abonnement Unibet Coolblue
pi_132380191
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:
We weten helemaal niet of het geen euthanasie was. Wellicht was het wel de bedoeling van de arts het leven van de patiënt te beëindigen. Gezien de uitlatingen van de IGZ vermoed ik dat wel. Het onmogelijk maken van coschappen huisartsgeneeskunde voor 1/8e van de Nederlande coassistenten is uiteraard buitenproportioneel en schadelijk.
Man, het is wel duidelijk dat het morfine was :') Vertel mij hoe dat euthanasie kan zijn
quote:
"Aan een stikkende patiënt morfine toedienen, is verantwoord medisch handelen. Of het volgens de regels was, dat is nog de vraag. Maar dat hier zo agressief op wordt gereageerd, alsof je een misdadiger bent, dat is erg bedreigend."
Bovenstaande quote over deze zaak komt van Nettie Blankenstein, hoofd huisartsopleiding VuMC.
Die zegt dat heus niet als er een ander middel is gebruikt. En het gaat er bij mij ook niet dat zij wel meer van dat hele gedoe zal weten dan de gemiddelde burger als opleider in Amsterdam
pi_132380225
Ja, en ook met morfine kun je iemand ombrengen.
pi_132380239
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:

Het is verder ook niet de plaats van het AMC om patientgegevens van geaffilieerde instellingen te openbaren van casuïstiek waar coassistenten bij waren. Het AMC is geen toezichthouder.
Dat is allemaal politiek correct gelul. Precies zo'n denkwijze maakte dat die man midden in de nacht van zijn bed werd gelicht. *omdat dat hoort volgens het boekje*

Soms moet je buiten je boekje gaan. Als het voor een goede zaak is

Bovendien gaat dit niet om *patientgegevens van casuistiek waar coassistenten bij waren*
Dit gaat om één casus, waarbij de namen van de arts EN de patient bij de hele wereld bekend is. Welke privacy is er nog in deze?
pi_132380323
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:36 schreef dotKoen het volgende:
Ja, en ook met morfine kun je iemand ombrengen.
Ok. En waarom zou je dat doen? Dan is je intentie moord en waarom zou je dat met morfine doen. Een arts kan wel betere middelen bedenken. Mede daarom gaat dat er bij mij gewoon niet in. En ook niet omdat die man als een goede arts bekend stond en nooit in opspraak is geweest

Het kan theoretisch allemaal hoor, maar ook in dat geval zou het beter voor de gemoederen zijn om dat gewoon TE ZEGGEN. Dan was die man een moordenaar en weten we dat we niet bang hoeven te zijn als we een paar mg morfine bolussen
pi_132380464
Omdat hij wellicht dacht dat hij zou wegkomen met het geven van een overdosis van een in principe geïndiceerd middel? Ik snap echt niet dat je volledig vertrouwen hebt in de betrokken arts, terwijl de IGZ in vrij duidelijke bewoordingen stelt dat zij menen dat er sprake is van een strafbaar feit. Er moet dan echt wel iets gebeurd zijn dat niet lege artis was.

Ik ben het met je eens dat de IGZ veel meer openheid van zaken moet geven.
pi_132380645
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:44 schreef dotKoen het volgende:
Omdat hij wellicht dacht dat hij zou wegkomen met het geven van een overdosis van een in principe geïndiceerd middel? Ik snap echt niet dat je volledig vertrouwen hebt in de betrokken arts, terwijl de IGZ in vrij duidelijke bewoordingen stelt dat zij menen dat er sprake is van een strafbaar feit. Er moet dan echt wel iets gebeurd zijn dat niet lege artis was.

Ik ben het met je eens dat de IGZ veel meer openheid van zaken moet geven.
Ik zeg niet dat ik volledig vertrouwen heb in die arts. Je weet niet wat er is gebeurd, dus allicht kan hij die man gedood hebben. (gedood ja, want dan komt het daarop neer)

Wat ik wel weet is dat er landelijk grote onrust is door het optreden van instanties (ziekenhuis, inspectie, justitie) en dat je overal huisartsen hoort praten dat ze bijna de coassistent de deur willen wijzen. Zulke reacties stonden zelfs in Medisch Contact. En als jij daar als ziekenhuis geen actie op onderneemt om één en ander recht te trekken, dan faal je gewoon als supervisor in mijn ogen. En dat is precies wat het AMC gaat doen (falen dus. Want die gaan stil zijn) Nou, dan is de reactie van die huisartsen dus terecht.

Ik vond het eerst nogal vergaand, maar nu ik erover nadenk kan ik me er eigenlijk wel in vinden.
Je moet er toch niet aan denken dat jou dat overkomt? Ik zou namelijk niet al mijn vertrouwen stellen op de hoge bazen in de UMC's, dat ze altijd het juiste zullen doen.

En overigens, nee ik ga er inderdaad niet voetstoots vanuit dat die huisarts een strafbaar feit heeft gepleegd *omdat de IGZ dat denkt* Dus ik bedenk ook geen idiote constructies waarbij een arts een patient met morfine om het leven brengt.
Onschuldig tot het tegendeel is bewezen is normaal in de rechtspraak weet je nog?
pi_132380884
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef dotKoen het volgende:

Mij lijkt dat er prima supervisie is voor coassistenten huisartsgeneeskunde in het AMC: ze hebben ten eerste blijkbaar een begeleider waarmee ze incidenten kunnen bespreken, die vervolgens de verantwoordelijkheid neemt over het al dan niet melden. Die begeleider pleegt ruggespraak met een collega die ter zake kundig is voordat er besloten wordt tot melding. Ik zou niet weten wat er beter moet.
Dit meen je toch niet serieus he :') je zou niet weten wat er beter moet? Je maakt echt een grapje hoop ik, anders vind ik je eng. Brrr

En die begeleider is heel normaal in elk UMC, dat is niet het doorslaggevende criterium voor goede supervisie
pi_132380989
Ik voel mij voorlopig wel voldoende gerustgesteld door de mededeling van de IGZ dat artsen die palliatieve zorg volgens de richtlijnen toepassen niet in gevaar zijn. De richtlijn Palliatieve zorg - Dyspnoe biedt voldoende mogelijkheden voor goede behandeling van dyspnoe.

Maar goed, wat moet het AMC dan openbaar maken? Het hele verhaal van de coassistent? Dat is in strijd met de WGBO. Daarnaast wil ik graag meer dan alleen de verklaring van die co horen om het verhaal te begrijpen. Dat kan het AMC niet bieden. De IGZ mag wel even de tijd krijgen om alle juridische opties te onderzoeken (na aansporingen van NHG, LHV en KNMG) naar wat en hoe ze openbaar maken. Huisartsen moeten even hun hoofd koel houden en niet met van die dramatische acties dreigen.
pi_132381041
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 23:57 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus he :') je zou niet weten wat er beter moet? Je maakt echt een grapje hoop ik, anders vind ik je eng. Brrr

En die begeleider is heel normaal in elk UMC, dat is niet het doorslaggevende criterium voor goede supervisie
Ik maak geen grapje. Wat vind je dat het AMC anders had moeten doen in het organiseren van het coschap huisartsgeneeskunde?
pi_132381232
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik maak geen grapje. Wat vind je dat het AMC anders had moeten doen in het organiseren van het coschap huisartsgeneeskunde?
Die co-assistente heeft geprobeerd die huisarts haar vragen te stellen en kreeg geen duidelijk antwoord. Zij is toen naar haar supervisor in het AMC gegaan.
Het AMC had vervolgens kunnen helpen opnieuw met die huisarts in gesprek te gaan (en dan samen met de begeleider in het AMC) in plaats van met de andere japies BINNEN het AMC te beslissen om meteen de boel te melden.

Waar het om gaat (en dit hoor ik ook van huisartsen die ik heb gesproken) is dat die coassistente misschien wel beschermd wordt, maar dat jou als begeleidend arts vanalles kan overkomen als de coassistent zijn wenkbrauwen optrekt. En dan vinden ze het veiliger om maar geen coassistent te hebben

Een goede supervisor onderhoudt ook een goede band met degenen die de pupillen in het werkveld moet opleiden

Dus verbeterpunt: Het AMC kan bijvoorbeeld proberen een rol te spelen als coassistent botst met begeleidend arts
pi_132381383
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:00 schreef dotKoen het volgende:
Ik voel mij voorlopig wel voldoende gerustgesteld door de mededeling van de IGZ dat artsen die palliatieve zorg volgens de richtlijnen toepassen niet in gevaar zijn. .
Pas maar op met je rotsvaste vertrouwen in instanties..... Dat is gevaarlijk hoor
pi_132381411
Goed, wellicht was dat netter geweest. Maar dan nog, stel de coassistent zegt dat de huisarts 2 5 ml ampullen van morfine 20mg/ml in een bolus gaf en de huisarts dat ontkent. Ik zou dan nog steeds de IGZ bellen.
pi_132381418
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Pas maar op met je rotsvaste vertrouwen in instanties..... Dat is gevaarlijk hoor
Vertrouwen in bureaucratische instanties :')
pi_132381458
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Pas maar op met je rotsvaste vertrouwen in instanties..... Dat is gevaarlijk hoor
Net als rotsvast wantrouwen van organisaties ;). Vandaar dat ik per geval op basis van beschikbare gegevens een afweging maak.
pi_132381652
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:14 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Net als rotsvast wantrouwen van organisaties ;). Vandaar dat ik per geval op basis van beschikbare gegevens een afweging maak.
Een gezonde dosis wantrouwen is goed. Zolang het je functioneren niet belemmert. Het houdt je scherp
pi_132381699
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef dotKoen het volgende:
Goed, wellicht was dat netter geweest. Maar dan nog, stel de coassistent zegt dat de huisarts 2 5 ml ampullen van morfine 20mg/ml in een bolus gaf en de huisarts dat ontkent. Ik zou dan nog steeds de IGZ bellen.
Uiteraard. Maar wellicht had ie dan ook geen zelfmoord gepleegd. Die hele zelfmoord ademt angst en paniek. Wat is me overkomen en wat gaat er nu met me gebeuren. Het is heel aannemelijk dat die man geen flauw benul had dat men dit voor hem in petto had

En dat valt justitie en de IGZ te verwijten, maar ook ZEKER het AMC
Wat ik zeg, slechte supervisie

[ Bericht 7% gewijzigd door _Lily_ op 21-10-2013 00:28:38 ]
pi_132382211
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Vertrouwen in bureaucratische instanties :')
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Vertrouwen in bureaucratische instanties :')
Ja he :')

Ik mag jou wel. Jammer dat je te jong voor mij bent
pi_132382317
Stel dat hij geen zelfmoord had gepleegd....Was het zeker dat hij geen huisarts meer mag zijn?
pi_132382524
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:46 schreef DefinitionX het volgende:
Stel dat hij geen zelfmoord had gepleegd....Was het zeker dat hij geen huisarts meer mag zijn?
Nee. De IGZ had een bevel uitgevaardigd dat hij niet als als arts mocht werken totdat er meer duidelijkheid was. Als er werkelijk iets gebeurd is als 200mg morfine injecteren om de patiënt te laten sterven, zou het kunnen dat de tucht- of strafrechter de inschrijving zou doorhalen, naast eventuele (andere) strafrechtelijke maatregelen.
pi_132422339
quote:
AMC: huisarts was 'bewust normoverschrijdend' bezig
Door: Maud Effting − 22/10/13, 04:00

De huisarts uit Tuitjenhorn die onlangs zelfmoord pleegde nadat een strafrechtelijk onderzoek naar hem was ingesteld, handelde volgens het AMC 'buitensporig en bewust normoverschrijdend'. Dat schrijft het ziekenhuis in een uitgebreide brief aan alle aangesloten huisartsen.


Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt.
Brief AMC


Verscheidene huisartsen hebben naar aanleiding van de zaak de begeleiding van nieuwe co-assistenten van het AMC in Amsterdam stopgezet. Maandag stuurde het AMC hun een brief om het vertrouwen terug te winnen.

Huisarts Nico Tromp uit Tuitjenhorn diende in augustus een 59-jarige kankerpatiënt op zijn sterfbed een dosis morfine toe. Korte tijd later overleed de man. Bij het overlijden was ook een co-assistente van het AMC aanwezig, die vraagtekens zette bij de gang van zaken. Volgens de richtlijnen mag een arts niet zo veel morfine toedienen dat een patiënt overlijdt. Althans: niet met dat doel. Toch komt dit in de praktijk geregeld voor, als een patiënt erg lijdt.

Toen de co-assistente de zaak aankaartte, vond haar begeleider het verhaal zo ernstig dat hij na overleg met een hoogleraar op 23 augustus een melding deed bij de inspectie. Hij nam daarvoor geen contact op met de huisarts zelf, een ongebruikelijke stap.

Rechercheurs vielen 's nachts huis binnen
Op 26 augustus vielen rechercheurs tegen middernacht bij huisarts Tromp binnen voor een huiszoeking. In de brief van het AMC staat dat de officier van justitie voldoende redenen zag voor een technisch grootschalig onderzoek. Waar naar werd gezocht, is onduidelijk. 'Van belang is te melden dat hetgeen bij die huiszoeking werd gevonden volledig in overeenstemming was met de feiten uit het verslag van de co-assistent', aldus de brief.

Na de inval raakte de huisarts psychisch uit balans. Een paar dagen later werd hij urenlang verhoord. Ook de echtgenote van de patiënt werd gehoord. De inspectie stelde de man op non-actief. Zes dagen later pleegde hij zelfmoord. Alle instanties zwijgen over wat zich exact heeft afgespeeld.

De onrust groeit met de dag. Huisartsen uit het hele land zijn boos dat hun collega is gemeld bij de inspectie zonder zelf te zijn geraadpleegd. Hierdoor zeggen veel huisartsen zich niet veilig te voelen. Ook vragen ze zich af welke doses morfine nog geoorloofd zijn.


Ons is uit het verleden geen situatie bekend met een dergelijk verregaand karakter. Het is de eerste maal sinds het bestaan van de afdeling dat we hiertoe hebben besloten.
Brief AMC


AMC geeft uitleg in brief
Onder druk schreef hoogleraar Henk van Weert daarom maandag namens het AMC een brief. De tekst laat de mogelijkheid open dat er naast morfine nog een ander middel is gebruikt bij de terminale patiënt.

'Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt', aldus de brief. 'In een uitvoerig onderhoud heeft het OM bevestigd dat men nooit onderzoek doet naar palliatieve sedatie, euthanasie of het grijze gebied daaromheen. In deze casus was sprake van dusdanig buitensporig en bewust normoverschrijdend handelen dat het OM onmiddellijk heeft ingegrepen.'

'Ons is uit het verleden geen situatie bekend met een dergelijk verregaand karakter. Het is de eerste maal sinds het bestaan van de afdeling dat we hiertoe hebben besloten.'

Tegenover de Volkskrant zegt Van Weert dat vanwege de ernst van de zaak bewust geen contact is opgenomen met de huisarts. 'En we waren bang voor het wegmaken van bewijs.' In de brief noemt hij stoppen van het inspectie-onderzoek 'niet acceptabel'.

http://www.volkskrant.nl/(...)hrijdend-bezig.dhtml

  dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:47:20 #246
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_132423129
Heeft ie die patiënt er cyanide bijgegeven ofzo?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_132425203
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 06:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ongenuanceerd, onsamenhangend, kloterig, indekken heet dit.
pi_132426173
Wat kan hij in godsnaam gegeven hebben dat op deze manier handelen rechtvaardigt?
pi_132426658
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:16 schreef Asgard het volgende:
Wat kan hij in godsnaam gegeven hebben dat op deze manier handelen rechtvaardigt?
een dosis morfine waar je een olifant mee plat krijgt?
pi_132426838
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

een dosis morfine waar je een olifant mee plat krijgt?
quote:
'Deze casus heeft niets te maken met palliatieve sedatie, noch met het gebruik van morfine bij een benauwde en terminaal zieke patiënt', aldus de brief. '
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')