quote:vr 23 aug 2013, 16:53
|
Huizenkoper moet meer geld meenemen
AMSTERDAM - Wie straks een huis wil kopen moet meer eigen geld meebrengen bij het afsluiten van een hypotheek.
Het kabinet wil die maatregel invoeren als de huizenmarkt zich heeft hersteld. Dat meldt de NOS. Het is niet bekend om hoeveel procent van de koopsom het dan gaat.
Minister Dijsselbloem volgt hiermee het advies op van de commissie-Wijffels, diie al in juni voorstelde het hypotheekbedrag te beperkten tot maximaal 80 procent van de waarde van het huis. In het regeerakkoord was al bepaald dat het te lenen bedrag in 2018 nog maximaal 100 prcocent mag zijn.
Volgens de minister daalt de kans op een restschuld voor huizenkopers bij een lagere lening.
Ja, want het kost echt 30 jaar voordat je 50k gespaard hebt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:26 schreef arjan1212 het volgende:
Oke stel dit word ingevoerd.. je wilt een huis kopen van 150.000 euro. Komen er nog kosten bij kom je op 157.000 + je wilt het een beetje opknappen en je moet meubels kopen enz. daar reken ik 13.000 voor kom je op 170.000 je krijgt maar 120.000 hypotheek.. dan heb je dus 50.000 nodig... denk dat het gevolg hiervan is dat je pas op je 50ste een huis kan kopen met de erfenis en of je spaargeld...
In Duitsland is dat altijd zo geweest. Daar zijn de huizenprijzen de afgelopen jaren vrijwel stabiel gebleven.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:23 schreef michaelmoore het volgende:
Huizenkopers moeten eerst gaan sparen en dan pas kopen
de laatste 2 jaar beginnen de huizenprijzen in noord-duitsland te stijgen.. in zuid duitsland zijn ze altijd al hoog geweestquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:28 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
In Duitsland is dat altijd zo geweest. Daar zijn de huizrnprijzen de afgelopen jaren vrijwel stabiel gebleven.
als je 150 euro per maand spaart wel ja.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:28 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ja, want het kost echt 30 jaar voordat je 50k gespaard hebt.
In Nederland was het tot 1990 ook normaal dat je zelf de eerste 20% inlegdequote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:27 schreef arjan1212 het volgende:
in Duitsland huurt 80% van de mensen en als je een huis koopt doe je dat op je 50ste
Dan zul je meer moeten sparen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:30 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
als je 150 euro per maand spaart wel ja.
Echter in 1990 (en zeker daarvoor) was de prijs van een huis waarschijnlijk wat lager t.o.v. je loon...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Nederland was het tot 1990 ook normaal dat je zelf de eerste 20% inlegde
mallerd, natuurlijk wordt spaargeld belast. Zo stimuleer je dat de burgers auto's blijven kopen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:28 schreef DarkY.NL het volgende:
dus spaargeld wordt straks niet meer belast?
Ja het gaat om de payabilityquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:33 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Echter in 1990 (en zeker daarvoor) was de prijs van een huis waarschijnlijk wat lager t.o.v. je loon...
Deels waar. Op dit moment is het aantal wanbetalers op hypothecair krediet in Nederland zo'n 0,76 procent en dan praten we over een behoorlijk eind de crisis in en met een sterk opgelopen werkloosheid. De banken krijgen dus in meer dan 99% van de gevallen gewoon hun centen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:36 schreef mvdejong het volgende:
Wat de belangrijkste reden natuurlijk is, is om het risico voor de banken kleiner te maken. Als straks iedereen braaf zo'n bedrag heeft bijeengespaard, en het gaat economisch weer fout, dan verliezen de banken een hoop minder, omdat de eerste 20% van de executie-waarde van het huis het geld van de koper was, dat dus nu in de zakken van de bank verdwijnt.
Omdat de economie achter is gebleven... Nergens anders om.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:28 schreef -Hakuna- het volgende:
In Duitsland is dat altijd zo geweest. Daar zijn de huizenprijzen de afgelopen jaren vrijwel stabiel gebleven.
Wij een veelvoud daarvan, maar het is voor velen niet realistisch en zeker niet voor starters. De eerste woning die we kochten deden we met een kapitaalinjectie van mijn moeder (zodat we goedkoper konden lenen en de lening bij mij moeder was fiscaal geoptimaliseerd zodat deze geen geld kostte). Mijn vrouw studeerde toen nog...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
tja, ik heb ook meer dan een ton eigen geld in mijn huis gestopt.
Is vroeger altijd zo geweest hoor, geeft nietsquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat de economie achter is gebleven... Nergens anders om.
Daarnaast is dit gewoon iets waardoor iemand met ouders die geld hebben zal kunnen kopen en de rest huurt.
Exact! We lossen een niet bestaand probleem op door een probleem te introduceren. Klasse!quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:43 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Deels waar. Op dit moment is het aantal wanbetalers op hypothecair krediet in Nederland zo'n 0,76 procent en dan praten we over een behoorlijk eind de crisis in en met een sterk opgelopen werkloosheid. De banken krijgen dus in meer dan 99% van de gevallen gewoon hun centen.
Terug naar de feodale maatschappij!!! Vroeger was alles beter...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:49 schreef michaelmoore het volgende:
Is vroeger altijd zo geweest hoor, geeft niets
Toch grappig dat ook mijn ouders begonnen met een hypotheek zonder eigen inbreng. Dan hebben we het over de zestiger jaren.quote:daarnaast was er op nieuwbouw wel meer mogelijk, tot soms 90% van de aankoopwaarde, dus niet de financieringskosten
Dat was dan op een nieuwbouwoning, en ik betwijfel of ze zowel de aankoopkosten als de nieuwe keuken als de verbouwing van de badkamer leendenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Terug naar de feodale maatschappij!!! Vroeger was alles beter...
[..]
Toch grappig dat ook mijn ouders begonnen met een hypotheek zonder eigen inbreng.
en dat huis heb je in 2006 voor 240.000 euro verkocht en nu woon je in een stacaravan met 100 euro kosten per maand ?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat was dan op een nieuwbouwoning, en ik betwijfel of ze zowel de aankoopkosten als de nieuwe keuken als de verbouwing van de badkamer leenden
Zoals nu gebruikelijk was
Ik kocht ook een bestaande woning in 1977 en ik kon van de 110. 000 slechts 80.000 lenen
en de rest hadden we zelf bij elkaar geharkt + 10.000 van mijn vader
nee in 1987 kochten we een premie A afbouwwoning, met 40.000 gulden contante waarde subsidie voor 128.000 gulden stichtingskosten, en de keuken van 750 gulden hebben we 5jaar gewoon gebruiktquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:59 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
en dat huis heb je in 2006 voor 240.000 euro verkocht en nu woon je in een stacaravan met 100 euro kosten per maand ?
Nee. Al was het niet zo dat ze de keuken en badkamer heel bijzonder hadden (integendeel), als ik mij de foto's herinner... ( ik ben van latere datum)quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
Dat was dan op een nieuwbouwoning
Dat is pas echt duur wonen, tenzij je sociale huur hebt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:08 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
. Zo blij dat ik een huurhuis heb.
In het belang van de banken.quote:
Alsof de gemiddelde fokker die pas afgestudeerd is en nog geen vast hoger inkomen heeft zomaar een bedrag van tussen de 20 en 40 K op de spaarrekening heeft staan. De gene die al wat langer werken en iedere maand de discipline hebben om een vast bedrag te sparen komen al een heel eind en is het ook haalbaar.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:18 schreef Wokkel het volgende:
Goed plan, 20% lijkt mij goed haalbaar voor een ieder.
Zeker niet voor een ieder, maar dat hoeft ook niet.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:18 schreef Wokkel het volgende:
Goed plan, 20% lijkt mij goed haalbaar voor een ieder.
Een pas afgestudeerde kan toch gewoon een paar jaartjes sparen alvorens een woning te kopen?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:21 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde fokker die pas afgestudeerd is en nog geen vast hoger inkomen heeft zomaar een bedrag van tussen de 20 en 40 K op de spaarrekening heeft staan. De gene die al wat langer werken en iedere maand de discipline hebben om een vast bedrag te sparen komen al een heel eind en is het ook haalbaar.
Alles kan. Niet gek vinden als mensen ophouden om nog wat van hun leven proberen te maken. Je bent de middenklasse aan het verwijderen uit de maatschappij. Niet alleen met dit stupide plan natuurlijk...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:23 schreef Wokkel het volgende:
Een pas afgestudeerde kan toch gewoon een paar jaartjes sparen alvorens een woning te kopen?
De haves en de not-haves...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, de overheid heeft de burger decennialang geplukt met veel te dure grond met het monopoly op bouwrijp maken, en met overdrachtbelasting, en de banken volgepompt met geld door het aftrekbaar maken van de HRA.
Nu is de bel aan het leeglopen, en wie krijgt er de rekening?
De starter, die moet ineens verstandig zijn en sparen voor hij wat koopt, jongeren dus, die mogen werken tot hun 70ste waarschijnlijk om de aow betaalbaar te maken en dan ook nog even de staatsschuld mogen betalen. En oh ja, het gas is ook bijna op.
Het is een waardeloos plan met een kutexcuus. Punt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:24 schreef betyar het volgende:
Ik vind het een waardeloos plan, het excuus is nog veel waardelozer.
Je moet gewoon niet meer lenen dan je kan dragen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
Je hoeft natuurlijk niet meteen in een hut van twee en een halve ton te gaan wonen hè.
Kapitaal verdeling in NL is dan ook meer oud versus jong.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
De haves en de not-haves...
Ik word er een beetje misselijk van.
Hoe kan ik het nu met je eens zijn? Vrij zeldzaam.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een waardeloos plan met een kutexcuus. Punt.
Dat zullen velen ook wel doen, maar het salaris wat de eerste jaren binnen komt zal vaak niet toereikend zijn om zo'n groot bedrag te sparen. Daarbij komt dat sparen toch iets is van jezelf discipline opleggen, maar vaak wordt het spaargeld na verloop van tijd toch weer aangebroken voor uitgaves zoals een auto, TV of huisraad om maar eens wat te nomen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een pas afgestudeerde kan toch gewoon een paar jaartjes sparen alvorens een woning te kopen?
Daarom zeg ik ook dat de overheid moet toestaan dat jezelf drie jaar netto pensioenafdracht in je eigen huis of bouwdepot inlegt, tegen inlevering van de opbouw gedurende die periode uiteraardquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:29 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Dat zullen velen ook wel doen, maar het salaris wat de eerste jaren binnen komt zal vaak niet toereikend zijn om zo'n groot bedrag te sparen. Daarbij komt dat sparen toch iets is van jezelf discipline opleggen, maar vaak wordt het spaargeld na verloop van tijd toch weer aangebroken voor uitgaves zoals een auto, TV of huisraad om maar eens wat te nomen.
Is dat dezelfde middenklasse die massaal intekende op al die woekerpolissen, verblind door gratis geld?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alles kan. Niet gek vinden als mensen ophouden om nog wat van hun leven proberen te maken. Je bent de middenklasse aan het verwijderen uit de maatschappij. Niet alleen met dit stupide plan natuurlijk...
Aflossen van bruto loon ipv pensioenafdracht, onder voorwaarde dat je het pas na je pensioen mag liquiderenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de overheid moet toestaan dat jezelf drie jaar netto pensioenafdracht in je eigen huis of bouwdepot inlegt, tegen inlevering van de opbouw gedurende die periode uiteraard
Dat is ook een spaarpot voor je toekomst, dus daar heb je geen nadeel van
Alleen is het wel een beetje ruk dat woningcooperaties hun huurhuizen massaal verkopen. Het appartement waar ik nu zit is prima te doen met zijn tweetjes, maar als we kinderen willen kan dat dus niet. Ik kan geen huis kopen en voor een huurhuis is de wachttijd zeker een jaar of vijf.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:35 schreef -Hakuna- het volgende:
Minimaal 20 procent eigen inbreng ben ik wel voorstander van, als dat voor starters niet haalbaar is om te sparen dan is huren toch veiliger zeker in een tijd dat je baan en/of hoger inkomen niet meer zeker is.
Ik verwijt het onderwijs veel, dat mensen vooral heeft geleerd dat taalfouten heel verkeerd zijn, en rekenen moeilijk is.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Is dat dezelfde middenklasse die massaal intekende op al die woekerpolissen, verblind door gratis geld?
Ik zal je uitleggen waarom ik blij ben dat ik huur. Zo'n 10 jaar geleden was ik van plan een huis te kopen. Qua leftijd en inkomen van m'n vrouw en ik samen, konden we maximaal 180000 euro krijgen. Dan ga je kijken wat je daarvoor kunt kopen. Dan blijkt dat je in onze omgeving alleen een krot kunt kopen. Zo'n huis dat er voor zorgt dat je voor de rest van je leven in een verbouwing zit.. Dan gaat het nog om de maandlasten die voor ons op 600 plus iclusief aftrek van hypotheekrente. Ik kon destijds een huurhuis krijgen voor 420 euro per maand. Het onderhoud wordt gedaan en ik heb goedkopere maandlasten. Dan is de keus snel gemaakt hoor.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is pas echt duur wonen, tenzij je sociale huur hebt.
Mensen die geen sociale huurwoning krijgen en niet kunnen kopen zijn het bokje. Die groep wordt nu bewust uitgebreid...
daar gaat het ook niet omquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:43 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hoe gaan starters hiermee sneller een huis kopen? De verkoopbaarheid gaat er echt niet mee omhoog op deze manier.
inderdaad , wij kregen Frans op de lagere school en Duits en Engels erbij op de middelbare, en nu kunnen ze alleen nog sociaal communiceren en sociale geografie of zoietsquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik verwijt het onderwijs veel, dat mensen vooral heeft geleerd dat taalfouten heel verkeerd zijn, en rekenen moeilijk is.
Het verbaast me vrijwel dagelijks hoe slecht mensen kunnen rekenen.
Hier zat ik als eerste aan te denken. Het werkt richting 2 kanten dus. Je kan niet zonder enorme bedragen als inleg een huis kopen. In de tussentijd zijn het ´t stelletje criminelen uit den haag die iedere 1ste januari lekker komen vangen voor het hebben van geld.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:28 schreef DarkY.NL het volgende:
dus spaargeld wordt straks niet meer belast?
Tja, en wiskunde waarbij je formules leren en reproduceren belangrijker is dan waar het nu om gaat.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad , wij kregen Frans op de lagere school en Duits en Engels erbij op de middelbare, en nu kunnen ze alleen nog sociaal communiceren en sociale geografie of zoiets
Het komt steeds vaker voor. Voor een van ons geldt derhalve dat verstand met de jaren komt...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:29 schreef betyar het volgende:
Hoe kan ik het nu met je eens zijn? Vrij zeldzaam.
Gezien jou huis ben je ook wat kapitaalkrachtiger dan jan modaal en gaat dat ook makkelijker:)quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wij een veelvoud daarvan, maar het is voor velen niet realistisch en zeker niet voor starters. De eerste woning die we kochten deden we met een kapitaalinjectie van mijn moeder (zodat we goedkoper konden lenen en de lening bij mij moeder was fiscaal geoptimaliseerd zodat deze geen geld kostte). Mijn vrouw studeerde toen nog...
En als er nou een goede reden was om huizenbezit uit te stellen... Maar langjarig is het gewoon voordeliger.
zodat als jij gaat scheiden dat de samenleving niet met de brokken komt te zitten , maar misschien is er een extra risicodekking mogelijkquote:
Als ik ga scheiden komt de samenleving met de brokken te zitten? Leg uit.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zodat als jij gaat scheiden dat de samenleving niet met de brokken komt te zitten , maar misschien is er een extra risicodekking mogelijk
Weer ben ik het met je eens pietquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, de overheid heeft de burger decennialang geplukt met veel te dure grond met het monopoly op bouwrijp maken, en met overdrachtbelasting, en de banken volgepompt met geld door het aftrekbaar maken van de HRA.
Nu is de bel aan het leeglopen, en wie krijgt er de rekening?
De starter, die moet ineens verstandig zijn en sparen voor hij wat koopt, jongeren dus, die mogen werken tot hun 70ste waarschijnlijk om de aow betaalbaar te maken en dan ook nog even de staatsschuld mogen betalen. En oh ja, het gas is ook bijna op.
Daar gaat het deels wel om. De woningmarkt zit vast omdat er geen kapitaalinjectie bij komt. Treintjes staan stil omdat starters op dit moment niet kunnen starten.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar gaat het ook niet om
eerst sparen dan kopen, ieder land heeft een downpayment op een woning , in nederland waren ze dat ff vergeten
Exact, de treintjes komen niet meer op gang.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:06 schreef -Jay-20- het volgende:
Slechte zaak... impact is dat starters niets meer kunnen kopen, daardoor worden de starterswoningen onverkoopbaar, verhuizen mensen die momenteel in dergelijke woningen zitten niet meer en stagneert dus de gehele woningmarkt weer... Enige mogelijke implementatiemethode is starters c.q woningen onder een bepaald bedrag ontzien...
Daarom neem ik mijzelf ook bewust niet als de norm.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:54 schreef Red_85 het volgende:
Gezien jou huis ben je ook wat kapitaalkrachtiger dan jan modaal en gaat dat ook makkelijker:)
Dan dalen de prijzenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:06 schreef -Jay-20- het volgende:
Slechte zaak... impact is dat starters niets meer kunnen kopen, daardoor worden de starterswoningen onverkoopbaar, verhuizen mensen die momenteel in dergelijke woningen zitten niet meer en stagneert dus de gehele woningmarkt weer... ...
Nee hoor. De zaak gaat op slot. Huren wordt stervensduur. Zie je nu heel duidelijk in Sydney, waar mensen sneller en makkelijker kunnen kiezen... Woning niets meer waard? Prima, dan verhuur ik wel, er is nl. een tekort...quote:
je woont zeker in Utrechtquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:45 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
[..]
Ik zal je uitleggen waarom ik blij ben dat ik huur. Zo'n 10 jaar geleden was ik van plan een huis te kopen. Qua leftijd en inkomen van m'n vrouw en ik samen, konden we maximaal 180000 euro krijgen. Dan ga je kijken wat je daarvoor kunt kopen. Dan blijkt dat je in onze omgeving alleen een krot kunt kopen. Zo'n huis dat er voor zorgt dat je voor de rest van je leven in een verbouwing zit.. Dan gaat het nog om de maandlasten die voor ons op 600 plus iclusief aftrek van hypotheekrente. Ik kon destijds een huurhuis krijgen voor 420 euro per maand. Het onderhoud wordt gedaan en ik heb goedkopere maandlasten. Dan is de keus snel gemaakt hoor.
Nou nee.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:47 schreef Red_85 het volgende:
Maar in NL is de situatie hier niet goed voor. De huizenmarkt ligt al op zn gat en kan alleen in gang worden gezet door starters.
http://www.asre.nl/nieuws(...)en_in_de_crisis.htmlquote:In tegenstelling tot wat doorgaans aangenomen wordt blijken starters in min of meer gelijke getalen de woningmarkt te betreden als voor de crisis. Het grootste probleem op de woningmarkt ligt voornamelijk bij de doorstromers. Huishoudens die in andere marktomstandigheden door zouden stromen verhuizen nu massaal niet. Een belangrijke verklaring hiervoor kan in de restschuld gevonden worden. Eén op vier van de potentiële doorstromers van nu staat onder water en kan of wil dientengevolge niet verhuizen.
daarom is er ook geen Europese concurrentiequote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:32 schreef CafeRoker het volgende:
Dit verkleint het risico voor de banken natuurlijk enorm. Redelijkerwijs zou je verwachten dat je dit in een behoorlijk lagere marge op de rente terug zou zien. En tegen de tijd dat je hypotheek nog maar op 50% staat is het risico voor de bank nihil. Je zou verwachten dat daar een minimale risicoopslag tegenover staat, maar de realiteit is dat dit maar enkele tienden van een procent op de rente scheelt.
Verder is een tamelijk absurd plan. Enkele tienduizenden euro's in afzienbare tijd bij elkaar krijgen terwijl je huur tegelijkertijd ook door loopt is voor veel mensen gewoon ontzettend lastig. Zelfs als je vrij behoorlijk verdient en een sobere levensstijl hebt is in de praktijk meer dan 5000 euro per jaar al lastig.
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
zouden mensen GVD zelf eens mogen bepalen hoe ze hun financiele zaken regelen zonder al die betutelende regeltjes van het kabinet. De V in de VVD staat voor vrijheid, nou ik merk het
Prima, succes bij de bank!quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
zouden mensen GVD zelf eens mogen bepalen hoe ze hun financiele zaken regelen zonder al die betutelende regeltjes van het kabinet. De V in de VVD staat voor vrijheid, nou ik merk het
Ja die vrijheid met onze financiën en huizenmarkt heeft ons veel gebracht.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
linkse wousquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:36 schreef mvdejong het volgende:
Wat de belangrijkste reden natuurlijk is, is om het risico voor de banken kleiner te maken. Als straks iedereen braaf zo'n bedrag heeft bijeengespaard, en het gaat economisch weer fout, dan verliezen de banken een hoop minder, omdat de eerste 20% van de executie-waarde van het huis het geld van de koper was, dat dus nu in de zakken van de bank verdwijnt.
Hoezo de maatschappij ? ten eerste de bank en ten 2de de burger zelf..quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.
Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 07:51 schreef michaelmoore het volgende:
rente kan nu alleen nog maar omhoog e
omdat de rente nu bijna negatief isquote:
het is toch echt de overheid die lenen voor een hypo gestimuleerd heeft met haar HRA en zo een aanjager is geweest van de huizenbubbelquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.
welke vrijheid van financien? dat je moet sparen voor je pensioen waar je later misschien niks meer van terug ziet, dat iedereen via de belastingen uiteindelijk zijn eigen hra of huursubsidie zit te betalen met als gevolg een bubble? Dat banken keer op keer gered worden?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja die vrijheid met onze financiën en huizenmarkt heeft ons veel gebracht.
Oeps
Gelul, 10 jaar vast staat nu in NL tussen de 3,9 en 6 procentquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat de rente nu bijna negatief is
Ja grapjas, omdat de banken van Hr Bos niet meer mochten concurreren omdat ze snel meer vet op de botten moeten krijgen kennelijkquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelul, 10 jaar vast staat nu in NL tussen de 3,9 en 6 procent
http://www.hypotheekrente.nl/rente/11/10_jaar_rentevast.html,
in D een slordige anderhalve tot twee en half punten lager voor 10 jaar vast
http://www.finanzpartner.de/hypothekenzinsen/
De rente kan wel omhoog, maar dat de hypotheekrente alleen maar omhoog kan is onzin.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja grapjas, omdat de banken van Hr Bos niet meer mochten concurreren omdat ze snel meer vet op de botten moeten krijgen kennelijk
Een kartel is dat dus
Dit zijn de tarieven
http://www.dnb.nl/rente-en-inflatie/ecb-rentetarieven/#
en die gaan echt omhoog hoor
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Onderhoud wordt gedaan, ja het noodzakelijke.. En je huis wordt steeds duurder daar waar een koopwoning je steeds minder kost.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:45 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
[..]
Ik zal je uitleggen waarom ik blij ben dat ik huur. Zo'n 10 jaar geleden was ik van plan een huis te kopen. Qua leftijd en inkomen van m'n vrouw en ik samen, konden we maximaal 180000 euro krijgen. Dan ga je kijken wat je daarvoor kunt kopen. Dan blijkt dat je in onze omgeving alleen een krot kunt kopen. Zo'n huis dat er voor zorgt dat je voor de rest van je leven in een verbouwing zit.. Dan gaat het nog om de maandlasten die voor ons op 600 plus iclusief aftrek van hypotheekrente. Ik kon destijds een huurhuis krijgen voor 420 euro per maand. Het onderhoud wordt gedaan en ik heb goedkopere maandlasten. Dan is de keus snel gemaakt hoor.
Mits je aflostquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 09:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Onderhoud wordt gedaan, ja het noodzakelijke.. En je huis wordt steeds duurder daar waar een koopwoning je steeds minder kost.
het is ook goed om dalingen en prijsstijging te temperen, omdat de spaarquote niet zo flexibel is als de mate waarin banken vreemd geld kunnen ophoestenquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 09:47 schreef SeLang het volgende:
Ik vind 20% eigen geld nog steeds erg weinig.
Kijk naar de omvang van historische huizenmarkt dalingen, dan zie je dat dat typisch rond de 30% ligt in nominale termen. Dat betekent dat de hypotheek zelfs in een vrij normaal scenario makkelijk onder water kan komen te staan, met grote risico's voor de bank.
Verder drijft die hoge leverage de huizenprijzen op, wat een slecht iets is. Wonen is een primaire levensbehoefte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |