Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'nsquote:Op zondag 6 oktober 2013 10:28 schreef DancingPhoebe het volgende:
Of nog beter Minilot, kun jij niet 10 porties meer maken? Van alles? DAn haal ik het rond 4en kerstavond even bij je op?
Kthnxby!
* DancingPhoebe bookmarkt.quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:38 schreef minilot het volgende:
[..]
Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'ns
Dat klinkt als een heel puike kerstdiner-traditie!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:39 schreef Miss_Virgo het volgende:
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!
Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..
Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!
In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...
Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd!
Ze zijn klaar!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:36 schreef minilot het volgende:
Nu de cranberries de rest van de dag laten intrekken, dan besuikeren en verder drogen. Spannend!
Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit foursquote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Maar goed, vind ik dus persoonlijk niet zo heel lekker. En ik zoek iets nóg kleiners eigenlijk. Niet groter dan een chocoladetruffel. Liefst iets ronds ook, voor de esthetiek van een schaal vol ronde dingetjes.
'Petit four' is nogal een ruime suggestie natuurlijk. Elk zoet baksel/ding dat je in miniatuurvorm op tafel zet is in principe een petit four.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit fours
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Als er meer dan 3 gangen zijn dan kies ik meestal voor een kleine portie heldere soep omdat de gasten (en ikzelf) anders te snel vol zitten. Ik heb namelijk in het verleden een aantal keren aan een kersttafel gezeten waarbij iedereen eigenlijk al vol zat voor het hoofdgerecht op tafel kwamquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:49 schreef Myraela het volgende:
Ossenstaart, dat ga ik onthouden. Al neig ik altijd meer naar iets romigs.
Ik vind het een idee!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:17 schreef minilot het volgende:
Kalkoenkuikentjes als éénpersoonsportie serveren?
[ afbeelding ]
![]()
Haha met Goldstrike ?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:00 schreef Ouder1 het volgende:
Nagerecht:
Warme sticky toffee pudding (met warme saus) met vanille ijs. Geserveerd met Gold Strike.
Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:21 schreef motorbloempje het volgende:
Zoveel typische Britse kerstgerechten zie ik anders niet. Eerder een ' van alles wat basis '.
Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.
Vet!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:46 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!
quote:
Heel vroeger, als kind, maakte ik ook wel chocolade truffels maar dan met havervlokken, rozijnen en gebroken nootjes er in. En dan rollen door de kokos i.p.v. cacao poeder.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:15 schreef minilot het volgende:
Nog op zoek naar een derde ding, dat als ik de andere twee zo zie eveneens klein, rond en met -iets- bestrooid moet zijn om er een passend trio van te maken.![]()
Zoekerdezoek..
Heb al truffels, twee truffelsoorten is er eentje teveel.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heel vroeger, als kind, maakte ik ook wel chocolade truffels maar dan met havervlokken, rozijnen en gebroken nootjes er in. En dan rollen door de kokos i.p.v. cacao poeder.
Is dat iets?
Piesquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
DeBritse keuken
heeft veel moois te bieden. Zeker rond kerst. Niet alles bestaat uit een FEB en pies, en ook die zijn zeer smakelijk klaar te maken. Je moet gewoon kunnen koken/naar een restaurant/pub gaan waar ze kunnen koken.
Ben benieuwd, dit jaar mag ik het voor het eerst meemakenquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
DeBritse keuken
heeft veel moois te bieden. Zeker rond kerst. Niet alles bestaat uit een FEB en pies, en ook die zijn zeer smakelijk klaar te maken. Je moet gewoon kunnen koken/naar een restaurant/pub gaan waar ze kunnen koken.
Weet je zeker dat dat aan 'te raar' lag? Hoe geniaal de toetjes ook zijn, ook bij mijn schoonfamilie is het standaard dat er behoorlijk wat van overblijft, simpelweg omdat iedereen tegen de tijd dat de desserts op tafel komen al stampvol zit.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:57 schreef Dragonberry het volgende:
Maakte de afgelopen 2 jaren o.a. tiramisu en een chocolade ganache taart, maar er blijft zo veel liggen. Niemand wil het![]()
Dat denk ik ook! Daarom is het belangrijk op te letten dat je niet te grote porties maakt per gang en dat je gasten weten wat er nog komt (menu kaartjes?) zodat ze zelf ook daar rekening mee houden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:11 schreef minilot het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dat aan 'te raar' lag? Hoe geniaal de toetjes ook zijn, ook bij mijn schoonfamilie is het standaard dat er behoorlijk wat van overblijft, simpelweg omdat iedereen tegen de tijd dat de desserts op tafel komen al stampvol zit.
Heb je dat al eens gedaan? Of behoor jij tot die jaloersmakende mensen bij wie alles altijd lukt?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:57 schreef Dragonberry het volgende:
Ik ga voor kerst een wild konijn bereiden. Hij ligt al bij mijn ouders in de vriezer te wachtten tot het zo ver is Waarschijnlijk heel simpel bereiden, in rode wijn.
mini cheesecakjes? Met rood fruit en wat chocolade gegarneerd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:15 schreef minilot het volgende:
Goed, qua zoetigheden tot nu toedus 2 geslaagde zaken getest: rodewijn-chocoladetruffels en gesuikerde cranberries...
[ afbeelding ] + [ afbeelding ]
Nog op zoek naar een derde ding, dat als ik de andere twee zo zie eveneens klein, rond en met -iets- bestrooid moet zijn om er een passend trio van te maken.![]()
Zoekerdezoek..
Niet rond. Niet met iets bestrooid.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:39 schreef roos85 het volgende:
[..]
mini cheesecakjes? Met rood fruit en wat chocolade gegarneerd.
Cakepops of soesjes?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:42 schreef minilot het volgende:
[..]
Niet rond. Niet met iets bestrooid.![]()
Het is dat ik al truffels heb, anders werden het deze:
http://artofdessert.blogspot.com/2011/12/golden-champagne-truffles.html
![]()
Wellicht leuk als tip voor iemand anders hier? Ik heb ze twee weken gelden gemaakt (zonder goudglans helaas), waren bijzonder lekker!
Jaaaa, de truffels! Laat je weten hoe je ze vond?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:52 schreef roos85 het volgende:
[..]
Cakepops of soesjes?
Ik ga waarschijnlijk van de week de truffels met rode wijn proberen
Oei dat ziet er lekker uit!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Jaaaa, de truffels! Laat je weten hoe je ze vond?
Cakepops vind ik vies.![]()
Je soesjessuggestie deed me wél denken aan een recept dat ik gisteren vond:
http://iamafoodblog.com/creme-brulee-doughnut-recipe/
Is wellicht wel tof! Moet ik alleen 's ochtends thuis nog gaan lopen frituren en met een gasbrander aan de slag, maar dat is misschien wel leuk..
Of iets met vis? Jacobsschelpen, of garnalen? Zoiets is er denk ik erg lekker bij.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:29 schreef roos85 het volgende:
[..]
Oei dat ziet er lekker uit!
Ik zit te denken de venkel/tomatencrumble van Ottolenghi als bijgerecht te serveren.. maar wat er nog bij? Gegrilde kip? Heb alleen maar 1 combimagnetron ter beschikking..
Fudge balletjes?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:42 schreef minilot het volgende:
[..]
Niet rond. Niet met iets bestrooid.![]()
Het is dat ik al truffels heb, anders werden het deze:
http://artofdessert.blogspot.com/2011/12/golden-champagne-truffles.html
![]()
Wellicht leuk als tip voor iemand anders hier? Ik heb ze twee weken geleden gemaakt (zonder goudglans helaas), waren bijzonder lekker!
Dat is toch niets raars? Het enige wat ik kan verzinnen dat nog gebruikelijker is is een vla flip.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:57 schreef Dragonberry het volgende:
Maakte de afgelopen 2 jaren o.a. tiramisu en een chocolade ganache taart, maar er blijft zo veel liggen. Niemand wil het![]()
nouja, ik weet bijna zeker dat ze wel gewoon ijs hadden genomen..quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:11 schreef minilot het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dat aan 'te raar' lag? Hoe geniaal de toetjes ook zijn, ook bij mijn schoonfamilie is het standaard dat er behoorlijk wat van overblijft, simpelweg omdat iedereen tegen de tijd dat de desserts op tafel komen al stampvol zit.
ja, ik heb al een paar keer konijn gemaakt. Wel tot nu toe tam konijn uit de supermarkt, dus vraag me wel af of ik nu nog iets anders moet gaan doen..quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb je dat al eens gedaan? Of behoor jij tot die jaloersmakende mensen bij wie alles altijd lukt?
Nope. Kokosolie!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:14 schreef Soulagement het volgende:
Die truffels zien er lekker uit, alleen de vegetable shortening staat me op de ene of andere manier een beetje tegen, heb je dat ook daadwerkelijk gebruikt?
Mag ik een receptje van die haver-dadel-kokosballetjes please? Vind ik zo lekker, ik wil ze ook wel eens zelf maken maar ik zou niet weten hoe.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:24 schreef minilot het volgende:
[..]
Heb al truffels, twee truffelsoorten is er eentje teveel.
Tevens: te simpel. En te gezond smakend: ik maak dat soort balletjes van haver en dadels en kokos al het hele jaar als ontbijtjes-on-the-go.Met kerst mag het een tikkie feestelijker.
Komt goed! Ik heb al een recept of dertig in mijn lijstje staan. Schrappen en uitproberen.
Is een bloody-mary-truffel wat? http://www.24kitchen.nl/s(...)bloody-mary-truffelsquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:15 schreef minilot het volgende:
Goed, qua zoetigheden tot nu toedus 2 geslaagde zaken getest: rodewijn-chocoladetruffels en gesuikerde cranberries...
[ afbeelding ] + [ afbeelding ]
Zoekerdezoek..
[..]
Vet!
Ik las het, maar vond deze toch wel apart.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:11 schreef Harajuku. het volgende:
Dit hele topic staat straks vol met Minilot die zegt dat ze er geen truffels bij wil hebben.
Juist dat plaatje erbij doen. Moet toch weten wat je aan het eten bent.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:18 schreef Harajuku. het volgende:
Nou, niet als je dat plaatje erbij doet
Ik heb ooit een makreelmousse gemaakt volgens dit recept http://www.ah.nl/allerhan(...)&ref=mijnkookschrift. Alleen ipv met sla en in een limoen, had ik alleen de mousse als smeerseltje op donker stokbrood. Was erg lekker!quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:12 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hier voor de familie het toetje dit jaar.
Een grand dessert denk ik, een kleine creme brulee op verzoek en iets van semifreddo op verzoek en verder moet ik nog lekker gaan zoeken.
Wilde ook nog een leuke amuse verzorgen, ook nog even op jacht!
Suggesties?
klinkt goedquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:54 schreef Miss_Virgo het volgende:
Wij zijn er wel zo'n beetje uit voor ons kerstmenu in de Italiaanse bergen!
Salami's en kazen uit de regio
Diverse hapjes (olijven, gedroogde tomaatjes, bruscetta ed)
Runderbouillon met tortellini
Kalfsrollade gevuld met spinazie en paddestoelen, aardappeltjes uit de oven, venkel, worteltjes en salade
Nutella taart (gemaakt door een Italiaanse neef, italianen eten Nutella met/ door alles :p)
Let it be Christmas!!!
Die sla ik even opquote:Op dinsdag 5 november 2013 19:45 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Ik heb ooit een makreelmousse gemaakt volgens dit recept http://www.ah.nl/allerhan(...)&ref=mijnkookschrift. Alleen ipv met sla en in een limoen, had ik alleen de mousse als smeerseltje op donker stokbrood. Was erg lekker!
Leuk idee!quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:45 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Ik heb ooit een makreelmousse gemaakt volgens dit recept http://www.ah.nl/allerhan(...)&ref=mijnkookschrift. Alleen ipv met sla en in een limoen, had ik alleen de mousse als smeerseltje op donker stokbrood. Was erg lekker!
Supersimpel, het belangrijkste is dat je zorgt voor dadels van de juiste soort: Medjool-dadels. Deze hebben een bijzondere diepe en rijke smaak en ze zijn bovendien erg sappig en kleverig.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:25 schreef chocolatelover het volgende:
Minilotje!! Mag ik je recept voor die haver/dadel/kokos balletjes please!!!!!!!!
Ik vond het anders lang niet zo tof als zijn brood-serie van een tijdje geleden. Komt bij dat ik me vreselijk stoor aan de steeds overslaande, vervelende stem van Paul. In GBBO trek ik dat nog wel, maar in zo'n soloprogramma...quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
Vanochtend Paul Hollywood's Pies and Puds gekekentéveel inspiratie
![]()
Hartelijk bedankt! Dat wordt smullen van de week want ik heb alles ervoor in huisquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:17 schreef minilot het volgende:
[..]
Supersimpel, het belangrijkste is dat je zorgt voor dadels van de juiste soort: Medjool-dadels. Deze hebben een bijzondere diepe en rijke smaak en ze zijn bovendien erg sappig en kleverig.
- Handje dadels ontpitten en in stukken snijden (hoeft niet heel fijn)
- Handje havermout heeeeeel zachtjes tot lichtbruin roosteren in een droge koekenpan
- Havermout in de keukenmachine pulveriseren
- Dan de dadels erbij in de keukenmachine, tot je een kleverig soort 'deegje' hebt.
- Daar balletjes van draaien en door de geraspte kokos rollen
Dat is dus de basis (op zichzelf al heel lekker), maar je kunt er in de keukenmachine naar hartelust nootjes, zaadjes, andere gedroogde vruchten of ander lekkers doorheen doen.
Let er wel op dat je éérst de droge ingrediënten fijnmaalt en dan pas daarna de dadels en eventuele andere gedroogde vruchten. Als je bepaalde dingen er als grotere stukjes in wilt (gehakte pure chocolade bijvoorbeeld, of gehalveerde gojibesjes of pijnboompitjes, dan kun je die door het deegje heenkneden als het klaar is.
Ter inspiratie:
http://foodgawker.com/page/3/?s=date+balls
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Vijgen zijn er ook lekker in, of kaneel erdoor, of gedroogde kersenAls nootjes zijn amandele heel geslaagd, en pistachenoten
Ook echt medjooldadels? Want met andere dadels is het VIES!quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:38 schreef chocolatelover het volgende:
[..]
Hartelijk bedankt! Dat wordt smullen van de week want ik heb alles ervoor in huis
In elk geval vaak waar ze noten verkopen: notenkraam op de markt of notenhoekje in kaaswinkel. Verder ook vaak (in dozen) bij verschillende supermarkten en sowieso bij Turkse winkeltjes.quote:
Oke gewoon even opletten dus..quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:05 schreef minilot het volgende:
[..]
In elk geval vaak waar ze noten verkopen: notenkraam op de markt of notenhoekje in kaaswinkel. Verder ook vaak (in dozen) bij verschillende supermarkten en sowieso bij Turkse winkeltjes.
Dit dus. Dat diegene zich ergens in een hoekje moet gaan schamen. Dat kan er bij mij echt niet in dat iemand bijvoorbeeld ook geen groenten eet, en vaak zonder te proeven. Dan ben je gewoon een aansteller.quote:Op zondag 10 november 2013 02:07 schreef Myraela het volgende:
Geen salades lusten. Hoe kan iemand dat nou zeggen, er zijn zo fucking veel salades.
Die ene die maar weinig lust, toch maar even polsen wat hij/zij wél allemaal lekker vindt? Als we dat niet weten is het lastig suggesties bedenken.quote:Op zondag 10 november 2013 11:00 schreef RoelerMF het volgende:
Tja, kan er ook niks aan doen, maar ik respecteer hun wens, dan maar wat anders zoeken
Heb je hier een recept van. Ik ben de pigs in a blanket ook ontgroeid, maar iedereen vind het altijd zo lekker op feestjesquote:Op zondag 10 november 2013 16:10 schreef minilot het volgende:
Net al gepost in het Foodgawkertopic, maar ook maar even hier.. De hartige hap voor tijdens het spelletjes doen 's middags is bekend!
Vandaag getest:
[ afbeelding ]
Jaaaaaaren geleden, toen ik nog nauwelijks kon koken, maakte ik op verjaardagen voor de schoonfamilie altijd 'pigs in blankets', van knakworstjes gerold in croissantdeeg (uit zo'n blikje). In plaats daarvan nu een geupgrade versie: 'pigs in pretzels'. Varkenssaucijsjes in homemade pretzeldeeg, met zelfgemaakte kruidige appelketchup.
Was hartstikke lekker!![]()
Nog wel een beetje oefenen, om ze straks met kerst wat uniformer van uiterlijk te krijgen.
[..]
Die ene die maar weinig lust, toch maar even polsen wat hij/zij wél allemaal lekker vindt? Als we dat niet weten is het lastig suggesties bedenken.
Ziet er erg lekker uitquote:Op zondag 10 november 2013 16:10 schreef minilot het volgende:
Net al gepost in het Foodgawkertopic, maar ook maar even hier.. De hartige hap voor tijdens het spelletjes doen 's middags is bekend!
Vandaag getest:
[ afbeelding ]
Jaaaaaaren geleden, toen ik nog nauwelijks kon koken, maakte ik op verjaardagen voor de schoonfamilie altijd 'pigs in blankets', van knakworstjes gerold in croissantdeeg (uit zo'n blikje). In plaats daarvan nu een geupgrade versie: 'pigs in pretzels'. Varkenssaucijsjes in homemade pretzeldeeg, met zelfgemaakte kruidige appelketchup.
Was hartstikke lekker!![]()
Nog wel een beetje oefenen, om ze straks met kerst wat uniformer van uiterlijk te krijgen.
[..]
Die ene die maar weinig lust, toch maar even polsen wat hij/zij wél allemaal lekker vindt? Als we dat niet weten is het lastig suggesties bedenken.
Ha, precies dat dus!quote:Op zondag 10 november 2013 16:22 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Heb je hier een recept van. Ik ben de pigs in a blanket ook ontgroeid, maar iedereen vind het altijd zo lekker op feestjes
geen salades is wel een erg breed niet lusten fenomeen. In dit geval zou ik doorvragen wat lust je precies niet. In de praktijk blijkt het dan ineens wel mee te vallen.quote:Op zondag 10 november 2013 01:44 schreef RoelerMF het volgende:
Heeft iemand nog tips of inspiratie voor het volgende dilemma? Ik heb dit jaar 8 man over de vloer waarvan er 2 zwanger zijn en 1 een minder ruime smaak heeft dan de rest. Nu had ik op internet een prachtige oplossing gevonden om meerdere soorten gerechten uit te serveren, terwijl het lijkt alsof iedereen hetzelfde krijgt, namelijk kerststerren van bladerdeeg.
Voor de meeste wilde ik daar een simpele caprese tussen stoppen met wat rucola sla. Maar ik weet eigenlijk niet of de mozzarella geschikt is voor zwangere vrouwen en de "lastige eter" lust sowieso geen salades. Nu kan ik voor de zwangere dames wel een andere salade verzinnen, maar ik zoek dus eigenlijk een makkelijke "vulling" bij de bladerdeeg kerstster maar wat wel licht weg eet voor een voorgerecht.
Voor de beeldvorming; dat ziet er dus zo uit
[ afbeelding ]
en ja, ik ben een 24kitchen lurker
Ooh, gefrituurd én crème brûlée, dat klinkt goed!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:23 schreef minilot het volgende:
Je soesjessuggestie deed me wél denken aan een recept dat ik gisteren vond:
http://iamafoodblog.com/creme-brulee-doughnut-recipe/
Is wellicht wel tof! Moet ik alleen 's ochtends thuis nog gaan lopen frituren en met een gasbrander aan de slag, maar dat is misschien wel leuk..
En dat allemaal omdat zulke mensen nooit ouders hebben gehad die zeiden dat ze hun bord leeg moesten eten.quote:Op zondag 10 november 2013 10:48 schreef Molleman het volgende:
[..]
Dit dus. Dat diegene zich ergens in een hoekje moet gaan schamen. Dat kan er bij mij echt niet in dat iemand bijvoorbeeld ook geen groenten eet, en vaak zonder te proeven. Dan ben je gewoon een aansteller.
Dat hoefden wij thuis ook niet. Ik lustte bijna alles maar 2 zusjes bijna niks. Alleen gebakken aardappels, kip en appelmoes + 2 soorten groente en 1 soort fruit.quote:Op maandag 11 november 2013 12:52 schreef Myraela het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat zulke mensen nooit ouders hebben gehad die zeiden dat ze hun bord leeg moesten eten.
Bedoel, geen salade (en groenten) lusten is gewoon kindergedrag.
Dat staat er los van volgens mij. Wij moesten vroeger ook altijd ons bord leeg eten, maar ik eet nu vrijwel alles en mijn broertjes allebei praktisch niks.quote:Op maandag 11 november 2013 12:52 schreef Myraela het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat zulke mensen nooit ouders hebben gehad die zeiden dat ze hun bord leeg moesten eten.
Bedoel, geen salade (en groenten) lusten is gewoon kindergedrag.
Maar dat is eigenlijk een aanprijzing, geen waarschuwing. In Frankrijk eten zwangere vrouwen gewoon rauwmelkse kaas, maar de grootindustrie die uit gemak en omdat het voor hun smaak toch niet zoveel uitmaakt pasteuriseert doet het graag voorkomen alsof ambachtelijke kaas gevaarlijk is. Ik ben niet tegen het informeren van zwangere vrouwen over wat ze binnen krijgen, niet op het etiket en niet aan tafel, alleen moet de informatie dan wel deugen en 'mag niet' is echt een hele grote stap te ver.quote:Op maandag 11 november 2013 13:49 schreef AnnaNiem het volgende:
Http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspx Zwangere vrouwen worden doodgegooid met alles wat niet mag en waar mogelijk een risico zit. Mozzarella uit de zakjes in de supermarkt is meestal gemaakt van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk en dat mogen ze gewoon eten. Rauwmelkse kazen mogen niet maar dat staat ook op de verpakking en vaak met een speciale sticker er op. Au lait cru is de franse benaming voor rauwmelkse kazen.
Iedere gynaecoloog of verloskundige zal een zwangere zeggen dat rauwmelkse kazen niet mag, met name de zachte. Bij de harde rauwmelkse kazen is het risico nihil. En dat is samen met rauw vlees en rauwe eieren het eerste wat vrouwen opvolgen. Verder schiet het Voedingscentrum wel wat door met spul als kaneel ed. omdat de hoeveelheid die je moet eten behoorlijk is, wil het een risico zijn.quote:Op maandag 11 november 2013 14:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar dat is eigenlijk een aanprijzing, geen waarschuwing. In Frankrijk eten zwangere vrouwen gewoon rauwmelkse kaas, maar de grootindustrie die uit gemak en omdat het voor hun smaak toch niet zoveel uitmaakt pasteuriseert doet het graag voorkomen alsof ambachtelijke kaas gevaarlijk is. Ik ben niet tegen het informeren van zwangere vrouwen over wat ze binnen krijgen, niet op het etiket en niet aan tafel, alleen moet de informatie dan wel deugen en 'mag niet' is echt een hele grote stap te ver.
Nederlandse gynaecologen waarschijnlijk en die staan niet bekend om hun verstand van kaas. Bij harde rauwmelkse kazen is er sowieso niks aan de hand, alleen bij zachte rauwmelkse kaas is er een klein kansje dat daar de listeriabacterie in zit en dan is er weer een kansje dat dat tot een miskraam leidt. Als je dat risico volledig wil uitsluiten moet je dat vooral doen, het is mijn keuze niet, ik zeg alleen dat zwangere vrouwen ook andere keuzes kunnen maken.quote:Op maandag 11 november 2013 15:03 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Iedere gynaecoloog of verloskundige zal een zwangere zeggen dat rauwmelkse kazen niet mag. En dat is samen met rauw vlees en rauwe eieren het eerste wat vrouwen opvolgen.
Ik kan ze überhaupt niet serieus nemen met hun Unileverlogica.quote:Verder schiet het Voedingscentrum wel wat door met spul als kaneel ed. omdat de hoeveelheid die je moet eten behoorlijk is, wil het een risico zijn.
Ze is gemaakt van groente?quote:Op maandag 11 november 2013 15:21 schreef roos85 het volgende:
Op kerstavond komen vrienden eten, dus nog een extra kookavond erbij
Eentje is vegetarisch (eet wel vis) dus wel leuk om daar een menuutje om te bedenken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |