Hahaha, die gereformeerde frikandel doet zeker wel wat er staatquote:
Oke over die varkens moet je even uitleggenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:16 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Hahaha, die gereformeerde frikandel doet zeker wel wat er staat
Dan zouden we bv. varkens over houden in Nederland
Ook in het gristenboek staat dat bepaalde dieren voor consumptie geschikt zijn, varkens vallen daar in ieder geval niet onder.. (evenals konijnen, en dieren die andere dieren eten ook niet geloof ik..)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:17 schreef aequus het volgende:
[..]
Oke over die varkens moet je even uitleggen
''Zoals de hamer de rotsen tot duizende vonken en fragmenten versplintert, zo zal Mijn Torah duizenden verklaringen voortbrengen''quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:06 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
En waar staat in dat christelijke oude testament ergens een Jezus?
Jezus is niks dan een personage, een rol die mensen moeten volgen om op de Schepper te lijken. Er heeft wellicht meerder Yeshua's bestaan maar die wordne niet in het NT beschreven. Het NT is een Midrash vorm. Het is de scrhijver namelijk niet te doen om de historishe feiten te doen maar de boodschap (eveneens het OT)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:06 schreef zwaardegekste het volgende:
Er staat wel "voegt niets toe, neemt niets weg", Ook in het eerste stukje van het gristenboek. In het andere -erbij bedachtte- deel staat opeens een Jezus..
Beste christenen: volg je jezus? Werk je dan ook niet op zaterdag? Jood die ie was werkte immers niet op zaterdagen![]()
besneden of niet besneden betekent niets. Emoena (geloof) :dit is, en zal altijd, en was altijd, de enige Torah-regel .Natuurlijk is het ook nodig om de mitwot (geboden) van de Torah na te leven, maar je kan de wet van de Thora niet opvolgen zonder Emoena (logisch)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:06 schreef zwaardegekste het volgende:
Ben je besneden? Zelfde verhaal, dat was Jezus wel.. Waarom jij dan niet als je hem "volgt"?
Gold dat niet alleen voor de Joden? [oude testament?]quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:20 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Ook in het gristenboek staat dat bepaalde dieren voor consumptie geschikt zijn, varkens vallen daar in ieder geval niet onder.. (evenals konijnen, en dieren die andere dieren eten ook niet geloof ik..)
Hahaha, christenen die zoiets roepen neem ik al helemaal niet meer serieus...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:21 schreef aequus het volgende:
[..]
Gold dat niet alleen voor de Joden? [oude testament?]
Ik bedoel de schrijvers. Het is de schrijvers niet te doen om historische feiten te schrijven (zo heeft Moshe de zee niet gesplitst). De auteurs van de Torah spreekt over een andere wereld, ze gebruiken hierbij wel zelfstandignaamwoordne die wij kennen (varkens, volkeren, Eygyptenaren ect).quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Boeken denken niet.![]()
Er zijn mensen voor nodig om er een uitleg aan te geven. En kennelijk leggen verschillende mensen het verschillend uit.
Wie zegt dat ik christen ben?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:23 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Hahaha, christenen die zoiets roepen neem ik al helemaal niet meer serieus...
"Ja het staat in mn bijbel, maar het geld niet voor mij"
De besnijdenis is een teken van het verbond, en ik zeg niet dat het direct ergens wat mee te maken heeft, ik vond het zelf alleen altijd een leuk argument om christenen de mond te snoeren, net als de zaterdag (welke overigens op nog menig kalender de 7e dag is..)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:20 schreef Skillsy het volgende:
[..]
''Zoals de hamer de rotsen tot duizende vonken en fragmenten versplintert, zo zal Mijn Torah duizenden verklaringen voortbrengen''
[..]
Jezus is niks dan een personage, een rol die mensen moeten volgen om op de Schepper te lijken. Er heeft wellicht meerder Yeshua's bestaan maar die wordne niet in het NT beschreven. Het NT is een Midrash vorm. Het is de scrhijver namelijk niet te doen om de historishe feiten te doen maar de boodschap (eveneens het OT)
Men kan zondag als rustdag houden, elk andere dagen van de week. Men kan de Sjabbat niet ontlopen omdat dit het gevolg is van de 6 dagen daarvoor. De Sjabbat is er zelfs ook voor de yetser haRa (het kwade beginsel, evil inclinationi). Ook die ‘eet’ mee met de Sjabbat. Dit heeft als gevolg dat het geen laster kan voortbrengen over de Tzaddik die Sjabbat ervaart.
[..]
besneden of niet besneden betekent niets. Emoena (geloof) :dit is, en zal altijd, en was altijd, de enige Torah-regel .Natuurlijk is het ook nodig om de mitwot (geboden) van de Torah na te leven, maar je kan de wet van de Thora niet opvolgen zonder Emoena (logisch)
Spreuken 28:20 "Een man met geloof is overvloedig in zegeningen"
Zonder Emoena (geloof) kun je niet komen naar de Schepper. Je kan dan heel mooi besneden zijn, uit de Bijbel leren, of staan wiegen bij de west muur , maar als je je naasten niet lief hebt zoals je zelf, heb je de Wet ( de Torah) niet vervult.
Of juist wel omdat we anders niet weten wat goed en kwaad is? [er vanuit gaande dat God bestaat natuurlijk]quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:26 schreef zwaardegekste het volgende:
Maar elk mens kan dus net als god onderscheid maken tussen goed en kwaad, dus zouden we eigenlijk over alle woorden in de bijbel geen discussie hoeven voeren, omdat we allemaal donders goed weten hoe het eigenlijk zit...
Niet letterlijk maar je tekst liet dat wel denkenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:27 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Ik in ieder geval niet.. Heb je dat mij horen zeggen?
Ik moet nu wel naar huis
quote:Hahaha, christenen die zoiets roepen neem ik al helemaal niet meer serieus...
"Ja het staat in mn bijbel, maar het geld niet voor mij"
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:26 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
De besnijdenis is een teken van het verbond, en ik zeg niet dat het direct ergens wat mee te maken heeft, ik vond het zelf alleen altijd een leuk argument om christenen de mond te snoeren, net als de zaterdag (welke overigens op nog menig kalender de 7e dag is..)
Verder weet nogmaals elk mens wat goed en slecht is, dus naastenliefde is dan een morele plicht..
"god schiep de mens naar zijn evenbeeld KENNENDE GOED EN KWAAD"
Dat laatste vergeet men vaak, en legt met zulks uit dat god op een mensenlichaam zou lijken..
Maar elk mens kan dus net als god onderscheid maken tussen goed en kwaad, dus zouden we eigenlijk over alle woorden in de bijbel geen discussie hoeven voeren, omdat we allemaal donders goed weten hoe het eigenlijk zit...
Christenen lezen dat vooral met terugwerkende kracht, dwz ze het OT lezen in het licht van NT, terwijl het andersom zou moeten zijn uiteraard.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:06 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
En waar staat in dat christelijke oude testament ergens een Jezus?
Er staat wel "voegt niets toe, neemt niets weg", Ook in het eerste stukje van het gristenboek. In het andere -erbij bedachtte- deel staat opeens een Jezus..
Beste christenen: volg je jezus? Werk je dan ook niet op zaterdag? Jood die ie was werkte immers niet op zaterdagen
Ben je besneden? Zelfde verhaal, dat was Jezus wel.. Waarom jij dan niet als je hem "volgt"?
Jehova's komen inmiddels ook niet meer aan de deur, weet ook niet waarom
Alleen doen we dat dus niet. Persoon A heeft mening 1, Persoon B mening 2 en Persoon C mening 3. En alledrie zijn ze volkomen en oprecht overtuigd van hun eigen gelijk - maar hun meningen spreken elkaar tegen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:26 schreef zwaardegekste het volgende:
Nee, Jezus heeft weinig met het huidige christendom te maken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:14 schreef aequus het volgende:
[..]
En Jezus staat gelijk aan christendom zeker?
Geen probleem hoor. Ik wijs er slechts op dat ik mogelijk tot andere conclusies kom dan iemand anders.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:10 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Je mag ook best zelf denken hoor
Al moet je dan wel bot eerlijk durven zijn, tegen jezelf!
Hoe de schrijvers het hebben bedoeld valt echt geen zinnig woord over te zeggen. Zeker niet na een paar duizend jaar van religieuze vooringenomenheid ten aanzien van de achtergrond.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:24 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik bedoel de schrijvers. Het is de schrijvers niet te doen om historische feiten te schrijven (zo heeft Moshe de zee niet gesplitst). De auteurs van de Torah spreekt over een andere wereld, ze gebruiken hierbij wel zelfstandignaamwoordne die wij kennen (varkens, volkeren, Eygyptenaren ect).
De Torah is geschreven in code taal, en ik geloof dat het NT dat ook zo is geschreven. Heb ook sterk het vermoeden dat de NT auteurs bekend waren met de Kabbala
Wie zal het zeggen hoe de schrijvers het bedoeld hebben?? Iedereen kan een eigen draai aan geven. Net zoals het Christendom/ jodendom dat gedaan heeft. En zoals jij en ik dat beide nu doen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe de schrijvers het hebben bedoeld valt echt geen zinnig woord over te zeggen. Zeker niet na een paar duizend jaar van religieuze vooringenomenheid ten aanzien van de achtergrond.
Niemand. Er kan alleen over gespeculeerd worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:43 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen hoe de schrijvers het bedoeld hebben??
Dat doe ik helemaal niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:43 schreef Skillsy het volgende:
Iedereen kan een eigen draai aan geven. Net zoals het Christendom/ jodendom dat gedaan heeft. En zoals jij en ik dat beide nu doen.
Dan nergens druk om makenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand. Er kan alleen over gespeculeerd worden.
[..]
Dat doe ik helemaal niet.
Met alle respect, ik vind de inhoud van het NT tamelijk oninteressant. Ik zie het als een relikwie uit vergane tijden. Uitsluitend interessant als achtergrond voor historici.
Ik voel geen enkele behoefte om een interpretatie te geven aan de inhoud van het NT.
Religie maak ik me nou juist wel druk om.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dan nergens druk om maken![]()
Religie is geen NT/ Torah
Haha, ja heel geloofwaardig allemaal. Wat een onzin zeg! Kun je ook uitleggen waarom de kans heel groot is dat "het daar misgaat" en wat houdt dat "catastrofale misgaan" dan in volgens jou? Een jaartje of anderhalf...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Waarheid. Ook wij ontkomen niet aan éénkindpolitiek in de toekomst. Het zou in ieder geval een goede stap zijn. Overbevolking gaat over een jaar of 15, 20 een hot issue worden denk ik.
Dat is als we dan uberhaupt nog leven. Ik las wat nare artikelen over de situatie in Fukushima. Als het daar mis gaat, en die kans is helaas heel groot aanwezig dan zijn we over een jaartje of anderhalf allemaal gewoon pleite.
Dat we allemaal pleite zijn lijkt me sterk. Maar ik begrijp zeker zijn zorgen op dat punt. Men heeft de situatie daar al lang niet meer onder controle, en worst case scenario stroomt er gigantische hoeveelheden radioactief materiaal de zee in. En dat kan zeker wereldwijd gevolgen gaan krijgen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:05 schreef Ammitau het volgende:
[..]
Haha, ja heel geloofwaardig allemaal. Wat een onzin zeg! Kun je ook uitleggen waarom de kans heel groot is dat "het daar misgaat" en wat houdt dat "catastrofale misgaan" dan in volgens jou? Een jaartje of anderhalf...
Definieer 'religie' eens? Is religie iemand die in goden gelooft?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie maak ik me nou juist wel druk om.![]()
Klopt, maar vergeet niet dat religie het gevolg zijn, stel je hebt een Suske en Wiske strip. Iedereen kan die lezen. Als een persoon in naam van Suske (of Wiske) en op basis van deze strips dogmatieks opbouwd is niet de schuld van de strip maar van de mensen. Denk ik althans.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:59 schreef Molurus het volgende:
- Religie heeft een enorme impact op de wereld waar ook ik in moet leven. Ongeacht waar mensen hun overtuigingen vandaan halen / waarop ze die menen te kunnen baseren.
Ik juist niet. Ik probeer mij los te maken van religie en dogmatiek. Dogmatiek is afgoderij en de mens zit juist vol met dogmatiek.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:59 schreef Molurus het volgende:
- Religie vind ik buitengewoon interessant. In sociaal-cultureel opzicht, in psychologisch opzicht en in biologisch opzicht.
Ik kan mij op zich aardig vinden in de definitie die Herman Philipse hiervan geeft (CDs al beluisterd trouwens?) :quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Definieer 'religie' eens? Is religie iemand die in goden gelooft?
Eens. Ik zal dan ook de laatste zijn om de schuld neer te leggen bij de Bijbel, de Koran of de schrijvers daarvan. Zoals gezegd: die werken interesseren me nauwelijks.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:53 schreef Skillsy het volgende:
Klopt, maar vergeet niet dat religie het gevolg zijn, stel je hebt een Suske en Wiske strip. Iedereen kan die lezen. Als een persoon in naam van Suske (of Wiske) en op basis van deze strips dogmatieks opbouwd is niet de schuld van de strip maar van de mensen. Denk ik althans.
Dat mensen handelen uit eigen belang heb ik op zich geen probleem mee, zolang ze daar maar eerlijk over zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:53 schreef Skillsy het volgende:
Dat religieeen zo'n impact heeft ,tja, dat heeft de Romeinse cultuur ook. Ik denk dat we van alles wel inpact hebben (gehad) niet? Alles wat jij /wij waarnemen komt van buitenaf. Maar ik denk dat jij vooral op het niveau spreekt van ' Ik wil zondag gewoon winkelen'? Dat soort invloed? Religieen zijn eigenlijk niks anders ontstaan uit eigen belang.
En wat er schuilgaat achter die dogmatiek interesseert je niet? Wat de oorzaak is van dogmatisch denken? Juist dat vind ik machtig interessant!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:53 schreef Skillsy het volgende:
Ik juist niet. Ik probeer mij los te maken van religie en dogmatiek. Dogmatiek is afgoderij en de mens zit juist vol met dogmatiek.
Neen krijg het niet gedownloed , en wat ik had gedownload is verdwenen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan mij op zich aardig vinden in de definitie die Herman Philipse hiervan geeft (CDs al beluisterd trouwens?) :
"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beinvloeden door vormen van communicatie."
Dit lijkt een wat eigenaardige definitie, maar Philipse heeft hierbij zorgvuldig getracht vooroordelen ten aanzien van religie te omzeilen en het begrip zo neutraal mogelijk neer te zetten. In mijn beleving is hij daar best aardig in geslaagd.
Iedereen handelt naar eigen belang, zo ook jij en ik. Verander de wereld begint bij jezelfquote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
Dat mensen handelen uit eigen belang heb ik op zich geen probleem mee, zolang ze daar maar eerlijk over zijn.
eens , maar weet dat mensen ook geen boodschap hebben aan jouw mening.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
Om je voorbeeld te gebruiken: "ik vind het wel prettig dat 1 dag per week alle winkels gesloten zijn" vind ik een prima argument om te pleiten voor gesloten winkels op zondag. Waar ik wel een probleem mee heb is wanneer mensen zich verschuilen achter "de Bijbel zegt dat..., en daarom moet iedereen...". Dat laatste heb ik echt geen boodschap aan.
De oorzaak van dogmatisch denken zit in ons zelf. Het egoisme , die we moeten corrigeren. Ipv van het te onderzoeken moeten we zorgen dat het gecorrigeert wordt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
En wat er schuilgaat achter die dogmatiek interesseert je niet? Wat de oorzaak is van dogmatisch denken? Juist dat vind ik machtig interessant!
Dat is dus 1 van die vooroordelen. "Een religie heeft een boek". Welnee, heel veel religies hebben helemaal geen boek. En het zou mij zeer verbazen als er veel christenen gelovig zijn geworden dankzij het lezen van de Bijbel. (Dat iedereen de Bijbel kan lezen is sowieso betrekkelijk recent.)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:43 schreef Skillsy het volgende:
Ben het niet mee eens want religie an sich heeft niks met wel of niet waarneembare machten te maken. Religieen zijn het gevolg van oa boeken zoals de Bijbel. In mijn optiek althans.
De wetenschap maakt er helemaal geen geheim van dat er meer bestaat dan wat nu onderdeel is van de menselijke kennis.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:43 schreef Skillsy het volgende:
Wetenschap in onze wereld wordt alleen gewaardeerd als een wetenschap wanneer het ons met onze 5 zintuigen 'bewijs' levert. Helaas maar waar, er is meer tussen hemel en aarde. De wetenschap heeft altijd gelijk, maar nooit meer dan buiten de 5 zintuigen.
Ja, ook ik handel uit eigen belang. En maak daar ook geen geheim van wanneer ik dat doe.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:43 schreef Skillsy het volgende:
Iedereen handelt naar eigen belang, zo ook jij en ik. Verander de wereld begint bij jezelf
Sja... als we samenleven in een maatschappij zoals deze dan zullen we het toch op bepaalde punten met elkaar eens moeten worden. En dat vereist een inspanning om anderen te overtuigen van het belang of de validiteit van jouw mening.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:43 schreef Skillsy het volgende:
eens , maar weet dat mensen ook geen boodschap hebben aan jouw mening.
De menselijke psyche is veel gecompliceerder dan dat. Bovendien is egoisme niet per definitie iets slechts. (Anders zou die eigenschap er wel uit geslecteerd zijn door evolutie.)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:43 schreef Skillsy het volgende:
De oorzaak van dogmatisch denken zit in ons zelf. Het egoisme , die we moeten corrigeren. Ipv van het te onderzoeken moeten we zorgen dat het gecorrigeert wordt.
Okéquote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:05 schreef Ammitau het volgende:
[..]
Haha, ja heel geloofwaardig allemaal. Wat een onzin zeg! Kun je ook uitleggen waarom de kans heel groot is dat "het daar misgaat" en wat houdt dat "catastrofale misgaan" dan in volgens jou? Een jaartje of anderhalf...
Geloven heeft niks met religies te maken. Ik denk dat jij geloven en religie op lijn ziet?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dus 1 van die vooroordelen. "Een religie heeft een boek". Welnee, heel veel religies hebben helemaal geen boek. En het zou mij zeer verbazen als er veel christenen gelovig zijn geworden dankzij het lezen van de Bijbel. (Dat iedereen de Bijbel kan lezen is sowieso betrekkelijk recent.)
Je begrijpt mij niet. Ik bedoel meer dit:quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:52 schreef Molurus het volgende:
De wetenschap maakt er helemaal geen geheim van dat er meer bestaat dan wat nu onderdeel is van de menselijke kennis.
Daar wordt echter wel een belangrijke kanttekening gemaakt: van iets dat op geen enkele manier waarneembaar is - de 5 zintuigen - kun je ook geen enkele kennis hebben. Dat is een waarheid als een koe lijkt me.
Maar mocht je een andere plausibele kennismethode kennen, shoot!
Nooit gezegd , we hebben altijd dankzij ons egoisme overleeft, het werkte als een beschermend omhulsel. Nu komt er dus een periode aan waarbij er individuen (en daarna dus de massa) zullen zijn die al in de volgende toestand zullen verkeren. In de toestand waarbij men gebruikt maakt van de altruistisch intentie, en daarmee dus de andere, waarlijker, heelal mee zullen ontdekken. Je kunt namelijk het heelal zien vanuit twee perspectieven: vanuit de Bron, de oorzaak (waarbij geloof nodig is om jezelf ontvankelijk te maken voor inzicht op dat perspectief)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:52 schreef Molurus het volgende:
Sja... als we samenleven in een maatschappij zoals deze dan zullen we het toch op bepaalde punten met elkaar eens moeten worden. En dat vereist een inspanning om anderen te overtuigen van het belang of de validiteit van jouw mening.
De menselijke psyche is veel gecompliceerder dan dat. Bovendien is egoisme niet per definitie iets slechts. (Anders zou die eigenschap er wel uit geslecteerd zijn door evolutie.)
Vet van mij.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:59 schreef stephano1990 het volgende:
Ben zojuist een heerlijke controversiële quote tegengekomen, en ik ben benieuwt hoe er hier over gedacht wordt![]()
Hitler was geboren in een christelijk gezin, maar heeft ervoor gekozen om atheïst te zijn. Technisch gezien had hij dus de mogelijkheid om aan het eind van zijn leven om vergeving te vragen aan god, waarna zijn zonden als sneeuw voor de zon verdwijnen, en hij dus gewoon naar de hemel heeft kunnen gaan.
Aan de andere kant, hebben de Joden, als aanhanger van het verkeerde geloof, geen enkele mogelijkheid volgens de christelijke leer, om ooit de hemel binnen te komen en zijn zodoende dus gedoemd tot de hel.
Ik ben benieuwt, zit hier, volgens de christelijke leer, die al onze eigen normen en waarden overstijgt, een kern van waarheid in? Is het christendom zo'n smerige sekte dat het Hitler zou ontvangen als een saint, en zijn slachtoffers als minderwaardige wezens afdankt?
Die van het nieuwe is wel zo ongeveer bekend...maar wat is de boodschap van het OT?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:20 schreef Skillsy het volgende:
Het is de scrhijver namelijk niet te doen om de historishe feiten te doen maar de boodschap (eveneens het OT)
nah...te makkelijk. Trouwens: welke 10 geboden. Er zijn (volstrekt) verschillende versies in omloop...quote:
Helaas heeft de Katholieke kerk die vernietigd.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:33 schreef zwaardegekste het volgende:
Ik zeg, zoek het oudste geschrift op... Kijk wat daar staat, en kijk of je tevreden bent met het antwoord
En dan ?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:41 schreef zwaardegekste het volgende:
misschien eens onder het Vaticaan kijken
neequote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:59 schreef stephano1990 het volgende:
maar heeft ervoor gekozen om atheïst te zijn
Die hebben alles bij elkaar geroofd wat ze niet lekker uitkwam, dus vandaar mijn opmerkingquote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:47 schreef Grouch het volgende:
[..]
En dan ?
We hebben nu al religieuze geschriften die ouder zijn dat het oude testament; waarin hele andere scheppingsverhalen en morele voorschriften staan. Stel dat onder het Vaticaan het oudste exemplaar ligt... is dan het hele Joden/Christendom/Islam verhaal nog extra ontkracht ?
Wat is de booschap van het NT?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die van het nieuwe is wel zo ongeveer bekend...maar wat is de boodschap van het OT?
Nog maar een keertjequote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:56 schreef hoatzin het volgende:
Daar staan een hoop historische feiten in maar ook een hoop fictie. En de scheidingslijn tussen historie en mythologische overlevering is op sommige plekken onduidelijk.
Als je in de Heere Jezus gelooft word je gered en leef je eeuwig.quote:
De auteur van de Torah geeft de mensen van het toenmalige Juda (koninkrijkje) een (roemrucht) verleden en legitimeert zichzelf (Juda) als de rechtmatige "eigenaar" van zijn eigen grondgebied plus dat van het toenmalige, inmiddels weggevoerde koninkrijk Israël.quote:Nog maar een keertje
De auteur van de Torah beschrijft de relatie tussen mens en G'd in een stijl zoals de Midash. Maar de zelfstandig naamwoorden zijn natuurlijk gebasseerd op objecten in deze wereld, zoals Egyptenaren, Babylon, Ezel enz. Er wordt dus met de objecten van deze wereld de hogere wereld beschreven.
De Torah is geschreven voor Israel
Ik geloof niet dat het NT daar over spreekt. NT is allegorisch ook. Lijkt mij sterk dat er een man over het water heeft gelopen jij niet?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je in de Heere Jezus gelooft word je gered en leef je eeuwig.
Wat is Israel voor jou?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:07 schreef hoatzin het volgende:
De auteur van de Torah geeft de mensen van het toenmalige Juda (koninkrijkje) een (roemrucht) verleden en legitimeert zichzelf (Juda) als de rechtmatige "eigenaar" van zijn eigen grondgebied plus dat van het toenmalige, inmiddels weggevoerde koninkrijk Israël.
De Thora is dus eigenlijk geschreven voor (de inwoners) van Juda.
Dàt is voor het merendeel der christenen dè boodschap van het NT.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:18 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het NT daar over spreekt. NT is allegorisch ook. Lijkt mij sterk dat er een man over het water heeft gelopen jij niet?
Israël is voor mij een koninkrijkje uit de ijzertijd in de Levant, en tegenwoordig een land in dezelfde streek.quote:Wat is Israel voor jou?
Er wordt gesproken over Israel alsof het een land is, maar de geestelijke waarde daarvan is dat het de toestand is in het aangezicht van de Schepper.
Dat zegt mij niet zoveel. Wat is "de schepper"?quote:"Een geestelijke toestand in het aangezicht van de schepper".
Je leest de NT dus allegorisch maar het OT duidelijk niet?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dàt is voor het merendeel der christenen dè boodschap van het NT.
Of het nu allegorisch is of niet. Zij vinden meestal van niet, ik wel.
Kan ik uit je post opmaken dat je dus ook gelooft dat er een zee geplitst is? Pratende ezels? Je leest het immers wel letterlijk gezien de tekst hierboven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:44 schreef hoatzin het volgende:
Israël is voor mij een koninkrijkje uit de ijzertijd in de Levant, en tegenwoordig een land in dezelfde streek.
Het land Israël van nu is een stuk kleiner dan het koninkrijk van vroeger en ligt ook op een andere plaats (gedeeltelijk).
[..]
Dat zegt mij niet zoveel. Wat is "de schepper"?
Dat er dingen in herkent worden lijkt me niet anders dan normaalquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:00 schreef Kees22 het volgende:
Grappig: ik herken de teksten uit allerlei leren. Astrologie, I Tjing, tarot, Boeddhisme en dat soort leren.
Overigens heeft ook Jezus het over een koninkrijk dat niet van deze aarde is.
Daarnaast geloof ik in reïncarnatie en is dus het "joods-zijn" van geen enkel belang. Immers:men moet in de hele serie incarnaties alle rollen doormaken: moordenaar en vermoorde, celibatair en hoer, jood en nazi, jood en Palestijn, koning en boer, inquisiteur en ketter, man en vrouw, etc. enz.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |