abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131782473
Ik wil overigens wel graag koken, maar dan wel bij mijn moeder thuis. Die heeft een vaatwasser, want hell, als ik het in mijn eigen keuken ga doen dan is dat echt een chaos. :') Ik heb zo weinig ruimte, ik heb mijn koffiezetapparaat weg gehaald zodat mijn KitchenAid er kan staan.
pi_131787883
Leuk dat die donkere dagen er weer aankomen, en Sky Radio Christmas is ook weer begonnen :P ~:) >:O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 09:05:48 #53
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_131834963
Na vorig jaar te hebben gekookt op kerstavond voor vrienden wil ik dat dit jaar eigenlijk wel weer gaan doen. Vorig jaar was mijn eerste keer koken voor meer dan 4 mensen, dus ik heb een beetje op safe gespeeld. En iedereen vond het goed geslaagd. Maar dit jaar hoop ik toch wat nieuwe zaken op tafel te kunnen zetten. Daarom een goed inspiratie topic!
»» Democracy is so overrated »»
pi_131835759
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:05 schreef RoelerMF het volgende:
Na vorig jaar te hebben gekookt op kerstavond voor vrienden wil ik dat dit jaar eigenlijk wel weer gaan doen. Vorig jaar was mijn eerste keer koken voor meer dan 4 mensen, dus ik heb een beetje op safe gespeeld. En iedereen vond het goed geslaagd. Maar dit jaar hoop ik toch wat nieuwe zaken op tafel te kunnen zetten. Daarom een goed inspiratie topic!
Roeler! :W O+
Wat kookte je vorig jaar precies?
Let me see you stripped down to the bone
pi_131835826
Ik heb zojuist bedacht dat ik sowieso garnalen kroketjes wil gaan maken. Gewoon als klein hapje. Die kan ik lekker makkelijk al eerder maken en dan hoeven ze alleen nog even de frituur in bij m'n moeder.
pi_131835996
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:57 schreef Myraela het volgende:
Ik heb zojuist bedacht dat ik sowieso garnalen kroketjes wil gaan maken. Gewoon als klein hapje. Die kan ik lekker makkelijk al eerder maken en dan hoeven ze alleen nog even de frituur in bij m'n moeder.
Hm.. Iets frituren als hartige uitdeel-snack 's middags - dat had ik eigenlijk nog niet overwogen. Dat komt, ik frituur thuis in een steelpannetje met olie erin, ik heb volgens mij nog nooit een friteuse gebruikt. :) Misschien wel leuk!
pi_131836296
Ik kreeg het vriendelijke verzoek of ik alsjeblieft een lekkere op het vel gebakken zalmmoot wil maken met kerst :P Eens kijken of ik wat wilde zalm kan scoren bij Simonis tegen die tijd :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 12:25:30 #58
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_131839507
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Roeler! :W O+
Wat kookte je vorig jaar precies?
Minilot! :W

Vorig jaar had ik eerst een grote pan verse tomatensoep met zelfgemaakte bouillon als voorgerecht. Het hoofdgerecht had drie keuzes in vlees, groente en aardappels:

Een rollade (Dag van tevoren klaar gemaakt)
Een varkenshaasje
Schnitzels

Alles was zo gemaakt dat het kleine porties waren. De schnitzels lekker op zijn Duits met wat citroen en peterselie erbij :)

Groentes waren bonen met spek, champignons gevuld met kaas (Kant en klaar gekocht)

Aardappels waren frietjes, pommes duchesse en oma aardappels (Een mengels van opgebakken gekookte aardappels spekjes, champignons, paprika en een bosuitje)

Toetje had ik niet zelf gemaakt maar dat was hemelse modder.

Omdat het dus mijn eerste keer was vooral basic gehouden. Maar dit jaar misschien wat meer uitdaging erin!

En als extra voor bij de koffie had ik nog een cherry berry brownie gebakken :9

Heb nog wel een fotootje op twitter staan van vorig jaar :)

En de brownie

pi_131839798
Ik zou niet aan keuzes doen. :@ Zeker niet met zo'n klein groepje mensen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:02:38 #60
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_131840563
Ik had lastige eters, anders hadden we allemaal aan de friet met schnitzel gemoeten ;)
pi_131840658
**
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:02 schreef RoelerMF het volgende:
Ik had lastige eters, anders hadden we allemaal aan de friet met schnitzel gemoeten ;)
Zulke mensen moet je direct uit je leven bannen. Godverdomme.

okok, dan begrijp ik het wel. Dit jaar weer lastige eters?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:07:50 #62
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_131840728
Ik ben er nog niet over uit wie er dit jaar komen, altijd een beetje puzzelen ;) Maar mijn eigen vriendin is in mindere mate een lastige eter, dus het zullen waarschijnlijk wel weer meerdere opties worden, ik wil niemand teleurstellen op kerstavond :)
pi_131841295
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:05 schreef Myraela het volgende:
**

[..]

Zulke mensen moet je direct uit je leven bannen. Godverdomme.

okok, dan begrijp ik het wel. Dit jaar weer lastige eters?
Jij begrijpt het Myraela!

Vandeweek moest ik koken voor mijn broer en zijn vriendin. Ik moest de groente in kleinere stukjes snijden, anders lust ze het niet |:( Flikker een eind op! :W
pi_131843780
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:25 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Minilot! :W

Vorig jaar had ik eerst een grote pan verse tomatensoep met zelfgemaakte bouillon als voorgerecht. Het hoofdgerecht had drie keuzes in vlees, groente en aardappels:

Een rollade (Dag van tevoren klaar gemaakt)
Een varkenshaasje
Schnitzels

Alles was zo gemaakt dat het kleine porties waren. De schnitzels lekker op zijn Duits met wat citroen en peterselie erbij :)

[ afbeelding ]
Hee, ik ken vrijwel al die mensen bij je aan tafel! >:)

Schnitzels met citroen, dat doet me eraan denken dat ik na een bezoekje aan Europa Park thuis voor de lol een uitgebreide zuid-Duitse vijfgangenmaaltijd heb gemaakt. Met veel bier. Was tof! O+ Ik zou er rond kerst niet mee aankomen, maar lekker was het wél! :9

[ Bericht 7% gewijzigd door minilot op 04-10-2013 14:52:28 ]
pi_131843823
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:38 schreef Myraela het volgende:
Nou ja, dat hangt er een beetje van af.. Het kan natuurlijk best: bij mijn schoonouders is het hoofdgerecht met kerst al een paar jaar in 'family style', dus in het midden van de tafel bijvoorbeeld een geroosterde ham, een vleesstoofpotje van het één of ander en verschillende bijgerechten, en dan is het gewoon van alles dat je lekker vindt een beetje opscheppen.
Amuses, voorgerechten en nagerechten zijn dan wel weer keurig opgemaakte bordjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 04-10-2013 14:53:24 ]
pi_131844444
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:37 schreef minilot het volgende:

[..]

Nou ja, dat hangt er een beetje van af.. Het kan natuurlijk best: bij mijn schoonouders is het hoofdgerecht met kerst al een paar jaar in 'family style', dus in het midden van de tafel bijvoorbeeld een geroosterde ham, een vleesstoofpotje van het één of ander en verschillende bijgerechten, en dan is het gewoon van alles dat je lekker vindt een beetje opscheppen.
Amuses, voorgerechten en nagerechten zijn dan wel weer keurig opgemaakte bordjes.
Mja, ik ben dan weer zo autistisch dat ik vind dat alles dan ook bij elkaar moet passen. Anders zie ik de meerwaarde van zo'n "family style" nooit zo in. Maarja, ik ben dan ook een makkelijke eter en vind het vaak maar aanstellerij als andere mensen dat niet zijn.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:01:53 #67
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_131844540
Wij blijven in Spanje dit jaar en er komt geen familie over dus het wordt een makkie. Het wordt in ieder geval een keer ternasco de aragon (het lokale lam) uit de oven. Heel traditioneel en heerlijk! Mijn schoonmoeder maakt een deel en ik het andere want het past niet in de oven. Daarna in alufolie en in de auto :-)

Ik zal in ieder geval ook voor de sorbet zorgen. Ik krijg al helemaal zin. Vandaag is de eerste dag vies weer, daar zal het wel aan liggen.
Siesta & Fiesta!
pi_131844552
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:58 schreef Myraela het volgende:

[..]

Mja, ik ben dan weer zo autistisch dat ik vind dat alles dan ook bij elkaar moet passen. Anders zie ik de meerwaarde van zo'n "family style" nooit zo in. Maarja, ik ben dan ook een makkelijke eter en vind het vaak maar aanstellerij als andere mensen dat niet zijn.
Daarom ook een compromis bij mijn schoonfamilie: 'aanstellerige' gerechten en 'hippe' bordopmaak bij voorgerechten en nagerechten (gemaakt door de mensen in de familie die het leuk vinden om te koken) en dan een buffetachtige hoofdgerechtgang met zelf opscheppen waar je trek in hebt.
Iedereen blij. Kerstdiner moet toch vooral gewoon leuk en aangenaam zijn?
pi_131844555
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:38 schreef Myraela het volgende:
Ik heb ooit een kerstkeuzemenu geserveerd :D Ook moeilijke eters en dus heb ik iedereen van te voren uit 3 voorgerechten, 3 soepen en 3 hoofdgerechten laten kiezen :+ Was allemaal prima gelukt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_131844585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:02 schreef minilot het volgende:
Kerstdiner moet toch vooral gewoon leuk en aangenaam zijn?
Nee, het moet vooral voor mij tof zijn. Godverdomme.
pi_131844628
quote:
18s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:03 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee, het moet vooral voor mij tof zijn. Godverdomme.
:D
Dan kun je wel alles lusten maar ben je eigenlijk alsnog wel een moeilijke eter. :P
pi_131844688
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb ooit een kerstkeuzemenu geserveerd :D Ook moeilijke eters en dus heb ik iedereen van te voren uit 3 voorgerechten, 3 soepen en 3 hoofdgerechten laten kiezen :+ Was allemaal prima gelukt.
Ik vind dat zo achterlijk veel werk. :') Het staat natuurlijk wel tof en netjes, maar toch.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:05 schreef minilot het volgende:

[..]

:D
Dan kun je wel alles lusten maar ben je eigenlijk alsnog wel een moeilijke eter. :P
Nee, vooral een moeilijke koker. Ik wil dat mensen mijn eten lekker, mooi en tof vinden. En ik kan erg slecht tegen mensen die op voorhand dingen al niet lusten. Ik kook namelijk niet mijn lievelingseten, ik wil gewoon luxe gerechten koken waarvoor ik normaal het budget niet heb.
pi_131844837
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:07 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dat zo achterlijk veel werk. Het staat natuurlijk wel tof en netjes, maar toch.
Ik had het jaar daarvoor voor dezelfde groep mensen gekookt en toen lustte de helft niks :')
Daar had ik niet nog een keer zin in!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:13:37 #74
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_131844897
Je moet ook niet gaan koken voor zulke mensen.
Siesta & Fiesta!
pi_131844941
Mijn schoonfamilie begon ook 'moeilijk' maar na een paar jaar allerlei dingen voor ze klaarmaken bij bbq's, verjaardagen, kerst en Pasen zijn ze inmiddels wel wat meer aan bijzondere ingrediënten gewend en kan ik ze inmiddels heel veel soorten dingen voorschotelen. Ik heb er onderhand zelfs een paar aangestoken met (beginnende) een kook- en bakhobby!
*O*

Als iemand een moeilijke eter is dan heb ik helemaal niet meteen zoiets van: voor jou wil ik niet koken. Juist des te leuker toch om toch een beetje creatief rekening te houden met wat iemand wel of niet lust, en ze tegelijkertijd een beetje enthousiast te maken voor iets dat ze nog niet eerder hebben gegeten? Ik vind dat juist wel wat hebben. :Y

En zeker met zoiets als een groot gezamenlijk kerstdiner.. Ik kan dan wel elitair gaan lopen doen en lopen zeuren over sippe gezichten als er niet minstens een ham of een stuk koe als groot gebraad op tafel komt maar volgens mij wordt niemand daar gelukkig van, ikzelf ook niet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')