Jij noemt homogeniteit 1 van de opmerkelijkste aspecten van het BDE fenomeen, ems is dat niet met je eens, en dat is voor jou aanleiding om hem te verzoeken dit topic te verlaten.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat beweer ik dan? Kun je een bewering van mij quoten aub?
Nou nou, wat een specifiek lijstje!quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overeenkomsten in dronkenschap:
- spraakzaamheid
- gebrekkige coordinatie
- overmoed
- dorst
- hoofdpijn de volgende dag
- etc.
Goh, wat gek. Zo veel overeenkomsten... dat moet niet-fysiek zijn?
Oh dat is idd een bewering die ik doe en waar ik ook achter sta. Voor de rest beweer ik weinig en ik ben ook vrij genuanceerd in de OP, maar jij wil mij graag in het hoekje duwen van believer want dan wordt het wat makkelijker voor jou om de discussie te winnen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij noemt homogeniteit 1 van de opmerkelijkste aspecten van het BDE fenomeen, ems is dat niet met je eens, en dat is voor jou aanleiding om hem te verzoeken dit topic te verlaten.
Je kunt lezen hoop ik?
Kom maar met een lijstje dat vergelijkbaar is in jouw ogen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:34 schreef UltraR het volgende:
Mensen met dementie hebben allemaal heel vergelijkbare ervaringen. Bovennatuurlijk?
Als we nu even aannemen dat de BDE ervaringen veel specifieker op elkaar lijken - wat mij betreft bepaald niet evident - dan nog is het maar de vraag of dat iets zegt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nou nou, wat een specifiek lijstje!![]()
Spraakzaamheid is een algemene term. Aan het einde van de BDE teruggestuurd worden door het licht is een nogal specifiek gesprek, wat dus keer op keer terugkomt.
Dit niet snappen
http://en.wikipedia.org/w(...)ss-cultural_researchquote:Cross-cultural similarity, however, can be used to support both religious and physiological theories, for both rely on demonstrating that the phenomenon is universal.
Ehm, jij bent hier degene die - op basis van een meningsverschil - een andere poster verzoekt het topic te verlaten. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal dubieus.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh dat is idd een bewering die ik doe en waar ik ook achter sta. Voor de rest beweer ik weinig en ik ben ook vrij genuanceerd in de OP, maar jij wil mij graag in het hoekje duwen van believer want dan wordt het wat makkelijker voor jou om de discussie te winnen.
Jij blijft maar hameren op de relevantie van die homogeniteit. Hoe dat precies relevant is moet je nog steeds uitleggen. Want ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat in welke richting dan ook wijst.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wel grappig hoe de skeptici die hier hun gelijk willen halen, nu weer aan de haal gaan met het woordje homogeniteit en dat uit de context van de BDE ervaring proberen te halen.
Dus even voor alle duidelijkheid, ik heb het over homogeniteit in de context van de BDE ervaring. Het is dus homogeniteit met een grote mate van detail in de opeenvolgende elementen van de ervaring.
Wauw. Serieus?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als we nu even aannemen dat de BDE ervaringen veel specifieker op elkaar lijken - wat mij betreft bepaald niet evident - dan nog is het maar de vraag of dat iet zegt.
Had ik al gezegd, maar jij wil er gewoon niet aan:quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij blijft maar hameren op de relevantie van die homogeniteit. Hoe dat precies relevant is moet je nog steeds uitleggen. Want ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat in welke richting dan ook wijst.
Leuke stijl van discussieren heb jij. Waarmee je overigens ook volledig het punt mist: wat doet die homogeniteit er nu eigenlijk toe?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wauw. Serieus?
Jij vindt het niet evident dat een BDE een speciekere ervaring is dan dronkenschap? Dan weet je echt geen flikker af van het BDE fenomeen of je hebt echt een enorme plaat voor je kop.
Niet iedereen heeft deze ervaringen. Sommige zien de lichtwezens niet, bv. Verder meen ik dat er verder terug in dit topic iets stond over de afhankelijkheid van een bepaald geloof.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]![]()
Ga je gang. Dit is het lijstje van terugkerende zeer specifieke BDE elementen:
-out of body experience
-totale duisternis
-vervolgens een tunnel
-lichtwezens
-"het licht" dat hen begeleid
-een panoramisch overzicht van hun leven, ook gezien vanuit de ogen van anderen
-het worden teruggestuurd door "het licht" naar de echte wereld
Of hij heeft niet veel ervaring met dronkenschapquote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wauw. Serieus?
Jij vindt het niet evident dat een BDE een speciekere ervaring is dan dronkenschap? Dan weet je echt geen flikker af van het BDE fenomeen of je hebt echt een enorme plaat voor je kop.
Dat is dus precies wat ik zeg. Bewustzijn heeft niets te maken met je hersenen. Lees het boek waar ik het over had.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Kennelijk niet, anders neem je niks waar.. Of het moet een herinnering zijn die achteraf geconstrueerd wordt.
Er zijn grote lijnen die in de BDE's van veel mensen terugkomen, maar ze zijn inderdaad wel specifiek voor iedereen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft deze ervaringen. Sommige zien de lichtwezens niet, bv. Verder meen ik dat er verder terug in dit topic iets stond over de afhankelijkheid van een bepaald geloof.
Maar waarom hebben we dan hersenen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik zeg. Bewustzijn heeft niets te maken met je hersenen. Lees het boek waar ik het over had.
Ok, maar hebben we die grote lijnen dan ook niet wat betreft bv. dronkenschap?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er zijn grote lijnen die in de BDE's van veel mensen terugkomen, maar ze zijn inderdaad wel specifiek voor iedereen.
Voor ons fysieke leven hier op aarde. Motorische aansturing, logisch redeneren op oorzaak-gevolg scenario's, kortom om ons hier te kunnen voortbewegen in deze fysieke wereld.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar waarom hebben we dan hersenen?
De analogie ontgaat mijquote:Op dinsdag 24 september 2013 21:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ok, maar hebben we die grote lijnen dan ook niet wat betreft bv. dronkenschap?
Maar we hebben onze hersenen dus in wezen niet nodig? Alleen dan zou je immers een ervaring/herinnering zonder hersenactiviteit kunnen verklaren..quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Voor ons fysieke leven hier op aarde. Motorische aansturing, logisch redeneren op oorzaak-gevolg scenario's, kortom om ons hier te kunnen voortbewegen in deze fysieke wereld.
[..]
De analogie ontgaat mij
Alleen op deze aardkloot. Omdat dit een fysieke wereld is die zeer grofstoffelijk van aard is. Daarbuiten heb je nog een veel groter bewustzijn waarin alle herinneringen van al je levens zijn opgeslagen, maar dat is veel te groot voor je beperkte brein hier op aarde.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar we hebben onze hersenen dus in wezen niet nodig? Alleen dan zou je immers een ervaring/herinnering zonder hersenactiviteit kunnen verklaren..
Neequote:De analogie is toch duidelijk?
Zijn er ook aanwijzingen dat dat werkelijk zo is?quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Alleen op deze aardkloot. Omdat dit een fysieke wereld is die zeer grofstoffelijk van aard is. Daarbuiten heb je nog een veel groter bewustzijn waarin alle herinneringen van al je levens zijn opgeslagen, maar dat is veel te groot voor je beperkte brein hier op aarde.
Het is me sowieso niet duidelijk wat nu precies de tegenhanger zou moeten zijn van 'de fysieke wereld'.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zijn er ook aanwijzingen dat dat werkelijk zo is?
Ik vind het een aantrekkelijk wereldbeeld, dat dan weer wel. We maken deel uit van iets groters en het verklaart een hoop..quote:Op woensdag 25 september 2013 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is me sowieso niet duidelijk wat nu precies de tegenhanger zou moeten zijn van 'de fysieke wereld'.
Dat is een groot probleem / bezwaar dat ik heb met het dualistische wereldbeeld: zo gauw je interactie tussen beide 'werelden' postuleert is er geen onderscheid tussen die werelden meer.
Het ontgaat mij een beetje wat er nu precies aantrekkelijk aan is. Ook in het 'materialistische wereldbeeld' maken wij deel uit van iets groters. En het ontgaat mij volledig wat er nu precies wordt verklaard door het dualistische wereldbeeld.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vind het een aantrekkelijk wereldbeeld, dat dan weer wel. We maken deel uit van iets groters en het verklaart een hoop..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |