negerzoenen mochten al niet.
Het is net alsof ''neger'' iets heel erg is. En de hele zwarte-pieten-kwestie ''bevestigd'' dat.
Hoezo "mocht niet " ?
Van de regering niet ? Is het verboden. Daar weet ik niks van .
pi_132420235
BloemPOTTEN afschaffen vinde de lesbos niet leuk. Weet je wat, laten we de kleur roze ook maar afschaffenn. Is een seksistische kleur die de media alleen maar aan vrouwen en homo's koppelt. Laten we kaas maar niet verkopen. Anders worden de Nederlanders misschien wel kaashoofden genoemd. Laten we Omroep Brabant afschaffen, die laten de Limburgers altijd links liggen. Laten we Ikea maar afschaffen, die Zweedse kleuren in hun logo lunnen echt niet aldus P. Langkous. En als we toch bezig zijn die Friesen houden hun elfsteden tocht ook allern maar in hun provincie de randdebielen.

Lekker alles aanpassen ja, als we het ergens niet mee eens zijn.
pi_132420264
Kan weg foutje
pi_132420313
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo "mocht niet " ?
Van de regering niet ? Is het verboden. Daar weet ik niks van .
Ach, er was gewoon gedoe rond de naam.
Zelfde slappe geouwehoer als nu met zwarte piet zeg maar.
Digo
pi_132420317
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:45 schreef indiaantje89 het volgende:
BloemPOTTEN afschaffen vinde de lesbos niet leuk. Weet je wat, laten we de kleur roze ook maar afschaffenn. Is een seksistische kleur die de media alleen maar aan vrouwen en homo's koppelt. Laten we kaas maar niet verkopen. Anders worden de Nederlanders misschien wel kaashoofden genoemd. Laten we Omroep Brabant afschaffen, die laten de Limburgers altijd links liggen. Laten we Ikea maar afschaffen, die Zweedse kleuren in hun logo lunnen echt niet aldus P. Langkous. En als we toch bezig zijn die Friesen houden hun elfsteden tocht ook allern maar in hun provincie de randdebielen.

Lekker alles aanpassen ja, als we het ergens niet mee eens zijn.
Je argumentatiestijl is al honderden keren voorbijgekomen in deze topicreeks.
pi_132420325
Grappig een lopende uitzending/herhaling van P&W. Waarin advocaat Spong het heeft over ons, als hij de Nederlanders bedoelt die discrimineren.
Anderzijds zag ik net twee films van Beverley Hills Cop. Met een duidelijke zwarte, met dikke lippen, grote witte tanden en kortgeschoren haar. En erg zwart. Hij zou zo als Zwarte Piet kunnen optreden, als hij een pruik opzet. Maar beslist geen connotaties als slaaf.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132420344
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:49 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Ach, er was gewoon gedoe rond de naam.
Zelfde slappe geouwehoer als nu met zwarte piet zeg maar.
Je weet niet dat het een hoax was?
Vooropgezet door Buys om de politiekcorrecte samenleving op te juinen, zodat ze meer negerzoenen konden verkopen.
pi_132420361
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je weet niet dat het een hoax was?
Vooropgezet door Buys om de politiekcorrecte samenleving op te juinen, zodat ze meer negerzoenen konden verkopen.
Ja het was een marketing-stunt maar het is exact hetzelfde discussievoer als nu met zwarte piet.
Digo
pi_132420381

Ook zo'n voorbeeld:
Echt belachelijk hoe ze Sjimmie vroeger hebben gebruikt om racisme te verspreiden.
Digo
pi_132420391
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:52 schreef Tropanzia het volgende:
[ afbeelding ]

Ook zo'n voorbeeld:
Echt belachelijk hoe ze Sjimmie vroeger hebben gebruikt om racisme te verspreiden.
Die hendel waar Sjors aantrekt lijkt wel een dildo zie ik nu, maar dat terzijde.
Digo
pi_132420404
precies... dezelfde discussievoer.. mensen schrikken zich lam en gaan kankeren en schreeuwen dat er helemaal niks aan de hand is ... en ze blijven maar vele topics lang door roepen dat discriminatie niet bestaat enzo.
pi_132420432
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:49 schreef Kees22 het volgende:

Anderzijds zag ik net twee films van Beverley Hills Cop. Met een duidelijke zwarte, met dikke lippen, grote witte tanden en kortgeschoren haar. En erg zwart. Hij zou zo als Zwarte Piet kunnen optreden, als hij een pruik opzet.
Die is toch veel te grof gebekt voor die rol. :+

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 00:55:28 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:56:19 #137
38114 beantherio
pi_132420457
Ik wil trouwens wel kwijt dat ik de gemiddelde hip hop-video pas echt racistisch vind. De stereotypen die daarin worden gegeven van zwarte mensen zou ik, als ik zelf zwart was, zwaar beledigend vinden.
pi_132420465
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:53 schreef Bluesdude het volgende:
precies... dezelfde discussievoer.. mensen schrikken zich lam en gaan kankeren en schreeuwen dat er helemaal niks aan de hand is ... en ze blijven maar vele topics lang door roepen dat discriminatie niet bestaat enzo.
Het is tegenwoordig maar net hoe erg je ''discriminatie'' maakt als neger zijnde want het zweep-gebeuren is allang de deur uit.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:57:35 #139
179075 hugecooll
pi_132420490
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:56 schreef beantherio het volgende:
Ik wil trouwens wel kwijt dat ik de gemiddelde hip hop-video pas echt racistisch vind. De stereotypen die daarin worden gegeven van zwarte mensen zou ik, als ik zelf zwart was, zwaar beledigend vinden.
*O*
pi_132420494
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:56 schreef beantherio het volgende:
Inderdaad. Heb je eens een paar vriendelijke negers is het nog niet goed. :X
Digo
pi_132420540
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:57 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

ben je 14 of zo?
pi_132420555
Ik vind trouwens de meeste negers die ik ken wel vriendelijk.
Ik zie zelf trouwens helemaal geen verschil tussen zwart of blank.
Jammer dat er nog zoveel mensen zijn die dat wel doen en zich willen onderscheiden of zielig willen gedragen.
Maar welterusten.
Digo
pi_132420566
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:00 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

ben je 14 of zo?
Wat een vraag.
Nee, ik ben geen 14.
Digo
pi_132420586
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:57 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Jij hebt moeilijkheden om vriendelijke negers te ontmoeten?
pi_132420611
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij hebt moeilijkheden om vriendelijke negers te ontmoeten?
Lees eens een post verder.
Serieuze anti-zwarte-piet brompotten.
Digo
pi_132420614
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:56 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig maar net hoe erg je ''discriminatie'' maakt als neger zijnde want het zweep-gebeuren is allang de deur uit.
Klopt... zwepen doet men de laatste tijd verbaal in de media..
pi_132420648
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je argumentatiestijl is al honderden keren voorbijgekomen in deze topicreeks.
Lekker antwoord kan je er op geven zeg. Geef dan gewoon uitleg wat de discriminatie van zwarte piet is?

Het hele probleem van mensen zoals jij(op de manier zoals je hier reageert) een probleem maken, van helemaal niets.

Is dit trouwens racistisch?
pi_132420650
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 00:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik vind de figuur zwartepiet op zich niet racistisch. Wel soms hoe mensen die rol invulden de laatste 160 jaar . Je mag mensen die dit vinden verwijten dat ze overdrijven, maar zelf overdrijf je ook door die mensen racisme aan te wrijven
Je kent die mensen niet eens. Hooguit een enkeling van tegenkomen ergens of op de tv.
Een meerderheid van de zwarte Amsterdammers zijn niet happy met de zwartepietenrevue.
En zij worden weggehoond, belachelijk gemaakt, uitgescholden, voor racist uitgemaakt deze laatste twee weken. Overal in het land.
Er is een zenuw geraakt . Mensen doen zo hard hun best de geest van echte zwarte mensen in de doofpot te proppen.
Flauwekul.
1) Die meerderheid van de zwarte (nou ja, zwart? De meeste zijn bruin, die halen het lang niet bij Zwarte Piet) Amsterdammers valt nogal mee en we moeten ook wel even kijken of die vraag voor of na Zeurpiet Quibus gesteld is.
2) Dan het argument dat ze weggehoond worden. Tja, je kunt over elke opmerking wel een probleem gaan maken. Wie dat doet en een grote bek opzet, wordt weggehoond. Tja.
3) Overal in het land? Welnee. In Rotterdam lijkt het op dit moment geen enkel probleem te zijn. Hier ter stede heb ik er ook nog niks over gehoord.
4) Een zenuw geraakt? Nou ja, het blijft ergernis over onnodig gezeik. Ik heb ooit een limerick gedebiteerd over een stotteraar uit Calcutta. En een toehoorder, die overigens vloeiend sprak, was beledigd, omdat hij vroeger gestotterd had. Tja. Is die limerick nou leuk of discriminerend?
5) En de geest van echte zwarte mensen in de doofpot stoppen? Waar slaat dat nou op? Deze discussie gaat helemaal niet over de geest van witte of zwarte mensen, echte witte en echte zwarte mensen ook nog. Geen neppers, laat dat duidelijk zijn.
Mogen we dan ook zeggen dat de tegenstanders de geest van echte witte mensen in de doofpot willen stoppen? Sorry: proppen. Dat heeft een net wat dwingender klank dan stoppen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132420651
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt... zwepen doet men de laatste tijd verbaal in de media..
Waarnaartoe? Naar negers of naar zwarte piet zelf?
En wat als we daarmee ophouden? Dan krijgen we gezeur over gevoelsmatige zwepen die niemand kan zien maar toch pijn doen in het kader van racisme?
Digo
pi_132420659
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 01:04 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

Lees eens een post verder.
Serieuze anti-zwarte-piet brompotten.
Je hebt gelijk.... je posting kwam toen ik bezig was met schrijven.
Blij te horen dat je geen moeilijkheden heb daarmee.
Wie zijn die serieuze anti-zwarte-piet brompotten. Wat hebben zij te maken met jouw vermeende moeilijkheden ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')