Jij noemt homogeniteit 1 van de opmerkelijkste aspecten van het BDE fenomeen, ems is dat niet met je eens, en dat is voor jou aanleiding om hem te verzoeken dit topic te verlaten.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat beweer ik dan? Kun je een bewering van mij quoten aub?
Nou nou, wat een specifiek lijstje!quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overeenkomsten in dronkenschap:
- spraakzaamheid
- gebrekkige coordinatie
- overmoed
- dorst
- hoofdpijn de volgende dag
- etc.
Goh, wat gek. Zo veel overeenkomsten... dat moet niet-fysiek zijn?
Oh dat is idd een bewering die ik doe en waar ik ook achter sta. Voor de rest beweer ik weinig en ik ben ook vrij genuanceerd in de OP, maar jij wil mij graag in het hoekje duwen van believer want dan wordt het wat makkelijker voor jou om de discussie te winnen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij noemt homogeniteit 1 van de opmerkelijkste aspecten van het BDE fenomeen, ems is dat niet met je eens, en dat is voor jou aanleiding om hem te verzoeken dit topic te verlaten.
Je kunt lezen hoop ik?
Kom maar met een lijstje dat vergelijkbaar is in jouw ogen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:34 schreef UltraR het volgende:
Mensen met dementie hebben allemaal heel vergelijkbare ervaringen. Bovennatuurlijk?
Als we nu even aannemen dat de BDE ervaringen veel specifieker op elkaar lijken - wat mij betreft bepaald niet evident - dan nog is het maar de vraag of dat iets zegt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nou nou, wat een specifiek lijstje!![]()
Spraakzaamheid is een algemene term. Aan het einde van de BDE teruggestuurd worden door het licht is een nogal specifiek gesprek, wat dus keer op keer terugkomt.
Dit niet snappen
http://en.wikipedia.org/w(...)ss-cultural_researchquote:Cross-cultural similarity, however, can be used to support both religious and physiological theories, for both rely on demonstrating that the phenomenon is universal.
Ehm, jij bent hier degene die - op basis van een meningsverschil - een andere poster verzoekt het topic te verlaten. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal dubieus.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh dat is idd een bewering die ik doe en waar ik ook achter sta. Voor de rest beweer ik weinig en ik ben ook vrij genuanceerd in de OP, maar jij wil mij graag in het hoekje duwen van believer want dan wordt het wat makkelijker voor jou om de discussie te winnen.
Jij blijft maar hameren op de relevantie van die homogeniteit. Hoe dat precies relevant is moet je nog steeds uitleggen. Want ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat in welke richting dan ook wijst.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wel grappig hoe de skeptici die hier hun gelijk willen halen, nu weer aan de haal gaan met het woordje homogeniteit en dat uit de context van de BDE ervaring proberen te halen.
Dus even voor alle duidelijkheid, ik heb het over homogeniteit in de context van de BDE ervaring. Het is dus homogeniteit met een grote mate van detail in de opeenvolgende elementen van de ervaring.
Wauw. Serieus?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als we nu even aannemen dat de BDE ervaringen veel specifieker op elkaar lijken - wat mij betreft bepaald niet evident - dan nog is het maar de vraag of dat iet zegt.
Had ik al gezegd, maar jij wil er gewoon niet aan:quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij blijft maar hameren op de relevantie van die homogeniteit. Hoe dat precies relevant is moet je nog steeds uitleggen. Want ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat in welke richting dan ook wijst.
Leuke stijl van discussieren heb jij. Waarmee je overigens ook volledig het punt mist: wat doet die homogeniteit er nu eigenlijk toe?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wauw. Serieus?
Jij vindt het niet evident dat een BDE een speciekere ervaring is dan dronkenschap? Dan weet je echt geen flikker af van het BDE fenomeen of je hebt echt een enorme plaat voor je kop.
Niet iedereen heeft deze ervaringen. Sommige zien de lichtwezens niet, bv. Verder meen ik dat er verder terug in dit topic iets stond over de afhankelijkheid van een bepaald geloof.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]![]()
Ga je gang. Dit is het lijstje van terugkerende zeer specifieke BDE elementen:
-out of body experience
-totale duisternis
-vervolgens een tunnel
-lichtwezens
-"het licht" dat hen begeleid
-een panoramisch overzicht van hun leven, ook gezien vanuit de ogen van anderen
-het worden teruggestuurd door "het licht" naar de echte wereld
Of hij heeft niet veel ervaring met dronkenschapquote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wauw. Serieus?
Jij vindt het niet evident dat een BDE een speciekere ervaring is dan dronkenschap? Dan weet je echt geen flikker af van het BDE fenomeen of je hebt echt een enorme plaat voor je kop.
Dat is dus precies wat ik zeg. Bewustzijn heeft niets te maken met je hersenen. Lees het boek waar ik het over had.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Kennelijk niet, anders neem je niks waar.. Of het moet een herinnering zijn die achteraf geconstrueerd wordt.
Er zijn grote lijnen die in de BDE's van veel mensen terugkomen, maar ze zijn inderdaad wel specifiek voor iedereen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft deze ervaringen. Sommige zien de lichtwezens niet, bv. Verder meen ik dat er verder terug in dit topic iets stond over de afhankelijkheid van een bepaald geloof.
Maar waarom hebben we dan hersenen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik zeg. Bewustzijn heeft niets te maken met je hersenen. Lees het boek waar ik het over had.
Ok, maar hebben we die grote lijnen dan ook niet wat betreft bv. dronkenschap?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er zijn grote lijnen die in de BDE's van veel mensen terugkomen, maar ze zijn inderdaad wel specifiek voor iedereen.
Voor ons fysieke leven hier op aarde. Motorische aansturing, logisch redeneren op oorzaak-gevolg scenario's, kortom om ons hier te kunnen voortbewegen in deze fysieke wereld.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar waarom hebben we dan hersenen?
De analogie ontgaat mijquote:Op dinsdag 24 september 2013 21:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ok, maar hebben we die grote lijnen dan ook niet wat betreft bv. dronkenschap?
Maar we hebben onze hersenen dus in wezen niet nodig? Alleen dan zou je immers een ervaring/herinnering zonder hersenactiviteit kunnen verklaren..quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Voor ons fysieke leven hier op aarde. Motorische aansturing, logisch redeneren op oorzaak-gevolg scenario's, kortom om ons hier te kunnen voortbewegen in deze fysieke wereld.
[..]
De analogie ontgaat mij
Alleen op deze aardkloot. Omdat dit een fysieke wereld is die zeer grofstoffelijk van aard is. Daarbuiten heb je nog een veel groter bewustzijn waarin alle herinneringen van al je levens zijn opgeslagen, maar dat is veel te groot voor je beperkte brein hier op aarde.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar we hebben onze hersenen dus in wezen niet nodig? Alleen dan zou je immers een ervaring/herinnering zonder hersenactiviteit kunnen verklaren..
Neequote:De analogie is toch duidelijk?
Zijn er ook aanwijzingen dat dat werkelijk zo is?quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Alleen op deze aardkloot. Omdat dit een fysieke wereld is die zeer grofstoffelijk van aard is. Daarbuiten heb je nog een veel groter bewustzijn waarin alle herinneringen van al je levens zijn opgeslagen, maar dat is veel te groot voor je beperkte brein hier op aarde.
Het is me sowieso niet duidelijk wat nu precies de tegenhanger zou moeten zijn van 'de fysieke wereld'.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zijn er ook aanwijzingen dat dat werkelijk zo is?
Ik vind het een aantrekkelijk wereldbeeld, dat dan weer wel. We maken deel uit van iets groters en het verklaart een hoop..quote:Op woensdag 25 september 2013 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is me sowieso niet duidelijk wat nu precies de tegenhanger zou moeten zijn van 'de fysieke wereld'.
Dat is een groot probleem / bezwaar dat ik heb met het dualistische wereldbeeld: zo gauw je interactie tussen beide 'werelden' postuleert is er geen onderscheid tussen die werelden meer.
Het ontgaat mij een beetje wat er nu precies aantrekkelijk aan is. Ook in het 'materialistische wereldbeeld' maken wij deel uit van iets groters. En het ontgaat mij volledig wat er nu precies wordt verklaard door het dualistische wereldbeeld.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vind het een aantrekkelijk wereldbeeld, dat dan weer wel. We maken deel uit van iets groters en het verklaart een hoop..
Ben je er van op de hoogte dat alle wetenschappers die zich bezig houden met het functioneren van het menselijk geheugen het toeschrijven aan processen in de hersenen? Er is nul komma nul bewijs voor dat er buiten ons lichaam een nog grotere bewustzijn spirituele wereld iets is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Alleen op deze aardkloot. Omdat dit een fysieke wereld is die zeer grofstoffelijk van aard is. Daarbuiten heb je nog een veel groter bewustzijn waarin alle herinneringen van al je levens zijn opgeslagen, maar dat is veel te groot voor je beperkte brein hier op aarde.
[..]
Nee
Aanwijzingen, ja. Bewijzen, nee. Maar hoe kan je iets bewijzen van een andere wereld met de middelen die je hier hebt?quote:Op woensdag 25 september 2013 10:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zijn er ook aanwijzingen dat dat werkelijk zo is?
En dat is het probleem waardoor jij niet open staat voor dergelijke ervaringenquote:Op woensdag 25 september 2013 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is me sowieso niet duidelijk wat nu precies de tegenhanger zou moeten zijn van 'de fysieke wereld'.
En alle zintuiglijke waarneming, inclusief die van herinneringen, lopen via de neocortex. Bij Eben Alexander was die volledig uitgeschakeld (aangetoond door de artsen in het ziekenhuis). En toch had hij die volledige ervaringen.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:13 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ben je er van op de hoogte dat alle wetenschappers die zich bezig houden met het functioneren van het menselijk geheugen het toeschrijven aan processen in de hersenen? Er is nul komma nul bewijs voor dat er buiten ons lichaam een nog grotere bewustzijn spirituele wereld iets is.
Dat heeft helemaal niets te maken met er niet voor open staan. Nog niemand heeft mij daar een steekhoudende uitleg bij kunnen geven, en dan blijft het bij zweverig geleuter.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:19 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat is het probleem waardoor jij niet open staat voor dergelijke ervaringen
Los van het eerder aangehaalde timing probleem - dat nog onverminderd van toepassing is - vraag ik mij af of de betrokken artsen bekend waren met dit onderzoek:quote:Op woensdag 25 september 2013 12:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En alle zintuiglijke waarneming, inclusief die van herinneringen, lopen via de neocortex. Bij Eben Alexander was die volledig uitgeschakeld (aangetoond door de artsen in het ziekenhuis). En toch had hij die volledige ervaringen.
Dat verklaart bovendien niet waarom hij in die toestand zijn zus zag, een vrouw die hij nooit eerder had gezien en die een paar jaar eerder was over gegaan.
Maar goed... 'er was geen hersenactiviteit' is ook wel een beetje een 'proving non-existence' drogreden. Zoiets kan natuurlijk nooit worden aangetoond.quote:Scientists Discover Brain Activity Beyond A Deep Coma
A new study has found that EEG activity is possible beyond the point normally considered brain death.
With the help of one man and 26 cats, scientists from the University of Montreal and the Medical Centre Regina Maria in Romania say they've discovered a new frontier in brain function: activity beyond the flat EEG line that has typically signified a person in a very deep coma has become brain dead.
In a study published this week, researchers observed unusual brain activity in the EEG data of a man in a deep coma who was receiving an anti-epileptic medication. The never-before-seen pattern of the electrical waves, which the researchers dubbed Nu-complexes, started in a deeper coma state than EEG activity had ever been observed in before.
Ehh... nee. Zelfs als er geen hersenactiviteit was ten tijde van zijn BDE (kan niet worden aangetoond), dan is dit vraagstuk daarmee helemaal niet verklaard.quote:Dat verklaart bovendien niet waarom hij in die toestand zijn zus zag, een vrouw die hij nooit eerder had gezien en die een paar jaar eerder was over gegaan.
En het probleem met jou is dat jij gewoon heel graag wilt dat het zo is en dat je niet open staat voor andere ervaringenquote:Op woensdag 25 september 2013 12:19 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat is het probleem waardoor jij niet open staat voor dergelijke ervaringen
Kom maar op met die andere "ervaringen" waar hij en ook ik niet voor open zouden staan dan.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
En het probleem met jou is dat jij gewoon heel graag wilt dat het zo is en dat je niet open staat voor andere ervaringen
Wie ben jijquote:Op woensdag 25 september 2013 13:03 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kom maar op met die andere "ervaringen" waar hij en ook ik niet voor open zouden staan dan.
Goede vraag wel.....geen idee eik..dat is volgens mij juist het grote vraagstuk...wie is de ik die ik zegt eigenlijk...hoe ver ben je bereidt die ik op te rekken ?quote:
De fysieke wereld ziet iedereen, die wordt ook door niemand ontkent, dat was het punt waar vogeltjesdans op reageerde en jij vervolgens weer op bij hem. Ik geloof niet dat iemand de fysieke wereld met haar ervaringen omgekeerd ontkent.quote:Mijn punt is dat als je zo graag wilt geloven dat iets zo en zo zit, dat je dan ook niet open staat voor de andere kant van het verhaal. Daar wees ik hem even op, want het is niet geheel eerlijk om molurus daarvan te beschuldigen terwijl je zelf met exact hetzelfde bezig bent.
Wie heeft het over de fysieke wereld? Het is puur de denkwijze die incorrect is.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:16 schreef Jappie het volgende:
De fysieke wereld ziet iedereen, die wordt ook door niemand ontkent, dat was het punt waar vogeltjesdans op reageerde en jij vervolgens weer op bij hem. Ik geloof niet dat iemand de fysieke wereld met haar ervaringen omgekeerd ontkent.
Het gaat niet om de "ervaring". De vraag is wat de oorzaak is van de ervaring en of die ervaring het resultaat is van een proces in je lichaam of dat het een soort spirituele reis naar een andere dimensie is. De inhoud van de ervaring is in dit geval dus ondergeschikt.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:03 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kom maar op met die andere "ervaringen" waar hij en ook ik niet voor open zouden staan dan.
Kijk in het vervolg even goed dan waar je precies op reageert; aangezien degene die jij quote reageert op iemand die het over de fysieke wereld heeft.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Wie heeft het over de fysieke wereld? Het is puur de denkwijze die incorrect is.
Als jij voortaan eerst goed leest wat ik schrijf, aangezien mijn opmerking niets te maken had met het onderwerp maar met zijn manier van denken en discussiëren.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kijk in het vervolg even goed dan waar je precies op reageert; aangezien degene die jij quote reageert op iemand die het over de fysieke wereld heeft.
Niet helemaal, zonder ervaring zou mijn bestaan namelijk leeg zijn, er is geen ik die kan ervaren zonder te ervaren snap je. "Ervaren" bevind zich dus exact op het snijgebied van het bestaan. De hele reden dat jij een materiele wereld ervaart ligt op exact dezelfde snijlijnen; puur filosofisch gezien is er dan ook geen onderscheid te maken tussen de ene of de andere ervaring. Zelfs een droomervaring zou je theoretisch nog zo mogen uitleggen.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:18 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Het gaat niet om de "ervaring". De vraag is wat de oorzaak is van de ervaring en of die ervaring het resultaat is van een proces in je lichaam of dat het een soort spirituele reis naar een andere dimensie is. De inhoud van de ervaring is in dit geval dus ondergeschikt.
Aantonen en bewijzen zijn fenomenen welke behoren bij de materiele wereld welke slechts een van de werelden vertegenwoordigd welke ik kan ervaren. Aantonen en bewijs zijn voor mij dan ook geen leidraden welke heilig zijn om mijn "zijn" te verklaren of omschrijven.quote:Het probleem met een spirituele verklaring voor het fenomeen is dat we van alle spirituele aspecten (nog) niet hebben kunnen aan dat ze überhaupt bestaan. Niemand heeft voor zo ver ik weet kunnen meten dat het menselijk bewustzijn buiten het lichaam bestaat. Niemand heeft nog kunnen aantonen dat er een hemel andere dimensie bestaat. Het fenomeen van de BDE wordt nu opgevoerd als "bewijs" voor het spirituele in plaats van dat we kijken naar wat nou de oorzaken van zulke ervaringen zijn.
Dan is het vrij onzinnig hem te quoten op een plek waar hij nu juist uitgerekend reageert op iemand die het heeft over de fysieke wereld snap je. Vandaar ook mijn reactie. Maar ik begrijp nu dat je eigenlijk gewoon een een tweetje over iets anders dan het onderwerp uit de quote wilde hebben dus ik zal mij verder afzijdig van die discussie houden.........tenzij ik anders besluit uiteraard.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Als jij voortaan eerst goed leest wat ik schrijf, aangezien mijn opmerking niets te maken had met het onderwerp maar met zijn manier van denken en discussiëren.
En inderdaad, dat staat compleet los van jou.
Welke werelden zijn er dan nog meer naast de materiele wereld?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:28 schreef Jappie het volgende:
Aantonen en bewijzen zijn fenomenen welke behoren bij de materiele wereld welke slechts een van de werelden vertegenwoordigd welke ik kan ervaren. Aantonen en bewijs zijn voor mij dan ook geen leidraden welke heilig zijn om mijn "zijn" te verklaren of omschrijven.
Elke wereld die jij kan ervaren..om een paar simpele te noemen kun je het hebben over een emotionele wereld of een mentale wereld bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:32 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Welke werelden zijn er dan nog meer naast de materiele wereld?
Ik ervaar mijn emoties als onderdeel van mijn leefwereld. Naar mijn mening is dat niet afgeschermd van het fysieke. Alles wat ik fysiek doe heeft invloed op hoe ik mij emotioneel voel. Naar mijn mening zijn zowel fysieke zaken als emoties onderdeel van dezelfde wereld. Dus niet gescheiden zoals hemel en aarde in religiesquote:Op woensdag 25 september 2013 13:35 schreef Jappie het volgende:
[..]
Elke wereld die jij kan ervaren..om een paar simpele te noemen kun je het hebben over een emotionele wereld of een mentale wereld bijvoorbeeld.
Dat lijkt me meer dan een mening. Die twee hebben overduidelijk invloed op elkaar, en dus zijn ze onderdeel van dezelfde wereld.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:46 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ik ervaar mijn emoties als onderdeel van mijn leefwereld. Naar mijn mening is dat niet afgeschermd van het fysieke. Alles wat ik fysiek doe heeft invloed op hoe ik mij emotioneel voel. Naar mijn mening zijn zowel fysieke zaken als emoties onderdeel van dezelfde wereld. Dus niet gescheiden zoals hemel en aarde in religies
Zou het dat zijn? Zou het? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?quote:Op woensdag 25 september 2013 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
En het probleem met jou is dat jij gewoon heel graag wilt dat het zo is en dat je niet open staat voor andere ervaringen
Ik denk vooral dat als je met argumenten als "jij staat er niet voor open dus je begrijpt het toch niet" gaat komen dat het snel over is met een vruchtbare discussie. Hoe erg sta jij ervoor open dat jouw verhaal wellicht van geen kant klopt?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zou het dat zijn? Zou het? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
Zo staat de wetenschap dan ook niet.quote:Bijvoorbeeld DMT is de jarenlange uitweg geweest voor de wetenschap. Nu het verhaal van DMT niet opgaat in de ervaring van Eben Alexander, staat de wetenschap ineens met de mond vol tanden en valt ze terug op het aloude 'komop dat geloof je toch zeker niet?'
Als de wetenschap er geen verklaring voor heeft of een wetenschappelijke verklaring niet blijkt te kloppen wil dat nog niet zeggen dat de uitleg van EA juist is. Die zal op zichzelf hard gemaakt moeten worden.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zou het dat zijn? Zou het? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
Bijvoorbeeld DMT is de jarenlange uitweg geweest voor de wetenschap. Nu het verhaal van DMT niet opgaat in de ervaring van Eben Alexander, staat de wetenschap ineens met de mond vol tanden en valt ze terug op het aloude 'komop dat geloof je toch zeker niet?'
Mensen die door rood licht rijden krijgen allemaal heel vergelijkbare bekeuringen. Idd zeer bovennatuurlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:34 schreef UltraR het volgende:
Mensen met dementie hebben allemaal heel vergelijkbare ervaringen. Bovennatuurlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |