Spaghettie_vreter heeft alles beantwoord.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:27 schreef apelsinjuice het volgende:
Hallo,
ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.
1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?
Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!
Alvast bedankt!
quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:31 schreef apelsinjuice het volgende:
Eigenlijk wel.. sorry ik ben nét nieuw op dit forum. Hoe kan ik dit verplaatsen naar F&L?
1. De 1e vraag vind ik apart? Als ik goed begrijp vraag je of je als je protestant of katholiek bent ook christelijk bent?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:27 schreef apelsinjuice het volgende:
Hallo,
ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.
1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?
Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!
Alvast bedankt!
Toch geeft de Bijbel heel duidelijk weer dat het altijd al georganiseerd is geweest.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 21:22 schreef Faux. het volgende:
4. Nee, nogmaals: ieder gelooft op zijn eigen manier. De kerk is een mooie manier om het geloof te delen, maar zeker niet verplicht.
Heel veel verhalen zijn wel historisch en geschiedkundig bewezenquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:50 schreef Marie30 het volgende:
De Bijbelverhalen zijn ook niet historisch of geschiedkundig te bewijzen maar als leerverhalen bedoeld. Wanneer je de bijbel echt leert lezen en voorbij de bombastische woorden kunt kijken, valt daar heel veel uit te halen.
Ik ben, helaas, geen bijbelkenner. Ik ben het zeker met je eens dat religie georganiseerd is, maar ik meen dat dat niet perse via een organisatie als de kerk hoeft.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Toch geeft de Bijbel heel duidelijk weer dat het altijd al georganiseerd is geweest.
Denk maar over de besnijdeniskwestie, toen werd er gesproken met een besturend lichaam in Jeruzalem over wat de leerstelling zou worden.
Of denk aan Hebr 10:24,25 waar over het onderling vergaderen gesproken wordt, dat we dat niet moeten nalaten.
Zo zijn er veel ''eisen'' aan een ouderling, beetje nutteloos als het niet georganiseerd is.
En zo zijn er veel meer vb-en nog waaruit blijkt dat religie georganiseerd is.
Logisch ook, er is maar 1 waarheid in de Bijbel, en mensen die die waarheid gevonden hebben zoeken elkaar natuurlijk op.
De Bijbel geeft duidelijk aan dat we dat dus niet moeten nalaten (Hebr 10:24,25) omdat dit ook een aanmoediging en bescherming voor ons is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:09 schreef Faux. het volgende:
Ik ben, helaas, geen bijbelkenner. Ik ben het zeker met je eens dat religie georganiseerd is, maar ik meen dat dat niet perse via een organisatie als de kerk hoeft.
In de hele bijbel komen geen kerken voor. Wel tempels (ot) en gemeenten.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De Bijbel geeft duidelijk aan dat we dat dus niet moeten nalaten (Hebr 10:24,25) omdat dit ook een aanmoediging en bescherming voor ons is.
Mensen die de waarheid hebben leren kennen zullen elkaar absoluut opzoeken en God heeft duidelijke organisatorische richtlijnen gegeven in de Bijbel. Dat had Hij echt niet gedaan als het niet georganiseerd hoeft te zijn.
Dit terzijde geschoven hangt redding er niet per se vanaf. Er zijn ook veel mensen die oprecht heel veel gedaan hebben voor God maar niet de kans hadden ergens te komen of in een tijd leefden dat er geen ware religie was.
Wel gemeenten inderdaad. En waar komen gemeenten samen? In een gezamenlijke locatie voor bijeenkomsten. De Bijbel geeft heel duidelijk een organisatie neer en voorbeelden van vergaderingen met elkaar. Zoals wij als christelijke gemeente van Jehovah's Getuigen ook doen in een nederige zaal.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:04 schreef BerjanII het volgende:
In de hele bijbel komen geen kerken voor. Wel tempels (ot) en gemeenten.
Vandaar dat ik voor mijn bekering naar andersdenker ook graag een huisgemeente wilde oprichten. Het liefst in grotten, zoals de vroegste christenen dit ook deden.
Luisteren naar een dominee en liedjes zingen ter ere van god is sowieso onbijbels. Dat is meer "heidens", men ging liederen zingen ter ere van Zeus en zijn collega's.
Wat een god hieraan heeft is mij overigens volkomen duister.
Jullie zijn de enige ware christenen biancoreni. En dat wordt dan ook zo nederig herhaalt in die nederige zalen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wel gemeenten inderdaad. En waar komen gemeenten samen? In een gezamenlijke locatie voor bijeenkomsten. De Bijbel geeft heel duidelijk een organisatie neer en voorbeelden van vergaderingen met elkaar. Zoals wij als christelijke gemeente van Jehovah's Getuigen ook doen in een nederige zaal.
Dat is absoluut niet waar, men bestudeert de bijbel wel degelijk. Het komt helaas wel steeds van een kant, namelijk die van de dominee. De rest zijn de volgzame schapen.quote:Wat er in kerken gebeurt is inderdaad onbijbels. Er wordt alleen maar gezongen en leuke verhaaltjes verteld. Niets een studie van de Bijbel of leringen over God. Het ziet er bij ons echt heel anders uit.
Heb je hier iets aan ?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:54 schreef k3vil het volgende:
Kunnen jullie aangeven waar in het NT je terugvindt hoe je als gemeenschap dient te bestaan? Met elkaar om te gaan etc.?
Oh vast wel, maar je hebt ook nog eens interpretaties van de verschillende stromingen daarover.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je hier iets aan ?
http://www.biblija.net/bi(...)ffffffffffffffffffff
Ik denk wel dat het begrip ' gemeente ' hier meerdere betekenissen heeft, maar dan moet je de griekse tekst erbij halen. Dit kan gaan over een groep/cel of een joodse diaspora.
Nu ja, dan blijf je bezig. Ik heb je de site gegeven waar verschillende ' vertalingen ' staan. De rest is interpretatie, zoals de verschillende vertalingen. Bedenk ook dat men bij de eerste vertalingen bij sommige woorden/begrippen geen weg mee wisten of niet in hun kraam paste. Maar dat is weer een ander ( lang ) verhaal.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:10 schreef k3vil het volgende:
[..]
Oh vast wel, maar je hebt ook nog eens interpretaties van de verschillende stromingen daarover.
De Haqehila in het NT spreekt over Eén kudde en één Herder, dus (waar wij het ook eens over hebben gehad) de scheidslijn tussen jood en griek niet meer gemaakt dient te worden.Vervolgens heeft de Kerk EN het Rabbinaat een MUUR getrokkenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:54 schreef k3vil het volgende:
Kunnen jullie aangeven waar in het NT je terugvindt hoe je als gemeenschap dient te bestaan? Met elkaar om te gaan etc.?
Dat is niet helemaal waar. Er zin veel (protestante) gemeenten waar jongeren aan bijbelstudie doen. Al of niet in aanwezighied van een predikant of dominee. Wat denk je van catechisaties? Ook ouderen hebben gesprekskringen met bijbelstudie.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:24 schreef BerjanII het volgende:
. Het komt helaas wel steeds van een kant, namelijk die van de dominee. De rest zijn de volgzame schapen.
Oke, dat was ik vergeten. Ik heb het vooral over de kerkdiensten die zijn niet bijbels te noemen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Er zin veel (protestante) gemeenten waar jongeren aan bijbelstudie doen. Al of niet in aanwezighied van een predikant of dominee. Wat denk je van catechisaties? Ook ouderen hebben gesprekskringen met bijbelstudie.
Hebr 10:24,25quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:54 schreef k3vil het volgende:
Controleer het maar eens aan de hand van de Bijbel.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:24 schreef BerjanII het volgende:
Jullie zijn de enige ware christenen biancoreni. En dat wordt dan ook zo nederig herhaalt in die nederige zalen.
Ze vertellen leuke verhaaltjes, over David en Goliath enzo. Niet diepgaand iets. En ja ik ben zelf naar de kerk geweest dus ik weet wat ze daar vertellen.quote:Dat is absoluut niet waar, men bestudeert de bijbel wel degelijk. Het komt helaas wel steeds van een kant, namelijk die van de dominee. De rest zijn de volgzame schapen.
En volgens mijn bronnen werd er in het jodendom in de tempel wel degelijk van beide kanten gesproken. Nu nog steeds overigens.
vooral nadruk op proberen,quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 22:13 schreef bianconeri het volgende:
Controleer het maar eens aan de hand van de Bijbel.
Je kunt nog zo anti-geloof zijn, of wat dan ook. Je moet toegeven dat wij de enigen zijn die wel volgens de Bijbel proberen te leven.
We zijn allemaal onvolmaakt, dus ja idd proberen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 22:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Laat je niet bekeren door bianconeri, Jehova's Getuigen vieren geen verjaardagen.
[quote]
Wow das een ramp zegBijna iedereen die ik spreek vindt verjaardagen vreselijk en zou alleen daarom al een JG worden.
[quote]
vooral nadruk op proberen,
Heb je al je bezittingen al weggegeven?
En haat je je je ouders ook net als Jezus?
Jeetje hoezo super letterlijk de Bijbel lezenquote:en ken je deze al?
Maar Jezus zei tegen hem: “Volg Mij en laat de doden hun doden begraven"
zal lekker ruiken bij jullie
Juist heel duidelijkquote:JG's zijn natuurlijk geen echte gelovigen want die herken je direct:
Marcus 16:17-18
17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.
JG geloven toch dat er maar 144000 mensen in de hemel kunnen komen?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
We zijn allemaal onvolmaakt, dus ja idd proberen.
De Bijbel zegt niet dat we alle bezittingen moeten weggeven of onze ouders moeten haten.
Dat heeft te maken met gebrek aan kennis van de Bijbel van jouw kant.
[..]
Jeetje hoezo super letterlijk de Bijbel lezen
Dat gaat om het idee dat je niet van alles om je heen moet gaan bekijken of je er druk om moet gaan maken in deze wereld. Maar met volle overtuiging met alles God moet gaan volgen.
[..]
Juist heel duidelijk
Wie prediken over de hele wereld in alle talen?
En ga maar door.
de witte patersquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:29 schreef bianconeri het volgende:
Wie prediken over de hele wereld in alle talen?
En ga maar door.
inderdaad, dat doen jullie niet zeker? Bloedtransfusie bijvoorbeeld, is geen bloed drinken.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:29 schreef bianconeri het volgende:
Jeetje hoezo super letterlijk de Bijbel lezen
Dat doen wij zeker niet, wij kijken naar de context of dat nodig is of niet.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 14:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
inderdaad, dat doen jullie niet zeker? Bloedtransfusie bijvoorbeeld, is geen bloed drinken.
De bijbel is net een spoorboekje, je kunt er alle kanten mee op.
Correct, staat heel duidelijk in de Bijbel dat niet iedereen naar de hemel zal gaan.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:40 schreef maurisioo het volgende:
JG geloven toch dat er maar 144000 mensen in de hemel kunnen komen?
dan heb je niet naar de context gekekenquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat doen wij zeker niet, wij kijken naar de context of dat nodig is of niet.
De Bijbel laat daar geen twijfel over.
En er staat: U te onthouden van bloed.
Niet eten of drinken of bloed, staat er niet.
Wat is dat die 144000? Waar staat dat in de Torah?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:40 schreef maurisioo het volgende:
[..]
JG geloven toch dat er maar 144000 mensen in de hemel kunnen komen?
Wist je dat binnen het Jodendom bloedtransfusie een mitswa (religieuze plicht) is??quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
dat staat in de Openbaring van Johannes, het laatste booek van het Nieuwe Testament.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat is dat die 144000? Waar staat dat in de Torah?
Maja, wat te doen met 'de moordenaar aan de deur'?quote:Op maandag 26 augustus 2013 09:10 schreef Oud_student het volgende:
Dus ook een atheist, die de gouden regel hanteert is Christen
Dit is het Sjema , onze geloofsbelijdenisquote:Op maandag 26 augustus 2013 09:10 schreef Oud_student het volgende:
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Dat is het grootste en eerste gebod.
Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.
Er zijn geen twee, als je Adonai met alles liefhebt (Sjema) en zijn mitswot onderhoudt heb je automatisch je medemens lief. Dat is de Wet van Moshe, dus uw naaste lief hebben zoals uzelf is het logische gevolg van het Grootste gebod het is geen ander gebod.quote:Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.
Raar gezegd want hierboven citeer je de Sjemaquote:Dus ook een atheist, die de gouden regel hanteert is Christen
Al de rest is franje
Dat zeg ik ook, er is 1 gebod (leefregel) of metafysisch beginsel (zo formuleer ik het).quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:00 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dit is het Sjema , onze geloofsbelijdenis
[..]
Er zijn geen twee, als je Adonai met alles liefhebt (Sjema) en zijn mitswot onderhoudt heb je automatisch je medemens lief. Dat is de Wet van Moshe, dus uw naaste lief hebben zoals uzelf is het logische gevolg van het Grootste gebod het is geen ander gebod.
[..]
Raar gezegd want hierboven citeer je de Sjema
Maar veder moeten mensen zelf weten. Gelovig niet gelovig, jezus als G'd zien of je buurman. Wat onzin in iemands ogen is,is voor de ander heel waardevol.
Overdragen aan de bevoegde autoriteiten.quote:Op maandag 26 augustus 2013 09:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maja, wat te doen met 'de moordenaar aan de deur'?
Ik heb heel goed naar de context gekeken. Er staat gewoon heel duidelijk onthouden van bloed en helemaal niets duidt er op dat dat anders is.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
dan heb je niet naar de context gekeken
en ex-jehova's hebben een andere interpretatie van die Bijbelteksten.
http://exjehovah.mysites.nl/mypages/exjehovah/417158.html
maar jij kan ook geen dodelijk gif drinken, dus de bijbel schrijft gewoon onzin.
Het gaat om de Bijbel en niet de Torahquote:Op zondag 25 augustus 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
Wat is dat die 144000? Waar staat dat in de Torah?
Bloed is volgens de Bijbel inderdaad heilig, gelijkstaand aan het leven. Daarom willen we het ook niet verspillen. Bloedtransfusie levert juist eerder dood dan leven op haha, met alle problemen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:23 schreef Skillsy het volgende:
Wist je dat binnen het Jodendom bloedtransfusie een mitswa (religieuze plicht) is??
Wij hebben de heilige opdracht om levens te redden. Dat noemen wij :het redden van de ziel", en de ziel woont in het bloed.
De mens heeft bloed nodig om zijn ziel en zijn lichaam bij elkaar te houden. Als iemand doodbloedt, gaat zijn ziel het lichaam verlaten en gaat hij dood. De ''redden vvan de ziel'' is één van de belangrijkste principes in de Joodse wet, zo belangrijk zelfs, dat bijna alle andere wetten en geboden hiervoor tijdelijk komen te vervallen als men daarmee een mensenleven kan redden
Deze tekst zegt heel duidelijk afzonderlijk: Bloed.quote:Overigens staat er in Handelingen ( Grieks) letterlijk:
"...zich onthouden van het aan afgoden geofferde en bloed en het verstikte en hoererij."
Handelingen 20:
'..zich wachten voor zij het en aan een afgod geofferde en het bloed en het verstikte en de hoererij'
Ik wil de kijk van bepaalde mensen niet verbeteren of veranderen maar in deze teksten blijkt dat het bloed hier als voedsel wordt beschouwd evenals de offerdieren en de verstikte dieren. Deze teksten kunnen derhalve op geen enkele wijze in verband worden gebracht met bloedtransfusie
De bron van wie ik deze letterlijke vertalingen heb is wel degelijk te vertrouwen
Dat zijn hele belangrijke geboden idd.quote:Op maandag 26 augustus 2013 09:10 schreef Oud_student het volgende:
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Dat is het grootste en eerste gebod.
Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.
Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.
Dus ook een atheist, die de gouden regel hanteert is Christen
Al de rest is franje
Nee, je moet wel/niet geloven dat de slang echt gesproken heeft en 2 x per zondag naar de kerkquote:Op maandag 26 augustus 2013 13:30 schreef bianconeri het volgende:
Dat zijn hele belangrijke geboden idd.
Maar dat maakt iemand nog niet direct een christen hoor....
De slang heeft gesproken idd. Zoals de Bijbel duidelijk maakt sprak Satan via de slang, en dat geval is heel belangrijk voor de rest van de Bijbel.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:40 schreef Oud_student het volgende:
Nee, je moet wel/niet geloven dat de slang echt gesproken heeft en 2 x per zondag naar de kerk
Jij begrijpt het ook niet he, voor mij zijn beiden even onbelangrijk.quote:Op maandag 26 augustus 2013 14:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De slang heeft gesproken idd. Zoals de Bijbel duidelijk maakt sprak Satan via de slang, en dat geval is heel belangrijk voor de rest van de Bijbel.
2x per zondag naar de kerkBen je gek geworden ofzo
Dat is niet nodig ofzo hoor...
Ja dat snapte ik welquote:Op maandag 26 augustus 2013 14:27 schreef Oud_student het volgende:
Jij begrijpt het ook niet he, voor mij zijn beiden even onbelangrijk.
![]()
Ik ken jehova getuigen nauwelijks, ik weet niet wat voor denkbeelden ze hebben, ga daar veder ook niet over oordelen. De 'ziel' is Heilig in de Tora en bloed is ziel. Verspillen? Hoe kun je bloed verspillen? Snijden jullie in jezelf?quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:30 schreef bianconeri het volgende:
Bloed is volgens de Bijbel inderdaad heilig, gelijkstaand aan het leven. Daarom willen we het ook niet verspillen.
Ik heb kort gelden zoveel bloed verloren dat ik shock raakte en hartstilstand heb gehad, het is door de bloedtransfusie dat ik hier nog kan typen. Mijn grote dank aan de bloeddonoren en de wetenschap en de doktoren voor het redden van mijn leven.quote:Bloedtransfusie levert juist eerder dood dan leven op haha, met alle problemen.
Daar heb je de interpertatie weer.quote:En de Bijbel geeft duidelijk een verbod op bloed dus ja.
Ben het er niet mee eens.quote:Helemaal niets over het eten of drinken van bloed, en het gaat over offers dat je daar niet aan moet komen. Niet specifiek over eten of iets dergelijks.
Er staat gewoon: U te onthouden van bloed!
Dus van elke vorm van bloed, ook via bloedtransfusies bloed toedienen. Heel duidelijk
Ik geloof die vertaling direct hoor, er staat heel duidelijk wat wij als JG geloven (geen bloedtransfusie) dus het toont juist dat we naar de basis gaan, naar wat de Bijbel echt leert.
Dit staat rechtstreeks in verband met het helpen van anderen en geheel in de geest van het grote gebod.quote:Op maandag 26 augustus 2013 16:12 schreef Skillsy het volgende:
Neen, het is juist in de joodse gemeenschap een PLICHT om de mens zijn ziel 'bloed' te redden. En verder staat het echt niet in de nieuwe testament.
De Schriftgeleerden pronkten heel erg met hun 'kennis' en ze voelden zich 'hoger' dan het domme ongeletterde volk. Jezus had daar erg veel moeite mee .Ik weet dat Jezus eigenaardigheden had maar hij trad de Sjabbat regels niet. Alles wat hij deed en mensen mee informeerde kan gewoon binnen de joodse Wet. Dit is wat ik ervan weet. Hij was een man van de Tora en niet van de dogmatiekquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dit staat rechtstreeks in verband met het helpen van anderen en geheel in de geest van het grote gebod.
In het NT had Jezus vaak discussies met schriftgeleerden die meenden dat Jezus de regels overtrad, door bijv. iemand op de sabbat te genezen.
Nouja, ik geloof zelf dat het een symbolisch getal is en dat het staat voor dat iedereen in de hemel kan komen. Het is namelijk 7x7 (met wat nullen erbij). En 7 is in de bijbel een "volmaakt" getal.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Correct, staat heel duidelijk in de Bijbel dat niet iedereen naar de hemel zal gaan.
Een soortgelijke verhaal vind je ook in de Tora , bij de Profeet Ezechiell :quote:Op maandag 26 augustus 2013 07:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat staat in de Openbaring van Johannes, het laatste booek van het Nieuwe Testament.
dus niet in de Torah.
Is het waard eens te onderzoekenquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:12 schreef Skillsy het volgende:
Ik ken jehova getuigen nauwelijks, ik weet niet wat voor denkbeelden ze hebben, ga daar veder ook niet over oordelen. De 'ziel' is Heilig in de Tora en bloed is ziel. Verspillen? Hoe kun je bloed verspillen? Snijden jullie in jezelf?
Tuurlijk in sommige gevallen helpt het. Maar zit veel risico aan en bloedvrij is gewoon veel beter.quote:Ik heb kort gelden zoveel bloed verloren dat ik shock raakte en hartstilstand heb gehad, het is door de bloedtransfusie dat ik hier nog kan typen. Mijn grote dank aan de bloeddonoren en de wetenschap en de doktoren voor het redden van mijn leven.
Het is voor ons ook een PLICHT om mensen te redden, hun ziel te redden.quote:Ben het er niet mee eens.
Maar denk je eens in: de joden hebben eeuwenlang op de wetten zitten turen en ze bestudeerd tot in de kleinste details, denk je dat ze dan zich ook zouden onthouden van bloedtransfusie? Neen, het is juist in de joodse gemeenschap een PLICHT om de mens zijn ziel 'bloed' te redden. En verder staat het echt niet in de nieuwe testament.
Je (jullie) focussen erg op dit ver-bod (bloed) maar de rest van de mitswot is niet van belang begrijp ik? En de reden is? Niet dat ik zeg dat je de Tora moet volgen helemaal niet, maar ben er benieuwd naar.
Weet iemand de oorsprong van dit verbod op bloedtransfusie? Want het staat gewoonweg niet in de Tora/ Bijbel.
1. 144.000 is niet deelbaar door 7 hoorquote:Op maandag 26 augustus 2013 17:18 schreef maurisioo het volgende:
Nouja, ik geloof zelf dat het een symbolisch getal is en dat het staat voor dat iedereen in de hemel kan komen. Het is namelijk 7x7 (met wat nullen erbij). En 7 is in de bijbel een "volmaakt" getal.
Wat ik niet snap aan JG is dat ze alle andere christenen uitmaken voor ongelovigen. Hierbij denk ik vooral aan Romeinen 14. "Aanvaard elkaar, zoals Christus u heeft aanvaard"
Iedereen zal de bijbel anders opvatten, en ik denk eigenlijk niet dat de een het goed zal hebben en de ander niet. T'is maar net wat je zelf ervan vindt.
Maar het leven is niet heilig ? Je zal iemand eerder laten doodbloeden. (Is natuurlijk eigen keuze)quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Is het waard eens te onderzoeken
Voor ons is de ziel ook heilig, en daarmee het bloed ook.
Dat is jouw interperatie van de tekst, ik ga daar geen strijd over voeren.quote:+het belangrijkste dat de Bijbel het verbiedt.
G'd is onveranderlijk. Als ik mij niet vergis geloven wij in dezelfde G'd. En geloven wij in de Tora.quote:De joden accepteren het NT niet eens, dus die accepteren dat gebod van God natuurlijk ook niet.
Waar staat het verbod op bloedtransfusie in de 613 mitwot? In welke taal is het NT geschreven?quote:Nee we hebben het toevallig nu over bloed, het is bij lange na niet het belangrijkste voor ons.
Het is alleen 1 van de geboden die God gaf. De geboden die jij ook noemde zijn veel belangrijker.
je bedoeld 12x12?quote:Op maandag 26 augustus 2013 17:18 schreef maurisioo het volgende:
[..]
Nouja, ik geloof zelf dat het een symbolisch getal is en dat het staat voor dat iedereen in de hemel kan komen. Het is namelijk 7x7 (met wat nullen erbij). En 7 is in de bijbel een "volmaakt" getal.
Het leven is wel heilig, zeg ik tochquote:Op maandag 26 augustus 2013 21:20 schreef Skillsy het volgende:
Maar het leven is niet heilig ? Je zal iemand eerder laten doodbloeden. (Is natuurlijk eigen keuze)
We geloven allebei als goed is in Jehovah, de God uit de Bijbel (en Torah).quote:G'd is onveranderlijk. Als ik mij niet vergis geloven wij in dezelfde G'd. En geloven wij in de Tora.
De 613 mitwot? uhhh.quote:Waar staat het verbod op bloedtransfusie in de 613 mitwot? In welke taal is het NT geschreven?
Haha sorry bedoelde ik. 7 was ook zo'n getal, vandaar.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je bedoeld 12x12?
weer een slachtoffer van "het nieuwe leren"![]()
geen wonder gat jullie zo weinig volgelingen hebben, eten jullie schimmel (danablu en zo)?quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het leven is wel heilig, zeg ik toch
Alsof je dood moet bloeden als je geen transfusie krijgt
Er zijn alternatieven om dingen te kunnen regelen, bloedvrij.
Maar mocht er geen optie zijn ipv bloedtransfusie dan volgen wij Gods gebod na.
Hmm , als je een bloeding hebt en in shock raakt en aan het sterven bent, welke alternatieven zijn er dan nog naast boedtransfusie? Ik had het in iedergeval zonder die bloedzakjes niet gered.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het leven is wel heilig, zeg ik toch
Alsof je dood moet bloeden als je geen transfusie krijgt
Er zijn alternatieven om dingen te kunnen regelen, bloedvrij.
Duidelijkquote:Maar mocht er geen optie zijn ipv bloedtransfusie dan volgen wij Gods gebod na.
Welke nieuwe geboden?quote:We geloven allebei als goed is in Jehovah, de God uit de Bijbel (en Torah).
En God is niet veranderlijk in de zin dat hij niet terugkomt op dingen.
Betekent niet dat Hij geen nieuwe geboden geeft in het NT bv, dat is wat anders dan veranderlijk zijn.
de 613 ge -en verboden die in de Tora staan.quote:De 613 mitwot? uhhh.
Grieks
owja dat god het een gruwel is als je gemengde weefsels draagt.quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:29 schreef Skillsy het volgende:
de 613 ge -en verboden die in de Tora staan.
Klopt oa 367:de kledingquote:Op maandag 26 augustus 2013 23:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
owja dat god het een gruwel is als je gemengde weefsels draagt.
Lev 19:19
Leef mijn bepalingen na. Laat je vee niet paren met dieren van een andere soort. Zaai je akker niet in met verschillende soorten gewassen. Draag geen kleren die zijn geweven uit twee soorten garen.
Alle methoden ken ik niet precies.quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:29 schreef Skillsy het volgende:
Hmm , als je een bloeding hebt en in shock raakt en aan het sterven bent, welke alternatieven zijn er dan nog naast boedtransfusie? Ik had het in iedergeval zonder die bloedzakjes niet gered.
Zoals bloedtransfusie, de sabbat verdwijnt, de oude Wet verdween.quote:Welke nieuwe geboden?
De Bijbel voorzei al dat de ware religie weinig aanhangers zouden hebbenquote:Op maandag 26 augustus 2013 22:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
geen wonder gat jullie zo weinig volgelingen hebben, eten jullie schimmel (danablu en zo)?
Jeetje dan zijn jullie wel heel erg wettisch zeg....quote:de 613 ge -en verboden die in de Tora staan.
Het verbod op bloed is namelijk belangrijker dan een mensenleven redden?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 13:21 schreef bianconeri het volgende:
En tja het gebeurt wel eens dat iemand sterft omdat ze geen bloed krijgen, maar wij stellen Gods gebod voorop.
Ik volg je niet meer.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 13:21 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel voorzei al dat de ware religie weinig aanhangers zouden hebben![]()
Het Sjabbatgebod is altijd, in het verleden, heden en in de toekomst. Niemand ontkomt daaraan. Iedereen onderhoudt de Sjabbat, ook als je er niet bewust van bent.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 13:21 schreef bianconeri het volgende:
Zoals bloedtransfusie, de sabbat verdwijnt, de oude Wet verdween.
Als je het zou weten dan sprak je niet over 'wettisch' maar over mitswot (G'ddelijke opdrachten) want het zijn allemaal G'ddelijke opdrachten om Adonai lief te hebben en ook je medemens.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 13:21 schreef bianconeri het volgende:
Jeetje dan zijn jullie wel heel erg wettisch zeg....
De smalle weg des levens en de grote pad die naar vernietiging leidtquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:48 schreef Skillsy het volgende:
Ik volg je niet meer.
'De bijbel voorzei al dat de ware religie weinig aanhangers zouden hebben'.... Leg mij deze zin eens uit?
Het verplicht sabbat gedenken en rustdag te nemen bestaat niet. Oke sommigen kiezen er zelf voor nog een dag rust te nemen, maar de Bijbel verplicht dit absoluut niet.quote:Het Sjabbatgebod is altijd, in het verleden, heden en in de toekomst. Niemand ontkomt daaraan. Iedereen onderhoudt de Sjabbat, ook als je er niet bewust van bent.
Jezus was een jood en toen was de Mozaische wet nog een verplichte wet. Dus ja logisch....quote:Even opgezocht over de Wet, omdat je zegt dat het oude wet is. Kijken wat men daar over in het NT schrijft. Ik ga even voor JGetuige spelen:
Als ik het zo lees was die Rabbi Yeshu een goede jood! Zijn uitspraken zijn helemaal niet zo exceptioneel zoals Christenen zeggen. Zijn woorden en daden pasten precies binnen het toenmalige jodendom. Deze beste man had het met de mensen het beste voor. Gezien zijn groot aantal volgelingen was het een zeer charesmatische en profetische leraar.
[..]
Als je het zou weten dan sprak je niet over 'wettisch' maar over mitswot (G'ddelijke opdrachten) want het zijn allemaal G'ddelijke opdrachten om Adonai lief te hebben en ook je medemens.
Kedosjiem. G'd zei :
Jij moet met je gebrek aan kennis van de Bijbel niet over anderen gaan oordelen.....quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 14:46 schreef hoatzin het volgende:
Het verbod op bloed is namelijk belangrijker dan een mensenleven redden?
Als Jehova er achter komt dat je een mens hebt laten doodgaan om bovenstaande reden dan stuurt hij je rechtstreeks naar de hel.Dan heb je het echt helemaal verkeerd begrepen.
(maar dat wisten we al)
Neen, de Farizeen, zoals veel mensen ,pronkten met hun kennis. Zij konden immers lezen dat itt het gewone volk. Ze voelden zich verheven boven de 'gewone' mensen. Zij kenden maar al te goed de Wet , en desondanks volgenden ze vaak niet G'ds geboden. En daar had die Jezus commentaar op. Huichelarij ook wel genoemd. Zoals sommige mensen ook zijn "ik doe niks verkeerds' en dan vooraan in de kerk zitten. Daar had jouw rabbi grote moeite mee. Kan me voorstellen, zij dachten G'd te dienen , door bijv voor de Tempel te bidden, maar dit is niet voor G'd maar om te laten zien aan de mensen 'kijk mij eens goed zijn!" Ze doen het voor zichzelf. Snap je wat ik bedoel? Dit zie je bijv oa ook sterk terug bij de joodse gemeenschap, hun Tzizit zijn enorm lang. Hoe langer hoe vromer ,denken ze dan. Maar daar draait het natuurlijk niet om.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:54 schreef bianconeri het volgende:
Wat doe je eigenlijk de hele tijd vaag met je G'd -.- Tis gewoon God hoor.....
En dat mitswot zegt me helemaal niets en dat heeft ook niets ermee te maken.
Wettisch betekent gewoon dat je heel erg op de wet bent, de geboden tot in allerkleinste dingetjes en zelfs geboden die al niet meer hoeven.
Net als de Farizeen die overmatig heilig probeerden te doen.
Die Jezusquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:
Neen, de Farizeen, zoals veel mensen ,pronkten met hun kennis. Zij konden immers lezen dat itt het gewone volk. Ze voelden zich verheven boven de 'gewone' mensen. Zij kenden maar al te goed de Wet , en desondanks volgenden ze vaak niet G'ds geboden. En daar had die Jezus commentaar op. Huichelarij ook wel genoemd.
Wat heeft dit nou met de sabbatsviering te maken? Wordt toch duidelijk dat een christen die absoluut niet hoeft te volgen en een verplichte rustdag moet hebben.quote:En over de Sjabbat, Moadiem en de Mitswot= Hasjem zegt :
Het zijn Mijn feestdagen, Mijn mitswot (geboden) dus niet joodse feestdagen, geen joodse geboden , NEEN Zijn feestdagen, Zijn geboden. Maar daar zul je achter komen als je G'd liefhebt , dan onderhoud je Zijn (lees: GEEN joodse) geboden onderhouden. Dit doe je uit liefde, net zoals een zoon uit liefde naar zijn vader luistert. Niet voor jezelf maar om Adonai te dienen.
Oh, maar ik bedoel het niet zo.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die JezusLekker respectvol genoemd zo...
Zoals ik al zei het Hebreeuwse woord voor Heilig (de stam) betekent: apart zetten. Het eerste woordje dat Heilig (Apart zetten ) wordt genoemd in de Tora is de Sjabbat. (in Beresjit)quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:26 schreef bianconeri het volgende:
Wat heeft dit nou met de sabbatsviering te maken? Wordt toch duidelijk dat een christen die absoluut niet hoeft te volgen en een verplichte rustdag moet hebben.
Mijn Bijbelkennis is zeer goed, neem dat maar van mij aan. Beter dan de jouwe want afgezien van de inhoud begrijp je geen snars van het ontstaan van de bijbel zoals jij hem kent. Het interesseert je ook niet of je ontkent het botweg. Kenmerkend voor relifanatici.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:54 schreef bianconeri het volgende:
Jij moet met je gebrek aan kennis van de Bijbel niet over anderen gaan oordelen.....
Zorg eerst maar eens dat je ook maar het kleinste beetje kennis verkrijgt.
Een basis ding is bv al dat de hel niet bestaat.
Tuurlijk kleven er risico's aan bloedtransfusies, maar wou je soms beweren dat er niet talloze levens mee gered zijn? Dan wil ik namelijk graag een bronvermelding.quote:Het nemen van bloed legt meer risico op het leven dan het niet nemen
Bloedvrij verhoogt de kans op overleven veel meer.
De sabbat was inderdaad heilig, maar net als dat de joden niet meer Gods heilige volk zijn zo is de sabbat ook niet meer heilig.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:38 schreef Skillsy het volgende:
Zoals ik al zei het Hebreeuwse woord voor Heilig (de stam) betekent: apart zetten. Het eerste woordje dat Heilig (Apart zetten ) wordt genoemd in de Tora is de Sjabbat. (in Beresjit)
Jij hoeft niks te doen. Sjabbat vieren kun je niet tegen houden. Omdat de Sjabbat het gevolg is van de 6 dagen ervoor
Nog arrogant ook haha. Goede combo zeg.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mijn Bijbelkennis is zeer goed, neem dat maar van mij aan. Beter dan de jouwe want afgezien van de inhoud begrijp je geen snars van het ontstaan van de bijbel zoals jij hem kent. Het interesseert je ook niet of je ontkent het botweg. Kenmerkend voor relifanatici.
Dat van de hel ben ik met je eens. Dat is verkeerd uitgelegd.
[..]
Tuurlijk kleven er risico's aan bloedtransfusies, maar wou je soms beweren dat er niet talloze levens mee gered zijn? Dan wil ik namelijk graag een bronvermelding.
Je weet niet wat je zegt. Shalom aleikhemquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De sabbat was inderdaad heilig, maar net als dat de joden niet meer Gods heilige volk zijn zo is de sabbat ook niet meer heilig.
Sabbat vieren kun je wel tegen houden, simpelweg door het zelf niet te vieren en alle 7 dagen iets te doen.
Besef je nu dat ,waar je Hoatzin zojuist van beschuldigd hebt, je nu precies hetzelfde doet?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:14 schreef bianconeri het volgende:
Nog arrogant ook haha. Goede combo zeg.
Al je reacties tonen geen grammetje kennis van de Bijbel, terwijl je wel hoog van te toren blaast.
Je doet uitspraken die gewoon helemaal niet met de Bijbel overeenkomen.
Ik ken het ontstaan van de Bijbel heel goed, en ik weet ook aardig wat van de Bijbel zelf.
Jeeeej goede uitleg hoor!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:23 schreef Skillsy het volgende:
Je weet niet wat je zegt. Shalom aleikhem
Toevallig niet nee. Ik zeg alleen maar dat een christen de sabbat niet meer hoeft te volgen.quote:Besef je nu dat ,waar je Hoatzin zojuist van beschuldigd hebt, je nu precies hetzelfde doet?
de zevendedag adventisten vinden van niet, en die zijn met meer.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:33 schreef bianconeri het volgende:
Toevallig niet nee. Ik zeg alleen maar dat een christen de sabbat niet meer hoeft te volgen.
Dat is een Bijbelse stelling dus tja...
Wat vinden die niet?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
de zevendedag adventisten vinden van niet, en die zijn met meer.
Uhm juist ja......quote:deze uitspraak van Jezus ken je zeker ook wel
(Matteüs 5:18). Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied
zijn de hemel en de aarde al voorbijgegaan?
nee? dan mag je dus geen gemengde weefsels dragen.![]()
Gewoon lezen kun je ook al niet dus.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat vinden die niet?
En hoezo zijn die niet meer? De zevendag adventisten bestaan nog gewoon hoor!
quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:14 schreef bianconeri het volgende:
Nog arrogant ook haha. Goede combo zeg.
Al je reacties tonen geen grammetje kennis van de Bijbel, terwijl je wel hoog van te toren blaast.
Je doet uitspraken die gewoon helemaal niet met de Bijbel overeenkomen.
Ik ken het ontstaan van de Bijbel heel goed, en ik weet ook aardig wat van de Bijbel zelf.
Niet mee eens. Volgens Flusser zou moeiteloos een heel evangelie samengesteld kunnen worden op basis van oude joodse geschriften zonder ook maar één woord te gebruiken dat van Jezus wasquote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De bijbel zoals jij hem kent is een samenraapsel. Dat blijkt ook wel als je het goed bestudeert. Het OT en NT hebben helemaal niets met elkaar te maken bijvoorbeeld. Oh ja, het NT doet veel moeite om dat verband aan te tonen door er "voorspellingen uit het OT" bij te halen. Maar als je die voorspellingen goed bekijkt blijken die over heel andere dingen te gaan.
Kun je dit iets meer toelichten?quote:Hehe, de schrijvers van dit NT hebben gewoon plagiaat gepleegd. Neem nou dat verhaal van Johannes de doper. In het ene evangelie lijkt hij gewoon op Elia. En bij de andere schrijver wordt hij gewoon als Samuel afgeschilderd. (kijk maar goed, het lijken wel kopieen)
ja. Het staat in mijn mail. Ik heb het ooit van iemand gekregen.Is uit een boek. Het staat naar mijn idee ook op internet maar weet de site niet. Ik zal hier de tekst plaatsen (het is wel lang):quote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Kun je dit iets meer toelichten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh het hele Jezus verhaal bevat ook tal van kenmerken van andere mythes. De maagdelijke geboorte, de vlucht voor een tiran, de wonderen, de wederopstanding.... literair historisch wederkerig.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet mee eens. Volgens Flusser zou moeiteloos een heel evangelie samengesteld kunnen worden op basis van oude joodse geschriften zonder ook maar één woord te gebruiken dat van Jezus was
Mijn inziens behoren deze boeken (nieuwe testament geschriften) tot een joodse vorm van Midrash
Hehe, de schrijvers van dit NT hebben gewoon plagiaat gepleegd. Neem nou dat verhaal van Johannes de doper. In het ene evangelie lijkt hij gewoon op Elia. En bij de andere schrijver wordt hij gewoon als Samuel afgeschilderd. (kijk maar goed, het lijken wel kopieen)
Ze hebben gewoon de verhalen van de TeNaCH gebruikt. Het is puur joodse symboliek die gebruikt is door de verschillende schrijvers. Dat er een hele religie is ontstaan rond deze Jezus is het gevolg omdat mensen de Tora niet begrijpen. De manier van schrijven.
Net zoals de TeNaChquote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:48 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh het hele Jezus verhaal bevat ook tal van kenmerken van andere mythes. De maagdelijke geboorte, de vlucht voor een tiran, de wonderen, de wederopstanding.... literair historisch wederkerig.
Dit is gewoon logica, hoor! Jehova's weten het meest van de bijbel omdat zij de enige juiste godsdienst zijn. Dat betekent dat iedereen die geen JG is geen verstand van de bijbel heeft. Anders waren ze immers wel Jehova's nietwaar? Zo hou je de wereld lekker simpel en onoverzichtelijk. Als iemand ( een of andere promovendus theologie, wat weet die nou over geloof ) http://lucepedia.nl/asp/i(...)il&id=21860&d_id=168quote:Geen grammetje? Begin je weer? Dit is weer zo'n typische Bianconeri uitspraak, zonder enige grondslag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.het met me eens is over de ontwikkeling van het begrip Satan en dat de duivel van het OT heel iets anders is dan die van het NT en die dus onmogelijk naar elkaar kunnen verwijzen, dan zeg je gewoon: ja maar jij bent geen JG dus je weet toch niks! En dan hoef je er ook niet inhoudelijk op in te gaan!En dan hoef je ook geen lastige zaken als de Hebreeuwse grondtekst of de historische context erbij te houden. Want die joden hebben het ook fout, anders waren ze wel JG's: hoppa opgelost!
Het pad van de ware religie is zeker smal maar ik denk dat dat vooral met oogkleppen te maken heeft."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
brilletje nodig.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat vinden die niet?
En hoezo zijn die niet meer? De zevendag adventisten bestaan nog gewoon hoor!
heel boeiend en overtuigend, die paralellen met elia en samuelquote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:38 schreef Skillsy het volgende:
[..]
ja. Het staat in mijn mail. Ik heb het ooit van iemand gekregen.Is uit een boek. Het staat naar mijn idee ook op internet maar weet de site niet. Ik zal hier de tekst plaatsen (het is wel lang):
(De tekst van dit artikel is grotendeels een samenvatting van hoofdstuk 4 van het boek "Lukas, de Jood", uitgegeven bij Kok in Kampen).[/spoiler]
Hoe moet ik beargumenteren dat jij geen gram kennis vd Bijbel hebt?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:57 schreef hoatzin het volgende:
Geen grammetje? Begin je weer? Dit is weer zo'n typische Bianconeri uitspraak, zonder enige grondslag. Jij weet donders goed dat mijn bijbelkennis prima is.
De bijbel zoals jij hem kent is een samenraapsel. Dat blijkt ook wel als je het goed bestudeert. Het OT en NT hebben helemaal niets met elkaar te maken bijvoorbeeld. Oh ja, het NT doet veel moeite om dat verband aan te tonen door er "voorspellingen uit het OT" bij te halen. Maar als je die voorspellingen goed bekijkt blijken die over heel andere dingen te gaan. Ontgaat je ten enen male. Het hele NT begrijp je ook weinig van zoals uit je uitspraken blijkt. Symboliek neem je letterlijk en vice-versa. 144.000, ik noem maar wat. Je bent een nabouwer van wat je leiders je zeggen. Nergens heb jij een andere mening dan de "officiële" leer van de JG beweging. Typisch voor een lid van een .... kom op...help me even herinneren....
Dit toont al genoeg hoe serieus we jouw reactie moeten nemen... En je kennis over de Bijbel.quote:
Probeer onze leerstellingen dan eens aan de hand van de Bijbel te ontkrachten?quote:weten het meest van de bijbel omdat zij de enige juiste godsdienst zijn. Dat betekent dat iedereen die geen JG is geen verstand van de bijbel heeft. Anders waren ze immers wel Jehova's nietwaar?
Satan staat voor tegenstrever. Dus bij Job en ook in Genesis was hij al de Satan.....quote:Satan staat (nog) niet per definitie gelijk aan het kwaad. In het Bijbelboek Job is Satan meer een tester, als zodanig aangesteld door God. Langzamerhand groeit de Satan uit van een anoniem en vaag figuur tot een eenduidige persoonlijkheid, en uiteindelijk tot de aartsengel en heer van het kwaad.
Wat is dit nou weer voor zelf verzonnen onzin? Waarom zou Satan in het NT anders zijn dan in het OT terwijl ze gewoon hetzelfde overkomen.....quote:het met me eens is over de ontwikkeling van het begrip Satan en dat de duivel van het OT heel iets anders is dan die van het NT en die dus onmogelijk naar elkaar kunnen verwijzen En dan hoef je er ook niet inhoudelijk op in te gaan!
Weer zeer duidend voor je Bijbelse kennis. Er staat simpelweg dat het een smalle weg zou zijn, dat staat in de Bijbel en is niet iets menselijks...quote:Het pad van de ware religie is zeker smal maar ik denk dat dat vooral met oogkleppen te maken heeft.
Raakt alleen kant noch wal. Want ze waren geheel anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
heel boeiend en overtuigend, die paralellen met elia en samuel
Tuurlijk, Uitstekelbaars is ook dom, net als iedereen hier. Lekker makkelijk. En niemand die het met je eens is he?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:52 schreef bianconeri het volgende:
Dit toont al genoeg hoe serieus we jouw reactie moeten nemen... En je kennis over de Bijbel.
Nee, dat is het hele punt. Ze komen totaal verschillend over. Lees maar in Job hoe de duivel braaf handelt naar de instructies van God. En hoe het woord 'satan' wel gebruikt wordt in het OT maar als benaming voor een heleboel personen.quote:Wat is dit nou weer voor zelf verzonnen onzin? Waarom zou Satan in het NT anders zijn dan in het OT terwijl ze gewoon hetzelfde overkomen.....
Jesaja 53 is een mooi voorbeeld nietwaar?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:48 schreef bianconeri het volgende:
Toon eens aan dat die voorspelling compleet ergens anders over gaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En begin nu niet over dat JC niet aan een kruis hing of geen God is, daar gaat het nu niet over.
Dit is helemaal niet tegenstrijdig?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 16:05 schreef hoatzin het volgende:
De christelijke leer dat alleen Jezus iemands zonden weg kan nemen is dus in strijd met het OT. Het schuldoffer waarover in Jesaja 53 gesproken wordt, hoeft hierdoor dus ook niet op Jezus te slaan.
Het NT is in ieder geval geen plagiaat op het OT, of een Midrash hierop. Daarvoor zijn de verschillen te groot.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet mee eens. Volgens Flusser zou moeiteloos een heel evangelie samengesteld kunnen worden op basis van oude joodse geschriften zonder ook maar één woord te gebruiken dat van Jezus was
Mijn inziens behoren deze boeken (nieuwe testament geschriften) tot een joodse vorm van Midrash
Hehe, de schrijvers van dit NT hebben gewoon plagiaat gepleegd. Neem nou dat verhaal van Johannes de doper. In het ene evangelie lijkt hij gewoon op Elia. En bij de andere schrijver wordt hij gewoon als Samuel afgeschilderd. (kijk maar goed, het lijken wel kopieen)
Ze hebben gewoon de verhalen van de TeNaCH gebruikt. Het is puur joodse symboliek die gebruikt is door de verschillende schrijvers. Dat er een hele religie is ontstaan rond deze Jezus is het gevolg omdat mensen de Tora niet begrijpen. De manier van schrijven.
Komt door de vele vertalingen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het NT is in ieder geval geen plagiaat op het OT, of een Midrash hierop. Daarvoor zijn de verschillen te groot.
Is dat je enige commentaar? Met de rest ben je het dus eens? Geen voorspelling over Jezus dus, die ook helemaal niet aan het beeld van de messias voldoet. De eigenschappen die voor de messias golden heeft JC niet waargemaakt. Hoeven we daar geen woorden meer aan vuil te maken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet tegenstrijdig?
De dood van Jezus liet de oude Wet vervallen, de Wet waar offers behandelt worden.
De dood van Jezus maakt vergeving van zonden mogelijk, terwijl dit ten tijde van het OT en deels NT nog met offers moest.
Dus dit is totaal niet tegenstrijdig.
Het ultieme beeld van een bloeddorstige god, zelfs zijn eigen zoon moet er aan geloven. God wat is er door God een (onschuldig) bloed gevloeid.....quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jezus is het grote offer van God doordat zijn bloed gevloeid is hoeven wij geen dier meer te offeren omdat Jezus de wet vervuld heeft door zijn sterven.
Ja dat is me enige commentaar. Kan wel op alle onzin ingaan en dergelijke maar dan hou ik geen tijd meer over voor nuttige dingen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:28 schreef hoatzin het volgende:
Is dat je enige commentaar? Met de rest ben je het dus eens? Geen voorspelling over Jezus dus, die ook helemaal niet aan het beeld van de messias voldoet. De eigenschappen die voor de messias golden heeft JC niet waargemaakt. Hoeven we daar geen woorden meer aan vuil te maken.![]()
De oude wet vervallen? Waar staat dat? En waarom houden christenen zich dan wel aan de 10 geboden, al zijn het de 10 verkeerde geboden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |