Kleinste eenheid is tegenwoordig een Troop toch? Van de Britten afgekeken of klinkt het gewoon peppie?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:41 schreef Rave_NL het volgende:
Het Korps Mariniers heeft 8 juli een reorganisatie gehad, en kent nu geen pelotons, compagnieën en bataljons meer.
Hoe heten hun nieuwe equivalenten?
?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:02 schreef Rave_NL het volgende:
De geweergroep van 8 wordt een raiding section van 12.
2 sections worden een raiding troop van 24 man
(peloton was 3x8 + 4 man staf)
3 troops worden een combat squad
(Compagnie was 3x 24 + 12 man staf)
En drie daarvan, plus combat support, combat service support en reconnaissance-serveillance-and-Target-Acquisition vormen samen een battle troop
En ja, ingevoerd omdat het peppie klinkt.
De achternaam is voldoende voor het puntquote:Op zaterdag 17 augustus 2013 21:34 schreef Iblardi het volgende:
Volgens mij was dat Von Schlieffen, van het Plan... Zijn voornaam weet ik niet uit het hoofd.
Deze dus.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:07 schreef Nibb-it het volgende:
Stephen_Dedalus 11
Jitzzzzze 7
Nibb-it 7
Achja 7
026Remco 6
Rave_NL 6
Hoogvlieger 5
Thaboel 3
ER 3
Cobra 4 4
Shilizous_78 1
Ferry_76 1
DeParo 1
vlasakker 1
erasmo 1
Polacco 1
de_General 1
Reintji 1
Conclusion 1
jaijai2 1
MaryMouse 1
Iblardi 1
Dr ijsmaker voor de drank.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:56 schreef jitzzzze het volgende:
Tijd om dit topic weer eens een schop te geven![]()
En de vraag is: Wat is een IJskip?
Yep, een ijskip is een ijsblokjesmachinequote:
Nou nee...quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:39 schreef jitzzzze het volgende:
De lengte van de trekken en velden waarmee je maximale dracht van het projectiel kan uitrekenen?
Dat is alvast de helft van het antwoord.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:58 schreef Nibb-it het volgende:
Je kan er de lengte van de loop mee uitrekenen.
De volgende simpele formule kan toegepast worden:quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:37 schreef AchJa het volgende:
Vaak zie je bij kanonnen, houwitsers en geschut een "L" aanduiding, bv: de 40L70, 35L90, 155L39.
Wat betekent die aanduiding en wat kun je er mee uitrekenen?
Correct.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:17 schreef samthegreat5 het volgende:
Dus idd: L-aanduiding*kaliber = lengte loop
Ik sla deze ronde over.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:37 schreef samthegreat5 het volgende:
Om een beetje in AchJa's straatje te blijven (omdat nuttig en interessant):
De BAD formule is gewoon AMO materiaal...quote:Op zondag 13 oktober 2013 09:33 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Niet iedereen zit op schieten met houwitsers en tanks
Dan is het des te gekker dat er niemand met het juiste antwoord komt.quote:Op zondag 13 oktober 2013 09:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
De BAD formule is gewoon AMO materiaal...
Idd, valt me een beetje tegen...quote:Op zondag 13 oktober 2013 09:36 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dan is het des te gekker dat er niemand met het juiste antwoord komt.
Wat is de oorsprong van de "Kanaalkoorts"?quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:58 schreef samthegreat5 het volgende:
Een beetje jammer jongens..
Stel maar een andere vraag.
Engelandvaarders?quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:59 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Wat is de oorsprong van de "Kanaalkoorts"?
Kapiteins die hun overleden personeel pas op het Kanaal als overleden in het logboek zetten om zo nog geld voor ze te kunnen ontvangenquote:Op zondag 13 oktober 2013 15:59 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Wat is de oorsprong van de "Kanaalkoorts"?
En dat is goed! In de VOC tijd ging er gedurende de reis niemand dood, iedereen overleed ergens rond het Kanaal aan een mysterieuze ziekte. Dit deed men om zo lang mogelijk geld te ontvangen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 18:00 schreef 026Remco het volgende:
[..]
Kapiteins die hun overleden personeel pas op het Kanaal als overleden in het logboek zetten om zo nog geld voor ze te kunnen ontvangen
Ik denk dat bij degenen die een chick hebben hun penis het eerste plan voor ze maaktquote:Op zondag 13 oktober 2013 18:10 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En dat is goed! In de VOC tijd ging er gedurende de reis niemand dood, iedereen overleed ergens rond het Kanaal aan een mysterieuze ziekte. Dit deed men om zo lang mogelijk geld te ontvangen.
Tegenwoordig is de Kanaalkoorts iets heel anders. Na een lange reis begint de bemanning ter hoogte van het Kanaal onrustig te worden. Men pakt vast de barang in en begint plannen te maken voor bij thuiskomst. Deze opgewonden staat van de bemanning noemt men Kanaalkoorts.
Nieuwe stand:
Stephen_Dedalus 11
Achja 8
Jitzzzzze 7
Nibb-it 7
026Remco 7
Rave_NL 6
Hoogvlieger 5
Thaboel 3
ER 3
Cobra 4 4
Shilizous_78 1
Ferry_76 1
DeParo 1
vlasakker 1
erasmo 1
Polacco 1
de_General 1
Reintji 1
Conclusion 1
jaijai2 1
MaryMouse 1
samthegreat5 1
Aapsoldaat -1
Politiek correct niet, grappig welquote:Op zondag 13 oktober 2013 20:50 schreef Rave_NL het volgende:
Ja, want aan boord komen ze niet aan hun trekken...
Nopequote:Op maandag 14 oktober 2013 21:38 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Een kast waarin lucht verdeeld word![]()
GODVERDOMME FLAPDROL JITZE HEEFT AL EEN VRAAG GEPOST!!!!!quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:18 schreef Pumatje het volgende:
Bootjes!
Voor wie? Waarom? Waarom niet door gegaan? How come? wat zien we?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
NEIIIINquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 00:34 schreef Rave_NL het volgende:
Kriegsmarine, als zwaardere klasse dan de Bismarck, niet doorgegaan, door het uitbreken van de oorlog werd het staal gebruikt voor andere doeleinden, artist impression.
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:47 schreef Pumatje het volgende:
Ik had de verkeerde afbeelding doorgelinkt en het antwoord stond gewoon rechtsboven. En Hoogvlieger, ja en ja..
De Zeven Provinciën en de De Ruyter?quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:18 schreef Pumatje het volgende:
Bootjes!
Voor wie? Waarom? Waarom niet door gegaan? How come? wat zien we?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Yes! Prachtige schepen met een mooie historie. En ze werden afgeblazen omdat de Duitsers kwamen binnenvallen. Er was 35% van het ontwerp compleet waardoor de Hulls werden weggesleept naar Engeland, en na de oorlog afgebouwd tot de 2 mooie kruisers die ze werden.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:47 schreef Karrs het volgende:
[..]
De Zeven Provinciën en de De Ruyter?![]()
Twee slagkruisers, gebaseerd op de Scharnhorst en Gneisenau, bedoeld voor de NL marine in de jaren 30?
Afgeblazen omdat dit Nederland is?
Is het een instrument?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:24 schreef jitzzzze het volgende:
Een luchtverdeelkast jongens, wat is dat? Een kleine hint; er komt geluid uit.
Een fucking trekorgel...quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:24 schreef jitzzzze het volgende:
Een luchtverdeelkast jongens, wat is dat? Een kleine hint; er komt geluid uit.
En AchJa stijgt in de peilingen!!!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 07:16 schreef jitzzzze het volgende:
[..]een fucking accordeon inderdaad
Is dat er één die je vanuit de heupen bedient?quote:
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:34 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Is dat er één die je vanuit de heupen bedient?
Mijn goede antwoord op de kruiservraag telt niet?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:24 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
En AchJa stijgt in de peilingen!!!
Nieuwe stand:
Stephen_Dedalus 11
Achja 9
Jitzzzzze 7
Nibb-it 7
026Remco 7
Rave_NL 6
Hoogvlieger 5
Thaboel 3
ER 3
Cobra 4 4
Shilizous_78 1
Ferry_76 1
DeParo 1
vlasakker 1
erasmo 1
Polacco 1
de_General 1
Reintji 1
Conclusion 1
jaijai2 1
MaryMouse 1
samthegreat5 1
Aapsoldaat -1
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:31 schreef AchJa het volgende:
Als we het bij defensie over de veldkijker hebben wordt die negen van de tien keer de "6X42" genoemd.
A: Wat is het merk van de kijker.
B: Wat houdt de aanduiding 6X42 in?
Correct, de Ednar. En met die getallen kun je nog allerlei dingen uitrekenen zoals het schemergetal, pupil uittree oid etc... Maar dat zou ik ook moeten googlen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:49 schreef Wasmachinu het volgende:
Als ik me niet vergis edgar, vergroot 6x en 42mm lensdoorsnede.
Edit: Ednar, autocorrectie
Dat vermoeden had ik wel zo'n beetje dat een hoop lui dat denken.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:57 schreef Thaboel het volgende:
altijd gedacht dat die krengen gewoon echt zo heten
De huddle is een techniek die je kansen om te overleven op zee vergroot. Als bij het verlaten van het schip toch onverhoopt in het water beland, dan doe je de huddle. Je gaat dan echt tegen elkaar aan drijven waardoor je gebruik maakt van elkaars lichaamswarmte om minder snel te onderkoelen. Regelmatig wisselen is wel nodig, want als je dus de buitenste ring bent heb je minder lichaamswarmte.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:25 schreef Wasmachinu het volgende:
Wat is de 'huddle' en wanneer wordt deze drill gebruikt?
Voor zover ik weet een KM term, bij verlaatrol allemaal te water en bijelkaar in een cirkel blijven drijven.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:25 schreef Wasmachinu het volgende:
Wat is de 'huddle' en wanneer wordt deze drill gebruikt?
Heu... om beter te kunnen pingen naar vijandelijke onderzeeërsquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:51 schreef jitzzzze het volgende:
Oké, next: Waarom hebben torpedobootjagers en fregatten eigenlijk geen boegschroef?
Zit anders in de weg voor de voorste torpedo tubes?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:51 schreef jitzzzze het volgende:
Oké, next: Waarom hebben torpedobootjagers en fregatten eigenlijk geen boegschroef?
Neuh, want op zee heb je geen boegschroef nodigquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:55 schreef Karrs het volgende:
[..]
Heu... om beter te kunnen pingen naar vijandelijke onderzeeërs
Nope.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:17 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Zit anders in de weg voor de voorste torpedo tubes?
O, BOEG-schroef.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:23 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Neuh, want op zee heb je geen boegschroef nodig
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:25 schreef Karrs het volgende:
[..]
O, BOEG-schroef.
Eh... omdat het in de marine een schande is als je een boot niet kan afmeren op alleen de hekschroef en het roer?
Lijkt mij ivm de herrie onderwater, niet omdat die schroef draait maar ivm het langsstromende water.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:51 schreef jitzzzze het volgende:
En dat is goed. Een boegschroef maakt echt een pleurisherrie onderwater. Of je hem nou gebruikt of niet, of je hem nou afsluit met een klep; het maakt geen kut uit. Je wordt direct gevonden door een onderzeeër/onderwatermicrofoon en het remt ook nog eens af.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt mij ivm de herrie onderwater, niet omdat die schroef draait maar ivm het langsstromende water.
De Blauwen was een bijnaam die aan Indo's werd gegeven. Blauwe hap was dus traditioneel voer van de Indo's. Tegenwoordig kun je bijna alles van rijst, nasi en bami als blauwe hap bestempelen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:10 schreef Wasmachinu het volgende:
Waarom heet de befaamde blauwe hap, de blauwe hap?
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:05 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
De Blauwen was een bijnaam die aan Indo's werd gegeven. Blauwe hap was dus traditioneel voer van de Indo's. Tegenwoordig kun je bijna alles van rijst, nasi en bami als blauwe hap bestempelen.
Red Wings, helikopter neergehaald met een RPGquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef hoogvlieger het volgende:
Een van de meest desastreuze Amerikaanse SF-operaties sinds Black Hawk Down vond plaats in de Provincie Kunar, Afghanistan in 2005. 12 SEALS en 8 Night Stalkers werden gedood tijdens de actie. Wat is de naam van de operatie en wat ging er mis?
Grunnenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:09 schreef BredeBroeder het volgende:
In 1914 sloegen een hele hoop buitenlandse militairen op de vlucht naar Nederland, hieronder waren ook Britse militairen, deze werden geplaatst in een kamp ergens in Nederland. In welke plaats stond dit kamp?
Moet je het wel goed doen:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet je het wel goed doen:
KodebowamedulojageweWaar is AchJa een afkorting van?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Waar is AchJa een afkorting van?
Correct, eenheden getrokken en glad.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 16:24 schreef Nibb-it het volgende:
Dat verwijst naar de getrokken loop, gok ik. De tegenhangers zijn dan stukken met een gladde loop.
Die is al eens eerder langsgekomen, ik weet het alleen niet meer...quote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:04 schreef Nibb-it het volgende:
Welke Nederlandse generaal is oa beroemd geworden door het verdedigen van de citadel van Antwerpen (1830-1832)?
Oh wacht, er begint me iets te dagen. Chasse?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:10 schreef Nibb-it het volgende:
Er is een regiment naar hem vernoemd....
Correct.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:52 schreef hoogvlieger het volgende:
Chasse uiteraard. Staat nog een oude kazerne en theater met zijn naam in Breda.
Rave is van het komma neuken... Soldaat is een stand, de laagste in rang zal dan de korporaal Oudheusden zijn...quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:22 schreef jitzzzze het volgende:
Dat moet soldaat Ketting Olivier zijn, maar waarom durf ik niet te zeggen.
Ik had het kunnen wetenquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rave is van het komma neuken... Soldaat is een stand, de laagste in rang zal dan de korporaal Oudheusden zijn...
Sterf.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rave is van het komma neuken... Soldaat is een stand, de laagste in rang zal dan de korporaal Oudheusden zijn...
Eind 1939.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:17 schreef Polacco het volgende:
Wanneer vond de laatste algehele mobilisatie van het Nederlandse leger plaats?
quote:
Dat is goed, als reactie op de int. spanningen.quote:
Newp.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:14 schreef Rave_NL het volgende:
Officieel werd de oorlog pas beeindigd in 1951, dus ik zet mijn geld daarop.
Niet?quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:04 schreef Karrs het volgende:
Oh, great. Ehm...
Op 2 september 1945 kwam er voor de Westerse geallieerden (waaronder wij) een einde aan de Tweede Wereldoorlog door de overgave van Japan op de USS Missouri. Rusland was daar echter niet bij. Wanneer sloten die vrede met Japan?
De Sovjet Unie is bij mijn weten ook gerepresenteerd geweest bij het tekenen van het overgave verdrag op de USS Missouri, dus op 2 september. Maar wat jij bedoeld is het verdrag dat in '56 is getekend, maar in '51 al eerder was verworpen omdat China er niet voldoende bij werd betrokken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:04 schreef Karrs het volgende:
Oh, great. Ehm...
Op 2 september 1945 kwam er voor de Westerse geallieerden (waaronder wij) een einde aan de Tweede Wereldoorlog door de overgave van Japan op de USS Missouri. Rusland was daar echter niet bij. Wanneer sloten die vrede met Japan?
Inderdaad... niet.quote:
Een dag, volgens mij zelfs niet langer dan een uurquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:12 schreef AchJa het volgende:
Hoe lang duurde de Engels-Zanzibarese Oorlog?
Nee idd, zelfs dat nog niet eens...quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:13 schreef 026Remco het volgende:
[..]
Een dag, volgens mij zelfs niet langer dan een uur
Neen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:54 schreef Rave_NL het volgende:
24 minuten, toen staakte het bombardement op het paleis.
Dat is wel erg kort, het is wat langer. Maar het is wel de kortstdurende oorlog in de geschiedenis.quote:
Jaaaa!quote:
Leugens !quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:02 schreef samthegreat5 het volgende:
Heb al gegoogled, kon 't niet laten. toevallig correct
Dat is correct en tevens juist!quote:
Achja 12quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:36 schreef samthegreat5 het volgende:
Michiel de Ruyter of course, de betreffende slag is de slag bij Agosta
quote:About four p.m., the enemy's artillery in front of us ceased firing all of a sudden, and we saw large masses of cavalry advance: not a man present who survived could have forgotten in after life the awful grandeur of that charge. You discovered at a distance what appeared to be an overwhelming, long moving line, which, ever advancing, glittered like a stormy wave of the sea when it catches the sunlight. On they came until they got near enough, whilst the very earth seemed to vibrate beneath the thundering tramp of the mounted host. One might suppose that nothing could have resisted the shock of this terrible moving mass. They were the famous cuirassiers, almost all old soldiers, who had distinguished themselves on most of the battlefields of Europe. In an almost incredibly short period they were within twenty yards of us, shouting "Vive l'Empereur!" The word of command, "Prepare to receive cavalry", had been given, every man in the front ranks knelt, and a wall bristling with steel, held together by steady hands, presented itself to the infuriated cuirassiers.
—Captain Rees Howell Gronow, Foot Guards
Helemaal correct!quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waterloo, Maarschalk Ney beval de Charge(zonder medeweten van Napoleon), de Britse infanterie vormde carré's (volgens mij de correcte Nederlandse benaming) om de charge op te vangen.
Checkt avatar...quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Welk leger bestaande uit eenheden uit bijna het hele Britse gemenebest kreeg de bijnaam "the forgotten army" tijdens WW2 en waarom?
Het was inderdaad het 14e leger onder Generaal Sir William Slim (later veldmaarschalk en Burggraaf Slim). Nu nog even waarom het zo genoemd werd?quote:Op woensdag 20 november 2013 07:20 schreef Rave_NL het volgende:
Het leger van generaal Slim in Birma/Zuid-Oost Azië.
Helemaal goed.quote:Op donderdag 21 november 2013 13:33 schreef Rave_NL het volgende:
Omdat ze bijna geen mediaaandacht tijdens en na de oorlog kregen. Terwijl zij een grote factor zijn geweest in het tegenhouden en terugdringen van de Japanse expansie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |