abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131234617
quote:
4s.gif Op maandag 16 september 2013 13:00 schreef Myph. het volgende:

[..]

Jij gelooft werkelijk dat automatisering en technische vooruitgang leiden tot prijsstijgingen? Ben jij wel helemaal lekker? :') In alle sectoren leidt dit tot prijsdaling, maar jij beweert anders? Lol :')

De kosten van de zorg stijgen door subsidies van de overheid, inflatie, toenemend beroep van mensen (Waaronder veel verzonnen ziektes bijv. http://www.gewoon-nieuws.(...)e-is-2/#.UjbkVsbwln8 :') )

Daarbij ook dat mensen geen prikkel kennen voor verantwoordelijkheid en denken dat diensten zomaar te gebruiken zijn.
- Ik neem een 'vijandige' bron, jij een eigen propaganda site. Zegt al genoeg over je zwakke standpunt. Ad hominem, weet ik. Echter wel een hele mooie. -

In de zorg is er sprake van vooruitgang die zorgt voor duurdere apparatuur die mensen moet genezen die langer leven en dus 'vaker' gebruik maken van de zorg. Dit zorgt voor prijsstijgingen.

Je kan met alle moeite je ideologie blijven verdedigen met drogredennaties maar daar wordt niemand blij van.

Daarnaast, inflatie is totaal irrelevant bij het bespreken van prijsstijgingen. WTF, dat leer je in je eerste paar economie lessen. De data is namelijk al gecorrigeerd op inflatie.
Alles moet ROOD.
pi_131234645
quote:

[..]

Jij gelooft werkelijk dat automatisering en technische vooruitgang leiden tot prijsstijgingen? Ben jij wel helemaal lekker? :') In alle sectoren leidt dit tot prijsdaling, maar jij beweert anders? Lol :')
Kom dan eens met die onderbouwing waarom het in de zorg op deze manier goedkoper zou moeten worden?
pi_131234705
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2013 13:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mensen moeten dus maar gewoon wegrotten in de goot?
Ach, hij heeft natuurlijk wel een punt dat garanties twijfelachtig zijn. Kijk naar de bancaire sector.

Echter, garanties ten aanzien van werklozen en arbeidsongeschikten lijken mij onvermijdelijk. Als je tenminste een leefbare situatie nastreeft.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131234738
quote:

[..]

De kosten van de zorg stijgen door subsidies van de overheid, inflatie, toenemend beroep van mensen (Waaronder veel verzonnen ziektes bijv. http://www.gewoon-nieuws.(...)e-is-2/#.UjbkVsbwln8 :') )

Daarbij ook dat mensen geen prikkel kennen voor verantwoordelijkheid en denken dat diensten zomaar te gebruiken zijn.
Je gaat toch niet geloven dat we je serieus nemen met zo'n bron?

Daarnaast zijn er door de technische vooruitgang meer behandelingen mogelijk. Deze behandelingen kosten veel geld om uit te voeren.
pi_131234781
Gewoon Nieuws?

Verdomme, wat haat ik het internet.
pi_131234871
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 13:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach, hij heeft natuurlijk wel een punt dat garanties twijfelachtig zijn. Kijk naar de bancaire sector.

Echter, garanties ten aanzien van werklozen en arbeidsongeschikten lijken mij onvermijdelijk. Als je tenminste een leefbare situatie nastreeft.
Arbeidsongeschikten, mogelijk. Een aantal werklozen zul je altijd houden wegens marktimperfecties. Maar grote aantallen werklozen, net als alle andere overschotten en tekorten, zijn het gevolg van overheidsingrijpen in de markt.
pi_131234907
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Arbeidsongeschikten, mogelijk. Een aantal werklozen zul je altijd houden wegens marktimperfecties. Maar grote aantallen werklozen, net als alle andere overschotten en tekorten, zijn het gevolg van overheidsingrijpen in de markt.
Dat is de vraag, er zullen altijd mensen zijn die niet rendabel genoeg zijn voor een werkgever om een salaris te rechtvaardigen waarmee ze ook rond kunnen komen. Die zijn op een of andere wijze dus aangewezen op steun, als je ze tenminste niet aan hun lot wilt overlaten.
pi_131234920
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Minimumloon, CAO's. Dat soort ingrepen, bedoel je?
  maandag 16 september 2013 @ 13:19:37 #99
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131234956
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:07 schreef Wazzim het volgende:

[..]

- Ik neem een 'vijandige' bron, jij een eigen propaganda site. Zegt al genoeg over je zwakke standpunt. Ad hominem, weet ik. Echter wel een hele mooie. -

In de zorg is er sprake van vooruitgang die zorgt voor duurdere apparatuur die mensen moet genezen die langer leven en dus 'vaker' gebruik maken van de zorg. Dit zorgt voor prijsstijgingen.

Je kan met alle moeite je ideologie blijven verdedigen met drogredennaties maar daar wordt niemand blij van.

Daarnaast, inflatie is totaal irrelevant bij het bespreken van prijsstijgingen. WTF, dat leer je in je eerste paar economie lessen. De data is namelijk al gecorrigeerd op inflatie.
Inflatie is helemaal niet irrelevant, het is een overheidsinstantie dus meer gevoelig voor inflatie.

Ik ben het met je eens dat mensen een groter beroep op zorg doen dan vroeger maar dat heeft dus meer met de totale mogelijkheden te maken, niet met technische vooruitgang als oorzaak, meer als gevolg.

quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kom dan eens met die onderbouwing waarom het in de zorg op deze manier goedkoper zou moeten worden?
Ik vind dat competitie in de zorg toegelaten dient te worden, en dat medicijnen van andere partijen ook een rol mogen spelen, mensen kunnen een keuze maken om dit medicijn te nemen i.p.v. van de voorgeschreven medicijnen, dus ook daar, competitie.

Verder zie je dat artsen, ziekenhuizen, praktijken meer geld gaan vragen voor hun diensten als deze door derden wordt betaald. Ik vind daarbij ook dat de overheid vraag creëert door mensen verplicht te laten verzekeren. Daarbij vind ik dat verantwoordelijk in de zorg een grote rol moet vervullen om mensen dus verantwoordelijk te maken voor eigen keuzes en dus deze explosieve vraag terug te dringen. Nogmaals, dit weer door derden.

De oplossing is dus wat mij betreft alternatieve medicijnen, competitie in de zorg, geen verplichte verzekering en meer verantwoordelijkheid voor jezelf.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131235002
quote:
4s.gif Op maandag 16 september 2013 12:48 schreef Myph. het volgende:

[..]

Dat geloof je zelf :')?

Wat denk je van het weefsel wat door de overheid gecreëerd is? Al dit soort grote bedrijven juichen om extra belasting en regels zodat hun concurrentie weggespeeld kan worden. Zij hebben immers ook het geld om juristen en andere experts in te huren om in dit soort weefsels goed te werken.
Zeker. En zonder een overheid doen ze het weer op een andere manier. Maar het motief blijft hetzelfde: men zoekt naar geld en macht op alle mogelijke manieren. Ook zuivere marktwerking drijft op dit motief en inspireert velen tot een eindeloos gespeel met geld en macht. Dus marktwerking is niet zomaar een oplossing voor dit probleem.
The view from nowhere.
pi_131235024
Geen verplichte verzekering en lagere prijzen :')

Ik ben daarmee klaar voor vandaag.
Alles moet ROOD.
pi_131235047
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 13:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Minimumloon, CAO's. Dat soort ingrepen, bedoel je?
Ja. En prijsminima en -maxima, quota, (ont)heffingen, accijnzen, belastingen, subsidies, vergunningen, bestemmingsplannen...
pi_131235076
quote:
4s.gif Op maandag 16 september 2013 13:19 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ik vind dat competitie in de zorg toegelaten dient te worden, en dat medicijnen van andere partijen ook een rol mogen spelen, mensen kunnen een keuze maken om dit medicijn te nemen i.p.v. van de voorgeschreven medicijnen, dus ook daar, competitie.

Verder zie je dat artsen, ziekenhuizen, praktijken meer geld gaan vragen voor hun diensten als deze door derden wordt betaald. Ik vind daarbij ook dat de overheid vraag creëert door mensen verplicht te laten verzekeren. Daarbij vind ik dat verantwoordelijk in de zorg een grote rol moet vervullen om mensen dus verantwoordelijk te maken voor eigen keuzes en dus deze explosieve vraag terug te dringen. Nogmaals, dit weer door derden.

De oplossing is dus wat mij betreft alternatieve medicijnen, competitie in de zorg, geen verplichte verzekering en meer verantwoordelijkheid voor jezelf.
Hiermee compenseer je natuurlijk lang niet dat er door de technische vooruitgang veel meer ziektes behandeld kunnen worden en dat die behandelingen complexer en daarmee duurder worden.
Daar zit 'm de kneep in de zorgkosten.
Of je moet een maximumprijs aan een mensenleven hangen natuurlijk...
pi_131235078
Zelfs met mijn bepekte kennis van de zorgsector, snap ik dat concurreren op het gebied van medicijnen een lastig verhaal is.

Sowieso is het voor een consument lastig te bepalen welke medicatie het beste is. Dat werkt wellicht met paracetamol, maar niet met zwaardere rommel.
  maandag 16 september 2013 @ 13:24:56 #105
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131235113
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:21 schreef Wazzim het volgende:
Geen verplichte verzekering en lagere prijzen :')

Ik ben daarmee klaar voor vandaag.
Absoluut, wat denk je van een inkomstendrempel? Als je gegarandeerd inkomsten krijgt, wat heeft kwaliteit en zuinigheid dan voor nut?
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131235116
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 11:32 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dit vind ik wel een interessant punt.

Allereerst omdat private onderneming een heleboel middelen ontbreekt die overheden wel ter beschikking hebben. Een private onderneming moet jou immers zien te verleiden tot het afnemen van hun dienst. Overheden hebben "the offer you can't refuse". Die wordt afgedwongen, desnoods met toepassing van het geweldsmonopolie van de staat.

Verder moeten private ondernemingen met elkaar concurreren, en speelt dus ook efficiëntie een rol. Overheden zijn per definitie monopolist in de dienst die zij aanbieden. Klanttevredenheid is dus van veel minder belang. Deze concurrerende ondernemingen kun je met elkaar vergelijken, omdat zij doorgaans voor langere periode's tegelijkertijd actief zijn. Zo kun je de voor jou beste aanbieder kiezen. Verschillende overheidsbesturen kun je niet met elkaar vergelijken. Wat als de SP mocht formeren? We zullen het nooit weten.

Het principe van een markt zorgt er voor dat praktisch elke vraag wordt voorzien. Een overheid is er enkel om de meerderheid te dienen met een behoorlijk uniforme dienst. De Trabant, als prachtvoorbeeld. Dat terwijl een hele hoop mensen een nóg basalere en goedkopere auto ook prima zouden vinden, en een hoop mensen liever een luxueuzere auto willen en daar ook voor willen betalen. Die staan dus metafoor voor de andere overheidsdiensten.

Het winstoogmerk, en het feit dat er concurrentie is, zorgt voor een doorgaans verantwoord financieel beleid. Waar een overheidsbestuur het in de periode dat zij het voor het zeggen heeft doorgaans prima vindt om nu een staatsschuld op te bouwen, om maar "cadeautjes" te kunnen geven aan het electoraat, moet een private onderneming liquiditeit behouden om überhaupt te blijven voortbestaan. Zowel op de korte als de lange termijn.

Zo kan ik vast nog wel een aantal elementen opnoemen, dit zullen de voornaamste zijn.
Leuk en aardig, maar je hebt geen democratische controle over bedrijven. Zeker bij het libertarisme niet waar er dus geen wettelijke instantie over bedrijven waakt.

Dan heb ik liever een overheid met democratisch orgaan die we kunnen beïnvloeden. :)
pi_131235126
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:22 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja. En prijsminima en -maxima, quota, (ont)heffingen, accijnzen, belastingen, subsidies, vergunningen, bestemmingsplannen...
De meeste dingen die je nooit zijn gewoon nodig.

En werknemersrechten zijn natuurlijk niet zonder reden in het leven geroepen.
pi_131235138
Is het niet gewoon zo dat technische ontwikkelingen in de zorg er vooral toe hebben geleid dat er groter aantal behandelingen mogelijk zijn, in plaats van dat al bestaande handelingen goedkoper kunnen worden uitgevoerd?

Door een hele sector als zorg te benoemen, vergelijk je eigenlijk appels met peren, want je kan de mogelijkheden die de zorg van 30 jaar geleden bood niet vergelijken met wat die nu biedt.
pi_131235170
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:25 schreef Wegenbouwer het volgende:
Is het niet gewoon zo dat technische ontwikkelingen in de zorg er vooral toe hebben geleid dat er groter aantal behandelingen mogelijk zijn, in plaats van dat al bestaande handelingen goedkoper kunnen worden uitgevoerd?

Door een hele sector als zorg te benoemen, vergelijk je eigenlijk appels met peren, want je kan de mogelijkheden die de zorg van 30 jaar geleden bood niet vergelijken met wat die nu biedt.
Klopt, het is vrij complex. Roepen dat het door de technische vooruitgang allemaal goedkoper zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig.
pi_131235183
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:25 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar je hebt geen democratische controle over bedrijven. Zeker bij het libertarisme niet waar er dus geen wettelijke instantie over bedrijven waakt.

Dan heb ik liever een overheid met democratisch orgaan die we kunnen beïnvloeden. :)
Bedrijven en markten beïnvloed je met de portemonnee. Je kan wel het gevoel hebben dat jouw consumentenkeuze een druppel in een oceaan is. Moet je voor de grap eens at random een keuze maken in het stemhokje, dan zal je zien dat dat voor je democratische stem net zo geldt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 13:29:22 ]
  maandag 16 september 2013 @ 13:27:08 #111
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131235191
Per behandeling wel. :) Daarom heeft het ook niks met technische vooruitgang op zich te maken, maar meer met een gestegen vraag als gevolg daarvan. D.m.v. van verplicht verzekeren uiteraard.
pi_131235245
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De meeste dingen die je nooit zijn gewoon nodig.

En werknemersrechten zijn natuurlijk niet zonder reden in het leven geroepen.
Ik zeg ook niet dat ze per definitie nutteloos zijn. "Nodig" is een ander verhaal. Daar ben ik namelijk niet zo zeker van.

Voor mij staat in ieder geval vast dat dit soort geintjes wel tot overschotten en tekorten hebben geleid en zullen leiden. En dan niet enkel dingen als boterbergen en melkplassen, maar ook wachtlijsten in de zorg, een tekort aan gekwalificeerde onderwijzers, grootschalige werkloosheid en andere, meer kwalijke, zaken.
pi_131235351
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:26 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Bedrijven en markten beïnvloed je met de portemonnee. Je kan wel het gevoel hebben dat jouw consumentenkeuze een druppel in een oceaan is. Moet je voor de grap eens at random een keuze maken in het stemhokje, dan zal je zien dat dat voor je democratische stem net zo geldt.
Tsja, stemmen met je portemonnee valt soms vies tegen.

Je kunt bijvoorbeeld mensen laten kiezen of ze van bedrijven kopen die water vervuilen of niet, maar zelfs als een kleine minderheid dit doet, zou dat het bestaan van deze bedrijven al rechtvaardigen.

In een democratie heb je meer invloed dan in een leven vol met bedrijven met je portemonnee. Probeer maar eens een computer te kopen zonder standaard Windows erop. Daar wens ik je heel veel succes mee, want dat gaat best lastig.
pi_131235568
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Slechts 2% op aarde is bewoond, daarnaast sturen de antillen hun tuig nu ook naar ons, wat doen we daar nu aan?
Waarom gaan libertariers zoals jij dan niet op die 98% wonen, waar verder niemand woont. Hebben ze geen last meer van hun medemens, en kunnen ze daar helemaal libertarisch uit hun dak gaan, ipv hier te lopen klagen dat het allemaal anders moet.

quote:
En wie bepaalt wat een juiste straf is? Nou jij en ik bepalen dat bijvoorbeeld.
Daarover worden de strafgever en de strafontvanger het nooit eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 16-09-2013 13:57:19 ]
The view from nowhere.
pi_131235608
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:32 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tsja, stemmen met je portemonnee valt soms vies tegen.

Je kunt bijvoorbeeld mensen laten kiezen of ze van bedrijven kopen die water vervuilen of niet, maar zelfs als een kleine minderheid dit doet, zou dat het bestaan van deze bedrijven al rechtvaardigen.

In een democratie heb je meer invloed dan in een leven vol met bedrijven met je portemonnee. Probeer maar eens een computer te kopen zonder standaard Windows erop. Daar wens ik je heel veel succes mee, want dat gaat best lastig.
De politieke partij waar jij op stemt kan jouw stem net zo goed missen als het supermarktconcern van jouw keuze jouw klandizie. Natuurlijk verzet jouw individuele consumentenkeuze geen bergen, maar hetzelfde geldt voor jouw ene stem. Net als in een democratie zul je je moeten verenigen en bewustzijn voor je idealen moeten kweken.

En je voorbeeld over een computer snap ik niet zo? Zo'n computer zet ik zelf in elkaar, en als dat niet telt haal ik hem bij de zelfstandig ondernemer hier om de hoek die voor een paar tientjes de door jou uitgekozen onderdelen in elkaar schroeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 13:41:49 ( DE W VERGETEN!@11122``) ]
pi_131235640
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Daarover wordt de strafgever en de strafontvanger het toch nooit over eens.

alleen as
In deel 1 van dit topic, post #115, leg ik uit hoe wetten ontstaan op de vrije markt.
pi_131235701
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:39 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De politieke partij waar jij op stemt kan jou stem net zo goed missen als het supermarktconcern van jouw keuze jouw klandizie. Natuurlijk verzet jouw individuele consumentenkeuze geen bergen, maar hetzelfde geldt voor jouw ene stem. Net als in een democratie zul je je moeten verenigen en bewustzijn voor je idealen moeten kweken.

En je voorbeeld over een computer snap ik niet zo? Zo'n computer zet ik zelf in elkaar, en als dat niet telt haal ik hem bij de zelfstandig ondernemer hier om de hoek die voor een paar tientjes de door jou uitgekozen onderdelen in elkaar schroeft.
Hetzelfde doe ik met computers hoor. ;)

Neemt niet weg dat de gemiddelde Henk en Ingrid naar de MediaMarkt gaan en vervolgens geen andere keuze hebben dan Windows dat al standaard op de PC's staat.
pi_131235737
quote:

[..]

In deel 1 van dit topic, post #115, leg ik uit hoe wetten ontstaan op de vrije markt.
Waar komt die vrije markt dan ineens vandaan? Over de wenselijkheid daarvan zijn we het ook niet eens (zie hierboven het hele topic tot nog toe ).
The view from nowhere.
pi_131236156
quote:
Een paar honderd euro natuurlijk, want hij wil ook in een villa wonen. Je vormt gewoon een bedrijf met alle computer mensen en je vraagt een veel hogere vergoeding. Als er toch iemand is, die zelfstandig onder de prijs gaat zitten, dan huur je voor een paar euro een knokploeg in die hem tot gort slaat.
The view from nowhere.
pi_131236216
quote:
4s.gif Op maandag 16 september 2013 13:27 schreef Myph. het volgende:
Per behandeling wel. :) Daarom heeft het ook niks met technische vooruitgang op zich te maken, maar meer met een gestegen vraag als gevolg daarvan.
Door de technische vooruitgang zijn er meer behandelingen mogelijk en stijgen de kosten. En ook per patient nemen de kosten voor een behandeling toe als er meer mogelijkheden zijn. Doodgaan is nu eenmaal goedkoper dan lange tijd behandeld worden.

quote:
D.m.v. van verplicht verzekeren uiteraard.
Neuh, dat is slechts zeer zijdeling van belang. In de VS waar deze discussie begon is dat nog maar een recent verschijnsel maar toch waren de zorgkosten er ook voor die tijd al hoger dan hier waar we al heel lang verplicht verzekeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')