Uit hetzelfde artikelquote:Volgens VTM-weerman David Dehenauw is de voorspelling weinig betrouwbaar. 'Als we de seizoensvoorspellingen van de voorbij seizoenen bekijken, bleken ze nooit te kloppen,' zegt hij in Het Laatste Nieuws. 'De voorbije zomer ging bijvoorbeeld de slechtste in de afgelopen 200 jaar zijn.'
Weersvoorspellers in België en ook het KMI wagen zich nooit aan lange termijn voorspellingen. Daarvoor is de wetenschap nog niet ver genoeg gevorderd.
quote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef Tijn het volgende:
Was dat vorig jaar niet ook voorspeld?
Ik dacht hetzelfde.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ah, het jaarlijkse 'Deze winter wordt heel koud hoor'-topic.
Echt hè.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
quote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Op zich waren de afgelopen winters ook daadwerkelijk uitzonderlijk koud.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:28 schreef Enchanter het volgende:
Ja ja , dat roepen ze de laatste jaren wel vaker.
Paar nachten min 15 , dat hebben we wel vaker gehad .quote:Op woensdag 25 september 2013 10:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich waren de afgelopen winters ook daadwerkelijk uitzonderlijk koud.
Ik miste hem al.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
18 graden man...quote:Op woensdag 25 september 2013 10:20 schreef Tamashii het volgende:
Nou ik geloof het wel, tis nu al koud
Dat gaat om het gemiddelde klimaat van de hele planeet en sluit niet uit dat het op zommige plekken gemiddeld misschien wel kouder wordt.quote:
Echtquote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ja, schei maar uit Al, we hebben je doorquote:Op woensdag 25 september 2013 10:44 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Dat gaat om het gemiddelde klimaat van de hele planeet en sluit niet uit dat het op zommige plekken gemiddeld misschien wel kouder wordt.
Door de opwarming van de aarde smelt landijs, vooral in Noord-Amerika, waardoor de Golfstroom die warmte van de Caribische eilanden naar Europa brengt verstoord raakt. Hierdoor wordt het in Europa juist kouder.quote:
Blijkbaar hebben sommige mensen het nóg niet door. Maar goed, het is toch al te laat. Maakt mij niet uit want (1) ik woon in een land waar we goed zijn in waterbeheer en (2) voor we er last van krijgen ben ik toch al dood.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:53 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, schei maar uit Al, we hebben je door
Mr Gore, please ...quote:Op woensdag 25 september 2013 10:56 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben sommige mensen het nóg niet door. Maar goed, het is toch al te laat. Maakt mij niet uit want (1) ik woon in een land waar we goed zijn in waterbeheer en (2) voor we er last van krijgen ben ik toch al dood.
Yes, een nieuwe ijstijdquote:Op woensdag 25 september 2013 10:53 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Door de opwarming van de aarde smelt landijs, vooral in Noord-Amerika, waardoor de Golfstroom die warmte van de Caribische eilanden naar Europa brengt verstoord raakt. Hierdoor wordt het in Europa juist kouder.
quote:
Dit soort mensenquote:Op woensdag 25 september 2013 10:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Tot zover de fabeltjes over opwarming van de aardkloot...
Maar dat laatste is ook in een reguliere winter het geval.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:09 schreef sorcees het volgende:
De 11 dorpen tocht, en de NS rijdt niet meer!
Hoe kan dat, de gletsjers smelten wegquote:Op woensdag 25 september 2013 10:53 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Door de opwarming van de aarde smelt landijs, vooral in Noord-Amerika, waardoor de Golfstroom die warmte van de Caribische eilanden naar Europa brengt verstoord raakt. Hierdoor wordt het in Europa juist kouder.
Wat is er met dit soort mensen ?quote:
Beetje vreemde naam voor een educatie, maar vooruit.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat is er met dit soort mensen ?
Moeten die naar een EU heropvoedingskamp om hun foute gedachten te corrigeren?
Nee sneeuw en ijs moeten optyfen...quote:Op woensdag 25 september 2013 11:25 schreef Hathor het volgende:
Laat maar komen, ik hou wel van sneeuw, ijs, en kou.
Precies dit wilde ik postenquote:Op woensdag 25 september 2013 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Waarom? Ik vind het wel wat hebben, zolang het geen Finse toestanden worden.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee sneeuw en ijs moeten optyfen...
Ik breng nét de rol isolatiefolie van de Karwei voor het plafond van de badkamer naar boven.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:13 schreef Postbus100 het volgende:
Gelukkig, ik heb net gisteren een thermolegging bij de Action gekocht
Waarom moeten die dat bevestigen?quote:Op woensdag 25 september 2013 16:06 schreef cynicus het volgende:
Heeft iemand een linkje naar Amerikaanse National Weather Service waar dit bevestigd wordt? Ik zie alleen een paar media die elkaar napraten maar kan bij weather.gov niks vinden...
Omdat er in de media nogal wat onzin rond gaat en ik dus graag wil weten of de door de media genoemde bron werkelijk gezegd heeft wat de media schrijven. Is dat raar, fact checken?quote:Op woensdag 25 september 2013 16:10 schreef Specularium het volgende:
[..]
Waarom moeten die dat bevestigen?
Fixedquote:Op woensdag 25 september 2013 16:21 schreef dribbel79 het volgende:
ophoeren met die kutkou!! 2 weken -5 is zat, wespen en spinnen muggen deaudt en hup weer voorjaar
Maar die focussen zich vooral op de VS.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:12 schreef cynicus het volgende:
[..]
Omdat er in de media nogal wat onzin rond gaat en ik dus graag wil weten of de door de media genoemde bron werkelijk gezegd heeft wat de media schrijven. Is dat raar, fact checken?
Uit de TS:quote:Op woensdag 25 september 2013 16:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
Maar die focussen zich vooral op de VS.
NWS is dus de bron maar een link naar de betreffende Duitse of Amerikaanse weerbureau's vind ik ook goed hoorquote:Deze winter wordt de koudste winter in 100 jaar. Dat voorspellen Duitse en Amerikaanse weersvoorspellers op basis van computermodellen van de Amerikaanse National Weather Service.
In Nederland.. Rightquote:Op woensdag 25 september 2013 16:18 schreef Elan het volgende:
Opflikkeren met die kou.
Kwakkelwinter met weinig neerslag en wind en dan vanaf eind maart gewoon weer boven de 20 graden tot oktober.
2006 kwam aardig in de buurt kon je in april het strand al op om te zonnen en tot oktober was het ruim 20 graden volgens mij zelfs in november nog de 20 gehaald toen.quote:
april was gemiddeld, mei was net iets warmer dan gemiddeld, juni was gemiddeld, juli was bijzonder warm, augustus weer te koud en september te warm. De warmte was begin oktober het land uit en 20 graden is in november uberhaupt in de geschiedenis maar een paar keer gehaald. Zeker niet in 2006.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
2006 kwam aardig in de buurt kon je in april het strand al op om te zonnen en tot oktober was het ruim 20 graden volgens mij zelfs in november nog de 20 gehaald toen.
edit 19.1 nouja nog steeds niet verkeerd.
Hoe vaak moet men het nog uitleggen voordat mensen zoals jij het begrijpen... De opwarming van de Aarde is het gemiddelde temperatuur genomen over een hele jaar. De opwarming veroorzaakt extremere zomers en winters.quote:
Alles vermoedelijkquote:Op woensdag 25 september 2013 18:47 schreef Ludd het volgende:
[..]Wat heb je niet begrepen aan de theorie van het opwarmen van de aarde?
Er duizenden theorieën. Die theorie is niet erg gangbaar. Ik 'geloof' zelf vooral in het gevaar van klimaatverandering door het ontdooien van permafrost.quote:Op woensdag 25 september 2013 18:53 schreef arjan1112 het volgende:
er zijn ook theorieën dat door het door het opwarmen van de aarde in Europa juist kouder word.
Er zijn zoveel theorien met evenzoveel tijdspannes en aannames dat het lijkt dat iedereen altijd wel gelijk heeft. The devil is in the details met dat soort discussies.quote:Op woensdag 25 september 2013 18:53 schreef arjan1112 het volgende:
er zijn ook theorieën dat door het door het opwarmen van de aarde in Europa juist kouder word.
Da's klinkklare onzin.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:09 schreef kazerne12345 het volgende:
Klimaat opwarming is een fabel. Het klimaat koelt juist af.
Heb je toevallig de Klimaatjagers aflevering gezien over dit onderwerp?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:07 schreef Ludd het volgende:
[..]
Er duizenden theorieën. Die theorie is niet erg gangbaar. Ik 'geloof' zelf vooral in het gevaar van klimaatverandering door het ontdooien van permafrost.
Door stijgende temperaturen ontdooit de permafrost. Hier komen ongekend grote hoeveelheden methaan vrij, wat de opwarming verder zal versterken. Door die opwarming ontdooit er nog meer permafrost, en komt er dus wéér meer methaan vrij. Zo zit je dus in een vicieuze cirkel...!
Heel ernstig allemaal, en je hoort er veel te weinig over.
quote:Op woensdag 25 september 2013 19:09 schreef kazerne12345 het volgende:
Klimaat opwarming is een fabel. Het klimaat koelt juist af.
Nee, maar bedankt voor de tip. Ik zie dat ik het op uitzending gemist terug kan kijken. Ik zie ook dat er meerdere afleveringen zijn, lijkt me een interessant serie. Ga ik zeker kijken.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:13 schreef cynicus het volgende:
[..]
Heb je toevallig de Klimaatjagers aflevering gezien over dit onderwerp?
Oh really?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:16 schreef kazerne12345 het volgende:
Er is genoeg bewijs dat klimaat verandering fack zijn. Ik laat het je wel zien. Met cijfers valt makkelijk te knoeien en mensen zijn makkelijk om te kopen.
fack? Samenzwering? Woot, dit gaat maar weer matig interessant worden...quote:Op woensdag 25 september 2013 19:16 schreef kazerne12345 het volgende:
Er is genoeg bewijs dat klimaat verandering fack zijn. Ik laat het je wel zien. Met cijfers valt makkelijk te knoeien en mensen zijn makkelijk om te kopen.
Volgens mij is dat overal. Deze gegevens komen nota bene van Amerikanen/Duitsers, niet van Nederlanders. Overigens wordt er bijna elk najaar wel een horrorwinter voorspeld, en het is inderdaad niet serieus te nemen.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:18 schreef Wootism het volgende:
Typisch Nederlands om het altijd maar over het weer te hebben en het te willen voorspellen....
En dit bericht komt van een Belgische sitequote:Op woensdag 25 september 2013 19:22 schreef Ludd het volgende:
[..]
Volgens mij is dat overal. Deze gegevens komen nota bene van Amerikanen/Duitsers, niet van Nederlanders. Overigens wordt er bijna elk najaar wel een horrorwinter voorspeld, en het is inderdaad niet serieus te nemen.
Heb je ook serieuze wetenschappelijk bronnen?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:25 schreef kazerne12345 het volgende:
http://www.klimaatfraude.info/
http://www.klimaatfraude.(...)aterdamp_210623.html
http://www.klimaatfraude.(...)-gemeten_155377.html
http://www.klimaatfraude.(...)-gemeten_195367.html
http://climategate.nl/201(...)maatleugen%E2%80%9D/
http://www.vrijspreker.nl(...)er-de-klimaatleugen/
http://www.leugens.nl/2010/02/14/klimaatleugen-ii/
http://www.anarchiel.com/(...)ugen_bijna_ontkracht
http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?i=5138
Nog even een ding het is de laatste 10 jaar niet het warmste in 3 eeuwen dat is een leugen. In de jaren 1840 tot 1870 werd het verschillende keren warmer dan de top warme jaren 2005 en 2006. 2006 is met 11,2 niet de warmste jaartemperatuur in nederland in het tijd vak 1840 tm 1870 kwam de temperatuur een aantal keren er boven.
quote:Op woensdag 25 september 2013 19:25 schreef kazerne12345 het volgende:
http://www.klimaatfraude.info/
http://www.klimaatfraude.(...)aterdamp_210623.html
http://www.klimaatfraude.(...)-gemeten_155377.html
http://www.klimaatfraude.(...)-gemeten_195367.html
http://climategate.nl/201(...)maatleugen%E2%80%9D/
http://www.vrijspreker.nl(...)er-de-klimaatleugen/
http://www.leugens.nl/2010/02/14/klimaatleugen-ii/
http://www.anarchiel.com/(...)ugen_bijna_ontkracht
http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?i=5138
Nog even een ding het is de laatste 10 jaar niet het warmste in 3 eeuwen dat is een leugen. In de jaren 1840 tot 1870 werd het verschillende keren warmer dan de top warme jaren 2005 en 2006. 2006 is met 11,2 niet de warmste jaartemperatuur in nederland in het tijd vak 1840 tm 1870 kwam de temperatuur een aantal keren er boven.
Heb je ook serieuze wetenschappelijke bronnen?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:32 schreef kazerne12345 het volgende:
Ja kijk maar op klimaatfraude. Dat staat helemaal vol bewijzen. Of moet het heel het jaar onder normaal komen voor je eindelijk inziet dat het klimaat niet opwarmt. Ja ze kunnen bij klimaatverandering nu overal voor gebruiken. Want het zit in je hoofd geprogrammeerd. Zeg eens eerlijk waarom geloof je in klimaatverandering. Omdat je naar een vierkant doos kijkt en die verteld dat het gebeurt en dat wordt continue herhaald. Terwijl warme periodes vroeger ook voor komen dus dat is niet erg. En nu krijgen we weer een koude periode. Sterker nog daar zitten we al in. Broeikasgas zorgt niet voor de opwarming dat is een fabel. De zon heeft een veel groter invloed op het klimaat dan men zegt.
Nogmaals, met wel motief?quote:Op woensdag 25 september 2013 20:05 schreef kazerne12345 het volgende:
Er juist lobby's gebouwdt om onzin als klimaat verandering te verkopen. Herhaal iets heel vaak en mensen geloven het . Weet je hoe je dat noemt pure propaganda. Kan niet op die site mijn computer blokkeert al die leugens.
Wat een complot!quote:Op woensdag 25 september 2013 20:11 schreef kazerne12345 het volgende:
Om ons armer te maken. En om ons bezig te houden.
Als je geen chaos wilt zou ik maar zo snel mogelijk proberen over te stappen op duurzame energiebronnen zodat we minder last van Hubberts peak gaan krijgen evenals ontregelende klimaatextremen en massamigratie i.p.v. je hoofd in het zand te steken en op die manier hoopt dat het probleem spontaan oplost.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:24 schreef kazerne12345 het volgende:
Met het motief al de controle op de wereld in handen pakken. Maar daarvoor moeten ze eer chaos creëren.
We hebben nu de schaliegas hype dan kunnen we de totale fossiele curve nog wat meer oprekken.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:28 schreef cynicus het volgende:
[..]
Als je geen chaos wilt zou ik maar zo snel mogelijk proberen over te stappen op duurzame energiebronnen zodat we minder last van Hubberts peak gaan krijgen evenals ontregelende klimaatextremen en massamigratie i.p.v. je hoofd in het zand te steken en op die manier hoopt dat het probleem spontaan oplost.
Dude, waar heb je het over? Mensen zeggen dat het warmer wordt zodat ze de wereld kunnen controleren?quote:Op woensdag 25 september 2013 20:24 schreef kazerne12345 het volgende:
Met het motief al de controle op de wereld in handen pakken. Maar daarvoor moeten ze eer chaos creëren.
Noem eens eentje en welk bewijs vind je daarvoor geloofwaardig? Op klimaatgebied.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:51 schreef kazerne12345 het volgende:
Zeg ook niet dat de compleet waarheid op klimaatfraude staat. Maar er zijn vele site's die mistanden over dit soort zaken aan het licht brengen.
Die link is niet 1 argument maar bevat een hele waslijst, daar heb ik geen tijd voor. Bovendien is er geen duidelijk verband tussen jouw link en je claim dat 'ze' 'bepaalde dingen manipuleren' om tot 'succes' te komen of dat ze geld gebruiken om hun 'doelen te gebruiken'...quote:Op woensdag 25 september 2013 20:55 schreef kazerne12345 het volgende:
http://www.klimaatfraude.info/cat/temperatuur/. Ik geloof best dat ze bepaalde dingen manipuleren om tot succes te komen. Of omdat ze geld gebruiken om hun doelen te gebruiken.
Dit komt juist door de opwarming van de aarde. Het is namelijk zo dat door het smelten van het poolijs de neerslag toeneemt waardoor het zeewater zoeter wordt, waardoor de golfstroom afneemt.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Tot zover de fabeltjes over opwarming van de aardkloot...
Het is een mogelijkheid.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:10 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dit komt juist door de opwarming van de aarde. Het is namelijk zo dat door het smelten van het poolijs de neerslag toeneemt waardoor het zeewater zoeter wordt, waardoor de golfstroom afneemt.
Kijk maar eens naar de breedtegraad van Nederland, die ligt gelijk met Siberië. Zonder de golfstroom zou het hier veel kouder zijn.
Nee. CO2 heeft helemaal niets met de opwarming van de aarde te maken. Het is zelfs zo dat in het verleden de periodes met een toenemend CO2-gehalte kouder werd.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:03 schreef cynicus het volgende:
Als je op alle vragen ja beantwoordt volgt hier dan niet uit dat de toegenomen CO2 als gevolg van de menselijke uitstoot verantwoordelijk is voor tenminste een deel van de gemeten klimaatverandering?
Het is de meest logische mogelijkheid.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:11 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het is een mogelijkheid.
Het is helemaal niet een vaststaand feit dat de Golfstroom zo gaat afzwakken.
Is CO2 dan geen broeikasgas? Je hebt het over snowball earth 650 miljoen jaar geleden? Of andere perioden? Link?quote:Op woensdag 25 september 2013 21:13 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee. CO2 heeft helemaal niets met de opwarming van de aarde te maken. Het is zelfs zo dat in het verleden de periodes met een toenemend CO2-gehalte kouder werd.
De aarde verandert continu.
Knap triest voor een oud student als je met dit soort stropop redenaties komt.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:26 schreef Oud_student het volgende:
Of het nu een strenge winter wordt of een milde winter, de klimaatlobby heeft altijd gelijk door met een verklaring achteraf te komen. En in de discussie met deze lieden wordt ook voortdurend gewezen op het verschil tussen klimaat en weer: het weer mag dan telkens koud zijn, maar het klimaat warmt op![]()
En als je dan om een concrete voorspelling vraagt komen ze met het smelten van een gletsjer, die in 2037 geheel verdwenen zou zijn. Dan denk je: ja dat ga ik nog meemaken, dan zullen we zien wie gelijk heeft. Dan blijkt het een "typefout" te zijn het moet zijn 2337.
Zo kan ik ook voorspellingen doen
Jawel, maar maar 0,05% van de broeikasgassen is CO2. Hiervan wordt 0,016% door de mens uitgestoten. De menselijke invloed op de broeikasgassen is dus 0,008%. Maakt dat het verschil?quote:
Daar is een hele documentaire over geweest van de (ik dacht) KRO. Ik kan hem helaas niet terugvinden.quote:Je hebt het over snowball earth 650 miljoen jaar geleden? Of andere perioden? Link?
Nee, CO2 neemt ~0.04% van de hele atmosfeer in beslag, zowel broeikasgassen als niet-broeikasgassen als stikstof en zuurstof.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Jawel, maar maar 0,05% van de broeikasgassen is CO2.
Nee, de mens in verantwoordelijk voor een toename van 48% (van 270 naar 400 ppm) CO2 in de atmosfeer. En dat maakt zeker verschil, namelijk zo'n 1.6 W/m2 over elke m2 op aarde.quote:Hiervan wordt 0,016% door de mens uitgestoten.
Jammer dat er geen bron is, maar kijk gerust de videopresentatie die ik in mijn eerste reactie aan jou linkte. Erg leerzaam en boordevol informatie.quote:Daar is een hele documentaire over geweest van de (ik dacht) KRO. Ik kan hem helaas niet terugvinden.
Volgens mij was het deze:quote:Op woensdag 25 september 2013 21:54 schreef cynicus het volgende:
Ik spot een klok/klepel...
[..]
Nee, CO2 neemt ~0.04% van de hele atmosfeer in beslag, zowel broeikasgassen als niet-broeikasgassen als stikstof en zuurstof.
Overigens geeft dit argument aan dat je kennelijk niet begrijpt dat kleine getallen er toe kunnen doen. Zo voorkomt 10 ppm ozon in de stratosfeer dat iederen binnen no-time huidkanker heeft. Zo is 80 microgram Polonium-210 dodelijk voor een mens. Het zou niet best zijn als broeikasgassen wel een hoog aandeel in de atmosfeer hadden, anders zou het hier veel te warm zijn.
[..]
Nee, de mens in verantwoordelijk voor een toename van 48% (van 270 naar 400 ppm) CO2 in de atmosfeer. En dat maakt zeker verschil, namelijk zo'n 1.6 W/m2 over elke m2 op aarde.
[..]
Jammer dat er geen bron is, maar kijk gerust de videopresentatie die ik in mijn eerste reactie aan jou linkte. Erg leerzaam en boordevol informatie.
Weet je hoe leuk het zou zijn als het echt een horrorwinter wordt.quote:
Hangt er vanaf wat je met 'belangrijkste' bedoeld. De hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer wordt bepaald door de Clausius-Clapeyron relatie, een teveel aan waterdamp precipiteert zo weer uit de atmosfeer. Waterdamp is dan ook een feedback en geen forcing en in die zin dus niet het belangrijkste broeikasgas. Maar waterdamp is wel een erg sterke feedback en er is veel van in de atmosfeer zodat het voor de eindtemperatuur de grootste bijdrage levert.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:40 schreef Oud_student het volgende:
Ik dacht dat waterdamp het belangrijkste broeikasgas was?
Hangt er vanaf, hoge wolken hebben een opwarmend effect (extreme broeikas) en brede wolken een afkoelend effect (reflectie). De mate van verandering bepaalt of wolken een positieve dan wel negatieve feedback zijn. Over het algemeen wordt er vanuit gegaan dat veranderingen in wolken nauwelijks hebben bijgedragen aan de opwarming.quote:Bij veel waterdamp krijg je wolkenvorming en dat reflecteert weer het zonlicht.
Het is nog maar de vraag of die negatieve terugkoppeling (van meer of minder wolken) er werkelijk is (link?) maar modellering van wolken is nog steeds de grootste bron van onzekerheid in klimaatmodellen.quote:Bij mijn weten is er nog geen model dat de dynamiek van deze positieve gecombineerd met de negatieve terugkoppeling natuurgetrouw kan weergeven.
Yep, er zijn een heleboel factoren die een rol spelen in het klimaat en een heleboel daarvan zitten al in de klimaatmodellen. Uit observaties blijkt dat kosmische straling maar een minimale rol speelt en meerdere lab-experimenten hebben de een serieuze relatie tussen CR en wolkenvorming nog niet aangetoond.quote:Daarnaast zijn er talloze andere factoren, zoals bijv. de invloed van kosmische straling op de condensatie van waterdamp (en dus wolkvorming)
Jammer, ik had een serieuzere documentaire verwacht. Deze is helaas nogal gekleurd.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:04 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Volgens mij was het deze:
Alleen jammer dat die 1:15:00 duurt, want dan moet je er ook echt de tijd voor willen nemen.
Jij weet het allemaal blijkbaar, gaaf. Heb je een glazen bol?quote:Op woensdag 25 september 2013 21:10 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dit komt juist door de opwarming van de aarde. Het is namelijk zo dat door het smelten van het poolijs de neerslag toeneemt waardoor het zeewater zoeter wordt, waardoor de golfstroom afneemt.
Kijk maar eens naar de breedtegraad van Nederland, die ligt gelijk met Siberië. Zonder de golfstroom zou het hier veel kouder zijn.
Waarom dit domme getrol?quote:Op donderdag 26 september 2013 08:20 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij weet het allemaal blijkbaar, gaaf. Heb je een glazen bol?
Ik heb diezelfde fabels gehoord over de zure regen. Daar zouden alle bomen door van gaan en oh jee de hele wereld ging kapot! Uiteindelijk: niks aan de hand, geen probleem, allemaal onzin.
Gat in de ozonlaag, ahhh wat erg. Paar jaar later: niks aan de hand.
Dit gelul over opwarming, smelten en weet ik wat meer is ook onzin. Het is zelfs arrogant. Denk je nou serieus dat wij mensen ook maar iets te vertellen hebben over de natuur. 1 vulkaan die klapt gooit meer shit de lucht in dan wij in 500 jaar
Nee, jij bent hier degene die het beter denkt te weten maar het is ongeinformeerde blabla, helaas.quote:Op donderdag 26 september 2013 08:20 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Zure regen hebben we aangepakt met o.a. zwavelarme brandstoffen, mest injectie en uitgebreide filterinstallaties op kolencentrales. En het was wel degelijk een probleem. De aanpak van zure regen is een voorbeeld van effectief millieubeleid en naast het oplossen van het zure regen probleem is de lucht en onze leefomgeving door de maatregelen ook nog eens gezonder geworden.quote:Ik heb diezelfde fabels gehoord over de zure regen. Daar zouden alle bomen door van gaan en oh jee de hele wereld ging kapot! Uiteindelijk: niks aan de hand, geen probleem, allemaal onzin.
Het gat in de ozon laag is er nog steeds, vraag de Australiers maar. Door CFK's grotendeels uit te bannen lijkt het gat weer wat kleiner te worden en volledig herstel wordt pas tegen 2050 verwacht.quote:Gat in de ozonlaag, ahhh wat erg. Paar jaar later: niks aan de hand.
Weet je wat pas arrogant is? En über dom? Dat we met z'n allen de chemische compositie van de atmosfeer kunnen wijzigen, de oceanen verzuren enz en dan denken dat er geen gevolgen zijn.quote:Dit gelul over opwarming, smelten en weet ik wat meer is ook onzin. Het is zelfs arrogant.
quote:Denk je nou serieus dat wij mensen ook maar iets te vertellen hebben over de natuur.
Nog zo'n mythe. De werkelijkheid is dat mensen jaarlijks ruim 100x meer CO2 uitstoten dan alle vulkanen bij elkaar.quote:1 vulkaan die klapt gooit meer shit de lucht in dan wij in 500 jaar
Die twee zaken hebben wij als mensheid met heel veel moeite deels gewoon opgelost. Geen onzin maar een probleem dat weggewerkt is.quote:Op donderdag 26 september 2013 08:20 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik heb diezelfde fabels gehoord over de zure regen. Daar zouden alle bomen door van gaan en oh jee de hele wereld ging kapot! Uiteindelijk: niks aan de hand, geen probleem, allemaal onzin.
Ach, ik doe het niet persé voor de persoon in kwestie, die zijn vaak toch niet meer te overtuigen. Maar vooral voor degenen die meelezen en zich afvragen wie er een steekhoudend argument heeft.quote:Op donderdag 26 september 2013 10:42 schreef Zwoerd het volgende:
CynicusIk vind het knap dat je het blijft proberen.
Dat weet ik, juist daar heb ik respect voorquote:Op donderdag 26 september 2013 10:52 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ach, ik doe het niet persé voor de persoon in kwestie, die zijn vaak toch niet meer te overtuigen. Maar vooral voor degenen die meelezen en zich afvragen wie er een steekhoudend argument heeft.![]()
Op die manier ben ik ooit ook gaan inzien wie er in het klimaatdebat de sterkste argumenten had.
Ja, telkens weer dezelfde simpele mythes, soms ook van dezelfde persoon (oud_student is daar een voorbeeld van, die kan of -wil- niet leren), daar wordt je inderdaad wel eens moe van. Zelden een (nieuw) argument waar je echt over na moet denken of dat een uitdaging vormt.quote:Op donderdag 26 september 2013 10:55 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat weet ik, juist daar heb ik respect voorMaar ik kan ook wel begrijpen dat je er soms moe van wordt.
Vind het ook erg dapper dat je het zo volhoudtquote:Op donderdag 26 september 2013 11:42 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ja, telkens weer dezelfde simpele mythes, soms ook van dezelfde persoon (oud_student is daar een voorbeeld van, die kan of -wil- niet leren), daar wordt je inderdaad wel eens moe van. Zelden een (nieuw) argument waar je echt over na moet denken of dat een uitdaging vormt.
En dat terwijl er zat zulke argumenten zijn, zoals de trancient climate sensitivity of Charney/equilibrium sensitivity waar nog veel onzekerheid zit, of wolken, of zelfs over de morele concequenties. Maar ja, dat vergt wel het nodige studeer werk om daar zinnig over te kunnen discussieren wat veelal teveel gevraagd is en dan vervalt de discussie al snel weer in het saaie klakkeloze herhalen van de lang weerlegde mythes. Ad infinitum.
Het is inderdaad ook lastige materie. De publieke discussie is ook enorm scheef: met de 'welles' die onderbouwd wordt door 90+% van de wetenschappelijke literatuur en de 'nietes'...quote:Op donderdag 26 september 2013 11:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik vind het ook lastige materie hoor.
Ik heb zelf een wetenschappelijke achtergrond (chemie) maar ben onvoldoende ingevoerd in de klimaatwetenschap. Mijn gut feeling zegt me af en toe ook dat er in die tak nog erg veel onbekend is, getuige de discrepanties tussen model en werkelijkheid. Maar ik ben me er ook van bewust dat de mensheid bezig is met een enorm probleem te vormen.
Eigenlijk kan ik dus beter buiten de welles/nietesdiscussie blijven...
Akkoord, stel: de mensheid sterft morgen uit. Over een miljoen jaar is er dan vrijwel niks meer van onze aanwezigheid te merken. De soorten rijkdom is weer toegenomen, de overtollige CO2 is weer op de bodem van de oceanen opgeslagen en onze sporen op land zijn weer uitgewist.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Op Geologische tijdschaal stellen mensen geen zak voor natuurlijk. We zijn er nog maar zo kort dat je je af kan vragen hoeveel invloed we echt op de aarde op langere termijn kunnen uitoefenen. De aarde is vele malen warmer en kouder geworden lang voordat er mensen waren.
We hebben het hier toch over de klimaatveranderingen? Dan lijkt de geologische tijdschaal me behoorlijk relevant. Die schaal toont aan dat er altijd klimaatveranderingen zijn geweest en nog zullen komen. Staat los van het feit dat de uitstoot van o.a. de industrie, fijnstof e.d. een negatieve invloed heeft op het welzijn van de mensen, dat is weer een andere discussie.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:44 schreef cynicus het volgende:
[..]
Akkoord, stel: de mensheid sterft morgen uit. Over een miljoen jaar is er dan vrijwel niks meer van onze aanwezigheid te merken. De soorten rijkdom is weer toegenomen, de overtollige CO2 is weer op de bodem van de oceanen opgeslagen en onze sporen op land zijn weer uitgewist.
De vraag is echter of de geologische schaal er toe doet als je het hebt over de impact van de huidige paar generaties op het welzijn van de komende honderd generaties mensen. In dat licht is de geologische tijdschaal een drogreden.
In dat opzicht wel ja. De paleoklimatologie probeert de historie van het aardse klimaat te reconstrueren en daar blijkt inderdaad uit dat het klimaat vroeger ook veranderde (het is in feite de ontdekking van vroegere ijstijden die klimaatonderzoek op de wetenschappelijke agenda plaatste).quote:Op donderdag 26 september 2013 12:47 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
We hebben het hier toch over de klimaatveranderingen? Dan lijkt de Geologische tijdschaal me behoorlijk relevant.
De geologische tijdschaal is de belangrijkste reden om onze huidige CO2 uitstoot als de hoofdoorzaak van de gemeten klimaatverandering sinds de industriele revolutie aan te merken. Op dit moment is de forcering door de extra CO2 (en methaan en CFC's en NOx) simpelweg sterker dan alle andere forceringen gecombineerd.quote:Die schaal toont aan dat er altijd klimaatveranderingen zijn geweest en nog zullen komen. Staat los van het feit dat de uitstoot van o.a. de industrie, fijnstof e.d. een negatieve invloed heeft op het welzijn van de mensen, dat is weer een andere discussie.
Klopt!quote:Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef cynicus het volgende:
Als academicus weet je vast wel dat 'gut feelings' meestal niet te vertrouwen zijn, tenzij je ontzettend veel van het onderwerp af weet en dan nog moet je er heel voorzichtig mee zijn. Gut-feelings zijn hoogst onbetrouwbaar, de wetenschappelijke methode bestaat niet voor niets.
Ik meen (please do correct me if I'm wrong) dat de klimaatmodellen moeite hebben met het verklaren waarom de voorspelde globale temperatuur afwijkt van de werkelijk gemeten verandering.quote:Modellen zijn complex, nooit perfect en zullen dat ook nooit worden. Wat dat betreft zijn het makkelijke doelwitten voor mensen die twijfel willen zaaien. De vraag is echter niet 'zijn ze perfect?' maar 'zijn ze goed genoeg voor onze doeleinden?' en het antwoord daarop is: ja.
(...)
Overigens ben ik benieuwd naar de discrepantie tussen modellen en de werkelijkheid die jij in gedachten had toen je je bericht schreef.
Er zijn in het geologische verleden natuurlijk ook veel eerder massa extincties geweest waar een broeikaseffect mede een rol speelde. Het duurde wel een tijdje maar er kwam uiteindelijk weer nieuwe evolutie na een paar miljoen jaar. En die 20-165 duizend jaar dat de gevolgen van het broeikaseffect wat wij gaan veroorzaken zullen duren. Dat is natuurlijk maar een moment als je het vergelijkt met de tijdspanne van de geologische geschiedenis.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Op Geologische tijdschaal stellen mensen geen zak voor natuurlijk. We zijn er nog maar zo kort dat je je af kan vragen hoeveel invloed we echt op de aarde op langere termijn kunnen uitoefenen. De aarde is vele malen warmer en kouder geworden lang voordat er mensen waren.
Maar dit is wel net het moment dat wij er zijn, daar moeten we dus zuinig mee omgaan.quote:Op donderdag 26 september 2013 13:03 schreef barthol het volgende:
[..]
Er zijn in het geologische verleden natuurlijk ook veel eerder massa extincties geweest waar een broeikaseffect mede een rol speelde. Het duurde wel een tijdje maar er kwam uiteindelijk weer nieuwe evolutie na een paar miljoen jaar. En die 20-165 duizend jaar dat de gevolgen van het broeikaseffect wat wij gaan veroorzaken zullen duren. Dat is natuurlijk maar een moment als je het vergelijkt met de tijdspanne van de geologische geschiedenis.
Ah. Dit is iets wat je her en der inderdaad leest en hoort maar is dat echt zo?quote:Op donderdag 26 september 2013 13:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik meen (please do correct me if I'm wrong) dat de klimaatmodellen moeite hebben met het verklaren waarom de voorspelde globale temperatuur afwijkt van de werkelijk gemeten verandering.
Ik zeg nergens dat dit door de mens komt. Het is enkel een neveneffect van de opwarming, die mijns inziens ook niet (in zijn geheel) door de mens wordt veroorzaakt.quote:Op donderdag 26 september 2013 08:20 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dit gelul over opwarming, smelten en weet ik wat meer is ook onzin. Het is zelfs arrogant. Denk je nou serieus dat wij mensen ook maar iets te vertellen hebben over de natuur. 1 vulkaan die klapt gooit meer shit de lucht in dan wij in 500 jaar
Op het onderzoek naar de invloed van de zon na, zie ik geen argumenten staan (ik moet er wel bij zeggen dat mijn Engels niet geweldig is en ik het dus best over het hoofd kan hebben gezien).quote:Op woensdag 25 september 2013 22:31 schreef cynicus het volgende:
Jammer, ik had een serieuzere documentaire verwacht. Deze is helaas nogal gekleurd.
De argumenten in die link zijn o.a.:quote:Op donderdag 26 september 2013 14:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Op het onderzoek naar de invloed van de zon na, zie ik geen argumenten staan (ik moet er wel bij zeggen dat mijn Engels niet geweldig is en ik het dus best over het hoofd kan hebben gezien).
Ah, oké.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:40 schreef cynicus het volgende:
[..]
De argumenten in die link zijn o.a.:
Dat er een heleboel klimaatwetenschappers en wetenschappelijke instituten (zoals het gezaghebbende National Academies of Science) zijn die de film zo slecht vinden dat ze een publiekelijk verklaring nodig vinden, daar is meestal wel wat meer voor nodig dan een enkel slordigheidje.
Bovendien zijn een aantal wetenschappers, die geinterviewd zijn voor de film, nogal verbolgen over de manier waarop hun verhaal geknipt en geplakt is om zo aan de doelstelling van de film te voldoen.
Er zijn ook een aantal gevallen waarbij data gemanipuleerd is om klimaatwetenschap in twijfel te trekken.
Het is simpelweg een ideologische niet-wetenschappelijke documentaire met maar één doel: klimaatverandering in twijfel trekken.
Documentaires staan zowieso al niet aan de top van de betrouwbaarheids/authoriteit piramide, maar mijn eerdere aanbod staat nog steeds.
Een schamele 0.000016% procent van de atmosfeer (nog veel minder dan de 0.04% CO2) beschermt ons tegen schadelijke UV-straling. 80 microgram Polonium-210 is dodelijk voor een mens van 80 kg. Ja, het is soms ongelofelijk maar waar, kleine hoeveelheden kunnen grote effecten hebben.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:04 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ah, oké.
Toch blijf ik absoluut niet snappen hoe dat hele kleine beetje CO2 wat de mens produceert voor een grote opwarming van de aarde kan zorgen.
Volgens mij scheelt dat 30 tot 40 graden.
In de aanname gaat het mis. De mens is verantwoordelijk voor 200% van de gemeten CO2 toename in de atmosfeer (de tweede 100% wordt opgenomen in de oceaan en biosfeer). De hoeveelheid atmosferische CO2 is al met 48% toegenomen.quote:Als de mens nog geen procent produceert, hoe kan dat dan een invloed hebben van meer dan 10%?
Maar wat waren toen de forcings en feedbacks? En hoe zit dat nu? Dat is waar klimaatwetenschap een antwoord op zoekt.quote:Een klimaatverandering, zoals er al zoveel zijn geweest, lijkt mij waarschijnlijker.
De elfjarige cyclus van de zon is niet van groot belang op de lange termijn trend. Temperatuur en zonneactiviteit hebben zich de afgelopen decennia in tegengestelde richting ontwikkeld.quote:Er is weer een stijging in het aantal zonnevlekken, wat aangeeft dat de zon actiever wordt en dus voor opwarming zou moeten zorgen.
Ja, het is overal wel eens warmer geweest, en kouder. De vraag is: waarom? En waarom warmt het nu op?quote:
Voor als je nog meer interesse hebt, hier een goede presentatie van Prof. Ray Pierrehumbert, bekend atmosferisch fysicus, over model predicties, validaties en wat anecdotes uit een zware bevochten vakgebied. De presentatie begint rond 04:20 en duurt zo'n 50 minuten. Zeer het bekijken waard.quote:Op donderdag 26 september 2013 13:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik meen (please do correct me if I'm wrong) dat de klimaatmodellen moeite hebben met het verklaren waarom de voorspelde globale temperatuur afwijkt van de werkelijk gemeten verandering.
Moet ik even tijd voor maken.quote:Op donderdag 26 september 2013 16:56 schreef cynicus het volgende:
[..]
Voor als je nog meer interesse hebt, hier een goede presentatie van Prof. Ray Pierrehumbert, bekend atmosferisch fysicus, over model predicties, validaties en wat anecdotes uit een zware bevochten vakgebied. De presentatie begint rond 04:20 en duurt zo'n 50 minuten. Zeer het bekijken waard.
Nee.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich waren de afgelopen winters ook daadwerkelijk uitzonderlijk koud.
waarom daalde de temperatuur al sinds 4000 v chr. dan en waarom steeg die dan van 10.000 voor v chr. tot 8000 v chr. ?quote:Op donderdag 26 september 2013 16:06 schreef cynicus het volgende:
[..]
Een schamele 0.000016% procent van de atmosfeer (nog veel minder dan de 0.04% CO2) beschermt ons tegen schadelijke UV-straling. 80 microgram Polonium-210 is dodelijk voor een mens van 80 kg. Ja, het is soms ongelofelijk maar waar, kleine hoeveelheden kunnen grote effecten hebben.
Maar toch is het niet zo raar als je er wat dieper over nadenkt:
De atmosfeer is zo'n 30km dik. Ondanks dat CO2 maar een klein percentage van de atmosfeer vormt bevat elke kubieke meter toch nog ongeveer 10,000,000,000,000,000,000,000 (10^22) moleculen CO2! (Met enige chemie kennis kun je dit zelf uitrekenen met behulp van de ideale gaswet, het moleculair gewicht van CO2 en het Avogadro getal van CO2).
Ter vergelijking: Er zitten bijna net zoveel moleculen CO2 in elke kubieke meter lucht als alle sterren in het zichtbare deel van het heelal tezamen, alle miljarden sterren in alle ruim 350 miljard sterrenstelsels en duizenden miljarden dwergstelsels tezamen. Het is een getal om van te duizelen.
Rekenen we dit om naar aantal moleculen CO2 per kubieke micrometer dan komen we op zo'n 10.000. De golflengte van een IR foton is zo'n 0.7 tot 300 micrometer. Er zijn per micrometer al veel kansen voor een foton om een interactie met een CO2 molecuul aan te gaan, laat staan per meter dan wel over de hele diepte van de atmosfeer. Het hele verhaal is uiteraard nog een stuk complexer (dipoolmomenten, interactie frequenties enzo), maar in de praktijk komt het er op neer dat de doorzichtigheid van de atmosfeer in veel van de IR frequenties heel beperkt is.
Stel een CO2 molecuul heeft een IR foton onderschept, dan is er een 50% kans is dat deze de energie weer richting de aarde uitstraalt (de uitstraling is in willekeurige richting, dus 50% gaat naar boven,
[ afbeelding ]
De alarmerende piek, uiteraard door de mens veroorzaakt, niet door natuurlijke processen, en nu gaan we allemaal doodt.quote:
Het weer over een week is niet eens te voorspellen, maar sluwe machtsmannetjes als Al Gore voorspellen dat in 2050 de halve wereld onder water staat. En die gast krijgt van de onwetende bevolking nog gelijk ook.quote:Op vrijdag 27 september 2013 01:50 schreef roislecxe het volgende:
Bah, ik word zo moe van dit soort ongefundeerde onzinberichten. Als je ergens géén voorspelling van kan doen, is het wel van een compleet seizoen in een land als Nederland.
En als ik me niet vergis, wordt dit de 3e 'horrorwinter' op een rij dus? En we leven allemaal nog...
Degene die dit artikel schreef lacht zich vast kapot dat de complete media het overneemt.
Het weer over een week is in de meeste gevallen redelijk te voorspellen. Maar er zijn inderdaad ook dagen bij dat zelfs 2 dagen vooruit nog moeilijk is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 01:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het weer over een week is niet eens te voorspellen, maar sluwe machtsmannetjes als Al Gore voorspellen dat in 2050 de halve wereld onder water staat. En die gast krijgt van de onwetende bevolking nog gelijk ook.
Heb je er een linkje van? Ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 27 september 2013 02:03 schreef El_Matador het volgende:
Ik lees net op Wikipedia dat in 2013 de Arctische ijskap (Noordpool dus) met 60% is toegenomen??!
Zie dit dan, het plaatje van de ondertekenaars (groen) van het Kyoto Protocol. En de niet-ondertekenaars in blauw:
[ afbeelding ]
De VS hebben dus de hele wereld in hun (lucht)zak. Letterlijk.
Dit is het beste artikel:quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:04 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Heb je er een linkje van? Ben wel benieuwd
Is dat niet de Antarctische, roislecxe?quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:04 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Heb je er een linkje van? Ben wel benieuwd
Overigens is de Arctische poolkap best wel van het de Zuidpool he
Exusezquote:Op vrijdag 27 september 2013 02:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat niet de Antarctische, roislecxe?
Dat is een wikipedia edit van "koektrommel" op basis van een onzinbericht in "the Daily Mail" van David Rose.quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:03 schreef El_Matador het volgende:
Ik lees net op Wikipedia dat in 2013 de Arctische ijskap (Noordpool dus) met 60% is toegenomen??!
"In ieder geval", "zeker weten", "met grote stelligheid", dat is allemaal geen natuurwetenschappelijk taalgebruik. Natuurwetenschappers rekenen in marges en bouwen modellen om hun voorspellingen te testen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:16 schreef roislecxe het volgende:
Op moment van spreken is de wereldwijde gemiddelde temp in ieder geval 1.27 graad hoger dan sinds het begin van de 20e eeuw
Je hebt gelijk over de misvatting in de taal en de Daily Mail klopt ook niks van natuurlijk. Wel interessant om uit te zoeken waar het vandaan komt, want niet uit de lucht vallen (pun intended).quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:34 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is een wikipedia edit van "koektrommel" op basis van een onzinbericht in "the Daily Mail" van David Rose.
Koektrommel gebruikt een bedenkelijke bron, en sowieso is het onzin om over de "Arctische IJskap" te spreken. Je hebt de Groenlandse IJskap (landijs) en het Arctische Zeeijs. Bij het Zeeijs kan je bij hoeveelheid uitgaan van Extend of van Area of van Volume.
Bovendien is een trend iets anders dan een jaarlijkse fluctuatie.
Het is en blijft Nederland he. Het zal hier geen 43 graden worden, ook niet over 100 jaar. Het zal ook geen 40 graden vriezen, of 5000mm per jaar regenen. Het is en blijft een gematigd klimaat.quote:Op vrijdag 27 september 2013 03:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"In ieder geval", "zeker weten", "met grote stelligheid", dat is allemaal geen natuurwetenschappelijk taalgebruik. Natuurwetenschappers rekenen in marges en bouwen modellen om hun voorspellingen te testen.
Dat is het hele punt. Geen enkel klimaatmodel is voorspellend geweest. Het is veel te complex voor ons, simpele mensjes.
Maak je liever op voor -eventuele!- klimaatverandering (drijvende huizen, windbestendigheid, temperatuurneutraal bouwen), want klimaatverandering zelf is een volkomen natuurlijk en dus voorkomend proces.
Ik zie dat dit kleine kind na al die jaren nog steeds geen enkel serieus argument heeft.quote:Op vrijdag 27 september 2013 01:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De alarmerende piek, uiteraard door de mens veroorzaakt, niet door natuurlijke processen, en nu gaan we allemaal doodt.
gast, donder toch op met die idiote meme. Waar is de opwarming de laatste 10 jaar gebleven? Of dat weet je natuurlijk ook weer in je voorgekookte klimaathysterische scenario te frommelen.
De CO2-waanzin is de grootste, duurste en natuurwetenschapsverkrachtende bubbel en zwendel van het moment. En jij doet er vrolijk aan mee, "cynicus" (what's in the name).
Barst Yellowstone in 2023 ineens, sta je daar, de leugens van Gore Goebbels gelovend, met je ballonnetjes CO2 te vangen.
Voorspellen van het weer of klimaat zijn dan ook twee totaal verschillende problemen. Daarom is dit is een stroman argument.quote:Op vrijdag 27 september 2013 01:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het weer over een week is niet eens te voorspellen,
Wederom een stroman argument. Ik wacht rustig op het moment waarop de stoere stierenvechter bewijst dat Al Gore dit gezegd heeft.quote:maar sluwe machtsmannetjes als Al Gore voorspellen dat in 2050 de halve wereld onder water staat. En die gast krijgt van de onwetende bevolking nog gelijk ook.
Context, meneer de misinformatiespecialist, context.quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:03 schreef El_Matador het volgende:
Je bent anders zelf ook behoorlijk stellig en zoals we zien klopt er niet zoveel van jouw stelligheid. Misschien de volgende keer iets meer nadenken?quote:Op vrijdag 27 september 2013 03:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"In ieder geval", "zeker weten", "met grote stelligheid", dat is allemaal geen natuurwetenschappelijk taalgebruik. Natuurwetenschappers rekenen in marges en bouwen modellen om hun voorspellingen te testen.
Goh, had ik een paar post hierboven niet net nog een link geplaatst naar een presentatie van Ray Pierrehumbert over sucessvolle modelpredicties?quote:Dat is het hele punt. Geen enkel klimaatmodel is voorspellend geweest. Het is veel te complex voor ons, simpele mensjes.
De initiele forcering voor die perioden komt voornamelijk van de Milankovich cycli (kleine veranderingen in de stand van de aardas, baan om de zon enz.) waardoor er meer of minder zonlicht op het Noordelijk halfrond valt. Die kleine verandering in intensiteit en plaats verandert andere processen die daarna meehelpen het initiele effect te versterken (feedbacks).quote:Op vrijdag 27 september 2013 01:27 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
waarom daalde de temperatuur al sinds 4000 v chr. dan en waarom steeg die dan van 10.000 voor v chr. tot 8000 v chr. ?
Ik wil nu al een wedje met je maken dat het dan nog steeds dezelfde mensen zijn die om het hardst roepen dat de aarde niet meer opwarmt en dat het gewoon een natuurlijk proces is, ook al hoeven de laatste 13 jaar dan opnieuw qua warmste-jaren-ooit-gemeten slechts één ander jaar (in de periode 2001-2013 is dat 1998, het warmste jaar van de vorige eeuw) tussen zich te dulden.quote:Op vrijdag 27 september 2013 02:16 schreef roislecxe het volgende:
We zullen zien of de grafiek over 10 jaar nog steeds een stijgende trend heeft,
Misschien is het interessant om dit topic eens door te bladeren. Als je dan nog steeds stelling overtuigd bent dat er geen opwarming in de aarde zit weet ik het ook niet meer....quote:Op vrijdag 27 september 2013 03:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt gelijk over de misvatting in de taal en de Daily Mail klopt ook niks van natuurlijk. Wel interessant om uit te zoeken waar het vandaan komt, want niet uit de lucht vallen (pun intended).
Hoe het ook zij; vroegere trends zijn bij (grote en verder terug in de tijd alleen maar groter) grote benadering. De technologische biasing zorgt ervoor dat men nu over ppm's CO2 en miligraden temperatuursschommelingen kan spreken. Metingen in het verleden zijn of gedaan met mindere meetinstrumenten (grotere foutenmarges) of alleen indirect te doen (ijskernen).
De foutenmarges zijn zo groot, de aannames volkomen onwetenschappelijk en de oorzaak is nooit bewezen. En maar CO2 verhandelen.
Stellig overtuigd zijn van iets dat niet te voorspellen is, lijkt me onmogelijk.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:47 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Misschien is het interessant om dit topic eens door te bladeren. Als je dan nog steeds stelling overtuigd bent dat er geen opwarming in de aarde zit weet ik het ook niet meer....
WKN / Het Grote Klimaatverandering Topic #3 De ondergang van Heartland
Leuk geschreven, leuk onderbouwdquote:Op vrijdag 27 september 2013 11:45 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Ik wil nu al een wedje met je maken dat het dan nog steeds dezelfde mensen zijn die om het hardst roepen dat de aarde niet meer opwarmt en dat het gewoon een natuurlijk proces is, ook al hoeven de laatste 13 jaar dan opnieuw qua warmste-jaren-ooit-gemeten slechts één ander jaar (in de periode 2001-2013 is dat 1998, het warmste jaar van de vorige eeuw) tussen zich te dulden.
En het rare is dat als 2014 of 2015 weer een echt El-Niño jaar wordt (zoals 1998, 2005 en 2010) dezelfde mensen die na een week vroege sneeuw in Nederland (of een uitbreiding van het oppervlak -geen maat voor de hoeveelheid bytheway- van het Noordpoolijs*) zeker zijn van een naderende ijstijd, dan opeens wél weten dat je voor een klimaattrend minimaal 30 jaar moet nemen.
* 2013 lijkt wereldwijd ongeveer even warm te worden als 2012; als het op de Noordpool kouder is, is het ergens anders dus kennelijk warmer.
(NB. De "afvlakking" die we de laatste 16 jaar zien komt voor een groot deel door een van de sterkste El Niño's ooit aan het begin en een van de sterkste La Niña's ooit aan het eind - wat trouwens wel weer mooi laat zien waarom een periode van 10/15 jaar te kort is om een klimaattrend te bepalen: de ruis is dan simpelweg nog te groot.)
Plaatje: zelfs als je de ruis negeert, en het "vlakke" deel laat beginnen op een outlier (foei!) is er statistisch gezien geen "afvlakking" want de trends sluiten niet aan (wat een basisvoorwaarde is; data zijn een gemiddelde van HadCRUT4, NASA/GISS en NCDC/NOAA):
[ afbeelding ]
Na mede-recordjaar 2010 zijn de serieuze wetenschappers onder de sceptici grotendeels omgegaan en geven niet alleen schoorvoetend toe dat de aarde opwarmt (in de meeste gevallen hebben ze opeens nooit anders beweerd!) maar dat de mens daar voor minstens een substantieel gedeelte verantwoordelijk voor is (wat overigens in 2003 al onweerlegbaar is bewezen dmv. isotopenverhoudingen). De discussie gaat dus al lang niet meer over òf en door wie, maar over hoevéél (ergens tussen de 1 en de 6 graden per verdubbeling van CO2, de meesten zitten rond de 3).
Jammer alleen dat bij veel Fok!kers het internet zo traag is.(Hoewel, twee tot tien jaar? Toch eens met je provider praten, want dit kan niet hoor!)
Een decennialange stijgende trend is niet in een weekje omgebogen hoorquote:Op zaterdag 28 september 2013 00:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Stellig overtuigd zijn van iets dat niet te voorspellen is, lijkt me onmogelijk.
Ik ken de fearmongering, datamanipulatie en politiek-gedreven waanzin.
Het is onmogelijk vast te stellen:
- of het de komende jaren globaal warmer of kouder wordt
- of en hoeveel invloed de mens op die temperatuurswisselingen heeft
- of en in welke mate CO2-sequestratie "helpt" het "klimaat terug te veranderen/constant te houden/whatever gepredikt wordt"
Mooie is dat alle klimaatvoorspellingen een tijdbestek van minimaal een jaar of 100 hebben. Gaat echt van niet van de ene op de andere week.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:57 schreef El_Matador het volgende:
Als klimatologen en meteorologen op de aandelenbeurs zouden werken, zouden ze vanwege hun niet-uitgekomen scenario's en incorrecte voorspellingen binnen 2 dagen ontslagen zijn.
Systeem Aarde is veel te complex zowel om te beinvloeden als om te weten welke invloed we uitoefenen.
Maar het grote publiek trapt -helaas onwetend- in de ongein die fearmongers prediken. Ernstig.
Een decennialange stijgende trend is geen sprake van, in de jaren 70 werd het gemiddeld kouder. Daarna weer warmer.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:59 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Een decennialange stijgende trend is niet in een weekje omgebogen hoorEn wat zou de reden dan zijn dat het ineens afkoelt eigenlijk volgens jou?
Als de cijfers toch al tientallen jaren een stijgende trend tonen, die alleen maar stijgender wordt, dan zie jij het dalen ofzo? Ik snap het niet.
Vlot gelezen trouwens, dat topic.
Ja, dat is dus niks.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:05 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Mooie is dat alle klimaatvoorspellingen een tijdbestek van minimaal een jaar of 100 hebben. Gaat echt van niet van de ene op de andere week.
Iets doen? Wat wilde je doen dan?quote:Meer van: als we er nu niks aan doen, is het over 80 jaar misschien te laat.
Het ergste is dus dat ik juist beweer dat WE GEEN gelijk hebben. We kúnnen het simpelweg niet (weten). Juist de fearmongerende klimaathysterici beweren "het zeker te weten". Een concept dat juist in de Natuurwetenschap niet bestaat.quote:Maar jij bent meer van: het heeft vandaag nog geregend, dus het is niet te droog in de wereld. of: April had een te koud langjarig gemiddelde, dus de Aarde koelt af.
En dat moet je zelf weten, en over 25 jaar heb je er zelf waarschijnlijk nog steeds weinig van gemerkt (op een paar warmte- of kouderecords in NL na die je op de FP met eenkunt afdoen), dus kun je nog steeds roepen dat je gelijk hebt. En dat is natuurlijk wel erg leuk...
Ik begrijp dat Aarde oud is, en dat het in al die jaren veranderd is, maar wat hebben wetenschappers daar nu mee te maken? Daarom nam ik het minimaal, en zei 100 jaar. Lijkt me een aannemelijk getal dat er iets te merken valt van de veranderingen op Aarde. (En nee, niet hele continenten lopen over water of verplaatsen in een kwartiertje)quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, dat is dus niks.
De Aarde is 4,6 miljard (!) jaar oud, het klimaat verandert stevig in de laatste 5-10 miljoen jaar met grote pieken en dalen (door de ijstijden en interglacialen) in de laatste paar honderdduizend jaar.
Wat zou ik nou in m'n eentje kunnen doen? Het Kyotoverdrag is een begin, minder C02 de lucht in pompen is een zeer goede ontwikkeling. En dan nog duurt het lang voor het zichtbaar wordt dat dat helpt.quote:Iets doen? Wat wilde je doen dan?
"Is het misschien te laat"? Waarvoor dan?
Je beseft dat je precies de fearmongering napraat, zonder enig wetenschappelijk bewijs?
Hoe kun je het een schande noemen?quote:Het ergste is dus dat ik juist beweer dat WE GEEN gelijk hebben. We kúnnen het simpelweg niet (weten). Juist de fearmongerende klimaathysterici beweren "het zeker te weten". Een concept dat juist in de Natuurwetenschap niet bestaat.
Een wetenschappelijke schande is het, serieus.
De Aarde verandert constant, door allerlei natuurlijke processen. Op verreweg de meeste hebben wij zeer weinig tot geen invloed.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:26 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Ik begrijp dat Aarde oud is, en dat het in al die jaren veranderd is, maar wat hebben wetenschappers daar nu mee te maken?
100 jaar is een veel te korte tijdsspanne. Alleen in de afgelopen 1000 jaar zijn er al enkele zeer koude periodes geweest (met massale hongersnoden) en warmere periodes in West-Europa.quote:Daarom nam ik het minimaal, en zei 100 jaar. Lijkt me een aannemelijk getal dat er iets te merken valt van de veranderingen op Aarde. (En nee, niet hele continenten lopen over water of verplaatsen in een kwartiertje)
Het tegengaan van gebruik van teveel fossiele brandstoffen is zonder meer een goed streven. Maar niet "omdat je het klimaat wilt 'redden'". Wat je kan doen; de fearmongering afwijzen.quote:Wat zou ik nou in m'n eentje kunnen doen?
Een begin waarvan? Het is een geoliede geldmachine voor met name het enige land dat het verdrag niet ondertekende; de VS. Het is volslagen waanzin, geldklopperij en machtsmisbruik.quote:Het Kyotoverdrag is een begin
CO2 is geen gif, het is een heel normaal gas. Je drinkt wel es bier of spa rood?quote:minder C02 de lucht in pompen is een zeer goede ontwikkeling.
Ah en dat is de kern van de zaak. HOE WEET JIJ DAT? Hoe weet jij dat als we nu maar lekker veel CO2 afvangen dat het klimaat dan "terug"verandert? En waarheen "terug"? Welk klimaat is nu eigenlijk "echt"? En welk klimaat moeten we "behouden"?quote:En dan nog duurt het lang voor het zichtbaar wordt dat dat helpt.
Waar doel je op? Smeltende gletsjers? Gletsjers smelten en groeien al honderdduizenden jaren aan.quote:En dat het te laat is voor dat de gevolgen echt zichtbaar worden. (al worden ze dat stiekem al een beetje)
Het is een schande op 2 manieren:quote:Hoe kun je het een schande noemen?
Het gaat niet om "gelijk hebben". Het gaat om wat je wel en niet kán weten.quote:'Klimaathysterici' hebben sowieso geen gelijk, maar jij wel?
Drogreden.quote:Zij hebben er gegarandeerd meer onderzoek naar gedaan en meer gegevens van dan wij.
"Alle significante modellen en onderzoeken". Wie bepaalt de waarde van die onderzoeken, roislecxe?quote:Waarom zouden we het dan niet geloven en vol blijven houden dat het klimaat om de x tijd verandert en dat de natuur nou eenmaal zo is, terwijl alle significante modellen en onderzoeken aantonen dat er wel degelijk iets op onnatuurlijke wijze aan het veranderen is? En dat is een verandering die geen miljoenen jaren meer duurt.
Wie is hier de fearmonger,dat ben jij met je gejank als een kleuter, niet wetenschappelijke onderbouwingen, maar toch maar de klimatologen blijven bashen. In en in triest dat je ooit je bull hebt gehaald en dan weigert normale discussies te voeren met mensen die weldegelijk gefundeerde argumenten aandragen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:57 schreef El_Matador het volgende:
Als klimatologen en meteorologen op de aandelenbeurs zouden werken, zouden ze vanwege hun niet-uitgekomen scenario's en incorrecte voorspellingen binnen 2 dagen ontslagen zijn.
Systeem Aarde is veel te complex zowel om te beinvloeden als om te weten welke invloed we uitoefenen.
Maar het grote publiek trapt -helaas onwetend- in de ongein die fearmongers prediken. Ernstig.
Hoezo, het is toch een feit dat een toename van methaan leidt tot een toename van temperatuur, globaal gezien?quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:51 schreef El_Matador het volgende:
Het is onmogelijk vast te stellen:
- of het de komende jaren globaal warmer of kouder wordt
En de één zegt dat het in Europa juist weer kouder gaat worden gemiddeld...quote:Op zaterdag 28 september 2013 12:58 schreef Ludd het volgende:
[..]
Hoezo, het is toch een feit dat een toename van methaan leidt tot een toename van temperatuur, globaal gezien?
Dat was niet de vraag.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En de één zegt dat het in Europa juist weer kouder gaat worden gemiddeld...
Boeie.quote:
Ja ga jij ze dat in India ( 1,3 miljard smerige inwoners) eens even vertellenquote:Op zaterdag 28 september 2013 13:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weer dat gelul van klimaathysterici. Laten we ons eerst maar eens druk maken om vervuiling.
Verbranding van fossielebramdstoffen zorgt ook voor veel vervuiling, dat loopt dus mooi samen op.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weer dat gelul van klimaathysterici. Laten we ons eerst maar eens druk maken om vervuiling.
En bij 10% CO2 in de lucht raak je binnen een uur bewusteloos en ga je dood.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:51 schreef El_Matador het volgende:
CO2 is geen gif, het is een heel normaal gas. Je drinkt wel es bier of spa rood?
Een klimaattrend is altijd minimaal 30 jaar, daar kan best een stukje inzitten waar het iets kouder wordt. Een trend heeft nu eenmaal ups en downs, het is geen y = a*x + b vergelijking.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:06 schreef El_Matador het volgende:
Een decennialange stijgende trend is geen sprake van, in de jaren 70 werd het gemiddeld kouder. Daarna weer warmer.
Dat zou mooi zijn als dat uiteindelijk gaat meehelpen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Verbranding van fossielebramdstoffen zorgt ook voor veel vervuiling, dat loopt dus mooi samen op.
Ik ben het hier tot op zekere hoogte mee eens.quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:26 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn als dat uiteindelijk gaat meehelpen.
Ik heb het echter over vele andere soorten verontreiniging zoals bodem- en waterverontreiniging die voor de mensheid een stuk nadeliger kan uitpakken. Laten we wel wezen, als je 't over 't klimaat hebt, is het vrij treurig om 't alleen te hebben over alles sinds 1880. Daar is het juist bij uitstek een geval van lange termijn. Wat pas echt zorgen baart zijn dit soort dingen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overigens woon ik in China dus ik ben me absoluut bewust van de luchtverontreiniging. Helaas is het zo dat we met gezeur over 't klimaat heel weinig opschieten in termen van plannen van aanpak. Ik geloof niet dat de mens significant bijdraagt aan de opwarming maar ben wel 100% voorstander van het beperken van uitstoot en het veel zorgvuldiger omgaan met de natuur.
Het lijkt me gewoonweg het meest zinvol om de discussie over invloed van de mens, op iets wat zo lange termijn is dat 't lastig bewezen kan worden, te laten voor wat het is. Er zullen maar weinig mensen zijn die het prettig vinden als hun omgeving wordt verkracht door vervuiling. En uiteindelijk zal het terugbrengen daarvan ook helpen bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot, ongeacht of je dan wel of niet gelooft in de helende effecten op veranderingen van 't klimaat.
quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:26 schreef SuperHarregarre het volgende:
Het lijkt me gewoonweg het meest zinvol om de discussie over invloed van de mens, op iets wat zo lange termijn is dat 't lastig bewezen kan worden, te laten voor wat het is. Er zullen maar weinig mensen zijn die het prettig vinden als hun omgeving wordt verkracht door vervuiling. En uiteindelijk zal het terugbrengen daarvan ook helpen bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot, ongeacht of je dan wel of niet gelooft in de helende effecten op veranderingen van 't klimaat.
Het is niet alleen een veel groter probleem; het is ook direct oplosbaar. Dat in tegenstelling tot CO2/klimaatverandering waarvan er geen enkel bewijs is dat als je maar veel CO2 opslaat, dat het klimaat dan "terugverandert". Waarheen, geen idee, maar dat moeten de voorstanders van sequestratie dan maar eventjes uitleggen. Welk klimaat is "het echte klimaat"?quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:48 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Ik ben het hier tot op zekere hoogte mee eens.
Vervuiling, gif in ons leefmilieu en in onze voeding is een veel groter probleem en verdient veel meer aandacht dan nu het geval is.
Dat zoals het zich zou ontwikkelen zonder invloed van de mens er op. Afgezien van vulkaanuitbarstingen en kosmische gebeurtenissen die ook een invloed kunnen hebben.quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:28 schreef El_Matador het volgende:
Welk klimaat is "het echte klimaat"?
Dat is dus onmogelijk vast te stellen, dat ben je met me eens?quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zoals het zich zou ontwikkelen zonder invloed van de mens er op.
Exact! Er zijn veel ergere, duidelijkere en oplosbaardere problemen dan "CO2".quote:Afgezien van vulkaanuitbarstingen en kosmische gebeurtenissen die ook een invloed kunnen hebben.
We weten wel in hoeverre de mens de atmosfeer vervuild. Als we dat zoveel mogelijk beperken is de invloed van de mens minimaal.quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is dus onmogelijk vast te stellen, dat ben je met me eens?
[..]
Exact! Er zijn veel ergere, duidelijkere en oplosbaardere problemen dan "CO2".
Je zal maar met je ballonnetje CO2 staan af te vangen en opeens barst Yellowstone uit. Dat hele theelepeltjesbeleid voor niets. Da's nou zonde van al dat geld.
Enron bepleit Kyoto.
Wie dan niet minstens met zijn wenkbrauwen fronst, heeft de geschiedenis van de 21e eeuw nog niet zo begrepen.
Vervuilt? Met NOx, SOx, fijnstof? Ja, en dat zijn dan ook zaken die makkelijk aan te pakken zijn, en daar is ook niets mis mee. CO2 is geen "vervuiling".quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:40 schreef remlof het volgende:
[..]
We weten wel in hoeverre de mens de atmosfeer vervuild.
Los van de praktische kant (jij bent toch hopelijk niet zo naief om te denken dat Kyoto is bedoeld om de Aarde te redden??) is er geen enkele garantie dat we het klimaat "terugveranderen naar de natuurlijke situatie". Er is helemaal geen bewijs dat CO2-sequestratie ueberhaupt iets oplost.quote:Als we dat zoveel mogelijk beperken is de invloed van de mens minimaal.
Haha, jij denkt dat flinke inslagen geen langdurig effect hebben? Toba heeft de bottleneck in de menselijke evolutie veroorzaakt. Gewoon, zonder auto's en vleesproductie.quote:En de invloed van de mens is wel degelijk anders dan die van natuurrampen of inslagen omdat het zich over een veel langere periode voltrekt.
Dit plaatje bedoelde ik inderdaad. Het werd gemiddeld niet zoveel kouder, maar de curve loopt horizontaal.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:28 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Een klimaattrend is altijd minimaal 30 jaar, daar kan best een stukje inzitten waar het iets kouder wordt. Een trend heeft nu eenmaal ups en downs, het is geen y = a*x + b vergelijking.
Maar goed, wijs die koudere jaren 70 dan maar eens aan (data zijn een gemiddelde van HadCRUT4, NASA/GISS en NCDC/NOAA):
[ afbeelding ]
(rood: 11-jarig voortschrijdend gemiddelde ivm. 11-jarige zonnecyclus, blauw: 3e orde polynomiaal, rose: 2e orde polynomiaal vanaf 1970, waar ongeveer de huidige opwarming is begonnen)
In een tabelletje (temperaturen in graden Celsius)
1900-1909: 13,64
1910-1919: 13,65
1920-1929: 13,77
1930-1939: 13,90
1940-1949: 13,99
1950-1959: 13,93
1960-1969: 13,95
1970-1979: 13,96
1980-1989: 14,13
1990-1999: 14,29
2000-2009: 14,49
2010-heden: 14,51
Nou, wat een koelte in die jaren 70.
quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:06 schreef El_Matador het volgende:
in de jaren 70 werd het gemiddeld kouder
quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:48 schreef El_Matador het volgende:
Het werd gemiddeld niet zoveel kouder
Ja, wat wil je nou?quote:
Vanaf het begin van de industriële revolutie tot het eind van de jaren 60 met een slakkengangetje, daarna ging het steeds sneller.quote:
Het echte klimaat in het precambrium was heel erg warm, de atmosfeer bestond vrnl uit waterstof en CO2. Later ontstond er het giftige en uiterst reactieve zuurstof door de ontwikkeling van planten.quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:28 schreef El_Matador het volgende:
Het is niet alleen een veel groter probleem; het is ook direct oplosbaar. Dat in tegenstelling tot CO2/klimaatverandering waarvan er geen enkel bewijs is dat als je maar veel CO2 opslaat, dat het klimaat dan "terugverandert". Waarheen, geen idee, maar dat moeten de voorstanders van sequestratie dan maar eventjes uitleggen. Welk klimaat is "het echte klimaat"?
Die toevoeging achteraan ookquote:Op zaterdag 28 september 2013 16:12 schreef De_Coulance het volgende:
El Matador is een troll af en toe.
Redelijk arbitrair dat. De invloed van de mens kan nooit verdwijnen zolang wij op aarde rondlopen. Ons van de aardbodem verwijderen heeft ook weer een effect omdat wij ook een gehele flora en fauna onderhouden. Linksom of rechtsom ontstaan er dan weer andere problemen. (Alhoewel wij daar dan niks mee te maken hebben, verwijderd als we zijn.)quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zoals het zich zou ontwikkelen zonder invloed van de mens er op. Afgezien van vulkaanuitbarstingen en kosmische gebeurtenissen die ook een invloed kunnen hebben.
alleen de dierentuin in de flevopolder zal bijna dood gaan van de honger, verder redden dieren het beter dan je denktquote:Op zaterdag 28 september 2013 17:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Redelijk arbitrair dat. De invloed van de mens kan nooit verdwijnen zolang wij op aarde rondlopen. Ons van de aardbodem verwijderen heeft ook weer een effect omdat wij ook een gehele flora en
Katten krijgen 't wel lastig zonder de glitter en glamour van 't internet.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen de dierentuin in de flevopolder zal bijna dood gaan van de honger, verder redden dieren het beter dan je denkt
ik hoop wel dat de rivierstuwen ook snel weggaan dan
ja en poedels ookquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Katten krijgen 't wel lastig zonder de glitter en glamour van 't internet.
Om nog maar te zwijgen over je moeder. Olifanten gedijen niet zo goed in 't koude Nederland.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en poedels ook
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:43 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen over je moeder. Olifanten gedijen niet zo goed in 't koude Nederland.maak je je over natuur geen zorgen, die zorgen altijd dat de sterkste verder kanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
desnoods gaan vissen vliegen of olifanten hardlopen naar de zon als het te koud isEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Oh, in dat geval kunnen we blijven vervuilen. Op een gegeven moment komt het toch wel allemaal goed. Alleen muteren onze kleinkinderen dan zodat ze 't aankunnen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maak je je over natuur geen zorgen, die zorgen altijd dat de sterkste verder kan
desnoods gaan vissen vliegen of olifanten hardlopen naar de zon als het te koud is
zonder de mens wel jaquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:49 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Oh, in dat geval kunnen we blijven vervuilen. Op een gegeven moment komt het toch wel allemaal goed.
Nee, de mens muteert dan en overleeft gewoon.quote:
in een hol met een knuppel, waar er zo nu en dan een opgevreten wordt door een tijger tot ie weer het natuurlijk evenwicht gaat verstoren en Mac Donalds gaat bouwenquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nee, de mens muteert dan en overleeft gewoon.
Niets mis mee toch? Sabbatical voor de mensheid.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in een hol met een knuppel, waar er zo nu en dan een opgevreten wordt door een tijger tot ie weer het natuurlijk evenwicht gaat verstoren en Mac Donalds gaat bouwen
ja maar dat duurt dan weer 200.000 jaar voor de eerste Mac gebouwd kan wordenquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:53 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Niets mis mee toch? Sabbatical voor de mensheid.
Genoeg tijd om ervoor te zorgen dat we niet weer een Gordon of Joling voortbrengen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja maar dat duurt dan weer 200.000 jaar
ach of een anderquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Genoeg tijd om ervoor te zorgen dat we niet weer een Gordon of Joling voortbrengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |