Want? God is toch dit alles vergevende wezen, dat iedereen van zijn zonden ontdoet, zolang je maar christelijk bent?quote:
Als je stout bent komt zwarte Piet je halen en ga je in een zak naar Spanje om vervolgens tot het jaar erna geslagen te worden met de roe.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:01 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Want? God is toch dit alles vergevende wezen, dat iedereen van zijn zonden ontdoet, zolang je maar christelijk bent?
Maar ze belijden het geloof op een verkeerde manier, waardoor ze alsnog naar de hel gaan, tenminste, dit is mij ooit door een gereformeerde pastoor vertelt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:02 schreef aequus het volgende:
Een paar hints:
Er staat nergens dat je ''christen'' moet zijn om in de hemel te komen
Joden zijn volgens datzelfde geloof het volk van God
Eeeehm, nee, dat is allang ontkracht hoor, we leven niet meer in de middeleeuwenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:07 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
You can't prove that. De wereld om ons heen is het bewijs dat god bestaat.
Pas op wat je zegt anders gooit TS je op de brandstapelquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eeeehm, nee, dat is allang ontkracht hoor, we leven niet meer in de middeleeuwen.
Sowieso zijn "we" dat natuurlijk enorm aan het tegenwerken, die natuurlijke manieren. Mensen worden ouder en ouder en we vinden steeds meer geneesmiddelen tegen allerlei dodelijke ziektes, we houden de gahandicapten in leven (nee, ik ben daar niet tegen) etc.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:11 schreef Monopoly het volgende:
Ik zat zelf meer in een andere hoek te denken bij het lezen van de TT.
Men zegt toch wel eens dat de natuur zijn weg zoekt bij overbevolking? Wat nou als Hitler en zijn companen nou gewoon de bulldozer waren voor de mensheid? Gewoon even de boel flink reduceren zodat we weer een X tijd vooruit kunnen?
Is dat per definitie slecht als je daarmee de mensheid wel weer 'vooruit' helpt door dat het makkelijker is om voedsel te krijgen etc.
Keur het absoluut niet goed hoe ome Adolf de Joodse bevolking verschrikkelijk heeft vernietigd maar vanuit die hoek dacht ik dus een beetje bij het lezen van de TT
Wij als mensheid zijn 7 miljard kwaadaardige kankergezwellen voor de planeet. Het zou voor de Aarde een zegen zijn als wij er niet meer zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sowieso zijn "we" dat natuurlijk enorm aan het tegenwerken, die natuurlijke manieren. Mensen worden ouder en ouder en we vinden steeds meer geneesmiddelen tegen allerlei dodelijke ziektes, we houden de gahandicapten in leven (nee, ik ben daar niet tegen) etc.
Dus ja, de overbevolking wordt wel steeds meer een probleem.
Eens.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Wij als mensheid zijn 7 miljard kwaadaardige tumoren voor de planeet. Het zou voor de Aarde een zegen zijn als wij er niet meer zijn.
De werkwijze van ome Adolf was dan wel verschrikkelijk, effectief was het wel.
Maar om op het vraagstuk van TS terug te komen:
Ik denk niet dat Hitler spijt had, hij zag het Jodendom en de Joden als de vijand van het Germaanse Rijk. Dus spijt zal hij wel niet hebben gehad.
Mocht hij wel spijt hebben gehad vraag ik me af of je ermee 'weg komt' als je de Joodse bevolking behoorlijk hebt gereduceerd op verschrikkelijke wijze.
(En dan tel ik niet eens alle militaire en burger slachtoffers en de vernietiging van Roma, gehandicapten, andersdenkenden etc).
6 miljoen mensen vergassen op een bevolking van toen misschien 3 miljard vind ik niet erg effectief. Jij wel?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
De werkwijze van ome Adolf was dan wel verschrikkelijk, effectief was het wel.
Ja oorlog is veel effectiever en goed voor de economie dus een win win win situatie.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:20 schreef Jeroen128 het volgende:
[..]
6 miljoen mensen vergassen op een bevolking van toen misschien 3 miljard vind ik niet erg effectief. Jij wel?
Ik doelde meer op de Joodse populatie. Volgens mij heeft 'ie wel een procent of 10, 15 van de Joodse bevolking systematisch vernietigd.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:20 schreef Jeroen128 het volgende:
[..]
6 miljoen mensen vergassen op een bevolking van toen misschien 3 miljard vind ik niet erg effectief. Jij wel?
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:07 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
You can't prove that. De wereld om ons heen is het bewijs dat god bestaat.
Waarheid. Ook wij ontkomen niet aan éénkindpolitiek in de toekomst. Het zou in ieder geval een goede stap zijn. Overbevolking gaat over een jaar of 15, 20 een hot issue worden denk ik.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eens.
De mens zou ook gewoon eens moeten nokken met eeuwig doorfokken. Er mogen/moeten nog best kinderen gemaakt worden hoor, maar doe het eens met beleid.
Het probleem lost zichzelf op, kijk naar hoe er met de veestapel omgegaan wordt heir. Als er teveel dieren op mekaar zitten breken er ziektes uit en massasterfte.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Waarheid. Ook wij ontkomen niet aan éénkindpolitiek in de toekomst. Het zou in ieder geval een goede stap zijn. Overbevolking gaat over een jaar of 15, 20 een hot issue worden denk ik.
Dat is als we dan uberhaupt nog leven. Ik las wat nare artikelen over de situatie in Fukushima. Als het daar mis gaat, en die kans is helaas heel groot aanwezig dan zijn we over een jaartje of anderhalf allemaal gewoon pleite.
zelfregulerend apparaat, deze aarde..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Waarheid. Ook wij ontkomen niet aan éénkindpolitiek in de toekomst. Het zou in ieder geval een goede stap zijn. Overbevolking gaat over een jaar of 15, 20 een hot issue worden denk ik.
Dat is als we dan uberhaupt nog leven. Ik las wat nare artikelen over de situatie in Fukushima. Als het daar mis gaat, en die kans is helaas heel groot aanwezig dan zijn we over een jaartje of anderhalf allemaal gewoon pleite.
Eerder de helft.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:22 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de Joodse populatie. Volgens mij heeft 'ie wel een procent of 10, 15 van de Joodse bevolking systematisch vernietigd.
Waren meer dan 6 miljoen. Het was 11 miljoen. Leuk dat iedereen wordt geleerd dat alleen die 6 miljoen ertoe doetquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:20 schreef Jeroen128 het volgende:
[..]
Het bewijs van een entiteit als God (of de duivel for that matter) is wetenschappelijk niet te bewijzen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:24 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Hoe bewijs je dat? Voor het zelfde geld heeft de duivel jou wijs gemaakt dat hij niet bestaat en ben jij de gene die gehersenspoeld is, dat weet je niet!
Voornamelijk omdat het "bewijs" dat de kerk geeft gebaseerd is op zaken die toen de mens geloof heeft uitgevonden nog niet verklaarbaar waren. Inmiddels zijn die zaken allemaal wetenschappelijk verklaard en zit er dus helemaal geen opperwezen achter.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:24 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Hoe bewijs je dat? Voor het zelfde geld heeft de duivel jou wijs gemaakt dat hij niet bestaat en ben jij de gene die gehersenspoeld is, dat weet je niet!
Dat is een andere discussie. En geeft ook meteen aan wat geloof eigenlijk als doel had, de massa in het gareel houden met angst. De elite moest het gepeupel onder controle houden en daarvoor hebben ze religie uitgevonden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:41 schreef zwaardegekste het volgende:
Niets mis met de normen en waarden uit de bijbel.. om eerlijk te zijn...
En elk mens heeft een vrije wil om te kiezen, en niet kiezen is ook een keuze
Behalve een moslim, die mag niet kiezen
Begging the question, trouwens. Ik snap dat het offtopic is maar volgens mij is er maar weinig reden om te denken dat Hitler christen-af was. Behalve wat dubieus quote minen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:59 schreef stephano1990 het volgende:
Hitler was geboren in een christelijk gezin, maar heeft ervoor gekozen om atheļst te zijn.
Inderdaad. En ook dat gefocus op de gaskamers. 20 miljoen russen kapot op het slagveld maar vooral in hun eigen huizen... muah... whatevz.... Die Joden. Daar ging het om. Daar geven we om. WW2 = Jodenvervolging.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:32 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waren meer dan 6 miljoen. Het was 11 miljoen. Leuk dat iedereen wordt geleerd dat alleen die 6 miljoen ertoe doet
Welke Kerk heb je het dan over? De Rooms Katholieke? De Gereformeerde? De Protestanten?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:55 schreef HeatWave het volgende:
Je had toen natuurlijk weinig zelf te interpreteren als Christen, de kerk bepaalde alles.
Het Christendom is een protestantse stroming, heeft niets met de RK Kerk te maken...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:59 schreef kahlie het volgende:
[..]
Welke Kerk heb je het dan over? De Rooms Katholieke? De Gereformeerde? De Protestanten?
De Hervormden? De Orthodoxen? Uh... de rest ga ik allemaal niet noemen, maar er is nog een extra waslijst van andere afsplitsingen.
nee, dat snap ik, maar met het "gij zult niet doden" deel is ook niets mis uit de bijbel. Maar al het andere mbt opperwezens etc is voornamelijk verzonnen om het eerst kracht bij te zetten. Want waarom zou gij niet doden als daar geen straf aan verbonden zou zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:59 schreef zwaardegekste het volgende:
Zelf nadenken is ook lastig
Maar meteen ook de enige manier om verder te komen... Het probleem zit hem inderdaad in de macht die "gegeven" wordt aan bepaalde voorgangers/geestelijken, net hoe je het noemen wil..
Blij dat ik niets met zulke figuren van doen heb
Alleen verschillen ze daarin nogal van mening. Er is best een grote kans dat Hitler oprecht dacht goed bezig te zijn toen hij de Joden probeerde uit te roeien. Net zoals bijv. Breivik er zeker van was (en is) dat het slachten van kleine kinderen "goed" en "gods wil" was.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:44 schreef zwaardegekste het volgende:
Ik lees dat boek en probeer er de zaken die MIJ aanstaan uit de filteren en daar wat mee te doen..
(Elk mens weet immers wat goed en slecht is..)
Noot: gij zult niet moorden. Niet gij zult niet doden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, dat snap ik, maar met het "gij zult niet doden" deel is ook niets mis uit de bijbel.
Ik ken Christendom alleen als overkoepelend woord voor mensen die zichzelf als Christen profileren. En daar horen de Rooms Katholieken en de Orthodoxen dus gewoon bij, net zoals alle andere splintergroepen. Ik zat ff te Googlen maar ik zie het ook zo in het woordenboek en in Wikipedia staan.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:00 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Het Christendom is een protestantse stroming, heeft niets met de RK Kerk te maken...
Behalve dan dat ze elkaars boek lenen (maar then again, alle religies hebben hun boek "geleend" uit het jodendom, in ieder geval de helft..)
Ja ok, je hebt een punt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Noot: gij zult niet moorden. Niet gij zult niet doden.
Mensen doden is wat God betreft prima. Sterker nog - een groot deel van de Bijbel omschrijft in detail wanneer en hoe je mensen moet doden.
Het mag alleen niet als het tegen Gods wil ingaat.
Dit vind ik een hele interessante gedachte ja.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:02 schreef Grouch het volgende:
[..]
Alleen verschillen ze daarin nogal van mening. Er is best een grote kans dat Hitler oprecht dacht goed bezig te zijn toen hij de Joden probeerde uit te roeien. Net zoals bijv. Breivik er zeker van was (en is) dat het slachten van kleine kinderen "goed" en "gods wil" was.
Dus wie heeft gelijk? Of is die vraag betekenisloos en is er geen universeel goed/kwaad & moeten we die notities volledig gaan baseren op pragmatisme ?
Levensbeschouwing op de middelbare school, al kan ik me in je verklaring prima vindenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:05 schreef kahlie het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je het Christendom ziet als een protestante stroming?
Als jij mijn fiets steelt, weet je dat het niet goed is..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:06 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dit vind ik een hele interessante gedachte ja.
Hier kan je uren over lullen en niet tot een eindconclusie komen omdat de mensheid te verziekt is om universeel met regels te komen die voor iedereen als prima normen en waarden zullen gelden. Dat is gelijk de doodsteek voor ons al mensheid.
We zijn te individueel ipv gezamelijk onze beschaving door uniformiteit, non-religie en ruimtelijk inzicht naar een hoger level te tillen.
Waarschijnlijk omdat ruwweg 60% van alle Christenen op aarde Katholiek is, en de protestanten versplinterd zijn over talloze mini-facties. Dat maakt het voor een protestant wat moeilijk te claimen dat zijn versie van het christendom de ware is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:05 schreef kahlie het volgende:
Mag ik vragen waarom je het Christendom ziet als een protestante stroming?
Wat als ik niet geloof in individueel bezit - of dat zelfs kwaadaardig vind ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:09 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Als jij mijn fiets steelt, weet je dat het niet goed is..
Ook Ali weet dat, al mag hij dat volgens zijn geschrift van mij weghalen.. (hij snapt ook dat hij zelf niet blij wordt als ik ZIJN fiets meeneem..) Dus er zijn wel degelijk universele regels, je moet er gewoon even over nadenken (ook als je tot de groep behoort die dat volgens hun "religie" niet mag)
Maar zolang we geen uniformiteit als beschaving hebben blijf je altijd kloten daarmee.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:09 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Als jij mijn fiets steelt, weet je dat het niet goed is..
Ook Ali weet dat, al mag hij dat volgens zijn geschrift van mij weghalen.. (hij snapt ook dat hij zelf niet blij wordt als ik ZIJN fiets meeneem..) Dus er zijn wel degelijk universele regels, je moet er gewoon even over nadenken (ook als je tot de groep behoort die dat volgens hun "religie" niet mag)
Dat heet "een utopie" (ook wel zoals het ultiem zou kunnen zijn, we komen allemaal van dezelfde planeet, en zouden dan ook dezelfde doelen moeten hebben..)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:13 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Maar zolang we geen uniformiteit als beschaving hebben blijf je altijd kloten daarmee.
Laatst een boek gelezen, over een vent die op zijn zeiljacht zit en er een ufo landt in het water met 'pech'. Hij helpt ze en de aliens laten hem zien hoe ver zij zijn in hun beschaving
(vrij zweverig en fictie natuurlijk).
Maar de schrijver gaf een visie over hoe je als beschaving naar the next level gaat. Dus meer om gezamelijk als één onvoorwaardelijk inzetten voor je eigen mensheid.
Best interessant ondanks de fictie natuurlijk. Dat geeft wel weer stof tot nadenken om de problemen die we hier hebben op te lossen en religie eigenlijk uit te bannen en met uniformiteit 'samen zijn we sterk' met technologie de problemen als honger, energie, uitlaatgassen, drinkwater etc op te lossen om als beschaving niet alleen rijker te worden, ook meer welvaart, meer technologie etc te krijgen.
Maar goed, dit is enorm offtopic, wil dat gewoon even kwijt
Inderdaadquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:16 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Dat heet "een utopie" (ook wel zoals het ultiem zou kunnen zijn, we komen allemaal van dezelfde planeet, en zouden dan ook dezelfde doelen moeten hebben..)
Maar eigen gewin is in onze maatschappij belangrijker geworden, en dus gaan we daarmee ten onder
Hitler een atheļst?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:59 schreef stephano1990 het volgende:
Hitler was geboren in een christelijk gezin, maar heeft ervoor gekozen om atheļst te zijn.
Ik denk eerder dat het andersom is. Dat wij de klootzakken zijn die op een planeet ergens komen en de bevolking daar aan gort schiet zodat we grondstoffen o.i.d onrechtmatig jatten en die planeet vervolgens helemaal naar de kutkloterij helpenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef HeatWave het volgende:
Beste zou dus een Alien-invasion zijn, dan moeten we wel met zijn allen tegen het kwaad.
Sounds like humans, yesquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:25 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het andersom is. Dat wij de klootzakken zijn die op een planeet ergens komen en de bevolking daar aan gort schiet zodat we grondstoffen o.i.d onrechtmatig jatten en die planeet vervolgens helemaal naar de kutkloterij helpen
A la "Worldwar" van Turtledovequote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef HeatWave het volgende:
Beste zou dus een Alien-invasion zijn, dan moeten we wel met zijn allen tegen het kwaad.
Dat is wat de christenen geloven, ja.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:01 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Want? God is toch dit alles vergevende wezen, dat iedereen van zijn zonden ontdoet, zolang je maar christelijk bent?
Interessant. Doe eens?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:15 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Nee, jij bent gehersenspoeld door slechts te geloven wat men kan "bewijzen". Je hoeft iets niet perse te kunnen zien en voelen om het bestaan hiervan aan te kunnen tonen en door gebruik te maken van beredenering is het perfect mogelijk om het bestaan van god te bewijzen.
Denk niet dat hem dat gaat worden..quote:
Er staat nergens een "hel" in de bijbel..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:58 schreef Monopoly het volgende:
Maar waarom zullen de Joden naar de hel gaan eigenlijk?
Christus werd zelf de Koning van de Joden genoemd. Vanuit het Christendom is het Joodse geloof een beetje de basis als ik het niet verkeerd heb,
Ah ok. Ik vroeg me af of het woord ook anders gebruikt werd dan ik dacht.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:07 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Levensbeschouwing op de middelbare school, al kan ik me in je verklaring prima vinden
Ik blaatte het gewoon op zoals het in mn leerboekje stond
Ja, maar er is ook Katholiek en Katholiek. Er zijn zoveel stromingen daar binnen, maar die splitsen zich niet af. Een Katholieke Portuguees vindt het horror dat de Katholieke Nederlander geen biecht meer doet, want dat is slecht voor je ziel, maar absoluut normaal hier. Om nog maar niet te spreken van andere vormen waarbij er een mengvorm ontstaat inclusief voorouder-verering of wat dan ook. Kijk maar eens in Haiti of andere plekken. Maar die mensen voelen zich Katholiek en dat is prima zoquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:10 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ruwweg 60% van alle Christenen op aarde Katholiek is, en de protestanten versplinterd zijn over talloze mini-facties. Dat maakt het voor een protestant wat moeilijk te claimen dat zijn versie van het christendom de ware is.
Maar officieel zullen ze wel over Maria-verering beginnen
Als je doet wat er staat ben je een volger, niet als je je Katholiek vņeltquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:15 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ah ok. Ik vroeg me af of het woord ook anders gebruikt werd dan ik dacht.
[..]
Ja, maar er is ook Katholiek en Katholiek. Er zijn zoveel stromingen daar binnen, maar die splitsen zich niet af. Een Katholieke Portuguees vindt het horror dat de Katholieke Nederlander geen biecht meer doet, want dat is slecht voor je ziel, maar absoluut normaal hier. Om nog maar niet te spreken van andere vormen waarbij er een mengvorm ontstaat inclusief voorouder-verering of wat dan ook. Kijk maar eens in Haiti of andere plekken. Maar die mensen voelen zich Katholiek en dat is prima zo
Maar het punt is dat er sommige dingen zijn die er staan en er ook dingen zijn die traditie zijn/zo gegroeid zijn. Er staat nergens in de bijbel dat er een Paus moet zijn, toch is hij er en zijn de Katholieke meningen verdeelt over hoeveel je naar hem moet luisteren en hoe heilig hij is. Als er staat eert u vader en u moeder, is dat dan inclusief of exclusief een eigen altaartje in je huis? Het is niet zo zwart wit.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:22 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Als je doet wat er staat ben je een volger, niet als je je Katholiek vņelt(maar das mijn beleving..)
eren is niet met een altaartje hoor, het is gewoon ze niet te schande makenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:24 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maar het punt is dat er sommige dingen zijn die er staan en er ook dingen zijn die traditie zijn/zo gegroeid zijn. Er staat nergens in de bijbel dat er een Paus moet zijn, toch is hij er en zijn de Katholieke meningen verdeelt over hoeveel je naar hem moet luisteren en hoe heilig hij is. Als er staat eert u vader en u moeder, is dat dan inclusief of exclusief een eigen altaartje in je huis? Het is niet zo zwart wit.
Ik geloof niet klakkeloos wat er in dat boek staat, maar heb in ieder geval niet mijn domme mening klaar over iets wat ik niet gelezen hebquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:27 schreef imikethat het volgende:
Mensen die denken dat er een hemel bestaat![]()
Mensen die een boek geloven dat duizenden jaren oud is
Dat is jouw interpretatie. Er zijn ook mensen die vinden dat je een altaar moet hebben of het graf netjes moet houden of nog regelmatig voor ze moet bidden. Eren is een ruim begrip.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:25 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
eren is niet met een altaartje hoor, het is gewoon ze niet te schande maken![]()
Nou ja, gezien de overige zaken die in datzelfde boek benoemd worden, waarin afgoderij wordt verboden, wordt die interpretatie behoorlijk beperktquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:47 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Er zijn ook mensen die vinden dat je een altaar moet hebben of het graf netjes moet houden of nog regelmatig voor ze moet bidden. Eren is een ruim begrip.
Maar afgoderij is weer het gelijk plaatsen van iets aan God, en dat is (voor)ouderverering niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:05 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Nou ja, gezien de overige zaken die in datzelfde boek benoemd worden, waarin afgoderij wordt verboden, wordt die interpretatie behoorlijk beperkt
Jezelf ergens een beeld voor maken en jezelf daarvoor neer werpen..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:10 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maar afgoderij is weer het gelijk plaatsen van iets aan God, en dat is (voor)ouderverering niet.
Ik zei niet dat ik dat persoonlijk zou deed. Ik zei dat er mensen zijn die dat doen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:16 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Jezelf ergens een beeld voor maken en jezelf daarvoor neer werpen..
Maria / Jezus verering is ook afgoderij, dus een altaar voor je ouders evengoed..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:18 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ik dat persoonlijk zou deed. Ik zei dat er mensen zijn die dat doen.
Ik ben heel veel mensen die een altaartje of een plekje hebben met foto's van hun overleden ouders en daar een kaarsje bij branden of bij bidden. En die voelen zich gewoon Katholiek.
Een beeld voor maken en jezelf daarvoor neerwerpen is geen onderdeel van (voor)ouderverering.
Water naar de zee dragen... Kijk naar een bevolkingsstatistiekje. Wereldoorlogen slaan amper een deukje in de groeicurve. En daarna kregen we de babyboom om de schade in te halen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:11 schreef Monopoly het volgende:
Ik zat zelf meer in een andere hoek te denken bij het lezen van de TT.
Men zegt toch wel eens dat de natuur zijn weg zoekt bij overbevolking? Wat nou als Hitler en zijn companen nou gewoon de bulldozer waren voor de mensheid? Gewoon even de boel flink reduceren zodat we weer een X tijd vooruit kunnen?
Is dat per definitie slecht als je daarmee de mensheid wel weer 'vooruit' helpt door dat het makkelijker is om voedsel te krijgen etc.
Keur het absoluut niet goed hoe ome Adolf de Joodse bevolking verschrikkelijk heeft vernietigd maar vanuit die hoek dacht ik dus een beetje bij het lezen van de TT
Nu de moslims nogquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:59 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Water naar de zee dragen... Kijk naar een bevolkingsstatistiekje. Wereldoorlogen slaan amper een deukje in de groeicurve. En daarna kregen we de babyboom om de schade in te halen.
Overbevolking krijg je niet weg door oorlog, daar heb je gewoon een laag geboortecijfer voor nodig. In de westerse wereld is dat cijfer nu al zo laag dat de natuurlijke groei negatief is (dus de bevolking krimpt) in de rest van de wereld is het ook sterk dalende, al zal het wel nog enkele decennia duren voor het ook daar omslaat in krimp.
moslim geboortecijfer daalt ook als een razende . Die zijn van 6 kind per vrouw ook al naar 2,7 ofzo (cijfers uit mijn hoofd, kan er een beetje naast zitten, maar het daalt zeker hard)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:04 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Nu de moslims nog
Al zijn die ook wel goed in elkaar om het minste of het geringste de kop in te slaan...
Het punt is, officieel, als je leest wat het woord zelf betekent is afgoderij: verering van afgoden, zegt de Van Dale. In de Bijbel staat een verhaal waarbij mensen voor een goud beeld gaan bidden en dit in de plaats zetten van God.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Maria / Jezus verering is ook afgoderij, dus een altaar voor je ouders evengoed..
En TOCH voelen die mensen zich Katholiek / Christen.. (terwijl ook in hun boeken staat dat dat niet mag..)
Ze lezen gewoon niet, doen maar gewoon mee.. En dat is op zich ook een keuze natuurlijk, maar denk niet dat hun god ze dan nog lief vindt
De meeste fans doen dat niet. Onderbroeken gooien is wat anders hoorde ikquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:22 schreef zwaardegekste het volgende:
Als je jezelf neerwerpt voor een poster lijkt me dat ook het geval
Ik ook niet, maar als je dan toch leest wat er staat, lijkt me zoiets ongeveer de uitkomst...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:22 schreef kahlie het volgende:
[..]
De meeste fans doen dat niet. Onderbroeken gooien is wat anders hoorde ik
Ik ben nooit super fan van iets of iemand geweest.
Wel kan je alleen tot god komen via jezus.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:02 schreef aequus het volgende:
Een paar hints:
Er staat nergens dat je ''christen'' moet zijn om in de hemel te komen
Joden zijn volgens datzelfde geloof het volk van God
Afgoderij, ook in de christelijke bijbel..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wel kan je alleen tot god komen via jezus.
Via mensen, profeten, heiligen tot god komen is diepgeworteld in het christendom, wordt niet als afgoderij gezien, maar als een afslag tot.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:27 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Afgoderij, ook in de christelijke bijbel..
Hoe dat volk zichzelf dus nog serieus kan nemen is me een raadsel
Dat ligt er dus aan hoe je de Bijbel ziet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:25 schreef zwaardegekste het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar als je dan toch leest wat er staat, lijkt me zoiets ongeveer de uitkomst...
Zeker aan interpretatie onderhevig, maar minder ruim dan je op het eerste gezicht zou denken, het staat er namelijk bijna allemaal prima beschreven(ben ik de laatste maandjes langzaam achter aan het komen, al begrijp ik nog steeds al die ophef over zo'n boek niet, zoveel wat je tegen de borst kan stuiten staat er niet in..)
De auteur van de Torah beschrijft de relatie tussen mens en G'd in een stijl zoals de Midash. Maar de zelfstandig naamwoorden zijn natuurlijk gebasseerd op objecten in deze wereld, zoals Egyptenaren, Babylon, Ezel enz. Er wordt dus met de objecten van deze wereld de hogere wereld beschreven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Noot: gij zult niet moorden. Niet gij zult niet doden.
Mensen doden is wat God betreft prima. Sterker nog - een groot deel van de Bijbel omschrijft in detail wanneer en hoe je mensen moet doden.
Het mag alleen niet als het tegen Gods wil ingaat.
Wir haben es nicht gewusst.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. En ook dat gefocus op de gaskamers. 20 miljoen russen kapot op het slagveld maar vooral in hun eigen huizen... muah... whatevz.... Die Joden. Daar ging het om. Daar geven we om. WW2 = Jodenvervolging.
Vraag me dan alleen af hoe alle eerstgeborenen komen te overlijden doormiddel van menselijke eigenschappen, allemaal tegelijk...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De auteur van de Torah beschrijft de relatie tussen mens en G'd in een stijl zoals de Midash. Maar de zelfstandig naamwoorden zijn natuurlijk gebasseerd op objecten in deze wereld, zoals Egyptenaren, Babylon, Ezel enz. Er wordt dus met de objecten van deze wereld de hogere wereld beschreven.
Wanneer de Torah spreekt over vernietigen spreekt ze vooral over iemands egoistische eigenschappen. Haman is de voornaamste egoistische eigenschap in een mens, 1 van de eigenschappen die gemanifesteerd wordt in de verhalen Farao, Amalek, enz. De Torah beschrijft innerlijke rollen. De plagen die Egypte heeft gehad is niet echt gebeurd, het beschrijft innerlijke eigenschappen van de mens doormiddel van de zelfstandignaamwoorden.
Neuh dat staat er niet (denk ik) . Mischien letterlijk maar ook het NT moet je allegorish lezen. Maar alles wat we niet snappen lees je letterlijk natuurlijk. Dit komt omdat we maar 5 zintuigen hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Over juiste interpretaties kunnen we kibbelen natuurlijk, maar het is ook met name dat de christenen het zo lezen. Dwz, no Jezus, no paradise.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neuh dat staat er niet (denk ik) . Mischien letterlijk maar ook het NT moet je allegorish lezen. Maar alles wat we niet snappen lees je letterlijk natuurlijk. Dit komt omdat we maar 5 zintuigen hebben.
En waar staat in dat christelijke oude testament ergens een Jezus?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Over juiste interpretaties kunnen we kibbelen natuurlijk, maar het is ook met name dat de christenen het zo lezen. Dwz, no Jezus, no paradise.
Dat het Christendom zo denkt is duidelijk. De vraag is : denkt het NT zo? De synoptische evangelieen zijn zo gnostisch als het maar zijn kan.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Over juiste interpretaties kunnen we kibbelen natuurlijk, maar het is ook met name dat de christenen het zo lezen. Dwz, no Jezus, no paradise.
Boeken denken niet.quote:
Je mag ook best zelf denken hoorquote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Boeken denken niet.![]()
Er zijn mensen voor nodig om er een uitleg aan te geven. En kennelijk leggen verschillende mensen het verschillend uit.
En Jezus staat gelijk aan christendom zeker?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pot verwijt de ketelquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:06 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Maar ze belijden het geloof op een verkeerde manier, waardoor ze alsnog naar de hel gaan, tenminste, dit is mij ooit door een gereformeerde pastoor vertelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |