abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 oktober 2013 @ 10:38:22 #101
221912 minilot
Nancy boy
pi_131893484
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:28 schreef DancingPhoebe het volgende:

Of nog beter Minilot, kun jij niet 10 porties meer maken? Van alles? DAn haal ik het rond 4en kerstavond even bij je op?

Kthnxby! :*
Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'ns ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_131893526
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Daar zou ik normaal gesproken nog best voor te porren zijn, ware het niet dat ik dit jaar alleen de snoepjes, koekjes en één hapje maak. Vraag het volgend jaar nog 'ns ;)
* DancingPhoebe bookmarkt.

Hard.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_131940637
Ik mag een van de dagen voor in ieder geval 3 man het diner verzorgen, dus dat valt gelukkig mee :)
Dus haak even aan voor inspiratie en tips!
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_131945778
Ik ga weer een overheerlijke cheesecake bakken als toetje. Zo onderhand een traditie geworden.
pi_132016149
Ik mag dit jaar weer (samen met 4-5 anderen, wees niet bang) meekoken aan het kerstdiner van onze studievereniging. In totaal zo'n 80 man. Op de avond zelf hebben we een keramische kookplaat met twee pitjes en een professionele oven tot onze beschikking, maar de dagen daarvoor (en 's ochtends / 's middags) kunnen we bij de organisatoren thuis koken. Budget is rond de 10 euro pp, drank niet meegeteld. Voorgerecht, hoofd, dessert.

En we hebben nog geen flauw idee wat we gaan maken :D

Bij deze zou ik jullie dan ook willen vragen of de eerste 10 van jullie, voor 8 personen te veel wil maken (wel 3 gangen he) en dan komen wij die ophalen. Ow en het is de vrijdag voor kerst. ;)
"Pools are perfect for holding water"
pi_132323942
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!

Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..

Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!

In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...

Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd! :D
pi_132507783
Weer even wat aan het testen! >:)

Spiced & sugared cranberries

Beetje jammer alleen dat de helft van de suikerstroop + cranberries zojuist door de keuken vloog, toen ik de kom wilde gaan afdekken met huishoudfolie en daarbij per ongeluk mijn elleboog op de rand van de kom plantte. :')

Gelukkig was het spul al niet zo heet meer. Ik kan je vertellen: je krijgt er een erg plakkerige keukenvloer van!
En de suikerstroop (waar kardemom, kaneel, steranijs en kruidnagel in zit) smaakte al flink lekker, toen ik het daarnet van mijn arm af likte. :9
Nu de cranberries de rest van de dag laten intrekken, dan besuikeren en verder drogen. Spannend! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 24-10-2013 17:55:58 ]
pi_132507924
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:39 schreef Miss_Virgo het volgende:
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!

Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..

Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!

In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...

Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd! :D
Dat klinkt als een heel puike kerstdiner-traditie! ^O^
pi_132542903
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 11:36 schreef minilot het volgende:
Nu de cranberries de rest van de dag laten intrekken, dan besuikeren en verder drogen. Spannend! *O*
Ze zijn klaar!

Waanzinnig lekker! O+
Krokant, knisperend zoet van buiten en als je ze doorbijt is het van -plop- en heb je het zachte, fruitige friszure van de cranberries.
Geniale besjes, zo! *O*
(Volgende keer wel iets fijnere suiker gebruiken en de cranberries er wat zorgvuldiger mee bedekken)

[ Bericht 11% gewijzigd door minilot op 25-10-2013 11:14:05 ]
pi_132543185
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Maar goed, vind ik dus persoonlijk niet zo heel lekker. En ik zoek iets nóg kleiners eigenlijk. Niet groter dan een chocoladetruffel. Liefst iets ronds ook, voor de esthetiek van een schaal vol ronde dingetjes.
Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit fours

of

of
pi_132543222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Van die minitaartjes.. hoe heten ze ook al weer.. petit fours
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
'Petit four' is nogal een ruime suggestie natuurlijk. Elk zoet baksel/ding dat je in miniatuurvorm op tafel zet is in principe een petit four. ;)
pi_132543224
Moet nu wel écht gaan bedenken hoe of wat: nog tijd om te testen én in te slaan: er komen steeds meer aanbiedingen die rondom de kerst allemaal niet meer beschikbaar zullen zijn hier.

Grote vraag is nog steeds: to kalkoen, or not to kalkoen... :') misschien een klein kalkoentje ofzo. Wil er toch wel een traditionele kerst van maken hier zo O+
Ja doei.
pi_132543284
Kalkoenkuikentjes als éénpersoonsportie serveren? ;)

O+
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:18:00 #114
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132543296
Nou, niet als je dat plaatje erbij doet :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_132543343
Ik weet het. Snif. :')
pi_132543596
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:49 schreef Myraela het volgende:
Ossenstaart, dat ga ik onthouden. Al neig ik altijd meer naar iets romigs.
Als er meer dan 3 gangen zijn dan kies ik meestal voor een kleine portie heldere soep omdat de gasten (en ikzelf) anders te snel vol zitten. Ik heb namelijk in het verleden een aantal keren aan een kersttafel gezeten waarbij iedereen eigenlijk al vol zat voor het hoofdgerecht op tafel kwam :{
pi_132543621
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:17 schreef minilot het volgende:
Kalkoenkuikentjes als éénpersoonsportie serveren? ;)

[ afbeelding ]

O+
Ik vind het een idee! :D
Ja doei.
pi_132544400
Ik ga koken voor mijn schoonouders. Die zijn nog nooit bij mij thuis geweest en hebben mij een paar maanden geleden pas ontmoet. Ik voel me dus wel verplicht uit te pakken met een menu dat bij mij past. Ik ben een anglofiel dus het zal een Engelse basis hebben met wat zij uitstapjes. Ik kook samen met mijn zoon dan voor 5 personen.

Starter:
Diverse kleine hapjes, beetje tapas idee. Tonijntapenade met een cherrytomaatje, minigehaktballetje met tzatziki, broccolisoep met zalm in borrelglaasje, één haps salade (sla, mozzarella, meloen, walnoot), gerookte ham met dadel. En een plakje gerookte vis. Geserveerd met droge sherry

Voorgerecht:
Heldere scherpe kruidenbouillon met knoflook garnalen met daarnaast een lekkere zelfgebakken plak olijvenbrood. Geserveerd met droge witte wijn.

Hoofdgerecht:
Gestoofde lamsbout met rodebessen, rosmarijn en honing; saus van het braadvocht. Gebakken aardappeltjes (vorm weet ik nog niet), bloemkool en broccoli roosjes met roomsaus, cranberrycompote en gestoofde peren (goed rood). Family-style. Geserveerd met kruidige rode wijn.

Nagerecht:
Warme sticky toffee pudding (met warme saus) met vanille ijs. Geserveerd met Gold Strike.

Afsluiter:
Zelfgemaakte cappuccino met karamel tik, diverse petit fours. Geserveerd met amaretto.

Ik moet nog met zoon overleggen over de alcoholvrije alternatieven van de dranken.
Ik mag alleen geen kaas op het menu zetten.
pi_132544952
Zoveel typische Britse kerstgerechten zie ik anders niet. Eerder een ' van alles wat basis '.
Ja doei.
pi_132545425
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:00 schreef Ouder1 het volgende:
Nagerecht:
Warme sticky toffee pudding (met warme saus) met vanille ijs. Geserveerd met Gold Strike.

Haha met Goldstrike ? :P
pi_132545486
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:21 schreef motorbloempje het volgende:
Zoveel typische Britse kerstgerechten zie ik anders niet. Eerder een ' van alles wat basis '.
Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.
pi_132545518
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:42 schreef Miss_Virgo het volgende:

[..]

Haha met Goldstrike ? :P
Ja, dat pakte mijn huidige vriend er een keer bij en bleek een heerlijke combinatie :9~
pi_132545573
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mmm.. ik had het over typisch Brits.. niet 'kerst' Brits. Buiten de stoofpeertjes is het hoofdgerecht Brits; ik heb dat ook daar leren kennen en nooit elders tegen gekomen behalve als ik het zelf maakte. Sticky toffee pudding is Brits. De broccoli soep ook. De petit fours maak ik ook naar Brits recept.
Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!
pi_132547950
Goed, qua zoetigheden tot nu toedus 2 geslaagde zaken getest: rodewijn-chocoladetruffels en gesuikerde cranberries...

+

Nog op zoek naar een derde ding, dat als ik de andere twee zo zie eveneens klein, rond en met -iets- bestrooid moet zijn om er een passend trio van te maken. >:)

Zoekerdezoek..

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Overigens vind ik het meeste typische Britse eten ronduit goor; veel te veel vet!
Vet! :9
pi_132548054
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:15 schreef minilot het volgende:
Vet! :9

Brrr. :{w

Ik denk dat de Britten gewoon niet frituren kunnen terwijl ze alles in de frituur smijten, tot brood aan toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')