Hier mist de presentator een enorme kans, hij had de dierenmishandeling in China aan de orde moeten stellen.quote:Op zondag 1 september 2013 22:28 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind Roosegaarde wel weinig kritisch over China. Vreemde, maar sympathieke pandabeelden, maar hij kan ook de bontindustrie laten zien. En dat onderbetalen in zo'n fabriek werd ook snel weggewoven.
Klopt. Het werkt weer wel als je het in een potje doet, maar dan zonder zeepsop want dat hoeft niet, en daarop een tuitje maakt van papier met een heel klein gaatje. Daar gaan ze door en de meesten gaan niet terug. Stofzuigen helpt ook.quote:Op zondag 1 september 2013 22:56 schreef SunChaser het volgende:
[..]
geprobeerd maar in de Randstad trappen Fruitvliegjes er niet meer in
Dat zal hem goed doen.quote:Op maandag 2 september 2013 09:19 schreef Loekie1 het volgende:
De fragmenten waren wel een kunstenaar waardig.
Het was minder zwaar dan het gesprek met Johan Simons, maar stond zeer zeker op dezelfde hoogte wat mij betreft.quote:Op maandag 2 september 2013 09:33 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat zal hem goed doen.
Kon gisteren alleen de eerste drie kwartier zien. Vond het een mooie start. Als ik op smaakgenoten afga in dit topic is de rest ook genieten.
Ik vond het met Johan Simons juist niet zwaar. Heerlijk hoe ie down to earth bleef. Ik kan dat vaak niet als kunstliefhebber.quote:Op maandag 2 september 2013 09:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Het was minder zwaar dan het gesprek met Johan Simons, maar stond zeer zeker op dezelfde hoogte wat mij betreft.
Wat is voor jou dan wel diepgaandquote:Op maandag 2 september 2013 09:49 schreef Loekie1 het volgende:
Het was eigenlijk een gesprek tussen twee oeroptimisten, twee bijna ADHD'ers. Dat is wel leuk voor een keer maar erg diepgaand was het niet.
Oké, maar dit was minder zwaar. Veel lichtvoetige fragmenten ook.quote:Op maandag 2 september 2013 10:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vond het met Johan Simons juist niet zwaar. Heerlijk hoe ie down to earth bleef. Ik kan dat vaak niet als kunstliefhebber.
Daarom rollen ze nu ook eerst een relatief kort traject uit voor ze overal in Nederland de lampen gaan weghalen. Dan kan blijken of in de praktijk hetzelfde effect wordt bereikt als op de tekentafel.quote:Op maandag 2 september 2013 09:19 schreef Loekie1 het volgende:
Ik miste toch heel veel vragen. Hoe weet Roosegaarde dat zijn projecten ook gaan uitpakken zoals hij dacht? Zoals met de snelweg met lichtgevende verf etc? Als het niet werkt, heb je alle lampen weggehaald en veel geld in het project gestopt.
Zijn werk staat los van wat de regering doet met lantaarnpalen, de regering haalt weg en met het bedrijfsleven zoekt naar oplossingen. Hij werkt ook samen met het bedrijfsleven waar de lichtgevende verf betreft, dat zegt ie zelf. Die investerenquote:Op maandag 2 september 2013 09:19 schreef Loekie1 het volgende:
Ik miste toch heel veel vragen. Hoe weet Roosegaarde dat zijn projecten ook gaan uitpakken zoals hij dacht? Zoals met de snelweg met lichtgevende verf etc? Als het niet werkt, heb je alle lampen weggehaald en veel geld in het project gestopt.
Eens met het stukje over Wilfried:quote:Op maandag 2 september 2013 12:39 schreef borisz het volgende:
Het stukkie van Bas Paternotte --> http://cult.thepostonline(...)en-daan-roosegaarde/
quote:Wat rest is het eindoordeel over de presentator.
De Jong heeft – tenzij hij zich 24 uur opsluit met een gast, dan gaat het vanzelf – een klik met de gast nodig om op het toppen van zijn kunnen te presenteren. Bij de één lukt dat niet (Hans Teeuwen), bij de ander wel (Johan Simons), soms wordt hij gedold (Wouter Bos), gaat hij op de automatische piloot (Nelleke Noordervliet) of maakt er een technisch goed gesprek van (Beatrice de Graaf). Toch is de kale Rotterdammer één van de besten die we hebben. De Jong is iemand die bereid is zich te laten verwonderen – samen met oprechte interesse een essentieel maar vaak onderschat onderdeel in de gereedschapskist van de interviewer – op live-TV. Prettig om te zien en voor herhaling vatbaar.
Bij 24 uur met heeft de redactie 24 uur ruw materiaal om een programma van 40 min te knippen, dat realiseer je pas nu je 3 uur hem ziet stuntelenquote:Op maandag 2 september 2013 12:46 schreef golfer het volgende:
[..]
Eens met het stukje over Wilfried:
[..]
Welke poézie zag jij wel ?quote:Op maandag 2 september 2013 13:02 schreef SunChaser het volgende:
De Jong snapte geen moer van de poezie die Roosegaarde achter zijn fragmenten vond, De Jong zag enkel techniek terwijl Roosegaarde bewondering had voor de romantiek
De Poezie van samenwerken voor een hoger doelquote:
Ik vind hem juist helemaal niet poëtisch. Hij is een soort emotieloze uitvinder, die lichaamsignalen in data omzet, en daar dan een lichtje mee aan of uit zet. Hij weet zichzelf te verkopen als een poëtische verziener, maar hij is voor mij een soort Ratelband die teert op de onwetendheid van mensen over techniek.quote:Op maandag 2 september 2013 13:50 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De Poezie van samenwerken voor een hoger doel
De Poezie van creeeren tegen het gangbare wat we kennen in
De Poezie van verwonderen
De Poezie van teruggrijpen naar wat we kennen
De Poezie van niet alles willen weten om het weten
De Poezie van oplossingen vinden in dingen die er al zijn maar die we niet (willen) zien
De Poezie van je plek kennen in het universum
De dingen die hij maakt zijn juist innoverend én poetisch mooiquote:Op maandag 2 september 2013 14:59 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
[..]
Ik vind hem juist helemaal niet poëtisch. Hij is een soort emotieloze uitvinder, die lichaamsignalen in data omzet, en daar dan een lichtje mee aan of uit zet. Hij weet zichzelf te verkopen als een poëtische verziener, maar hij is voor mij een soort Ratelband die teert op de onwetendheid van mensen over techniek.
Ik moet zeggen dat ik voor de uitzending al niet zo'n hoge pet van hem op had, maar na de enthousiaste reacties op twitter heb ik toch echt een poging gedaan om zijn ideeën te omarmen, maar ik vind hem veel te leeg. Hij had overigens wel een aantal mooie fragmenten.
Eerlijk gezegd rij ik fijner op een vrijwel onverlichte snelweg, veel rustiger aan de ogen en ik let veel beter op daardoor. Maar goed, dat is oftopic.quote:Op maandag 2 september 2013 16:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik vond van Roosegaarde ook vooral een goede verkoper/marketeer. Mij lijken lampen ook beter voor een snelweg, lampen geven veel meer licht. Je moet niet alleen de weg zien, maar ook de borden en andere weggebruikers. Lichtgevende verf lijkt me niet het ei van Columbus.
Daarnaast valt er van alles te bedenken, zuinige ledverlichting die alleen verlicht waar iemand rijdt bijvoorbeeld. Maar hij bleef maar bij dat ene idee.
Je kon er niet verder naast zitten. In Zuid-Afrika zitten ze vol ongeduld op de smart highway te wachten, als de lantaarnpaal niet van alle grondstoffen wordt ontdaan wordt hij wel afgetapt.quote:Op maandag 2 september 2013 16:16 schreef Loekie1 het volgende:
Die strepen zijn over te schilderen met zwart, iedere gek kan dat doen. Lampen saboteer je niet zo snel.
Enig idee hoeveel km snelweg er ligt in NL?quote:Op maandag 2 september 2013 16:16 schreef Loekie1 het volgende:
Die strepen zijn over te schilderen met zwart, iedere gek kan dat doen. Lampen saboteer je niet zo snel. Ik ben niet overtuigd van de werkzaamheid van al zijn plannen.
Ik heb er van genoten, de keuze van filmpjes hielp ook wel. Ik kende die gast helemaal niet maar een sympathieke manquote:Op maandag 2 september 2013 20:00 schreef mane het volgende:
Ik vond het een heel leuke avond. Inspirerend. Wilfried vond ik af en toe wel wat irritant met sommige vragen, maar het was een heel open en eerlijk gesprek. Een stuk van die TED speech van Starck ga ik gebruiken in mijn lessen..
ja, maar juist nu gaan de lampen massaal uit. Deze innovator verzint een alternatiefquote:Op maandag 2 september 2013 16:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik vond van Roosegaarde ook vooral een goede verkoper/marketeer. Mij lijken lampen ook beter voor een snelweg, lampen geven veel meer licht.
Designers vinden dan ook niet zelf techniek uit, ze kijken alleen heel goed naar wat er net of binnenkort op de markt is, en proberen daar nieuwe draaien aan te geven. Het is dan soms zelfs belangrijker dat het creatief is dan dat het fantastisch werkt, omdat je vaak gewoon dingen uit moet proberen voordat je tot nieuwe inzichten komt.quote:Op maandag 2 september 2013 16:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik vond van Roosegaarde ook vooral een goede verkoper/marketeer. Mij lijken lampen ook beter voor een snelweg, lampen geven veel meer licht. Je moet niet alleen de weg zien, maar ook de borden en andere weggebruikers. Lichtgevende verf lijkt me niet het ei van Columbus.
Daarnaast valt er van alles te bedenken, zuinige ledverlichting die alleen verlicht waar iemand rijdt bijvoorbeeld. Maar hij bleef maar bij dat ene idee.
Ja, en gedichten moeten rijmen.quote:Op maandag 2 september 2013 16:48 schreef Loekie1 het volgende:
High tech is meestal niet poetisch. Een boom is poetisch.
Dat niet zozeer, maar heb jij wel eens een gedicht gelezen over een hightech ding?quote:
En als de strepen ondersneeuwen? Dan moet je wel heel snel sneeuwschuivers inzetten.quote:Op maandag 2 september 2013 19:03 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel km snelweg er ligt in NL?
Je hebt heel veel verf nodig voor 1 km alleen al
quote:Op maandag 2 september 2013 21:25 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat niet zozeer, maar heb jij wel eens een gedicht gelezen over een hightech ding?
Roosegaarde heeft waardevolle inzichten, maar dat punt over poezie kan hij beter laten zitten.
Dit is een stuk van de Engelse vertaling van To a Racing Car van Marinetti, de grondlegger van het literair Futurisme, een avantgardistische kunststroming van begin 20e eeuw. Zie hier, een gedicht 'over een hightech ding', althans, over iets wat toen hightech was.quote:Vehement god from a race of steel,
Automobile drunk with space,
Trampling with anguish, bit between your strident teeth!
O formidable Japanese monster with forge,
Nourished with flame and mineral oils,
Hungry for horizons and sidereal prey,
I unleash your heart to the diabolical vroom-vroom
And your giant radials, for the dance
You lead on the white roads of the world.
Wat moet ik daar nu op zeggen? Je klinkt haast als een trawant van Stalin tegen het modernisme.quote:Op maandag 2 september 2013 21:25 schreef Loekie1 het volgende:
Dat niet zo zeer, maar heb jij wel eens een gedicht gelezen over een hightech ding?
Roosegaarde heeft waardevolle inzichten, maar dat punt over poezie kan hij beter laten zitten. Daar heeft ie geen kaas van gegeten.
Haha! Leuk! Ik dacht wel dat iemand met iets zou komen. Mooi gedicht!quote:Op maandag 2 september 2013 21:52 schreef Oliviertje1994 het volgende:
[..]
[..]
Dit is een stuk van de Engelse vertaling van To a Racing Car van Marinetti, de grondlegger van het literair Futurisme, een avantgardistische kunststroming van begin 20e eeuw. Zie hier, een gedicht 'over een hightech ding', althans, over iets wat toen hightech was.
Het is een hulpmiddel. Nu gaan alle lampen sowieso uit op de snelwegquote:Op maandag 2 september 2013 21:39 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
En als de strepen ondersneeuwen? Dan moet je wel heel snel sneeuwschuivers inzetten.
Het futurisme in de beeldende kunst heeft iets naars, maar dit gedicht heeft dat niet.quote:Op maandag 2 september 2013 21:52 schreef Oliviertje1994 het volgende:
de grondlegger van het literair Futurisme, een avantgardistische kunststroming van begin 20e eeuw.
Ben erg benieuwd naar de volledige docu van Manufactuering landscapesquote:Op maandag 2 september 2013 21:59 schreef Ringo het volgende:
Ik zie poëzie in woonflats. Meer dan in bloeiende boomgaarden of een winters polderlandschap. Ben ik nu van god los?
Die docu is prachtig. Over het werk van fotograaf Edward Burtynsky. Dat werk is sowieso al briljant.quote:Op maandag 2 september 2013 22:07 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ben erg benieuwd naar de volledige docu van Manufactuering landscapes
In het grote verhaal over wat poëzie is of zou zijn, is jouw (of mijn) persoonlijke mening niet zo relevant.quote:Op maandag 2 september 2013 22:10 schreef Loekie1 het volgende:
Ik loop liever door een bloemenveld dan door dat veld met lichtgevende glazen buizen van Roosegaarde dat nu in het Stedelijk museum is te zien.
Waarom niet?quote:Op maandag 2 september 2013 22:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
In het grote verhaal over wat poëzie is of zou zijn, is jouw (of mijn) persoonlijke mening niet zo relevant.
Die minutenlange scene langs de werkplekken, dat was poezie. Dat die voice overbij kwam stoorde mequote:Op maandag 2 september 2013 22:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die docu is prachtig. Over het werk van fotograaf Edward Burtynsky. Dat werk is sowieso al briljant.
Het is dus gewoon niet jouw smaak. Waarom hij dan wel een slimme verkoper moet zijn, ontgaat me. Iemand die een mooi romantisch landschapsschilderij maakt omdat zoiets lekker makkelijk verkoopt, is dan per definitie wel een goede schilder? Kunst (en ook poezie) gaat niet over wat iedereen mooi vindt, maar ook om het ongemakkelijke en schoonheid in het lelijke, of het onverwachte zien. Anders wordt het dodelijk saai en nietszeggend.quote:Op maandag 2 september 2013 22:10 schreef Loekie1 het volgende:
Ik loop liever door een bloemenveld dan door dat veld met lichtgevende glazen buizen van Roosegaarde dat nu in het Stedelijk museum is te zien. Is zie daar de meerwaarde niet van, en het verhaal van interactie met de omgeving en zogenaamde poezie zie ik als een, zoals hierboven gezegd, sllimme verkooptruc.
Die zin associeer ik juist bijquote:Op maandag 2 september 2013 22:30 schreef mane het volgende:
[..]
Anders wordt het dodelijk saai en nietszeggend.
Technisch vernuft staat net zomin garant voor een gebrek aan artistieke kwaliteit, of poëzie, of hoe je het wil noemen. Het zijn onafhankelijke grootheden.quote:Op maandag 2 september 2013 22:46 schreef Loekie1 het volgende:
Ik dacht: even kijken of er een recensie op internet is. Ik vond meteen dit:
http://www.ongekunsteld.net/2013/08/schaarste-in-het-stedelijk/
'Het feit dat een kunstwerk interactief is en technisch vernuftig in elkaar steekt, garandeert geen kwaliteit.' Dat is het precies.
was het uitgaan leuk?quote:Op dinsdag 3 september 2013 02:40 schreef Manono het volgende:
Fun altijd, gasten die daar zitten beoordelen naar maatstaven van diepgang volwassenheid maatschappelijke relevantie papieren tijger blah blah
Het zijn de personen wie ze zijn, denken anders of niet. Maar ze zitten daar fucking 3 uur hun ding te vertellen, naakt als een pasgeboren kind.
Als je posts van Paternotte leest, pardon columns, komt die zelfoverschatte observer eigenlijk nooit verder dan een volgevreten mening en uit de stoel commentaar op personen die leven.
Bas share jij eens wat nuttigs. Behalve rooie gordijnen ophangen waar niemand nl een moer om geeft. Als je er toch zo veel verstand van hebt.
Er is ook niemand die dat beweert. Kijk naar de machines van Tinguely.quote:Op maandag 2 september 2013 23:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Technisch vernuft staat net zomin garant voor een gebrek aan artistieke kwaliteit, of poëzie
We zijn een land van meninkjes, volgens Roosegaarde. Ondertussen zit hij wel drie uur lang zijn mening te verkondigen.Ik bespeur bij hem een soort angst dat hij niet in staat is om te filosoferen over zijn eigen werk aan de hand van wat anderen over zijn werk zeggen, en liever zelf kant en klare meningkjes over zijn werk verkondigt.quote:Op maandag 2 september 2013 22:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
In het grote verhaal over wat poëzie is of zou zijn, is jouw (of mijn) persoonlijke mening niet zo relevant.
meninkjes.quote:Op dinsdag 3 september 2013 08:58 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
We zijn een land van meninkjes, volgens Roosegaarde. Ondertussen zit hij wel drie uur lang zijn mening te verkondigen.Ik bespeur bij hem een soort angst dat hij niet in staat is om te filosoferen over zijn eigen werk aan de hand van wat anderen over zijn werk zeggen, en liever zelf kant en klare meningkjes over zijn werk verkondigt.
Ik heb in drie uur geen spoortje angst gezien, wel een man die enthousiast over zijn werk en visie verteldequote:Op dinsdag 3 september 2013 08:58 schreef Loekie1 het volgende:
Ik bespeur bij hem een soort angst dat hij niet in staat is om te filosoferen over zijn eigen werk aan de hand van wat anderen over zijn werk zeggen, en liever zelf kant en klare meningkjes over zijn werk verkondigt.
Die romantische landsschapsschilder is absoluut niet per definitie een goede kunstenaar, misschien wel een ambachtelijk goede schilder. Maar Dune is absoluut niet ongemakkelijk of lelijk. Was het dat maar. Iedereen kan wel bedenken dat een uitgestrekt veld met lampjes mooi is. Het is meer kitsch, maar dan met technologie. Je weet al hoe je er op moet reageren. Plastic buisjes met lampjes, dat kopen mensen bij de Ikea. En in 'Dune' zit volgens mij ook weinig ironie.quote:Het is dus gewoon niet jouw smaak. Waarom hij dan wel een slimme verkoper moet zijn, ontgaat me. Iemand die een mooi romantisch landschapsschilderij maakt omdat zoiets lekker makkelijk verkoopt, is dan per definitie wel een goede schilder? Kunst (en ook poezie) gaat niet over wat iedereen mooi vindt, maar ook om het ongemakkelijke en schoonheid in het lelijke, of het onverwachte zien. Anders wordt het dodelijk saai en nietszeggend.
quote:Op dinsdag 3 september 2013 12:11 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Die romantische landsschapsschilder is absoluut niet per definitie een goede kunstenaar
Net verder even je post gelezen.quote:Op dinsdag 3 september 2013 14:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
Jij begrijpt het. Ben benieuwd naar de uitzending.
quote:Op dinsdag 3 september 2013 14:49 schreef tong80 het volgende:
[..]
Net verder even je post gelezen.
We staan toch tegenover elkaar denk ik.
Thuis kan je het ook heel leuk hebbenquote:
Laatste is t bestequote:Op vrijdag 6 september 2013 00:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Zijn de anderen het kijken waard?
Daar hadden ze het bij moeten laten.quote:
Mooi fragment.quote:
Eindredacteur.quote:Op vrijdag 6 september 2013 19:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Mooi fragment.
Tong, volgens mij heb jij wel eens gezegd dat Peter van Ingen één van de betere presentatoren van Zomergasten was. Hij is nog steeds betrokken bij het programma, maar waarom presenteert hij het niet meer?
Derksen lijkt me ook wel interessant, al zou je dan misschien als eis moeten stellen dat het maximaal 15 minuten over voetbal mag gaan.quote:Op zondag 29 september 2013 19:01 schreef Karina het volgende:
Met Johan Derksen zou best interessant zijn denk ik. Met die anderen eerder leuk
Ja Johan is interessant ... Ik ken hem van vroeger toen ik nog een puber was ... gaf hij voetballes ..quote:Op zondag 29 september 2013 19:01 schreef Karina het volgende:
Met Johan Derksen zou best interessant zijn denk ik. Met die anderen eerder leuk
Ik zie liever dat ze Ronald Waterreus eens ondervragen over zijn ontzettend interessante mening.quote:Op zondag 29 september 2013 18:43 schreef Evertjan het volgende:
volgend jaar graag een serie Zomergasten met Wilfred Genee, Johan Derksen, Rene van der Gijp, Johan Boskamp, Hans Kraaij jr en Emile Schelvis
Denk dat ie die 15 min niet eens haalt ...quote:Op zondag 29 september 2013 19:07 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Derksen lijkt me ook wel interessant, al zou je dan misschien als eis moeten stellen dat het maximaal 15 minuten over voetbal mag gaan.
Kan makkelijk, wordt gewoon een muziekshowtje.quote:Op zondag 29 september 2013 19:07 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Derksen lijkt me ook wel interessant, al zou je dan misschien als eis moeten stellen dat het maximaal 15 minuten over voetbal mag gaan.
quote:Op zondag 29 september 2013 18:43 schreef Evertjan het volgende:
volgend jaar graag een serie Zomergasten met Wilfred Genee, Johan Derksen, Rene van der Gijp, Johan Boskamp, Hans Kraaij jr en Emile Schelvis
Zijn grootste interesse ligt in de muziek.quote:Op zondag 29 september 2013 19:07 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit dusquote:Op zondag 29 september 2013 19:10 schreef Specularium het volgende:
[..]
Kan makkelijk, wordt gewoon een muziekshowtje.
Dat Wilfried het waarschijnlijk nog een jaar presenteert.quote:Op donderdag 5 juni 2014 20:46 schreef Ajacied422 het volgende:
Is er al wat bekend over de nieuwe editie van Zomergasten?
Het is net een parodie van de speld op die knaap die de oceaan wil ontdoen van plasticquote:Op donderdag 24 oktober 2013 16:10 schreef Disana het volgende:
http://www.joop.nl/kijk-n(...)tofzuiger_voor_smog/
Hé, een reactie op een stokoude postquote:Op donderdag 5 juni 2014 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is net een parodie van de speld op die knaap die de oceaan wil ontdoen van plastic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |