Daar heb je denk ik gelijk in. Maar als je als burger meer geld overhoudt door belastingverlaging als de overheid zichzelf echt steeds meer gaat beperken tot kerntaken (met bijbehorende kleine begroting en lage belastingdruk) en locale initiatieven op gebieden als energievoorziening, zorg, veiligheid, voedsel stimuleert zou dat niet noodzakelijk een achteruitgang zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Veel mensen hebben deze, mijns inziens, kortzichtige gedachte.
Ik denk dat het vooral een sigaar uit eigen doos is. Datgene dat je in dat geval aan (belasting)geld voor jezelf kunt houden ben je in de toekomst dubbel en dwars kwijt aan talloze zaken die je dan voortaan zelf zult moeten gaan regelen.
Daar komt nog bij dat het veel complexer wordt om enerzijds meer en langer door te werken en meer te consumeren, en anderzijds meer (mantel)zorgtaken op je te nemen of meer te sparen voor het geval het noodlot jezelf of je directe omgeving treft, dat is mentaal ook zeer belastend.
Yup, in het ergste geval trekken de haves zich terug in gates communities en green zones. En de rest mag het uitzoeken.quote:Verder zul je terechtkomen in een toenemende gespleten samenleving tussen de 'haves' en 'have nots' waaronder gehandicapten en chronisch zieken dan zullen vallen. Met toenemende instabiliteit van de samenleving als gevolg (en dito consequenties voor oa de veiligheid, maar ook je eigen welzijn). Verder zul je natuurlijk altijd met de onzekerheid te kampen hebben dat je zelf werkloos of arbeidsongeschikt kunt raken en tot de 'have nots' kunt gaan behoren.
Het is denk ik niemand ontgaan dat de afgelopen decennia verzorgingsstaten over het algemeen toch een stuk leuker om te wonen zijn en hoger scoren op ongeveer alle indices dan meer 'darwinistisch' ingerichte landen.. maar misschien is dus het meer ruimte geven aan allerlei locale initiatieven wel een verbetering van de oorspronkelijke, zwaar centraal aangestuurde verzorgingsstaat.quote:Ik denk persoonlijk dat we als samenleving uiteindelijk zelfs duurder uit kunnen zijn door het afschaffen van de verzorgingsstaat dan wanneer we de verzorgingsstaat in standhouden.
Het nadeel is alleen dat de tijdsgeest zorgt voor een afnemende solidariteit en gevoel van urgentie voor de verzorgingsstaat, maar dat komt mede doordat mensen er niet bij stil staan dat ze zelf kunnen functioneren en veel geld kunnen verdienen dankzij die - tot zekere hoogte - meritocratische verzorgingsstaat die - tot zekere hoogte - zorgt voor zoveel mogelijk gelijke kansen, koopkrachtbehoud en een stabiele samenleving waarin wij kunnen exceleren.
Als je je handje moet ophouden dan ben je zwak ja...quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dan ben je sociaal zwak??
Ik zou iets aan je definities doen...
Ik heb geen koophuis, verdien lang geen ton per jaar. Ben ik nu sociaal zwak? Als ik dat aan mijn vrienden en collega's vertel, barsten ze -terecht- in schaterlachen uit.
Volgens mij is dat alleen maar afgunst.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:48 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Alweer een stap de verkeerde kant op (hoe meer de verkeerde kant op hoe meer oppositie ertegen, wat ook weer organisatie is) Participeren klinkt als de bevolking samensmeden tot een geheel, want als je blijkbaar niet wilt participeren (meedoen) met het nieuwe systeem wordt je blijkbaar gezien als iemand die het er niet mee eens is. Je kan blijkbaar op een dag zelfs worden gezien als een soort vijand van het systeem. Straks kan een meerderheid je vuil aankijken omdat je niet wilt participeren, en die meerderheid heeft dan niet het idee waarom zij jouw zien als een vreemdeling (hoe politiek een gedachtensmid aan het worden is) Participeren leidt tot een maatschappij met een anti houding naar de niet-participanten. Als je anders denkt en praat hoor je er niet bij (waarom willen die andere wel bij zo een ddr achtige maatschappij willen horen? Omdat mensen 'kuddedieren' zijn, sluiten zich altijd aan bij de grootste groep (het veiligste gevoel, ook al worden die mensen ervoor gewaarschuwd)
Maatschappijsmederij (eng. social engineering) zou je het kunnen noemen.
Ze hoeven zich niet op te heffen natuurlijk, straks stemt niemand meer op hen...quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:48 schreef Sloggi het volgende:
Wordt het niet tijd dat de PvdA zichzelf opheft?
Ryan, serieus, doe iets aan je definities.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je je handje moet ophouden dan ben je zwak ja...
En als je sws onder een ton verdient ben je zwak, wat je kost meer dan dat je opbrengt... nu niet dan later wel als je oud, zwak, ziek of misselijk bent. Je bent kortom een last..
Versoberen door te beginnen met zorg laten regelen door non-profit organisaties in plaats van zorgverzekeraars die elk jaar weer de premie moeten verhogen lijdend onder recordwinsten. Ja, mevrouw Schippers, ook volgend jaar. Niets van de vrije tandartstarieven geleerd zeker?quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is ook gewoon pragmatische benadering. De verzorgingsstaat zoals deze er lag was in de 21e eeuw gewoon onhoudbaar geworden. Dan kan je die beter flink versoberen waar dat kan in plaats van het over een aantal gedwongen echt af moeten schaffen.
Niet mee eens, sociaaldarwinistisch gesteld, volgens de nieuwe norm, is iedereen die onder de ton verdient gewoon een behoeftige, kreupele sociaalzwakkere..... Ik verzin het niet hč.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ryan, serieus, doe iets aan je definities.
Sociaal zwak zijn ongeletterden, zwaar gehandicapten en mensen die alles verloren hebben maar wel een gezin moeten onderhouden.
De rest is gewoon in staat tot leven. Ik ken genoeg mensen aan de "onderkant" van de Nederlandse samenleving. Stuk voor stuk sterke personen die makkelijk kunnen.
Dan zijn studenten dus zwak?quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je je handje moet ophouden dan ben je zwak ja...
En als je sws onder een ton verdient ben je zwak, wat je kost meer dan dat je opbrengt... nu niet dan later wel als je oud, zwak, ziek of misselijk bent. Je bent kortom een last..
Nee joh, van privatiseren wordt álles goedkoper!quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Versoberen door te beginnen met zorg laten regelen door non-profit organisaties in plaats van zorgverzekeraars die elk jaar weer de premie moeten verhogen lijdend onder recordwinsten. Ja, mevrouw Schippers, ook volgend jaar. Niets van de vrije tandartstarieven geleerd zeker?.
Kortzichtig. Zo simpel kun je dat niet stellen natuurlijk. Bepaalde aandoeningen kunnen zich de ene dag ernstiger openbaren dan de andere dag, en bovendien is het feit dat je thuis kunt internetten - waar je je rust kunt pakken wanneer je dat wenst - geen bewijs dat je ook een betrouwbare arbeidskracht voor een werkgever zou kunnen zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat is arbeidsongeschikt? Er schijnen er hier op FOK! ook een hoop te zitten. Het is heel simpel; als je op FOK! kan ouwehoeren, kan je ook Excelsheetjes overtikken o.i.d.
Soms vindt je niet meteen werk, of wilt geen werkgever je hebben. "Dan zorg je wel dat je aan geld komt", criminaliteit dus? Men moet toch wat als er geen sociaal vangnet meer is tenslotte.quote:Tijdelijk werkloos en je krijgt geen geld van de overheid, wat ga je doen? Zorgen dat je aan geld komt. Precies de weg die we moeten inslaan.
Ik denk dat heel veel mensen heel goed beseffen wat zorg allemaal wel niet kost. Helaas zijn er inderdaad nog mensen die voor een verkoudheidje naar een dokter gaan, maar met maatregelen als het afschaffen van sociale voorzieningen, waardoor men zich particulier moet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld, tref je in dit geval vooral gehandicapten en chronisch zieken die al enorm veel kosten maken, en waar wellicht niet alle particuliere verzekeringen staan te springen om deze groepen te verzekeren. Bovendien is het ook net de groep die vaak al het minste verdienen. Deze mensen een fatsoenlijk bestaan gunnen vind ik echter ook van belang.quote:Juist, dan realiseer je je opeens wat die zorg eigenlijk wel niet kost?! En dat het debiel is dat jij voor je snotneusje naar de dokter gaat, geheel en al gefinancierd door Den Nederlandschen Staadt.
Met sociale stabiliteit bedoel ik enerzijds dat de samenleving stabiel functioneert, zonder continue dreiging van escalatie vanwege grote klasse cq inkomensverschillen, anderzijds bedoel ik dat men niet hoeft te vrezen zelf tot de groep berooiden te gaan behoren indien men getroffen wordt door werkloosheid of ziekte.quote:Wat bedoel je daarmee?
Logisch, maar zal dus meer gaan kosten bij het toenemen van de inkomensongelijkheid, en het aan het lot overlaten van grote groepen mensen.quote:Die moet je dan ook waarborgen.
Er wordt erg makkelijk gedacht dan de koopkracht omhoog zal gaan bij het afschaffen van (veel) sociale voorzieningen, en een belastingverlaging. Maar je zult veel zaken dan particulier moeten gaan verzekeren, en bovendien beroof je een grote groep van hun inkomen indien zij geen uitkering meer krijgen en deze groep zal dus geen koopkracht meer kennen (slecht voor de economie), wat weer uitwerkingen heeft op de koopkracht van iedereen, aangezien bedrijven deze koopkrachtdaling echt wel gaan merken.quote:Koopkracht gaat juist omhoog, maar alleen als naast de inkrimpingsmaatregelen ook teruggavemaatregelen (belastingverlaging) plaatsvinden.
Het probleem is dat noch links, noch rechts, noch alles wat daartussenzit of omheenhangt (Wilders) dat begrijpt. Die kunnen maar 1 kant op kijken. Dom.
Nee.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:15 schreef LazyDave het volgende:
Kent de VS dan helemaal geen verzorgingsstaat?
Jawel, foodstamps. En die zijn ruim.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:15 schreef LazyDave het volgende:
Kent de VS dan helemaal geen verzorgingsstaat?
Verzorgingsstaat =/ sociale voorzieningen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jawel, foodstamps. En die zijn ruim.
Er is geen federale bijstand meer iig.
En er zijn wel per staat ook andere regelingen.
In VS is verzorgingsstaat = 3 mnd uitkering (hoeveel procent van laatst genoten inkomen weet ik niet) + foodstamps.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Verzorgingsstaat =/ sociale voorzieningen.
Oke, ik omschreef het wat kort door de bocht.quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:38 schreef Euribob het volgende:
Nee, de conclusie is dus dat Nederland samen met Zweden de Amerika-kant op gaat.
In de jaren 70 was Amerika ook al geen fijn land om straatarm in te zijn, en we zitten al bijna op dat niveau zo blijkt.
Die inkomensverdeling loopt wat achter ook.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oke, ik omschreef het wat kort door de bocht.Nederland blijft door de jaren ongeveer gelijk, zeker jaren 90 en jaren 00 (Gini-coefficient blijft tussen 0,25 en 0,30). Zweden schuift naar Nederland toe, maar de VS schuift toch ook van Nederland af en zit inmiddels stevig in de klasse tussen 0,35 en 0,40. Per saldo is de uitspraak dat Nederland verAmerikaniseert voort wat betreft de inkomensverdeling dus niet hard te maken en duiden deze cijfers juist op het tegenovergestelde.
Dat de VS een stuk sneller gaat wil niet zeggen dat Nederland niet dezelfde kant op gaat.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oke, ik omschreef het wat kort door de bocht.Nederland blijft door de jaren ongeveer gelijk, zeker jaren 90 en jaren 00 (Gini-coefficient blijft tussen 0,25 en 0,30). Zweden schuift naar Nederland toe, maar de VS schuift toch ook van Nederland af en zit inmiddels stevig in de klasse tussen 0,35 en 0,40. Per saldo is de uitspraak dat Nederland verAmerikaniseert voort wat betreft de inkomensverdeling dus niet hard te maken en duiden deze cijfers juist op het tegenovergestelde.
* Euribob mompelt iets over een objectief koningshuisquote:Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die inkomensverdeling loopt wat achter ook.
Echter als de regering bij monde van de koning verklaart dat er een einde is gekomen aan de verzorgingsstaat heeft dat wel een gevolg, dat eerst niet zo duidelijk zal zijn, maar wel zal gaan na rimpelen... in de psyche van mensen.
Ja, en begin jaren 70 was het nog koek en ei in de VS, met die grote Eisenhoweriaanse middenklasse en welvaart voor iedereen. Iedereen kon ook naar college en university gaan.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat de VS een stuk sneller gaat wil niet zeggen dat Nederland niet dezelfde kant op gaat.
We veramerikaniseren wel, alleen dan naar het niveau van de Amerikaanse jaren 70'.
Volgens mij kijk je naar een andere grafiek, de ontwikkeling van het Nederlandse Gini-coefficient is gewoon zijwaarts te noemen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat de VS een stuk sneller gaat wil niet zeggen dat Nederland niet dezelfde kant op gaat.
We veramerikaniseren wel, alleen dan naar het niveau van de Amerikaanse jaren 70'.
Er staat bij monde van... de regering bij monde van de koning, ons staatshoofd...quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:58 schreef Euribob het volgende:
[..]
* Euribob mompelt iets over een objectief koningshuis
Ik denk het niet, inmiddels veegt 95 % van de Nederlandse bevolking zijn reet af met de landelijke politiek.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..] maar wel zal gaan na rimpelen... in de psyche van mensen.
80%quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk het niet, inmiddels veegt 95 % van de Nederlandse bevolking zijn reet af met de landelijke politiek.
Inderdaad, zeker omdat hij zich nu ook al schuldig maakt aan die halve waarheden en trucjes die Rutte zovaak toepast (al maken alle politic daar wel gebruik van). Maar het is des te schrijnender omdat hij zich baseert op het "eerlijke verhaal" en als sociaal bewogen, terwijl uit niets blijkt dat hij opkomt voor de groepen waar de PvdA zegt zich hard voor te maken.quote:
Tuurlijk is het altijd de PvdA geweest binnen onze nationale machtsverhoudingen die een cruciale rol heeft gespeeld in de afbraak van de verzorgingsstaat, beginnend bij het van zich afwerpen van de ideologische veren door Kok. Toen was dat an sich nog aardig, omdat het toen heel goed ging met onze economie, Clinton prees Kok erom. Maar wat Kok was voor Nederland was Clinton voor de VS en Blair voor de UK en Schröder voor Duitsland (in mindere mate Mitterand voor Frankrijk). Niet de rechtse partijen hebben de verzorgingsstaat om zeep geholpen, nee de linkse partijen...quote:
Geen zin om ook maar 1 woord t lezen van een doodgewone Alexander, maar waarvan de mensen denken dat hij koning is.quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:11 schreef Ryan3 het volgende:
Verzorgingsstaat exit?
Exit verzorgingsstaat betekent ook hallo sociaaldarwinisme.
Wat vinden we ervan?
?quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Geen zin om ook maar 1 woord t lezen van een doodgewone Alexander, maar waarvan de mensen denken dat hij koning is.
Verzorgingsstaat, sociaaldarwinisme, it's all bullshit.
Het rommelt wrs in de PvdA, zullen veel PvdA'ers ook niet mee eens zijn, laten we wel zijn.....quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:28 schreef Sloggi het volgende:
Dat de PvdA-Kamerleden bepaalde ideeën hebben over hoe de samenleving moet worden ingericht vind ik prima. Ook zij hebben recht op hun overtuigingen. Maar waarom doen ze met die overtuigingen in vredesnaam bij de PvdA?
Welke "nieuwe norm"?quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet mee eens, sociaaldarwinistisch gesteld, volgens de nieuwe norm, is iedereen die onder de ton verdient gewoon een behoeftige, kreupele sociaalzwakkere..... Ik verzin het niet hč.
Iedereen die zijn handje ophoudt is een sociaalzwakkere, en die laat de regering nu los... nou ja, duurt nog even, maar dat zit er nu aan te komen. Als iemand of een gezin met inkomen een ton een huis koopt of heeft gekocht duurder dan 3 ton, dan is het een sociaalzwakkere, dan heeft die de HRA nodig om erin te kunnen wonen nl.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welke "nieuwe norm"?
En ja; je verzint het.
Wij gaan er nooit uitkomen; tegengestelde visies. Jij richt je op "dat wat niet kan", excuses en barrieres. Ik richt me precies op het tegenovergestelde; dat wat men WEL kan.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:13 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kortzichtig. Zo simpel kun je dat niet stellen natuurlijk. Bepaalde aandoeningen kunnen zich de ene dag ernstiger openbaren dan de andere dag, en bovendien is het feit dat je thuis kunt internetten - waar je je rust kunt pakken wanneer je dat wenst - geen bewijs dat je ook een betrouwbare arbeidskracht voor een werkgever zou kunnen zijn natuurlijk.
[..]
Soms vindt je niet meteen werk, of wilt geen werkgever je hebben. "Dan zorg je wel dat je aan geld komt", criminaliteit dus? Men moet toch wat als er geen sociaal vangnet meer is tenslotte.
[..]
Ik denk dat heel veel mensen heel goed beseffen wat zorg allemaal wel niet kost. Helaas zijn er inderdaad nog mensen die voor een verkoudheidje naar een dokter gaan, maar met maatregelen als het afschaffen van sociale voorzieningen, waardoor men zich particulier moet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld, tref je in dit geval vooral gehandicapten en chronisch zieken die al enorm veel kosten maken, en waar wellicht niet alle particuliere verzekeringen staan te springen om deze groepen te verzekeren. Bovendien is het ook net de groep die vaak al het minste verdienen. Deze mensen een fatsoenlijk bestaan gunnen vind ik echter ook van belang.
[..]
Met sociale stabiliteit bedoel ik enerzijds dat de samenleving stabiel functioneert, zonder continue dreiging van escalatie vanwege grote klasse cq inkomensverschillen, anderzijds bedoel ik dat men niet hoeft te vrezen zelf tot de groep berooiden te gaan behoren indien men getroffen wordt door werkloosheid of ziekte.
Instabiliteit in deze kan enorme gevolgen hebben op het gebied van veiligheid, maar ook voor het consumentenvertrouwen (men zal gaan oppotten om maar wat achter de hand te hebben voor noodgevallen, ergens valt een spaarpotje natuurlijk enorm toe te juichen, maar het zorgt niet voor de door zovelen gewenste economische groei).
[..]
Logisch, maar zal dus meer gaan kosten bij het toenemen van de inkomensongelijkheid, en het aan het lot overlaten van grote groepen mensen.
[..]
Er wordt erg makkelijk gedacht dan de koopkracht omhoog zal gaan bij het afschaffen van (veel) sociale voorzieningen, en een belastingverlaging. Maar je zult veel zaken dan particulier moeten gaan verzekeren, en bovendien beroof je een grote groep van hun inkomen indien zij geen uitkering meer krijgen en deze groep zal dus geen koopkracht meer kennen (slecht voor de economie), wat weer uitwerkingen heeft op de koopkracht van iedereen, aangezien bedrijven deze koopkrachtdaling echt wel gaan merken.
Nog los van het feit dat de criminaliteit dus zal toenemen, en nog lost van het feit dat iedereen dankzij onze sociale voorzieningen het zover heeft kunnen schoppen (door ons betaalbare en toegankelijke onderwijs bijvoorbeeld) en doordat wij niemand hier aan hun lot overlaten waardoor de koopkracht altijd redelijk op peil is gebleven, waardoor ook kansarmen aan de consumptiemaatschappij hebben kunnen deelnemen, wat de economische groei ten goede kwam (en dus indirect wellicht ook jouw en mijn baan ten goede kwam).
Beetje een zwaktebod vind ik.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wij gaan er nooit uitkomen; tegengestelde visies. Jij richt je op "dat wat niet kan", excuses en barrieres. Ik richt me precies op het tegenovergestelde; dat wat men WEL kan.
De overheid heeft niet de taak te nivelleren (nivelleren als doel is sowieso slecht) noch de burger verzorgen van wieg tot graf.
Kleine (opstart)bijdrages moeten er zijn. Maar daarna moeten mensen het gewoon zelf rooien, zoals het hoort.
Het probleem is nu net dat er veel teveel gefocust wordt op wat men niet kan.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Beetje een zwaktebod vind ik.
Ik zeg juist dat het veel te kort door de bocht is door je te ongenuanceerd alleen te focussen op wat men WEL kan ipv wat men niet kan (en daar te weinig oog voor lijkt te hebben).
Bovendien betoog ik juist dat de nivellerende taak van de overheid een functie heeft, waarvan ik het belang in bovenstaande post heb uitgelegd. Dwz dat het ontstaan van te grote inkomensverschillen, of het - ongewild - overlaten van groepen mensen aan hun lot, negatieve consequenties kan hebben voor de koopkracht binnen de hele samenleving en dus de economie, de veiligheid etc. etc. enfin, alles wat ik hierboven dus heb betoogd.
Zoals ik al zei is dat een fabeltje. De hele WIA, WWB zijn op die uitgangspunten gebaseerd, en de Wajong wordt daar nog op gebaseerd.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het probleem is nu net dat er veel teveel gefocust wordt op wat men niet kan.
Veels te kort door de bocht. Zoals ik al zei maakt de mogelijkheid tot thuis internetten iemand niet meteen een arbeidsgeschikte werknemer die volwaardig kan meedraaien in het arbeidsproces voor een werkgever.quote:Ja, als je kan FOK!ken kan je ook ander werk op de computer doen. Hell, zelfs met lichamelijke handicaps kan je nog van alles.
Stephen Hawking is inderdaad een mooi voorbeeld, maar helaas zullen 9 van de 10 mensen met dezelfde spieraandoening niet over dezelfde mentale capaciteiten beschikken als Hawking.quote:Kijk eens naar Stephen Hawking, die kan blijkbaar ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.
De luxe van de socialistische hangmat van de afgelopen 55 jaar, zo blijkt.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is dat een fabeltje. De hele WIA, WWB zijn op die uitgangspunten gebaseerd, en de Wajong wordt daar nog op gebaseerd.
[..]
Veels te kort door de bocht. Zoals ik al zei maakt de mogelijkheid tot thuis internetten iemand niet meteen een arbeidsgeschikte werknemer die volwaardig kan meedraaien in het arbeidsproces voor een werkgever.
[..]
Stephen Hawking is inderdaad een mooi voorbeeld, maar helaas zullen 9 van de 10 mensen met dezelfde spieraandoening niet over dezelfde mentale capaciteiten beschikken als Hawking.
Juist die simplificaties van jou tonen aan dat men voorzichtig moet zijn met het invoeren van zo'n participatiesamenleving omdat men met name binnen liberale kringen deze kortzichtige kijk op zelfredzaamheid hanteren, en dus onrealistische en onredelijke eisen gaat stellen.
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat men mensen daarna aan hun lot overlaat, met alle gevolgen van dien.
Daarom maakt de overheid zoveel mogelijk mensen afhankelijk?quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:56 schreef Sloggi het volgende:
Natuurlijk hebben we het over mensen die iets niet kunnen, want daar is de overheid juist voor; mensen in de brede zin des woords helpen waar ze hulp nodig hebben. Als er geen hulp nodig is, is er in principe ook geen rol voor de overheid.
Dan ga ik gewoon de criminaliteit in.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
't Gaat stil worden op FOK als de Wajong wordt afgeschaft en alle Fok!kers in een kartonnen doos op straat moeten wonen.
In een kartonnen doos is geen internet.
Ik ben wel met je eens dat de sociale zekerheid teveel een hangmat is en te weinig een vangnet of trampoline.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De luxe van de socialistische hangmat van de afgelopen 55 jaar, zo blijkt.
Er zijn geen onrealistische of onredelijke eisen te stellen aan mensen die hun inkomen bij elkaar moeten verdienen. Dat moet namelijk; iedereen. Nieuw voor je?
Er wordt lang niet genoeg ingezet op wat men wel kan, zeker niet als je af en toe de berichten leest van mensen die gratiesj huizen aangeboden worden (omdat ze ofwel hun oude buurt verziekt hebben, ofwel omdat het "kansarme" (ook zo'n lekker badinerend socialistisch woordgebruik) immigranten betreft.
Nederland is -op Scandinavie na- het meest socialistische land ter wereld. Nu is de regering eindelijk van plan dat af te schaffen, waarbij de inkomensverschillen wat stijgen (nou en, moeten mensen per se een gelijk inkomen hebben ofzo?), en dan staan de hangmathobbyisten ineens op hun achterste benen.
Logisch; niet leuk om uit je jarenlange hangmat te moeten komen en es aan het werk te gaan om je inkomen bij elkaar te vergaren. Niet leuk, maar wel noodzakelijk, want zo IS het leven. Een pamperoverheid is dat allerminst.
En nee, niet "te kort door de bocht" dat iemand die kan typen op een forum ook Excelsheetjes kan typen. En nee, dat hoeft niet per se in een werkomgeving. Ik werk meestal vanaf thuis, vrienden van me ook, en dat ging om simpel typewerk.
Altijd maar excuses zoeken, barrieres opwerpen, het is zo Nederlands.
Maar dat gaat nu eenmaal niet meer.
Zoals 99.999 eerder aangaf; als je nu niet versobert, is er straks niets meer over voor degenen die het wel écht nodig hebben.
Maar daar gaan de protesterende tomaatgooiende linksen aan voorbij. Ze vertegenwoordigen dan ook niet de échte armen, maar een stel luie flikkers dat gaat lopen janken als ze hun bijstand kwijtraken.
Je maakt er een karikatuur van.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De luxe van de socialistische hangmat van de afgelopen 55 jaar, zo blijkt.
Er zijn geen onrealistische of onredelijke eisen te stellen aan mensen die hun inkomen bij elkaar moeten verdienen. Dat moet namelijk; iedereen. Nieuw voor je?
Er wordt lang niet genoeg ingezet op wat men wel kan, zeker niet als je af en toe de berichten leest van mensen die gratiesj huizen aangeboden worden (omdat ze ofwel hun oude buurt verziekt hebben, ofwel omdat het "kansarme" (ook zo'n lekker badinerend socialistisch woordgebruik) immigranten betreft.
Nederland is -op Scandinavie na- het meest socialistische land ter wereld. Nu is de regering eindelijk van plan dat af te schaffen, waarbij de inkomensverschillen wat stijgen (nou en, moeten mensen per se een gelijk inkomen hebben ofzo?), en dan staan de hangmathobbyisten ineens op hun achterste benen.
Logisch; niet leuk om uit je jarenlange hangmat te moeten komen en es aan het werk te gaan om je inkomen bij elkaar te vergaren. Niet leuk, maar wel noodzakelijk, want zo IS het leven. Een pamperoverheid is dat allerminst.
En nee, niet "te kort door de bocht" dat iemand die kan typen op een forum ook Excelsheetjes kan typen. En nee, dat hoeft niet per se in een werkomgeving. Ik werk meestal vanaf thuis, vrienden van me ook, en dat ging om simpel typewerk.
Altijd maar excuses zoeken, barrieres opwerpen, het is zo Nederlands.
Maar dat gaat nu eenmaal niet meer.
Zoals 99.999 eerder aangaf; als je nu niet versobert, is er straks niets meer over voor degenen die het wel écht nodig hebben.
Maar daar gaan de protesterende tomaatgooiende linksen aan voorbij. Ze vertegenwoordigen dan ook niet de échte armen, maar een stel luie flikkers dat gaat lopen janken als ze hun bijstand kwijtraken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |