abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 oktober 2013 @ 10:38:22 #101
221912 minilot
Nancy boy
pi_131893484
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:28 schreef DancingPhoebe het volgende:

Of nog beter Minilot, kun jij niet 10 porties meer maken? Van alles? DAn haal ik het rond 4en kerstavond even bij je op?

Kthnxby! :*
Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'ns ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_131893526
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'ns ;)
* DancingPhoebe bookmarkt.

Hard.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_131940637
Ik mag een van de dagen voor in ieder geval 3 man het diner verzorgen, dus dat valt gelukkig mee :)
Dus haak even aan voor inspiratie en tips!
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_131945778
Ik ga weer een overheerlijke cheesecake bakken als toetje. Zo onderhand een traditie geworden.
pi_132016149
Ik mag dit jaar weer (samen met 4-5 anderen, wees niet bang) meekoken aan het kerstdiner van onze studievereniging. In totaal zo'n 80 man. Op de avond zelf hebben we een keramische kookplaat met twee pitjes en een professionele oven tot onze beschikking, maar de dagen daarvoor (en 's ochtends / 's middags) kunnen we bij de organisatoren thuis koken. Budget is rond de 10 euro pp, drank niet meegeteld. Voorgerecht, hoofd, dessert.

En we hebben nog geen flauw idee wat we gaan maken :D

Bij deze zou ik jullie dan ook willen vragen of de eerste 10 van jullie, voor 8 personen te veel wil maken (wel 3 gangen he) en dan komen wij die ophalen. Ow en het is de vrijdag voor kerst. ;)
"Pools are perfect for holding water"
pi_132323942
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!

Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..

Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!

In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...

Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd! :D
pi_132507783
Weer even wat aan het testen! >:)

Spiced & sugared cranberries

Beetje jammer alleen dat de helft van de suikerstroop + cranberries zojuist door de keuken vloog, toen ik de kom wilde gaan afdekken met huishoudfolie en daarbij per ongeluk mijn elleboog op de rand van de kom plantte. :')

Gelukkig was het spul al niet zo heet meer. Ik kan je vertellen: je krijgt er een erg plakkerige keukenvloer van!
En de suikerstroop (waar kardemom, kaneel, steranijs en kruidnagel in zit) smaakte al flink lekker, toen ik het daarnet van mijn arm af likte. :9
Nu de cranberries de rest van de dag laten intrekken, dan besuikeren en verder drogen. Spannend! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 24-10-2013 17:55:58 ]
pi_132507924
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:39 schreef Miss_Virgo het volgende:
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!

Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..

Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!

In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...

Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd! :D
Dat klinkt als een heel puike kerstdiner-traditie! ^O^
pi_132542903
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 11:36 schreef minilot het volgende:
Nu de cranberries de rest van de dag laten intrekken, dan besuikeren en verder drogen. Spannend! *O*
Ze zijn klaar!

Waanzinnig lekker! O+
Krokant, knisperend zoet van buiten en als je ze doorbijt is het van -plop- en heb je het zachte, fruitige friszure van de cranberries.
Geniale besjes, zo! *O*
(Volgende keer wel iets fijnere suiker gebruiken en de cranberries er wat zorgvuldiger mee bedekken)

[ Bericht 11% gewijzigd door minilot op 25-10-2013 11:14:05 ]
pi_132543185
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Maar goed, vind ik dus persoonlijk niet zo heel lekker. En ik zoek iets nóg kleiners eigenlijk. Niet groter dan een chocoladetruffel. Liefst iets ronds ook, voor de esthetiek van een schaal vol ronde dingetjes.
Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit fours

of

of
pi_132543222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit fours
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
'Petit four' is nogal een ruime suggestie natuurlijk. Elk zoet baksel/ding dat je in miniatuurvorm op tafel zet is in principe een petit four. ;)
pi_132543224
Moet nu wel écht gaan bedenken hoe of wat: nog tijd om te testen én in te slaan: er komen steeds meer aanbiedingen die rondom de kerst allemaal niet meer beschikbaar zullen zijn hier.

Grote vraag is nog steeds: to kalkoen, or not to kalkoen... :') misschien een klein kalkoentje ofzo. Wil er toch wel een traditionele kerst van maken hier zo O+
Ja doei.
pi_132543284
Kalkoenkuikentjes als éénpersoonsportie serveren? ;)

O+
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:18:00 #114
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132543296
Nou, niet als je dat plaatje erbij doet :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_132543343
Ik weet het. Snif. :')
pi_132543596
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:49 schreef Myraela het volgende:
Ossenstaart, dat ga ik onthouden. Al neig ik altijd meer naar iets romigs.
Als er meer dan 3 gangen zijn dan kies ik meestal voor een kleine portie heldere soep omdat de gasten (en ikzelf) anders te snel vol zitten. Ik heb namelijk in het verleden een aantal keren aan een kersttafel gezeten waarbij iedereen eigenlijk al vol zat voor het hoofdgerecht op tafel kwam :{
pi_132543621
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:17 schreef minilot het volgende:
Kalkoenkuikentjes als éénpersoonsportie serveren? ;)

[ afbeelding ]

O+
Ik vind het een idee! :D
Ja doei.
pi_132544400
Ik ga koken voor mijn schoonouders. Die zijn nog nooit bij mij thuis geweest en hebben mij een paar maanden geleden pas ontmoet. Ik voel me dus wel verplicht uit te pakken met een menu dat bij mij past. Ik ben een anglofiel dus het zal een Engelse basis hebben met wat zij uitstapjes. Ik kook samen met mijn zoon dan voor 5 personen.

Starter:
Diverse kleine hapjes, beetje tapas idee. Tonijntapenade met een cherrytomaatje, minigehaktballetje met tzatziki, broccolisoep met zalm in borrelglaasje, één haps salade (sla, mozzarella, meloen, walnoot), gerookte ham met dadel. En een plakje gerookte vis. Geserveerd met droge sherry

Voorgerecht:
Heldere scherpe kruidenbouillon met knoflook garnalen met daarnaast een lekkere zelfgebakken plak olijvenbrood. Geserveerd met droge witte wijn.

Hoofdgerecht:
Gestoofde lamsbout met rodebessen, rosmarijn en honing; saus van het braadvocht. Gebakken aardappeltjes (vorm weet ik nog niet), bloemkool en broccoli roosjes met roomsaus, cranberrycompote en gestoofde peren (goed rood). Family-style. Geserveerd met kruidige rode wijn.

Nagerecht:
Warme sticky toffee pudding (met warme saus) met vanille ijs. Geserveerd met Gold Strike.

Afsluiter:
Zelfgemaakte cappuccino met karamel tik, diverse petit fours. Geserveerd met amaretto.

Ik moet nog met zoon overleggen over de alcoholvrije alternatieven van de dranken.
Ik mag alleen geen kaas op het menu zetten.
pi_132544952
Zoveel typische Britse kerstgerechten zie ik anders niet. Eerder een ' van alles wat basis '.
Ja doei.
pi_132545425
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:00 schreef Ouder1 het volgende:
Nagerecht:
Warme sticky toffee pudding (met warme saus) met vanille ijs. Geserveerd met Gold Strike.

Haha met Goldstrike ? :P
pi_132545486
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:21 schreef motorbloempje het volgende:
Zoveel typische Britse kerstgerechten zie ik anders niet. Eerder een ' van alles wat basis '.
Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.
pi_132545518
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:42 schreef Miss_Virgo het volgende:

[..]

Haha met Goldstrike ? :P
Ja, dat pakte mijn huidige vriend er een keer bij en bleek een heerlijke combinatie :9~
pi_132545573
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.
Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!
pi_132547950
Goed, qua zoetigheden tot nu toedus 2 geslaagde zaken getest: rodewijn-chocoladetruffels en gesuikerde cranberries...

+

Nog op zoek naar een derde ding, dat als ik de andere twee zo zie eveneens klein, rond en met -iets- bestrooid moet zijn om er een passend trio van te maken. >:)

Zoekerdezoek..

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!
Vet! :9
pi_132548054
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:15 schreef minilot het volgende:

Brrr. :{w

Ik denk dat de Britten gewoon niet frituren kunnen terwijl ze alles in de frituur smijten, tot brood aan toe.
pi_132548120
quote:
Nog op zoek naar een derde ding, dat als ik de andere twee zo zie eveneens klein, rond en met -iets- bestrooid moet zijn om er een passend trio van te maken. >:)

Zoekerdezoek..
Heel vroeger, als kind, maakte ik ook wel chocolade truffels maar dan met havervlokken, rozijnen en gebroken nootjes er in. En dan rollen door de kokos i.p.v. cacao poeder.
Is dat iets?
pi_132548207
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Heel vroeger, als kind, maakte ik ook wel chocolade truffels maar dan met havervlokken, rozijnen en gebroken nootjes er in. En dan rollen door de kokos i.p.v. cacao poeder.
Is dat iets?
Heb al truffels, twee truffelsoorten is er eentje teveel.
Tevens: te simpel. En te gezond smakend: ik maak dat soort balletjes van haver en dadels en kokos al het hele jaar als ontbijtjes-on-the-go. ;) Met kerst mag het een tikkie feestelijker.

Komt goed! Ik heb al een recept of dertig in mijn lijstje staan. Schrappen en uitproberen. *O*
pi_132548265
De O+ Britse keuken O+ heeft veel moois te bieden. Zeker rond kerst. Niet alles bestaat uit een FEB en pies, en ook die zijn zeer smakelijk klaar te maken. Je moet gewoon kunnen koken/naar een restaurant/pub gaan waar ze kunnen koken.
Ja doei.
pi_132548340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
De O+ Britse keuken O+ heeft veel moois te bieden. Zeker rond kerst. Niet alles bestaat uit een FEB en pies, en ook die zijn zeer smakelijk klaar te maken. Je moet gewoon kunnen koken/naar een restaurant/pub gaan waar ze kunnen koken.
Pies :9~

De beste maaltijden heb ik gegeten bij Inns en goede pubs. Juist de restaurants op het platteland zijn kwalitatief minder in mijn ogen.
pi_132548504
Echt goddelijk koken ze in:

Vooral de herdwick sheep smaakt geweldig (local sheep)
pi_132549776
Terug naar kerst! }:|
~O>

~:)
pi_132550467
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 15:12 schreef minilot het volgende:
Terug naar kerst! }:|
~O>

~:)
Mag presentatie, tafeldekking en schikking ook meegenomen worden? Ik zoek nog wel tips..
pi_132550550
Zeker! Leuk! ^O^
Ik zou er wel van om rond de feestdagen een scheutje Martha Stewart te channelen :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 25-10-2013 15:47:11 ]
pi_132550732
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
Ben benieuwd, dit jaar mag ik het voor het eerst meemaken :D
pi_132551345
Ik ga voor kerst een wild konijn bereiden. Hij ligt al bij mijn ouders in de vriezer te wachtten tot het zo ver is :P Waarschijnlijk heel simpel bereiden, in rode wijn.
Hopelijk mag ik nog een toetje erbij maken, dat vind ik altijd het leukste. Ik maak alleen te 'rare' dingen tot nu toe denk ik.. Mijn familie houd van simpel. Maakte de afgelopen 2 jaren o.a. tiramisu en een chocolade ganache taart, maar er blijft zo veel liggen. Niemand wil het :'(
Heel jammer, want als ik echt los kon gaan... Ik zie bij jullie ook echt dingen langskomen die mij echt heerlijk lijken, maar dat zou hier echt niets worden. Ik hou zelf thuis nog wel een kerstdiner :9
Gelukkig kan ik restje daarna gewoon bij de schoonfamilie langsbrengen. Die proberen alles wel :D
pi_132551841
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 15:57 schreef Dragonberry het volgende:
Maakte de afgelopen 2 jaren o.a. tiramisu en een chocolade ganache taart, maar er blijft zo veel liggen. Niemand wil het :'(
Weet je zeker dat dat aan 'te raar' lag? Hoe geniaal de toetjes ook zijn, ook bij mijn schoonfamilie is het standaard dat er behoorlijk wat van overblijft, simpelweg omdat iedereen tegen de tijd dat de desserts op tafel komen al stampvol zit. :)
pi_132552719
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:11 schreef minilot het volgende:

[..]

Weet je zeker dat dat aan 'te raar' lag? Hoe geniaal de toetjes ook zijn, ook bij mijn schoonfamilie is het standaard dat er behoorlijk wat van overblijft, simpelweg omdat iedereen tegen de tijd dat de desserts op tafel komen al stampvol zit. :)
Dat denk ik ook! Daarom is het belangrijk op te letten dat je niet te grote porties maakt per gang en dat je gasten weten wat er nog komt (menu kaartjes?) zodat ze zelf ook daar rekening mee houden.

En trek tijd uit voor het diner! Hoe langer je er over doet, hoe meer je kan eten. Niks mis met even kletsen tussen de gangen door terwijl de kok nog wat rommelt in de keuken voor de volgende gang. Desnoods leg je een spel op tafel of zo..
pi_132552775
quote:
Ik ga voor kerst een wild konijn bereiden. Hij ligt al bij mijn ouders in de vriezer te wachtten tot het zo ver is Waarschijnlijk heel simpel bereiden, in rode wijn.
Heb je dat al eens gedaan? Of behoor jij tot die jaloersmakende mensen bij wie alles altijd lukt? :)
pi_132552858
quote:
Goed, qua zoetigheden tot nu toedus 2 geslaagde zaken getest: rodewijn-chocoladetruffels en gesuikerde cranberries...

[ afbeelding ] + [ afbeelding ]

Zoekerdezoek..

mini cheesecakjes? Met rood fruit en wat chocolade gegarneerd.
pi_132553001
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:39 schreef roos85 het volgende:

[..]

mini cheesecakjes? Met rood fruit en wat chocolade gegarneerd.
Niet rond. Niet met iets bestrooid. :)
Het is dat ik al truffels heb, anders werden het deze:
http://artofdessert.blogspot.com/2011/12/golden-champagne-truffles.html
O+

Wellicht leuk als tip voor iemand anders hier? Ik heb ze twee weken geleden gemaakt (zonder goudglans helaas), waren bijzonder lekker!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 25-10-2013 17:20:59 ]
pi_132553317
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:42 schreef minilot het volgende:

[..]

O+

Wellicht leuk als tip voor iemand anders hier? Ik heb ze twee weken gelden gemaakt (zonder goudglans helaas), waren bijzonder lekker!
Cakepops of soesjes?

Ik ga waarschijnlijk van de week de truffels met rode wijn proberen :9
pi_132554311
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:52 schreef roos85 het volgende:

[..]

Cakepops of soesjes?

Ik ga waarschijnlijk van de week de truffels met rode wijn proberen :9
Jaaaa, de truffels! Laat je weten hoe je ze vond? :)

Cakepops vind ik vies. :6
Je soesjessuggestie deed me wél denken aan een recept dat ik gisteren vond:
http://iamafoodblog.com/creme-brulee-doughnut-recipe/
Is wellicht wel tof! Moet ik alleen 's ochtends thuis nog gaan lopen frituren en met een gasbrander aan de slag, maar dat is misschien wel leuk.. :)
pi_132554484
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:23 schreef minilot het volgende:

[..]

Jaaaa, de truffels! Laat je weten hoe je ze vond? :)

Cakepops vind ik vies. :6
Is wellicht wel tof! Moet ik alleen 's ochtends thuis nog gaan lopen frituren en met een gasbrander aan de slag, maar dat is misschien wel leuk.. :)
Oei dat ziet er lekker uit!

Ik zit te denken de venkel/tomatencrumble van Ottolenghi als bijgerecht te serveren.. maar wat er nog bij? Gegrilde kip? Heb alleen maar 1 combimagnetron ter beschikking..
pi_132555094
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:29 schreef roos85 het volgende:

[..]

Oei dat ziet er lekker uit!

Ik zit te denken de venkel/tomatencrumble van Ottolenghi als bijgerecht te serveren.. maar wat er nog bij? Gegrilde kip? Heb alleen maar 1 combimagnetron ter beschikking..
Of iets met vis? Jacobsschelpen, of garnalen? Zoiets is er denk ik erg lekker bij.

Wel een beetje zomers, tomaten met kip/vis, maar ach.. :)

Wellicht kwartel of parelhoen, als iets feestelijker soort gevogelte in plaats van de kip? Lidl heeft momenteel goedkope (en prima) fazant en kwartel in het assortiment, kun je 't eens uitproberen.
pi_132555244
Dat is waar, al zou ik graag iets uit de boeken (heb het kookboek en plenty) van Ottolenghi klaar maken.
pi_132555426
Ottolenghi is altijd goed O+
Heb je Jerusalem niet? Daar staan ook wel een aantal puike vlees- en visgerechten in hoor! Al mijn kookboeken zitten momenteel in een verhuisdoos, anders zou ik even voor je gaan bladeren. :)
pi_132555803
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:42 schreef minilot het volgende:

[..]

O+

Wellicht leuk als tip voor iemand anders hier? Ik heb ze twee weken geleden gemaakt (zonder goudglans helaas), waren bijzonder lekker!
Fudge balletjes?
Of zelf raffaello's maken?

Die truffels zien er lekker uit, alleen de vegetable shortening staat me op de ene of andere manier een beetje tegen, heb je dat ook daadwerkelijk gebruikt?
pi_132555971
quote:
Maakte de afgelopen 2 jaren o.a. tiramisu en een chocolade ganache taart, maar er blijft zo veel liggen. Niemand wil het :'(
Dat is toch niets raars? Het enige wat ik kan verzinnen dat nog gebruikelijker is is een vla flip. :')
pi_132556028
Ik heb al zo lang niet meer uitgebreid gekookt dat ik mijn ouders en zusjes al heb verteld dat ik met Kerst weer eens flink uit wil pakken. En nu zit ik er aan vast en is er geen weg meer terug ieehh, stomme ik met m'n enthousiasme :D. Dat wordt weer stressen!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_132556039
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:11 schreef minilot het volgende:

[..]

nouja, ik weet bijna zeker dat ze wel gewoon ijs hadden genomen..
Misschien overdrijf ik ook wel inderdaad, maar het is gewoon niet leuk om zo je best te doen en dat bijna niemand het wil.. Ondertussen heb ik het geaccepteerd en trek ik me er niet meer zoveel van aan :)
pi_132556103
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Heb je dat al eens gedaan? Of behoor jij tot die jaloersmakende mensen bij wie alles altijd lukt? :)
ja, ik heb al een paar keer konijn gemaakt. Wel tot nu toe tam konijn uit de supermarkt, dus vraag me wel af of ik nu nog iets anders moet gaan doen..
pi_132556322
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:14 schreef Soulagement het volgende:
Die truffels zien er lekker uit, alleen de vegetable shortening staat me op de ene of andere manier een beetje tegen, heb je dat ook daadwerkelijk gebruikt?
Nope. Kokosolie! *O*
pi_132565610
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Nope. Kokosolie! *O*
Ah, beter. Dan heb ik alles zelfs in huis!
pi_132684503
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:24 schreef minilot het volgende:

[..]

Heb al truffels, twee truffelsoorten is er eentje teveel.
Tevens: te simpel. En te gezond smakend: ik maak dat soort balletjes van haver en dadels en kokos al het hele jaar als ontbijtjes-on-the-go. ;) Met kerst mag het een tikkie feestelijker.

Komt goed! Ik heb al een recept of dertig in mijn lijstje staan. Schrappen en uitproberen. *O*
Mag ik een receptje van die haver-dadel-kokosballetjes please? Vind ik zo lekker, ik wil ze ook wel eens zelf maken maar ik zou niet weten hoe.
pi_132694252
quote:

[ afbeelding ] + [ afbeelding ]

Zoekerdezoek..

[..]

Is een bloody-mary-truffel wat? http://www.24kitchen.nl/s(...)bloody-mary-truffels
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:11:25 #156
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132696611
Dit hele topic staat straks vol met Minilot die zegt dat ze er geen truffels bij wil hebben.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_132702014
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:11 schreef Harajuku. het volgende:
Dit hele topic staat straks vol met Minilot die zegt dat ze er geen truffels bij wil hebben.
Ik las het, maar vond deze toch wel apart.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:22:24 #158
168739 Red_85
'echt wel'
pi_132705013
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:18 schreef Harajuku. het volgende:
Nou, niet als je dat plaatje erbij doet :')
Juist dat plaatje erbij doen. Moet toch weten wat je aan het eten bent.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 31 oktober 2013 @ 13:06:45 #159
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_132756555
Even aanhaken :)

Dit jaar in ieder geval 1 dag thuis met kerst en nu wil ik eens koken :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_132890065
Leuk topic!

Nu het erop lijkt dat wij eindelijk een mooi groot huis mét mooie keuken krijgen, hebben vriendje en ik bedacht dat het jaarlijkse kerstdiner van zijn familie dit jaar wel bij ons kan. Dat betekent minimaal 10 maar misschien wel 25 mensen over de vloer. Hoe meer mensen, hoe minder fancy het allemaal zal worden, maar het blijft natuurlijk wel Kerstmis en we willen natuurlijk stiekem toch allebei wel iets lekkers neerzetten. Dus, dit wordt een uitdaging... :D
Are you pondering what I'm pondering?
pi_132933636
Wij zijn er wel zo'n beetje uit voor ons kerstmenu in de Italiaanse bergen!

Salami's en kazen uit de regio
Diverse hapjes (olijven, gedroogde tomaatjes, bruscetta ed)
Runderbouillon met tortellini
Kalfsrollade gevuld met spinazie en paddestoelen, aardappeltjes uit de oven, venkel, worteltjes en salade
Nutella taart (gemaakt door een Italiaanse neef, italianen eten Nutella met/ door alles :p)

Let it be Christmas!!! :D
pi_132934288
Hier voor de familie het toetje dit jaar.

Een grand dessert denk ik, een kleine creme brulee op verzoek en iets van semifreddo op verzoek en verder moet ik nog lekker gaan zoeken.

Wilde ook nog een leuke amuse verzorgen, ook nog even op jacht!

Suggesties?
pi_132935685
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:12 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hier voor de familie het toetje dit jaar.

Een grand dessert denk ik, een kleine creme brulee op verzoek en iets van semifreddo op verzoek en verder moet ik nog lekker gaan zoeken.

Wilde ook nog een leuke amuse verzorgen, ook nog even op jacht!

Suggesties?
Ik heb ooit een makreelmousse gemaakt volgens dit recept http://www.ah.nl/allerhan(...)&ref=mijnkookschrift. Alleen ipv met sla en in een limoen, had ik alleen de mousse als smeerseltje op donker stokbrood. Was erg lekker!

[ Bericht 0% gewijzigd door AnnaNiem op 05-11-2013 21:31:52 ]
pi_132941026
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 18:54 schreef Miss_Virgo het volgende:
Wij zijn er wel zo'n beetje uit voor ons kerstmenu in de Italiaanse bergen!

Salami's en kazen uit de regio
Diverse hapjes (olijven, gedroogde tomaatjes, bruscetta ed)
Runderbouillon met tortellini
Kalfsrollade gevuld met spinazie en paddestoelen, aardappeltjes uit de oven, venkel, worteltjes en salade
Nutella taart (gemaakt door een Italiaanse neef, italianen eten Nutella met/ door alles :p)

Let it be Christmas!!! :D
klinkt goed :9~
pi_132941889
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:45 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Ik heb ooit een makreelmousse gemaakt volgens dit recept http://www.ah.nl/allerhan(...)&ref=mijnkookschrift. Alleen ipv met sla en in een limoen, had ik alleen de mousse als smeerseltje op donker stokbrood. Was erg lekker!
Die sla ik even op :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_132942071
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:45 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Leuk idee!
pi_132946121
Als je alleen de mousse maakt, is 1 limoen genoeg. Het recept gaat uit van 4 maar dat is omdat ze het er in willen opdienen voor 8 personen. In de mousse zelf gaat maar 1 lepel limoensap.
pi_132980642
Dit jaar voor mn vriend en ik koken, heb nog helemaal geen ideeen, heb sowieso geen hoog budget want 2 studenten.
Een keer in mn escoffierboek duiken :P
pi_133054350
Minilotje!! Mag ik je recept voor die haver/dadel/kokos balletjes please!!!!!!!!
pi_133077803
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:25 schreef chocolatelover het volgende:
Minilotje!! Mag ik je recept voor die haver/dadel/kokos balletjes please!!!!!!!!
Supersimpel, het belangrijkste is dat je zorgt voor dadels van de juiste soort: Medjool-dadels. Deze hebben een bijzondere diepe en rijke smaak en ze zijn bovendien erg sappig en kleverig.

- Handje dadels ontpitten en in stukken snijden (hoeft niet heel fijn)
- Handje havermout heeeeeel zachtjes tot lichtbruin roosteren in een droge koekenpan
- Havermout in de keukenmachine pulveriseren
- Dan de dadels erbij in de keukenmachine, tot je een kleverig soort 'deegje' hebt.
- Daar balletjes van draaien en door de geraspte kokos rollen

Dat is dus de basis (op zichzelf al heel lekker), maar je kunt er in de keukenmachine naar hartelust nootjes, zaadjes, andere gedroogde vruchten of ander lekkers doorheen doen.
Let er wel op dat je éérst de droge ingrediënten fijnmaalt en dan pas daarna de dadels en eventuele andere gedroogde vruchten. Als je bepaalde dingen er als grotere stukjes in wilt (gehakte pure chocolade bijvoorbeeld, of gehalveerde gojibesjes of pijnboompitjes, dan kun je die door het deegje heenkneden als het klaar is.

Ter inspiratie:
http://foodgawker.com/page/3/?s=date+balls

Vijgen zijn er ook lekker in, of kaneel erdoor, of gedroogde kersen O+ Als nootjes zijn amandele heel geslaagd, en pistachenoten :9

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 09-11-2013 14:28:32 ]
pi_133077842
Vannochtend Paul Hollywood's Pies and Puds gekeken O+ téveel inspiratie ;( :9
Ja doei.
pi_133077872
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:17 schreef minilot het volgende:

[..]

......
Dat ziet er echt superlekker uit!!!
Ga ik ook eens uitproberen!!
pi_133077993
Ik ga morgen deze appelketchup van Kayotic Kitchen uitproberen:
http://www.kayotic.nl/blog/apple-ketchup

Mocht dat nou lekker smaken bij iets varkensvlezigs (weet nog niet wat precies), dan is dat alvast het sausje-component van het hartige hapje op kerstmiddag :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
Vanochtend Paul Hollywood's Pies and Puds gekeken O+ téveel inspiratie ;( :9
Ik vond het anders lang niet zo tof als zijn brood-serie van een tijdje geleden. Komt bij dat ik me vreselijk stoor aan de steeds overslaande, vervelende stem van Paul. In GBBO trek ik dat nog wel, maar in zo'n soloprogramma... :N

Wel van plan om naar aanleiding ervan te kijken of ik turks fruit kan maken, vind ik ook wel kerstgeschikt, mits voorzien van een knusse smaak. :9

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 10-11-2013 16:43:25 ]
pi_133078212
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:17 schreef minilot het volgende:

[..]

Supersimpel, het belangrijkste is dat je zorgt voor dadels van de juiste soort: Medjool-dadels. Deze hebben een bijzondere diepe en rijke smaak en ze zijn bovendien erg sappig en kleverig.

- Handje dadels ontpitten en in stukken snijden (hoeft niet heel fijn)
- Handje havermout heeeeeel zachtjes tot lichtbruin roosteren in een droge koekenpan
- Havermout in de keukenmachine pulveriseren
- Dan de dadels erbij in de keukenmachine, tot je een kleverig soort 'deegje' hebt.
- Daar balletjes van draaien en door de geraspte kokos rollen

Dat is dus de basis (op zichzelf al heel lekker), maar je kunt er in de keukenmachine naar hartelust nootjes, zaadjes, andere gedroogde vruchten of ander lekkers doorheen doen.
Let er wel op dat je éérst de droge ingrediënten fijnmaalt en dan pas daarna de dadels en eventuele andere gedroogde vruchten. Als je bepaalde dingen er als grotere stukjes in wilt (gehakte pure chocolade bijvoorbeeld, of gehalveerde gojibesjes of pijnboompitjes, dan kun je die door het deegje heenkneden als het klaar is.

Ter inspiratie:
http://foodgawker.com/page/3/?s=date+balls

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Vijgen zijn er ook lekker in, of kaneel erdoor, of gedroogde kersen O+ Als nootjes zijn amandele heel geslaagd, en pistachenoten :9
Hartelijk bedankt! Dat wordt smullen van de week want ik heb alles ervoor in huis *O*
pi_133078221
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:38 schreef chocolatelover het volgende:

[..]

Hartelijk bedankt! Dat wordt smullen van de week want ik heb alles ervoor in huis *O*
Ook echt medjooldadels? Want met andere dadels is het VIES! :)
pi_133078707
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:39 schreef minilot het volgende:

[..]

medjooldadels
Waar vind je die eigenlijk???
pi_133078730
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 15:03 schreef soapie het volgende:

[..]

Waar vind je die eigenlijk???
In elk geval vaak waar ze noten verkopen: notenkraam op de markt of notenhoekje in kaaswinkel. Verder ook vaak (in dozen) bij verschillende supermarkten en sowieso bij Turkse winkeltjes.
pi_133078807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 15:05 schreef minilot het volgende:

[..]

In elk geval vaak waar ze noten verkopen: notenkraam op de markt of notenhoekje in kaaswinkel. Verder ook vaak (in dozen) bij verschillende supermarkten en sowieso bij Turkse winkeltjes.
Oke gewoon even opletten dus.. :)
  zondag 10 november 2013 @ 01:44:38 #179
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133098826
Heeft iemand nog tips of inspiratie voor het volgende dilemma? Ik heb dit jaar 8 man over de vloer waarvan er 2 zwanger zijn en 1 een minder ruime smaak heeft dan de rest. Nu had ik op internet een prachtige oplossing gevonden om meerdere soorten gerechten uit te serveren, terwijl het lijkt alsof iedereen hetzelfde krijgt, namelijk kerststerren van bladerdeeg.

Voor de meeste wilde ik daar een simpele caprese tussen stoppen met wat rucola sla. Maar ik weet eigenlijk niet of de mozzarella geschikt is voor zwangere vrouwen en de "lastige eter" lust sowieso geen salades. Nu kan ik voor de zwangere dames wel een andere salade verzinnen, maar ik zoek dus eigenlijk een makkelijke "vulling" bij de bladerdeeg kerstster maar wat wel licht weg eet voor een voorgerecht.

Voor de beeldvorming; dat ziet er dus zo uit :)

en ja, ik ben een 24kitchen lurker :@
»» Democracy is so overrated »»
pi_133099364
Geen salades lusten. :') Hoe kan iemand dat nou zeggen, er zijn zo fucking veel salades.

Geen idee van welke opties de lastige eter wel houd. Helemaal geen groenten? Anders een lauw warme salade van gegrilde groenten of iets. Ben zelf gek op huisgemaakte ragout, dat is het eerst waar ik aan zou denken bij bladerdeeg maar dat is misschien best zwaar.
pi_133102926
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 02:07 schreef Myraela het volgende:
Geen salades lusten. Hoe kan iemand dat nou zeggen, er zijn zo fucking veel salades.
Dit dus. Dat diegene zich ergens in een hoekje moet gaan schamen. Dat kan er bij mij echt niet in dat iemand bijvoorbeeld ook geen groenten eet, en vaak zonder te proeven. Dan ben je gewoon een aansteller.
  zondag 10 november 2013 @ 11:00:06 #182
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133103154
Tja, kan er ook niks aan doen, maar ik respecteer hun wens, dan maar wat anders zoeken ;)
»» Democracy is so overrated »»
pi_133111872
Net al gepost in het Foodgawkertopic, maar ook maar even hier.. De hartige hap voor tijdens het spelletjes doen 's middags is bekend!

Vandaag getest:

Jaaaaaaren geleden, toen ik nog nauwelijks kon koken, maakte ik op verjaardagen voor de schoonfamilie altijd 'pigs in blankets', van knakworstjes gerold in croissantdeeg (uit zo'n blikje). In plaats daarvan nu een geupgrade versie: 'pigs in pretzels'. Varkenssaucijsjes in homemade pretzeldeeg, met zelfgemaakte kruidige appelketchup.
Was hartstikke lekker! :9
Nog wel een beetje oefenen, om ze straks met kerst wat uniformer van uiterlijk te krijgen. :Y

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:00 schreef RoelerMF het volgende:
Tja, kan er ook niks aan doen, maar ik respecteer hun wens, dan maar wat anders zoeken ;)
Die ene die maar weinig lust, toch maar even polsen wat hij/zij wél allemaal lekker vindt? Als we dat niet weten is het lastig suggesties bedenken. :)
  zondag 10 november 2013 @ 16:22:49 #184
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_133112439
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:10 schreef minilot het volgende:
Net al gepost in het Foodgawkertopic, maar ook maar even hier.. De hartige hap voor tijdens het spelletjes doen 's middags is bekend!

Vandaag getest:

[ afbeelding ]

Jaaaaaaren geleden, toen ik nog nauwelijks kon koken, maakte ik op verjaardagen voor de schoonfamilie altijd 'pigs in blankets', van knakworstjes gerold in croissantdeeg (uit zo'n blikje). In plaats daarvan nu een geupgrade versie: 'pigs in pretzels'. Varkenssaucijsjes in homemade pretzeldeeg, met zelfgemaakte kruidige appelketchup.
Nog wel een beetje oefenen, om ze straks met kerst wat uniformer van uiterlijk te krijgen. :Y

[..]

Die ene die maar weinig lust, toch maar even polsen wat hij/zij wél allemaal lekker vindt? Als we dat niet weten is het lastig suggesties bedenken. :)
Heb je hier een recept van. Ik ben de pigs in a blanket ook ontgroeid, maar iedereen vind het altijd zo lekker op feestjes
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_133112500
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:10 schreef minilot het volgende:

Vandaag getest:

[ afbeelding ]

[..]

Ziet er erg lekker uit ^O^
pi_133112620
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:22 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Heb je hier een recept van. Ik ben de pigs in a blanket ook ontgroeid, maar iedereen vind het altijd zo lekker op feestjes
Ha, precies dat dus! :Y
Zie het Foodgawkertopic voor linkjes naar recepten voor de broodjes en de saus. :)
pi_133113864
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 01:44 schreef RoelerMF het volgende:
Heeft iemand nog tips of inspiratie voor het volgende dilemma? Ik heb dit jaar 8 man over de vloer waarvan er 2 zwanger zijn en 1 een minder ruime smaak heeft dan de rest. Nu had ik op internet een prachtige oplossing gevonden om meerdere soorten gerechten uit te serveren, terwijl het lijkt alsof iedereen hetzelfde krijgt, namelijk kerststerren van bladerdeeg.

Voor de meeste wilde ik daar een simpele caprese tussen stoppen met wat rucola sla. Maar ik weet eigenlijk niet of de mozzarella geschikt is voor zwangere vrouwen en de "lastige eter" lust sowieso geen salades. Nu kan ik voor de zwangere dames wel een andere salade verzinnen, maar ik zoek dus eigenlijk een makkelijke "vulling" bij de bladerdeeg kerstster maar wat wel licht weg eet voor een voorgerecht.

Voor de beeldvorming; dat ziet er dus zo uit :)

[ afbeelding ]

en ja, ik ben een 24kitchen lurker :@
geen salades is wel een erg breed niet lusten fenomeen. In dit geval zou ik doorvragen wat lust je precies niet. In de praktijk blijkt het dan ineens wel mee te vallen.
pi_133143834
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:23 schreef minilot het volgende:

Ooh, gefrituurd én crème brûlée, dat klinkt goed! :D Wil je het laten weten als je deze nog probeert? :)
Are you pondering what I'm pondering?
pi_133144483
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:48 schreef Molleman het volgende:

[..]

Dit dus. Dat diegene zich ergens in een hoekje moet gaan schamen. Dat kan er bij mij echt niet in dat iemand bijvoorbeeld ook geen groenten eet, en vaak zonder te proeven. Dan ben je gewoon een aansteller.
En dat allemaal omdat zulke mensen nooit ouders hebben gehad die zeiden dat ze hun bord leeg moesten eten.

Bedoel, geen salade (en groenten) lusten is gewoon kindergedrag.
pi_133144577
Ik zou die lastige eter gewoon de vlektyfus laten krijgen. Eten wat de pot schaft en niet zaniken. En anders daarna gewoon 'lekker even door de McDrive' ofzo.
Ja doei.
pi_133145444
quote:
14s.gif Op maandag 11 november 2013 12:52 schreef Myraela het volgende:

[..]

En dat allemaal omdat zulke mensen nooit ouders hebben gehad die zeiden dat ze hun bord leeg moesten eten.

Dat hoefden wij thuis ook niet. Ik lustte bijna alles maar 2 zusjes bijna niks. Alleen gebakken aardappels, kip en appelmoes + 2 soorten groente en 1 soort fruit.
Maar dat zegt niks over nu, nu lusten ze alles.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_133145965
http://www.voedingscentru(...)de-zwangerschap.aspx Zwangere vrouwen worden doodgegooid met alles wat niet mag en waar mogelijk een risico zit. Mozzarella uit de zakjes in de supermarkt is meestal gemaakt van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk en dat mogen ze gewoon eten. Rauwmelkse kazen mogen niet maar dat staat ook op de verpakking en vaak met een speciale sticker er op. Au lait cru is de franse benaming voor rauwmelkse kazen.

[ Bericht 24% gewijzigd door AnnaNiem op 11-11-2013 15:04:32 ]
  maandag 11 november 2013 @ 14:31:33 #193
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_133147205
quote:
14s.gif Op maandag 11 november 2013 12:52 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dat staat er los van volgens mij. Wij moesten vroeger ook altijd ons bord leeg eten, maar ik eet nu vrijwel alles en mijn broertjes allebei praktisch niks.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_133147765
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 13:49 schreef AnnaNiem het volgende:
Http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspx Zwangere vrouwen worden doodgegooid met alles wat niet mag en waar mogelijk een risico zit. Mozzarella uit de zakjes in de supermarkt is meestal gemaakt van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk en dat mogen ze gewoon eten. Rauwmelkse kazen mogen niet maar dat staat ook op de verpakking en vaak met een speciale sticker er op. Au lait cru is de franse benaming voor rauwmelkse kazen.
Maar dat is eigenlijk een aanprijzing, geen waarschuwing. In Frankrijk eten zwangere vrouwen gewoon rauwmelkse kaas, maar de grootindustrie die uit gemak en omdat het voor hun smaak toch niet zoveel uitmaakt pasteuriseert doet het graag voorkomen alsof ambachtelijke kaas gevaarlijk is. Ik ben niet tegen het informeren van zwangere vrouwen over wat ze binnen krijgen, niet op het etiket en niet aan tafel, alleen moet de informatie dan wel deugen en 'mag niet' is echt een hele grote stap te ver.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133147861
Sowieso lijkt het alsof je tegenwoordig beter 9 maanden in een quarantaineisolatiecel kunt doorbrengen als je zwanger bent, met sondevoeding bestaande uit alleen het hoognodige voor zowel moeder en kind. Stel je voor dat je iets verkeerds inademt.
Ja doei.
pi_133148167
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 14:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar dat is eigenlijk een aanprijzing, geen waarschuwing. In Frankrijk eten zwangere vrouwen gewoon rauwmelkse kaas, maar de grootindustrie die uit gemak en omdat het voor hun smaak toch niet zoveel uitmaakt pasteuriseert doet het graag voorkomen alsof ambachtelijke kaas gevaarlijk is. Ik ben niet tegen het informeren van zwangere vrouwen over wat ze binnen krijgen, niet op het etiket en niet aan tafel, alleen moet de informatie dan wel deugen en 'mag niet' is echt een hele grote stap te ver.
Iedere gynaecoloog of verloskundige zal een zwangere zeggen dat rauwmelkse kazen niet mag, met name de zachte. Bij de harde rauwmelkse kazen is het risico nihil. En dat is samen met rauw vlees en rauwe eieren het eerste wat vrouwen opvolgen. Verder schiet het Voedingscentrum wel wat door met spul als kaneel ed. omdat de hoeveelheid die je moet eten behoorlijk is, wil het een risico zijn.
pi_133148451
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 15:03 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Iedere gynaecoloog of verloskundige zal een zwangere zeggen dat rauwmelkse kazen niet mag. En dat is samen met rauw vlees en rauwe eieren het eerste wat vrouwen opvolgen.
Nederlandse gynaecologen waarschijnlijk en die staan niet bekend om hun verstand van kaas. Bij harde rauwmelkse kazen is er sowieso niks aan de hand, alleen bij zachte rauwmelkse kaas is er een klein kansje dat daar de listeriabacterie in zit en dan is er weer een kansje dat dat tot een miskraam leidt. Als je dat risico volledig wil uitsluiten moet je dat vooral doen, het is mijn keuze niet, ik zeg alleen dat zwangere vrouwen ook andere keuzes kunnen maken.

quote:
Verder schiet het Voedingscentrum wel wat door met spul als kaneel ed. omdat de hoeveelheid die je moet eten behoorlijk is, wil het een risico zijn.
Ik kan ze überhaupt niet serieus nemen met hun Unileverlogica.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133148691
Op kerstavond komen vrienden eten, dus nog een extra kookavond erbij *O*

Eentje is vegetarisch (eet wel vis) dus wel leuk om daar een menuutje om te bedenken.
pi_133148838
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:21 schreef roos85 het volgende:
Op kerstavond komen vrienden eten, dus nog een extra kookavond erbij *O*

Eentje is vegetarisch (eet wel vis) dus wel leuk om daar een menuutje om te bedenken.
Ze is gemaakt van groente?
Ja doei.
pi_133149192
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:25 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ze is gemaakt van groente?
Ja, van paksoi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties