abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133326258
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:05 schreef Myraela het volgende:
**

[..]

Zulke mensen moet je direct uit je leven bannen. Godverdomme.

okok, dan begrijp ik het wel. Dit jaar weer lastige eters?
Je hebt helemaal gelijk. Mijn schoonfamilie is ook zo'n drama. Vegetariers, notenallergieen, nietslusters en dat betekent dat je eignelijk niets anders kunt doen dan een soort van buffet met tapas ofzo. Of friet met biefstuk :(.

Ik kook dus niet meer met kerst, ze krijgen de %#^$*@ maar :). Vandaag wel lekker verse zeebaars in zijn geheel uit de oven met hollandaise, gesmoorde prei en een lekker klassiek aardappelpureetje. Echt ouderwetse vis :), maar wel alles zelf en van goede ingredienten. Daar kan ik bij schoonfam dus niets mee...

En kwijt kan ik e ook niet.. Mijn vrouw is overigens een prima onderwerp voor mijn kokerijen, die heb ik inmiddels alles wel leren eten :)
Whatever...
pi_133326345
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:02 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik het dit jaar eens heel anders doen met het kerstdiner. We doen dat altijd bij mijn zus, die kinderen heeft rond de 20 en altijd vragen naar mijn zelfgemaakte meatloaf.

Dus dit jaar ga ik eens een Amerikaans/TexMex kerstdiner doen.

Ik denk aan Meat Loaf, heerlijke steaks, mashed potatoes, vooraf nacho's met tomaat en kaas. Na iets met cheesecake.

Nog mensen tips voor wat luxere Amerikaanse voor- en bijgerechten?
Goede seafood chowder (soep), krab en kreeftgerechten (cajun style)? Lekker en ook wat variatie op carnivorenfood.
Whatever...
pi_133326509
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:39 schreef Miss_Virgo het volgende:
Kerst! Bij mijn Italiaanse schoonfamilie ook jaarlijks maanden lang reden tot (een leuke) discussie: wat gaan we maken?!

Vorig jaar met zo'n 5 personen (mega grote keuken, iedereen doet heel de dag wat, hapje - drankje erbij) voor 12 personen 5 gangen gekookt. Dit jaar is dit weer de bedoeling, echter hebben we niet de fantastische keuken tot onze beschikking, maar een standaardkeukentje van een blokhut in Noord -Italië (jeej witte kerst!)..

Mijn eerste idee is: keep it simple! Vreemde keuken, niet zoveel keukengerei enz... Moeilijk!!!

In ieder geval komt er eerst een tafel vol met locale vleeswaren en kazen.. Daarna is het traditie om een zelf getrokken runderbouillon met zelfgemaakte tortellini te maken .. Maar dan ... Het hoofd- en nagerecht... Misschien nog wel een tussengerecht. Bijgerechten vinden we ook lastig. Vorig jaar hadden we worteltjes uit de oven, romige venkel, citroenige sperzieboontjes en spruitjes...

Mijn schoonzusje heeft inmiddels een Facebookgroep aangemaakt waar levendig over de gerechten wordt gediscusseerd! :D
Vergeet geen Lardo uit aosta, echt zooo lekker. Met honing. Echt, je weet niet wat je eet. Is een mooi voorgerecht.

Maarehm; ik zou verder lekker italiaanse boerenkost eten. Inderdaad kazen en vleeswaren, ingemaakte gerechten, een goede ovenschotel, lekkere polenta met ossobucco/wildstoof, sowieso wild en paddenstoelen.... hmmm. En natuurlijk goede grappa, lekkere wijntjes...

En natuurlijk een goed haardvuur. Waar zit je ergens in Noord-italie? Elke streek heeft zo zijn maniertjes... maar wellicht wil je schoonfam daar niet aan en hechten ze aan hun eigen lokale gerechten!
Whatever...
pi_133326727
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nederlandse gynaecologen waarschijnlijk en die staan niet bekend om hun verstand van kaas. Bij harde rauwmelkse kazen is er sowieso niks aan de hand, alleen bij zachte rauwmelkse kaas is er een klein kansje dat daar de listeriabacterie in zit en dan is er weer een kansje dat dat tot een miskraam leidt. Als je dat risico volledig wil uitsluiten moet je dat vooral doen, het is mijn keuze niet, ik zeg alleen dat zwangere vrouwen ook andere keuzes kunnen maken.

[..]

Ik kan ze überhaupt niet serieus nemen met hun Unileverlogica.
Het gevolg van listeriose kan wel heel ernstig zijn, dus die zachte rauwmelkse kazen toch maar niet doen :)

Verder is het wel wat overdreven idnerdaad.
Whatever...
pi_133326910
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 november 2013 14:17 schreef RoelerMF het volgende:
Met dank aan minilot voor de inspiratie en het recept, de sugared spicy cranberries :9

[ afbeelding ]
Gaaf! Is het moeilijk om te maken?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 16 november 2013 @ 22:26:04 #281
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133329345
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:53 schreef minilot het volgende:
Gisteren deze bouillon nog eens gemaakt om te kijken of ik 'm opnieuw zo vreselijk lekker vond:
http://www.theppk.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

..en dat was zo. Echt een waaaaaaaanzinnig smakend soepje. Dat wordt 'm dus geheid als amuse, (gezeefd) in kleine glaasjes. Zit steranijs en kaneel in, voor het winterse gevoel. Wil er alleen nog iets knapperigs bij serveren, nog even kijken wat precies.
dunne plakjes waterkastanje er voorzichtig op leggen?
Ziet er mooi (en subtiel) uit en is lekker knapperig zonder teveel smaak te hebben.
Of lekkere toastjes erbij maken van gebakken brood?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 16 november 2013 @ 22:32:23 #282
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133329550
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef Bramito het volgende:
Wij blijven in Spanje dit jaar en er komt geen familie over dus het wordt een makkie. Het wordt in ieder geval een keer ternasco de aragon (het lokale lam) uit de oven. Heel traditioneel en heerlijk! Mijn schoonmoeder maakt een deel en ik het andere want het past niet in de oven. Daarna in alufolie en in de auto :-)

Ik zal in ieder geval ook voor de sorbet zorgen. Ik krijg al helemaal zin. Vandaag is de eerste dag vies weer, daar zal het wel aan liggen.
hoe maak je dat lamsvlees?
Ik heb het een paar keer gegeten in Spanje, zooooo lekker! Maar degene die het gemaakt had wilde de eerste keer niet zeggen hoe ze het gemaakt had ( :') ) en bij de volgende tent was die dame het aan het uitleggen maar ik snapte er geen zak van want mijn Spaans is niet zo best :D
Ik vind het zo gruwelijk lekker, maar ik heb nu zelf 2 x lamsvlees in de oven geprobeerd en 2 x droog en dat vind ik zonde.
Dus ik zoek een goed recept O+
pi_133331672
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:32 schreef Molo het volgende:
lekker! Maar degene die het gemaakt had wilde de eerste keer niet zeggen hoe ze het gemaakt had ( ) en bij de volgende tent was die dame het aan het uitleggen maar ik snapte er geen zak van want mijn Spaans is niet zo best
Eigenlijk bereid ik vlees altijd op dezelfde manier, aanbakken in een koekenpan op loeiheet vuur. Als je een bruin korstje hebt afgaren in de oven.

Als je vlees droog is heb je hem gewoon te lang in de oven laten zitten. Koop een kerntemperatuurmeter, dan kun de temperatuur van het vlees meten. Hier overzicht van temperaturen:
http://www.thermometershop.nl/informatie/vlees_temperatuur/
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_133341632
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 18:38 schreef AnnaNiem het volgende:
We hadden een paar jaar geleden een amerikaans getint etentje voor 19 personen, wij hebben thanksgiving als uitgangspunt genomen, ook al was het kerst;

Op tafel stond;
Mini broodje hamburgers en mini hotdogs (fingerfood bij binnenkomst)

Pompoensoep (in kopjes)

Gevulde kalkoen
Beenham
zoete aardappel met marshmallow; [link]http://www.naaramerika.co(...)et-marshmallows.html[/link]
Gewone aardappelpuree met jus (gravy)
Maisbrood
Cranberrysaus
Sperziebonen (green beans)
Ceasarsalade
Cowlsalade

Dessert
Mississipi mud pie
Cheese cake
Bedankt! Daar kan ik wel wat mee.
pi_133341679
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 20:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Goede seafood chowder (soep), krab en kreeftgerechten (cajun style)? Lekker en ook wat variatie op carnivorenfood.
Ook bedankt voor de tips. Maar die ga ik niet opvolgen, ik lust zelf geen vis en aanverwanten...... (en dan krijgt de rest dat ook niet).
pi_133343428
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 november 2013 14:17 schreef RoelerMF het volgende:
Met dank aan minilot voor de inspiratie en het recept, de sugared spicy cranberries :9

[ afbeelding ]
Wat leuk! O+ Zijn ze al voldoende gedroogd om op te eten? Zo ja, vind je ze lekker? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_133343473
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:26 schreef Molo het volgende:

[..]

dunne plakjes waterkastanje er voorzichtig op leggen?
Dat klinkt als een prima suggestie, qua smaak! ^O^
Maar ik wil het mezelf ook niet te makkelijk maken, dus ik neig er momenteel vooral naar om zelf kroepoek from scratch te maken.
Let me see you stripped down to the bone
pi_133351815
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 14:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ook bedankt voor de tips. Maar die ga ik niet opvolgen, ik lust zelf geen vis en aanverwanten...... (en dan krijgt de rest dat ook niet).
Ik lust geen vis? Wat een onzin. Een op een bepaalde manier bereidde vis vind je misschien nie tlekker. Als je zegt dat je geen vis lust dan heb je nog nooit goed geproefd en/of is het nog nooit goed voor je klaargemaakt. Zelfde geldt voor andere zaken uit zee. Ik snap het heel goed als je bijvoorbeel dniet houdt van de textuur van mossels, of de sterke smaak van gerookte makreel.

Gegrilde tonijn lijkt in zo ongeveer in niets op gepocheerde kabeljauw, of gerookte heilbot. Ik raa dje aan toch maar eens een gokje te wagen... en anders houd je het bij je gehaktbrood....eet ik de verse makreelfilets wel voor je op...
Whatever...
pi_133352111
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 20:55 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vergeet geen Lardo uit aosta, echt zooo lekker. Met honing. Echt, je weet niet wat je eet. Is een mooi voorgerecht.

Maarehm; ik zou verder lekker italiaanse boerenkost eten. Inderdaad kazen en vleeswaren, ingemaakte gerechten, een goede ovenschotel, lekkere polenta met ossobucco/wildstoof, sowieso wild en paddenstoelen.... hmmm. En natuurlijk goede grappa, lekkere wijntjes...

En natuurlijk een goed haardvuur. Waar zit je ergens in Noord-italie? Elke streek heeft zo zijn maniertjes... maar wellicht wil je schoonfam daar niet aan en hechten ze aan hun eigen lokale gerechten!
Zitten in de buurt van Trentino. Schoonvader heeft een keer lardo meegenomen, inderdaad erg bijzonder! Eert denk je, bah een stuk vet, maar erg lekker!

Ze zijn trouwens stiekem wel een beetje gehecht aan hun eigen (streek)gerechten :p echte discussies over of er nou wel of niet iets door een bepaalde saus heen Hoort.. Prachtig!
pi_133352225
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 20:12 schreef Miss_Virgo het volgende:

[..]

Zitten in de buurt van Trentino. Schoonvader heeft een keer lardo meegenomen, inderdaad erg bijzonder! Eert denk je, bah een stuk vet, maar erg lekker!

Ze zijn trouwens stiekem wel een beetje gehecht aan hun eigen (streek)gerechten :p echte discussies over of er nou wel of niet iets door een bepaalde saus heen Hoort.. Prachtig!
Die lardo is inderdaad wat raar, maar zo enorm lekker. Je eet er ook weinig van omdat er zo veel smaak aan zit. Heerlijk.

En inderdaad; bij italianen horen zaken afhankelijk van de streek absoluut wel of juist niet in een gerecht. Als je niet oppast vinden ze het vies als het niet exact zo gemaakt is als mama ooit deed... ;).

Maar men is er zeker gewend beter te eten; meer smaak, goede ingredienten en gevarieerd. Prachtig land, zeker als je van goed eten en geschiedenis houdt.
Whatever...
pi_133352710
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik lust geen vis? Wat een onzin. Een op een bepaalde manier bereidde vis vind je misschien nie tlekker. Als je zegt dat je geen vis lust dan heb je nog nooit goed geproefd en/of is het nog nooit goed voor je klaargemaakt.
Wat een onzin. Tonijnsteak is een prima stuk vis voor de meeste vleesliefhebbers, maar het is nog steeds vis en smaakt naar vis zoals andere vis ook naar vis smaakt. De een wat meer dan de ander maar als je dat niet lust dan lust je dat niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133352849
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat een onzin. Tonijnsteak is een prima stuk vis voor de meeste vleesliefhebbers, maar het is nog steeds vis en smaakt naar vis zoals andere vis ook naar vis smaakt. De een wat meer dan de ander maar als je dat niet lust dan lust je dat niet.
Sowieso smaakt van sommige soorten de echt verse vis geheel niet vissig, tenzij het veroudert en er trimethylamine wordt gevormd (afbraakproduct). Dan smaakt vis wel vissig ja. Maar dat jij blijkbaar geen goede bereiding en versheid kent, dat ligt niet aan mij.
Whatever...
  zondag 17 november 2013 @ 22:16:35 #293
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133359299
quote:

[..]

Ik lust geen vis? Wat een onzin. Een op een bepaalde manier bereidde vis vind je misschien nie tlekker. Als je zegt dat je geen vis lust dan heb je nog nooit goed geproefd en/of is het nog nooit goed voor je klaargemaakt. Zelfde geldt voor andere zaken uit zee. Ik snap het heel goed als je bijvoorbeel dniet houdt van de textuur van mossels, of de sterke smaak van gerookte makreel.

Gegrilde tonijn lijkt in zo ongeveer in niets op gepocheerde kabeljauw, of gerookte heilbot. Ik raa dje aan toch maar eens een gokje te wagen... en anders houd je het bij je gehaktbrood....eet ik de verse makreelfilets wel voor je op...
Dat kán toch. Als hij/zij zelf kookt is dat toch geen probleem? Laat hem/haar lekker maken wat hij/zij zelf lekker vindt zeg
pi_133359432
quote:

[..]

Wat een gezeik, ik heb het al vaak geprobeerd, ook in goede restaurants van andere mensen een stukje geprobeerd. Het gaat niet om de textuur, maar om de vissmaak, die vind ik goor. Zelfs verwerkt in amuses waarvan ik het niet wist en andere mensen het nauwelijks proeven krijg ik er kostneigingen van.
pi_133359547
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Sowieso smaakt van sommige soorten de echt verse vis geheel niet vissig, tenzij het veroudert en er trimethylamine wordt gevormd (afbraakproduct). Dan smaakt vis wel vissig ja. Maar dat jij blijkbaar geen goede bereiding en versheid kent, dat ligt niet aan mij.
Jeetje zeg, wat een misplaatste arrogantie!
pi_133359597
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 22:16 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kán toch. Als hij/zij zelf kookt is dat toch geen probleem? Laat hem/haar lekker maken wat hij/zij zelf lekker vindt zeg
Ik ga niemand tegenhouden. Maar ik mag er wel wat van vinden. En ik zal er ook zeker van zeggen wat ik vind. Daar is het een forum voor.

Dat zou net zoiets zijn als geen groenten lusten, of geen vlees lusten. Er is te veel verschil binnen de categorie om dat zeker te weten. NOg los van de bereidingen. Dus ik denk dat diegene ofwel nooit goed klaargemaakte vis heeft gehad, of gewoon uit angst helemaal nooit echt heeft geproefd.
Whatever...
  zondag 17 november 2013 @ 22:30:48 #297
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133360234
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat een gezeik, ik heb het al vaak geprobeerd, ook in goede restaurants van andere mensen een stukje geprobeerd. Het gaat niet om de textuur, maar om de vissmaak, die vind ik goor. Zelfs verwerkt in amuses waarvan ik het niet wist en andere mensen het nauwelijks proeven krijg ik er kostneigingen van.
je gaat je toch niet uitleggen en verdedigen :o

Laat diegene lekker joh ;)
Jouw kerst, jouw feestje *O*
pi_133360339
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ga niemand tegenhouden. Maar ik mag er wel wat van vinden. En ik zal er ook zeker van zeggen wat ik vind. Daar is het een forum voor.

Dat zou net zoiets zijn als geen groenten lusten, of geen vlees lusten. Er is te veel verschil binnen de categorie om dat zeker te weten. NOg los van de bereidingen. Dus ik denk dat diegene ofwel nooit goed klaargemaakte vis heeft gehad, of gewoon uit angst helemaal nooit echt heeft geproefd.
Dat klopt er zijn veel soorten vis, maar ze hebben wel allemaal een bepaalde vissmaak. Ik denk dat mijn smaakpapillen wat beter ontwikkeld zijn dan de jouwe, als jij dat niet proeft. En je laatste regel is echt onzin, maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Geeft niet, jij mag denken en hier plaatsen wat je wilt. Niet iedereen heeft nu eenmaal hetzelfde niveau.
  zondag 17 november 2013 @ 22:34:52 #299
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133360437
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Tuurlijk mag dat, en je hoeft het niet nogmaals uit te leggen, je punt is wel duidelijk.
Als je bij anderen gaat eten is het handig als je dingen wel lust of probeert.
Als je kerst gaat vieren en jij kookt bepaal jij wat je gaat eten. Als zij/hij dan geen zin in vis eten of leren eten heeft, dan heb JIJ je daar maar bij neer te leggen :')
  zondag 17 november 2013 @ 22:35:37 #300
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133360488
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:32 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat klopt er zijn veel soorten vis, maar ze hebben wel allemaal een bepaalde vissmaak. Ik denk dat mijn smaakpapillen wat beter ontwikkeld zijn dan de jouwe, als jij dat niet proeft. En je laatste regel is echt onzin, maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Geeft niet, jij mag denken en hier plaatsen wat je wilt. Niet iedereen heeft nu eenmaal hetzelfde niveau.
zeg volgende keer gewoon dat je met kerst geen zin hebt in vis of dat je allergisch ervoor bent, ben je van het gezeik af :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')