Toch zijn Searle en Turing interessant genoeg voor een eigen topic. Searle heeft veel geschreven over taal en AI. Een apart topic over zijn filosofie lijkt me toch nuttig.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:32 schreef oompaloompa het volgende:
In deze thread zijn we al 18 paginas slap aan het ouwehoeren over bewustzijn en is Searle ook al een paar keer langsgekomen, als iemand er in geinteresseerd is: F&L / zijn hersenen een noodzakelijke voorwaarde voor bewustzijn? #2
Het was ook niet bedoeld om te zeggen dat dit redundant was, alleen om aan te geven dat er over vergelijkbare zaken ook ergens anders werd gesprokenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:41 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Toch zijn Searle en Turing interessant genoeg voor een eigen topic. Searle heeft veel geschreven over taal en AI. Een apart forum over zijn filosofie lijkt me toch nuttig.
Maar het punt is dat de één beweert dat dat "immateriële" ook best zonder het "materiële" zou kunnen bestaan en de ander (waaronder ik) denkt dat zonder het brein het bewustzijn erg onwaarschijnlijk is.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 20:12 schreef jeveka het volgende:
Informatie uit de omgeving komt binnen via de zintuigen en kan worden opgeslagen, doorgegeven, verplaatst etc. in een fysiek geheugen. De simpele vaststelling van de oproepbaarheid van deze informatie is daar het bewijs van. Het kan door iedereen worden geverifieerd. De informatie zelf (=niet de fysieke hersenmassa, maar de codering) en het verwerkingsproces zijn immaterieel. Al leg je de hersenmassa onder het grootst mogelijk voorstelbare vergrootglas, je zult de informatie er in niet ontdekken. Maar het ligt er weldegelijk gecodeerd in opgeslagen zoals we allen zelf kunnen vaststellen.
Het doorzien van deze twee naast elkaar bestaande fenomenen, de fysieke logistiek van de informatie enerzijds en de immateriële informatie zelf anderzijds, is de sleutel voor het kunnen begrijpen van het wezen van het bewustzijn.
Het verwerkingsproces van de informatie staat "onder toezicht" van de logica, eveneens een tijdloos immaterieel fenomeen. De informatie wordt als het ware gefilterd, geverifieerd met andere informatie. Bepaalde zaken kunnen niet gelijktijdig waar zijn, terwijl andere zaken elkaar impliceren.
Geen dualisme dus in de zin van een materiële en een spirituele component, maar wel dualisme in de zin van een tweeledig karakter: materieel (opslagplaats van data) en immaterieel (logische ordening van informatie)
Maar zonder brein is er geen bewustzijn van die logica.quote:Op zondag 9 februari 2014 00:33 schreef jeveka het volgende:
Kijkertje,
De immateriële logica kan best zonder materie. De immateriële logica is tijd- en ruimte-loos. Zij is er altijd en overal, ongeacht of er materie aanwezig is. Of de logica dan nog veel om het lijf heeft zonder materie, en dus zonder informatie over materie, is weer een andere vraag, maar zij is er wel.
Het bewustzijn kan inderdaad niet bestaan zonder een materiële zetel waar informatie verzameld en bewaard kan worden. Dit is echter één van de twee componenten. De immateriële informatie, geordend door de logica, is de andere component zonder welke een bewustzijn niet mogelijk is. Zonder logica is er geen bewustzijn.
De term "brein" wordt over het algemeen begrepen als een fysiek fenomeen, echter inclusief de informatie en de logische ordening daar van. Dit is een denkfout, omdat dan twee volstrekt los van elkaar staande fenomenen op één hoop worden gegooid. Het punt is dat informatie zelf niet materieel van aard is, ook niet als het is opgeslagen in een informatiedrager. De informatie wordt daar in slechts, nadat het is geverifieerd en logisch geordend, op een of andere manier bewaard. Het gaat er niet om hoe dat gebeurt, maar dat het gebeurt. Dat dit laatste zo is, is voor iedereen eenvoudig te verifiëren.
quote:Op zondag 9 februari 2014 01:04 schreef jeveka het volgende:
Inderdaad. Dat wil zeggen: beide afzonderlijke ingrediënten van het brein, het fysieke geheugen én de logisch geordende informatie, zijn voorwaarden voor aanwezigheid van bewustzijn, dus ook voor bewustzijn van het fenomeen logica. Dat neemt niet weg dat de tijd- en ruimte-loze Logica er wel is, ongeacht of iets of iemand zich daar van bewust is.
Nog even een opmerking hierbij: het hangt er ook vanaf wat je onder bewustzijn verstaat. Daar is geen eenduidige definitie voor naar mijn weten.quote:Op zondag 9 februari 2014 01:04 schreef jeveka het volgende:
Inderdaad. Dat wil zeggen: beide afzonderlijke ingrediënten van het brein, het fysieke geheugen én de logisch geordende informatie, zijn voorwaarden voor aanwezigheid van bewustzijn, dus ook voor bewustzijn van het fenomeen logica. Dat neemt niet weg dat de tijd- en ruimte-loze Logica er wel is, ongeacht of iets of iemand zich daar van bewust is.
Beste Beer,quote:... op materieel gebaseerde immateriële logica ...
Beste B,quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:28 schreef EengroteBeer het volgende:
Beste Jeveka,
Ik denk dat immateriële logica buiten tijd en ruimte en zonder materie niet mogelijk is. Dit omdat logica samenhangt met de materie, ruimte en tijd. De logica zegt hier iets over en zou niet bestaan zonder deze factoren. De logica vind constructen binnen deze ruimten en mag daardoor zo genoemd worden.
Wellicht had ik moeten schrijven "op materie, tijd en ruimte gebaseerde immateriële logica".
Misschien heb ik het mis maar dat maakt je claim er niet sterker op. Ik vraag je om ipv stellingen in te nemen als "De immateriële logica kan best zonder materie" en "De immateriële logica is tijd- en ruimte-loos".
Of ik sla de plank geheel mis en in dat geval stel ik mezelf op als leergierige leerling.
Groet, B.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |