Vond werken met kerst nooit erg, lekker bezig, wat moois maken en geen familieverplichtingenquote:Op zondag 22 september 2013 18:33 schreef Myraela het volgende:
Ik krijg waarschijnlijk geen vrij op kerst. Dus ik mag het eten voor 1200 gasten klaarmaken.
Doe vast nog wel eerder of later een etentje bij mijn moeder en bij mijn schoonfamilie. Ik zou voor beide wel willen koken eigenlijk, maar dat zouden we nog even af moeten spreken want ik houd het niet bij mij thuis.
Ik zal het gaan merken. Weet niet of we met kerst nog met de normale kaart werken of een speciale. Een speciale zou ik wel tof vinden.quote:Op zondag 22 september 2013 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vond werken met kerst nooit erg, lekker bezig, wat moois maken en geen familieverplichtingen
Jij verwart plezier met stress.quote:Op maandag 23 september 2013 08:35 schreef MCH het volgende:
Ik word nu al moe van al die mensen die weken van te voren in de stress schieten van de voorbereidingen voor het kerstdiner.
Ik verwar niks. De hele commerciële reutemeteut heeft gewoon een absurde proportionaliteit aangenomen en daar doet bijna iedereen aan mee met allerlei nare dingen als bijgevolg.quote:Op maandag 23 september 2013 08:45 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Jij verwart plezier met stress.
Ah, een verheven geest.quote:Op maandag 23 september 2013 09:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik verwar niks. De hele commerciële reutemeteut heeft gewoon een absurde proportionaliteit aangenomen en daar doet bijna iedereen aan mee met allerlei nare dingen als bijgevolg.
Ik ben ook bij mijn Britse schoonfamilie en hoef alleen maar te roeren en snijden wat ze me aanwijzen te roeren en te snijdenquote:Op zondag 22 september 2013 11:54 schreef Selestha het volgende:
Ik woon rond kerst in bij mijn Britse schoonfamilie, dat wordt nog spannendWeet nog niet of ik ga koken of dat er voor me gekookt wordt, maar als ik ga koken moet ik wel zorgen dat ik voor die tijd wat Britse klassiekers onder de knie krijg denk ik.. Ik ga dit topic in ieder geval wel volgen want Kerst is daar héél belangrijk
Aardappels met een blok frituurvet in de oven, jummie, mommy's baked patato'squote:Op maandag 23 september 2013 09:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben ook bij mijn Britse schoonfamilie en hoef alleen maar te roeren en snijden wat ze me aanwijzen te roeren en te snijdenIk ben heel erg benieuwd! Vorige keer was het ook typisch Engels en bijzonder lekker
Jemig!quote:Op maandag 23 september 2013 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Met buikgriep zou ik nooit gaan koken voor gezelschap. Never.
Ik stond vorig jaar met een kaakholte ontsteking te koken. Feestje was dat.
Ziet er tof uit Minilotquote:Op zondag 29 september 2013 14:06 schreef minilot het volgende:
Waar haalt iedereen toch ineens een Britse schoonfamilie vandaan?!![]()
Fotoverslagen van de overzeese diners graag!
Enfin, hier vanmorgen vroeg maar eens begonnen met uitproberen. Mijn lief en zijn broertje gaan zodadelijk naar de bios (zelf helaas geen tijd voor momenteel), dus ik heb ze het spul meegegeven om te testen.![]()
Rodewijn-truffels (naar dit recept):
[ afbeelding ]
(Ik vond ze ontzettend lekker, maar met pure chocolade met cacaogehalte van 85% wel wat te gortig!Volgende keer maken met 70% voor een iets minder heftige smaak)
Verder, de 'holiday snack mix' (naar recept van David Lebovitz, maar dan met een handje cranberries erdoor):
[ afbeelding ]
(Best lekker, maar niet echt geniaal ofzo. Wordt dus van de kerstshortlist geschrapt.)
Dit trouwens na een mislukte wortelkanaalbehandeling en het trekken van een kies, en nee, ik was niet vrolijk.quote:Op zondag 29 september 2013 14:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Jemig!
Nooit van mijn leven heb ik zoveel pijn gehad als toen ik een keertje kaakholte ontsteking had!
Kerst of niet, ik geloof niet dat ik daarmee in staat zou zijn om te koken.
Snap ik Piet! Brrr.quote:Op zondag 29 september 2013 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit trouwens na een mislukte wortelkanaalbehandeling en het trekken van een kies, en nee, ik was niet vrolijk.
Waar vind je al die recepten johquote:Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Snap ik Piet! Brrr.
Morgen eens zien of de Sligro al verse cranberries heeft liggen.
Zin om dit recept uit te gaan proberen:
http://www.olivesfordinner.com/2011/11/spiced-and-sugared-cranberries.html
Smaakt volgens mij reuze leuk naast die wijntruffels bij de middagkoffie. Piet, jij nog een idee voor een derde zoete aanvulling hierop wellicht?
Relaxed hoor, alleen maar zoetigheden, 1 hartig hapje en 1 amuse dit jaar.![]()
Ik zweer bij Foodgawker!quote:Op maandag 30 september 2013 19:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waar vind je al die recepten johKun je wel werken met zoveel internet door te spitten?
quote:Op maandag 30 september 2013 22:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik zweer bij Foodgawker!![]()
Ik kijk elke dag even naar de nieuwste toevoegingen, kost op die manier weinig tijd.En als ik iets zie dat ik tof vind dan sla ik het linkje op in mijn account bij http://delicious.com/, waar ik een heel handig, uitgebreid systeem met tags heb, waardoor ik linkjes naar online recepten supermakkelijk terug kan vinden.
Wat dacht je van Flan Caramel?quote:Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Snap ik Piet! Brrr.
Morgen eens zien of de Sligro al verse cranberries heeft liggen.
Zin om dit recept uit te gaan proberen:
http://www.olivesfordinner.com/2011/11/spiced-and-sugared-cranberries.html
Smaakt volgens mij reuze leuk naast die wijntruffels bij de middagkoffie. Piet, jij nog een idee voor een derde zoete aanvulling hierop wellicht?
Relaxed hoor, alleen maar zoetigheden, 1 hartig hapje en 1 amuse dit jaar.![]()
Lekker hoor, flan caramel. Vaak gemaakt als simpel dessert. Maar is vooral een toetje hè, niet bepaald geschikt als zoet knabbeltje voor bij de koffie 's middags vóór het eten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van Flan Caramel?
Maak caramel van suiker, doe daar wat water bij en kook dat in zodat je een dikvloeibare caramelsaus krijgt (voorzichtig, als je water bij caramel doet spettert dat hete suiker)
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:02 schreef goulding het volgende:
Wow minilot, die site is echt geweldig!
Kenden jullie Foodgawker nog niet!? Wordt reuze vaak genoemd hier op CUL!quote:
Ah, begreep je dan verkeerd.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:18 schreef minilot het volgende:
[..]
Lekker hoor, flan caramel. Vaak gemaakt. Maar is vooral een toetje hè, niet bepaald geschikt als zoet knabbeltje voor bij de koffie 's middags vóór het eten.
Yep. Ik maak al truffels van pure chocolade met port, ik maak spicy gesuikerde cranberry's en ik wil nog iets anders feestelijks op mijn schaal met zoetigheden voor bij de koffie. Maar niet te machtig (geen uitgebreide cakejes of al te grote koekjes) want er moet twee uur laten nog flink wat gegeten worden tijdens het diner.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, begreep je dan verkeerd.
Je wilt wat bij de koffie.
En koffie drink je op de bank in Nederland, niet aan tafel, dus dit eet lastig.
Je wilt dus petit four of zoiets, of wil je zelf bonbons maken?
Ik vind macarons zelf niet erg lekker... Maar als het lukt is het wel tof natuurlijk, want ze zijn akelijk lastig écht goed zelf te maken. Vind ik dan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:52 schreef Myraela het volgende:
Pistache macarons.Al ben ik eigenlijk niet zo van de macaron-hype. Maar het ziet er wel tof uit.
Moet het perse zoet zijn? Hartig is ook lekker en niet iedereen vind zoet altijd even lekker.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:40 schreef minilot het volgende:
[..]
Yep. Ik maak al truffels van pure chocolade met port, ik maak spicy gesuikerde cranberry's en ik wil nog iets anders feestelijks op mijn schaal met zoetigheden voor bij de koffie. Maar niet te machtig (geen uitgebreide cakejes of al te grote koekjes) want er moet twee uur laten nog flink wat gegeten worden tijdens het diner.
Ik overweeg panforte, in heel kleine blokjes. Kan ik twee weken van tevoren al maken. Maar ben nog bezig andere ideeën te verzamelen.
Ja, wel voor bij die koffieronde. Gewoon een mooi opgemaakte schaal vol aparte, zelfgemaakte kleine zoete éénhapsdingetjes die thematisch en qua smaak goed bij elkaar passen. Iedereen in de schoonfamilie is een zoetekauw.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet het perse zoet zijn? Hartig is ook lekker en niet iedereen vind zoet altijd even lekker.
Okay, wat te denken hiervan, eenvoudig en lekkerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, wel voor bij die koffieronde. Gewoon een mooi opgemaakte schaal vol aparte, zelfgemaakte kleien zoete éénhapsdingen die thematisch en qua smaak goed bij elkaar passen. Iedereen in de schoonfamilie is een zoetekauw.
Er volgt een uurtje daarna overigens nog een hartige uitdeelsnack bij de middagborrel, daar ben ik momenteel al het één en ander voor aan het uittesten.
Vijgenjam is wel leuk. En lekker.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay, wat te denken hiervan, eenvoudig en lekker
Boterbladerdeeg aan strookje snijden, bestrooien met amandelrasp, en grove suiker. Kort bakken bij 225 graden
Vijgenjam maken
Bladerdeeg uitrollen
Vijgenjam daarop
Dubbelvouwen, als een soort smalle sauzijzenbroodjes,
Hapgrote stukjes van snijden met een scherp mes
Kort bakken bij 225 graden
Ja, maar over de gerechten hoef ik dit jaar dus niet na te denken hè? Zwager doet voorgerecht, schoonpappa doet hoofdgerecht en schoonmoeder & schoonzusje samen de toet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:19 schreef Myraela het volgende:
Ik vind de planning trouwens wel schattig.Dan zoete snacks, uur later een hartig hapje.
Ik ben al blij als ik de gerechten weet die ik ga koken.
Probeer merengue nog een keer hihiquote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Vijgenjam is wel leuk. En lekker.Eerste optie is te simpel hoor.
Ik denk meer in de richting van zelf marshmallows maken (maar die zijn helaas niet rond!), of iets anders bewerkelijk snoep-achtigs. Juist niet op zoek naar al te makkelijk. Maar dank voor het meedenken!
Grappig, ik maakte laatste deze!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:59 schreef Selestha het volgende:
Deze Lijken mij altijd zo héérlijk Minilot. Ik kom er alleen nooit toe ze te maken, maar ga het nu met kerst toch maar eens doen denk ik..
Ah als jij ze al geprobeerd hebt en goedgekeurd hebt, ga ik dat zeker doenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Grappig, ik maakte laatste deze!
http://www.whatmegansmaking.com/2011/04/white-chocolate-lemon-truffles.html
Zeer lekker hoor, citroentruffels, dus dat komt vast goed!
Roeler!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:05 schreef RoelerMF het volgende:
Na vorig jaar te hebben gekookt op kerstavond voor vrienden wil ik dat dit jaar eigenlijk wel weer gaan doen. Vorig jaar was mijn eerste keer koken voor meer dan 4 mensen, dus ik heb een beetje op safe gespeeld. En iedereen vond het goed geslaagd. Maar dit jaar hoop ik toch wat nieuwe zaken op tafel te kunnen zetten. Daarom een goed inspiratie topic!
Hm.. Iets frituren als hartige uitdeel-snack 's middags - dat had ik eigenlijk nog niet overwogen. Dat komt, ik frituur thuis in een steelpannetje met olie erin, ik heb volgens mij nog nooit een friteuse gebruikt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:57 schreef Myraela het volgende:
Ik heb zojuist bedacht dat ik sowieso garnalen kroketjes wil gaan maken. Gewoon als klein hapje. Die kan ik lekker makkelijk al eerder maken en dan hoeven ze alleen nog even de frituur in bij m'n moeder.
Minilot!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:54 schreef minilot het volgende:
[..]
Roeler!![]()
![]()
Wat kookte je vorig jaar precies?
Zulke mensen moet je direct uit je leven bannen. Godverdomme.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:02 schreef RoelerMF het volgende:
Ik had lastige eters, anders hadden we allemaal aan de friet met schnitzel gemoeten
Jij begrijpt het Myraela!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:05 schreef Myraela het volgende:
**
[..]
Zulke mensen moet je direct uit je leven bannen. Godverdomme.
okok, dan begrijp ik het wel. Dit jaar weer lastige eters?
Hee, ik ken vrijwel al die mensen bij je aan tafel!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:25 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Minilot!
Vorig jaar had ik eerst een grote pan verse tomatensoep met zelfgemaakte bouillon als voorgerecht. Het hoofdgerecht had drie keuzes in vlees, groente en aardappels:
Een rollade (Dag van tevoren klaar gemaakt)
Een varkenshaasje
Schnitzels
Alles was zo gemaakt dat het kleine porties waren. De schnitzels lekker op zijn Duits met wat citroen en peterselie erbij
[ afbeelding ]
Nou ja, dat hangt er een beetje van af.. Het kan natuurlijk best: bij mijn schoonouders is het hoofdgerecht met kerst al een paar jaar in 'family style', dus in het midden van de tafel bijvoorbeeld een geroosterde ham, een vleesstoofpotje van het één of ander en verschillende bijgerechten, en dan is het gewoon van alles dat je lekker vindt een beetje opscheppen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:38 schreef Myraela het volgende:
Ik zou niet aan keuzes doen.Zeker niet met zo'n klein groepje mensen.
Mja, ik ben dan weer zo autistisch dat ik vind dat alles dan ook bij elkaar moet passen. Anders zie ik de meerwaarde van zo'n "family style" nooit zo in. Maarja, ik ben dan ook een makkelijke eter en vind het vaak maar aanstellerij als andere mensen dat niet zijn.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:37 schreef minilot het volgende:
[..]
Nou ja, dat hangt er een beetje van af.. Het kan natuurlijk best: bij mijn schoonouders is het hoofdgerecht met kerst al een paar jaar in 'family style', dus in het midden van de tafel bijvoorbeeld een geroosterde ham, een vleesstoofpotje van het één of ander en verschillende bijgerechten, en dan is het gewoon van alles dat je lekker vindt een beetje opscheppen.
Amuses, voorgerechten en nagerechten zijn dan wel weer keurig opgemaakte bordjes.
Daarom ook een compromis bij mijn schoonfamilie: 'aanstellerige' gerechten en 'hippe' bordopmaak bij voorgerechten en nagerechten (gemaakt door de mensen in de familie die het leuk vinden om te koken) en dan een buffetachtige hoofdgerechtgang met zelf opscheppen waar je trek in hebt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:58 schreef Myraela het volgende:
[..]
Mja, ik ben dan weer zo autistisch dat ik vind dat alles dan ook bij elkaar moet passen. Anders zie ik de meerwaarde van zo'n "family style" nooit zo in. Maarja, ik ben dan ook een makkelijke eter en vind het vaak maar aanstellerij als andere mensen dat niet zijn.
Ik heb ooit een kerstkeuzemenu geserveerdquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:38 schreef Myraela het volgende:
Ik zou niet aan keuzes doen.Zeker niet met zo'n klein groepje mensen.
Nee, het moet vooral voor mij tof zijn. Godverdomme.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:02 schreef minilot het volgende:
Kerstdiner moet toch vooral gewoon leuk en aangenaam zijn?
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:03 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee, het moet vooral voor mij tof zijn. Godverdomme.
Ik vind dat zo achterlijk veel werk.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb ooit een kerstkeuzemenu geserveerdOok moeilijke eters en dus heb ik iedereen van te voren uit 3 voorgerechten, 3 soepen en 3 hoofdgerechten laten kiezen
Was allemaal prima gelukt.
Nee, vooral een moeilijke koker. Ik wil dat mensen mijn eten lekker, mooi en tof vinden. En ik kan erg slecht tegen mensen die op voorhand dingen al niet lusten. Ik kook namelijk niet mijn lievelingseten, ik wil gewoon luxe gerechten koken waarvoor ik normaal het budget niet heb.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:05 schreef minilot het volgende:
[..]![]()
Dan kun je wel alles lusten maar ben je eigenlijk alsnog wel een moeilijke eter.
Ik had het jaar daarvoor voor dezelfde groep mensen gekookt en toen lustte de helft niksquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:07 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dat zo achterlijk veel werk. Het staat natuurlijk wel tof en netjes, maar toch.
Mensen lusten vaak meer dan ze denkenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:22 schreef Bramito het volgende:
Ik had vorig jaar een mosterdsoepje als tussengerecht. Dat was het enige waarvan we dachten dat het wel eens terug naar de keuken zou gaan. Uiteindelijk wilden ze nog een bakje. Het kan raar lopen.
Lekkere consommé van ossenstaart kan ik altijd wel van genieten. Meestal doen wij met kerst gewoon een lekker ouderwets getrokken soep van rund, kip of een ander stuk vlees. Beetje traditie bij ons. Heerlijk.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:36 schreef Myraela het volgende:
goed punt, soep. Wat voor soep zullen we eens gaan maken?
Ossenstaart, dat ga ik onthouden. Al neig ik altijd meer naar iets romigs.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:34 schreef Molleman het volgende:
[..]
Lekkere consommé van ossenstaart kan ik altijd wel van genieten. Meestal doen wij met kerst gewoon een lekker ouderwets getrokken soep van rund, kip of een ander stuk vlees. Beetje traditie bij ons. Heerlijk.
Halve kan prima, inderdaad zeker als er nog vier gangen zijn. En als ze getrancheerd op t bord komen valt het eigenlijk niet eens opquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:49 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ossenstaart, dat ga ik onthouden. Al neig ik altijd meer naar iets romigs.
Hoe doen jullie het altijd met vlees? Ik ben namelijk gewend om 1 stuk vlees per persoon te doen, maar eigenlijk is een halve eendenborst getrancheerd toch al meer dan genoeg als hoofdgerecht?
Zeker aangezien ik van plan ben 5 gangen te gaan serveren.
Elke familie heeft zo zijn eigen recept en ik ken de 8 weken laten staan Christmas pudding; niet mijn dingquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:06 schreef Oceanonix het volgende:
ik weet de plannen nog niet maar ik denk dat het wel weer eens leuk is om christmas pudding te maken. Alleen kom ik overal andere recepten tegen.
Mijn ouders kookten hem pas vlak voor kerstmis maar de recepten die ik tegenkom kook je het na een nachtje intrekken en laat je pudding 8 weken staan. Grmbl.
Ik bedenk me net.. Ik verhuis over een poosje van een piepkleine flat zonder ruime keuken/vaatwasser/opbergruimte/eettafel naar een huis met een tamelijk flinke keuken, een afwasmachine, twee ovens en genoeg plek om de schoonfamilie bij aan tafel te laten schuiven!quote:
Ken je ze echt, dat had ik nou niet verwachtquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef minilot het volgende:
[..]
Hee, ik ken vrijwel al die mensen bij je aan tafel!![]()
Schnitzels met citroen, dat doet me eraan denken dat ik na een bezoekje aan Europa Park thuis voor de lol een uitgebreide zuid-Duitse vijfgangenmaaltijd heb gemaakt. Met veel bier. Was tof!Ik zou er rond kerst niet mee aankomen, maar lekker was het wél!
Geit in kwarksaus met schapenkaas!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:28 schreef EllaN het volgende:
Woeh! Dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het hoofdgerecht voor 9 personen.
Ik mag me houden aan:
- Geen lam
- Geen geitenkaas
- Geen yoghurt.
Voor de rest staat het vrij.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geit in kwarksaus met schapenkaas!
Zonder gein, had eens bezoek, die aten mee, had een lamsbout zonder been perfect rose gebraden, men at zijn bord er bij op. Nog nooit zo een lekkere gebraden ham gegeten.quote:
Ik! Heb ik namelijk vorig jaar gemaakt (met zelfgemaakt bladerdeeg from scratch) en dat vooraf wel vijf keer geoefendquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:44 schreef EllaN het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Beef Wellington maken?
quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:28 schreef DancingPhoebe het volgende:
God ik mag er ook weer aan geloven. Ik voel me volledig inspiratieloos, dus ik kopier gewoon een menuutje van hier.
Of nog beter Minilot, kun jij niet 10 porties meer maken? Van alles? DAn haal ik het rond 4en kerstavond even bij je op?
Kthnxby!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |