Ten eerste behoor ik tot geen enkele groep wat betreft BDE's en vind ik dus ook niet automatisch wat volgens jou 'de nonbelievers' vinden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nou, omdat de nonbelievers van BDE's altijd verwijzen naar hallucinaties of effecten van DMT. En nu de neocortex uitgeschakeld is geweest bij Eben Alexander, haalt dat een streep door die theorie. Dus wat is dan je volgende argument om te ontkennen dat BDE's echt zijn? Jij houdt dat immers bij hoog en bij laag vol, dus ik neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt.
Hersenactiviteit staat niet gelijk aan rationeel denken, gelukkig niet. Je hersenen besturen autonoom een heleboel dingen in je lichaam waar je niet over nadenkt en zelfs niet eens bewust van bent.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:14 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat je jezelf niet te veel moet blindstaren op het al dan niet aanwezig zijn van hersenactiviteit. (m.i. wijst dit aspect erop dat het juist het rationele denken is wat in de weg zit bij de ervaring en dus dat voor het verkrijgen van zo'n ervaring eigenlijk de meest eenvoudige weg is om in de "andere dimensies" of "bewustzijnsstaten" terecht te komen maar dat terzijde).
Zodra je kan concluderen dat een 'bijna dood ervaring' eigenlijk niets heeft te maken met het bijna dood zijn kan je je horizon verbreden en niet naar 'magische' verklaringen zoeken. De ervaring is niet heel anders dan een willekeurige droom.quote:Op maandag 23 september 2013 19:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je bent nu een woordspelletje aan t spelen. Bijna dood ervaring is een naam voor een ervaring. Dit topic gaat over de ervaring, niet om de naam die men eraan gegeven heeft.
Hoezo? Misschien leer je nog wat.quote:Verder is het duidelijk hoe jij kijkt naar BDE's. Laten jij en ik in ieder geval niet verder gaan met dit gesprek, want dat is tijdverspilling voor ons allebei.
Mee eens, maar om vermoedelijk een heel andere reden: als je al kunt vaststellen dat de hersenen niet verantwoordelijk zijn voor deze ervaringen, dan is daarmee nog helemaal niets gezegd over wat die ervaringen dan wel verklaart.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:14 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat je jezelf niet te veel moet blindstaren op het al dan niet aanwezig zijn van hersenactiviteit. (m.i. wijst dit aspect erop dat het juist het rationele denken is wat in de weg zit bij de ervaring en dus dat voor het verkrijgen van zo'n ervaring eigenlijk de meest eenvoudige weg is om in de "andere dimensies" of "bewustzijnsstaten" terecht te komen maar dat terzijde).
Ik zeg niet dat het om een verklaring vraagt, ik zeg alleen dat die beleving niet vanuit zijn samengestelde herinneringen kon komen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:13 schreef Molurus het volgende:
Vraagt levendigheid dan om een verklaring? Dromen kunnen ook heel levendig zijn, en uren lijken te duren.. terwijl het meestal maar de laatste zoveel minuten van de reguliere slaap is.
En daarom moet de optie dat er wel zoiets bestaat als een BDE niet zomaar op voorhand uitgesloten worden. Stellen dat het niet bestaat omdat je het met de beperkte middelen die je in deze wereld hebt niet kunt verklaren, is natuurlijk onzin.quote:Mja, net als bij gevallen van vermeende telepathie is het natuurlijk wonderlijk dat iemand iets lijkt te weten waarvan je denkt 'dat kan hij helemaal niet weten'.
Maar wonderlijkheid op zich zegt eigenlijk niets. Het vertelt ons niet of hij die kennis op een andere manier kon hebben (en hoe), of het wel feitelijk kennis was en niet zomaar een toevallige overeenkomst, en wanneer die BDE plaatsgevonden heeft.
Dit is een ouderwets gevalletje 'goh wat vreemd, het moet wel een wonder zijn'. Er kan geen enkele conclusie uit worden getrokken.
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het om een verklaring vraagt, ik zeg alleen dat die beleving niet vanuit zijn samengestelde herinneringen kon komen.
Zolang we niet weten wat het wel verklaart moeten we niets uitsluiten, ook niet smurfen met sterke telepatische gaven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
En daarom moet de optie dat er wel zoiets bestaat als een BDE niet zomaar op voorhand uitgesloten worden.
Wie stelt dat eigenlijk precies?quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Stellen dat het niet bestaat omdat je het met de beperkte middelen die je in deze wereld hebt niet kunt verklaren, is natuurlijk onzin.
Miljarden mensen geloven in goden. Honderdduizenden mensen beweren te zijn ontvoerd door aliens. Overtuigingen en getuigeverklaringen zijn op zich niet heel waardevol. En ze worden beduidend minder waardevol naarmate de verklaringen onwaarschijnlijker worden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Honderdduizenden getuigenissen van over de hele wereld spreken het op voorhand verwerpen van het bestaan van een BDE categorisch tegen.
Ik zou voor de details het boek erbij moeten pakken, maar het kwam erop neer dat hij bijvoorbeeld daar zijn zus leerde kennen, die hij op aarde nooit heeft gekend. Later kwam hij erachter dat zij jaren geleden was overleden en herkende haar toen van een foto.quote:
Klopt, maar waarom een BDE uitrulen tegen honderdduizenden verklaringen van direct betrokkenen in? Waaronder wetenschappers en medisch specialisten zelf?quote:Zolang we niet weten wat het wel verklaart moeten we niets uitsluiten, ook niet smurfen met sterke telepatische gaven.
Ik zeg, de logica. Als je op je gevoel afgaat, dan ontkom je bijna niet aan het gegeven van een hoger bestaan 'om ons heen'. De aarde is slechts een station waarop wij reizigers zijn.quote:De vraag is: wat maakt de optie 'leven na de dood' nu precies een plausibele optie? Is het de wonderlijkheid van de ervaringen? De onmogelijke kennis? Ik zie niet hoe 1 van beide pleit voor specifiek die optie.
Het is logisch. De wetenschap corrigeert zichzelf dagelijks, en zal dat ook altijd blijven doen. Daarom zal de wetenschap nooit precies dé kennis hebben. Al was het maar omdat alles verandert. Maar we zijn op aarde nog zo klein als het gaat om kennis en begrip van alles, we nemen nog geen zandkorrel waar van alles wat er waar te nemen valt op het strand van het universum, dus het zou wel heel arrogant zijn om te stellen dat de wetenschap alles precies weet. En zaken die we niet kunnen bewijzen met onze beperkte middelen, ontkennen we.quote:Wie stelt dat eigenlijk precies?
Klopt, maar religie is niet waar het hier om gaat. Dat is het verafgoden van zekere entiteiten die door de mens geformuleerd zijn en in een bepaalde aanbidbare vorm gegoten zijn. Dit vanuit onwetendheid en onzekerheid. Is wetenschap in die zin strikt genomen niet ook een religie?quote:Miljarden mensen geloven in goden. Honderdduizenden mensen beweren te zijn ontvoerd door aliens. Overtuigingen en getuigeverklaringen zijn op zich niet heel waardevol. En ze worden beduidend minder waardevol naarmate de verklaringen onwaarschijnlijker worden.
Ik denk dat als jij zo denkt dat de discussie nergens heen zal gaanquote:Ik zeg, de logica. Als je op je gevoel afgaat, dan ontkom je bijna niet aan het gegeven van een hoger bestaan 'om ons heen'. De aarde is slechts een station waarop wij reizigers zijn.
Je klinkt ander nogal als een verwerper van alles wat hier gezegd wordt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ten eerste behoor ik tot geen enkele groep wat betreft BDE's en vind ik dus ook niet automatisch wat volgens jou 'de nonbelievers' vinden.
En het onderscheid tussen geest en hersenen maakt Eben Alexander wel. Dat was voor hem als wetenschapper ook de grootste schok. Want hoe kon het bewustzijn bestaan zonder een werkend brein? Zijn neocortex lag immers plat.quote:Ten tweede geloof ik in geen enkele manier in dualisme (onderscheid tussen geest en hersenen), dus wat mij betreft zijn BDE's linksom of rechtsom verschijnselen die verklaard kunnen worden door hersenactiviteit. Je bent je brein en al je ervaringen zijn wat mij betreft herleidbaar tot hersenactiviteit. Of dat nu precies hersenactiviteit A of hersenactiviteit B is, boeit me eerlijkgezegd niet zo erg veel. We weten nog meer niet dan wel over de werking van de hersenen.
Het zou wel eens de grootste ontdekking van de mensheid kunnen zijn, die de grootste angst van ons - het sterven - wegneemt. Het zou daarbij ook de hele religieuze wereld - met name de westerse religies - op zijn kop zetten.quote:Daarnaast: zo interessant vind ik BDE's uberhaupt niet, behalve misschien dus als inkijkje wat er gebeurt in een stervend brein. Maar stervende breinen ben ik niet bepaald dagelijks mee bezig, gelukkig.
Dat zeg ik niet, ik denk dat niet. Het is een gevoelquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik denk dat als jij zo denkt dat de discussie nergens heen zal gaan
Nogmaals, ik kan je hele bergen van verklaringen noemen die jij ook direct zou verwerpen, ondanks dat er honderdduizenden mensen rotsvast in geloven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik denk dat niet. Het is een gevoelEn vanuit een wetenschappelijk standpunt klinkt dat inderdaad belachelijk, dat weet ik. Maar nogmaals, honderdduizenden verklaringen spreken de wetenschappelijke standpunten tegen.
Je mag me gerust een verwerper noemen van alle hypotheses die - zonder zeer goede onderbouwing - dualisme veronderstellen om verschijnselen te verklarenquote:Op dinsdag 24 september 2013 14:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je klinkt ander nogal als een verwerper van alles wat hier gezegd wordt.
Een brein is meer dan alleen een neocortex. Als Eben Alexander onderscheid maakt tussen geest en hersenen moet hij dat natuurlijk lekker doen, maar er is weinig wetenschappelijks aan.quote:En het onderscheid tussen geest en hersenen maakt Eben Alexander wel. Dat was voor hem als wetenschapper ook de grootste schok. Want hoe kon het bewustzijn bestaan zonder een werkend brein? Zijn neocortex lag immers plat.
Of ik nu een BDE krijg of niet als ik ooit doodga, ik denk niet dat me het veel zou uitmaken. Misschien zijn mijn laatste seconden wat aangenamer, dat zou mooi zijn. Als jij er troost in vindt of zelfs bewijs voor een ziel en een hiernamaals, top! Dat is uiteindelijk (o.a.) waar geloof toe dient.quote:Het zou wel eens de grootste ontdekking van de mensheid kunnen zijn, die de grootste angst van ons - het sterven - wegneemt. Het zou daarbij ook de hele religieuze wereld - met name de westerse religies - op zijn kop zetten.
Doe er eens een paar.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:08 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, ik kan je hele bergen van verklaringen noemen die jij ook direct zou verwerpen, ondanks dat er honderdduizenden mensen rotsvast in geloven.
Ik ga ervan uit dat Eben Alexander, als overtuigd wetenschapper, scepticus en medisch specialist, wel degelijk een idee had van wat er met hem aan de hand was. Alsook zijn vele collega's. Hij heeft echt gezocht naar een wetenschappelijke verklaring omdat alles wat hij dacht te weten, na tientallen jaren van studie en ervaring als neurochirurg, hiermee overhoop werd gegooid.quote:Verklaringen die de wetenschap tegenspreken zijn op zichzelf helemaal niet zo spannend.In veruit de meeste gevallen betreft het mensen die gewoon geen idee hebben wat het is dat ze hebben waargenomen of ervaren, en die de verleiding niet kunnen weerstaan om daar zelf een uitleg aan te geven.
Punt is wel dat de ervaringen niet in de hersenen kunnen zijn ontstaan. Omdat die absent waren op het moment van optreden. Het verklaart ook niet het gegeven van de zus van Alexander en de antwoorden die hij kreeg. Kennelijk is het bewustzijn dus niet aan de hersenen gebonden en derhalve niet sterfelijk zoals een lichaam.quote:Niemand betwist dat zij die ervaringen hebben gehad. Op precies dezelfde manier betwist ik niet dat er honderdduizenden mensen zijn die een ervaring hebben gehad die zij zelf uitleggen als 'alien abduction'. Maar dat wil nog niet zeggen dat hun eigen uitleg daarvan klopt, of uberhaupt plausibel is.
Hij is zelf een wetenschapper en neurochirurg. Hij verwierp zelf altijd alle BDE's van zijn patienten, totdat hij het zelf meemaakte. En het niet kon verklaren.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je mag me gerust een verwerper noemen van alle hypotheses die - zonder zeer goede onderbouwing - dualisme veronderstellen om verschijnselen te verklaren
[..]
Een brein is meer dan alleen een neocortex. Als Eben Alexander onderscheid maakt tussen geest en hersenen moet hij dat natuurlijk lekker doen, maar er is weinig wetenschappelijks aan.
Het gaat niet om geloof. Het gaat om een stukje 'weten'. Het is het verschil tussen lezen over Spanje en er op vakantie gaan. En dat is een oneerlijk onderscheid, dat weet ik.quote:Of ik nu een BDE krijg of niet als ik ooit doodga, ik denk niet dat me het veel zou uitmaken. Misschien zijn mijn laatste seconden wat aangenamer, dat zou mooi zijn. Als jij er troost in vindt of zelfs bewijs voor een ziel en een hiernamaals, top! Dat is uiteindelijk (o.a.) waar geloof toe dient.
Alien abduction had ik al genoemd. Een andere bekende is deze:quote:
Het is kennis of het is geen kennis. 'Soort van kennis' bestaat niet. Dat iemand rotsvast ergens van overtuigd is maakt het nog geen kennis.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Overigens is het geen geloven, het is een soort 'weten', iets wat veel verder gaat dan blind geloven in iets omdat iemand anders je heeft verteld dat het zo is.
Waarop baseer je die aanname? Wetenschappers zijn ook maar mensen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik ga ervan uit dat Eben Alexander, als overtuigd wetenschapper, scepticus en medisch specialist, wel degelijk een idee had van wat er met hem aan de hand was. Alsook zijn vele collega's.
Nogmaals... het onvermogen van persoon X om verschijnsel Y te verklaren zegt meer over persoon X dan over verschijnsel Y.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hij heeft echt gezocht naar een wetenschappelijke verklaring omdat alles wat hij dacht te weten, na tientallen jaren van studie en ervaring als neurochirurg, hiermee overhoop werd gegooid.
Dat kun je helemaal niet vaststellen, en derhalve kun je ook die conclusie niet trekken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Punt is wel dat de ervaringen niet in de hersenen kunnen zijn ontstaan. Omdat die absent waren op het moment van optreden.
Waar hij die kennis vandaan had en of bewustzijn wel of niet gebonden is aan de hersenen zijn twee totaal seperate vraagstukken. Een eventueel antwoord op het ene vraagstuk zegt helemaal niets over het andere vraagstuk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het verklaart ook niet het gegeven van de zus van Alexander en de antwoorden die hij kreeg. Kennelijk is het bewustzijn dus niet aan de hersenen gebonden en derhalve niet sterfelijk zoals een lichaam.
Sja, Newton kon niet verklaren waarom ons zonnestelsel stabiel is. Hij zag daarin de hand van god, omdat hij het niet kon verklaren. Het is eerder gezegd: het onvermogen van persoon X om verschijnsel Y te verklaren zegt meer over persoon X dan over verschijnsel Y.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hij is zelf een wetenschapper en neurochirurg. Hij verwierp zelf altijd alle BDE's van zijn patienten, totdat hij het zelf meemaakte. En het niet kon verklaren.
Je kunt nooit door eliminatie van mogelijkheden de juiste conclusie trekken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
De neocortex is wel het stuk waarin alle zintuiglijke waarnemingen worden verwerkt. Geen zintuigen = geen waarneming. Blijft over de verwerking van eventuele herinneringen. Maar dat verklaart niet het stuk waarin hij zijn zus zag en antwoorden kreeg op de meest moeilijke vragen.
Ik zou dat eerder omschrijven als het verschil tussen lezen over smurfen en grote smurf de hand schudden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het gaat niet om geloof. Het gaat om een stukje 'weten'. Het is het verschil tussen lezen over Spanje en er op vakantie gaan. En dat is een oneerlijk onderscheid, dat weet ik.
Ik heb nee geantwoord, maar was in de veronderstelling dat je doelde op mensen in eigen omgeving. Maar blijkbaar doel je ook docu's, boeken, bladen, internet e.d.?quote:Op maandag 23 september 2013 17:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Voor de mensen die "Nee" hebben geantwoord op de eerste vraag: ben je er gewoon nooit tegen aangelopen of wil je de verhalen van BDE's gewoon niet horen?
Ja ook in docu's. Heb de OP ietsje aangepastquote:Op dinsdag 24 september 2013 16:03 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Ik heb nee geantwoord, maar was in de veronderstelling dat je doelde op mensen in eigen omgeving. Maar blijkbaar doel je ook docu's, boeken, bladen, internet e.d.?
Ja dat is ook een mooi resultaat van BDE's, dat mensen een stuk vriendelijker, vrolijker en relaxter wordenquote:Op dinsdag 24 september 2013 03:21 schreef knokkels het volgende:
[..]
Graag gedaan
Nadat mensen een bde hebben gehad, is er wel een wezenlijke verandering in die mensen opgetreden.Voor mezelf: Meer into het paranormale, maar ik schijn vooral veel "aardiger" te zijn geworden. Je leert de waarde van het leven kennen, daarom misschien. Het was zeker wel een intense ervaring.
Peter vd Oetelaar - Over mijn energie en de jouwe.
Peter is trouwens ook nog eens een heel intens toegankelijke kerel, aardig ook.
Oh nee ik had het over verklaringen voor de toestand van Eben Alexander.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alien abduction had ik al genoemd. Een andere bekende is deze:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun
Dat is het stuk waar de interpretatie van de kennis (wij zijn niet objectief, wij hebben alleen meningen) wijsheid wordt. Onze hersenen werken met - altijd foutieve - interpretaties, ons bewustzijn doet dat niet.quote:Het is kennis of het is geen kennis. 'Soort van kennis' bestaat niet. Dat iemand rotsvast ergens van overtuigd is maakt het nog geen kennis.
Omdat altijd wordt geroepen om wetenschappelijke onderbouwing van zoiets, en nu het een wetenschapper zelf overkomt zou zijn wetenschappelijke kennis ineens niet meer geldig zijn?quote:Waarop baseer je die aanname? Wetenschappers zijn ook maar mensen.
Hier op deze aardbol wel. In de veel grotere wereld van het bewustzijn bestaat geen onvermogen.quote:Nogmaals... het onvermogen van persoon X om verschijnsel Y te verklaren zegt meer over persoon X dan over verschijnsel Y.
Neocortex plat = geen zintuiglijke ervaringen. Dus ook geen hallucinaties en geen platform waarop eventueel DMT kan inwerken. Dat is bovendien vastgesteld door de artsen van het betreffende ziekenhuis waar Eben Alexander lag.quote:Dat kun je helemaal niet vaststellen, en derhalve kun je ook die conclusie niet trekken.
Maar zelfs als je die conclusie kunt trekken heb je daar alleen 1 specifieke verklaring mee uitgesloten. In feite weet je dan nog steeds niets.
Hier niet neequote:Waar hij die kennis vandaan had en of bewustzijn wel of niet gebonden is aan de hersenen zijn twee totaal seperate vraagstukken. Een eventueel antwoord op het ene vraagstuk zegt helemaal niets over het andere vraagstuk.
Sommige mensen lijken idd te vergeten dat we eigenlijk al in een bizar universum leven, maar omdat we er wetenschappelijke kennis over hebben, wordt het opeens normaal en alledaags voor deze mensen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:14 schreef Jappie het volgende:
Kijkend naar het totaalplaatje dan lijken BDE's een gewoon natuurlijk fenomeen te zijn met dien verstande dat de werking ervan niet wetenschappelijk is achterhaald. Wat mij persoonlijk wel verbaasd is dat men vanuit kwantummechnica wel bereid is om toe te geven dat er meerdere onzichtbare dimensies of universums nodig zijn om de huidige te verklaren maar dat men weigert aan te nemen dat de ontsloten dimensies welke worden ervaren tijdens een BDE wel eens die dimensie of een deel van die dimensies zouden kunnen zijn.
We weten nog steeds niet volledig de baan van Mercurius te verklaren. Maar toch draait hij om de zon.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, Newton kon niet verklaren waarom ons zonnestelsel stabiel is. Hij zag daarin de hand van god, omdat hij het niet kon verklaren. Het is eerder gezegd: het onvermogen van persoon X om verschijnsel Y te verklaren zegt meer over persoon X dan over verschijnsel Y.
Helemaal waar. Maar door eliminatie kom je wel een eind in de juiste richting. Tel daarbij honderdduizenden soortgelijke ervaringen op en dan wijst de conclusie toch wel heel erg in een bepaalde richting.quote:Je kunt nooit door eliminatie van mogelijkheden de juiste conclusie trekken.Feit is: je hebt geen idee van het complete scala van mogelijkheden.
Nu maak je me bangquote:Ik zou dat eerder omschrijven als het verschil tussen lezen over smurfen en grote smurf de hand schudden.
Soortgelijke ervaringen krijg je ook met hetzelfde type drug, soortgelijke ervaringen kunnen ook ontstaan omdat we soortgelijke hersenen hebben. Dus eigenlijk zegt me dat niet zoveel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
We weten nog steeds niet volledig de baan van Mercurius te verklaren. Maar toch draait hij om de zon.
[..]
Helemaal waar. Maar door eliminatie kom je wel een eind in de juiste richting. Tel daarbij honderdduizenden soortgelijke ervaringen op en dan wijst de conclusie toch wel heel erg in een bepaalde richting.
[..]
Nu maak je me bang
Dat zei ik, maar die werken allemaal op de neocortex. Die was in mijn voorbeeld uitgeschakeld dus dat gaat niet op.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Soortgelijke ervaringen krijg je ook met hetzelfde type drug, soortgelijke ervaringen kunnen ook ontstaan omdat we soortgelijke hersenen hebben. Dus eigenlijk zegt me dat niet zoveel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |