Klopt. Kan het ook niet zien op mijn tablet of smartphone.quote:Op dinsdag 3 september 2013 21:20 schreef gerhardius het volgende:
Xinix, het aantal views kun je zeker niet op de IPad zien...?
Heb je alle topics doorgeworsteld? Knappe prestatiequote:Op dinsdag 3 september 2013 23:20 schreef interbellum het volgende:
ik heb met verwondering zitten lezen over HRH
jammer dat jullie de krachten niet bundelen. volgen mij komen jullie dan veel verder
Er zijn geen mensen meer in leven die dit echt meegemaakt hebben. Dus we moeten het doen met hear say.quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:31 schreef interbellum het volgende:
ik ben er al een tijdje mee bezig heb ook wat dingen ontdekt
ik probeer zo onbevooroordeeld mogelijk de meningen van de mensen hier te beoordelen
maar het valt niet mee. vooral omdat de meningen zo verdeeld zijn
en vaak gebaseerd op horen zeggen.
Oh, dat wist ik niet. Dan zal hij daar wel een bepaalde reden voor gehad hebben.quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:48 schreef interbellum het volgende:
ok maar bepaalde zaken kan je gewoon uitzoeken. b.v.zijn er ooit stoffelijke resten gevonden in de
omgeving . zo ja dan moeten daar bewijzen van zijn.
ik heb het boek gelezen en ik kan niet beoordelen wat waar is en wat niet
daarom ben ik zelf maar wat onderzoekjes begonnen
heeft iemand wel eens af gevraagd waarom frank zich liet cremeren
dat ging namelijk niet zomaar in 1930 het was verboden.
Nee..... de crematie van FvV is geen bewijs van enge occulte visies , en nog minder van moordpartijen.quote:Op woensdag 4 september 2013 00:05 schreef interbellum het volgende:
behalve als je gelooft in oude germaanse en Keltische gebruiken.
voor mij toont dit aan dat het oculte wat in het boek gesugereerd word niet ver gezocht is
juist, maar wel in de theorie van Schalkwijk tav FvVquote:
juist.... maar dat is wel de beschuldiging naar FvVquote:en over moordpartijen heb ik het niet gehad
Doe jij toch ook nu? Ik beweer ook niet dat jij het over moordpartijen hadquote:daarom is er op dit forum een hoop misverstanden. er word meteen een oordeel gegeven zonder na te denken wat een ander bedoeld of vind.
Waarom zou een andere reden niet logisch zijn ...? Suggereer je hiermee dat de enigste logische/waarschijnlijke reden is een crematie in de stijl van oude germanen ?quote:en natuurlijk kan F v V een heel ander bedoeling gehad hebben met zijn uitvaart
maar het is niet logies niet in die tijd
welkom Interbellum. De crematie van FvV is hier volgens mij nog niet uitgebreid behandeld.quote:Op woensdag 4 september 2013 01:57 schreef interbellum het volgende:
en natuurlijk kan F v V een heel ander bedoeling gehad hebben met zijn uitvaart
maar het is niet logies niet in die tijd
Ik ben de aankomende twee weken niet op de Veluwe. Aanstaand weekend zijn vrienden van ons vijfentwintig jaar samen en houden een groot tuinfeest, de week daarop gaan we een weekendje Limburg doen ivm de Elf Fantasy Fair. Zoals het er nu naar uitziet heb ik 20 en 27 september niets op de agenda.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:14 schreef gerhardius het volgende:
[..]
ik heb al wel eens wat pogingen gedaan, maar dat heeft niet tot suc6 geleid.
Maar als ik de reactie van DN, BD, LXHKB tussen de regels door lees in combinatie met het verzoek van Nuwenspete, dan denk ik dat er best wel een bepaalde belangstelling voor samenwerking is. Helaas leidt dit forum te vaak tot miscommunicatie. Misschien moeten we nog eens een poging doen een persoonlijke ontmoeting te organiseren. Wat vinden jullie ervan om eens af te spreken, bijvoorbeeld op een vrijdagavond. In september is het tot een uur of acht nog licht, en desgewenst spreken we daarna af bij het IJscafé op de markt of bij Joris, met een bakje koffie.
Dan kunnen we elkaar aankijken als we wat zeggen. Vermoedelijk onttroebelt dat het een en ander? Graag je reactie, hier of per DM. Dat geldt ook voor andere (oud-)fokkers met een mening over dit onderwerp of andere belangstellenden (HS, Ryan, AOS, RT en noem maar op).
Als het niet tot samenwerking leidt, dan is het de poging in elk geval waard.
ik weet door mijn recente vakantie dat op Bali het cremeren daar algemeen is. Kan de vrouw van Frank (zij was Indonesisch) hierin nog invloed hebben gehad?quote:Op woensdag 4 september 2013 10:06 schreef interbellum het volgende:
goede morgen
het graf van F ligt rechts naast het crematorium
Allemachtig dat is veel! Zal het eens navragen. Thanksquote:Op woensdag 4 september 2013 08:04 schreef gerhardius het volgende:
Btw Lavenderr, op mijn laptop gezien dat dit topic vanaf het begin meer dan 307.000 views heeft. Is dat al een record bij Fok?
Juist.... maar ik schreef niet dat jij daar over begon.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:06 schreef interbellum het volgende:
voor bluesdude jij begint over moordpartijen lees maar terug.
die glazen potjes waren destijds gevonden maar door vergissing niet onderzocht. Men houdt deze potjes voor sperma, die uit de penis van Wodan komt (echt waar!). Het is dus een grapje dat ik dacht dat Frank zijn as in die potjes had laten stoppen.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:15 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Als deze glazen potjes een metalen deksel of afdichtklemmetje bevatten zijn deze in een mum van tijd gevonden met een metaaldetector.. ik zou zeggen kom maar op
Henriette Vreede had een Indonesische moeder, maar als ze opgroeide in de Nederlandse gemeenschap dan was ze Indische Nederlander. Meestal christelijk en een meerderheid was Nederlandssprekend van huis uit.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:22 schreef gerhardius het volgende:
[..]
ik weet door mijn recente vakantie dat op Bali het cremeren daar algemeen is. Kan de vrouw van Frank (zij was Indonesisch) hierin nog invloed hebben gehad?
wil je met ons delen wat je hebt ontdekt?quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:31 schreef interbellum het volgende:
ik ben er al een tijdje mee bezig heb ook wat dingen ontdekt
Ik ben benieuwd of je nog gecremeerde vrienden van Frank tegen komt!quote:Op woensdag 4 september 2013 09:48 schreef Dissectienaald het volgende:
Westerveld Driehuis is ongeveer achttien kilometer van mijn huis vandaan, ik ga zondag even een fietstochtje ondernemen en kijken of ik zijn 'graf' kan vinden.
In ieder geval zijn tweede vrouw en naar ik heb begrepen zijn zijn zoons daar ook bijgezet.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:53 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of je nog gecremeerde vrienden van Frank tegen komt!
lijkt me leuk heb inmiddels al leuke vondsten gedaan in dit gebied, mischien dat jij mij ook verder kunt helpen.. stuur je even een pmetje;)quote:Op woensdag 4 september 2013 10:28 schreef gerhardius het volgende:
[..]
die glazen potjes waren destijds gevonden maar door vergissing niet onderzocht. Men houdt deze potjes voor sperma, die uit de penis van Wodan komt (echt waar!). Het is dus een grapje dat ik dacht dat Frank zijn as in die potjes had laten stoppen.
Maar als je wilt zoeken met de detector moet je over het hek, achter de bordjes "verboden toegang" bij de Witte Klap. Ik wil wel mee, haha
Als jij je ontdekking goed kunt onderbouwen, iets wat ik node mis bij de vele werkgroepen, en ook niet het debat vreest, wat ik ook bespeur bij de werkgroepen (anders hoef je je niet via via in sneren uit te drukken of in raadsels te communiceren), dan wil ik gerust mijn visie met je delen.quote:Op woensdag 4 september 2013 12:08 schreef interbellum het volgende:
Ik wil best dingen met jullie delen
alleen twijfel ik nog een beetje gezien sommige reactie die het al oplevert als je iets zegt over een
crematie.
ik heb namelijk iets gevonden in de omgeving van HRH
maar ik wil dit alleen met serieuze mensen delen zonder voor ingenomenheid
het idee van gerhardius om elkaar te ontmoeten spreekt mij wel aan
ik wil wel nog benadrukken dat ik F v V niet in een kwaad daglicht wil stellen.
en de dingen die over hem de ronde doen moeten we eerst maar eens zien te bewijzen.
wat we zeker weten is dat hij een rond huis heeft laten bouwen nabij Nunspeet.
als we van uit hier verder gaan zonder vooroordelen komen we een heel eind zonder mensen onterecht of onnodig te kwetsen
Frank heeft Groeneveld in 1890 gekocht, en in 1891 aan zijn vrouw verkocht, die het in 1906 met flinke winst weer heeft verkocht.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:22 schreef gerhardius het volgende:
[..]
ik weet door mijn recente vakantie dat op Bali het cremeren daar algemeen is. Kan de vrouw van Frank (zij was Indonesisch) hierin nog invloed hebben gehad?
Foto's kun je plaatsen, maar dan moeten ze ergens een URL hebben. Je moet ze dus eerst zelf ergens op internet plaatsen, bijvoorbeeld op Photobucket (gratis). De link kun je dan hier opnemen.
PS na een tijdje geband te zijn op Wikipedia heb ik het destijds verwijderde artikel over Frank deels toch maar in het artikel over HRH verwerkt. Lijkt me toch wel relevant in het geheel. Wees vrij om mijn bijdragen daar aan te vullen of te wijzigen... https://nl.wikipedia.org/wiki/Ronde_Huis
Dus de potjes zijn kwijt en werkgroep 1 had deze in hun bezit als ik het goed begrijpquote:Op woensdag 4 september 2013 12:34 schreef Dissectienaald het volgende:
De 'vergissing' is dat de heren Werkgroep de potjes zijn kwijtgeraakt tijdens het opruimen van de garage...
waarop baseer je deze 2 jaartallen?quote:Op woensdag 4 september 2013 13:02 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Frank heeft Groeneveld in 1890 gekocht, en in 1891 aan zijn vrouw verkocht, die het in 1906 met flinke winst weer heeft verkocht.
Vergelijk dit met Johan Montenberg, die in een brief beweert dat Groeneveld ooit van Johannes van Vloten is geweest, dat Frank afstamt van een rijke familie met belangen in de suikerindustrie...
Juist .... maar een meerderheid sprak Nederlands van huis uit.quote:Op woensdag 4 september 2013 12:31 schreef Dissectienaald het volgende:
@Bluesdude: veel van de Nederlanders in Indië spraken Maleis met elkaar.
Men bedoelde niet ' feestgedrag' van de verlofgangers, neem ik aan.quote:Veel van de mensen die vanuit Indië naar Nederland kwamen voor hun halfjaarlijks verblijf, werden ook vaak door de Nederlanders met argusogen bekeken vanwege hun gedrag.
Notariële akten die je kunt raadplegen in Harderwijk.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:10 schreef gerhardius het volgende:
[..]
waarop baseer je deze 2 jaartallen?
Wat velen niet weten is dat Johannes van Vloten erg geinteresseerd is geweest in de kunst en cultuur van landen als Denemarken en Zweden. Tel daarbij op dat Martha van Vloten een groot aantal sprookjes heeft vertaald en dat Elisabeth van Vloten haar huis in Aardenhout Gimlihuize noemde, dan is het niet verwonderlijk als het kroost van Van Vloten bekend is geweest met de Germaans/Noordse mythologie. Zij zijn volgens mij in 1876 (ik heb geen notities bij de hand op dit moment) en later met het volledige gezin op vakantie geweest naar in ieder geval Denemarken. Of Johannes van Vloten alleen is doorgereisd naar Zweden, betwijfel ik, omdat ik foto's heb gezien van de zusters Van Vloten in wandelkledij in Zweden. Er is echter door meerdere bronnen beweerd dat de dochters van Johannes van Vloten meer interesse hadden in literatuur, terwijl zijn zoons meer interesse hadden in kunst. Dat Frank graag kunst wilde verzamelen, valt op te maken uit correspondentie tussen hem en zijn zwager Willem Witsen. Wat ik heb ontdekt is dat er weldegelijk is geroddeld over zijn echtscheiding (daarvoor namelijk al), en dat zowel Montenberg als de Werkgroep zich zwaar hebben gebaseerd op oral history. Getuigenverklaringen die tussen de veertig en zestig jaar oud zijn, en die zich negen van de tien keer baseren op een overtuiging, zijn niet te checken. Het zegt wel iets over de verhalen die men aan elkaar doorvertelt. Op basis van archiefmateriaal kun je een reconstructie (lees: interpretatie, je zult met geschiedkunde nooit een 'werkelijk' verhaal kunnen vertellen, je kunt haar wel proberen zo dicht mogelijk te naderen) maken en dit vergelijken met de verhalen die nu bekend zijn.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:24 schreef interbellum het volgende:
dat hij in de loop der jaren geinteresseerd is geraakt door oude germaanse of Keltische geloven
zou mij niet verbazen
Veel van het zogeheten occultisme bestond voornamelijk uit theosofie, spiritisme en wat later antroposofie. Binnen de familie Van Vloten ook geen onbekend verschijnsel, omdat Frank zijn ex-zwager Frederik van Eeden bekend staat als de eerste officiële Nederlandse parapsycholoog.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:31 schreef interbellum het volgende:
oude germaanse geloven worden tegenwoordig veel in verband gebracht met WW2
maar wij hebben het hier over 1907 tot 1930
toen was het vreemd als je niet christelijk was, maar occultisme was niet zo beladen als nu
Dat staat in hun boek...quote:Op woensdag 4 september 2013 13:09 schreef Zonnestraal10 het volgende:
[..]
Dus de potjes zijn kwijt en werkgroep 1 had deze in hun bezit als ik het goed begrijp
Mijn stiefmoeder zei altijd 'koloniaal' of afgekort 'klonie' als ik iets deed wat zij ongewoon vond. In die strekking moet je het zien. Niet zozeer feestgedrag, veel van die mensen leven in een omgeving waarin de cultuur totaal anders is als hier, en 'it rubs off', zoals de Engelsen zeggen. Je gaat bepaalde gedragingen overnemen die hier als 'raar' omschreven worden.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:16 schreef Bluesdude het volgende:
Men bedoelde niet ' feestgedrag' van de verlofgangers, neem ik aan.
Tijdens een verhuizing van Schalkwijkquote:Op woensdag 4 september 2013 12:34 schreef Dissectienaald het volgende:
De 'vergissing' is dat de heren Werkgroep de potjes zijn kwijtgeraakt tijdens het opruimen van de garage...
Je hebt gelijk:quote:Op woensdag 4 september 2013 19:49 schreef RHSEARCHER het volgende:
[..]
Tijdens een verhuizing van Schalkwijk
Als eerste: het bewaren van dergelijke potten in een zak is sowieso ietwat merkwaardig. Wat er mogelijk nog in die potten kan zitten, raakt op die manier helemaal door elkaar, je kunt feitelijk geen goede analyse doen. En met wat ik over Werkgroep 1 te weten ben gekomen, vraag ik mij af of die potten überhaupt hebben bestaan... Is er iemand die onlangs nog een bezoek aan Witte Klap heeft gebracht?quote:Enige jaren daarna bezocht ik een zakenrelatie die vol trots zijn laboratorium toonde met daarin de modernste apparatuur. Hij was bereid gratis de inhoud van de potten te analyseren. Maar helaas: de zak met potten was onvindbaar. Een jaar daarvoor was ik verhuisd. Ja, u raadt wel wat er gebeurd moet zijn. Doodzonde!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |