Wat is jouw mening over FSA? Ik begrijp nog niet echt waar jij precies voor staat, ik weet dat je tegen wahabieten bent (zoals jij zegt), maar ben jij dan ook tegen FSA? (die gesteund worden door de wahabieten)quote:Op zondag 15 september 2013 23:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Deze burgermilities vormen wel in potentie een gevaar voor de zwakker wordende Syrische staat. Er is 2 maanden geleden al eerder opgetreden door het regime tegen een militie in ik dacht een buitenwijk van Damascus. Hafez al-Assad heeft voor de komst van Bashar met succes uiteindelijk milities/maffia kunnen verdrijven in Syrie en de macht van de staat over hen laten prevaleren. Maar nu sinds de oorlog heeft Assad steeds meer milities moeten toelaten om hen te gebruiken in het bestrijden van de rebellen. Zolang ze naar Assad luisteren is dat geen probleem, maar ik weet zeker dat wij nog gaan zien hoe de milities oncontroleerbaar worden voor het regime in Damascus. Dat geldt zowel voor Hizbullah, dat naar Iran luistert, als de Iraakse milities in Damascus rondom Sayyida Zayned shrine, als de lokale committees nu waar lokale Syriers met wapens in de hand zelf carriere kunnen maken en dus macht krijgen.
Elk verstandig mens is tegen politieke macht van wahabieten. Als minderheid mogen ze doen wat ze willen, zolang ze zich van takfir onthouden en niet tot geweld oproepen. Wat wel moeilijk is voor veel van hen omdat het in de ideologie ligt.quote:Op zondag 15 september 2013 23:48 schreef De_Ilias het volgende:
Wat is jouw mening over FSA? Ik begrijp nog niet echt waar jij precies voor staat, ik weet dat je tegen wahabieten bent (zoals jij zegt), maar ben jij dan ook tegen FSA? (die gesteund worden door de wahabieten)
'Bijna helft strijders Syrië is islamist'quote:Ongeveer de helft van de rebellen die vechten tegen het Syrische regime, hebben banden met jihadistische of islamistische groepen. Dat blijkt uit een analyse van de gerenommeerde uitgever Jane's, berichtte de Britse krant The Telegraph zondag.
Volgens onderzoekers van Jane's staan de troepen van president Bashar al-Assad tegenover ongeveer 100.000 rebellen, die weer zijn onderverdeeld in ongeveer 1000 groepen. Onder de rebellen zouden zich naar schatting 10.000 jihadisten bevinden. Zij vechten voor groepen die banden hebben met terreurgroep al-Qaeda.
Nog eens 30.000 tot 35.000 rebellen zouden geharde islamisten zijn, die de conservatieve islam aanhangen. Zij zouden ideologisch verwant zijn aan de jihadisten, maar geen interesse hebben in de internationale agenda van hun medestrijders.
Ook de andere rebellen blijken niet te ontkomen aan de invloed van de moslimopstandelingen. Zeker 30.000 gematigde strijders vechten voor groepen met een islamitisch karakter, aldus de onderzoekers. Dat zou betekenen dat maar een kleine minderheid van de oppositietroepen deel uitmaakt van seculiere of nationalistische groepen.
Of een belg of NL'er ?quote:Op maandag 16 september 2013 07:45 schreef arjan1112 het volgende:
die 2de van links op de bovenste rij is dat een ier ?
euh ... pot verwijt ketel enzo ?quote:Op zaterdag 14 september 2013 19:53 schreef DeToffifee het volgende:
Ik heb van jou alleen nog maar minachtende comments gezien. Als het jou goed doet een ander neer te halen, dan fijn voor jou.
Klopt, laat ons gauw de andere partij, die evenveel oorlogsmisdaden op haar naam staan heeft, nog wat extra wapens sturen en als het kan aan de macht helpen, ook al is het een zootje ongeregelde terroristen ...quote:En ja, ik begrijp dat niet, dat mensen Assad na de VN berichten vereren. Jij wel?
Ik zei al dat ik niet meer in deze reeks zou posten.quote:Op maandag 16 september 2013 08:24 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
euh ... pot verwijt ketel enzo ?
Jij mag anderen uitmaken voor US-bashers en Assad-lovers omdat ze een andere opinie hebben dan jij, maar niemand mag iets over jou zeggen natuurlijk, zo typisch ...
[..]
Klopt, laat ons gauw de andere partij, die evenveel oorlogsmisdaden op haar naam staan heeft, nog wat extra wapens sturen en als het kan aan de macht helpen, ook al is het een zootje ongeregelde terroristen ...
En nog ... niemand hier vereert Assad zoals jij Obama
Daar gaat het mijns inziens wel naar toe. Voor de buitenwereld een gekleurde 'progressieve' president die vriendjes is met rappers en basketballers en graag een geintje voor het oog van de camera maakt, maar achter de schermen in andere landen zijn 'vijanden' een kopje kleiner maakt met radiografisch bestuurde vliegtuigjes. Die de laatste paar jaar heel veel geld heeft geinvesteerd in crowd control door de homeland security (een afdeling van Binnenlandse Zaken die recentelijk duizenden pantserwagens en miljoenen kogels hebben aangeschaft) en die de NSA volledig de vrije hand geeft in het afluisteren en monitoren van e-mails, betalingsverkeer etc van onschuldige burgers etc. Mensen die ergens op Facebook iets opruiends roepen richting de overheid, krijgen een bezoekje thuis van de FBI. Gaat aardig richting 1984.quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:24 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee maar 'neemt beslissingen' is niet zo spannend als dat het klinkt. Het is geen dictatuur.
Geen probleem voor Hussein Obomma.quote:Op maandag 16 september 2013 03:59 schreef Terminator2000bc het volgende:
100.000 Terroristen
---
10.000 Direct gelinkt aan Al-Kaida (Internationale agenda)
30.000 - 35.000 Geharde moslimradicalen (Binnenlandse agenda)
(minimaal) 30.000 Vechters die vechten voor een 'moslimstaat'
----
Dan blijven er 10 tot 20.000 'normale' rebellen over. Van die 20.000 is, een bescheiden schatting, 10.000-15.000 koerdisch. Dan blijven er iets van 5.000 (![]()
!!) 'normale' rebellen over. Die uiteindelijk indirect Al-Kaida steunen, want elke SAA-soldaat die door een rebel wordt gedood, is er een minder die weerstand kan bieden aan de ziekte die radicale islam heet. Deze cijfers bewijzen onomstotelijk dat als Assad en de seculiere overheid vallen, het land wordt ondergelopen met wahabietisch-terroristische ratten.
[..]
'Bijna helft strijders Syrië is islamist'
Ook interessant: http://brandpunt.incontxt(...)en/gevangen_in_chaosquote:Piccinin: Gas niet gebruikt door Assad
Het Syrische regime heeft niets te maken met de chemische aanval in Syrië. Dat stelt Pierre Piccinin, de Belg die vijf maanden lang was gegijzeld door de Syrische rebellen. Deze week werd de 40-jarige man bevrijd en gisteren landde hij veilig in België.
"Het is onze morele plicht om het te zeggen", zo tekent de Belgische krant Nieuwsblad op uit de mond van Piccinin. "Het is niet de regering van Bashar al-Assad die saringas of ander gas heeft gebruikt in de buitenwijken van Damascus. We zijn daar zeker van op basis van een gesprek dat we gehoord hebben."
Nuance
De uitspraken van de onderwijzer worden genuanceerd door Domenico Quiric, een Italiaanse journalist die evenals Piccinin gegijzeld was. "De deur van de kamer waar ze ons gevangen hielden, stond op een kier. Op die manier konden we een gesprek opvangen in het Engels, dat werd gevoerd via Skype. Tijdens dat gesprek werd gezegd dat de gasaanval in twee wijken van Damascus het werk was van de rebellen en bedoeld was als provocatie om zo het Westen aan te sporen om in te grijpen."
Quirico: "Ik kan dus absoluut niet met zekerheid zeggen of dat gesprek gebaseerd was op feiten of op geruchten. Het zou dus dwaas zijn om te zeggen dat ik zeker weet dat de gasaanval niet het werk was van Assad."
Gemarteld
Pierre Piccinin en Domenico Quiric werden in april dit jaar ontvoerd en door het Syrische leger gevangen genomen. In de gevangenis werd het duo gemarteld. Later werd het tweetal door andere mannen vastgehouden: "Het ging dan om gewelddadige, anti-Westerse en islamistische groeperingen".
De Belgen laten overigens weten dat er niet is meegedaan "aan welke vorm van onderhandeling ook", hieronder valt ook het betalen van losgeld.
Hier kan ik het wel mee eens zijn.quote:Op zondag 15 september 2013 23:53 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik heb geen voorkeur in Syrie meer, Syrie gaat niet meer goedkomen. Als ik dan toch nog ergens blij van kan worden is het dat in ieder geval de Koerden erop vooruit gaan naar tientallen jaren van onderdrukking in de regio. Dat gun ik ze. Maar Syrie zelf en vooruitgang? Niet onder Assad, een grote hond die dood moet. Noch onder de rebellen, welke dat ook mogen zijn. Saudie Arabie, Qatar, Koeweit, Turkije...allemaal zullen ze Syrie als speelbal gebruiken voor hun eigen belangen als Assad is verdreven. De revolutie is terecht en goed begonnen maar al lang gekaapt en gaat helemaal niet meer waar het echt om zou moeten gaan; Syriers. Hoe langer deze show doorgaat hoe meer Syriers gaan terugverlangen naar de tijd dat Syrie (met al haar gebreken) gewoon rustig was en niet zo'n speelbal van landen in de regio als die ik eerder genoemd heb.
En zo verandert Syrië in Libië.quote:Op zondag 15 september 2013 23:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Deze burgermilities vormen wel in potentie een gevaar voor de zwakker wordende Syrische staat. Er is 2 maanden geleden al eerder opgetreden door het regime tegen een militie in ik dacht een buitenwijk van Damascus. Hafez al-Assad heeft voor de komst van Bashar met succes uiteindelijk milities/maffia kunnen verdrijven in Syrie en de macht van de staat over hen laten prevaleren. Maar nu sinds de oorlog heeft Assad steeds meer milities moeten toelaten om hen te gebruiken in het bestrijden van de rebellen. Zolang ze naar Assad luisteren is dat geen probleem, maar ik weet zeker dat wij nog gaan zien hoe de milities oncontroleerbaar worden voor het regime in Damascus. Dat geldt zowel voor Hizbullah, dat naar Iran luistert, als de Iraakse milities in Damascus rondom Sayyida Zayned shrine, als de lokale committees nu waar lokale Syriers met wapens in de hand zelf carriere kunnen maken en dus macht krijgen.
In Libanon hebben we gezien hoe Syrië daar zelf altijd heel hard aan heeft meegewerktquote:Op maandag 16 september 2013 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En zo verandert Syrië in Libië.
Bedoel je dit serieus? Ik denk dat de Syriers mogen hopen dat Syrie zoals Libie nu na de revolutie zal worden. Met al haar gebreken en veiligheidsissues is Libie nog vele malen beter dan Syrie nu en waar dit prachtige land naartoe gaat.quote:Op maandag 16 september 2013 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En zo verandert Syrië in Libië.
Geloof het of niet maar de aanwezigheid van het Syrische leger heeft veel ellende bespaard.quote:Op maandag 16 september 2013 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Libanon hebben we gezien hoe Syrië daar zelf altijd heel hard aan heeft meegewerkt
Vooral als reactie op die dictators die riepen dat hun land zo anders was dat de Arabische Lente aan ze voorbij zou gaan.quote:
Helaas wel.quote:Ik denk dat de Syriers mogen hopen dat Syrie zoals Libie nu na de revolutie zal worden. Met al haar gebreken en veiligheidsissues is Libie nog vele malen beter dan Syrie nu en waar dit prachtige land naartoe gaat.
Ik zou dus eerder zeggen: en zo verandert Syrie in Irak2.
Naast de overduidelijke ba'ath vergelijking is er niet veel hetzelfde hoor. Syrie begint eerder te lijken op afghanistan voordat de taliban de burgeroorlog had gewonnen met al deze splintergroepen en verschillende concurrerende partijenquote:Op maandag 16 september 2013 10:08 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Bedoel je dit serieus? Ik denk dat de Syriers mogen hopen dat Syrie zoals Libie nu na de revolutie zal worden. Met al haar gebreken en veiligheidsissues is Libie nog vele malen beter dan Syrie nu en waar dit prachtige land naartoe gaat.
Ik zou dus eerder zeggen: en zo verandert Syrie in Irak2.
Ah ok, juist de dictators zijn zo identiek. Bijna lachwekkend. Ze zullen geen spaan heel laten van hun land als ze dreigen te worden verdreven. Opstappen of het land direct opengooien is er helaas niet bij. Assad verdient dan ook niets anders dan de strop of lood in zijn platte achterhoofdquote:Op maandag 16 september 2013 10:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Vooral als reactie op die dictators die riepen dat hun land zo anders was dat de Arabische Lente aan ze voorbij zou gaan.
Ik bedoelde vanuit de burgeroorlog dat het richting Irak gaat, met over en weer zuiveringen/aanslagen langs sektarische lijnen. Syrie is net zoals Irak (ooit meer was) een lappendeken van allerlei verschillende religieuze en etnische groepen. En als het Assad regime op haar laatste poten staat zullen er alleen militieleiders over zijn waar zaken gedaan mee moet worden. Iedere militie langs sektarische lijn en met eigen buitenlandse geldschieters die invloed in Syrie willen hebben. Assad heeft zijn milities al klaargestoomd, hetzelfde geldt voor de rebellen waar je nu carriere kan maken als je een goede soldaat bent met een eigen brigade en belangrijke bevoorradingslijnen bijv in handen krijgt. Als je belangrijke invloed hebt heb je ook snel geldschieters uit de Golf en daarmee macht gekregen. Een ideale manier dus voor oppertunisten om macht te verwerven, je hoeft geen studie te volgen maar gewoon een soldaat op het slagveld te zijn met enige invloed. Afghanistan2, Somalie2 met een vleugje Irak omdat ook Syrie zo verschrikkelijk divers is dat alles langs sektarische lijn zich afspeelt.quote:Op maandag 16 september 2013 10:28 schreef Insane- het volgende:
Naast de overduidelijke ba'ath vergelijking is er niet veel hetzelfde hoor. Syrie begint eerder te lijken op afghanistan voordat de taliban de burgeroorlog had gewonnen met al deze splintergroepen en verschillende concurrerende partijen
Je geeft zelf al aan hoe dit komt.quote:Op maandag 16 september 2013 10:41 schreef Insane- het volgende:
Wel grappig dat de meest onvrije regio uit het gebied de lente niet heeft meegemaakt: Saoedie-Arabie. Waarschijnlijk omdat ze Amerika's geo-politieke slaafje zijn en de burgerbevolking dus niet is opgehitst door de CIA
Die herken ik! 'Animal Farm'. Toch? 'All Animals are equal. But some Animals are more equal'?quote:Op zondag 15 september 2013 20:48 schreef sp3c het volgende:
in principe wel ja maar ik ga mezelf niet noten ofzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |