Nou nee.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:47 schreef Red_85 het volgende:
Maar in NL is de situatie hier niet goed voor. De huizenmarkt ligt al op zn gat en kan alleen in gang worden gezet door starters.
http://www.asre.nl/nieuws(...)en_in_de_crisis.htmlquote:In tegenstelling tot wat doorgaans aangenomen wordt blijken starters in min of meer gelijke getalen de woningmarkt te betreden als voor de crisis. Het grootste probleem op de woningmarkt ligt voornamelijk bij de doorstromers. Huishoudens die in andere marktomstandigheden door zouden stromen verhuizen nu massaal niet. Een belangrijke verklaring hiervoor kan in de restschuld gevonden worden. Eén op vier van de potentiële doorstromers van nu staat onder water en kan of wil dientengevolge niet verhuizen.
daarom is er ook geen Europese concurrentiequote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:32 schreef CafeRoker het volgende:
Dit verkleint het risico voor de banken natuurlijk enorm. Redelijkerwijs zou je verwachten dat je dit in een behoorlijk lagere marge op de rente terug zou zien. En tegen de tijd dat je hypotheek nog maar op 50% staat is het risico voor de bank nihil. Je zou verwachten dat daar een minimale risicoopslag tegenover staat, maar de realiteit is dat dit maar enkele tienden van een procent op de rente scheelt.
Verder is een tamelijk absurd plan. Enkele tienduizenden euro's in afzienbare tijd bij elkaar krijgen terwijl je huur tegelijkertijd ook door loopt is voor veel mensen gewoon ontzettend lastig. Zelfs als je vrij behoorlijk verdient en een sobere levensstijl hebt is in de praktijk meer dan 5000 euro per jaar al lastig.
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
zouden mensen GVD zelf eens mogen bepalen hoe ze hun financiele zaken regelen zonder al die betutelende regeltjes van het kabinet. De V in de VVD staat voor vrijheid, nou ik merk het
Prima, succes bij de bank!quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
zouden mensen GVD zelf eens mogen bepalen hoe ze hun financiele zaken regelen zonder al die betutelende regeltjes van het kabinet. De V in de VVD staat voor vrijheid, nou ik merk het
Ja die vrijheid met onze financiën en huizenmarkt heeft ons veel gebracht.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:24 schreef LogiteX het volgende:
linkse wousquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 17:36 schreef mvdejong het volgende:
Wat de belangrijkste reden natuurlijk is, is om het risico voor de banken kleiner te maken. Als straks iedereen braaf zo'n bedrag heeft bijeengespaard, en het gaat economisch weer fout, dan verliezen de banken een hoop minder, omdat de eerste 20% van de executie-waarde van het huis het geld van de koper was, dat dus nu in de zakken van de bank verdwijnt.
Hoezo de maatschappij ? ten eerste de bank en ten 2de de burger zelf..quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.
Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 07:51 schreef michaelmoore het volgende:
rente kan nu alleen nog maar omhoog e
omdat de rente nu bijna negatief isquote:
het is toch echt de overheid die lenen voor een hypo gestimuleerd heeft met haar HRA en zo een aanjager is geweest van de huizenbubbelquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot tegenstander van allerlei overheidsinvloeden maar op dit punt lijkt me dat toch geen slecht idee. We zien hoeveel mensen er onder water staan en eventueel met een restschuld komen te zitten (stijgende werkloosheid, gedwongen verkoop). Daar mag de maatschappij dan weer voor opdraaien.
welke vrijheid van financien? dat je moet sparen voor je pensioen waar je later misschien niks meer van terug ziet, dat iedereen via de belastingen uiteindelijk zijn eigen hra of huursubsidie zit te betalen met als gevolg een bubble? Dat banken keer op keer gered worden?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja die vrijheid met onze financiën en huizenmarkt heeft ons veel gebracht.
Oeps
Gelul, 10 jaar vast staat nu in NL tussen de 3,9 en 6 procentquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat de rente nu bijna negatief is
Ja grapjas, omdat de banken van Hr Bos niet meer mochten concurreren omdat ze snel meer vet op de botten moeten krijgen kennelijkquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelul, 10 jaar vast staat nu in NL tussen de 3,9 en 6 procent
http://www.hypotheekrente.nl/rente/11/10_jaar_rentevast.html,
in D een slordige anderhalve tot twee en half punten lager voor 10 jaar vast
http://www.finanzpartner.de/hypothekenzinsen/
De rente kan wel omhoog, maar dat de hypotheekrente alleen maar omhoog kan is onzin.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 08:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja grapjas, omdat de banken van Hr Bos niet meer mochten concurreren omdat ze snel meer vet op de botten moeten krijgen kennelijk
Een kartel is dat dus
Dit zijn de tarieven
http://www.dnb.nl/rente-en-inflatie/ecb-rentetarieven/#
en die gaan echt omhoog hoor
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Onderhoud wordt gedaan, ja het noodzakelijke.. En je huis wordt steeds duurder daar waar een koopwoning je steeds minder kost.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 18:45 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
[..]
Ik zal je uitleggen waarom ik blij ben dat ik huur. Zo'n 10 jaar geleden was ik van plan een huis te kopen. Qua leftijd en inkomen van m'n vrouw en ik samen, konden we maximaal 180000 euro krijgen. Dan ga je kijken wat je daarvoor kunt kopen. Dan blijkt dat je in onze omgeving alleen een krot kunt kopen. Zo'n huis dat er voor zorgt dat je voor de rest van je leven in een verbouwing zit.. Dan gaat het nog om de maandlasten die voor ons op 600 plus iclusief aftrek van hypotheekrente. Ik kon destijds een huurhuis krijgen voor 420 euro per maand. Het onderhoud wordt gedaan en ik heb goedkopere maandlasten. Dan is de keus snel gemaakt hoor.
Mits je aflostquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 09:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Onderhoud wordt gedaan, ja het noodzakelijke.. En je huis wordt steeds duurder daar waar een koopwoning je steeds minder kost.
het is ook goed om dalingen en prijsstijging te temperen, omdat de spaarquote niet zo flexibel is als de mate waarin banken vreemd geld kunnen ophoestenquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 09:47 schreef SeLang het volgende:
Ik vind 20% eigen geld nog steeds erg weinig.
Kijk naar de omvang van historische huizenmarkt dalingen, dan zie je dat dat typisch rond de 30% ligt in nominale termen. Dat betekent dat de hypotheek zelfs in een vrij normaal scenario makkelijk onder water kan komen te staan, met grote risico's voor de bank.
Verder drijft die hoge leverage de huizenprijzen op, wat een slecht iets is. Wonen is een primaire levensbehoefte.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |