Jurriaanse had zelf een lijntje lopen vanuit Nieuw Soerel naar het spoor van de Nederlandse Spoorwegen. Of hij dat heeft afgekeken van Van Vloten (die had namelijk al dergelijke lijntjes vanuit Hulshorst naar het station) of dat Van Vloten het bij Jurriaanse heeft afgekeken, is mij niet duidelijk. Bekeken vanuit het perspectief van de houthandel zijn die Decauville lijntjes natuurlijk verdomd handig.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 11:35 schreef Lavenderr het volgende:
http://www.flickr.com/pho(...)zes/l/in/photostream
Het treintje heette dus eerst Jurriaanse-spoor.
Count me inquote:Op zaterdag 2 februari 2013 13:05 schreef Dissectienaald het volgende:
Ondanks de, door mij zeer gewaardeerde, poging van Gerhardius om de verschillende gezichtspunten van het verhaal van het Ronde Huis wat meer ruimte te geven en waarbij de voorstanders van het occulte verhaal/prostitutieverhaal afgelopen week hun zegje hadden kunnen doen en daarbij eigenlijk verstek hebben laten gaan behalve hun gebruikelijk tactiek van neerbuigend doen en alles neerhalen wat ter tafel komt, ben ik van mening dat het weinig zinvol zal zijn om nu de 'sceptische benadering' meer ruimte te geven.
Dat wil niet zeggen dat ik mij ga terugtrekken uit een eventuele ontmoeting waarbij we de 'loci terribilis' eens wat nader gaan verkennen. Er zijn genoeg mensen die ik hier heb leren kennen waarvan ik denk dat we het best met elkaar kunnen vinden ook al denken we niet hetzelfde. Dus een dagje Nunspeet met aansluitend een kroegje waar we nog even kunnen doorbomen over de dag, vind ik helemaal geen slecht plan.
Ik ben van mening dat er over ons allemaal de nodige onduidelijkheid bestaat omdat er conclusies worden getrokken over persoonlijkheid naar aanleiding van wat men schrijft, en eerlijk is eerlijk: het is maar slechts een facet van wat iemand 'is'.
Is die bagger niet gedumpt in een verdieping, langs het pad tussen de vijvers door, richting het eibertjespad? Staat me iets van bij, plus pas gezien dat hier bodemmateriaal ligt wat daar niet hoort.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:26 schreef Dragonflys het volgende:
[..]
Een jaar of vijftien geleden zijn de eendenvijver en de vijver bij de Rodondendrons door het Staatsbosbeheer uitgebaggerd. Voor zover bekend zonder bijzonderheden.
Van Vloten had geen Decauville spoor op de terreinen bij Hulshorst. Hier zijn geen controleerbare verhalen of documenten van bekend. Ook niet ingetekend op de topografische kaarten rond 1900. Terrein onderzoek, daar heb je hem weer, geven ook geen aanwijzingen dat hier ooit spoor gelegen heeft ( coupures, dijkjes e.d.). En wat zou er in dit stuifzand- en heidegebied per spoor te transporteren zijn ? Zeker geen hout !quote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:54 schreef Dissectienaald het volgende:
Jurriaanse had zelf een lijntje lopen vanuit Nieuw Soerel naar het spoor van de Nederlandse Spoorwegen. Of hij dat heeft afgekeken van Van Vloten (die had namelijk al dergelijke lijntjes vanuit Hulshorst naar het station) of dat Van Vloten het bij Jurriaanse heeft afgekeken, is mij niet duidelijk. Bekeken vanuit het perspectief van de houthandel zijn die Decauville lijntjes natuurlijk verdomd handig.
Je hebt gelijk: het was Groenewegen bij Hierden naar Mariahoeve aan de Zuiderzeekust.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 21:07 schreef Dragonflys het volgende:
[..]
Van Vloten had geen Decauville spoor op de terreinen bij Hulshorst. Hier zijn geen controleerbare verhalen of documenten van bekend. Ook niet ingetekend op de topografische kaarten rond 1900. Terrein onderzoek, daar heb je hem weer, geven ook geen aanwijzingen dat hier ooit spoor gelegen heeft ( coupures, dijkjes e.d.). En wat zou er in dit stuifzand- en heidegebied per spoor te transporteren zijn ? Zeker geen hout !
Daar niet elke Fok Forum schrijver/lezer historicus is, nog even een uitleg over de Nederlandse Spoorwegen. Het zgn. Jurriaanse spoor had bij kilometer 65,8 (vanuit Utrecht gemeten) een overslagplaats voor het hier aangevoerde hout. De Nederlandse Spoorwegen bestonden toen nog niet en werd eerst eind jaren-30 opgericht ! De lijn Utrecht-Zwolle werd geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS). Behalve dat hier hout werd overgeslagen was hier ook een halte, genaamd " Jurriaanse Spoor".
Het is zeer onwaarschijnlijk dat onze Frank van Vloten de kunst van het smalspoor vervoer bij Jurriaanse heeft afgekeken. Frank hield zich in het verleden bezig met de aanleg van spoorwegen voor de mijnen in het Spaanse Puebla de Guzman. Dit staat gewoon te lezen in het boek op blz.45.
Dan vraag ik mij af wat Zonnestraal dan gevonden heeft...quote:Op zaterdag 2 februari 2013 19:06 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
Is die bagger niet gedumpt in een verdieping, langs het pad tussen de vijvers door, richting het eibertjespad? Staat me iets van bij, plus pas gezien dat hier bodemmateriaal ligt wat daar niet hoort.
second thatquote:Op zondag 3 februari 2013 14:48 schreef gerhardius het volgende:
Ja, kom op, Zonnestraal, foto's please..;-)
oh, ja, logisch dat ze van ijzer zijn als je ze met een magneet hebt opgevist. Maar dan zijn het ook geen guldens, want die waren vroeger van zilver... En groter dan kwartjes, neem ik dan aan. Buitenlandse munten, zoals Belgische francs of Duitse marken?quote:Op zondag 3 februari 2013 16:50 schreef Zonnestraal10 het volgende:
idd één leuke vondst maar ze zijn niet van koper want koper is niet magnetisch maar ze zijn net zo groot als euro muntstuken bijna allemaal dezelfde diktes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |