Dank je!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:59 schreef Spuuglokje het volgende:
Dat ziet er overheerlijk uit _Liek. Net een plaatje uit een kookboek!
Het is wel even wat werk ja.. maar ik vond het wel mee vallen. Zelf heb ik mijn metalen cupcake/muffin vorm gebruikt. Recept staat ook op mn bak-blog als je meer wilt weten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Bleie het volgende:
Wil ik ook nog weleens doen, van die kleine appeltaartjes, gewoon omdat het er zo schattig uitziet. Maar is het niet een enorm gepriegel? En in wat voor vorm doe je dat het handigst? Ik heb een siliconen muffinvorm en een metalen.
Wat herfstig zo!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:54 schreef _Liek het volgende:
Deze heb ik gister voor een vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Mini appeltaartjes met walnoot en amandel
De meeste dingen zijn niet zo moeilijk, als je maar nauwgezet een goed recept volgt.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:42 schreef xuryah het volgende:
Door dit topic heb ik echt zin gekregen om ook eens wat te gaan bakken!wat een heerlijke en prachtige dingen komen er voorbij!
Zelf ben ik niet zo'n held qua bakken, doe altijd alles met van die dr utker pakjes enzo :$ beetje water erbij en klaar.. haha.
Heeft iemand een leuk, simpel maar lekker recept waar ik mee zou kunnen beginnen? Lijkt me erg leuk!
Dat is waar, ik heb er alleen niet veel spullen ("gereedschap") voor in huis. Kan ik natuurlijk wel altijd aanschaffen als het niet al te duur isquote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:51 schreef minilot het volgende:
[..]
De meeste dingen zijn niet zo moeilijk, als je maar nauwgezet een goed recept volgt.Wat voor iets zou je willen maken? Wat vind je lekker?
Ik ga het dit weekend eens proberenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:30 schreef Dragonberry het volgende:
Ik zou beginnen met een gewone cake. Met een mixer, bakblik, mengkom, boter, eieren, suiker en zelfrijzend bakmeel ben je al klaar om te bakken
Je hebt eigenlijk niet meer gereedschap nodig dan bij een pakje hoor. Ik zou gewoon iets kiezen wat je echt lekker vind, recept opzoeken en goed volgen. In het begin gewoon de recepten precies aanhouden en uiteindelijk krijg je vanzelf door welke aanpassingen je kunt doen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:07 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat is waar, ik heb er alleen niet veel spullen ("gereedschap") voor in huis. Kan ik natuurlijk wel altijd aanschaffen als het niet al te duur is
Het lijkt me leuk om een taart te maken. Ben binnenkort ook jarig, dus dan wil ik er sowieso een zelf maken! Eerst even oefenen
+ goede weegschaalquote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:30 schreef Dragonberry het volgende:
Ik zou beginnen met een gewone cake. Met een mixer, bakblik, mengkom, boter, eieren, suiker en zelfrijzend bakmeel ben je al klaar om te bakken
goed punt!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:34 schreef loecje het volgende:
[..]
+ goede weegschaal
dat vind ik het grootste verschil met pakjes. alles zelf netjes afwegen. als je dat kan en je kan een recept lezen is zelf maken echt niet moeilijker.
oei, ik ben heel benieuwd...ananas....karamel...lijkt me heerlijkquote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:02 schreef Myraela het volgende:
Ik ben nerveus om mijn cake eruit te halen. De karamel loopt er van alle kanten uit en dat terwijl ik al veel minder heb gebruikt als in het recept stond.
Ziet er goed uit! Ik houd van ananas. Deze ga ik ook een keer proberen dusquote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:35 schreef Myraela het volgende:
[ afbeelding ]
Het is vooral heel erg plakkerig.Ananas is wel lekker, in het recept gebruikten ze het sap van de ananas uit blik ook in de cake. Ik had een verse ananas, dus mijn cake is gewoon normale cake.
Ik heb wel mijn tong verbrand aan de hete karamel.Waarom kan ik nooit wachten.
Ik durf het bijna niet te vragen....heb je een recept, want het ziet er heerlijk uitquote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:35 schreef Myraela het volgende:
[ afbeelding ]
Het is vooral heel erg plakkerig.Ananas is wel lekker, in het recept gebruikten ze het sap van de ananas uit blik ook in de cake. Ik had een verse ananas, dus mijn cake is gewoon normale cake.
Ik heb wel mijn tong verbrand aan de hete karamel.Waarom kan ik nooit wachten.
quote:Oven voorverwarmen op 180 graden. 50 gram boter in de magnetron smelten en de gesmolten boter mengen met 100 gram rietsuiker en 75 gram witte basterdsuiker en het sap van een halve citroen. Dit mengsel in een ingeboterd cakeblik gieten. Daarop de ananas in plakken leggen
225 gram boter kloppen met 300 gram suiker, daarna 1 voor 1 2 eieren toevoegen. 380 gram zelfrijzend bakmeel rustig toevoegen, ik heb niet alles gebruikt, in het originele recept verdunde ze het een beetje met ananassap en dat had ik dus niet. Wel een beetje citroensap erbij gedaan.
En 45 minuten in de oven afbakken, testen of die gaar is. Even laten staan voordat je hem omdraait.
En een belangrijke waarschuwing, niet direct willen eten.
ooh wat lekker!! in wat voor vomr heb je die taartjes gebakken? en mag ik miss t recept?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:54 schreef _Liek het volgende:
Deze heb ik gister voor een vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Mini appeltaartjes met walnoot en amandel
Gewoon in een metalen cupcake bakblik! Het recept staat hier: http://bakverhalen.wordpr(...)kt-en-zelf-gebakken/ als het niet duidelijk is of je vragen hebt hoor ik het welquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:07 schreef casper019 het volgende:
[..]
ooh wat lekker!! in wat voor vomr heb je die taartjes gebakken? en mag ik miss t recept?
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:26 schreef _Liek het volgende:
[..]
Gewoon in een metalen cupcake bakblik! Het recept staat hier: http://bakverhalen.wordpr(...)kt-en-zelf-gebakken/ als het niet duidelijk is of je vragen hebt hoor ik het wel
Leuke site, ik volg!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:26 schreef _Liek het volgende:
[..]
Gewoon in een metalen cupcake bakblik! Het recept staat hier: http://bakverhalen.wordpr(...)kt-en-zelf-gebakken/ als het niet duidelijk is of je vragen hebt hoor ik het wel
Oh wat leuk die ga ik maken (wel in een verklend recept 18 is wat te veel!)quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:26 schreef _Liek het volgende:
[..]
Schatten lukt mij nietquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:57 schreef Mirjam het volgende:
appels moet je gewoon nooit wegen als je taarten gaat bakken, je kunt toch wel schatten?
Je maakt een bakje van het deeg en gooit er appels in tot het vol zit. Dat is niet eens schatten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 13:06 schreef Lonely-girl het volgende:
[..]
Schatten lukt mij nietBehalve de schatten in dit topic
hahaha beste omschrijving van appeltaart maken ooitquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 13:16 schreef Myraela het volgende:
[..]
Je maakt een bakje van het deeg en gooit er appels in tot het vol zit. Dat is niet eens schatten.
Nee, sorry ben te lui om te googlen...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:31 schreef Bleie het volgende:
Omdat ik te lui ben om te googelen: heeft iemand hier toevallig een fijn recept voor speculaas of kruidnoten? Lijkt me leuk om met mn kleuter te maken dit weekend.
ja heb ik.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:31 schreef Bleie het volgende:
Omdat ik te lui ben om te googelen: heeft iemand hier toevallig een fijn recept voor speculaas of kruidnoten? Lijkt me leuk om met mn kleuter te maken dit weekend.
Je hebt al een recept waarschijnlijk, maar ik gooi deze link er even in, met allerlei sinterklaasreceptenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:31 schreef Bleie het volgende:
http://www.ah.nl/allerhan(...)netjes/?rq=speculaasquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nee, sorry ben te lui om te googlen...
Het een is niet gezonder dan het ander, maar ik heb wel het idee dat het in pure vorm anders smaakt. Pure poedersuiker smaakt immers ook anders dan pure kristalsuiker, omdat het relatief meer contactoppervlak heeft. En basterdsuiker smaakt ook weer anders. Misschien merk ik uiteindelijk geen verschil, maar er is maar een manier om daar achter te komenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:49 schreef MaximusTG het volgende:
Dat zit dan toch een beetje in je hoofd, want rietsuiker = bietsuiker.. Gewoon sucrose, chemisch identiek.
waat appeltaart ruikt juist wel lekker in de oven!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:07 schreef Taartje het volgende:
Ik ben voor het eerst éclairs aan het bakken, en ze liggen nu in de oven. Klopt het dat die dingen van zichzelf niet echt heel lekker ruiken in de oven (zoals bij appeltaart) maar dat ze pas lekker worden met vulling erin?
Haha dat bedoel ik, 'in tegenstelling tot appeltaart'. Niet handig uitgedruktquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:09 schreef casper019 het volgende:
[..]
waat appeltaart ruikt juist wel lekker in de oven!
Toch zitten er bij (bruine) rietsuiker andere stoffen die je niet vind in kristalsuiker (melasse).quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:49 schreef MaximusTG het volgende:
Dat zit dan toch een beetje in je hoofd, want rietsuiker = bietsuiker.. Gewoon sucrose, chemisch identiek.
Hangt ook af van de hoogte van de vormquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:32 schreef casper019 het volgende:
http://www.ah.nl/allerhan(...)t-gember-en-rozijnen
Ik wil dat recept gaan maken vandaag, maar weet iemand
inhoud van 2 liter..
is dat een 24cm of een 30cm cakevorm?
Of rekenenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:43 schreef kvd het volgende:
[..]
Hangt ook af van de hoogte van de vorm
Maar pak een maatbeker, meer 2 liter af en gooi het de cakevorm die je hebt. Of doe het andersom. Vul je cakeblik en gooi het in je maatbeker. Dan weet je wat de inhoud van je cakeblik is.
Of google....inhoud cakevorm 24 cm, inhoud cakevorm 30 cm, dan vind je ook antwoorden
Edit --> de maten zijn anders dan jij zegt: 21 cm, 25,5/26 cm en 31 cm
Euh...ja...middelbare school is echt al heel lang geledenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:34 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Of rekenen. pi * r2 * hoogte. Om precies twee liter in de cakevorm te laten passen moet je vorm 4,4209706414415371046912156492365 centimeter hoog zijn bij een diameter van 24 centimeter.
thx voor dre replys ga zo de cake mkenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:43 schreef kvd het volgende:
[..]
Hangt ook af van de hoogte van de vorm
Maar pak een maatbeker, meer 2 liter af en gooi het de cakevorm die je hebt. Of doe het andersom. Vul je cakeblik en gooi het in je maatbeker. Dan weet je wat de inhoud van je cakeblik is.
Of google....inhoud cakevorm 24 cm, inhoud cakevorm 30 cm, dan vind je ook antwoorden
Edit --> de maten zijn anders dan jij zegt: 21 cm, 25,5/26 cm en 31 cm
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:58 schreef kvd het volgende:
[..]
Jij hebt het nu wel over een ronde vorm.
Helemaal gelijk inquote:Daarbij is het handig dat je rekening houdt met het rijzen van de cake, dus met een springvorm van 24 cm met een hoogte van 4,5 cm (naar boven afgerond) bestaat de kans dat je daarna je oven mag schoonmaken en dat het gaat stinken in je huis
Ik zou voor hand gaan. Maar ook meer omdat de schil daarvan mij op de een of andere manier beter voor het raspen lijkt en ik het sap meestal wat zoeter vind.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:58 schreef casper019 het volgende:
[..]
thx voor dre replys ga zo de cake mken
nog 1 vraag heb er van beide nu 1 gekocht
maar moet ik een hand of een pers sinaasappel gebruiken
heb al lopen googlen op andere recepten wat dan het ''gebruikelijke'' is..
maar overal staat gewoon ''sinaasappel'' en niet welke soort....
want pers of hand is toch een vrij groot verschil..
ene meer sap ander meer vrucht
Als je appels overheb hou ik me aanbevolenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:11 schreef Dragonberry het volgende:
Ziet er goed uit! Ik heb net nog even snel een appeltaartje in de oven geschoven. We hebben vandaag heerlijke Santana en Jonagored appels geplukt en die moeten we de komende tijd gaan verwerken
Half receptje deeg gebruikt, alleen even vergeten dat het ei dan natuurlijk ook door de helft moetDus het deeg was een beetje heel erg plakkerig.. Morgen maar kijken hoe hij is geworden.
die hebben ze het hele jaar door bij de gewone kruiden liggen. blauw met wit plastic busjequote:Op zondag 20 oktober 2013 19:02 schreef Bleie het volgende:
M'n kleuter was vrijwel de hele dag bij een vriendinnetje, dus ik zag het er al niet meer van komen, maar toen ze om vier uur weer thuis was, wilde ze toch nog wel kruidnootjes maken.
[ afbeelding ]
Ik kon (nog?) geen koekkruiden vinden in de AH, dus zelf een mengseltje gemaakt, lekker, maar een beetje scherp. Iets te veel kaneel denk ik. Verder zijn ze heerlijk!
Inderdaad (wat kvd) ook zegt koek & speculaaskruiden kan je het hele jaar kopen in zon blauw met wit busje, maar is ook in een 20grams verpakking van de ah te krijgenquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:02 schreef Bleie het volgende:
M'n kleuter was vrijwel de hele dag bij een vriendinnetje, dus ik zag het er al niet meer van komen, maar toen ze om vier uur weer thuis was, wilde ze toch nog wel kruidnootjes maken.
[ afbeelding ]
Ik kon (nog?) geen koekkruiden vinden in de AH, dus zelf een mengseltje gemaakt, lekker, maar een beetje scherp. Iets te veel kaneel denk ik. Verder zijn ze heerlijk!
je kan het ook zelf maken of op de markt (die van mij heeft een lekkerequote:Op zondag 20 oktober 2013 20:41 schreef casper019 het volgende:
[..]
Inderdaad (wat kvd) ook zegt koek & speculaaskruiden kan je het hele jaar kopen in zon blauw met wit busje, maar is ook in een 20grams verpakking van de ah te krijgen
[ afbeelding ]
ik zocht laatst trouwens speculaas kruiden maar dat is nergens meer te krijgen! (uiteindelijk een bakje van een bak/cupcake winkel gekocht
Dille en kamille heeft ook speculaas kruiden zag ik van de week.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:08 schreef Bleie het volgende:
Even gescheckt, maar ook volgens de site heeft mijn appie inderdaad geen koek/speculaaskruiden. Binnenkort maar eens kijken of de Jumbo het wel heeft.
Ik ben er trouwens wel heel veel verschillende recepten voor tegengekomen, dus de smaak zal dan ook nogal verschillen. Maar ik geloof niet dat er echt onderscheid gemaakt wordt tussen koekkruiden en speculaaskruiden.
vomar dekamarkt of dirk hebben die van silvo. die heb ik en die bevalt me erg goedquote:Op zondag 20 oktober 2013 21:08 schreef Bleie het volgende:
Even gescheckt, maar ook volgens de site heeft mijn appie inderdaad geen koek/speculaaskruiden. Binnenkort maar eens kijken of de Jumbo het wel heeft.
Ik ben er trouwens wel heel veel verschillende recepten voor tegengekomen, dus de smaak zal dan ook nogal verschillen. Maar ik geloof niet dat er echt onderscheid gemaakt wordt tussen koekkruiden en speculaaskruiden.
Maar alleen kokos lijkt me een beetje saai.quote:
Anders witte chocolade? Of stukjes ananas?quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:08 schreef xuryah het volgende:
[..]
Maar alleen kokos lijkt me een beetje saai.
Is er misschien iets anders wat ik er doorheen kan doen?
Ik had ooit een recept van een kokos en ananas cake, die was met hazelnoten en chocoladevlokken en echt lekker. Dat lijkt me dus een leuke combinatie.quote:Ik zat er aan te denken om er ook gehakte noten (pecannoten/pistasch) en rozijnen doorheen te doen. Geen idee of dat een goede combinatie is met kokos.
Jumbo heeft t wel.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:08 schreef Bleie het volgende:
Peren frituurschaal? Whut?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:07 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik kom even mijn bakblunder delen.
Ik dacht ik maak een perentaart. Dus gewoon appeltaartdeeg en peren ipv appels. Nu had ik een beetje weinig peren om een hele springvorm te bekleden dus een kleinere ovenschaal gepakt. Om mezelf de hele heisa te besparen van taarten die niet uit schalen komen dacht ik; ik maak een crumble.
Het is nu een soort van peren frituurschaal geworden met deegbolletjes bovenop.
Laatste keer dat ik experimenteer met bakken.
Ja, daar heb ik ze inmiddels gehaald. Binnenkort maar eens het verschil proeven.quote:
Alles borrelde in de suikersiroop en vet. Het smaakte trouwens ook erg vet.quote:
lekker. ik ga het ook weer snel maken, ik vind t ook lekker met koffie likeur dan smaakt t nog meer naar koffie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:10 schreef Joosie200 het volgende:
Niet helemaal bakken op de conventionele manier, maar toch: een mooi dessertbaksel ala Rudolf
[ afbeelding ]
De belettering wou niet meewerkenVerder rum aroma gebruikt ipv amaretto.
Ja in een cheesecake, maar ook weleens een soort cake gemaakt op basis van slagroom ipv boter. Quiche maak ik ook met slagroom en dat schift niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:43 schreef madeliefff het volgende:
heej gebruiken jullie eigenlijk wel eens slagroom in een taart die in de oven gaat? ze zeggen dat t kan gaan schiften en je beter creme fraiche kunt gebruiken. Toch heb ik het laatst gedaan en niks gemerkt ervan.. vandaar mijn vraag.
Niet in taarten, maar heb het al wel in (cup)cakes gebruikt en dat gaat ook prima!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:43 schreef madeliefff het volgende:
heej gebruiken jullie eigenlijk wel eens slagroom in een taart die in de oven gaat? ze zeggen dat t kan gaan schiften en je beter creme fraiche kunt gebruiken. Toch heb ik het laatst gedaan en niks gemerkt ervan.. vandaar mijn vraag.
oeeh jam kokos cake!! mag ik miss t recept?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:37 schreef xuryah het volgende:
Vandaag de kokos cake gemaakt.
De noten heeft ze bewaard, we hebben er wel ananas door heen gedaan.
Hij was best wel lekker
Wel kruimelig..
Fotootje:
[ afbeelding ]
Daar hoort natuurlijk een recept bij.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:43 schreef casper019 het volgende:
Ik kwam laatst een recept voor cake tegen en die was op basis van APPELMOES ipv boter, ik vond het zon gek idee dat ik besloot het te maken..
En hij was ontzettend lekker! de structuur voelt iets droger aan, maar qua smaak is hij heerlijk en best smeuig! en de appelmoes.. nog de moes nog de appel daarvan proef je terug.. gewoon een lekkere cake!
[ afbeelding ]
Hierbij!quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:47 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Daar hoort natuurlijk een recept bij.
Ik heb geen receptquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:31 schreef casper019 het volgende:
[..]
oeeh jam kokos cake!! mag ik miss t recept?
Je vind het niet leuk om zelf iets te maken?quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:28 schreef Cyntiaa het volgende:
Weet er hier iemand een leuk adresje voor een mooie taart? Mijn vriend wordt 30 en ik wil eens iets anders dan de standaard slagroomtaart. Omg. Zwolle
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |