abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131990771

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)

VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)

Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)

Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)

Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (100% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)

Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 08-10-2013 23:56:41 ]
pi_131990787
pi_131990790
Hoewel Driemaal daags kussen een goede runner-up was.
pi_131990835
Koen, je deed het toch.. godverdomme :'(
pi_131990848
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:12 schreef samthegreat5 het volgende:
Koen, je deed het toch.. godverdomme :'(
:*
pi_131990905
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:11 schreef dotKoen het volgende:
Hoewel Driemaal daags kussen een goede runner-up was.
Je hebt me zojuist nog meer aids gegeven.. ;(
pi_131991053
He, de vorige titel ging over jouw plasproblemen, dan is vrijwel alles een verbetering.
pi_131991068
Ik probeer dan altijd een beeld voor mezelf te vormen van hoe de vrouwen die dat soort doktersromans lezen eruitzien: midden 40, 5 katten genaamd poezel, mira, vachtbol, zwartje en meneer piet, saaie alleenstaande huisdoos. ;(
pi_131991118
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:17 schreef dotKoen het volgende:
He, de vorige titel ging over jouw plasproblemen, dan is vrijwel alles een verbetering.
Hey, don't fuck with mijn mictieproblematiek. Was al erg genoeg dat ik elke keer in MY AT die TT moest aanzien.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:22:00 #10
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131991291
haha :D maar koen je geeft geen antwoord op de vraag! Of mag ik uit deze titel opmaken dat jij je te goed voelt voor je collega's?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131991495
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

alsof neurologen niet van seks houden ;)
Dat was ook niet precies wat ik bedoelde, ik refereerde naar een bepaald persoon ;).

Om eerlijk te zijn hoor ik verhalen over collega's die het met elkaar doen altijd uit derde hand of zo, heb nog nooit meegemaakt dat het ging over mensen die ik ken (of over mijzelf :+ ). Maar dat zal wel aan mij liggen :')
pi_131992040
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]
Maar dat zal wel aan mij liggen :')
Komt gewoon omdat niemand je aardig vindt! Pak aan! Oh en natuurlijk omdat je een lelijke troll bent, hoe kon ik dat vergeten.

Pics om mijn hypothese the falsifiëren! :D
pi_131992104
:'(
pi_131992293
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:39 schreef dotKoen het volgende:
Ik zag je edit, smerige ninja-editer, nou moet dat ook aan het lijstje worden toegevoegd.
Anyway, I digress: ik heb van dit topic een verkapte SC gemaakt. Ik ga mezelf in een hoekje geselen met mijn aan de muur hangende zweepjes, die ik normaliter voor het doeleinde van zelfgenot utiliseer.. ;(
pi_131992383
Graag. En graag terugkomen als je een studie volgt die wél onderwerp is van flutromans voor zwijmelende huisvrouwen. Niemand wordt geil van een beetje pipetteren met muizenserum. :*
pi_131992711
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:46 schreef dotKoen het volgende:
Graag. En graag terugkomen als je een studie volgt die wél onderwerp is van flutromans voor zwijmelende huisvrouwen. Niemand wordt geil van een beetje pipetteren met muizenserum. :*
Ik ben immuun voor burns, ondergetekende volgt zo'n veel hottere (hah) opleiding dat ik een hitte-resistent plasmide in mijn genoom heb getransfecteerd. Take that. Oh wacht, da's een bijna net zo gaye boy band als One Direction. -O-

Trustah
  woensdag 9 oktober 2013 @ 07:02:39 #17
208890 June.
Seriously?
pi_131995661
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat was ook niet precies wat ik bedoelde, ik refereerde naar een bepaald persoon ;).

Om eerlijk te zijn hoor ik verhalen over collega's die het met elkaar doen altijd uit derde hand of zo, heb nog nooit meegemaakt dat het ging over mensen die ik ken (of over mijzelf :+ ). Maar dat zal wel aan mij liggen :')
Misschien ben je ook gewoon een beetje saai Koen :P
Shine bright like a diamond.
pi_131997199
Zeker ;)
pi_132031240
quote:
Weduwe Tuitjenhorn: "Ik ben boos, echt heel boos"
09 okt 2013 16:47 | laatste update: 09 okt 2013 16:50

TUITJENHORN De weduwe van Theo Spaansen uit Tuitjenhorn is woedend op justitie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Gisteren pleegde huisarts Nico Tromp zelfmoord. Het was de euthanasie van haar man die aanleiding was om onderzoek te doen naar het handelen van hun huisarts Nico Tromp. En dat terwijl de familie juist heel blij was met de arts.

"Hij wilde niet meer"
In gesprek met RTV Noord-Holland benadrukt weduwe Elly Spaansen nog maar eens dat haar man echt bij euthanasie gebaat was. "In zijn laatste nacht kwam de dokter rond kwart over twee binnen. Hij zei: "man wat ben jij er slecht aan toe." Z'n longen waren volgelopen en hij zou gestikt zijn als de dokter niet had ingegrepen. We waren blij dat het zo gegaan is. Hij was helemaal op, zijn lichaam was écht helemaal op. Ik vind dat dokter Tromp het goed gedaan heeft, wij waren er echt heel blij mee."

Urenlang verhoord
Maar met de dood van haar man hield de ellende niet op voor Elly Spaansen. "Drie dagen na de uitvaart stond de recherche op de stoep. Ik moest mee naar bureau. Om kwart voor drie gingen we weg, om half acht was ik pas weer thuis. En de volgende dag moest ik weer mee. Ik kon zo niks verwerken, ik zat in een waas en het gíng maar door. Ze (Justitie en de IGZ red.) hadden geen boodschap aan het feit dat wij vonden dat de dokter goed gedaan heeft. Hij is écht gepakt op z'n goedheid."

"Toen ik uiteindelijk hoorde dat de dokter zelfmoord had gepleegd dacht ik: "Dat heeft Justitie mooi voor elkaar, dat het zover is gekomen"", vervolgt Spaansen. "Ik ben heel boos, echt heel boos. We hadden een prima band, dit heeft hij niet verdiend en z'n familie ook niet."

"Jullie maken juist slachtoffers"
"Ik heb tegen die lui op bureau gezegd: als jullie ooit zo komen te liggen hoop ik ook dat je geholpen word. Dan komen ze uiteindelijk nog aan met een blaadje van slachtofferhulp. Ik zeg mán, jullie maken juist slachtoffers."

http://rtvnh.nl/nieuws/12(...)boos,+echt+heel+boos
:{
pi_132031422
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:58 schreef dotKoen het volgende:

[..]

:{
ik begrijp hieruit dat de huisarts spontaan besloten heeft dat het genoeg was voor die meneer (iom familie) zonder de verplichte consult met 2e arts
pi_132031476
Ja, dat begrijp ik ook. En dat is heel erg dom van de HA.
pi_132033817
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 10:08 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik begrijp hieruit dat de huisarts spontaan besloten heeft dat het genoeg was voor die meneer (iom familie) zonder de verplichte consult met 2e arts
Ja, zo lees ik het ook. En tja, dan is het nog altijd moord/dood door schuld. Ondanks dat de familie het goed vind. Maar wel heftig dat de huisarts dan ook meteen zelfmoord pleegt, damn.
pi_132034269
Proficiat trouwens ;)
pi_132036183
doet me hieraan denken
http://www.parool.nl/paro(...)eme-klopt-niet.dhtml
quote:
In 1997 stond Van Oijen de 84-jarige vrouw bij tijdens haar overlijden. Ze had doorligplekken tot op het bot, lag in haar eigen viezigheid, want het personeel van het verzorgingshuis durfde haar niet meer te verschonen, uit angst dat ze dat niet zou overleven.

De rechter oordeelde dat Van Oijen de juiste procedure niet had gevolgd. Van Oijen wijt het aan een gebrekkige samenwerking met het verzorgingshuis. Hoe dan ook: Van Oijen werd veroordeeld voor moord. Het Hof gaf hem in 2004 dan wel een symbolische straf, één week voorwaardelijk, maar dat verzachtte de pijn allerminst.
pi_132036773
Tsja, hoe schrijnend die gevallen ook allemaal zijn, in principe kun je met palliatieve sedatie (als andere methoden falen) de laatste dagen van iemands leven ook klachtvrij maken. Ik denk dat de IGZ en het OM niet anders kunnen dan die grenzen goed te bewaken, want om nou heel makkelijk tot euthanasie over te gaan lijkt me geen goede houding.

Blijft overigens wel de vraag of een IGZ-bevel direct nodig was. Desnoods beveel je dat de huisarts geen, of alleen nog maar onder supervisie levenseindezorg mag leveren, niet een geheel bevel tot sluiten.
pi_132036866
Maar goed, ik snap dan ook wel weer dat een arts die wordt verdacht van een levensdelict wellicht geen patiënten moet zien.

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 10-10-2013 14:18:20 ]
pi_132037075
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef dotKoen het volgende:
Maar goed, ik snap dan ook wel weer dat je een arts die wordt verdacht van een levensdelict wellicht geen patiënten moet zien.
vooral als het een levensdelict op een patiënt is
pi_132056608
Wat weten jullie medicijn-studenten van beenverlenging?

Is het zo dat na verlenging je been zwakker is dan voorheen, zelfs na de herstel periode en groei van calcium/bot?
pi_132057607
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:37 schreef computergirl het volgende:

[..]

vooral als het een levensdelict op een patiënt is
Op wat anders? Een stuk hout?
pi_132057855
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:27 schreef dotKoen het volgende:
Tsja, hoe schrijnend die gevallen ook allemaal zijn, in principe kun je met palliatieve sedatie (als andere methoden falen) de laatste dagen van iemands leven ook klachtvrij maken. Ik denk dat de IGZ en het OM niet anders kunnen dan die grenzen goed te bewaken, want om nou heel makkelijk tot euthanasie over te gaan lijkt me geen goede houding.

Blijft overigens wel de vraag of een IGZ-bevel direct nodig was. Desnoods beveel je dat de huisarts geen, of alleen nog maar onder supervisie levenseindezorg mag leveren, niet een geheel bevel tot sluiten.
Tja, er is toch net dat psychologische en morele (de wil om het goede te doen) verschil tussen palliatieve sedatie en euthenasie, wat in combinatie met de wens van de patiënt zijn vrouw (i.e.:het lijden van haar man direct en voor goed te stoppen) de huisarts tot zijn handelen heeft aangezet.

We weten natuurlijk niet wat er in het privéleven van de arts voor factoren speelden. Maar als men even uitgaat van de aanname dat het verband ''euthanasie-zelfmoord arts'' causaal is, dan vind ik het schandalig dat een medicus het leven dermate moeilijk wordt gemaakt (i.e.: aan de schandpaal genageld), enkel omwille van de handaving van beleid (Nederland he), dat deze zelfmoord besluit te plegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 11-10-2013 00:47:26 ]
pi_132057999
Dan rest mij de vraag: hoe snel kan op zo'n avond (het was een avond toch?) een secundair consult verkregen worden?
pi_132058164
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:48 schreef samthegreat5 het volgende:
Dan rest mij de vraag: hoe snel kan op zo'n avond (het was een avond toch?) een secundair consult verkregen worden?
Verkeerde vraag, dat moet je als arts helemaal niet willen. Euthanasie is niet iets wat snel op een avond besloten moet worden. Het is al hartstikke mooi dat het uberhaupt mogelijk is hier in Nederland, maar de strenge regels zijn er niet voor niets..

[ Bericht 3% gewijzigd door chriztiaan op 11-10-2013 01:27:11 ]
pi_132059155
quote:
15s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:30 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Op wat anders? Een stuk hout?
Zijn vrouw, de buurman die hem al jaren treitert maar niet zijn patient is
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 06:58:49 #34
208890 June.
Seriously?
pi_132059156
quote:
Nou, als een patiënt de terminale fase in gaat zijn de meeste huisartsen erg betrokken. Als je bijvoorbeeld palliatieve sedatie in gaat zetten en in de avond/nacht gaat er bijvoorbeeld iets mis met de midazolam oid, dan komt de huisarts erbij. Dus op zich kan ik dat nog wel begrijpen, zo vaak doen huisartsen dat namelijk niet.
pi_132059259
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef dotKoen het volgende:
Maar goed, ik snap dan ook wel weer dat een arts die wordt verdacht van een levensdelict wellicht geen patiënten moet zien.
Nou, ik vind het nogal wat. Hij wordt dus gewoon verdacht van moord (en daar kon hij blijkbaar niet mee leven, begrijpelijk) en er wordt meteen aan zijn kunde als arts getwijfeld.

Denk je dat die arts het leven van die patient had beeindigd als ie daar niet om had gevraagd?
Nee

Denk je dat die arts zich van het leven had beroofd als de melding op een normale manier is gegaan?
Nee

Ik vraag me af hoe goed die coassistent met hem heeft gecommuniceerd over wat hij meende te zien dat verkeerd was, alvorens het *netjes* te melden. Het komt ook niet zomaar zo uitgebreid in de media. Wat mij betreft is die ook niet vrij van blaam.

Dit is maar weer een les dat je uiterst voorzichtig moet zijn met euthanasie
pi_132059261
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 06:58 schreef computergirl het volgende:

[..]

Zijn vrouw, de buurman die hem al jaren treitert maar niet zijn patient is
Dus het is minder erg als die doodgaan?
pi_132059364
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 07:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dus het is minder erg als die doodgaan?
Nee dat beweer ik ook helemaal nergens.
pi_132059658
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:42 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Tja, er is toch net dat psychologische en morele (de wil om het goede te doen) verschil tussen palliatieve sedatie en euthenasie, wat in combinatie met de wens van de patiënt zijn vrouw (i.e.:het lijden van haar man direct en voor goed te stoppen) de huisarts tot zijn handelen heeft aangezet.
Ja, maar als de patient cq. partner van patient je verzoekt om iets illegaals te doen, betekent niet dat je daar dan maar gehoor aan moet geven..
quote:
We weten natuurlijk niet wat er in het privéleven van de arts voor factoren speelden. Maar als men even uitgaat van de aanname dat het verband ''euthanasie-zelfmoord arts'' causaal is, dan vind ik het schandalig dat een medicus het leven dermate moeilijk wordt gemaakt (i.e.: aan de schandpaal genageld), enkel omwille van de handaving van beleid (Nederland he), dat deze zelfmoord besluit te plegen.
Nou ja, ik neem aan dat er een duidelijk causaal verband is, met natuurlijk mogelijk onderliggende andere problematiek, copingstijlen en persoonlijkheid. Het besluit van de IGZ om de HA een bevel op te leggen omdat hij verdachte is in een strafrechtelijk onderzoek naar moord op een patiënt (wat het in juridische termen gewoon is), vind ik niet buitenproportioneel. Van aan de schandpaal nagelen is volgens mij geen sprake, alle IGZ-bevelen zijn openbaar, zo ook deze. Al met al natuurlijk een zeer triest verhaal. Wellicht had de IGZ moeten inzien wat voor impact een dergelijk bevel op een beroepsbeoefenaar kan hebben en voorzorgsmaatregelen moeten treffen? Of de HA de tijd te geven een waarnemer te zoeken?

quote:
Zelfde avond is lastig. Er is wel een dienstdoende SCEN-arts en een achterwacht die je wel kunt bellen, maar of die dezelfde avond langsgaan? Meestal is dat de volgende dag. Overigens hoeft het geen SCEN-arts te zijn, dus als er een andere arts wel de mogelijkheid had gehad, dan was dat ook goed geweest.

[ Bericht 9% gewijzigd door dotKoen op 11-10-2013 08:35:19 ]
pi_132060089
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 23:54 schreef DefinitionX het volgende:
Wat weten jullie medicijn-studenten van beenverlenging?

Is het zo dat na verlenging je been zwakker is dan voorheen, zelfs na de herstel periode en groei van calcium/bot?
Ik kan zo snel geen papers vinden die het lange-termijn risico op fracturen beschrijven na een beenverlenging volgens Ilizarov. Er zal ongetwijfeld wel dierexperimenteel onderzoek zijn gedaan. Heb je zelf al in PubMed gezocht? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat het onderliggend lijden nogal van invloed is op het risico op latere fracturen.
pi_132060197
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:58 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Verkeerde vraag
Juiste vraag
pi_132060440
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:02 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik kan zo snel geen papers vinden die het lange-termijn risico op fracturen beschrijven na een beenverlenging volgens Ilizarov. Er zal ongetwijfeld wel dierexperimenteel onderzoek zijn gedaan. Heb je zelf al in PubMed gezocht? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat het onderliggend lijden nogal van invloed is op het risico op latere fracturen.
Langer geleden heeft de ( kinder) orthopeed Peter van Roermund, WKZ ,hiernaar
( dier) experimenteel ( promotie)onderzoek gedaan.

Helpt het als je een naam hebt?

En Bart de Graaf ( BNN) heeft het ondergaan.
pi_132060513
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:25 schreef AnneX het volgende:

[..]

Langer geleden heeft de ( kinder) orthopeed Peter van Roermund, WKZ ,hiernaar
( dier) experimenteel ( promotie)onderzoek gedaan.

Helpt het als je een naam hebt?

En Bart de Graaf ( BNN) heeft het ondergaan.
Op basis van de titels denk ik niet dat er een gedegen onderzoek naar het langetermijnrisico op fracturen tussen zit, maar wellicht kun je zelf kijken; http://www.ncbi.nlm.nih.g(...)rmund+PM%5BAuthor%5D
pi_132066706
quote:
Schurft uitgebroken onder studenten

Onder studenten in Groningen is schurft uitgebroken. De GGD heeft huisartsen en studentenverenigingen in de stad gewaarschuwd alert te zijn op de besmettelijke huidaandoening.

Volgens een woordvoerder van de GGD zijn er inmiddels zeven gevallen gemeld, maar is er geen sprake van een epidemie.

Schurft komt voor op plekken waar veel mensen samenleven, zoals studentenhuizen. Het kan twee tot zes weken duren voordat je last krijgt van de besmetting.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=125688
SPOILER: nomnomnom
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132067329
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Juiste vraag
Euthanasie is iets wat in 1 avond (wellicht dus overhaast) beslist moet kunnen worden? Het gaat om ongeneeslijk ondraaglijk lijden, das niet iets wat meestal zomaar op een avond uit de lucht komt vallen.
pi_132067544
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:56 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Euthanasie is iets wat in 1 avond (wellicht dus overhaast) beslist moet kunnen worden? Het gaat om ongeneeslijk ondraaglijk lijden, das niet iets wat meestal zomaar op een avond uit de lucht komt vallen.
Precies, dat zou niet moeten kunnen. Overigens kan ik wel casus verzinnen waar ondraaglijk lijden wel plotseling begint.
pi_132067749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:02 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Precies, dat zou niet moeten kunnen. Overigens kan ik wel casus verzinnen waar ondraaglijk lijden wel plotseling begint.
Dat lukt me ook wel, maar nog lijkt het me niet de beste manier om direct over te gaan tot euthanasie..

Laatste dagje coschap kindergeneeskunde in Bogota vandaag, over een paar uurtjes twee weken vakantie aan de caribische kust *O*
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:18:04 #47
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132069946
euthanasie is nooit spoedeisend. Acute palliatie kan ik me wel iets bij voorstellen (zoals iemand die toch al aan het doodgaan is en die verschrikkelijk lijdt door benauwdheid e.d. aan de dormicum leggen). Maar dat laatste is dan ook geen euthanasie.
pi_132072656
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:56 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Dat wordt ook niet geïmpliceerd
pi_132073578
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:48 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dat wordt ook niet geïmpliceerd
quote:
Je vraagt wel hoe zoiets snel en op zo'n avond verkregen kan worden. Ik bedoel alleen dat je dit niet snel en op een avond voor elkaar wil krijgen.

Voor antwoord op je vraag, een secundair consult is echt wel dezelfde avond te krijgen, maar weinig arten zullen zich hierbij comfortabel voelen gezien het een erg heftige beslissing is.

Een van de artsen hier al ervaring met euthanasie uitvoeren? Lijkt me een heel bijzondere ervaring, aan zo'n heftige wens van een patient voldoen.
pi_132073711
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:21 schreef chriztiaan het volgende:
Een van de artsen hier al ervaring met euthanasie uitvoeren? Lijkt me een heel bijzondere ervaring, aan zo'n heftige wens van een patient voldoen.
Nog enkele weken van mijn buluitreiking af, maar ook tijdens mijn coschappen niet. Vind het erg jammer dat ik geen zorg rond het levenseinde heb gezien tijdens mijn coschap huisartsgeneeskunde. Tijdens mijn seniorcoschap neurologie wel een paar keer (levenseindezorg dan, geen euthanasie)

Ik was (maar dat heb ik geloof ik wel eens eerder gezegd) altijd fervent voorstander van de mogelijkheid van (en het 'recht' op) euthanasie, maar na het zien van de documentaire Dood op verzoek ben ik genuanceerder geworden. Ik vond dat heel indrukwekkend en twijfel ook of ik zelf wel euthanasie in zo'n setting zou kunnen uitvoeren. Niet omdat ik het ethisch onjuist vind, maar wel omdat het me gewoon erg zwaar lijkt als dokter.
pi_132075432
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:21 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

[..]

Je vraagt wel hoe zoiets snel en op zo'n avond verkregen kan worden. Ik bedoel alleen dat je dit niet snel en op een avond voor elkaar wil krijgen.

Voor antwoord op je vraag, een secundair consult is echt wel dezelfde avond te krijgen, maar weinig arten zullen zich hierbij comfortabel voelen gezien het een erg heftige beslissing is.

Tijdens het co-schap Neurologie wel een en ander meegemaakt mbt euthanasie en palliatieve sedatie. Het was voor mij als co toen al heftig, laat staan wat al die huisartsen wel niet meemaken. Diep respect daarvoor.
pi_132088562
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:38 schreef Asgard het volgende:

[..]

Tijdens het co-schap Neurologie wel een en ander meegemaakt mbt euthanasie en palliatieve sedatie. Het was voor mij als co toen al heftig, laat staan wat al die huisartsen wel niet meemaken. Diep respect daarvoor.
Ik heb pasgeleden voor het eerst iemand palliatief gesedeerd. Dus het volledige gebeuren, slecht nieuws brengen dat het m niet meer gaat worden, daarna heel snelle achteruitgang waarbij transport uit het ziekenhuis niet meer haalbaar was terwijl patient het allemaal nog wel meekreeg en opeenvolgende gesprekken gevoerd waarbij we uiteindelijk samen besloten over te gaan tot sedatie. Uiteraard werkend onder een supervisor, maar die is niet degene die de hele tijd op die afdeling staat of de medicatie toedient. Uiteindelijk ook het overlijden meegemaakt

Ik vond het een rare ervaring. Ik had er verdriet van, maar het was natuurlijk een ander soort verdriet dan de nabestaanden ervoeren. Je treurt namelijk niet om het gemis van de persoon zelf zoals zij, maar het was (voor mij) ook een mengeling van frustratie/gevoel van machteloosheid. Ik kon de haren af en toe wel uit mn kop trekken van: waarom werkt niks wat ik doe en zie ik iemand lijden zoals je niemand wil zien lijden?!?! En dan merken dat je op de fiets naar huis zit te huilen.

Ik huil normaal dus echt nooit :') dus dat zegt wel genoeg
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:51:27 #53
382977 opruimertje
ruimt altijd alles netjes op
pi_132088917
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:39 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik heb pasgeleden voor het eerst iemand palliatief gesedeerd. Dus het volledige gebeuren, slecht nieuws brengen dat het m niet meer gaat worden, daarna heel snelle achteruitgang waarbij transport uit het ziekenhuis niet meer haalbaar was terwijl patient het allemaal nog wel meekreeg en opeenvolgende gesprekken gevoerd waarbij we uiteindelijk samen besloten over te gaan tot sedatie. Uiteraard werkend onder een supervisor, maar die is niet degene die de hele tijd op die afdeling staat of de medicatie toedient. Uiteindelijk ook het overlijden meegemaakt

Ik vond het een rare ervaring. Ik had er verdriet van, maar het was natuurlijk een ander soort verdriet dan de nabestaanden ervoeren. Je treurt namelijk niet om het gemis van de persoon zelf zoals zij, maar het was (voor mij) ook een mengeling van frustratie/gevoel van machteloosheid. Ik kon de haren af en toe wel uit mn kop trekken van: waarom werkt niks wat ik doe en zie ik iemand lijden zoals je niemand wil zien lijden?!?! En dan merken dat je op de fiets naar huis zit te huilen.

Ik huil normaal dus echt nooit :') dus dat zegt wel genoeg
Goed en best treurig verhaal. Geeft een goed inzicht van de werkelijkheid.
Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg. :)
pi_132093525
Tja echte palliatieve sedatie komt er eigenlijk niet zo snel van. Meeste patiënten zijn met een snufje morfine en midazolam vaak al comfortabel.

En bij sedatie moet je er ook zeke van zijn dat de levensverwachting korter is dan 2 weken (wat soms best lastig is), anders ben je alsnog fout bezig.

Euthanasie nu 3x meegemaakt.
pi_132093558
En ben vanaf nu trouwens AIOS O+
pi_132093857
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 08:55 schreef June. het volgende:
*O*

Blijf je waar je nu zit?
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:07:53 #57
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132096051
Gefeliciteerd june!
pi_132098158
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 08:55 schreef June. het volgende:
Gefeliciteerd :)

Euthanasie nog nooit meegemaakt. Lijkt me afschuwelijk
pi_132098814
Wat mij er zo bizar aan vind is de snelheid. Patiënten sterven (in een deel van de gevallen) aan de naald. Lijkt me als naaste ook heel raar. De manier waarop het gaat bij hulp bij zelfdoding (barbituratendrank) lijkt me een stuk minder vreemd.
pi_132099283
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:11 schreef dotKoen het volgende:
Wat mij er zo bizar aan vind is de snelheid. Patiënten sterven (in een deel van de gevallen) aan de naald. Lijkt me als naaste ook heel raar. De manier waarop het gaat bij hulp bij zelfdoding (barbituratendrank) lijkt me een stuk minder vreemd.
Ja ik was toen telkens bang dat dat zou gebeuren (als ik iets inspoot)
Normaal geven verpleegkundigen medicatie iv maar in zo'n geval doe je het zelf
pi_132101064
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:35 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ja ik was toen telkens bang dat dat zou gebeuren (als ik iets inspoot)
Normaal geven verpleegkundigen medicatie iv maar in zo'n geval doe je het zelf
nooit hoeven doen. wel erbij zijn wanneer de infuuspomp aangezet worden is een beetje de vorm.
pi_132107100
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 08:52 schreef June. het volgende:
En bij sedatie moet je er ook zeke van zijn dat de levensverwachting korter is dan 2 weken (wat soms best lastig is), anders ben je alsnog fout bezig.

Waarom ben je dan fout bezig?
pi_132107359
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Waarom ben je dan fout bezig?
Omdat het doel van palliatieve sedatie niet levensverkorting mag zijn. Als je iemand met een levensverwachting langer dan 2 weken palliatief sedeert, bekort je het leven, doordat er (in de meeste gevallen dan) geen vocht en voedsel wordt toegediend.
pi_132107543
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:41 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Omdat het doel van palliatieve sedatie niet levensverkorting mag zijn. Als je iemand met een levensverwachting langer dan 2 weken palliatief sedeert, bekort je het leven, doordat er (in de meeste gevallen dan) geen vocht en voedsel wordt toegediend.
Roger. En IV 0.9% NaCl en tube feeding kunnen de symptomen ook verslechteren of niet (dus dat is de reden)?
pi_132108319
quote:
Bij een kwart van de poliklinieken moeten patiënten te lang wachten op een behandeling.

Foto: ANP
In het geval van maag-darm-leverklachten moeten patiënten bij twee derde van de poliklinieken langer wachten dan de norm van vier weken, concludeert RTL Nieuws zaterdag uit een eigen onderzoek.
De lange wachttijd komt door een tekort aan artsen, zegt voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maag-Darm-Leverartsen Ad Masclee. Er zouden te weinig artsen zijn opgeleid om aan de toenemende vraag te voldoen. "We komen er veertig tot vijftig tekort." Hij verwacht dat het probleem vijf jaar blijft bestaan.
Ook bij plastische chirurgie, orthopedie, revalidatie en reumatologie wordt de wachtlijstnorm overschreden. In vijftien procent van de gevallen wordt de norm niet gehaald.
Academische ziekenhuizen
De wachtlijstproblematiek zou bij academische ziekenhuizen groter zijn dan bij algemene ziekenhuizen. In de top tien van ziekenhuizen met de meeste wachtlijsten staan onder meer het AMC, Erasmus MC, AZM, LUMC en UMCG.
Het AMC en het Radboud UMC geven volgens RTL Nieuws aan dat het geld voor sommige behandelingen opraakt. Bij het AMC worden dit jaar geen knie- en heupoperaties meer gedaan omdat er geen budget meer is.
Hierdoor moeten 160 patiënten een ander ziekenhuis zoeken of kunnen zij pas volgend jaar worden geholpen. Het probleem zou komen doordat verzekeraars te weinig zorg voor hun klanten hebben ingekocht.
pi_132108350
Misschien toch geen Dubai meer...
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:54:39 #67
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132109264
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:49 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Roger. En IV 0.9% NaCl en tube feeding kunnen de symptomen ook verslechteren of niet (dus dat is de reden)?
Nee je geeft geen infuus of voeding meer omdat dat ook behandelen is. Het idee is dat je de natuur zijn gang laat gaan dus geen eten of drinken meer want dat kan zo iemand zelf ook niet meer, en dat je ze onder zeil brengt zodat ze er niks van meekrijgen. Het is dus eigenlijk abstineren + verzachten.

Ik vond het afschuwelijk als ik met iemand die nog bij z'n volle verstand was moest bespreken dat ik hem/haar in slaap kon maken als het niet meer ging, zeker omdat ik wist dat hij/zij zeker dood zou gaan. Aan de andere kant geeft het wel voldoening dat je dan in ieder geval nog iets voor iemand kunt doen. Maar de eerste keer is het wel raar hoor.
pi_132121541
Pff... ik ben zo verkouden dat ik bang ben dat ik mezelf een pneumothorax nies :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zondag 13 oktober 2013 @ 13:41:26 #69
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132121877
quote:
99s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:27 schreef intoxicated het volgende:
Pff... ik ben zo verkouden dat ik bang ben dat ik mezelf een pneumothorax nies :+
zieke mannen, altijd hetzelfde gewhine. Zelfs als ze beter weten ;)
  zondag 13 oktober 2013 @ 13:44:53 #70
208890 June.
Seriously?
pi_132121972
Het noro seizoen komt er ook weer aan, waarschijnlijk ben ik wel weer 1 van de slachtoffers..

:% :r }:|
  zondag 13 oktober 2013 @ 13:49:18 #71
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132122095
Oh dat mis ik ook de komende 3 jaar, al die virusseizoenen <3 Heerlijk!
pi_132123282
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:49 schreef Pluizel het volgende:
Oh dat mis ik ook de komende 3 jaar
?
  zondag 13 oktober 2013 @ 14:54:19 #73
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132123995
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

?
ik doe promotie onderzoek dus ik zie geen zieke mensen ;)
pi_132124024
Ik ook, maar ik hoop toch echt wel dat ik ook wel wat klinische werkzaamheden ga verrichten. 3 jaar helemaal geen patientcontact lijkt me toch wel saai.
pi_132124243
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:54 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ik doe promotie onderzoek dus ik zie geen zieke mensen ;)
Ah, yay. Dus je hebt er al 1 jaar opzitten?
En daarbij: een baan als ANIOS en een promotie is niet te combineren?
pi_132124359
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:04 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Promoties (in de medische wetenschappen) duren meestal niet 4 jaar (als in:4 jaar fulltime onderzoek).
quote:
Kan wel. Zoiets hoop ik te gaan doen, maar dan met wel veel onderzoek, gecombineerd met een beetje patiëntenzorg en onderwijs. Sowieso wordt een promotietraject natuurlijk vaak gecombineerd met de opleiding tot specialist, ook buiten speciale AGIKO-constructies.
pi_132124489
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:08 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Promoties (in de medische wetenschappen) duren meestal niet 4 jaar (als in:4 jaar fulltime onderzoek).

Hm, de promoties die ik vind zijn voornamelijk voor 4 jaar. Is het anders 3 jaar?
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:08 schreef dotKoen het volgende:
Kan wel. Zoiets hoop ik te gaan doen, maar dan met wel veel onderzoek, gecombineerd met een beetje patiëntenzorg en onderwijs. Sowieso wordt een promotietraject natuurlijk vaak gecombineerd met de opleiding tot specialist, ook buiten speciale AGIKO-constructies.
Hoe valt dat dan te combineren met een baan als ANIOS of AIOS? Is dat niet erg krap? Want in principe is een promotietraject gewoon 36 of 40 uur p/week. En dan daarbij nog een baan als arts.
pi_132124575
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:14 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hm, de promoties die ik vind zijn voornamelijk voor 4 jaar. Is het anders 3 jaar?
Zoiets. Ligt natuurlijk ook aan type onderzoek: een grotere trial duurt vaak een jaar of 4, maar een groot deel is wachten op resultaten. Dan ben je niet aan het onderzoeken. Van promoties in de meer fundamentele vakken zijn inderdaad 4 jaar.
quote:
[..]

Hoe valt dat dan te combineren met een baan als ANIOS of AIOS? Is dat niet erg krap?
Ja. Maar in de meeste specialistenopleidingen zitten ook 6 maanden wetenschap en 6 maanden keuze. Die kun je alweer voor je promotie gebruiken. Daarnaast kun je je opleiding (die ook uit losse stages bestaat) ook weer onderbreken voor onderzoek. Als arts-onderzoeker en ANIOS zou je bijvoorbeeld een polidagdeel kunnen doen, of meedraaien in dienstenblokken. Je hebt als ANIOS immers een contract voor 36 uur waarin je onderzoek, onderwijs en patientzorg mag/moet doen. Dus je moet dan gewoon een verdeling verzinnen met je baas en dus hoeveel uren er uit onderzoeksgelden moeten worden betaald en hoeveel uit zorggeld.
pi_132124652
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Zoiets. Ligt natuurlijk ook aan type onderzoek: een grotere trial duurt vaak een jaar of 4, maar een groot deel is wachten op resultaten. Dan ben je niet aan het onderzoeken. Van promoties in de meer fundamentele vakken zijn inderdaad 4 jaar.

[..]

Ja. Maar in de meeste specialistenopleidingen zitten ook 6 maanden wetenschap en 6 maanden keuze. Die kun je alweer voor je promotie gebruiken. Daarnaast kun je je opleiding (die ook uit losse stages bestaat) ook weer onderbreken voor onderzoek. Als arts-onderzoeker en ANIOS zou je bijvoorbeeld een polidagdeel kunnen doen, of meedraaien in dienstenblokken. Je hebt als ANIOS immers een contract voor 36 uur waarin je onderzoek, onderwijs en patientzorg mag/moet doen. Dus je moet dan gewoon een verdeling verzinnen met je baas en dus hoeveel uren er uit onderzoeksgelden moeten worden betaald en hoeveel uit zorggeld.
Hmhm, het is dus een beetje passen en meten. Hoe dan ook: het blijft behoorlijk druk waarschijnlijk, gezien je aan een promotie alleen al je handen vol hebt.
pi_132124722
Inderdaad, want je onderzoek blijft natuurlijk niet stilstaan op de momenten dat je in de kliniek werk: deadlines voor grantaanvragen (hoewel dat natuurlijk meer iets voor de PI is), voor submissions, je trial loopt waar je vragen van lokale onderzoekers over krijgt, enzovoorts. En andersom: je opleiding staat ook niet stil, dus onderwijs en toetsen en dergelijke lopen ook gewoon door. Maar het is natuurlijk te doen; het streven bij mijn afdeling is dat elke AIOS gepromoveerd moet zijn of promotieonderzoek doet.
pi_132125072
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:24 schreef dotKoen het volgende:
En andersom: je opleiding staat ook niet stil, dus onderwijs en toetsen en dergelijke lopen ook gewoon door.
Daar zal je dan als ANIOS ten opzichte van een AIOS niet zoveel last van hebben waarschijnlijk. Dus wat dat betreft iets minder werkdruk.
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:24 schreef dotKoen het volgende:
Maar het is natuurlijk te doen; het streven bij mijn afdeling is dat elke AIOS gepromoveerd moet zijn of promotieonderzoek doet.
Waarom is dat streven er specifiek bij de afdeling neurologie? Want mits je later als specialist ook nog van plan bent wetenschappelijk onderzoek te doen geeft het (tenminste dat wordt hier altijd geopperd) toch in principe niet heel veel meerwaarde als uitvoerend medicus?
pi_132125281
Dat streven is niet specifiek voor de neurologie hoor. Dat is bij veel afdelingen zo.
pi_132125323
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:43 schreef dotKoen het volgende:
Dat streven is niet specifiek voor de neurologie hoor. Dat is bij veel afdelingen zo.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad.
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:26:14 #84
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132126987
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:04 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee ik ben net begonnen en mijn traject duurt 3 jaar.
Combineren is echt niet te doen, als anios had ik mijn handen vol aan het zaalwerk en de diensten. En mijn onderzoek bestaat uit 2 klinische trials met medicatie (om geld te verdienen) en daarnaast mijn promotieonderzoek wat daar dan weer van betaald wordt. Ik zou er echt niet nog naast kunnen werken in de kliniek. Maar uiteraard zie ik nog wel patiënten voor m'n trials. En ik probeer een beetje scherp te blijven door naar overdrachten, grote visites en patiëntbesprekingen te gaan.
pi_132127215
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:26 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Combineren is echt niet te doen, als anios had ik mijn handen vol aan het zaalwerk en de diensten. En mijn onderzoek bestaat uit 2 klinische trials met medicatie (om geld te verdienen) en daarnaast mijn promotieonderzoek wat daar dan weer van betaald wordt. Ik zou er echt niet nog naast kunnen werken in de kliniek. Maar uiteraard zie ik nog wel patiënten voor m'n trials. En ik probeer een beetje scherp te blijven door naar overdrachten, grote visites en patiëntbesprekingen te gaan.
Hm. Wat is je functie in dat onderzoek met de 2 klinische trials dan precies?
Eerste keer dat ik van zo een constructie hoor overigens: dat je iets moet doen om je promotieonderzoek van te betalen. Hoe komt dat, de meeste promotieplekken zijn toch gewoon een betaalde baan waar je verder niks in de zijlijn voor hoeft te doen?
quote:
Combineren is echt niet te doen, als anios had ik mijn handen vol aan het zaalwerk en de diensten.
Wat dit betreft: is het slimmer om na je master meteen een promotieplek te zoeken of eerst ervaring als ANIOS op te doen?
pi_132127454
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:32 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hm. Wat is je functie in dat onderzoek met de 2 klinische trials dan precies?
Eerste keer dat ik van zo een constructie hoor overigens: dat je iets moet doen om je promotieonderzoek van te betalen. Hoe komt dat, de meeste promotieplekken zijn toch gewoon een betaalde baan waar je verder niks in de zijlijn voor hoeft te doen?
Inderdaad, maar je salaris moet ergens vandaan komen. Als dat blijkbaar niet gaat vanuit een grant die voor je PhD-onderzoek zelf is bestemd, is dit wel een oplossing. Kortom, de instelling waar Pluizel voor werkt krijgt geld van de sponsor voor die trials en gebruikt een deel daarvan om Pluizel van te betalen voor de tijd die ze aan de medicijntrials werkt en de tijd van haar eigen PhD-onderzoek.
quote:
[..]

Wat dit betreft: is het slimmer om na je master meteen een promotieplek te zoeken of eerst ervaring als ANIOS op te doen?
Ligt er volledig aan wat je wilt doen en in welk veld. Als je zo snel mogelijk wil promoveren zou ik direct een promotieplek zoeken.
pi_132127898
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:40 schreef dotKoen het volgende:
Inderdaad, maar je salaris moet ergens vandaan komen. Als dat blijkbaar niet gaat vanuit een grant die voor je PhD-onderzoek zelf is bestemd, is dit wel een oplossing. Kortom, de instelling waar Pluizel voor werkt krijgt geld van de sponsor voor die trials en gebruikt een deel daarvan om Pluizel van te betalen voor de tijd die ze aan de medicijntrials werkt en de tijd van haar eigen PhD-onderzoek.
Oh zo, je krijgt dan de uren die je aan de trials werkt wel betaald gelukkig (naast je promotie salaris). Was even de vraag :P
pi_132127951
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:54 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Oh zo, je krijgt dan de uren die je aan de trials werkt wel betaald gelukkig (naast je promotie salaris). Was even de vraag :P
Ik mag hopen van wel ;)
pi_132128234
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik mag hopen van wel ;)
Ja, precies.

Overigens:
pi_132131960
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:44 schreef June. het volgende:
Het noro seizoen komt er ook weer aan, waarschijnlijk ben ik wel weer 1 van de slachtoffers..

:% :r }:|
never. Mijn afweersysteem slacht die norovirussen af. Ik heb al >10 jaar niet meer gekotst
pi_132132022
quote:

[..]

Tuurlijk is het wel te combineren. Maar je moet niet fulltime in de kliniek werken
pi_132132553
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

never. Mijn afweersysteem slacht die norovirussen af. Ik heb al >10 jaar niet meer gekotst
Dan feest je niet hard genoeg en derhalve ben je saai, want je bent alleen stoer als je vrijdagochtend in de collegezaal nog een percentage van 1% alcohol in je bloed hebt en kan zeggen dat je niet meer weet waar je bent geweest, hoe je bent thuisgekomen en dat je alleen weet dat je 1 uur met je fiets in het gras hebt gelegen.

pi_132145338
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dan feest je niet hard genoeg en derhalve ben je saai, want je bent alleen stoer als je vrijdagochtend in de collegezaal nog een percentage van 1% alcohol in je bloed hebt en kan zeggen dat je niet meer weet waar je bent geweest, hoe je bent thuisgekomen en dat je alleen weet dat je 1 uur met je fiets in het gras hebt gelegen.

Ach hou toch op. Moet ik dan kotsen om goed te feesten?
pi_132145376
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:22 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ach hou toch op. Moet ik dan kotsen om goed te feesten?
Dat was sarcasme, met een vleugje minachting, als je het soms wilde weten.
pi_132145815
quote:
9s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:24 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dat was sarcasme, met een vleugje minachting, als je het soms wilde weten.
En dat was mijn post ook als je die goed had begrepen
pi_132145862
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:40 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

En dat was mijn post ook als je die goed had begrepen
Nou, die heb ik dus niet begrepen. Je contra-sarcasme was te veel voor mij. Een genie zijn is niet voor iedereen weggelegd, ijskoningin ;(
pi_132145922
Anyway, imho een beetje achterlijk dat neuronen en hepatocyten kapotzuupn elke donderdag. ''Heuyhuey brak stoerrrr''.

Maar goed: we digress.
pi_132146206
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:44 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nou, die heb ik dus niet begrepen. Je contra-sarcasme was te veel voor mij. Een genie zijn is niet voor iedereen weggelegd, ijskoningin ;(
Niet zo min van jezelf denken :p
pi_132146369
Waarom sta ik trouwens beschreven in de topictitel?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_132147598
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 00:44 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

bedankt trouwens ;) deze reputatie hou ik hoog
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:17:02 #101
208890 June.
Seriously?
pi_132149396
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 19:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Haha, ik had er bijna "behalve Lily natuurlijk" onder gezet :P

quote:
99s.gif Op maandag 14 oktober 2013 01:29 schreef intoxicated het volgende:
Waarom sta ik trouwens beschreven in de topictitel?
>:)

Mijn stem voor de volgende TT gaat naar "eerste hulp bij hartstocht", "kussen in praktijk" of "groot, warm en stoer" :')

[ Bericht 37% gewijzigd door June. op 14-10-2013 10:23:03 ]
pi_132154867
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 07:18 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

bedankt trouwens ;) deze reputatie hou ik hoog
Je bent een beetje oud voor me, anders had ik je op een sorbet getrakteerd. Daar houden jullie toch van? :D
pi_132155073
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:17 schreef June. het volgende:
of "groot, warm en stoer" :')
Dat beschrijft precies mijn genotsknots.
pi_132166748
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:15 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je bent een beetje oud voor me, anders had ik je op een sorbet getrakteerd. Daar houden jullie toch van? :D
pardon?
pi_132166838
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:15 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

pardon?
Waar val je over? Het eerste of het tweede :D?
Onbereikbaar zijn is trouwens niks voor een man.Gewoon altijd beschikbaar zijn voor die hbo-v stagiaires.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_132167216
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:15 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

pardon?
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:17 schreef Seam het volgende:

[..]

Dat is wat ik mij ook afvraag :P
quote:
Onbereikbaar zijn is trouwens niks voor een man.Gewoon altijd beschikbaar zijn voor die hbo-v stagiaires.
Haha, altijd beschikbaar zijn is niet mysterieus. En mysterieus is hot, heb ik me laten vertellen :')
pi_132168984
quote:

[..]

Beide :P En het derde ook. Wie is *jullie*?
pi_132169679
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:00 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Beide :P En het derde ook. Wie is *jullie*?
Okay, we gaan de zin samen ontleden meid :P:
quote:
- Met ''je bent een beetje te oud voor me'' impliceer ik dat ik aanneem dat je te oud voor me bent
- Met ''anders had ik je op een sorbet getrakteerd'' verwijs ik grappend naar dat ik je, als punt 1. niet van kracht was geweest, op een sorbet getrakteerd had. Want jij bent immers een ijskoningin en een sorbet is ijskoud (snap je hem! hieh!)
- Met ''jullie'' verwijs ik naar de collectieve groep waar jij bijhoort ''de ijskoninginnen''

Zo. Ik heb met deze zware mentale arbeid in ieder geval een bezoekje bij je thuis verdiend. oO<
pi_132170656
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Okay, we gaan de zin samen ontleden meid :P:

[..]

- Met ''je bent een beetje te oud voor me'' impliceer ik dat ik aanneem dat je te oud voor me bent
- Met ''anders had ik je op een sorbet getrakteerd'' verwijs ik grappend naar dat ik je, als punt 1. niet van kracht was geweest, op een sorbet getrakteerd had. Want jij bent immers een ijskoningin en een sorbet is ijskoud (snap je hem! hieh!)
- Met ''jullie'' verwijs ik naar de collectieve groep waar jij bijhoort ''de ijskoninginnen''

Zo. Ik heb met deze zware mentale arbeid in ieder geval een bezoekje bij je thuis verdiend. oO<
Bij mij thuis? Je mag via de SEH op mijn afdeling opgenomen worden, is dat ook goed?
pi_132171054
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:31 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Bij mij thuis? Je mag via de SEH op mijn afdeling opgenomen worden, is dat ook goed?
Kan je me dan tenminste de eer verlenen om mij hoogstpersoonlijk de SEH op te helpen? Ik houd wel van wilde vrouwen.
pi_132172838
Waar gaat dit over? :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_132172866
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:11 schreef MaxC het volgende:
Ik wil er niet aan denken.
pi_132173023
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:11 schreef MaxC het volgende:
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:12 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik wil er niet aan denken.
Hebben jullie er behoefte aan als ik mijn gedachten op dit moment voor jullie paint?
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:25:44 #114
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132173560
Nee want het lijkt vast op de voorkant van zo'n doktersrommanetje :(
pi_132173844
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:25 schreef Pluizel het volgende:
Nee want het lijkt vast op de voorkant van zo'n doktersrommanetje :(
Nee, meer de kop van het voorblad van de Telegraaf:

''IJSKONINGIN HELPT SMOORVERLIEFDE JONGEN NAAR EERSTE HULP'' :'(
pi_132177766
_O-
Wel jammer dat er hier altijd zo weinig sjaars te vinden zijn anders zouden die mooi een rol kunnen spelen in die doktersroman.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:23:41 #117
208890 June.
Seriously?
pi_132180485
Ik mos nog steeds starla in deze. Nu blijkt toch dat sjaars zich niet laten zien..
pi_132182114
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 08:23 schreef June. het volgende:
Ik mos nog steeds starla in deze. Nu blijkt toch dat sjaars zich niet laten zien..
Ik heb wel respect voor Starla. Ze mijdt dit topic con-se-quent na een grief en laat ons mijmeren over haar afwezigheid.
Ik wed dat ze wel meeleest

Bazin
pi_132182145
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, meer de kop van het voorblad van de Telegraaf:

''IJSKONINGIN HELPT SMOORVERLIEFDE JONGEN NAAR EERSTE HULP'' :'(
Ik ben te oud voor je schat (hoewel ik me wel afvraag hoe piepjong jij dan wel niet moet zijn. Toch niet <20 hoop ik?)
pi_132182766
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:15 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik ben te oud voor je schat (hoewel ik me wel afvraag hoe piepjong jij dan wel niet moet zijn. Toch niet <20 hoop ik?)
Ik ben 20 ;)
pi_132182783
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 00:09 schreef Seam het volgende:
_O-
Wel jammer dat er hier altijd zo weinig sjaars te vinden zijn anders zouden die mooi een rol kunnen spelen in die doktersroman.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 08:23 schreef June. het volgende:
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:13 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik heb wel respect voor Starla. Ze mijdt dit topic con-se-quent na een grief en laat ons mijmeren over haar afwezigheid.
Ik wed dat ze wel meeleest

Bazin
Waarom is Starla eigenlijk weggegaan hier? Ik spreek haar nog wel eens in een ander topic.
pi_132182832
Godshand die klaagde dat dit een arts-assistententopic was geworden.
pi_132183415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:44 schreef dotKoen het volgende:
Godshand die klaagde dat dit een arts-assistententopic was geworden.
En wat beviel Starla daar niet aan: het feit dat Godshand klaagde of het feit dat dit iets anders dan een arts-assistententopic hoort te zijn?
pi_132184187
quote:
Grote onrust onder artsen na zelfmoord geschorste collega
Onder artsen is grote onrust ontstaan na de zelfmoord van een 58-jarige huisarts uit Tuitjenhorn. De huisarts werd zes dagen voor zijn dood door de inspectie geschorst na een melding over zijn handelen tijdens het overlijden van een terminale patiënt. De melding kwam van een collega-arts uit het AMC.
De huisarts uit Tuitjenhorn, Nico Tromp, diende in augustus een 59-jarige kankerpatiënt op zijn sterfbed een dosis morfine toe. Korte tijd later overleed de man.

Het ging om palliatieve zorg voor een patiënt in de terminale fase. De man was eerder geopereerd aan slokdarmkanker en was door het ziekenhuis naar huis gestuurd omdat hij thuis wilde overlijden. Op de avond dat huisarts Tromp bij zijn patiënt werd geroepen, had de man het erg benauwd. Volgens zijn weduwe dreigde de man te stikken en wilde hij niet verder meer.

Toen de huisarts binnenkwam, zei hij volgens haar: 'Man, man, wat ben jij er slecht aan toe, hier moeten we snel wat aan doen.' Daarna meldde hij dat hij iets ging halen.

De familie van de man is tevreden. 'Hij heeft hem geholpen', aldus de weduwe tegen RTV Noord-Holland. 'We zijn blij dat het zo is gegaan. Mijn man kon niet meer, hij was op. Ik vind dat dokter Tromp het goed gedaan heeft.'

Vragen
Niet iedereen dacht daar zo over. Bij het overlijden was een co-assistent van het AMC aanwezig, een studente geneeskunde. Zij liep mee met de huisarts.

Volgens een AMC-woordvoerder riepen de gebeurtenissen bij haar vragen op. 'Maar ze kreeg hierop onvoldoende antwoorden van de huisarts. Vervolgens is ze - terecht - naar haar begeleider gegaan, een ervaren huisarts. Die heeft overlegd met onze hoogleraar medische ethiek. Deze twee artsen besloten dat de gebeurtenissen zo ernstig waren dat ze niets anders konden doen dan onverwijld melding hiervan te maken bij de inspectie.'

Haar begeleider belde uiteindelijk met de inspectie. 'Ook achteraf zijn deze twee ervaren artsen nog steeds van mening dat de co-assistent uitstekend heeft gehandeld', zegt de AMC-woordvoerder. 'Daar kan geen misverstand over onstaan.'

Inspectie schakelt justitie in
Na de melding kwam de inspectie in actie en schakelde ze justitie in. Daarop vielen meerdere rechercheurs tegen middernacht bij de huisarts binnen. De man werd urenlang verhoord, in aanwezigheid van de inspectie. Ook de weduwe van de patiënt werd drie dagen na de begrafenis van haar man urenlang gehoord door de politie.

De inspectie stelde de huisarts op 2 oktober op non-actief. Volgens de dienst had hij 'onzorgvuldig gehandeld en richtlijnen genegeerd'. 'De inspectie heeft geen vertrouwen in verantwoorde zorgverlening door huisarts Tromp', aldus het bevel op de site.

Na de inval van de politie raakte de huisarts psychisch uit balans. Zes dagen na de schorsing pleegde hij zelfmoord. Tromp stond bekend als een joviale, extraverte arts die hart had voor zijn patiënten. Zijn praktijk is nog altijd een zee van bloemen.

Tromp begeleidde al twee jaar lang huisartsen in opleiding van de VUmc. Het academische ziekenhuis zegt dat hij goed bekend stond en dat er geen signalen waren dat er iets mis zou zijn geweest in de begeleiding.

http://m.volkskrant.nl/vk(...)horste-collega.dhtml
Dat 's avonds binnenvallen is ook wel echt asociaal van de politie.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:45:06 #125
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132184276
Wat is er in godsnaam fout aan wat morfine te geven aan een stervende, stikbenauwde man? Of heeft hij hem een gram in één keer iv gegeven ofzo?

En oh my god wat moet die arme coassistent zich nu kut voelen zeg. Natuurlijk valt haar niets te verwijten en heeft ze het goede gedaan, maar dat er iemand zelfmoord pleegt omdat je bij wijze van spreken het eerste dominosteentje aantikt. Brrrr. Moet er niet aan denken.
pi_132184500
Ik maak er een beetje uit op dat die patiënt vrij snel na die bolus moet zijn overleden (tijdens dezelfde visite). En blijkbaar werd het door echtgenote en wellicht coassistent geïnterpreteerd als euthanasie.
pi_132184951
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 11:45 schreef Pluizel het volgende:
Wat is er in godsnaam fout aan wat morfine te geven aan een stervende, stikbenauwde man? Of heeft hij hem een gram in één keer iv gegeven ofzo?

En oh my god wat moet die arme coassistent zich nu kut voelen zeg. Natuurlijk valt haar niets te verwijten en heeft ze het goede gedaan, maar dat er iemand zelfmoord pleegt omdat je bij wijze van spreken het eerste dominosteentje aantikt. Brrrr. Moet er niet aan denken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 11:45 schreef Pluizel het volgende:

Ja maar ze had ook ff kunnen nadenken. Ik dacht dat het om dormicum ging ofzo, maar hij spoot morfine? daarmee maak je geen mensen dood! what the hell

Dit achtervolgt haar dus voor de rest van haar carriere
pi_132185048
Als je maar genoeg geeft wel. Morfine heeft een HA in z'n visitetas, midazolam (en zeker echte euthanatica) niet.
pi_132185060
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 11:54 schreef dotKoen het volgende:
Ik maak er een beetje uit op dat die patiënt vrij snel na die bolus moet zijn overleden (tijdens dezelfde visite). En blijkbaar werd het door echtgenote en wellicht coassistent geïnterpreteerd als euthanasie.
ja maar dat kan toch ook gewoon??? Die man was terminaal. Mooie boel, dan moet ik zeker bij al mijn patienten uitkijken met het bolussen van morfine voor het geval ze binnen nu en een kwartier gaan overlijden en dat fout geinterpreteerd wordt.

Die man was al stervende

En dan nog snap ik m niet. Hoe kun je het toedienen van morfine aan een spaansbenauwde patient euthanasie noemen :') Dat is de behandeling van kortademigheid bij een terminale patient. Dat die co-assistente dat niet begrijpt kan ik nog volgen, wat ik interessanter vind is dat haar supervisoren ook vragen hadden. Die moeten dan van een andere aard zijn geweest
pi_132185147
Precies. Wellicht heeft de huisarts ook wel echt gezegd dat hij het leven ging beëindigen. En heeft hij een hoge dosis gegeven, of een dosis die in ieder geval niet getitreerd was op de klachten van pt. Ik vermoed dat er wel iets meer gebeurd is dan morfine voor de behandeling van dyspnoe bij een terminale patiënt.
pi_132185153
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:42 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik ben 20 ;)
Ok, help me herinneren dat ik niet te gemeen tegen je moet zijn
pi_132185304
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:15 schreef dotKoen het volgende:
Precies. Wellicht heeft de huisarts ook wel echt gezegd dat hij het leven ging beëindigen. En heeft hij een hoge dosis gegeven, of een dosis die in ieder geval niet getitreerd was op de klachten van pt. Ik vermoed dat er wel iets meer gebeurd is dan morfine voor de behandeling van dyspnoe bij een terminale patiënt.
We zullen het waarschijnlijk nooit weten. AMC doet natuurlijk zn mond strak op slot vanaf nu.
Los van dat vind ik dat er best grof te werk is gegaan. Namelijk, vervolgens die weduwe urenlang verhoren terwijl ze net haar echtgenoot kwijt was?
pi_132185372
Nou, de IGZ is zich nog aan het beraden of ze hun onderzoek voortzetten. Of dat openbaar gemaakt wordt? Hoop het wel, het geeft veel onrust en onzekerheid. Ik hoor ook stemmen opgaan om het handelen van de IGZ en het OM te gaan onderzoeken.
pi_132185552
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:22 schreef dotKoen het volgende:
Nou, de IGZ is zich nog aan het beraden of ze hun onderzoek voortzetten. Of dat openbaar gemaakt wordt? Hoop het wel, het geeft veel onrust en onzekerheid. Ik hoor ook stemmen opgaan om het handelen van de IGZ en het OM te gaan onderzoeken.
dat lijkt mij veel verstandiger in deze. In het artikel wordt al gesproken over huisartsen die zich nu gaan afvragen hoe hoog ze moeten doseren. Zijn ook geluiden die ik van huisartsen hoor waar ik zelf mee in aanraking kom op het werk. (Wandel wel eens binnen bij de HAP tijdens een dienst)
Als de angst straks toeslaat krijg je mensen die maar 1 mg durven geven lol

en dat snap ik heel goed. Als je intraveneus morfine geeft en je hoogt telkens op, dan bolus ik ook wel eens een flinke hoeveelheid. Alles netjes volgens het protocol, maar het ZOU theoretisch kunnen dat een oud besje van 35 kg dan het loodje legt
pi_132185571
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:13 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

ja maar dat kan toch ook gewoon??? Die man was terminaal. Mooie boel, dan moet ik zeker bij al mijn patienten uitkijken met het bolussen van morfine voor het geval ze binnen nu en een kwartier gaan overlijden en dat fout geinterpreteerd wordt.

Die man was al stervende

En dan nog snap ik m niet. Hoe kun je het toedienen van morfine aan een spaansbenauwde patient euthanasie noemen :') Dat is de behandeling van kortademigheid bij een terminale patient. Dat die co-assistente dat niet begrijpt kan ik nog volgen, wat ik interessanter vind is dat haar supervisoren ook vragen hadden. Die moeten dan van een andere aard zijn geweest
Ik snap echt niet dat in Nederland alles altijd zo verdomd strak volgens het boekje en op bureaucratische wijze gebeurt (en dat het dan ook nog eens om morfine blijkt te gaan). Loyaliteit aan je collega's mag ook wel eens gedemonstreerd worden. Denk eerst eens 2 keer na over de gevolgen, en over die 30 jaar ervaring van de huisarts. Het spijt me zeer maar: Naïeve doos. Integriteit is niet (altijd) het hoogste goed.
pi_132185649
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik snap echt niet dat in Nederland alles altijd zo verdomd strak volgens het boekje en op bureaucratische wijze gebeurt (en dat het dan ook nog eens om morfine blijkt te gaan). Loyaliteit aan je collega's mag ook wel eens gedemonstreerd worden. Denk eerst eens 2 keer na over de gevolgen, en over die 30 jaar ervaring van de huisarts. Het spijt me zeer maar: Naïeve doos.
Haha, ik heb ook weinig sympathie voor die coassistent. Maar ik hou mezelf in omdat ik me voorhou dat ze nul ervaring heeft en wij niet kunnen weten wat er precies is gebeurd. En omdat ze zich vast al rot voelt
Maar ik denk altijd wel 2x na voor ik iets meld, het kan grote gevolgen hebben. Ik moet absoluut zeker zijn dat het meerwaarde heeft om iets te melden

Ik vond het al een aparte ontwikkeling op de universiteit. Wij (toen ik nog co was) werden zelfs gestimuleerd om bijv seksuele intimidatie te melden etc en dat is leuk en aardig, maar niemand praat over wat zo'n melding inhoudt voor degene om wie het gaat.

Soms is het gewoon flauwekul. Een onschuldige opmerking kan dan vergaande gevolgen hebben
pi_132185785
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:30 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Haha, ik heb ook weinig sympathie voor die coassistent. Maar ik hou mezelf in omdat ik me voorhou dat ze nul ervaring heeft en wij niet kunnen weten wat er precies is gebeurd. En omdat ze zich vast al rot voelt
Maar ik denk altijd wel 2x na voor ik iets meld, het kan grote gevolgen hebben. Ik moet absoluut zeker zijn dat het meerwaarde heeft om iets te melden
Je hebt ook helemaal gelijk, berichtgeving is ook maar 2e hands, maar ik moest mijn frustratie (want dit is typisch, niet alleen voor de medische wereld) even luchten. Aan de andere kant echter: sucks to be her :P
pi_132185957
quote:

[..]
Soms is het gewoon flauwekul. Een onschuldige opmerking kan dan vergaande gevolgen hebben
Exact: blijft immer kritisch. Handig streven, want dat is precies het onderscheid tussen goede en slechte wetenschap. Wat betreft op de werkvloer: de grens tussen integriteit en matennaaierij is een vage.
pi_132186053
Voor de goede orde vind ik trouwens dat deze zaak openbaar gemaakt moet worden. Dus hopelijk wordt het nu niet stilletjes onder het tapijt geveegd door het OM. Met de billen bloot, net als de artsen die met naam en toenaam in de media verschijnen ivm een tuchtzaak.

Om verschillende redenen:
- Veel onrust onder artsen --> mensen worden bang om vervolgd te worden --> kan palliatieve/terminale zorg schade toebrengen. Nu is niet duidelijk wat er is toegediend en in welke dosering. Moet het protocol op de schop? Wat als je patient niet past binnen het protocol?
- Indien het een storm in een glas water is --> naam huisarts zuiveren
- Sowieso dan de mogelijkheid om veroordelende vingers af te kappen --> snappen mensen die coassistent ook beter en krijgt ze geen problemen later.

En natuurlijk omdat de acties van het OM een persoon het leven hebben gekost for crying out loud.
pi_132186226
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:44 schreef _Lily_ het volgende:
Voor de goede orde vind ik trouwens dat deze zaak openbaar gemaakt moet worden. Dus hopelijk wordt het nu niet stilletjes onder het tapijt geveegd door het OM. Met de billen bloot, net als de artsen die met naam en toenaam in de media verschijnen ivm een tuchtzaak.

Om verschillende redenen:
- Veel onrust onder artsen --> mensen worden bang om vervolgd te worden --> kan palliatieve/terminale zorg schade toebrengen. Nu is niet duidelijk wat er is toegediend en in welke dosering. Moet het protocol op de schop? Wat als je patient niet past binnen het protocol?
- Indien het een storm in een glas water is --> naam huisarts zuiveren
- Sowieso dan de mogelijkheid om veroordelende vingers af te kappen --> snappen mensen die coassistent ook beter en krijgt ze geen problemen later.

En natuurlijk omdat de acties van het OM een persoon het leven hebben gekost for crying out loud.
Absoluut mee eens.
On another note: je doet maar zo gemeen tegen me als je wilt, ik kan het hebben ijskoningin. :P
pi_132186336
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:51 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Absoluut mee eens.
On another note: je doet maar zo gemeen tegen me als je wilt, ik kan het hebben ijskoningin. :P
je bent niet bepaald op je mondje gevallen he?
pi_132186516
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

je bent niet bepaald op je mondje gevallen he?
Niet bepaald nee, hoewel: de verpleegkundigen op de afdeling PDT vinden me een schatje :D
pi_132187929
quote:

[..]

Het feit dat je als coassistent meent een 'illegale' euthanasie te hebben meegemaakt vind ik echt wel het melden waard. Zeker als je (zoals het hoort) eerst de betreffende arts nog om uitleg hebt gevraagd. Ik heb wel sympathie voor die coassistent, ik denk dat ze prima heeft gehandeld en ze moet nu leven met een dergelijk dramatisch gevolg.
quote:
Ik vond het al een aparte ontwikkeling op de universiteit. Wij (toen ik nog co was) werden zelfs gestimuleerd om bijv seksuele intimidatie te melden etc en dat is leuk en aardig, maar niemand praat over wat zo'n melding inhoudt voor degene om wie het gaat.

Ja, maar sommige voorbeelden die het KNMG Studentenplatform noemde tijdens de presentatie van die enquete waren toch echt wel bizar en ik denk dat er echt tegen dergelijke figuren op zou moeten worden getreden.
pi_132188987
Feit is dat we ook gewoon niet weten wat er gebeurd is. Als hij lege artis 5mg morfine heeft gegeven aan een dyspnoeische patiënt, dan is het natuurlijk een belachelijk opgeblazen verhaal. Maar hoe weten we zo zeker dat hij geen 50mg bolus heeft gegeven met het nadrukkelijke doel het leven te beëindigen? De IGZ mag inderdaad wel even met wat feiten komen...
pi_132189008
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:21 schreef intoxicated het volgende:
Feit is dat we ook gewoon niet weten wat er gebeurd is. Als hij lege artis 5mg morfine heeft gegeven aan een dyspnoeische patiënt, dan is het natuurlijk een belachelijk opgeblazen verhaal. Maar hoe weten we zo zeker dat hij geen 50mg bolus heeft gegeven met het nadrukkelijke doel het leven te beëindigen? De IGZ mag inderdaad wel even met wat feiten komen...
Dit dus.
pi_132189781
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:22 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dit dus.
Dat somt het wel op inderdaad. We weten het niet, dus je kan er niet veel van zeggen.

Je kan wel weer allerlei interessants overpeinzen over een melding(splicht)

En daarmee doel ik vooral op het gedrag van het OM en de IGZ. Ik denk namelijk dat ze fout zitten omdat dit niet uitnodigt tot het doen van meer meldingen (die soms broodnodig zijn) we moeten een milieu hebben waarin je veilig iets kan melden.

Dus OM en IGZ zouden hun plichten op een andere manier moeten volbrengen in dit soort zaken. Anderzijds kun je natuurlijk niet zo soft worden dat elke gek vanalles kan uitvreten. Dus het is lastig. Maar in het belang van de gezondheidszorg zouden ze er goed aan doen om openheid te geven over deze zaak, al is het alleen maar zodat artsen niet hun snor gaan drukken wat betreft transparantie. Of bang worden om zelfs maar het reguliere protocol te volgen. Dan is het eind zoek.

Conclusie: IGZ moet haar daden publiekelijk verantwoorden :P zullen ze blij mee zijn
pi_132215320
Overigens, toen dat hele gebeuren over het Ruwaard van Putten in de media was, heb ik wel gehoord dat collega's ook geen normale doseringen morfine meer durfden te geven aan dyspnoeische en oncomfortabele patiënten...
pi_132222239
1ste VGT gehaald hiephoi
pi_132222793
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Temple het volgende:
1ste VGT gehaald hiephoi
Heb je daar nu al de uitslag van? :?
pi_132222821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:51 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Heb je daar nu al de uitslag van? :?
Ja de eerstejaars wel al maar ouderejaars die ik ken hebben nog niks..
pi_132226606
De ouderejaars hebben de uitslag nu ook! Jullie nog niet?
pi_132226719
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:44 schreef Temple het volgende:
De ouderejaars hebben de uitslag nu ook! Jullie nog niet?
Nee. Duurt meestal wel een maand. Ik begreep van onze examencie ook dat ze het echt niet eerder kregen (aangezien dat het laatste cijfer is voor mijn buluitreiking).
pi_132227111
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:47 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nee. Duurt meestal wel een maand. Ik begreep van onze examencie ook dat ze het echt niet eerder kregen (aangezien dat het laatste cijfer is voor mijn buluitreiking).
Bij ons is het uiterlijk 20 dagen.
pi_132236041
Bij de EUR hebben ze een decentrale selectie waar ze wat vragen stellen waar ikzelf een vraag over heb. Nou: de pad/weg van een bepaald slagader naar het hart bijvoorbeeld.

Zo las ik ooit dat er bij de anatomie toets gevraagd wordt: als je stof x uit de aorta laat pompen (fictieve situatie), welke weg zal het behandelen tot het de nierslagader bereikt? Ongeveer zoiets denk ik. Je moet antwoorden in medische termen geloof ik. En vragen met een dergelijke thema van paden en wegen van organen/(slag)aders.

Is er een boek dat ik hiervoor kan gebruiken? Ik lees ook dat veel mensen sabotta meenemen naar de decentrale selectie.

Hulp wordt erg geapprecieerd.
pi_132236584
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:42 schreef DefinitionX het volgende:
Bij de EUR hebben ze een decentrale selectie waar ze wat vragen stellen waar ikzelf een vraag over heb. Nou: de pad/weg van een bepaald slagader naar het hart bijvoorbeeld.

Zo las ik ooit dat er bij de anatomie toets gevraagd wordt: als je stof x uit de aorta laat pompen (fictieve situatie), welke weg zal het behandelen tot het de nierslagader bereikt? Ongeveer zoiets denk ik. Je moet antwoorden in medische termen geloof ik. En vragen met een dergelijke thema van paden en wegen van organen/(slag)aders.

Is er een boek dat ik hiervoor kan gebruiken? Ik lees ook dat veel mensen sabotta meenemen naar de decentrale selectie.

Een anatomische atlas zoals Sobotta geeft natuurlijk 'alleen' de lokatie van anatomische structuren weer. Als je ook wat meer uitleg wilt lezen, dan kun je ook een tekstboek anatomie gebruiken. Moore's Clinical Anatomy bijvoorbeeld. Je kunt ook een fysiologieboek raadplegen, Silverthorn of Boulpaep bijvoorbeeld.
pi_132236762
Je kan het beste Moore pakken en dan lezen en tekenen tegelijk. Dus wat je leest moet je zelf ook tekenen zonder naar de plaatje te kijken in Moore(of Sobotta). En vervolgens lees je het overnieuw en controleer je je plaatjes. Werkt bij mij in ieder geval.

Doe ik ook met fysiologie(gebruik Boulpaep): Lees eerst alles en teken voor mezelf de schema’s en vervolgens controleer ik de schema’s met hoe ze in het boek dat doen.

Maar goed dit werkt voor mij, voor iemand anders kan het natuurlijk ook een andere methode het beste zijn.
pi_132237644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:42 schreef DefinitionX het volgende:

Gewoon invullen: Aorta ascendens - arcus aortae - aorta descendens - a. renalis ;)
pi_132238738
Ik ben zelf net als promovendus begonnen in het Radboudumc, alwaar een nieuw zorgadministratiesysteem wordt gelanceerd over anderhalve week - EPIC.
Ik ben geen arts, maar ik schrok nogal over wat ik allemaal kan opvragen in zo'n systeem. Zo kan ik met een beetje moeite alle patiënten opvragen die bepaalde medicatie, bijvoorbeeld antidepressiva, gebruiken. Alle labuitslagen, alle afspraken consulten notities en gedetailleerde persoonsgegevens - het is geweldig en het biedt veel mogelijkheden, maar het heeft ook iets engs.

Wat vinden de aankomende artsen hiervan?
pi_132239122
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:54 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Een anatomische atlas zoals Sobotta geeft natuurlijk 'alleen' de lokatie van anatomische structuren weer. Als je ook wat meer uitleg wilt lezen, dan kun je ook een tekstboek anatomie gebruiken. Moore's Clinical Anatomy bijvoorbeeld. Je kunt ook een fysiologieboek raadplegen, Silverthorn of Boulpaep bijvoorbeeld.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:58 schreef Djibril het volgende:
Je kan het beste Moore pakken en dan lezen en tekenen tegelijk. Dus wat je leest moet je zelf ook tekenen zonder naar de plaatje te kijken in Moore(of Sobotta). En vervolgens lees je het overnieuw en controleer je je plaatjes. Werkt bij mij in ieder geval.

Doe ik ook met fysiologie(gebruik Boulpaep): Lees eerst alles en teken voor mezelf de schema’s en vervolgens controleer ik de schema’s met hoe ze in het boek dat doen.

Maar goed dit werkt voor mij, voor iemand anders kan het natuurlijk ook een andere methode het beste zijn.
Is Moore niet te groot/dik/informatief voor dat enkele deel in de decentrale selectie? Zoniet, welke hoofdstukken behandelen? Het moet niet zo zijn dat ik straks teveel informatie heb. Doel is nu enkel om die paden te kennen.

Nu ik erover nadenk, wat zou het pad zijn van de ADH hormoon van de hypothalamus naar de nieren? Hypothalamus->hypofyse (ik weet dat ADH in de posterior hypofyse bewaard wordt)->bloedbaan->nieren.

Echter, welke bloedbaan zou dit kunnen zijn? Ik denk niet dat het hormoon naar je hart gestuurd wordt om vervolgens naar je nieren te gaan. Via de lymfeklieren denk ik ook niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:16 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Gewoon invullen: Aorta ascendens - arcus aortae - aorta descendens - a. renalis ;)
En er is niets dat je kan beschrijven wat betreft arteriolen tussen de aorta descendens en arteria renalis? Iets dat contribeert aan het vraagstuk bedoel ik.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:09:54 #161
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132239917
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:51 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

[..]

Is Moore niet te groot/dik/informatief voor dat enkele deel in de decentrale selectie? Zoniet, welke hoofdstukken behandelen? Het moet niet zo zijn dat ik straks teveel informatie heb. Doel is nu enkel om die paden te kennen.

Nu ik erover nadenk, wat zou het pad zijn van de ADH hormoon van de hypothalamus naar de nieren? Hypothalamus->hypofyse (ik weet dat ADH in de posterior hypofyse bewaard wordt)->bloedbaan->nieren.

Echter, welke bloedbaan zou dit kunnen zijn? Ik denk niet dat het hormoon naar je hart gestuurd wordt om vervolgens naar je nieren te gaan. Via de lymfeklieren denk ik ook niet.

[..]

En er is niets dat je kan beschrijven wat betreft arteriolen tussen de aorta descendens en arteria renalis? Iets dat contribeert aan het vraagstuk bedoel ik.
natuurlijk gaat het wel via je hart. Je hebt je kleine bloedsomloop (hart-longen-hart) en je grote bloedsomloop (hart-rest van lichaam- hart). Omdat er zich allerlei arteriën aftakken van je aorta gaat niet al je bloed langs ál je organen voor het terugkomt bij je hart. Dus bloed vanuit je hersenen gaat eerst via de veneuze kant (dus de afvoerende aderen) terug naar je hart via de vena cava superior (hoe het van je hersenen in de cava komt zoek je zelf maar op), dan naar je longen, dan weer naar je hart, en vervolgens via je aorta en de renalis naar je nieren.

En nee er zitten geen arteriolen tussen de aorta en de renalis, dat is een rechtstreekse aftakking van de aorta. arteriolen zijn veel kleiner dan de grote slagaderen dus die zitten verderop in de nier zelf pas.
pi_132241276
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:42 schreef depsycholoog het volgende:
Ik ben zelf net als promovendus begonnen in het Radboudumc, alwaar een nieuw zorgadministratiesysteem wordt gelanceerd over anderhalve week - EPIC.
Ik ben geen arts, maar ik schrok nogal over wat ik allemaal kan opvragen in zo'n systeem. Zo kan ik met een beetje moeite alle patiënten opvragen die bepaalde medicatie, bijvoorbeeld antidepressiva, gebruiken. Alle labuitslagen, alle afspraken consulten notities en gedetailleerde persoonsgegevens - het is geweldig en het biedt veel mogelijkheden, maar het heeft ook iets engs.

Niks. We weten allemaal dat de privacy in dit land op zijn gat ligt
pi_132241311
quote:

Epic is overigens niet anders dan andere EPD's, al deze data stonden ook in het huidige EPD van het Radboudumc (en alle andere EPD's).

Ik vind het niet eng, vooral erg handig.
pi_132241319
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:51 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

[..]

[..]

Die bloedbaan die door je aorta stroomt
pi_132241351
Genoeg sarcastische antwoorden voor vandaag! *heeft schik*
(maar niet om jou persoonlijk hoor. Ik ben in mijn moe-van-medisch-gedoe-na-lange-werkdag-modus)
pi_132241514
Die beveiliging en ITC in ziekenhuis is sowieso om te janken, maar ik maak me (daar) voorlopig nog niet druk om. Toch niet interessant genoeg om te hacken.
pi_132241731
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:09 schreef Pluizel het volgende:

[..]

natuurlijk gaat het wel via je hart. Je hebt je kleine bloedsomloop (hart-longen-hart) en je grote bloedsomloop (hart-rest van lichaam- hart). Omdat er zich allerlei arteriën aftakken van je aorta gaat niet al je bloed langs ál je organen voor het terugkomt bij je hart. Dus bloed vanuit je hersenen gaat eerst via de veneuze kant (dus de afvoerende aderen) terug naar je hart via de vena cava superior (hoe het van je hersenen in de cava komt zoek je zelf maar op), dan naar je longen, dan weer naar je hart, en vervolgens via je aorta en de renalis naar je nieren.

En nee er zitten geen arteriolen tussen de aorta en de renalis, dat is een rechtstreekse aftakking van de aorta. arteriolen zijn veel kleiner dan de grote slagaderen dus die zitten verderop in de nier zelf pas.
Merci.

Nu nog kijken of ik 500blz moet bestuderen voor enkel die paden...>.<
pi_132243299
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:42 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die bloedbaan die door je aorta stroomt
:')
  woensdag 16 oktober 2013 @ 22:39:26 #169
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132244314
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:49 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Merci.

Nu nog kijken of ik 500blz moet bestuderen voor enkel die paden...>.<
Ze verwachten heus niet dat je alle mini vaatjes tot in de puntjes weet. Begin met de grote vaten met de belangrijkste aftakkingen. Dan weet je er waarschijnlijk al iets meer uit je hoofd dan ik want ik heb pas tijdens mijn coschap chirurgie uitgezocht hoe het nou precies zat met al die aftakkingen van de aorta :') En als je je boek erbij mag houden zou ik het al helemaal niet uit m'n kop gaan leren, maar zorgen dat je weet waar wat staat.
pi_132261628
De LINDA ( :') ) doet direct mee met onze TT:

pi_132262850
Bah wat een gladde kakkertjes, ongetwijfeld allemaal lid van studentenvereniging/corps en werkzaam in de Randstad en met ouders die hun studie betalen.
pi_132263412
Eens. Eentje is er wel leuk O+
pi_132263926
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:26 schreef Seam het volgende:
Bah wat een gladde kakkertjes, ongetwijfeld allemaal lid van studentenvereniging/corps en werkzaam in de Randstad en met ouders die hun studie betalen.
Oh, dat sloeg niet op jou? Anders vinden die hbo stagiaires je niks hoor
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:56:28 #174
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132263956
quote:

Juist heel handig. Er wordt teveel heisa gemaakt hierover in mijn ogen, mensen doen echt alsof de wereld vergaat. Het gaat uiteindelijk gewoon om mensenlevens in sommige situaties (verkeerde communicatie is een belangrijk punt soms), en dat telt voor mij vele malen zwaarder dan het wel of niet kunnen opvragen van een medisch dossier door Pipo. Jammer genoeg is de winst teveel onder belicht in de huidige berichtgeving.
pi_132264013
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Oh, dat sloeg niet op jou? Anders vinden die hbo stagiaires je niks hoor
Alsof je in Limburg bij het corps moet zitten om uit te stijgen tussen de locals :').
pi_132264425
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:56 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Juist heel handig. Er wordt teveel heisa gemaakt hierover in mijn ogen, mensen doen echt alsof de wereld vergaat. Het gaat uiteindelijk gewoon om mensenlevens in sommige situaties (verkeerde communicatie is een belangrijk punt soms), en dat telt voor mij vele malen zwaarder dan het wel of niet kunnen opvragen van een medisch dossier door Pipo. Jammer genoeg is de winst teveel onder belicht in de huidige berichtgeving.
Wat ik anno 2013 overigens nog steeds wel treurig vind is dat ik op de SEH faxen moet sturen naar apotheken om een medicijnoverzicht te krijgen van een acute patiënt die zich daar presenteert :').

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 17-10-2013 16:32:50 ]
pi_132264769
Daarnaast heb ik ook nog mijn Britse charme, naast mijn uiterlijk.
pi_132265739
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:08 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wat ik anno 2013 overigens nog steeds wel treurig vind is dat ik op de SEH faxen moet sturen naar apotheken om een medicijnoverzicht te krijgen van een acute patiënt die zich daar presenteert :').
Een keer heb ik meegemaakt dat ze niets wilden opsturen zonder door de patiënt ondertekende verklaring, bij een patiënt die E1M1V1 binnen kwam, zonder familie. Toen heb ik maar een kruisje gezet bij "handtekening" :')
pi_132265790
quote:
99s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:42 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Een keer heb ik meegemaakt dat ze niets wilden opsturen zonder door de patiënt ondertekende verklaring, bij een patiënt die E1M1V1 binnen kwam, zonder familie. Toen heb ik maar een kruisje gezet bij "handtekening" :')
Dat heb ik ook wel eens gedaan. Heb ook wel eens ruzie gemaakt met een assistente, maar dat hielp weinig.
pi_132265876
Ja... Die mensen worden betaald om niet na te denken :X
pi_132265889
Voor een van mijn onderzoeken moest ik ook medicijngegevens hebben. Ik had alle consentformulieren digitaal (ingescand natuurlijk, want dat moet schriftelijk), maar slechts 1 apotheek wilde het per mail ontvangen. De rest met een 'veilige' fax.
pi_132266013
Oh ja, ook zo mooi.

Doet me denken aan vroegâh, toen we opeens geen retourfaxen meer ontvingen nadat een collega "7083170" (dit nummer is zo retro) als afzender-faxnummer had ingesteld :') Zo betrouwbaar zijn die faxheaders idd :')
pi_132266045
Die moest ik even googelen.
pi_132266311
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:56 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Patiënten willen niet dat zorgprofessionals hun medische gegevens in een beveiligde omgeving delen, maar zetten zelf wel al hun gegevens op Facebook :')
pi_132266719
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:55 schreef christiman het volgende:

[..]

Patiënten willen niet dat zorgprofessionals hun medische gegevens in een beveiligde omgeving delen, maar zetten zelf wel al hun gegevens op Facebook :')
Nou ja, op Facebook weet je tenminste welke vrienden (en de NSA) je toegang hebt gegeven, met een gemiddeld coassistentenprofiel kun je alle patienten die ooit in een ziekenhuis zijn geweest raadplegen. Het kan natuurlijk nog best een stuk beter. Daarnaast vermoed ik ook dat patienten niet alles op Facebook zetten ;).
pi_132266798
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 17:07 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou ja, op Facebook weet je tenminste welke vrienden (en de NSA) je toegang hebt gegeven, met een gemiddeld coassistentenprofiel kun je alle patienten die ooit in een ziekenhuis zijn geweest raadplegen. Het kan natuurlijk nog best een stuk beter. Daarnaast vermoed ik ook dat patienten niet alles op Facebook zetten ;).
Dat is uiteraard wel waar. Maar ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de coassistent die mijn medische status bekijkt dan iemand op mijn Facebookprofiel komt, omdat ik van de coassistent toch een professionele houding verwacht. Althans, zo hoop ik me vanaf volgend jaar te gedragen ;)
pi_132268969
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:43 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat heb ik ook wel eens gedaan. Heb ook wel eens ruzie gemaakt met een assistente, maar dat hielp weinig.
Ik heb een keer zo'n assistente aan het huilen gemaakt. Sindsdien ben ik poeslief op het werk omdat ik weet dat het voor veel mensen too much is als ik zonder consideratie van leer trek.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 20:08:46 #188
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132272554
quote:

[..]

het laatste ziekenhuis waar ik heb gewerkt konden we de medicijnlijst van de apotheek gewoon opvragen via ons epd <3. Maar uiteraard moesten alle labaanvragen nog wel op papier :')
pi_132272866
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 18:25 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik heb een keer zo'n assistente aan het huilen gemaakt. Sindsdien ben ik poeslief op het werk omdat ik weet dat het voor veel mensen too much is als ik zonder consideratie van leer trek.
Op wat voor assistente doel je?
  donderdag 17 oktober 2013 @ 21:42:09 #190
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132277408
ik gok een apothekersassistente
pi_132277891
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:42 schreef Pluizel het volgende:
ja
pi_132278487
quote:

[..]

Ik vond het een beetje treurig toen ik eerst belde en netjes vertelde dat ik co-ass was en ze toen moeilijk deden, vervolgens belde ik na 15 min terug zonder te zeggen dat ik co-ass was en toen gaf, dezelfde medewerker, netjes alle informatie. Tjah.
pi_132280627
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:42 schreef Pluizel het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:53 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

ja
Okay, ik dacht het al.
pi_132281940
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 22:08 schreef Asgard het volgende:

[..]

Ik vond het een beetje treurig toen ik eerst belde en netjes vertelde dat ik co-ass was en ze toen moeilijk deden, vervolgens belde ik na 15 min terug zonder te zeggen dat ik co-ass was en toen gaf, dezelfde medewerker, netjes alle informatie. Tjah.
Je hebt toen toch wel een diepe, bedenkelijke, stem opgezet die past bij een neuroloog van kaliber:

[ Bericht 0% gewijzigd door samthegreat5 op 17-10-2013 23:39:10 ]
pi_132300685
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 14:49 schreef dotKoen het volgende:

Hahaha ik had hem nog niet gezien :') Heerlijk, zitten bekenden tussen..
pi_132301863
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 14:49 schreef dotKoen het volgende:

Whahahahaha :') _O-
pi_132302425

:')
''Mag ik met mijn vinger.. eh.. in je anus voelen?''

Klinkt toch wat komischer dan ''ga maar liggen *ram*'' zoals 't bij mij ging :P
pi_132307836
Inspectie heeft iets van zich laten horen over huisarts
http://nos.nl/artikel/564085-igz-arts-handelde-ontoelaatbaar.html
pi_132308609
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:22 schreef computergirl het volgende:
Inspectie heeft iets van zich laten horen over huisarts
http://nos.nl/artikel/564085-igz-arts-handelde-ontoelaatbaar.html
Bedankt voor dat artikel. Het is een ernstige zaak.

Alleen snap ik er geen barst van. Onder de foto staat als onderschrift dat de huisarts palliatieve sedatie uitvoerde, in het stuk zelf wordt de IGZ geciteerd dat het geen euthanasie was en ook geen palliatieve sedatie.

Dus wat was het nou? Morfine valt niet onder sederen. Dus als het wel sederen was, heeftie geen morfine gebruikt. DotKoen gaf eerder aan dat sedativa niet voorkomen in de dokterstas, maar dat is neit zo. Een huisarts heeft wel midazolam

Dus onbevredigend artikel!

[ Bericht 2% gewijzigd door _Lily_ op 18-10-2013 21:44:32 ]
pi_132309855
Deze zaak is echt een schandaal. Mijn diepe diepe afkeer van de Nederlandse overheid (en andere *organen* met teveel macht) is alleen maar meer toegenomen. Lachwekkend land. Ik weet het wel, ik doe hier mn opleiding en daarna hoepel ik weer op naar mijn eigen land zoals een brave allochtoon betaamt
pi_132313730
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 21:38 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Bedankt voor dat artikel. Het is een ernstige zaak.

Alleen snap ik er geen barst van. Onder de foto staat als onderschrift dat de huisarts palliatieve sedatie uitvoerde, in het stuk zelf wordt de IGZ geciteerd dat het geen euthanasie was en ook geen palliatieve sedatie.

Dus wat was het nou? Morfine valt niet onder sederen. Dus als het wel sederen was, heeftie geen morfine gebruikt. DotKoen gaf eerder aan dat sedativa niet voorkomen in de dokterstas, maar dat is neit zo. Een huisarts heeft wel midazolam

Dus onbevredigend artikel!
Je hebt gelijk, mijn huisarts had geen midazolam in spoedtas, maar dat staat wel geadviseerd in de Farmacotherapeutische richtlijn Geneesmiddelen en zuurstof in spoedeisende situaties.

En ook eens met het onbevredigende gevoel dat deze bekendmaking achterlaat. Dit is echt veel te onduidelijk, onacceptabel.
pi_132313787
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:01 schreef _Lily_ het volgende:
Deze zaak is echt een schandaal. Mijn diepe diepe afkeer van de Nederlandse overheid (en andere *organen* met teveel macht) is alleen maar meer toegenomen. Lachwekkend land. Ik weet het wel, ik doe hier mn opleiding en daarna hoepel ik weer op naar mijn eigen land zoals een brave allochtoon betaamt
:*
pi_132314395
Vanmiddag in de hogeschool bieb wat boeken bijeen gehaald (stapel zeg!). Ik neem voor de decentrale volgend jaar sabotta mee en ik denk ook dit boek: http://www.bol.com/nl/p/a(...)ns/1001004004930311/. Ik zag een mooi plaatje met daarop cijfers met ernaast de bijbehorende vena en arteria. En coelho zakwoordenboek der geneeskunde neem ik ook mee.

Nu nog de vraag of er vragen in komen met betrekking tot het neuro endocriene systeem. Ik geloof dat het wat betreft de vena en arteria dan hetzelfde is wat betreft de signaal hormonen(?). Moet wel even kijken welke vena van de hypofyse naar het hart gaat. Volgens mij is het een aftakking van de vena cava superior (moet wel, want het komt van boven?). Ik denk een beetje hardop.
pi_132314860
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 23:58 schreef DefinitionX het volgende:
Nu nog de vraag of er vragen in komen met betrekking tot het neuro endocriene systeem. Ik geloof dat het wat betreft de vena en arteria dan hetzelfde is wat betreft de signaal hormonen(?). Moet wel even kijken welke vena van de hypofyse naar het hart gaat. Volgens mij is het een aftakking van de vena cava superior (moet wel, want het komt van boven?). Ik denk een beetje hardop.
Sinus cavernosus>sinus petrosus>vena jugularis>vena cava superior.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:13:31 #205
208890 June.
Seriously?
pi_132317898
quote:
Oh, dus voor een opleiding is "je land" niet goed genoeg, maar om er daarna te werken wel? Het gras is altijd groener ;)

Je kunt veel zeggen over Nederland, maar het gezondheidssysteem behoort nog tot de top van de wereld. Ondanks al jaren falende overheid.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:19:38 #206
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132318673
quote:
lachwekkend land inderdaad, raar dat we tonnen geld in mensen steken die daarna toch gelijk wegvliegen ;)
pi_132318776
Ik zie het alweer, de allochtoon wordt in een hoekje gedreven!
pi_132320590
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 09:13 schreef June. het volgende:

[..]

Oh, dus voor een opleiding is "je land" niet goed genoeg, maar om er daarna te werken wel? Het gras is altijd groener ;)

Tsja het is zuur maar waar haha. Ik ben gewoon hier beland vroeger en de meesten van mijn familie zijn inmiddels weer teruggegaan inclusief ouders. Dat *land* is prima om te werken en de opleiding kan daar ook maar die is hier beter. Dus die liever hier. En qua werktijden + pensioen is *dat land* weer beter. Dus zodoende

[ Bericht 6% gewijzigd door _Lily_ op 19-10-2013 12:15:46 ]
pi_132320643
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 10:19 schreef Grumpey het volgende:

[..]

lachwekkend land inderdaad, raar dat we tonnen geld in mensen steken die daarna toch gelijk wegvliegen ;)
Tsja ik zie dat meer als dat dat maar het zure gevolg is als je andermans land ooit hebt ingepikt. Anders waren veel *buitenlanders* hier nooit geweest. Dus ik zit er totaal niet mee.
pi_132320724
Wat Grumpey heeft inderdaad in zijn jonge jaren op een VOC-schip gevaren :')
pi_132320815
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:15 schreef dotKoen het volgende:
Wat Grumpey heeft inderdaad in zijn jonge jaren op een VOC-schip gevaren :')
Nee maar dat maakt toch ook niet uit? Ik reken dat niemand van tegenwoordig aan natuurlijk, dat kan ook niet. Zoveel interesseert het me ook niet. Het gaat mij alleen om de gevolgen. Die zijn er nog wel (hele generaties die ergens anders zijn beland) dus die gevolgen kan je nog best *voelen* als je dat van die tonnen insteken zo ziet. Tja dat is dan maar zo, gelukkig gaat daar niemand dood van

Ik zie het eigenlijk gewoon als dat ik 2 thuislanden heb. Zo is het ook. Dus ik switch gewoon als ik daar zin in heb. Wou je mij dat aanrekenen?. Of heb ik een plicht aan de Nederlandse overheid om hier te werken omdat mijn opleiding hier is gebeurd? Dat stond niet in mijn contract hoor. En *dat land* heeft artsen harder nodig dan NL op dit moment. Maar dat boeit jullie natuurlijk niet, het gaat alleen om het zuurverdiende geld. Maar daar heb ik vrij weinig boodschap aan

[ Bericht 8% gewijzigd door _Lily_ op 19-10-2013 12:28:17 ]
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:53:12 #212
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132321475
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:20 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nee maar dat maakt toch ook niet uit? Ik reken dat niemand van tegenwoordig aan natuurlijk, dat kan ook niet. Zoveel interesseert het me ook niet. Het gaat mij alleen om de gevolgen. Die zijn er nog wel (hele generaties die ergens anders zijn beland) dus die gevolgen kan je nog best *voelen* als je dat van die tonnen insteken zo ziet. Tja dat is dan maar zo, gelukkig gaat daar niemand dood van

Ik zie het eigenlijk gewoon als dat ik 2 thuislanden heb. Zo is het ook. Dus ik switch gewoon als ik daar zin in heb. Wou je mij dat aanrekenen?. Of heb ik een plicht aan de Nederlandse overheid om hier te werken omdat mijn opleiding hier is gebeurd? Dat stond niet in mijn contract hoor. En *dat land* heeft artsen harder nodig dan NL op dit moment. Maar dat boeit jullie natuurlijk niet, het gaat alleen om het zuurverdiende geld. Maar daar heb ik vrij weinig boodschap aan
Ik reken jou compleet niets aan, ik zou hetzelfde zeggen/doen. Het rare zit hem in het feit dat 'onze' overheid niet zo'n contract heeft waarmee het mensen verplicht om bijvoorbeeld in ieder geval 5 jaar te dienen in Nederland, ofzoiets. En dat onderstreept je punt dat de overheid eigenlijk maar lachwekkend bezig is :) (of heel nobel).
pi_132321786
Of dat de overheid zich terecht niet zoveel bemoeit met het leven van burgers ;).
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:08:12 #214
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132321834
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:06 schreef dotKoen het volgende:
Of dat de overheid zich terecht niet zoveel bemoeit met het leven van burgers ;).
Het is natuurlijk niet een kwestie van bemoeienis: het geld dat de opleiding kost wordt weer betaald door andere burgers, en is daarmee net zo overheidsbemoeienis.
pi_132321835
Ach, er gaan elk jaar weer hordes co-assistenten naar derde wereld landen om te oefenen op de lokale bevolking, dus wat dat betreft is het gewoon een continue wisselwerking.
pi_132321877
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:08 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet een kwestie van bemoeienis: het geld dat de opleiding kost wordt weer betaald door andere burgers, en is daarmee net zo overheidsbemoeienis.
Inderdaad, maar om individuele burgers te verplichten een bepaalde tijd in een bepaalde sector te werken, vind ik een grotere ingreep op individuele vrijheid dan de notie dat een gezonde samenleving ook mensen moet opleiden van publiek geld. Daarnaast, wij zullen ook vast wel eens een 'gratis' Duitse arts binnenkrijgen.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:13:08 #217
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132321936
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:10 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Inderdaad, maar om individuele burgers te verplichten een bepaalde tijd in een bepaalde sector te werken, vind ik een grotere ingreep op individuele vrijheid dan de notie dat een gezonde samenleving ook mensen moet opleiden van publiek geld. Daarnaast, wij zullen ook vast wel eens een 'gratis' Duitse arts binnenkrijgen.
Fair enough :)
pi_132322262
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:53 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik reken jou compleet niets aan, ik zou hetzelfde zeggen/doen. Het rare zit hem in het feit dat 'onze' overheid niet zo'n contract heeft waarmee het mensen verplicht om bijvoorbeeld in ieder geval 5 jaar te dienen in Nederland, ofzoiets. En dat onderstreept je punt dat de overheid eigenlijk maar lachwekkend bezig is :) (of heel nobel).
Ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Zo'n 5 jaar zou niet onoverkomelijk zijn en dan heb je iets teruggedaan.

Ik neem aan dat je opleidingsjaren niet schaart onder die 5 jaar ;)
Brengt mij op het punt van de AIOS. Waar staat die in deze? Kost bakken vol geld om een aios op te leiden. Alleen zonder aios draait het ziekenhuis niet. Dus is hij nou een winst of verliespost?
pi_132326563
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:28 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Zo'n 5 jaar zou niet onoverkomelijk zijn en dan heb je iets teruggedaan.

Ik neem aan dat je opleidingsjaren niet schaart onder die 5 jaar ;)
Brengt mij op het punt van de AIOS. Waar staat die in deze? Kost bakken vol geld om een aios op te leiden. Alleen zonder aios draait het ziekenhuis niet. Dus is hij nou een winst of verliespost?
Volgens Marcel Levi leveren AIOS'en geld op. Het ziekenhuis krijgt geld voor het opleiden van de arts en ze draaien productie, de som daarvan is meer dan wat het kost om hem op te leiden.
pi_132328090
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 09:13 schreef June. het volgende:

[..]

Je kunt veel zeggen over Nederland, maar het gezondheidssysteem behoort nog tot de top van de wereld. Ondanks al jaren falende overheid.
Jup Nederland is een fantastisch land, zeker qua sociale stelsel en zorg. Ondanks dat denk ik alsnog dat ik uiteindelijk wel terug ga, of in ieder geval wel weg uit Nederland.
pi_132376091
Waarschijnlijk weten jullie het niet, maar zoja: waar vind ik afleveringen van 'dokters in opleiding'? Dat was een tv programma dat circa 7-10 jaar geleden op de avro werd uitgezonden.

http://avro.nl/doktersino(...)148277/#.UmQ2ChBZgyc

Daar is het niet meer te zien. De redactie zegt dat dat komt omdat de datum vervallen is o.i.d.

Het was een leuke serie dat studenten/co's van de EUR (geloof ik) volgde in hun dagelijkse werkzaamheden. Veel beter dan 'jonge dokters van het olvg' vind ik. Voor zover ik kan herinneren tenminste.
pi_132377280
En 'De echte coassistent' dan?
pi_132378119
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 22:26 schreef dotKoen het volgende:
En 'De echte coassistent' dan?
Die was ook beter dan dvh-olvg. Ongeveer op dezelfde lijn als dokters in opleiding als ik goed terugdenk. De echte coassistent laat ook meerdere kanten zien.

Wat alleen jammer is dat je niet de dood/wat het doet met de arts ziet. Zoiets zie je dan wel weer terug bij medisch specialist als dokter en mens. En wat je bij geen van allen echt helemaal terug ziet is het specifieke gedeelte wat de ziekte veroorzaakt. Ik denk dat zoiets kijkcijfers zou aantasten.

Wat vond jij van de echte coassistent?
pi_132379650
http://www.elsevier.nl/Ne(...)euthanasie-1393534W/

Weer een schokkend slecht artikel over de zaak met die huisarts (afgelopen vrijdag in Elsevier)
1. De titel alleen al --> euthanasie. Dat was het niet!
2. "Het was niet duidelijk of een terminaal zieke patiënt een 'uitdrukkelijk en ernstig verlangen' tot levensbeëindiging had." --> Nee, daarom gaat die weduwe een heel interview geven dat ze zo blij was met haar huisarts :')

wat een stel tenenkrommende idioten. Kunnen we geen journalisten krijgen die een BEETJE kaas hebben gegeten van de medische wereld? Als aandachtsgebied ofzo. Anders kunnen ze beter hun klep houden

Het zou het AMC sieren als ze gewoon openbaren wat er is gebeurd. Want de IGZ gaat het niet doen. Maar ik denk niet dat we op het AMC hoeven te rekenen wat dat betreft.
Het zou dus een goede straf zijn als huisartsen daadwerkelijk co-assistenten uit het AMC gaan weren. Want die zijn gewoon ongeleide projectielen met zo'n slechte supervisie.

[ Bericht 8% gewijzigd door _Lily_ op 20-10-2013 23:27:59 ]
pi_132379999
We weten helemaal niet of het geen euthanasie was. Wellicht was het wel de bedoeling van de arts het leven van de patiënt te beëindigen. Gezien de uitlatingen van de IGZ vermoed ik dat wel. Het onmogelijk maken van coschappen huisartsgeneeskunde voor 1/8e van de Nederlande coassistenten is uiteraard buitenproportioneel en schadelijk.

Mij lijkt dat er prima supervisie is voor coassistenten huisartsgeneeskunde in het AMC: ze hebben ten eerste blijkbaar een begeleider waarmee ze incidenten kunnen bespreken, die vervolgens de verantwoordelijkheid neemt over het al dan niet melden. Die begeleider pleegt ruggespraak met een collega die ter zake kundig is voordat er besloten wordt tot melding. Ik zou niet weten wat er beter moet.

Het is verder ook niet de plaats van het AMC om patientgegevens van geaffilieerde instellingen te openbaren van casuïstiek waar coassistenten bij waren. Het AMC is geen toezichthouder.

[ Bericht 24% gewijzigd door dotKoen op 20-10-2013 23:35:59 ]
pi_132380191
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:
We weten helemaal niet of het geen euthanasie was. Wellicht was het wel de bedoeling van de arts het leven van de patiënt te beëindigen. Gezien de uitlatingen van de IGZ vermoed ik dat wel. Het onmogelijk maken van coschappen huisartsgeneeskunde voor 1/8e van de Nederlande coassistenten is uiteraard buitenproportioneel en schadelijk.
Man, het is wel duidelijk dat het morfine was :') Vertel mij hoe dat euthanasie kan zijn
quote:
"Aan een stikkende patiënt morfine toedienen, is verantwoord medisch handelen. Of het volgens de regels was, dat is nog de vraag. Maar dat hier zo agressief op wordt gereageerd, alsof je een misdadiger bent, dat is erg bedreigend."
Bovenstaande quote over deze zaak komt van Nettie Blankenstein, hoofd huisartsopleiding VuMC.
Die zegt dat heus niet als er een ander middel is gebruikt. En het gaat er bij mij ook niet dat zij wel meer van dat hele gedoe zal weten dan de gemiddelde burger als opleider in Amsterdam
pi_132380225
Ja, en ook met morfine kun je iemand ombrengen.
pi_132380239
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:

Het is verder ook niet de plaats van het AMC om patientgegevens van geaffilieerde instellingen te openbaren van casuïstiek waar coassistenten bij waren. Het AMC is geen toezichthouder.
Dat is allemaal politiek correct gelul. Precies zo'n denkwijze maakte dat die man midden in de nacht van zijn bed werd gelicht. *omdat dat hoort volgens het boekje*

Soms moet je buiten je boekje gaan. Als het voor een goede zaak is

Bovendien gaat dit niet om *patientgegevens van casuistiek waar coassistenten bij waren*
Dit gaat om één casus, waarbij de namen van de arts EN de patient bij de hele wereld bekend is. Welke privacy is er nog in deze?
pi_132380323
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:36 schreef dotKoen het volgende:
Ja, en ook met morfine kun je iemand ombrengen.
Ok. En waarom zou je dat doen? Dan is je intentie moord en waarom zou je dat met morfine doen. Een arts kan wel betere middelen bedenken. Mede daarom gaat dat er bij mij gewoon niet in. En ook niet omdat die man als een goede arts bekend stond en nooit in opspraak is geweest

Het kan theoretisch allemaal hoor, maar ook in dat geval zou het beter voor de gemoederen zijn om dat gewoon TE ZEGGEN. Dan was die man een moordenaar en weten we dat we niet bang hoeven te zijn als we een paar mg morfine bolussen
pi_132380464
Omdat hij wellicht dacht dat hij zou wegkomen met het geven van een overdosis van een in principe geïndiceerd middel? Ik snap echt niet dat je volledig vertrouwen hebt in de betrokken arts, terwijl de IGZ in vrij duidelijke bewoordingen stelt dat zij menen dat er sprake is van een strafbaar feit. Er moet dan echt wel iets gebeurd zijn dat niet lege artis was.

Ik ben het met je eens dat de IGZ veel meer openheid van zaken moet geven.
pi_132380645
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:44 schreef dotKoen het volgende:
Omdat hij wellicht dacht dat hij zou wegkomen met het geven van een overdosis van een in principe geïndiceerd middel? Ik snap echt niet dat je volledig vertrouwen hebt in de betrokken arts, terwijl de IGZ in vrij duidelijke bewoordingen stelt dat zij menen dat er sprake is van een strafbaar feit. Er moet dan echt wel iets gebeurd zijn dat niet lege artis was.

Ik ben het met je eens dat de IGZ veel meer openheid van zaken moet geven.
Ik zeg niet dat ik volledig vertrouwen heb in die arts. Je weet niet wat er is gebeurd, dus allicht kan hij die man gedood hebben. (gedood ja, want dan komt het daarop neer)

Wat ik wel weet is dat er landelijk grote onrust is door het optreden van instanties (ziekenhuis, inspectie, justitie) en dat je overal huisartsen hoort praten dat ze bijna de coassistent de deur willen wijzen. Zulke reacties stonden zelfs in Medisch Contact. En als jij daar als ziekenhuis geen actie op onderneemt om één en ander recht te trekken, dan faal je gewoon als supervisor in mijn ogen. En dat is precies wat het AMC gaat doen (falen dus. Want die gaan stil zijn) Nou, dan is de reactie van die huisartsen dus terecht.

Ik vond het eerst nogal vergaand, maar nu ik erover nadenk kan ik me er eigenlijk wel in vinden.
Je moet er toch niet aan denken dat jou dat overkomt? Ik zou namelijk niet al mijn vertrouwen stellen op de hoge bazen in de UMC's, dat ze altijd het juiste zullen doen.

En overigens, nee ik ga er inderdaad niet voetstoots vanuit dat die huisarts een strafbaar feit heeft gepleegd *omdat de IGZ dat denkt* Dus ik bedenk ook geen idiote constructies waarbij een arts een patient met morfine om het leven brengt.
Onschuldig tot het tegendeel is bewezen is normaal in de rechtspraak weet je nog?
pi_132380884
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:

Mij lijkt dat er prima supervisie is voor coassistenten huisartsgeneeskunde in het AMC: ze hebben ten eerste blijkbaar een begeleider waarmee ze incidenten kunnen bespreken, die vervolgens de verantwoordelijkheid neemt over het al dan niet melden. Die begeleider pleegt ruggespraak met een collega die ter zake kundig is voordat er besloten wordt tot melding. Ik zou niet weten wat er beter moet.
Dit meen je toch niet serieus he :') je zou niet weten wat er beter moet? Je maakt echt een grapje hoop ik, anders vind ik je eng. Brrr

En die begeleider is heel normaal in elk UMC, dat is niet het doorslaggevende criterium voor goede supervisie
pi_132380989
Ik voel mij voorlopig wel voldoende gerustgesteld door de mededeling van de IGZ dat artsen die palliatieve zorg volgens de richtlijnen toepassen niet in gevaar zijn. De richtlijn Palliatieve zorg - Dyspnoe biedt voldoende mogelijkheden voor goede behandeling van dyspnoe.

Maar goed, wat moet het AMC dan openbaar maken? Het hele verhaal van de coassistent? Dat is in strijd met de WGBO. Daarnaast wil ik graag meer dan alleen de verklaring van die co horen om het verhaal te begrijpen. Dat kan het AMC niet bieden. De IGZ mag wel even de tijd krijgen om alle juridische opties te onderzoeken (na aansporingen van NHG, LHV en KNMG) naar wat en hoe ze openbaar maken. Huisartsen moeten even hun hoofd koel houden en niet met van die dramatische acties dreigen.
pi_132381041
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:57 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus he :') je zou niet weten wat er beter moet? Je maakt echt een grapje hoop ik, anders vind ik je eng. Brrr

En die begeleider is heel normaal in elk UMC, dat is niet het doorslaggevende criterium voor goede supervisie
Ik maak geen grapje. Wat vind je dat het AMC anders had moeten doen in het organiseren van het coschap huisartsgeneeskunde?
pi_132381232
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik maak geen grapje. Wat vind je dat het AMC anders had moeten doen in het organiseren van het coschap huisartsgeneeskunde?
Die co-assistente heeft geprobeerd die huisarts haar vragen te stellen en kreeg geen duidelijk antwoord. Zij is toen naar haar supervisor in het AMC gegaan.
Het AMC had vervolgens kunnen helpen opnieuw met die huisarts in gesprek te gaan (en dan samen met de begeleider in het AMC) in plaats van met de andere japies BINNEN het AMC te beslissen om meteen de boel te melden.

Waar het om gaat (en dit hoor ik ook van huisartsen die ik heb gesproken) is dat die coassistente misschien wel beschermd wordt, maar dat jou als begeleidend arts vanalles kan overkomen als de coassistent zijn wenkbrauwen optrekt. En dan vinden ze het veiliger om maar geen coassistent te hebben

Een goede supervisor onderhoudt ook een goede band met degenen die de pupillen in het werkveld moet opleiden

Dus verbeterpunt: Het AMC kan bijvoorbeeld proberen een rol te spelen als coassistent botst met begeleidend arts
pi_132381383
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:00 schreef dotKoen het volgende:
Ik voel mij voorlopig wel voldoende gerustgesteld door de mededeling van de IGZ dat artsen die palliatieve zorg volgens de richtlijnen toepassen niet in gevaar zijn. .
Pas maar op met je rotsvaste vertrouwen in instanties..... Dat is gevaarlijk hoor
pi_132381411
Goed, wellicht was dat netter geweest. Maar dan nog, stel de coassistent zegt dat de huisarts 2 5 ml ampullen van morfine 20mg/ml in een bolus gaf en de huisarts dat ontkent. Ik zou dan nog steeds de IGZ bellen.
pi_132381418
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Pas maar op met je rotsvaste vertrouwen in instanties..... Dat is gevaarlijk hoor
Vertrouwen in bureaucratische instanties :')
pi_132381458
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Net als rotsvast wantrouwen van organisaties ;). Vandaar dat ik per geval op basis van beschikbare gegevens een afweging maak.
pi_132381652
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:14 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Net als rotsvast wantrouwen van organisaties ;). Vandaar dat ik per geval op basis van beschikbare gegevens een afweging maak.
Een gezonde dosis wantrouwen is goed. Zolang het je functioneren niet belemmert. Het houdt je scherp
pi_132381699
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef dotKoen het volgende:
Goed, wellicht was dat netter geweest. Maar dan nog, stel de coassistent zegt dat de huisarts 2 5 ml ampullen van morfine 20mg/ml in een bolus gaf en de huisarts dat ontkent. Ik zou dan nog steeds de IGZ bellen.
Uiteraard. Maar wellicht had ie dan ook geen zelfmoord gepleegd. Die hele zelfmoord ademt angst en paniek. Wat is me overkomen en wat gaat er nu met me gebeuren. Het is heel aannemelijk dat die man geen flauw benul had dat men dit voor hem in petto had

En dat valt justitie en de IGZ te verwijten, maar ook ZEKER het AMC
Wat ik zeg, slechte supervisie

[ Bericht 7% gewijzigd door _Lily_ op 21-10-2013 00:28:38 ]
pi_132382211
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja he :')

Ik mag jou wel. Jammer dat je te jong voor mij bent
pi_132382317
Stel dat hij geen zelfmoord had gepleegd....Was het zeker dat hij geen huisarts meer mag zijn?
pi_132382524
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:46 schreef DefinitionX het volgende:
Stel dat hij geen zelfmoord had gepleegd....Was het zeker dat hij geen huisarts meer mag zijn?
Nee. De IGZ had een bevel uitgevaardigd dat hij niet als als arts mocht werken totdat er meer duidelijkheid was. Als er werkelijk iets gebeurd is als 200mg morfine injecteren om de patiënt te laten sterven, zou het kunnen dat de tucht- of strafrechter de inschrijving zou doorhalen, naast eventuele (andere) strafrechtelijke maatregelen.
pi_132422339
quote:
AMC: huisarts was 'bewust normoverschrijdend' bezig
Door: Maud Effting − 22/10/13, 04:00

De huisarts uit Tuitjenhorn die onlangs zelfmoord pleegde nadat een strafrechtelijk onderzoek naar hem was ingesteld, handelde volgens het AMC 'buitensporig en bewust normoverschrijdend'. Dat schrijft het ziekenhuis in een uitgebreide brief aan alle aangesloten huisartsen.

Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt.
Brief AMC

Verscheidene huisartsen hebben naar aanleiding van de zaak de begeleiding van nieuwe co-assistenten van het AMC in Amsterdam stopgezet. Maandag stuurde het AMC hun een brief om het vertrouwen terug te winnen.

Huisarts Nico Tromp uit Tuitjenhorn diende in augustus een 59-jarige kankerpatiënt op zijn sterfbed een dosis morfine toe. Korte tijd later overleed de man. Bij het overlijden was ook een co-assistente van het AMC aanwezig, die vraagtekens zette bij de gang van zaken. Volgens de richtlijnen mag een arts niet zo veel morfine toedienen dat een patiënt overlijdt. Althans: niet met dat doel. Toch komt dit in de praktijk geregeld voor, als een patiënt erg lijdt.

Toen de co-assistente de zaak aankaartte, vond haar begeleider het verhaal zo ernstig dat hij na overleg met een hoogleraar op 23 augustus een melding deed bij de inspectie. Hij nam daarvoor geen contact op met de huisarts zelf, een ongebruikelijke stap.

Rechercheurs vielen 's nachts huis binnen
Op 26 augustus vielen rechercheurs tegen middernacht bij huisarts Tromp binnen voor een huiszoeking. In de brief van het AMC staat dat de officier van justitie voldoende redenen zag voor een technisch grootschalig onderzoek. Waar naar werd gezocht, is onduidelijk. 'Van belang is te melden dat hetgeen bij die huiszoeking werd gevonden volledig in overeenstemming was met de feiten uit het verslag van de co-assistent', aldus de brief.

Na de inval raakte de huisarts psychisch uit balans. Een paar dagen later werd hij urenlang verhoord. Ook de echtgenote van de patiënt werd gehoord. De inspectie stelde de man op non-actief. Zes dagen later pleegde hij zelfmoord. Alle instanties zwijgen over wat zich exact heeft afgespeeld.

De onrust groeit met de dag. Huisartsen uit het hele land zijn boos dat hun collega is gemeld bij de inspectie zonder zelf te zijn geraadpleegd. Hierdoor zeggen veel huisartsen zich niet veilig te voelen. Ook vragen ze zich af welke doses morfine nog geoorloofd zijn.

Ons is uit het verleden geen situatie bekend met een dergelijk verregaand karakter. Het is de eerste maal sinds het bestaan van de afdeling dat we hiertoe hebben besloten.
Brief AMC

AMC geeft uitleg in brief
Onder druk schreef hoogleraar Henk van Weert daarom maandag namens het AMC een brief. De tekst laat de mogelijkheid open dat er naast morfine nog een ander middel is gebruikt bij de terminale patiënt.

'Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt', aldus de brief. 'In een uitvoerig onderhoud heeft het OM bevestigd dat men nooit onderzoek doet naar palliatieve sedatie, euthanasie of het grijze gebied daaromheen. In deze casus was sprake van dusdanig buitensporig en bewust normoverschrijdend handelen dat het OM onmiddellijk heeft ingegrepen.'

'Ons is uit het verleden geen situatie bekend met een dergelijk verregaand karakter. Het is de eerste maal sinds het bestaan van de afdeling dat we hiertoe hebben besloten.'

Tegenover de Volkskrant zegt Van Weert dat vanwege de ernst van de zaak bewust geen contact is opgenomen met de huisarts. 'En we waren bang voor het wegmaken van bewijs.' In de brief noemt hij stoppen van het inspectie-onderzoek 'niet acceptabel'.

http://www.volkskrant.nl/(...)hrijdend-bezig.dhtml

dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:47:20 #246
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132423129
Heeft ie die patiënt er cyanide bijgegeven ofzo?
pi_132425203
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 06:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ongenuanceerd, onsamenhangend, kloterig, indekken heet dit.
pi_132426173
Wat kan hij in godsnaam gegeven hebben dat op deze manier handelen rechtvaardigt?
pi_132426658
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:16 schreef Asgard het volgende:
Wat kan hij in godsnaam gegeven hebben dat op deze manier handelen rechtvaardigt?
een dosis morfine waar je een olifant mee plat krijgt?
pi_132426838
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

een dosis morfine waar je een olifant mee plat krijgt?
quote:
'Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt', aldus de brief. '
pi_132427338
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:37 schreef Asgard het volgende:

[..]

[..]

ik heb die laatste quote geïnterpreteerd als 'normaal en verwacht gebruik van morfine bij benauwde patiënt'
pi_132428821
quote:
Schippers wil minder studenten geneeskunde
Het aantal plaatsen voor de studie geneeskunde moet met ongeveer tien procent omlaag. Ook de instroom van het aantal basisartsen dat met een specialisatie begint, moet omlaag.

Foto: Thinkstock Dat staat in een advies aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD).

De instroming in de opleiding tot basisarts moet worden verminderd met ruim 450 plaatsen. Nu is er nog plaats voor 3.050 studenten.

Het aantal basisartsen dat nu aan een vervolgopleiding tot specialist wil beginnen is in drie jaar met bijna duizend opgelopen tot 4.670. Dat is het dubbele van het aantal studenten dat elk jaar aan een studie geneeskunde begint.

Volgens het Capaciteitsorgaan ontstaat zonder ingrijpen bovendien een overschot aan medisch specialisten. Het orgaan adviseert het aantal opleidingsplekken voor een vervolgopleiding met ongeveer twintig procent te verlagen. Jaarlijks mogen dan maximaal 2.353 basisartsen aan een vervolgopleiding beginnen.

Advies

Basisartsen kunnen aan een vervolgopleiding beginnen als ze hun studie geneeskunde hebben afgerond en alle coschappen hebben gehaald. De arts kan zich daarna richten op bijvoorbeeld een opleiding tot huisarts, chirurg of een ander specialisme.

Het Capaciteitsorgaan brengt eens in de drie jaar een advies uit over het aantal opleidingsplekken in de gezondheidszorg. Overigens is het effect van de geadviseerde vermindering pas op zijn vroegst in 2021 merkbaar, zo denkt het orgaan.
Op zich terecht natuurlijk al is het persoonlijk een beetje zuur, wil over 1-2 jaar wel in opleiding :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_132432744
Inb4 over 10 jaar weer verhoging aantal plekken ivm tekort aan artsen.

Wat ik me afvraag, en wellicht is dit een niet bijster intelligente vraag, 'waarom niet het aantal plaatsen voor de studie Rechten ook niet verlagen?'. Ik geloof dat er daar nog meer mensen werkloos zijn/ergens terecht komen waar ze niet voor opgeleid zijn.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:38:56 #254
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132434913
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:42 schreef DefinitionX het volgende:
Inb4 over 10 jaar weer verhoging aantal plekken ivm tekort aan artsen.

Wat ik me afvraag, en wellicht is dit een niet bijster intelligente vraag, 'waarom niet het aantal plaatsen voor de studie Rechten ook niet verlagen?'. Ik geloof dat er daar nog meer mensen werkloos zijn/ergens terecht komen waar ze niet voor opgeleid zijn.
Artsen worden vaak ambtenaren, en komen dus voor de overheid te werken. Dus wil de overheid zich er meer mee bemoeien. Ziekenhuizen hebben ook veel meer last van overheidsbemoeienissen.
Juristen werken lang niet allemaal voor de overheid dus dan is het je eigen probleem dat je niet aan een baan kunt komen. Net als bijvoorbeeld communicatiewetenschappers en kunstopleidingen. Weinig baankansen, maar dat moet je lekker zelf weten.

Oh en niet te vergeten: de geneeskunde opleiding en de opleiding tot specialist is erg duur, en wordt betaald door de overheid. En er wordt nu juist bezuinigd op het opleidingsbudget.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pluizel op 22-10-2013 15:57:32 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:39:16 #255
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132434925
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:45 schreef MaxC het volgende:

[..]

Op zich terecht natuurlijk al is het persoonlijk een beetje zuur, wil over 1-2 jaar wel in opleiding :P
blij dat ik al een plekje heb voor over 3 jaar :P
pi_132447969
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 06:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wow! ik ZEI toch dat die huisartsen co-assistenten gingen weigeren.

Maar het AMC komt met uitleg over de brug, dat valt me dan weer 100% mee van ze. Ik had niet verwacht dat ze dat zouden doen (met het oog op: niet binnen onze bevoegdheden blabla)

Zoals ik al zei: Soms moet je de protocollen de deur uit gooien en wél buiten je boekje treden als het voor een goede zaak is. En zoals ik ook al zei zou het AMC het sieren als ze dat deden en hun mond opentrokken, dus ik moet mijn woorden over slechte supervisie terugnemen

Blijft het nog steeds een enorme FAAL om niet vantevoren met die huisarts te spreken. Wat een geneuzel over *bang te zijn voor het wegmaken van bewijs*
Nou, het alternatief is dat iemand zichzelf van kant heeft gemaakt, nee dat is lekker. Is dat dan meer wenselijk?

[ Bericht 12% gewijzigd door _Lily_ op 22-10-2013 21:00:12 ]
pi_132448394
quote:

[..]

Onzin. Je moet je gewoon onderscheiden van de rest, dan lukt het wel. Als jij de capaciteiten hebt dan is er niets wat je uit die opleiding kan houden. Alleen wat wel is: Je moet bereid zijn om te investeren. Want je onderscheiden van de rest gaat niet binnen een week.

En anders wijk je uit naar de uithoeken des lands voor de opleiding, probleem opgelost
pi_132449465
hehe, ik heb die brief van het AMC gelezen. Als het waar is wat ze zeggen heeft die huisarts die patient om zeep geholpen. Zou mogelijk kunnen, uit mede-ogen en misschien rush van het moment (die patient was er zeer slecht aantoe op het moment dat ze daar aankwamen) Had ook al een euthanasieverklaring dus tja.

Anderzijds, het AMC kan ook niet iets anders zeggen lol anders gaan er koppen rollen daar. Dus voor mij is er nog steeds onduidelijkheid.

Kortom }) we willen medicatie-namen en doseringen horen })
zodat we voor onszelf kunnen beslissen of het AMC juist heeft gehandeld of niet. Want ik herhaal het nog maar eens: Er is wel iemand dood door hun actie
pi_132463536
quote:

[..]

Dit slaat nergens op. Waarom worden artsen-plaatsen op de arbeidsmarkt wel landelijk geregeld met een loting voor de opleiding geneeskunde en gebeurt dit niet voor andere beroepen?
Als er een overschot is aan leraren, psychologen, juristen, informatieanalisten, horecamedewerknemers of wat dan ook dan doet de staat niets om die instroom te beperken. Maar als het om artsen betreft, direct minder geneeskunde studenten toelaten.

Dat hele elite-gedoe omtrent dokters zou inmiddels toch wel voorbij moeten zijn nu. Waarom wil de staat zo graag dat elke arts die afstudeert nooit werkloos is terwijl het ze bij andere beroepen minder kan schelen?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 07:11:21 #260
208890 June.
Seriously?
pi_132463659
Omdat het opleiden van een medisch specialist erg veel kost (namelijk een half miljoen ofzo). Dan is het zonde dat je dan werkloos thuis zit.
pi_132463830
En omdat het ook met capaciteit van ziekenhuizen te maken heeft. Die kunnen niet oneindig veel mensen opleiden. Geen plek/geld/mogelijkheid voldoende ervaring op te doen
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:22:50 #262
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132466008
Oja en voor alle leken die zeuren over dat er nu juist te weinig specialisten zijn: dat komt doordat de ziekenhuizen er niet meer aannemen. Dat geldt zeker voor specialismen als cardiologie en urologie. Dokters genoeg, maar geen banen.
pi_132467962
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 07:11 schreef June. het volgende:
Omdat het opleiden van een medisch specialist erg veel kost (namelijk een half miljoen ofzo). Dan is het zonde dat je dan werkloos thuis zit.
Een medisch specialist verdient ongeveer 150.000 euro per jaar. Die zitten allemaal in de 52% schaal belasting. Als je tien jaar werkt heb je 1.5 miljoen bruto verdient. Dus heb je ongeveer 750.000 euro belasting betaald. Dus je opleiding er uit.
Echter, de meeste medisch specialisten werken minstens 20 jaar. Dus 1.5 miljoen belastingen (inkomstenbelasting alleen hè) voor de staat. Dus voor elke arts die werkt, mogen er 2 werkeloos zijn om het nog kostendekkend te houden, snap je?

Kortom: Daar heeft het dus niets mee te maken.
pi_132468044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 07:55 schreef _Lily_ het volgende:
En omdat het ook met capaciteit van ziekenhuizen te maken heeft. Die kunnen niet oneindig veel mensen opleiden. Geen plek/geld/mogelijkheid voldoende ervaring op te doen
De minister wil de capaciteit niet terugbrengen om deze redenen. Er is nu wel capaciteit en mogelijkheid tot opleiden en ervaring te laten op doen. Maar de huidige capaciteit moet terug worden gebracht om er voor te zorgen dat elke geneeskundestudent die afstudeert een 99% kans heeft op een baan als arts. Niet mis mee, maar waarom doet de staat dat niet voor alle andere beroepen?
pi_132468076
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:22 schreef Pluizel het volgende:
Dokters genoeg, maar geen banen.
Dokters zijn daarin geen uitzondering. Werknemers genoeg, maar geen banen.
pi_132468305
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]

De minister wil de capaciteit niet terugbrengen om deze redenen. Er is nu wel capaciteit en mogelijkheid tot opleiden en ervaring te laten op doen. Maar de huidige capaciteit moet terug worden gebracht om er voor te zorgen dat elke geneeskundestudent die afstudeert een 99% kans heeft op een baan als arts. Niet mis mee, maar waarom doet de staat dat niet voor alle andere beroepen?
Omdat Geneeskunde een enorm dure opleiding is. Tussen de 30.000 en 40.000 euro per student per jaar. Vervolgens kost de vervolgopleiding 6 jaar lang tussen de 122.100 en 163.900 euro per jaar ( Bron, pagina 10). Voordat je als medisch specialist klaar bent, is de overheid dus in het gunstigste geval krap een miljoen euro lichter, vaak zelfs meer.

Dat is echt niet te vergelijken met een rechtenstudie van 4 jaar ;)
pi_132468436
Blijf van geneeskunde af......

:P
pi_132469072
quote:
99s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Omdat Geneeskunde een enorm dure opleiding is. Tussen de 30.000 en 40.000 euro per student per jaar. Vervolgens kost de vervolgopleiding 6 jaar lang tussen de 122.100 en 163.900 euro per jaar ( Bron, pagina 10). Voordat je als medisch specialist klaar bent, is de overheid dus in het gunstigste geval krap een miljoen euro lichter, vaak zelfs meer.

Dat is echt niet te vergelijken met een rechtenstudie van 4 jaar ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Een medisch specialist verdient ongeveer 150.000 euro per jaar. Die zitten allemaal in de 52% schaal belasting. Als je tien jaar werkt heb je 1.5 miljoen bruto verdient. Dus heb je ongeveer 750.000 euro belasting betaald. Dus je opleiding er uit.
Echter, de meeste medisch specialisten werken minstens 20 jaar. Dus 1.5 miljoen belastingen (inkomstenbelasting alleen hè) voor de staat. Dus voor elke arts die werkt, mogen er 2 werkeloos zijn om het nog kostendekkend te houden, snap je?

Kortom: Daar heeft het dus niets mee te maken.
pi_132469801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Nee schat dat is niet de reden. Ik heb het over puur mechanische capaciteit. Nederland is een klein land met maar 8 universitaire medische centra. Dan kan je toch niet miljoenen mensen opleiden? Heeft niets met baangarantie voor artsen te maken maar alles met dat er gewoon niet genoeg plek is. Maar er zijn wel veel patienten die zorg nodig hebben

Kortom: de zorgvraag is te hoog voor een klein land als nederland
pi_132480651
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef Shreyas het volgende:

[..]
[..]
Alleen de werkloze specialist betaalt nauwelijks inkomstenbelasting. Dus blijft het een argument tegen het opleiden van toekomstig werkloze specialisten ;)
pi_132482287
Toch wel enigszins tragisch dat ik zelf stukken uit beoordelingen van coschappen mag knippen die de examencommissie gaat voordragen tijdens mijn buluitreiking.
pi_132482713
quote:
'Huisarts Tuitjenhorn gaf overdosis morfine'

Huisarts Tromp uit Tuitjenhorn diende zijn patiënt meer dan tien keer de maximale dosering morfine toe. Bij huiszoeking is een heliumtankje aangetroffen en medicatie in beslag genomen. Dat zeggen bronnen nauw betrokken bij de kwestie omtrent de huisarts die zelfmoord pleegde na door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op non-actief te zijn gezet.

Tromp diende de bolus morfine toe ondanks bezwaar van de aanwezige thuiszorgverpleegkundige tegen de hoogte van de dosering. De patiënt overleed na toediening van de medicatie binnen 5 minuten. De huisarts had dit zijn coassistent vooraf ook voorspeld.

De coassistent heeft het gebeuren achteraf willen bespreken met de huisarts, maar vond bij hem geen gehoor. Vervolgens is ze naar haar mentor van het coschap bij het AMC gestapt. Deze meldde dit na intern overleg aan de inspectie, maar zonder eerst verhaal te halen bij de Tromp. In eerst instantie gebeurde de melding aan de IGZ zonder de huisartsenpraktijk bij naam te noemen. De inspectie heeft hen terstond gesommeerd de namen wel te noemen.

Bij de huiszoeking bij de huisarts een kleine week na het overlijden van de patiënt, is onder meer een heliumtankje gefotografeerd en medicatie in beslag genomen, zo melden de bronnen, die anoniem willen blijven. Helium, dat gebruikt kan worden voor hulp bij zelfdoding, is in deze casus niet gebruikt. In een recent verleden zou mogelijk wel sprake zijn van een overlijden waarbij helium is toegepast, zo blijkt uit een getuigenverklaring.

Zowel het Openbaar Ministerie als de inspectie wil niet reageren op de genoemde feiten. Het OM doet geen uitspraken omdat de zaak na het overlijden van Tromp is geseponeerd. Hoofd communicatie van de IGZ Rudolf Cremer-Eindhoven herhaalt de eerder gedane mededeling dat er ‘er sprake is van feiten die ver buiten de normale medische praktijk vallen’.

Cor Hellingman, advocaat van de familie Tromp, reageert ook niet inhoudelijk op de zaak. ‘De familie heeft na het overlijden van de heer Tromp besloten geen mededelingen in de media te doen. Er is hen nogal wat overkomen.’

http://medischcontact.art(...)verdosis-morfine.htm
Zoals ik dus vermoedde: een ruime overschrijding van de maximale dosis morfine met als doel het leven te beëindigen. Die mogelijkheid dat de IGZ sommeerde de namen te noemen had ik nog niet bedacht. Hoe tragisch ook, als dit inderdaad waar blijk te zijn (waar het inmiddels wel op lijkt), vind ik handhaving van IGZ en OM terecht. Euthanasie is een groot goed, artsen die daar zo laks mee omgaan horen gestraft te worden (en daarmee bedoel ik natuurlijk een straf opgelegd door een straf-/tuchtrechter, niet het tragische feit dat deze huisarts zelfmoord heeft gepleegd).

[ Bericht 2% gewijzigd door dotKoen op 23-10-2013 18:48:12 ]
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:18:32 #273
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_132484388
quote:
Burn-out bij 30% van de co-assistenten
De werkdruk tijdens de co-schappen is volgens 41 procent van de Nederlandse geneeskundestudenten erg hoog. Dit blijkt uit onderzoek van het KNMG Studentenplatform. Leiden herkent de klachten.
Hier verder lezen: http://www.mareonline.nl/(...)ocent-co-assistenten

Edit: oud nieuws blijkt nu.... nou ja voor diegenen die het nog niet hadden gezien...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_132484489
http://www.medifora.nl/showthread.php?t=6184

Is het antwoord op de eerste vraag niet:

Hart (linker ventrikel) > Aorta ascendens, acrus aortae, aorta descendens, a. iliaca communis dextra, a. iliaca externa dextra, a.femoralis communis, a. femoralis superficialis, a. poplitea dextra?

Wat betekent eigenlijk dextra en sinistra? Ik heb het laatst ook nog in Sabotta gelezen. Ik geloof iets met welke vetrikel van het hart.

Dit heb ik gevonden waardoor ik een ander antwoord in gedachte had: http://assortiment.bsl.nl(...)omdevaatpatintph.pdf

2e pagina.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:28:09 #275
208890 June.
Seriously?
pi_132484838
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:18 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hier verder lezen: http://www.mareonline.nl/(...)ocent-co-assistenten

Edit: oud nieuws blijkt nu.... nou ja voor diegenen die het nog niet hadden gezien...
Ja, en dan ben je nog maar co-assistent. Als arts-assistent heb je het nog ietsje drukker ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:20 schreef DefinitionX het volgende:

Wat betekent eigenlijk dextra en sinistra? Ik heb het laatst ook nog in Sabotta gelezen. Ik geloof iets met welke vetrikel van het hart.

Dat is rechts en links. Zelfde als bij de ogen: oculus dexter (rechts) en oculus sinister (links)
pi_132485208
Sobotta. Ventrikel.
pi_132485653
Dankje June en dotKoen.

Gaat de arteria illiaca externa achter de arteria femoralis communis naar de a.poplitea. o.i.d.? Want er zitten nog 2 vaatwegen tussen de a. illiaca externa en a. poplitea.
pi_132485723
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:20 schreef DefinitionX het volgende:
http://www.medifora.nl/showthread.php?t=6184

Is het antwoord op de eerste vraag niet:

Hart (linker ventrikel) > Aorta ascendens, acrus aortae, aorta descendens, a. iliaca communis dextra, a. iliaca externa dextra, a.femoralis communis, a. femoralis superficialis, a. poplitea dextra?

Dit heb ik gevonden waardoor ik een ander antwoord in gedachte had: http://assortiment.bsl.nl(...)omdevaatpatintph.pdf

2e pagina.
Aorta adominalis moet er nog aan toegevoegd worden.

A. femoralis communis zou ik gewoon de a. femoralis noemen

Verder is de vraag een beetje arbitrair aangezien het kniegewricht zowel van ventraal als van dorsaal wordt gevoed. Ventraal door aftakkingen van de a. femoralis en dorsaal door de a.poplitea. Laatstgenoemde is dus gewoon het vervolg van de a. femoralis.
pi_132485833
Ik zou zeggen dat aorta abdominalis onder aorta descendens (pars abdominalis) valt.
pi_132485924
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:47 schreef dotKoen het volgende:
Ik zou zeggen dat aorta abdominalis onder aorta descendens (pars abdominalis) valt.
Ik niet. Mij is geleerd om dat apart te benoemen. En dat heeft natuurlijk ook een (klinische) reden.
pi_132487862
Wat zou in elk geval correct zijn als ze een dergelijke vraag stellen bij de decentrale selectie van de EUR?
pi_132489489
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:28 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, en dan ben je nog maar co-assistent. Als arts-assistent heb je het nog ietsje drukker ;)

[..]

Dat is rechts en links. Zelfde als bij de ogen: oculus dexter (rechts) en oculus sinister (links)
Toch had ik als co-assistent meer het idee dat ik tegen oververmoeidheid/stress/werkdruk aanzat dan nu als arts-assistent. Geen idee waarom. Ik heb nu veel beter een idee van wat ik doe dan als co-assistent dus minder mentale stress ofzo
pi_132489976
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:33 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nee schat dat is niet de reden. Ik heb het over puur mechanische capaciteit. Nederland is een klein land met maar 8 universitaire medische centra. Dan kan je toch niet miljoenen mensen opleiden? Heeft niets met baangarantie voor artsen te maken maar alles met dat er gewoon niet genoeg plek is. Maar er zijn wel veel patienten die zorg nodig hebben

Kortom: de zorgvraag is te hoog voor een klein land als nederland
Snap je het wel? Laten we zeggen dat nu de instroom 3000 studenten per jaar is (een voorbeeld).
Dat kan ik begrijpen want we hebben inderdaad 8 universiteiten. Dus ik begrijp dat ze niet zomaar 10.000 studenten per jaar kunnen laten instromen.
Maar wat ik niet kan begrijpen is dat ze de huidige instroom van 3000 studenten terug willen brengen naar bijvoorbeeld 2500. En dat is wat die minister wil.
pi_132490283
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Snap je het wel? Laten we zeggen dat nu de instroom 3000 studenten per jaar is (een voorbeeld).
Dat kan ik begrijpen want we hebben inderdaad 8 universiteiten. Dus ik begrijp dat ze niet zomaar 10.000 studenten per jaar kunnen laten instromen.
Maar wat ik niet kan begrijpen is dat ze de huidige instroom van 3000 studenten terug willen brengen naar bijvoorbeeld 2500. En dat is wat die minister wil.
omdatttttttttttt al die mensen later ook in opleiding moeten tot specialist. En DAAR knelt het dus, daar heb ik het over qua capaciteit. Niet zozeer die van de universiteit, maar die van de ziekenhuizen waar je als co-assistent en arts-assistent wordt opgeleid. Wist je dat de wachttijd voor coschappen op sommige universiteiten al >6 maanden is? Die aantallen op de uni waren al veel. Bij mij werd een les (voor werkgroep) soms VIJFENDERTIG keer per week gegeven. Resulteerde soms in chaos en les om 21:30u 's avonds. Dat heeft niets meer met gezonde concurrentie te maken.

allemensen, snap jij het eigenlijk wel?
pi_132490682
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

omdatttttttttttt al die mensen later ook in opleiding moeten tot specialist.
allemensen, snap jij het eigenlijk wel?
Na je eerste zin ben ik al afgehaakt, want ik snap dit totaal niet. Waarom moet elke basisarts in opleiding tot specialist? En waarom is dat de verantwoordelijkheid van de Staat? Ze kunnen ook promoveren, ze kunnen ook AGNIO blijven, ze kunnen ook les gaan geven op het HBO-V.

Wat mij stoort is dat de Staat erg veel bezig is met het spreiden van het bedje voor artsen die over het algemeen 3-4 keer modaal verdienen, terwijl alle andere net afgestudeerden vaak aan hun lot worden overgelaten.
pi_132491242
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:14 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Na je eerste zin ben ik al afgehaakt, want ik snap dit totaal niet. Waarom moet elke basisarts in opleiding tot specialist? En waarom is dat de verantwoordelijkheid van de Staat? Ze kunnen ook promoveren, ze kunnen ook AGNIO blijven, ze kunnen ook les gaan geven op het HBO-V.

Wat mij stoort is dat de Staat erg veel bezig is met het spreiden van het bedje voor artsen die over het algemeen 3-4 keer modaal verdienen, terwijl alle andere net afgestudeerden vaak aan hun lot worden overgelaten.
Het gaat niet om het *spreiden van een bedje* of *baangarantie geven*
Sommigen blijven ook agnio of gaan wat anders doen. Niet iedereen wordt medisch specialist. Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat er gewoon niet genoeg plek in het ziekenhuis is voor een onbeperkt aantal artsen. En DAAROM zetten ze grenzen aan de toelating. Niet om 1 of andere eliteclub in stand te houden. Dat is jouw perceptie. En die is fout. En overigens, onder welke steen leef jij? Het merendeel van de artsen promoveert tegenwoordig.

Maar ik haak ook af, want het is bij jou aan dovemansoren gericht.

Mijn advies: Zet het van je af en richt je op je eigen vakgebied.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 21:26:58 #287
208890 June.
Seriously?
pi_132491334
Omdat de staat belang heeft bij goede artsen en veel geld heeft gestoken in de opleiding. Dan wil je ook wat terugzien. En nee, niet iedereen wordt specialist. En nee, niet elke arts verdient 3-4x modaal. Daarbij kun je niet altijd anios blijven. Promoveren ben je na 3 jaar ook klaar en dan? En lesgeven op een hbo v is iets totaal anders, daar heeft een arts totaal geen kaas van gegeten.
pi_132491433
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:26 schreef June. het volgende:En lesgeven op een hbo v is iets totaal anders, daar heeft een arts totaal geen kaas van gegeten.
Maar daar worden wel basisartsen voor ingehuurd. Het gaat echter om een verwaarloosbaar klein deel van de basisartsen.
pi_132493585
Komt steeds meer informatie over die huisarts naar boven.. Heeft ook midazolam gegeven in te hoge dosissen.
pi_132494657
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:26 schreef June. het volgende:
Omdat de staat belang heeft bij goede artsen en veel geld heeft gestoken in de opleiding. Dan wil je ook wat terugzien.
De staat heeft ook belang bij goede leerkachten, advocaten, programmeurs, biologen, psychologen etc. Worden hun toekomstperspectiven op een baan ook aangepakt? Worden hun baankansen ook zo erg door de overheid vergroot? Dacht het niet.

quote:
En nee, niet iedereen wordt specialist. En nee, niet elke arts verdient 3-4x modaal.
Klopt, maar sommige ook 6-7 keer modaal, het voorbeeld dat ik gaf was een gemiddelde.

quote:
Daarbij kun je niet altijd anios blijven. Promoveren ben je na 3 jaar ook klaar en dan?
Na vier jaar meestal, daarna wordt je postdoc, dus onderzoeker. Er zijn artsen die toch niet goed genoeg konden om gaan met patiënten en dus nu werken als onderzoeker.

quote:
En lesgeven op een hbo v is iets totaal anders, daar heeft een arts totaal geen kaas van gegeten.
Voorbeeld van HBO V was misschien niet goed, maar ik bedoel dus lesgeven in het algemeen, desnoods aan eerstejaars geneeskunde studenten.

Ik begrijp je stelling trouwens wel. De meeste afgestudeerden artsen willen specialiseren. Alleen ik begrijp niet waarom de Staat zo heftig bezig is met dat mogelijk maken, terwijl alle andere beroepen niet door de Staat worden ''beschermd''.
pi_132497439
Weet je wat jij moet doen. Stuur anders ff een berichtje naar de minister ofzo, dan kan je het vragen. Want de antwoorden zijn door meerdere mensen gegeven alleen is dat nog niet voldoende voor je. Anders blijf ik bij mijn advies om je gewoon op je eigen vakgebied te richten, scheelt weer gedoe

Ik vind je overigens wel vermakelijk. Wat een vooroordelen. Duidelijk geen kaas gegeten van de medische wereld, wat voor werk doe je eigenlijk en wat maakt dat je jezelf zo verbitterd maakt met een foutieve perceptie? Je kan jezelf een boel irritatie besparen als je een beetje luistert

[ Bericht 25% gewijzigd door _Lily_ op 23-10-2013 23:13:02 ]
pi_132498038
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:02 schreef Ace1 het volgende:
Komt steeds meer informatie over die huisarts naar boven.. Heeft ook midazolam gegeven in te hoge dosissen.
hmm dus toch dormicum. Ja, dat valt al snel onder moord
  donderdag 24 oktober 2013 @ 08:41:35 #293
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132504189
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:02 schreef Ace1 het volgende:
Waar lees je dat?
Ik lees vandaag bij medisch contact weer dat het toch een flinke dosis morfine is geweest...
Snap er niks meer van.
pi_132504395
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 08:41 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Waar lees je dat?
Ik lees vandaag bij medisch contact weer dat het toch een flinke dosis morfine is geweest...
Snap er niks meer van.
http://nos.nl/artikel/566165-huisarts-overtrad-alle-regels.html
quote:
Huisarts Tromp uit Tuitjenhorn die begin oktober zelfmoord pleegde nadat hij op non-actief was gesteld blijkt tegen alle regels in overdoses morfine en dormicum te hebben toegediend. Hij gaf de middelen aan een terminale patiënt met keelkanker. Volgens de IGZ overtrad hij alle regels. Dat blijkt uit gesprekken van de NOS met veel betrokkenen.
pi_132505858
Maar ja, die NOS-journalist liep in het Journaal te verkondigen dat je bij mensen die niet in acute stervensnood zijn je nooit morfine mag geven en omschreef midazolam als premedicatie voorafgaand aan OK's. :')
pi_132537579
Mooi, de IGZ gaat het hele verhaal toch naar buiten brengen, maar moet wachten tot de advocaat van de familie laat weten zij bezwaar maken. Zo ja, dan moeten we nog even geduld hebben :)
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 06:55:00 #297
208890 June.
Seriously?
pi_132539347
Dit staat nu op nu.nl

quote:
Duidelijkheid

De Landelijke Huisartsen Vereniging LVH had de inspectie eerder opgeroepen meer duidelijkheid te geven in deze zaak. Het besluit tot openbaarmaking noemt de LHV ''een eerste belangrijke stap''.

Een coassistent van het AMC in Amsterdam was aanwezig bij de euthanasie die Tromp uitvoerde. Zij had grote twijfels over het handelen van de huisarts, vooral over de grote doses morfine en een slaapmiddel die hij toediende. Ze meldde haar bevindingen bij haar begeleider in het AMC dat op zijn beurt de IGZ inschakelde.

''Ze heeft juist gehandeld. Het is een hele dappere collega'', zei Maas Jan Heineman, lid van de raad van bestuur van het AMC donderdagavond in Nieuwsuur. De coassistent had Tromp gewezen over de grote hoeveelheid medicatie die zij voor de terminale patiënt moest klaarmaken. Dit klopt niet, zou ze hebben gezegd. Tromp nam dit werk toen van haar over.

''Later zei hij tegen de coassistent: het is niet de bedoeling dat je dit gaat delen met je begeleiders op het AMC'', aldus Heineman.
pi_132539578
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:18 schreef Shreyas het volgende:
Na vier jaar meestal, daarna wordt je postdoc, dus onderzoeker. Er zijn artsen die toch niet goed genoeg konden om gaan met patiënten en dus nu werken als onderzoeker.
Kom even met de nachtschuit ofzo. Jezus: pleur lekker op uit dit topic, en neem je arrogantie mee, als je het toch allemaal zo goed weet.
pi_132544644
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 07:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Kom even met de nachtschuit ofzo. Jezus: pleur lekker op uit dit topic, en neem je arrogantie mee, als je het toch allemaal zo goed weet.
Ik proestte bijna mijn drinken over mijn scherm. Jouw directheid lollll
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:16:54 #300
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132544831
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 21:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik snap volledig je punt, en het voelt heel oneerlijk aan vanuit een andere opleiding gezien, maar de belangrijkste rede ben je zelf: de belastingbetaler wil niet betalen voor werkloze artsen. Dat dit prima is vanuit een marktperspectief, of vanuit eerlijkheid tov alle andere vakgebieden doet er niet toe. Het kost de belastingbetaler gewoon teveel geld om een overschot op de markt te creeeren.

Oftewel: je hebt helemaal gelijk, maar niemand heeft zin om voor het opheffen van jouw punten te gaan betalen. Zeker niet in deze tijd. En geen arts die daar uiteraard tegen is, als ze eenmaal arts/specialist zijn. Daarom.

[ Bericht 2% gewijzigd door Grumpey op 25-10-2013 12:52:36 (spelfout) ]
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:09:45 #301
250938 RodeNek
No humans allowed
pi_132551799
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 07:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Pot verwijt de ketel.
Busier than a cat covering crap on a marble floor
=======================================
When dealing with aliens, try to be polite, but firm. And always remember that a smile is cheaper than a bullet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')