abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131672984
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 14:06 schreef minilot het volgende:
Waar haalt iedereen toch ineens een Britse schoonfamilie vandaan?! :o :) Fotoverslagen van de overzeese diners graag!

Enfin, hier vanmorgen vroeg maar eens begonnen met uitproberen. Mijn lief en zijn broertje gaan zodadelijk naar de bios (zelf helaas geen tijd voor momenteel), dus ik heb ze het spul meegegeven om te testen. >:)

Rodewijn-truffels (naar dit recept):
[ afbeelding ]
(Ik vond ze ontzettend lekker, maar met pure chocolade met cacaogehalte van 85% wel wat te gortig! :D Volgende keer maken met 70% voor een iets minder heftige smaak)

Verder, de 'holiday snack mix' (naar recept van David Lebovitz, maar dan met een handje cranberries erdoor):
[ afbeelding ]
(Best lekker, maar niet echt geniaal ofzo. Wordt dus van de kerstshortlist geschrapt.)
Ziet er tof uit Minilot ^O^

En ik heb die aanhang dankzij het internet.. ;) Er komen zeker wel foto's :)
pi_131673689
Leuk topic :D Ik mag dit jaar ook weer dus ik ga binnenkort eens brainstormen :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 29 september 2013 @ 15:05:08 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131673927
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 14:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Jemig!
Nooit van mijn leven heb ik zoveel pijn gehad als toen ik een keertje kaakholte ontsteking had!

Kerst of niet, ik geloof niet dat ik daarmee in staat zou zijn om te koken. :N
Dit trouwens na een mislukte wortelkanaalbehandeling en het trekken van een kies, en nee, ik was niet vrolijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131674197
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2013 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit trouwens na een mislukte wortelkanaalbehandeling en het trekken van een kies, en nee, ik was niet vrolijk.
Snap ik Piet! Brrr.

Morgen eens zien of de Sligro al verse cranberries heeft liggen.
Zin om dit recept uit te gaan proberen:
http://www.olivesfordinner.com/2011/11/spiced-and-sugared-cranberries.html

Smaakt volgens mij reuze leuk naast die wijntruffels bij de middagkoffie. Piet, jij nog een idee voor een derde zoete aanvulling hierop wellicht?

Relaxed hoor, alleen maar zoetigheden, 1 hartig hapje en 1 amuse dit jaar. :Z ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_131717052
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Snap ik Piet! Brrr.

Smaakt volgens mij reuze leuk naast die wijntruffels bij de middagkoffie. Piet, jij nog een idee voor een derde zoete aanvulling hierop wellicht?

Relaxed hoor, alleen maar zoetigheden, 1 hartig hapje en 1 amuse dit jaar. :Z ^O^
Waar vind je al die recepten joh :o Kun je wel werken met zoveel internet door te spitten? :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_131725063
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 19:37 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Waar vind je al die recepten joh :o Kun je wel werken met zoveel internet door te spitten? :D
Ik zweer bij Foodgawker! O+
Ik kijk elke dag even naar de nieuwste toevoegingen, kost op die manier weinig tijd. :) En als ik iets zie dat ik tof vind dan sla ik het linkje op in mijn account bij http://delicious.com/, waar ik een heel handig, uitgebreid systeem met tags heb, waardoor ik linkjes naar online recepten supermakkelijk terug kan vinden. ^O^
pi_131776411
Wow minilot, die site is echt geweldig! :D
pi_131776514
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 22:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik zweer bij Foodgawker! O+
Ik kijk elke dag even naar de nieuwste toevoegingen, kost op die manier weinig tijd. :) En als ik iets zie dat ik tof vind dan sla ik het linkje op in mijn account bij http://delicious.com/, waar ik een heel handig, uitgebreid systeem met tags heb, waardoor ik linkjes naar online recepten supermakkelijk terug kan vinden. ^O^
:D ^O^
  woensdag 2 oktober 2013 @ 14:09:32 #34
45206 Pietverdriet
pi_131776560
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Snap ik Piet! Brrr.

Wat dacht je van Flan Caramel?
Maak caramel van suiker, doe daar wat water bij en kook dat in zodat je een dikvloeibare caramelsaus krijgt (voorzichtig, als je water bij caramel doet spettert dat hete suiker)

Dit doe ik in timbaaltjes (ca een halve Cm) en zet die in de vriezer.
Meng melk met room ( 200 Ml room en 800 Ml melk) en eieren (ca 1 ei per 125 Ml Melk/room) vanille en suiker.
(hoeveelheden naar verhouding aanpassen)
Je ei/melk/room/suiker mengsel in de timbaaltjes gieten en in een overschaal zetten.
Ovenschaal vullen met water en in de oven zetten 125 graden en langzaam garen laten.
Af laten koelen en lauw serveren. (Langs de kant lossnijden en omkeren op een bordje)

Timbaaltje (voorbeeld)

Eigenlijk een klein hoog metalen puddingvormpje, je kan ook een koffiekopje gebruiken.
Heb zelf RVS vormpjes die ik eens in de uitverkoop vond die spotgoedkoop waren omdat niemand wist wat het was.
pi_131776768
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je van Flan Caramel?
Maak caramel van suiker, doe daar wat water bij en kook dat in zodat je een dikvloeibare caramelsaus krijgt (voorzichtig, als je water bij caramel doet spettert dat hete suiker)

Lekker hoor, flan caramel. Vaak gemaakt als simpel dessert. Maar is vooral een toetje hè, niet bepaald geschikt als zoet knabbeltje voor bij de koffie 's middags vóór het eten. ;)
pi_131777060
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:02 schreef goulding het volgende:
Wow minilot, die site is echt geweldig! :D
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:07 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

:D ^O^
Kenden jullie Foodgawker nog niet!? Wordt reuze vaak genoemd hier op CUL! :Y

Ik kijk er dagelijks op, voor de nieuwe recepten én de fantastische zoekfunctie voor als ik een bepaald ingrediënt heb liggen dat ik op wil maken (cassavewortel, een reep witte chocolade, filodeeg) of als ik zin heb in iets specifieks (west-Afrikaans, veganistische koekjes, een soufflé).
Elke dag iets nieuws eten: O+ *O*
  woensdag 2 oktober 2013 @ 14:34:11 #37
45206 Pietverdriet
pi_131777174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Lekker hoor, flan caramel. Vaak gemaakt. Maar is vooral een toetje hè, niet bepaald geschikt als zoet knabbeltje voor bij de koffie 's middags vóór het eten. ;)
Ah, begreep je dan verkeerd.
Je wilt wat bij de koffie.
En koffie drink je op de bank in Nederland, niet aan tafel, dus dit eet lastig.
Je wilt dus petit four of zoiets, of wil je zelf bonbons maken?
pi_131777348
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, begreep je dan verkeerd.
Je wilt wat bij de koffie.
En koffie drink je op de bank in Nederland, niet aan tafel, dus dit eet lastig.
Je wilt dus petit four of zoiets, of wil je zelf bonbons maken?
Yep. Ik maak al truffels van pure chocolade met port, ik maak spicy gesuikerde cranberry's en ik wil nog iets anders feestelijks op mijn schaal met zoetigheden voor bij de koffie. Maar niet te machtig (geen uitgebreide cakejes of al te grote koekjes) want er moet twee uur laten nog flink wat gegeten worden tijdens het diner. :)

Ik overweeg panforte, in heel kleine blokjes. Kan ik twee weken van tevoren al maken. Maar ben nog bezig andere ideeën te verzamelen.

[ Bericht 6% gewijzigd door minilot op 02-10-2013 14:47:14 ]
pi_131777682
Pistache macarons. :9 Al ben ik eigenlijk niet zo van de macaron-hype. Maar het ziet er wel tof uit.
pi_131777854
quote:
14s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:52 schreef Myraela het volgende:
Pistache macarons. :9 Al ben ik eigenlijk niet zo van de macaron-hype. Maar het ziet er wel tof uit.
Ik vind macarons zelf niet erg lekker... Maar als het lukt is het wel tof natuurlijk, want ze zijn akelijk lastig écht goed zelf te maken. Vind ik dan.

Kijk, kan ook met een patroontje:

http://www.larecetadelafelicidad.com/en/2013/09/pistachio-icecream-macarons.html

Maar goed, vind ik dus persoonlijk niet zo heel lekker. En ik zoek iets nóg kleiners eigenlijk. Niet groter dan een chocoladetruffel. Liefst iets ronds ook, voor de esthetiek van een schaal vol ronde dingetjes. *)

Nog precies twaalf weken om iets te vinden! *O* ~:)
  woensdag 2 oktober 2013 @ 15:01:12 #41
45206 Pietverdriet
pi_131777916
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Yep. Ik maak al truffels van pure chocolade met port, ik maak spicy gesuikerde cranberry's en ik wil nog iets anders feestelijks op mijn schaal met zoetigheden voor bij de koffie. Maar niet te machtig (geen uitgebreide cakejes of al te grote koekjes) want er moet twee uur laten nog flink wat gegeten worden tijdens het diner. :)

Ik overweeg panforte, in heel kleine blokjes. Kan ik twee weken van tevoren al maken. Maar ben nog bezig andere ideeën te verzamelen.
Moet het perse zoet zijn? Hartig is ook lekker en niet iedereen vind zoet altijd even lekker.
pi_131777952
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet het perse zoet zijn? Hartig is ook lekker en niet iedereen vind zoet altijd even lekker.
Ja, wel voor bij die koffieronde. Gewoon een mooi opgemaakte schaal vol aparte, zelfgemaakte kleine zoete éénhapsdingetjes die thematisch en qua smaak goed bij elkaar passen. Iedereen in de schoonfamilie is een zoetekauw. :)
Er volgt een uurtje daarna overigens nog een hartige uitdeelsnack bij de middagborrel, daar ben ik momenteel al het één en ander voor aan het uittesten. :Y

Je denkt misschien: wat aanstellerig, máár: ik heb dit jaar geen enkele verantwoordelijkheid voor voor-, hoofd- of nagerecht, dus ik wil goed voor de dag komen met waar ik wél voor gestrikt ben. :+
  woensdag 2 oktober 2013 @ 15:08:01 #43
45206 Pietverdriet
pi_131778142
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, wel voor bij die koffieronde. Gewoon een mooi opgemaakte schaal vol aparte, zelfgemaakte kleien zoete éénhapsdingen die thematisch en qua smaak goed bij elkaar passen. Iedereen in de schoonfamilie is een zoetekauw. :)
Er volgt een uurtje daarna overigens nog een hartige uitdeelsnack bij de middagborrel, daar ben ik momenteel al het één en ander voor aan het uittesten. :Y
Okay, wat te denken hiervan, eenvoudig en lekker
Boterbladerdeeg aan strookje snijden, bestrooien met amandelrasp, en grove suiker. Kort bakken bij 225 graden

Vijgenjam maken
Bladerdeeg uitrollen
Vijgenjam daarop
Dubbelvouwen, als een soort smalle sauzijzenbroodjes,
Hapgrote stukjes van snijden met een scherp mes
Kort bakken bij 225 graden
pi_131778528
Ik vind de planning trouwens wel schattig. O+ Dan zoete snacks, uur later een hartig hapje. O+

Ik ben al blij als ik de gerechten weet die ik ga koken.
pi_131779280
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay, wat te denken hiervan, eenvoudig en lekker
Boterbladerdeeg aan strookje snijden, bestrooien met amandelrasp, en grove suiker. Kort bakken bij 225 graden

Vijgenjam maken
Bladerdeeg uitrollen
Vijgenjam daarop
Dubbelvouwen, als een soort smalle sauzijzenbroodjes,
Hapgrote stukjes van snijden met een scherp mes
Kort bakken bij 225 graden
Vijgenjam is wel leuk. En lekker. :9 Eerste optie is te simpel hoor. ;) Ik denk meer in de richting van zelf marshmallows maken (maar die zijn helaas niet rond!), of iets anders bewerkelijk snoep-achtigs. Juist niet op zoek naar al te makkelijk. Maar dank voor het meedenken! :*

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 02-10-2013 15:47:23 ]
pi_131779303
quote:
14s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:19 schreef Myraela het volgende:
Ik vind de planning trouwens wel schattig. O+ Dan zoete snacks, uur later een hartig hapje. O+

Ik ben al blij als ik de gerechten weet die ik ga koken.
Ja, maar over de gerechten hoef ik dit jaar dus niet na te denken hè? Zwager doet voorgerecht, schoonpappa doet hoofdgerecht en schoonmoeder & schoonzusje samen de toet. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 02-10-2013 15:49:37 ]
pi_131780339
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:41 schreef minilot het volgende:

[..]

Vijgenjam is wel leuk. En lekker. :9 Eerste optie is te simpel hoor. ;) Ik denk meer in de richting van zelf marshmallows maken (maar die zijn helaas niet rond!), of iets anders bewerkelijk snoep-achtigs. Juist niet op zoek naar al te makkelijk. Maar dank voor het meedenken! :*
Probeer merengue nog een keer hihi :P
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_131781939
Deze Lijken mij altijd zo héérlijk Minilot. Ik kom er alleen nooit toe ze te maken, maar ga het nu met kerst toch maar eens doen denk ik..
pi_131782038
quote:
7s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 16:59 schreef Selestha het volgende:
Deze Lijken mij altijd zo héérlijk Minilot. Ik kom er alleen nooit toe ze te maken, maar ga het nu met kerst toch maar eens doen denk ik..
Grappig, ik maakte laatste deze! :D
http://www.whatmegansmaking.com/2011/04/white-chocolate-lemon-truffles.html

Zeer lekker hoor, citroentruffels, dus dat komt vast goed! ^O^
pi_131782112
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Grappig, ik maakte laatste deze! :D
http://www.whatmegansmaking.com/2011/04/white-chocolate-lemon-truffles.html

Zeer lekker hoor, citroentruffels, dus dat komt vast goed! ^O^
Ah als jij ze al geprobeerd hebt en goedgekeurd hebt, ga ik dat zeker doen :D