Lees het nu pas, wat jij zei.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:39 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is weer zo beperkt gedacht door die wetenschappers. Gaan ze alleen de hersenen in de gaten houden om bewustzijn te meten...Iedereen weet dat bewustzijn ook in de bomen en overal in het heelal zit! Dan moet je dat ook in de CT scan stoppen!
Is dan een pasgeboren kind niet bewust?quote:Op zondag 9 februari 2014 09:03 schreef LogiteX het volgende:
Ik heb een recursieve definitie van bewustzijn: je hebt bewustzijn als je een willekeurig klein deel van een seconde geleden bewustzijn had.
Ben er op gekomen omdat ik bewustzijn zie als iets wat nauw samenhangt met geheugen.
Correct. Ik denk dat mijn bewustzijn pas kwam toen ik 3 was of zo.quote:Op zondag 9 februari 2014 09:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Is dan een pasgeboren kind niet bewust?
De meeste mensen herinneren zich niet veel van de eerste paar jaar van hun leven. Maar dat lijkt me heel iets anders dan geen bewustzijn hebben op die leeftijd.quote:Op zondag 9 februari 2014 13:59 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Correct. Ik denk dat mijn bewustzijn pas kwam toen ik 3 was of zo.
quote:Op zondag 9 februari 2014 13:59 schreef LogiteX het volgende:
[..]
quote:Op zondag 9 februari 2014 13:59 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Je bent dat wat je je bewust was voor je derde jaar weer vergeten. En dat is normaal.quote:Psychologists document the age our earliest memories fade
Date:
January 24, 2014
Source:
Emory Health Sciences
Summary:
Although infants use their memories to learn new information, few adults can remember events in their lives that happened prior to the age of three. Psychologists have now documented that age seven is when these earliest memories tend to fade into oblivion, a phenomenon known as "childhood amnesia." The study is the first empirical demonstration of the onset of childhood amnesia, and involved interviewing children about past events in their lives.
Although infants use their memories to learn new information, few adults can remember events in their lives that happened prior to the age of three. Psychologists at Emory University have now documented that age seven is when these earliest memories tend to fade into oblivion, a phenomenon known as "childhood amnesia."
>> Lees verder: (ScienceDaily 24-1-2014) Psychologists document the age our earliest memories fade
Bewustzijn hangt imo nauw samen met geheugen. Stel je kan je niks meer herinneren van 1 seconde gelden. Heb je dan bewustzijn? Dat kan niet.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meeste mensen herinneren zich niet veel van de eerste paar jaar van hun leven. Maar dat lijkt me heel iets anders dan geen bewustzijn hebben op die leeftijd.
Hoe kom je tot die conclusie?
Mijn Engels is niet goed genoeg om het te snappen maar die 3 jaar (een gerichte gok van mijn kant) is wel goed zie ik.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:26 schreef barthol het volgende:
[..]
[..]
Je bent dat wat je je bewust was voor je derde jaar weer vergeten. En dat is normaal.
Als iemand (bijvoorbeeld door hersenletsel) leidt aan amnesie, kun je dan stellen dat hij niet bewust was tijdens gebeurtenissen die hij is vergeten?quote:Op zondag 9 februari 2014 14:51 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Bewustzijn hangt imo nauw samen met geheugen. Stel je kan je niks meer herinneren van 1 seconde gelden. Heb je dan bewustzijn? Dat kan niet.
Nee. Maar dat claim ik ook nergens. De vraag is eerder of hij nu nog bewust is?quote:Op zondag 9 februari 2014 14:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand (bijvoorbeeld door hersenletsel) leidt aan amnesie, kun je dan stellen dat hij niet bewust was tijdens gebeurtenissen die hij is vergeten?
Heb ik geen last van. Ik kan me van voor mijn 7e ook heel veel nog erg goed herinneren.quote:Kinderamnesie is een geheel natuurlijk verschijnsel, en dat gaat heel geleidelijk. Op hun tiende kunnen mensen zich vaak nog wel herinneren hoe het was om 3-4 jaar oud te zijn. Naarmate je ouder wordt breidt die amnesie zich uit tot het 7e levensjaar.
Maar dat bedoel ik niet. Het gaat namelijk om hele kleine tijdsintervallen. Als je je niks meer van 0,1 s of 0,2 s of 0,3 s geleden kan herinneren dan ben je imo niet bewust.quote:Overigens zit er wel een kern van waarheid in wat je zegt: neem bijvoorbeeld zoiets als autorijden. Mensen die al jaren autorijden en elke keer dezelfde route rijden kunnen zich vaak niet herinnneren wat ze onderweg hebben gezien. In extreme gevallen hebben ze daar echt een gat in hun geheugen.
In 'the man who mistook his wife for a hat' worden een aantal gevallen van extreme amnesie behandeld. Mensen die zich niets kunnen herinneren van de laatste 20 jaar, en effectief 20 jaar in het verleden leven. Mensen die zich 2 minuten later al niet meer kunnen herinneren wat je tegen ze hebt gezegd, etc.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:00 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Nee. Maar dat claim ik ook nergens. De vraag is eerder of hij nu nog bewust is?
Ik kan me nauwelijks iets herinneren van voor mijn 7e. Het gekke is.... ik kan me wel herinneren dat dat geheugen verder terugging toen ik een tiener was.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:00 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Heb ik geen last van. Ik kan me van voor mijn 7e ook heel veel nog erg goed herinneren.
Hmmm... ik kan me voorstellen dat het vormen van samenhangende gedachten over de wereld en perceptie inderdaad problematisch worden als je niet na een minuut maar na minder dan een seconde alles alweer bent vergeten. In elk geval is het soort genuanceerd / gedetailleerd bewustzijn dat mensen hebben daarmee onmogelijk.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:00 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Maar dat bedoel ik niet. Het gaat namelijk om hele kleine tijdsintervallen. Als je je niks meer van 0,1 s of 0,2 s of 0,3 s geleden kan herinneren dan ben je imo niet bewust.
F&L / Video: wat is bewustzijn?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:
Deeltje 2.
OP:
[Op vrijdag 2 augustus 2013 23:47 schreef slaveloos het volgende:
Vraag is dus eigenlijk of een informatieverwerkend systeem nodig is om bewustzijn te kunnen faciliteren od supervenieren, of dat beiden los staan]
De informatie die ligt opgeslagen in het DNA is niet dezelfde soort informatie die we zien bij een bewustzijn. Informatie in DNA werkt als een soort programma dat opdrachten (bijvoorbeeld het bouwen van eiwitten) uitvoert. De soort informatie die kan worden opgeslagen in de grijze cellen (informatie over de omgeving in de ruimste zin van het woord, denk bijvoorbeeld aan een plaatje zoals een gezicht), kan vergeleken worden met nieuw opgenomen informatie. Dit vergelijken van informatie over de omgeving is essentieel voor bewustzijn. Het gebeurt in hersenen. Dit maakt de beschikbaarheid van hersenen onder andere een voorwaarde voor bewustzijn.quote:Uit een huidcel kan een heel mens ontstaan, denk bijvoorbeeld aan klonen.
De vraag is nu: zit bewustzijn in elke cel van je lichaam of zit het bewustzijn in de hersenen pas nadat deze uit de cel zijn gevormd?
Op zaterdag 15 februari 2014 00:58 schreef jeveka het volgende:
Waarom is dit uberhaupt een vraag voor je? Als je gewoon objectief naar de feiten kijkt dan is het heel duidelijk waar die 'informatie' vandaan komt en natuurlijk is dit kind zich bewust van het piano spelen.quote:Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Begripvol het volgende:
Zo heb je nog meer van deze wonderkinderen. Waar komt dan deze informatie vandaan?
Maakt deze informatie wel deel van haar bewustzijn? Of is dit prachtig kind niet bewust van haar gave?
Nee dat is geen feit, dat is een idee/denkbeeld van jou.quote:Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Begripvol het volgende:
Naast datgene wat je hierboven vertelt, is het ook een feit dat er een zekere mate van bewustzijn in de cel wordt opgeslagen. En dat maakt ieder van ons zo uniek.
Ja tuurlijk.. en dat geldt ook voor roze eenhoorns en de theepot rond Jupiter.quote:Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Begripvol het volgende:
Dat de wetenschap hier nog niet achter is gekomen, zal zeker in de toekomst wel blijken.
Is het zo moeilijk voor jou om je hersencellen te laten doorbloeden?quote:Op zondag 16 februari 2014 18:08 schreef nikao het volgende:
[..]
Waarom is dit uberhaupt een vraag voor je? Als je gewoon objectief naar de feiten kijkt dan is het heel duidelijk waar die 'informatie' vandaan komt en natuurlijk is dit kind zich bewust van het piano spelen.
[..]
Nee dat is geen feit, dat is een idee/denkbeeld van jou.
[..]
Ja tuurlijk.. en dat geldt ook voor roze eenhoorns en de theepot rond Jupiter.
Bang dat ik hier verkeerd zit. Sorry.quote:Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Begripvol het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 15 februari 2014 00:58 schreef jeveka het volgende:
“Ye Eun is een meisje van 5 jaar oud (op dat moment) en is blind. Ze is geadopteerd en kan al sinds haar 3e perfect piano spelen. Het begon toen ze 3 was, haar pleegmoeder zong elke avond een liedje en op een dag speelde ze het gewoon perfect. Ze kan als ze een liedje 1X hoort hem meteen spelen.”
http://www.quizlet.nl/forum/topic.php?tid=103635
Zo heb je nog meer van deze wonderkinderen. Waar komt dan deze informatie vandaan?
Maakt deze informatie wel deel van haar bewustzijn? Of is dit prachtig kind niet bewust van haar gave?
Naast datgene wat je hierboven vertelt, is het ook een feit dat er een zekere mate van bewustzijn in de cel wordt opgeslagen. En dat maakt ieder van ons zo uniek.
Dat de wetenschap hier nog niet achter is gekomen, zal zeker in de toekomst wel blijken.
Wat ik gezegd heb, hoeft ook niet te kloppen.quote:Op zondag 16 februari 2014 21:18 schreef jeveka het volgende:
[..]
Bang dat ik hier verkeerd zit. Sorry.
Het kan evengoed zijn dat zij met haar aanleg geboren is en dat omstandigheden haar als zodanig ontwikkeld hebben.quote:Op donderdag 20 februari 2014 22:52 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Wat ik gezegd heb, hoeft ook niet te kloppen.
Want als je dit kind zou klonen, betekent dit niet logischerwijs dat haar kloon ook dezelfde eigenschappen zal hebben.
Dit betekent wel dat zij deze eigenschappen reeds in een vorig leven heeft verworven en daarom zo begiftigd is met haar bijzondere talent in dit leven. Want niets komt van boven vallen en wordt je zomaar in je schoot geworpen. Je moet het verdienen.
Dan zou in dezelfde omstandigheid het vanzelfsprekend zijn dat meerdere kinderen over dezelfde aangeboren talenten moeten beschikken. En dat is niet zo.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Het kan evengoed zijn dat zij met haar aanleg geboren is en dat omstandigheden haar als zodanig ontwikkeld hebben.
Een simpel voorbeeld is dat iemand met twee benen beter lopen kan dan iemand zonder, omdat aanleg of omstandigheden hiertoe hebben geleid.
Ieder op aarde leidt z'n eigen leven. Geen leven is hetzelfde, of het nou is van een leven dat nu leeft, ooit geleefd heeft, of ooit nog gaat leven. Voor aanleg geldt hetzelfde.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:46 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dan zou in dezelfde omstandigheid het vanzelfsprekend zijn dat meerdere kinderen over dezelfde aangeboren talenten moeten beschikken. En dat is niet zo.
Leven doen we allemaal of het nou bewust is of niet. Maar aanleg wordt je eigendom pas als dit op eigen kracht en na volharding verdiend is. Dit kind heeft haar aanleg in een ander leven verdiend en omdat dit aanleg nu haar eigendom geworden is, kan het haar nooit meer ontnomen worden.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 00:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Ieder op aarde leidt z'n eigen leven. Geen leven is hetzelfde, of het nou is van een leven dat nu leeft, ooit geleefd heeft, of ooit nog gaat leven. Voor aanleg geldt hetzelfde.
Klopt. Geef ze informatie en het feest kan beginnen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:52 schreef Cockwhale het volgende:
Wat mij betreft zijn hersenen een voorwaarde, maar niet de enige voorwaarde. De hersenen zijn niet een onafhankelijke orgaan als het neerkomt op bewustzijn en dan doel ik NIET op het feit dat andere elementen nodig zijn puur voor de overleving van de hersenen.
Als hersendood ook inhoudt dat de mechanismen waarnemen, verifiëren en opdiepen niet meer werken, dan ligt ook het bewustzijn lam. Als je dan nog steeds achter je stelling staat (wat ik vermoed, correct me if i'm wrong), dan kan daar uit worden opgemaakt dat je niet weet of beseft wat het betekent om je bewust te zijn van je zelf.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 01:38 schreef Begripvol het volgende:
Als je hersendood bent, raakt je lichaam verlamd, omdat de neuronen uitgeschakeld zijn. Maar dat betekent niet dat je niet meer bewust bent van jezelf.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het universum met zo'n weegschaal-systeem werkt. Sure, het zou ons zorgelijk denken gerust stellen, maar de realiteit is dat de wereld niet eerlijk hoeft te zijn; het hoeft slechts te zijn.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:30 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Leven doen we allemaal of het nou bewust is of niet. Maar aanleg wordt je eigendom pas als dit op eigen kracht en na volharding verdiend is. Dit kind heeft haar aanleg in een ander leven verdiend en omdat dit aanleg nu haar eigendom geworden is, kan het haar nooit meer ontnomen worden.
Er zijn heel veel kinderen die in bepaalde landen geboren zijn, maar de voorzieningen om hun aanleg tot uitdrukking te laten komen, missen zij aldaar. En het mysterie waarom zo'n kind in een bepaald land geboren wordt waardoor hij zijn talenten niet tot uitdrukking kan laten komen, zal ik niet onthullen.
Op hoofdlijnen ben ik het met je eens. Alleen de eerste deductie lijkt me een beetje zwak. Als je zonder X activiteit Y niet kunt uitvoeren wil dat nog niet zeggen dat je activiteit Y uitvoert met X.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarschijnlijk ben ik veel te simpel en te kortzichtig maar op mij komt de discussie nogal vreemd over.
Zijn voeten noodzakelijk om te lopen?
Deductie: als je geen voeten hebt kun je niet lopen. Dus ja.
Betekent dat dat we alles weten over de mechanismes van lopen en het doorgeven van de impulsen en dergelijke zaken door neuronen? Nee.
Rechtvaardigt dat het inroepen van "magische" oorzaken van het lopen omdat de voorlopige oorzaken puur wetenschappelijk en materialistisch zijn?
Mijns insziens niet.
Dat betekent niet dat er naast voeten geen magische zaken of onzichtbare aliens een rol kunnen vervullen bij het lopen naast de voeten. Maar het is allemaal een beetje vaag he?
Hetzelfde geldt voor zien en ogen, voor verteren en het spijsverteringskanaal. Met betrekking tot de hersenen geldt dat ook voor ademen en de hersenen, voor hormoonproductie en de hersenen, etc etc etc.
Alleen als het gaat om de relatie tussen het bewustzijn en de hersenen moet er opeens serieus rekening gehouden worden met de mogelijkheid van 'iets anders'. Wat dat dan is weet niemand maar dat is geen bezwaar. Als het maar onzichtbaar en onmeetbaar is.
Heel apart vind ik dat. Maar dat ben ik maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |