abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130142955
Hallo,

ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.

1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?

Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!

Alvast bedankt!
pi_130142979
F&L?
pi_130143102
Eigenlijk wel.. sorry ik ben nét nieuw op dit forum. Hoe kan ik dit verplaatsen naar F&L?
pi_130143163
1: Ze geloven in dezelfde God, maar hebben verschillende opvattingen [Katholiek is meer met tradities en Maria is een belangrijk figuur-de moeder van Jezus]

2: Ja, ik zie het ook regelmatig bij mensen op straat

3: Je moet nooit alles letterlijk nemen, er kunnen namelijk diepere betekenissen in zitten

4: Nee, de kerk is iets wat de Christenen/Katholieken verzonnen hebben [in de bijbel staat alleen dat samenkomen goed is, niet verplicht ]
pi_130143195
Ik denk dat het ook wel goed staat in C&H, maakt verder niet bijzonder veel uit
  † In Memoriam † vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:50:34 #6
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_130143828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:27 schreef apelsinjuice het volgende:
Hallo,

ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.

1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?

Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!

Alvast bedankt!
Spaghettie_vreter heeft alles beantwoord. ^O^

Alleen van puntje drie wil ik nog zeggen: als je de Bijbel (of eender welk heilig boek) letterlijk neemt dan mag je aan extremisme beginnen denken. Nooit het geloof plat op de werkelijkheid leggen.

De Bijbelverhalen zijn ook niet historisch of geschiedkundig te bewijzen maar als leerverhalen bedoeld. Wanneer je de bijbel echt leert lezen en voorbij de bombastische woorden kunt kijken, valt daar heel veel uit te halen.
Are you fokking to me?
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:21:03 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130145150
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:31 schreef apelsinjuice het volgende:
Eigenlijk wel.. sorry ik ben nét nieuw op dit forum. Hoe kan ik dit verplaatsen naar F&L?
:)
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:22:17 #8
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_130145198
1. We geloven in dezelfde God, maar de katholieken doen dat net even anders dan protestanten. De katholieken hebben een paus en richten hun kerken traditioneel en groots in. Protestanten doen dat iets bescheidener.
2. Ik doe het persoonlijk niet. Het geloof draag je mee in je hart, niet in een metalen kruisje. Maar snap t dat anderen wel graag een kruisje dragen :)
3. Nee
4. Nee, nogmaals: ieder gelooft op zijn eigen manier. De kerk is een mooie manier om het geloof te delen, maar zeker niet verplicht.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_130146390
Ik ben protestants van huis uit (nu niet meer overigens, maar dat is ander verhaal).

Maar de grootste verschillen tussen de protestanten en de katholieken.

De paus is van de katholieken (leider van kerk, met het vaticaan, bisdommen en bisschoppen)
Protestanten geloven meer voor zichzelf (maar dit is kort door de bocht)

De oorsprong voor de afsplitsing van de protestanten ligt volgens mij in de afkeer van 'afgoderij' vanuit protestantse optiek gezien (kunst, versieringen en afbeeldingen van Jesus (of god) ).

Je ziet dit ook terug komen in de verschillen in de kerken, een protestantse kerk is sober, een katholieke kerk uitbundiger, met beelden van Jesus.
+ In Nederland in iedergeval, in de oudere steden, als je een kerk ziet met kroegen er omheen,
dan is het een katholieke kerk.
(dan kon je mooi daarna aan het bier, als ik nu moest kiezen zou ik katholiek worden)
(Wij gingen vroeger na de kerkdienst naar oma koffie/limonade drinken ;-) )
+ Heel vroeger waren die kerk ook vaak een handels huis, voor bijvoorbeeld markten etc,
beetje koeien verkopen enzo ;)

Daarnaast zijn de protestantse kerken in ongeveer 100 (of meer of minder, weet niet precies) verschillende gemeentes opgedeeld, waarvan hervormd en gereformeerd de grootse zijn volgens, wat tegenwoordig weer samen gaat, met de 'samen op weg' kerken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Samen_op_Weg-proces

En een kruisje dragen bijv. dat is weer typisch iets katholieks, dat zie je mensen protestants zijn niet doen.
pi_130247730
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:27 schreef apelsinjuice het volgende:
Hallo,

Dus aub wees serieus.

Alvast bedankt!
1. De 1e vraag vind ik apart? Als ik goed begrijp vraag je of je als je protestant of katholiek bent ook christelijk bent?
Maar ja, christelijk is de overkoepelende religie die op de Bijbel, God en Jezus Christus gebaseerd is. Deze religie is verdeeld in sub-religies die allemaal iets anders denken. Voorbeelden hiervan zijn de katholieke kerk en de protestantse kerk.

2. Nee, ten 1e stierf Jezus niet aan een kruis. Ten 2e mag een christen geen beelden gebruiken.
Ook een kruisje slaan is niet juist.

3. Afhankelijk van welk stuk. Er wordt veel gesproken over illustraties die niet letterlijk zijn, maar er staan ook veel dingen in die wel gewoon letterlijk zijn.
De context maakt wel duidelijk wat letterlijk is en wat niet.

4. Hebr 10:24,25 geeft duidelijk aan dat de ware religie georganiseerd is en gezamenlijk. Niet iets individueels (ook niet een groep met allemaal individuele gedachten over leerstellingen).
Er is 1 ware religie.
pi_130247944
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:22 schreef Faux. het volgende:

4. Nee, nogmaals: ieder gelooft op zijn eigen manier. De kerk is een mooie manier om het geloof te delen, maar zeker niet verplicht.
Toch geeft de Bijbel heel duidelijk weer dat het altijd al georganiseerd is geweest.
Denk maar over de besnijdeniskwestie, toen werd er gesproken met een besturend lichaam in Jeruzalem over wat de leerstelling zou worden.
Of denk aan Hebr 10:24,25 waar over het onderling vergaderen gesproken wordt, dat we dat niet moeten nalaten.
Zo zijn er veel ''eisen'' aan een ouderling, beetje nutteloos als het niet georganiseerd is.
En zo zijn er veel meer vb-en nog waaruit blijkt dat religie georganiseerd is.

Logisch ook, er is maar 1 waarheid in de Bijbel, en mensen die die waarheid gevonden hebben zoeken elkaar natuurlijk op.
  maandag 19 augustus 2013 @ 20:04:43 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_130247990
De bijbel is geschreven om letterlijk genomen te worden trouwens.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_130248021
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:50 schreef Marie30 het volgende:

De Bijbelverhalen zijn ook niet historisch of geschiedkundig te bewijzen maar als leerverhalen bedoeld. Wanneer je de bijbel echt leert lezen en voorbij de bombastische woorden kunt kijken, valt daar heel veel uit te halen.
Heel veel verhalen zijn wel historisch en geschiedkundig bewezen ;)

Denk aan vele veldslagen, de stad Jericho.
Of het bijzonder verslag van de profeet over de val van Babylon. Wat bewezen is dat dat honderden jaren voor de echte val van Babylon geschreven is. Tot in de kleinste puntjes: Wie zou Babylon veroveren en op welke manier (zonder slag of stoot, door water droog te leggen).
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:09:22 #14
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_130251357
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:03 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Toch geeft de Bijbel heel duidelijk weer dat het altijd al georganiseerd is geweest.
Denk maar over de besnijdeniskwestie, toen werd er gesproken met een besturend lichaam in Jeruzalem over wat de leerstelling zou worden.
Of denk aan Hebr 10:24,25 waar over het onderling vergaderen gesproken wordt, dat we dat niet moeten nalaten.
Zo zijn er veel ''eisen'' aan een ouderling, beetje nutteloos als het niet georganiseerd is.
En zo zijn er veel meer vb-en nog waaruit blijkt dat religie georganiseerd is.

Logisch ook, er is maar 1 waarheid in de Bijbel, en mensen die die waarheid gevonden hebben zoeken elkaar natuurlijk op.
Ik ben, helaas, geen bijbelkenner. Ik ben het zeker met je eens dat religie georganiseerd is, maar ik meen dat dat niet perse via een organisatie als de kerk hoeft.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_130252935
quote:
11s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:09 schreef Faux. het volgende:

Ik ben, helaas, geen bijbelkenner. Ik ben het zeker met je eens dat religie georganiseerd is, maar ik meen dat dat niet perse via een organisatie als de kerk hoeft.
De Bijbel geeft duidelijk aan dat we dat dus niet moeten nalaten (Hebr 10:24,25) omdat dit ook een aanmoediging en bescherming voor ons is.
Mensen die de waarheid hebben leren kennen zullen elkaar absoluut opzoeken en God heeft duidelijke organisatorische richtlijnen gegeven in de Bijbel. Dat had Hij echt niet gedaan als het niet georganiseerd hoeft te zijn.

Dit terzijde geschoven hangt redding er niet per se vanaf. Er zijn ook veel mensen die oprecht heel veel gedaan hebben voor God maar niet de kans hadden ergens te komen of in een tijd leefden dat er geen ware religie was.
pi_130281177
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:41 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel geeft duidelijk aan dat we dat dus niet moeten nalaten (Hebr 10:24,25) omdat dit ook een aanmoediging en bescherming voor ons is.
Mensen die de waarheid hebben leren kennen zullen elkaar absoluut opzoeken en God heeft duidelijke organisatorische richtlijnen gegeven in de Bijbel. Dat had Hij echt niet gedaan als het niet georganiseerd hoeft te zijn.

Dit terzijde geschoven hangt redding er niet per se vanaf. Er zijn ook veel mensen die oprecht heel veel gedaan hebben voor God maar niet de kans hadden ergens te komen of in een tijd leefden dat er geen ware religie was.
In de hele bijbel komen geen kerken voor. Wel tempels (ot) en gemeenten.
Vandaar dat ik voor mijn bekering naar andersdenker ook graag een huisgemeente wilde oprichten. Het liefst in grotten, zoals de vroegste christenen dit ook deden.

Luisteren naar een dominee en liedjes zingen ter ere van god is sowieso onbijbels. Dat is meer "heidens", men ging liederen zingen ter ere van Zeus en zijn collega's.
Wat een god hieraan heeft is mij overigens volkomen duister.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_130281293
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 18:04 schreef BerjanII het volgende:

In de hele bijbel komen geen kerken voor. Wel tempels (ot) en gemeenten.
Vandaar dat ik voor mijn bekering naar andersdenker ook graag een huisgemeente wilde oprichten. Het liefst in grotten, zoals de vroegste christenen dit ook deden.

Luisteren naar een dominee en liedjes zingen ter ere van god is sowieso onbijbels. Dat is meer "heidens", men ging liederen zingen ter ere van Zeus en zijn collega's.
Wat een god hieraan heeft is mij overigens volkomen duister.
Wel gemeenten inderdaad. En waar komen gemeenten samen? In een gezamenlijke locatie voor bijeenkomsten. De Bijbel geeft heel duidelijk een organisatie neer en voorbeelden van vergaderingen met elkaar. Zoals wij als christelijke gemeente van Jehovah's Getuigen ook doen in een nederige zaal.

Wat er in kerken gebeurt is inderdaad onbijbels. Er wordt alleen maar gezongen en leuke verhaaltjes verteld. Niets een studie van de Bijbel of leringen over God. Het ziet er bij ons echt heel anders uit.
pi_130281729
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 18:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wel gemeenten inderdaad. En waar komen gemeenten samen? In een gezamenlijke locatie voor bijeenkomsten. De Bijbel geeft heel duidelijk een organisatie neer en voorbeelden van vergaderingen met elkaar. Zoals wij als christelijke gemeente van Jehovah's Getuigen ook doen in een nederige zaal.
Jullie zijn de enige ware christenen biancoreni. En dat wordt dan ook zo nederig herhaalt in die nederige zalen.

quote:
Wat er in kerken gebeurt is inderdaad onbijbels. Er wordt alleen maar gezongen en leuke verhaaltjes verteld. Niets een studie van de Bijbel of leringen over God. Het ziet er bij ons echt heel anders uit.
Dat is absoluut niet waar, men bestudeert de bijbel wel degelijk. Het komt helaas wel steeds van een kant, namelijk die van de dominee. De rest zijn de volgzame schapen.
En volgens mijn bronnen werd er in het jodendom in de tempel wel degelijk van beide kanten gesproken. Nu nog steeds overigens.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_130282690
Kunnen jullie aangeven waar in het NT je terugvindt hoe je als gemeenschap dient te bestaan? Met elkaar om te gaan etc.?
pi_130282959
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 18:54 schreef k3vil het volgende:
Kunnen jullie aangeven waar in het NT je terugvindt hoe je als gemeenschap dient te bestaan? Met elkaar om te gaan etc.?
Heb je hier iets aan ?
http://www.biblija.net/bi(...)ffffffffffffffffffff
Ik denk wel dat het begrip ' gemeente ' hier meerdere betekenissen heeft, maar dan moet je de griekse tekst erbij halen. Dit kan gaan over een groep/cel of een joodse diaspora.
pi_130283273
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb je hier iets aan ?
http://www.biblija.net/bi(...)ffffffffffffffffffff
Ik denk wel dat het begrip ' gemeente ' hier meerdere betekenissen heeft, maar dan moet je de griekse tekst erbij halen. Dit kan gaan over een groep/cel of een joodse diaspora.
Oh vast wel, maar je hebt ook nog eens interpretaties van de verschillende stromingen daarover.
pi_130283408
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:10 schreef k3vil het volgende:

[..]

Oh vast wel, maar je hebt ook nog eens interpretaties van de verschillende stromingen daarover.
Nu ja, dan blijf je bezig. Ik heb je de site gegeven waar verschillende ' vertalingen ' staan. De rest is interpretatie, zoals de verschillende vertalingen. Bedenk ook dat men bij de eerste vertalingen bij sommige woorden/begrippen geen weg mee wisten of niet in hun kraam paste. Maar dat is weer een ander ( lang ) verhaal. :)
pi_130290838
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 18:54 schreef k3vil het volgende:
De Haqehila in het NT spreekt over Eén kudde en één Herder, dus (waar wij het ook eens over hebben gehad) de scheidslijn tussen jood en griek niet meer gemaakt dient te worden.Vervolgens heeft de Kerk EN het Rabbinaat een MUUR getrokken

Tijdens de bekende laatste Sedermaaltijd in de nacht voor Pesach bad Jezus in het hoogpriesterlijke gebed voor de éénheid van Joden en heidenen in de Gemeente.Hij wilde éénheid en verzoening tussen de Joden en heidenen, maar helaas zijn de gelovigen nog steeds bezig om die muur op te trekken.
Samenvattend kun je dus concluderen, dat het gelovige deel van Israël de Haqehila is, want reeds in a haYamim alef 28:8 lees je :

'Nu dan, ten aanschouwen van geheel Israël, de gemeente des Heren, en ten aanhoren van onze G';d zeg ik u: onderhoudt en onderzoekt alle geboden van de Eeuwige, uw G'd, opdat gij dit goede land moogt bezitten, en voor altijd geven tot een erfenis aan uw zonen na u'

Vanaf het begin was het de bedoeling van de Eeuwige dat ook heidenen in de Haqehila mochten komen, want in Bamidbar 15:15 wordt gezegd:

'Wat de gemeente betreft, eenzelfde inzetting zal gelden zowel voor u als voor de vreemdeling die bij u vertoeft; een altoosdurende inzetting zal het zijn voor uw geslachten: gij en de vreemdeling zullen voor de Eeuwige gelijk zijn. Eenzelfde wet en eenzelfde voorschrift zal gelden zowel voor u als voor de vreemdeling die bij u vertoeft.” Je ziet het: in de Gemeente is geen onderscheid tussen Israëlieten en heidenen, maar men mag niet vergeten wie de gemeente is: Israël

De gelovigen uit de heidenen dienen zich aan de bestaande wetten te houden zoals de Eeuwige hierboven heeft opgedragen Helaas maakt het huidige jodendom, alsmede de Kerk het onmogelijk om aan de mitswot te houden omdat A: het jodendom regels heeft bepaald voor niet joden ( geen moederjoden) : de 7 wetten van Noach
De kerk: geen enkele wetten meer (incl de Sjabbat)

Dit is , denk ik , de boodschap van Jezus geweest (als hij bestaan heeft), dat alle gelovigen , dus niet alleen joden (niet elke jood is Israel toch?) en grieken (heidenen) aan de 613 mitwot blijven houden. Dat iedereen aan de mitswot van de Eeuwige dienen te houden.

Ik heb verder niet het NT gelezen. Maar wat ik ervan gelezen heb heeft het veel overeenkomsten met de Pirkei Avot ( nog steeds aan het leren en bestuderen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Skillsy op 20-08-2013 21:48:24 ]
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:02:43 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_130292607
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 18:24 schreef BerjanII het volgende:
. Het komt helaas wel steeds van een kant, namelijk die van de dominee. De rest zijn de volgzame schapen.
Dat is niet helemaal waar. Er zin veel (protestante) gemeenten waar jongeren aan bijbelstudie doen. Al of niet in aanwezighied van een predikant of dominee. Wat denk je van catechisaties? Ook ouderen hebben gesprekskringen met bijbelstudie.
pi_130295966
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Er zin veel (protestante) gemeenten waar jongeren aan bijbelstudie doen. Al of niet in aanwezighied van een predikant of dominee. Wat denk je van catechisaties? Ook ouderen hebben gesprekskringen met bijbelstudie.
Oke, dat was ik vergeten. Ik heb het vooral over de kerkdiensten die zijn niet bijbels te noemen.
Friedrich Nietzsche
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')